All Activity

This stream auto-updates     

1. Past hour
  2. Bolstad

Gissa musikern

Min nästa ledtråd skulle varit en tröst åt ett helt land, om inte en hel värld vid detta vansinnesdåd. Så liten men så stor.  Så stor men så liten Trots sin ringa storlek är hon en stor artist. Trots att hon är en stor artist så visar hon i sina texter hur liten hon, vi alla kan vara. Hon (lite lättare blev det allt) har en mängd alster från andra artister på sin repertoar. Deltagare i ett program (ingen reklam här inte) där man skall framföra andra artisters alster. En bukett med blommor så trist, jag föredrar en tulpan. Hennes namn på Persiska betyder tulpan. Mångfaciterad dam som vuxit upp med både klassisk musik och balett för att senare vara med i ett punkband.  Familjen flydde från Iran och hamnade på omvägar i Moskva där de stannade till hon var nio år. Klassisk musik och balett blev det matat med i skolan. Efter vidare flytt och då Sverige så blev det ett punkband i skolan. Landet är Svea rike, dock är denna dam från annat ursprung från början. Storstilat @P-pan vad gäller denna kanske något svåra gåta. Rätt svar är Lalhe Pinnen överlämnas med varm hand.
  3. new order

Gissa musikern

Men bor inte hon i USA?
  4. P-pan

Gissa musikern

Jag ångrar mig och gissar på Lalhe istället . . .
  5. Today
  6. P-pan

Gissa musikern

Anne-lie Rydé ?
  7. Bolstad

Gissa musikern

Även detta är fel tyvärr. Dock tackar jag för tipset om Patti, var ett tag sedan hon spelades här hemma. Vi fortsätter med: Så liten men så stor.  Så stor men så liten Hon (lite lättare blev det allt) har en mängd alster från andra artister på sin repertoar. En bukett med blommor så trist, jag föredrar en tulpan. Mångfaciterad dam som vuxit upp med både klassisk musik och balett för att senare vara med i ett punkband.  Landet är Svea rike, dock är denna dam från annat ursprung från början.
  8. calm

Den moderna jazzens utveckling

Jag har ägnat sommaren till att vara på landet och njuta skärgårdsliv, men några mellanspel i stan har jag hunnit med. Det har blivit några besök hos Andra Jazz för lite letande av skivor med Jan Johansson. Andra Jazz ägs numera av Sven Dolling som förvärvat denna veritabla guldgruva från saligen avlidne Harald Hult:s företrädare. Lokalen som är en anspråkslös butikslokal i bottenplanet ger ingen fingervisning om att här finns ett stycke jazzhistoria av unikt slag. Sven Dolling numera ägare. Lite interiörer med hyllorna bågnande av skivor mestadels vinyl, men också en del CD och böcker. Det handlar om jazz från främst den amerikanska guldåldern och framåt. Just nu pågår katalogisering av ett nyförvärv från Birka Jazz en samling på några tusen skivor. Här finns säkert en del rariteter som vänta på att bli sålda. Calm
  9. tek

uppgradering! Tips

Ok, tack för svaret! Då förstår jag vad du menar.
  10. Duck77

ASC StudioTraps

Säljes 4st StudioTraps från Acoustic Sciences Corporation (ASC). Detta är ett unikt tillfälle att köpa Tubetraps i Sverige dom växer inte på träd direkt. http://www.asc-studio-acoustics.com/products/studio-traps/ https://www.stereophile.com/roomtreatments/1298asc/index.html http://www.x3mhc.no/nettbutikk/nettbutikk.html Färgen kallas för Ultramarine. Tillverkade för studiobruk vid inspelningar, men fungerar fantastiskt bra för hifi. Kan höjas och sänkas (se måtten på den norska sidan) Halva Trapsen har en diffuserande sida, så man kan "Tuna" sitt rum klangmässigt. Kan enkelt tas fram och ställas bort om man inte vill ha sitt rum fullt i akustikprodukter till vardags. Nypris ca:23000SEK jag vill ha 9500SEK inga repor kommer från en rökfrilokal. Däcksparkare undanbedjes =)
  11. Daniel

uppgradering! Tips

Precis som @Amatören säger. ;-) Men om man ställer skämt åt sidan så är min erfarenhet att det finns otroligt mycket att vinna på att se över hela kedjan. Därför duger inte en slarvig rekommendation att lägga 10% på kablar. Då kan man lika gärna säga 3%, eller 80%. Låna hem och lyssna. Jag valde en gång en rätt dyr signalkabel mellan ett riaa och integrerad förstärkare, framför att köpa ett separat försteg och slutsteg från samma märke. Det blev ljudmässigt bättre med kabeln. Fast det kan ju givetvis bli precis tvärtom i ett annat fall. :-)
  12. AlfaGTV

Gissa musikern

Jag tippar NO hann före mig, men för att skicka in en annan gissning så säger jag Patti Smith!
  13. jpa2

uppgradering! Tips

Har inte bestämt mig än om jag ska köpa kablarna just nu, eller om jag ska vänta en tid. Då gäller det främst högtalarkablar jag kollar på i detta läge. Möjligen ett par från Nordost, men det säger ju inte så mkt.
  14. new order

Gissa musikern

Nina Hagen?
  15. Bolstad

Gissa musikern

Tyvärr byZan, underbara damer är de båda men icke. En nattlig (sitter på jobbet) ledtråd: Så liten men så stor.  Så stor men så liten Hon (lite lättare blev det allt) har en mängd alster från andra artister på sin repertoar. En bukett med blommor så trist, jag föredrar en tulpan. Mångfaciterad dam som vuxit upp med både klassisk musik och balett för att senare vara med i ett punkband.
  16. byZan

Gissa musikern

Diana Krall är nog en bättre gissning tror jag? Jag bara chansar………...
  17. byZan

Gissa musikern

Kate Bush kanske?
  18. Yesterday
  19. Amatören

uppgradering! Tips

Tja, det är väl så oviktiga saker som signalkällor, förstärkare och högtalare! Som Daniel påpekar: "Min rekommendation är alltid 50% på kablar." Sedan lägger du resten på dämpfötter så är du hemma! Sitt på dämpfötterna och stoppa kabeländarna i öronen och njut! Skämt åsido, köper du små högtalare som ska kunna spela något som förnimmer att vara bas, stativare eller små golvare, så är oftast känsligheten låg, ca 82-88 dB brukar vara vanligt, detta kräver rejäla slutsteg då filtren äter upp enorma mängder watt. Större golvare, speciellt med flera och stora element i basen brukar ha betydligt bättre känslighet, kanske 94-100 dB, Här klarar man sig med ett slutsteg med hög dämpfaktor, gärna på 800-1000 vid 1000 Hz / 8 ohm eller mer för att hålla konerna i ett järngrepp! Men, men, mer effekt är aldrig fel!
  20. Bolstad

Gissa musikern

Bra förslag och alla tre är tyvärr inte det som är rätt. Vi kör lite hjälp till. Så liten men så stor. Så stor men så liten Hon (lite lättare blev det allt) har en mängd alster från andra artister på sin repertoar. En bukett med blommor så trist, jag föredrar en tulpan.
  21. LasseJ

Youtube favoriter

En kollega skickade mig detta klipp. Gabriela är 13 år och gör en kul version av denna hit och ja, det är hon som lirar alla instrument. Jag är riktigt förtjust i hennes version, man blir helt enkelt glad.
  22. calle_jr

Gissa musikern

Edith Piaf.
  23. tek

uppgradering! Tips

Vad ingår i 'kringutrustning'?
  24. LasseJ

Gissa musikern

Sarah Brightman?
  25. P-pan

Gissa musikern

Cyndi Lauper ?
  26. Bolstad

Gissa musikern

Ni har helt rätt att det inte är dessa som eftersöks. Vi kör med lite mer hjälp istället. Så liten men så stor. Så stor men så liten Hon (lite lättare blev det allt) har en mängd alster från andra artister på sin repertoar.
  1. Load more activity