All Activity

This stream auto-updates     

  1. Today
  2. calle_jr

    Tidslinje klassiska kompositörer

    Man säger att en del musik är tidlös, men det mesta hänger ihop med andra strömningar i samhället just när det skapas (Hip-hop idag är något helt annat än vad det var på 90-talet. Man tycker lätt att det var mycket bättre, men det hip-hop gjorde då skulle de inte kunna göra idag). Kompositionen kan vara densamma, men sättet den framförs på är färgat av tidens ideal. Det var redan på 1700-talet som man började kalla klassisk musik för konstmusik, mest för att inlemma den i samma "sfär" som målerikonst och litteratur. Men jag tycker det var tydligast tendenser efter 1950-talet, som klassisk musik på ett sätt tog slut. Det var som att allt som kunde komponeras redan fanns. Konstmusiken blev likhetstecken med avantgardistiska, dissonanta och i vissa fall extrema kompositioner; En aspekt är att innan 1950-talet kunde publiken bara höra musiken live. Live måste musiken vara omedelbart begriplig, kanske första och enda gången man hör den. När skivinspelningar blev vardag och man började lyssna mer hemma, så kunde kraven på komposition och "konstnärlighet" höjas. Kanske...
  3. calm

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Klart att det är skillnad på horn och horn precis som med andra högtalarkonstruktioner..... Något för HSB-grottan kanske? Calm
  4. calle_jr

    Tidslinje klassiska kompositörer

    Tveklöst. Och renässansmusiken var influerande för barocken. Man (åtminstone jag) tänker ofta att ursprunget av allting kommer från endera Bach, Händel, Vivaldi, Mozart eller Beethoven. Men de lärde och inspirerades såklart av sina föregångare. Bach inspirerades av Buxtehude. Mozart och Vivaldi av sina fäder som i sin tur hade influenser. Beethoven studerade för Neefe och Haydn. Jag tycker man kan säga att alla på B, Mozart, Händel och Vivaldi blåste liv i musik som redan fanns, men som var ganska tråkig och teknisk. Jag minns att Milos Forman gjorde en väldigt tydlig scen av detta i filmen Amadeus, där Mozart spelade ett mycket korrekt nykomponerat stycke av Salieri, men efter 30sek hade han transformerat samma musik till något mycket bättre. Salieri blev helt knäckt.
  5. figge

    Fototråden

    Next.
  6. calm

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Precis! En av de få gånger jag verkligen blivit imponerad av Avantgarde och dess förmåga att servera tyngdlöst ljud och då man med slutna ögon kan förlora sig in i musiken. Annars har "trattarna" en förmåga att suga in blicken till högtalarna och få dem att höras mer och inte underordna sig i ljudbilden. Detta gällde också superkonstellationen på mässan i Sthlm för två år sedan. Men då var nog lokalen inte fullt idealisk. Calm
  7. Yesterday
  8. calle_jr

    Tidslinje klassiska kompositörer

    Fixat! Ja, eller Buxtehude. Om man gör listan strikt skulle han vara svensk. Född i Helsingborg, som då var danskt, men han verkade i Lübeck och hans far var tysk från danska Oldesloe som idag ligger i Tyskland Det är samma sak med väldigt många i listan. Det skulle kanske vara mer korrekt att utgå från vilket modersmål de har, men det finns nog inget emblem för det Dieterich eller Diderik Buxtehude?
  9. Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Torsdag var det och strax innan lunch har jag för mig.
  10. tipo901C

    Apexorca på HIGH END München 2019

    #204 hej apex, jag kan inte svara på din fråga, jag kan gissa att en del kan inte läsa eller de struntar i att läsa, en del tycker att det ska vara vackrare än korrekt. vilken dag var du och lyssnade på tune audio? #206 ja, detta system menar jag. Det är lite annorlunda idag som jag vet. Tyvärr jag vet inte hur man laddar upp bilder på eufonia, skulle vara skoj att titta på kablarna och speciell anslutningar med krokodil klämmor. en & annan hajend kille skulle svimma av spektakel.
  11. Bebop

    Tidslinje klassiska kompositörer

    Å smålänningar, skåningar, jämtar, valloner, sandaler, galicier och gotlänningar... Jag tycker det blev bra. Om man går in och söker på t ex Wikipedia så får man både födelseort, grevskap, familjeförhållande osv. Land är väl en bra startpunkt. Ett fel har jag hittat. Anton Bruckner var Österrikare född strax utanför Lintz. Du är ju rätt på det att ibland är det inte solklart vad det skall vara. Herbert Blomstedt är ett bra exempel. Han brukar ofta benämnas som svensk-amerikan. Född i USA av svenska föräldrar som flyttade tillbaka till Sverige när han var ett par år gammal. Där tycker jag man kan säga att han var svensk eftersom han hade svenska föräldrar på tillfälligt arbete i USA. Jag har sett flera gånger "Neil Young, amerikansk musiker född i Kanada". Där menar man nog att han är amerikan nu men kanadensare i botten. På Wikipedia använder de ett bättre begrepp; "bakgrund".
  12. Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Tack Kenneth! Att hinna fota när jag är där tar ingen tid. Mer tid tar det att sortera bilder och skriva. Det kan man ta mellan annat då och då.
  13. calle_jr

    Tidslinje klassiska kompositörer

    Så, nu har jag lagt in engländare och spanjorer samt de svenskar som föreslagits. Dessutom en dansk eftersom Buxtehude defintivt är mer känd utanför Svedala än de svenskar jag har med. Carl Nielsen är också mer känd, men det är redan för tjockt kring romantiken, och internationellt är det nog fler som kommer före Nielsen. Varför är det sån extrem europadominans ända in på 1950-talet? Är det någon som har skivor med He Luting, Mohammad Sabir Baburaj, Joseph Bologne eller Kosaku Yamada? Och så har jag bytt till flaggor fast jag inte tycker det är riktigt rätt Det finns ju faktiskt grupperingar som burgunder, germaner, franco-flamländare, spanjorer osv, men ni hade nog garvat åt mig om jag valt den linjen
  14. figge

    Fototråden

    Lite matbilder från Malmö.
  15. Engelholm Audio

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Det ser ut som Ellipticor's åttatums-element, överst! Ett element jag hyllar i min tråd: Nyheter på halvfabrikat. Läcker design och goa ingredienser!
  16. plind

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Jag tror det var det här systemet du imponerades av Calm. Danska ArtSound demade på Hotell Opalen hösten 2011. Bottleneck John spelade live i ett av rummen minns jag.
  17. kenneth

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Hade varit spännande att få lyssna på ett sånt system. Dock ingen hög WAF. Visade bilden för hustrun och det hon sa passar sig inte i skrift..... Apex, jag håller med tack-kören. Jag har sagt det förr, jag begriper inte hur du hinner med men det uppskattas 👍 Kenneth
  18. Ranefjord

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Apexorca: Tack så otroligt mycket för reportaget. Mycket bra med personliga intryck och goda bilder.
  19. Ranefjord

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Det minns jag väl, eftersom jag var med och lyssnade. Tyvärr har artiklarna försvunnit, så jag minns inte riktigt hur jag uppfattade ljudet. Det lät väldigt trevligt i alla fall. Jag minns också att vi jämförde med en flygel, och anläggningen spelade ruskigt nära verkligheten vill jag minnas, precis som du skrev. Det finns bilder på faktiskt.io kvar, men detta är fel tråd för ändamålet. Här är en länk: http://user.faktiskt.io/artiklar/horrni/P1190014.jpg
  20. calm

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Jag har hört en del hornsystem inklusive W.E. på mässan i München. Har också hört en hel del Avantgarde system och aldrig tyckt att de som ställt upp dem fått till dem så att de levererar på topp. Avantgardes eget "toppsystem" med egen elektronik som visades i München 2015 var en ren katastrof i lyssningshänseende och många med mig fick lämna rummet i ren plåga. Luftigheten är i och för sig imponerande men med den kommer också en viss tunnhet i mellanregistret som gör det omöjligt att producera en verklighetstrogen resonans i en flygel. Det blir lite för mycket strängljud och ett balanserande av diskanten som lätt halkar över i tunn hårdhet. Lite för mycket högtalarljud och strut i mina öron. Däremot tycker jag nog att horn och stråkar gör sig bättre. En utställare som lyckades med uppställningen och pianoljudet var den dansk som för ett antal år sedan spelade på ett Avantgarde-system i Jönköping och Opalen i Gbg. Spelade ett Patrica Barber album med den bästa återgivningen jag hört henna prestera med undantag för live i Paris och NYC och det vill inte säga lite. Men det är min personliga uppfattning, jag är kanske alldeles för miljöskadad av alla liveuppträdanden av just flygel? Calm
  21. octavia rs

    Bilder och intryck ifrån High End 2019 i Munchen.

    Fler filmer där det även är lite kommentarer om det som visas på filmen. https://audiophilestyle.com/ca/audio-shows/munich-high-end-2019-sights-and-sounds-r802/
  22. Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    @tipo901C Ok. Då är ju saken klar. Svårt att förstå varför inte alla producerar fulländade hornsystem. Det finns ju uppenbarligen fakta om hur det skall göras och då borde det finnas en marknad och uppenbara möjligheter att bli rik på att göra detta. Jag vet dock inte vad honky är för ljudkaraktär.
  23. tipo901C

    Apexorca på HIGH END München 2019

    #192 hej bebop, javisst, Aries låter i princip bra, men de är inte riktiga horn, (igen min envishet), inte JR:s heller trots att de också låter mycket bra. Och javisst, pianot kan låta mycket starkt och okomprimerat i ett riktigt full size hornsystem, det är inte onaturligt bara att folk med vanliga högtalare lyssnar bara komprimerat! Det fanns en gång i tiden en artikel på den gamla faktiskt se om ett besök hos en som hade ett sådant system, nån som tyckte att pianot lät överrepresenterat, då värden satte sig i sin flygel och spelade, det man kunde höra att det var inte stort skillnad verklighet och reproduktion. Ni minns väl Anders Edenholm, han förespråkade att den riktiga musikofilen köper 10 pu:er för 10.000:- istället 1 pu för 10.000. #193 hej calle menar du ett horn låter honky eller ett hornsystem låter honky? Många horn låter så och en del hornsystem låter också så, vad min spion sade ang. Munchen. Det har att göra med typ av hornet och ändamålet, olika egenskaper för olika applikationer. Sen har vi de som inte kan konstruera korrekta horn och hornsystem. ....och som teknokrater vi är, vi spekulerar inte, vi går efter fakta! hej apex självklart, man kan tycka vad man vill, vi tycker också att violin är ett utmärkt instrument för att avgöra många egenskaper av systemet, här jag kan bara skriva av mina och gängets/musikernas omdömet, riktiga horn är de enda reproducers som kan återge violin korekt, både mikro och makrodetaljer. Avaton hade jag hört i Aten under prototyp stadium (i princip färdig) och violin lät exakt som violin! Visst, vi ses kanske i Skåne nästa gången.
  24. Ja visst är det coolt och jättebra.
  25. Apexorca

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Hur var då mässan jämfört med förra året? Besökare 21,180, +6,5% Utställare (42 länder) 551, +3,8% Handelsmän (72 länder) 8208, +8.6% Man mätte också vad folk tyckte om mässan och det var mycket höga betyg. Trenden håller i sig. Det är ju roligt att se att intresset ökar år för år. Det kommer oss hobbygubbar till del när folk vill bygga nya prylar och ställa ut dem. Jag tar ett exempel för att sätta detta i relation till annat. Man kan jämföra detta med båtmässan 2019 på Svenska mässan i (lilla) Göteborg. Antal utställare: 263 st Antal besökare: 56 792st Mer än dubbelt så mycket folk kikade på båtar i en nationellt lokal mässa i Göteborg jämfört med världens största internationella mässa för HighEnd. Prislapparna på prylarna är nog jämförbara. Det i en värld där otroligt mycket mer människor har något att lyssna på musik med än de som har en båt. Jag gissar att per år så lyssnar de flesta mer tid på musik totalt än de åker båt. Det verkar finnas ytterligare utrymme för att bygga intresse kring en livsstil med musik och välljud. Pengarna finns hos många men de skall veta att prylarna finns och vad de kan prestera och de skall prioritera detta. Heja HighEnd!
  26. calle_jr

    Nyheter på halvfabrikat!

    Man kan väl anta att det ser ut på samma sätt som S-serien. Den har också bikupeformad aluminiumgrid, men med kevlarkomposit som skal. S280: Jag tyckte det var intressant att man välvt skalet utåt på AS-serien i stället för traditionellt inåt. S-serien verkar genomgående ha högre känslighet än AS, men betydligt brantare skidbacke i impedansgången hf. Jag misstänker att både membranets välvning och de utbytta materialkomponenterna (alu / kevlar / keramik) påverkar skidbacken och den övergripande känsligheten. Det känns inte som att de är långt borta från en riktig bredbandare. Men man skulle ju önska en något högre känslighet.
  27. Ett celebert besök på Berwaldhallen med Maestro Blomstedt. https://www.berwaldhallen.se Sänds också live i P2 den 24 kl 19 för den som inte kan ta sig till Stockholm. Calm
  1. Load more activity