Search the Community
Showing results for tags 'r2r'.
-
Euphonia Measuring Box Jag och @Peo har diskuterat mätboxar för pickupinställning med oscilloskop en längre tid, och både @AlfaGTV, @Richard, @Bebop mfl har engagerat sig i dialogen sedan ett par år tillbaka. Det blir lätt att man tänker på just de behov man har för stunden, och vi har inte alltid varit överens. Min tanke har varit en box som inte är dedikerad för vinyl utan även tex tape och digital audio och att det inte enbart handlar om pickupmontering utan även andra kontroller och verifieringar. Tyvärr ökar komplexiteten mer än man kan ana om man inte ser upp. Så det finns en rad kravställningar som måste övervägas noga, och kraven blir lätt motstridiga tex funktioner kontra mobilitet och att undvika behov av PC, målgrupp kontra användarvänlighet osv. Det kan lätt bli en tulpanaros som målas upp. Vi har tillverkat flera prototyper och den senaste versionen som är i bruk ser ut såhär: Den är en ganska renodlad pickupinställningsbox avsedd att användas med oscilloskop, och fungerar väldigt smidigt för det. Den är dessutom liten och behändig att ta med sig för att hjälpa en kompis i nöd. @AlfaGTV har monterat en hel drös pickuper med den boxen. Men nu pågår arbete med en ny variant...
- 66 replies
-
TAPE HEAD PREAMP Denna tråd kanske mest är intressant för att belysa tekniken kring magnetband och rullbandspelare. Det är inte säkert vi kommer längre än så, men har vi tur kanske vi även klarar få ihop en tape head preamp Det är på ett sätt märkligt att magnetbandstekniken har varit totalt förhärskande för ljudinspelning under merparten av den epok man har kunnat spela in ljud. Dels ökar utspänningen med 6dB/oktav för ett konstant magnetflöde, dels ger tekniken med magnetband och tonhuvud alltid olinjära förluster högfrekvent. Så, det är inte helt intuitivt att ens fatta hur en bandspelare fungerar. Standarderna för eq, både IEC/CCIR och NAB, förutsätter att man har en ideal reproduktion samt en föreskriven standard post-emfas (post-eq). Denna ideala reproduktion med post-emfas gör att det totala systemet ger en rak frekvensgång. Men eftersom både band- och inspelningsförluster varierar, finns det ingen standard pre-emfas. Det är alltså viktigt att påpeka att post-emfas inte är en komplementering (invers) av någon pre-emfas, utan det är en komplementering av det band som spelats in inklusive pre-emfas. Komplementeringen sker då med en post-emfas och avvikelserna mellan olika bandtyper+tonhuvuden+magnetiseringsnivå hanteras med kalibrering. Det låter som att jag beskriver det onödigt invecklat, men eq utförs alltså inte alls på samma sätt som med riaa, även om karakteristiken i grunden är densamma (hastighetstransducer). Vi återkommer till det. IEC/CCIR (IEC1) har bara ett nollställe och det är vid 4.5kHz, alltså ingen lågfrekvens-eq så som NAB. IEC/CCIR följer väldigt väl bandförluster högfrekvent, men kanske det viktigaste är att den använts som utgångspunkt för pre-emfas för masterinspelning på 1/4"-band i Europa sedan 50-talet. Och den användes även i USA för "double track density"-bandspelare från Tascam, Otari och Fostex. Det finns inte fler tape preamps på marknaden än att man kan räkna upp dem, och de fåtal som går att få tag på är ganska eller hiskeligt dyra och byggs på beställning. De jag känner till är King/Cello, Doshi, Thöress (custom), De Havilland 222, ATR Aria, Bottlehead, Manley Tape Head och Merrill Tape Head Preamp. Att det inte finns så många kan bero på att R2R drivverk och elektronik är så integrerade med tonhuvud att det inte går att förbättra trots att förstärkarkretsen är 40-50 år gammal och byggd med lite väl mångsidiga specar. Men jag har svårt att ta det till mig och kan inte släppa detta tills motsatsen är bevisad Det borde gå att bygga en enklare och bättre krets. Jag har funderat på detta en längre tid, och efterhand har ett embryo till specifikation tagit form; Eq enligt IEC 15 ips Förförstärkning till linjenivå med ca 56 dB Kalibrering för tonhuvud/bandtyp ca 6dB i registret 20-20k +/-2dB Signal från tonhuvud 1.1-1.3mVrms (+/-1,25mV vid 320nWb/m 2-spår med 2mm bandbredd IEC 15ips) Drivimpedans tonhuvud: dc-resistans 50-300ohm, induktans 100-200mH Lastimpedans input: 47k Utnivå/utgångsimpedans: ~1 Vrms / <200ohm Princip: Single-end topologi inkl output. Dual mono med tre trimpotar för kalibrering och eq. Fokus på lågt brus och låg distorsion Anslutning för VU-mätare Skruv till signaljord
-
Sugen på att testa vad en rullbandspelare kan prestera utan att tömma plånboken? Säljer en rullbandspelare som i grunden är en Revox A77, men som har byggts om på 80-talet av "Live Recording" i Gbg till en studiobandspelare.Två kanaler. Två spår. 7,5 och 15 ips. Låter mycket bra. Servad för ett par år sedan av "Schubert".För den som vill underhålla den på egen hand ingår en komplett service-/ renoveringssats (inköpt för 2.500 SEK) från Nagravox i Australien. Pris: 4.000 SEKInga band eller tomrullar ingår. Bilder kan skickas.Finns i Västerås. Skickas ej. Svar via PM eller e-post till gustafsson.eric@hotmail.com
-
Sugen på att testa vad en rullbandspelare kan prestera utan att tömma plånboken? Säljer en rullbandspelare som i grunden är en Revox A77, men som har byggts om på 80-talet av "Live Recording" i Gbg till en studiobandspelare.Två kanaler. Två spår. 7,5 och 15 ips. Låter mycket bra. Servad för ett par år sedan av "Schubert".För den som vill underhålla den på egen hand ingår en komplett service-/ renoveringssats (inköpt för 2.500 SEK) från Nagravox i Australien. Pris: 4.000 SEKInga band eller tomrullar ingår. Bilder kan skickas.Finns i Västerås. Skickas ej.
-
Are you for reel?
- 101 replies
-
- Technics RS1500US
- Reel to Reel
-
(and 2 more)
Tagged with:
