Jump to content

Peo

Artikelgruppen
  • Content Count

    680
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    32

Reputation Activity

  1. Like
    Peo reacted to calle_jr in Vinyl: Frekvensomfång och dynamik   
    Ja, det blandas friskt med olika ämnen.
    Trådskaparen ville informera om att det är lurendrejeri att marknadsföra pickuper med större frekvensomfång än 20-20k eftersom det inte går att gravera högre frekvenser och att en LP inte har dynamik. Dessutom skulle det inte gå att konstruera ett riaa för sådan avkodning.
     
    Jag lyfte två olika delar av detta som jag tycker man ska beakta.
     
    Den ena delen var att det går att gravera LP med 5-50k med dynamikomfång ca 80dB, och även om praxis är 20-20k så är det rekommenderat att hårdvaran har headroom. Jag visade även en bild att riaa-standarden som sådan inte har gränsvärden.
     
    Den andra delen är vilket frekvensinnehåll ljud från instrument och röster har, och vilken skillnad det är mellan hur vi hör modulerat ljud (musik) med och utan högfrekvent energi.
     
    Huruvida jag, du eller TS har nån glädje av superdiskanter och var vi ska sätta ner foten har jag inga synpunkter på. Även om vi inte lyssnar på fladdermöss så är jag övertygad om att ju mindre vi behöver våldföra oss på inspelnings- och uppspelningskedjan desto naturligare kommer musik att återges för oss.
    Det är också så man ska tolka @Peos inlägg tycker jag.
     
  2. Thanks
    Peo got a reaction from Apexorca in Vinyl: Frekvensomfång och dynamik   
    Jag brukar normalt försöka hålla mig så långt ifrån den här typen av trådar som möjligt eftersom jag har tröttnat på alla "flumtrådar" som sällan eller aldrig leder till något konkret resultat.
    Jag gör ett undantag och ger min syn på saken.
    - Frekvenser över 20 kHz gör skillnad! 
    En fyrkantssignal kan delas ner i sin grundfrekvens och dess udda övertoner.
    Tar vi en fyrkantssignal på 7 kHz består den av ett antal sinustoner enligt följande recept:
    100% av 7 kHz (grundtonen) 1/3 av 21 kHz (x3) 1/5 av 35 kHz (x5) 1/7 av 49 kHz (x7) osv.
     
    Man behöver inte mer än övertonerna 3 och 5 för att det ska börja likna en fyrkantssignal.
     
    Nu till min poäng.
    Om resonemanget att frekvenser som ligger över min hörselgräns inte påverkar helheten håller, så borde jag rimligtvis inte höra någon skillnad på en 7 kHz sinus och en 7 kHz fyrkant, eller hur.
    21 kHz, 35 kHz, o.s.v. ska ju inte kunna göra någon skillnad, vilket bör bevisas eller bestridas, inte bara diskuteras.
    Lätt testat med en tongenerator.
    Sagt och gjort.
    Slutsats:
    Hör man inte skillnad på en 7 kHz sinus och en 7 kHz fyrkant så har man antingen allvarliga fel på sin anläggning eller på sin hörsel (eller så vill man inte).
    Tillskottet av 21 kHz, 35 kHz o.s.v. är utan tvekan hörbart, även i min ynkliga verkstadsanläggning.
    Jag höjde till 8 kHz, vilket innebär att redan den första övertonen på 24 kHz ligger högt över vad min hörsel klarar av (och klart över vad CD-standarden tillåter), men fortfarande hörs det en solklar skillnad mellan sinus och fyrkant.
    Även vid 10 kHz kan jag höra skillnad vid omkoppling mellan sinus och fyrkant, även om skillnaden i den aktuella anläggningen inte är stor så är den utan tvekan hörbar.
    Högtalarna, ett par gamla Dali Zensor 1 har enligt tillverkaren en frekvensgång ( (-3dB) @ 53–26 500 Hz) vilket är på gränsen till att vara användbara vid den här testen. Första överton på 30 kHz är alltså dämpad med > 3dB relativt tidigare tester och att då testa med ännu högre frekvenser känns helt meningslöst.
    Detta innebär alltså att även mina gamla öron påverkas av att en signal innehåller frekvenser på 30 kHz.
    Hur det eventuellt påverkar musikupplevelsen avslöjar inte en sån här test, men att man hör förekomsten av så höga frekvenser är odiskutabelt för min del.
     
    Jag ber alla som envist hävdar att "frekvenser över hörseltröskeln inte påverkar" om ursäkt för att jag ifrågasätter er världsuppfattning, men både jag och mina öron är av en annan uppfattning och efter den här testen känns det även bevisat.
    Jag hade tänkt generera några filer så att ni som inte äger en tongenerator skulle kunna testa själva, men 44,1/16 standarden tillåter inga frekvenser >20 kHz och jag har ingen möjlighet att skapa filer med högre samplingsfrekvens. Någon som tar upp den bollen?
  3. Like
    Peo got a reaction from j_bloom in Vinyl: Frekvensomfång och dynamik   
    Jag brukar normalt försöka hålla mig så långt ifrån den här typen av trådar som möjligt eftersom jag har tröttnat på alla "flumtrådar" som sällan eller aldrig leder till något konkret resultat.
    Jag gör ett undantag och ger min syn på saken.
    - Frekvenser över 20 kHz gör skillnad! 
    En fyrkantssignal kan delas ner i sin grundfrekvens och dess udda övertoner.
    Tar vi en fyrkantssignal på 7 kHz består den av ett antal sinustoner enligt följande recept:
    100% av 7 kHz (grundtonen) 1/3 av 21 kHz (x3) 1/5 av 35 kHz (x5) 1/7 av 49 kHz (x7) osv.
     
    Man behöver inte mer än övertonerna 3 och 5 för att det ska börja likna en fyrkantssignal.
     
    Nu till min poäng.
    Om resonemanget att frekvenser som ligger över min hörselgräns inte påverkar helheten håller, så borde jag rimligtvis inte höra någon skillnad på en 7 kHz sinus och en 7 kHz fyrkant, eller hur.
    21 kHz, 35 kHz, o.s.v. ska ju inte kunna göra någon skillnad, vilket bör bevisas eller bestridas, inte bara diskuteras.
    Lätt testat med en tongenerator.
    Sagt och gjort.
    Slutsats:
    Hör man inte skillnad på en 7 kHz sinus och en 7 kHz fyrkant så har man antingen allvarliga fel på sin anläggning eller på sin hörsel (eller så vill man inte).
    Tillskottet av 21 kHz, 35 kHz o.s.v. är utan tvekan hörbart, även i min ynkliga verkstadsanläggning.
    Jag höjde till 8 kHz, vilket innebär att redan den första övertonen på 24 kHz ligger högt över vad min hörsel klarar av (och klart över vad CD-standarden tillåter), men fortfarande hörs det en solklar skillnad mellan sinus och fyrkant.
    Även vid 10 kHz kan jag höra skillnad vid omkoppling mellan sinus och fyrkant, även om skillnaden i den aktuella anläggningen inte är stor så är den utan tvekan hörbar.
    Högtalarna, ett par gamla Dali Zensor 1 har enligt tillverkaren en frekvensgång ( (-3dB) @ 53–26 500 Hz) vilket är på gränsen till att vara användbara vid den här testen. Första överton på 30 kHz är alltså dämpad med > 3dB relativt tidigare tester och att då testa med ännu högre frekvenser känns helt meningslöst.
    Detta innebär alltså att även mina gamla öron påverkas av att en signal innehåller frekvenser på 30 kHz.
    Hur det eventuellt påverkar musikupplevelsen avslöjar inte en sån här test, men att man hör förekomsten av så höga frekvenser är odiskutabelt för min del.
     
    Jag ber alla som envist hävdar att "frekvenser över hörseltröskeln inte påverkar" om ursäkt för att jag ifrågasätter er världsuppfattning, men både jag och mina öron är av en annan uppfattning och efter den här testen känns det även bevisat.
    Jag hade tänkt generera några filer så att ni som inte äger en tongenerator skulle kunna testa själva, men 44,1/16 standarden tillåter inga frekvenser >20 kHz och jag har ingen möjlighet att skapa filer med högre samplingsfrekvens. Någon som tar upp den bollen?
  4. Thanks
    Peo got a reaction from Ampalang in Vinyl: Frekvensomfång och dynamik   
    Jag brukar normalt försöka hålla mig så långt ifrån den här typen av trådar som möjligt eftersom jag har tröttnat på alla "flumtrådar" som sällan eller aldrig leder till något konkret resultat.
    Jag gör ett undantag och ger min syn på saken.
    - Frekvenser över 20 kHz gör skillnad! 
    En fyrkantssignal kan delas ner i sin grundfrekvens och dess udda övertoner.
    Tar vi en fyrkantssignal på 7 kHz består den av ett antal sinustoner enligt följande recept:
    100% av 7 kHz (grundtonen) 1/3 av 21 kHz (x3) 1/5 av 35 kHz (x5) 1/7 av 49 kHz (x7) osv.
     
    Man behöver inte mer än övertonerna 3 och 5 för att det ska börja likna en fyrkantssignal.
     
    Nu till min poäng.
    Om resonemanget att frekvenser som ligger över min hörselgräns inte påverkar helheten håller, så borde jag rimligtvis inte höra någon skillnad på en 7 kHz sinus och en 7 kHz fyrkant, eller hur.
    21 kHz, 35 kHz, o.s.v. ska ju inte kunna göra någon skillnad, vilket bör bevisas eller bestridas, inte bara diskuteras.
    Lätt testat med en tongenerator.
    Sagt och gjort.
    Slutsats:
    Hör man inte skillnad på en 7 kHz sinus och en 7 kHz fyrkant så har man antingen allvarliga fel på sin anläggning eller på sin hörsel (eller så vill man inte).
    Tillskottet av 21 kHz, 35 kHz o.s.v. är utan tvekan hörbart, även i min ynkliga verkstadsanläggning.
    Jag höjde till 8 kHz, vilket innebär att redan den första övertonen på 24 kHz ligger högt över vad min hörsel klarar av (och klart över vad CD-standarden tillåter), men fortfarande hörs det en solklar skillnad mellan sinus och fyrkant.
    Även vid 10 kHz kan jag höra skillnad vid omkoppling mellan sinus och fyrkant, även om skillnaden i den aktuella anläggningen inte är stor så är den utan tvekan hörbar.
    Högtalarna, ett par gamla Dali Zensor 1 har enligt tillverkaren en frekvensgång ( (-3dB) @ 53–26 500 Hz) vilket är på gränsen till att vara användbara vid den här testen. Första överton på 30 kHz är alltså dämpad med > 3dB relativt tidigare tester och att då testa med ännu högre frekvenser känns helt meningslöst.
    Detta innebär alltså att även mina gamla öron påverkas av att en signal innehåller frekvenser på 30 kHz.
    Hur det eventuellt påverkar musikupplevelsen avslöjar inte en sån här test, men att man hör förekomsten av så höga frekvenser är odiskutabelt för min del.
     
    Jag ber alla som envist hävdar att "frekvenser över hörseltröskeln inte påverkar" om ursäkt för att jag ifrågasätter er världsuppfattning, men både jag och mina öron är av en annan uppfattning och efter den här testen känns det även bevisat.
    Jag hade tänkt generera några filer så att ni som inte äger en tongenerator skulle kunna testa själva, men 44,1/16 standarden tillåter inga frekvenser >20 kHz och jag har ingen möjlighet att skapa filer med högre samplingsfrekvens. Någon som tar upp den bollen?
  5. Like
    Peo got a reaction from MatsT in Vinyl: Frekvensomfång och dynamik   
    Jag brukar normalt försöka hålla mig så långt ifrån den här typen av trådar som möjligt eftersom jag har tröttnat på alla "flumtrådar" som sällan eller aldrig leder till något konkret resultat.
    Jag gör ett undantag och ger min syn på saken.
    - Frekvenser över 20 kHz gör skillnad! 
    En fyrkantssignal kan delas ner i sin grundfrekvens och dess udda övertoner.
    Tar vi en fyrkantssignal på 7 kHz består den av ett antal sinustoner enligt följande recept:
    100% av 7 kHz (grundtonen) 1/3 av 21 kHz (x3) 1/5 av 35 kHz (x5) 1/7 av 49 kHz (x7) osv.
     
    Man behöver inte mer än övertonerna 3 och 5 för att det ska börja likna en fyrkantssignal.
     
    Nu till min poäng.
    Om resonemanget att frekvenser som ligger över min hörselgräns inte påverkar helheten håller, så borde jag rimligtvis inte höra någon skillnad på en 7 kHz sinus och en 7 kHz fyrkant, eller hur.
    21 kHz, 35 kHz, o.s.v. ska ju inte kunna göra någon skillnad, vilket bör bevisas eller bestridas, inte bara diskuteras.
    Lätt testat med en tongenerator.
    Sagt och gjort.
    Slutsats:
    Hör man inte skillnad på en 7 kHz sinus och en 7 kHz fyrkant så har man antingen allvarliga fel på sin anläggning eller på sin hörsel (eller så vill man inte).
    Tillskottet av 21 kHz, 35 kHz o.s.v. är utan tvekan hörbart, även i min ynkliga verkstadsanläggning.
    Jag höjde till 8 kHz, vilket innebär att redan den första övertonen på 24 kHz ligger högt över vad min hörsel klarar av (och klart över vad CD-standarden tillåter), men fortfarande hörs det en solklar skillnad mellan sinus och fyrkant.
    Även vid 10 kHz kan jag höra skillnad vid omkoppling mellan sinus och fyrkant, även om skillnaden i den aktuella anläggningen inte är stor så är den utan tvekan hörbar.
    Högtalarna, ett par gamla Dali Zensor 1 har enligt tillverkaren en frekvensgång ( (-3dB) @ 53–26 500 Hz) vilket är på gränsen till att vara användbara vid den här testen. Första överton på 30 kHz är alltså dämpad med > 3dB relativt tidigare tester och att då testa med ännu högre frekvenser känns helt meningslöst.
    Detta innebär alltså att även mina gamla öron påverkas av att en signal innehåller frekvenser på 30 kHz.
    Hur det eventuellt påverkar musikupplevelsen avslöjar inte en sån här test, men att man hör förekomsten av så höga frekvenser är odiskutabelt för min del.
     
    Jag ber alla som envist hävdar att "frekvenser över hörseltröskeln inte påverkar" om ursäkt för att jag ifrågasätter er världsuppfattning, men både jag och mina öron är av en annan uppfattning och efter den här testen känns det även bevisat.
    Jag hade tänkt generera några filer så att ni som inte äger en tongenerator skulle kunna testa själva, men 44,1/16 standarden tillåter inga frekvenser >20 kHz och jag har ingen möjlighet att skapa filer med högre samplingsfrekvens. Någon som tar upp den bollen?
  6. Like
    Peo got a reaction from YYZ in Äpplet faller inte långt från päronträdet, eller?   
    Jag gör också vad jag kan för att säkra tillväxten.
    Mitt äldsta barnbarn fick en "grammofon" och några LP-skivor när hon fyllde 3 år.

    Det var en uppskattad present och så fort hon kommer hit ska det spelas skivor.
    "Morfar, har jag några nya skivor?" har blivit en standardfråga och jag försöker alltid fixa så att hon har minst en ny platta att provlyssna varje gång hon kommer på besök.
    Hennes skivsamling växer därför sakta men säkert och hennes favoritskivor hittills är:

    Motörhead - Ace of spades och då framför allt låten "The Chase Is Better Than the Catch"
     
    och

    Dire Straits - Love Over Gold.
     
    Hon får nog öva ett litet tag till innan jag släpper loss henne på Kuzman, men hon lär sig snabbt och om ett par år så är hon säkert mogen.
    Det är lika bra att hon vänjer sig, den (och min skivsamling) kommer ju att bli hennes så småningom.
  7. Like
    Peo got a reaction from LPL in Äpplet faller inte långt från päronträdet, eller?   
    Jag gör också vad jag kan för att säkra tillväxten.
    Mitt äldsta barnbarn fick en "grammofon" och några LP-skivor när hon fyllde 3 år.

    Det var en uppskattad present och så fort hon kommer hit ska det spelas skivor.
    "Morfar, har jag några nya skivor?" har blivit en standardfråga och jag försöker alltid fixa så att hon har minst en ny platta att provlyssna varje gång hon kommer på besök.
    Hennes skivsamling växer därför sakta men säkert och hennes favoritskivor hittills är:

    Motörhead - Ace of spades och då framför allt låten "The Chase Is Better Than the Catch"
     
    och

    Dire Straits - Love Over Gold.
     
    Hon får nog öva ett litet tag till innan jag släpper loss henne på Kuzman, men hon lär sig snabbt och om ett par år så är hon säkert mogen.
    Det är lika bra att hon vänjer sig, den (och min skivsamling) kommer ju att bli hennes så småningom.
  8. Like
    Peo got a reaction from shifts in Äpplet faller inte långt från päronträdet, eller?   
    Jag gör också vad jag kan för att säkra tillväxten.
    Mitt äldsta barnbarn fick en "grammofon" och några LP-skivor när hon fyllde 3 år.

    Det var en uppskattad present och så fort hon kommer hit ska det spelas skivor.
    "Morfar, har jag några nya skivor?" har blivit en standardfråga och jag försöker alltid fixa så att hon har minst en ny platta att provlyssna varje gång hon kommer på besök.
    Hennes skivsamling växer därför sakta men säkert och hennes favoritskivor hittills är:

    Motörhead - Ace of spades och då framför allt låten "The Chase Is Better Than the Catch"
     
    och

    Dire Straits - Love Over Gold.
     
    Hon får nog öva ett litet tag till innan jag släpper loss henne på Kuzman, men hon lär sig snabbt och om ett par år så är hon säkert mogen.
    Det är lika bra att hon vänjer sig, den (och min skivsamling) kommer ju att bli hennes så småningom.
  9. Like
    Peo got a reaction from Sammy in Äpplet faller inte långt från päronträdet, eller?   
    Jag gör också vad jag kan för att säkra tillväxten.
    Mitt äldsta barnbarn fick en "grammofon" och några LP-skivor när hon fyllde 3 år.

    Det var en uppskattad present och så fort hon kommer hit ska det spelas skivor.
    "Morfar, har jag några nya skivor?" har blivit en standardfråga och jag försöker alltid fixa så att hon har minst en ny platta att provlyssna varje gång hon kommer på besök.
    Hennes skivsamling växer därför sakta men säkert och hennes favoritskivor hittills är:

    Motörhead - Ace of spades och då framför allt låten "The Chase Is Better Than the Catch"
     
    och

    Dire Straits - Love Over Gold.
     
    Hon får nog öva ett litet tag till innan jag släpper loss henne på Kuzman, men hon lär sig snabbt och om ett par år så är hon säkert mogen.
    Det är lika bra att hon vänjer sig, den (och min skivsamling) kommer ju att bli hennes så småningom.
  10. Thanks
    Peo got a reaction from Terminator in Äpplet faller inte långt från päronträdet, eller?   
    Jag gör också vad jag kan för att säkra tillväxten.
    Mitt äldsta barnbarn fick en "grammofon" och några LP-skivor när hon fyllde 3 år.

    Det var en uppskattad present och så fort hon kommer hit ska det spelas skivor.
    "Morfar, har jag några nya skivor?" har blivit en standardfråga och jag försöker alltid fixa så att hon har minst en ny platta att provlyssna varje gång hon kommer på besök.
    Hennes skivsamling växer därför sakta men säkert och hennes favoritskivor hittills är:

    Motörhead - Ace of spades och då framför allt låten "The Chase Is Better Than the Catch"
     
    och

    Dire Straits - Love Over Gold.
     
    Hon får nog öva ett litet tag till innan jag släpper loss henne på Kuzman, men hon lär sig snabbt och om ett par år så är hon säkert mogen.
    Det är lika bra att hon vänjer sig, den (och min skivsamling) kommer ju att bli hennes så småningom.
  11. Like
    Peo got a reaction from David_33rpm in Äpplet faller inte långt från päronträdet, eller?   
    Jag gör också vad jag kan för att säkra tillväxten.
    Mitt äldsta barnbarn fick en "grammofon" och några LP-skivor när hon fyllde 3 år.

    Det var en uppskattad present och så fort hon kommer hit ska det spelas skivor.
    "Morfar, har jag några nya skivor?" har blivit en standardfråga och jag försöker alltid fixa så att hon har minst en ny platta att provlyssna varje gång hon kommer på besök.
    Hennes skivsamling växer därför sakta men säkert och hennes favoritskivor hittills är:

    Motörhead - Ace of spades och då framför allt låten "The Chase Is Better Than the Catch"
     
    och

    Dire Straits - Love Over Gold.
     
    Hon får nog öva ett litet tag till innan jag släpper loss henne på Kuzman, men hon lär sig snabbt och om ett par år så är hon säkert mogen.
    Det är lika bra att hon vänjer sig, den (och min skivsamling) kommer ju att bli hennes så småningom.
  12. Haha
    Peo got a reaction from figge in Äpplet faller inte långt från päronträdet, eller?   
    Jag gör också vad jag kan för att säkra tillväxten.
    Mitt äldsta barnbarn fick en "grammofon" och några LP-skivor när hon fyllde 3 år.

    Det var en uppskattad present och så fort hon kommer hit ska det spelas skivor.
    "Morfar, har jag några nya skivor?" har blivit en standardfråga och jag försöker alltid fixa så att hon har minst en ny platta att provlyssna varje gång hon kommer på besök.
    Hennes skivsamling växer därför sakta men säkert och hennes favoritskivor hittills är:

    Motörhead - Ace of spades och då framför allt låten "The Chase Is Better Than the Catch"
     
    och

    Dire Straits - Love Over Gold.
     
    Hon får nog öva ett litet tag till innan jag släpper loss henne på Kuzman, men hon lär sig snabbt och om ett par år så är hon säkert mogen.
    Det är lika bra att hon vänjer sig, den (och min skivsamling) kommer ju att bli hennes så småningom.
  13. Like
    Peo got a reaction from calm in Äpplet faller inte långt från päronträdet, eller?   
    Jag gör också vad jag kan för att säkra tillväxten.
    Mitt äldsta barnbarn fick en "grammofon" och några LP-skivor när hon fyllde 3 år.

    Det var en uppskattad present och så fort hon kommer hit ska det spelas skivor.
    "Morfar, har jag några nya skivor?" har blivit en standardfråga och jag försöker alltid fixa så att hon har minst en ny platta att provlyssna varje gång hon kommer på besök.
    Hennes skivsamling växer därför sakta men säkert och hennes favoritskivor hittills är:

    Motörhead - Ace of spades och då framför allt låten "The Chase Is Better Than the Catch"
     
    och

    Dire Straits - Love Over Gold.
     
    Hon får nog öva ett litet tag till innan jag släpper loss henne på Kuzman, men hon lär sig snabbt och om ett par år så är hon säkert mogen.
    Det är lika bra att hon vänjer sig, den (och min skivsamling) kommer ju att bli hennes så småningom.
  14. Like
    Peo got a reaction from byZan in Äpplet faller inte långt från päronträdet, eller?   
    Jag gör också vad jag kan för att säkra tillväxten.
    Mitt äldsta barnbarn fick en "grammofon" och några LP-skivor när hon fyllde 3 år.

    Det var en uppskattad present och så fort hon kommer hit ska det spelas skivor.
    "Morfar, har jag några nya skivor?" har blivit en standardfråga och jag försöker alltid fixa så att hon har minst en ny platta att provlyssna varje gång hon kommer på besök.
    Hennes skivsamling växer därför sakta men säkert och hennes favoritskivor hittills är:

    Motörhead - Ace of spades och då framför allt låten "The Chase Is Better Than the Catch"
     
    och

    Dire Straits - Love Over Gold.
     
    Hon får nog öva ett litet tag till innan jag släpper loss henne på Kuzman, men hon lär sig snabbt och om ett par år så är hon säkert mogen.
    Det är lika bra att hon vänjer sig, den (och min skivsamling) kommer ju att bli hennes så småningom.
  15. Like
    Peo got a reaction from Bebop in Äpplet faller inte långt från päronträdet, eller?   
    Jag gör också vad jag kan för att säkra tillväxten.
    Mitt äldsta barnbarn fick en "grammofon" och några LP-skivor när hon fyllde 3 år.

    Det var en uppskattad present och så fort hon kommer hit ska det spelas skivor.
    "Morfar, har jag några nya skivor?" har blivit en standardfråga och jag försöker alltid fixa så att hon har minst en ny platta att provlyssna varje gång hon kommer på besök.
    Hennes skivsamling växer därför sakta men säkert och hennes favoritskivor hittills är:

    Motörhead - Ace of spades och då framför allt låten "The Chase Is Better Than the Catch"
     
    och

    Dire Straits - Love Over Gold.
     
    Hon får nog öva ett litet tag till innan jag släpper loss henne på Kuzman, men hon lär sig snabbt och om ett par år så är hon säkert mogen.
    Det är lika bra att hon vänjer sig, den (och min skivsamling) kommer ju att bli hennes så småningom.
  16. Thanks
    Peo got a reaction from j_bloom in Äpplet faller inte långt från päronträdet, eller?   
    Jag gör också vad jag kan för att säkra tillväxten.
    Mitt äldsta barnbarn fick en "grammofon" och några LP-skivor när hon fyllde 3 år.

    Det var en uppskattad present och så fort hon kommer hit ska det spelas skivor.
    "Morfar, har jag några nya skivor?" har blivit en standardfråga och jag försöker alltid fixa så att hon har minst en ny platta att provlyssna varje gång hon kommer på besök.
    Hennes skivsamling växer därför sakta men säkert och hennes favoritskivor hittills är:

    Motörhead - Ace of spades och då framför allt låten "The Chase Is Better Than the Catch"
     
    och

    Dire Straits - Love Over Gold.
     
    Hon får nog öva ett litet tag till innan jag släpper loss henne på Kuzman, men hon lär sig snabbt och om ett par år så är hon säkert mogen.
    Det är lika bra att hon vänjer sig, den (och min skivsamling) kommer ju att bli hennes så småningom.
  17. Haha
    Peo got a reaction from AlfaGTV in Äpplet faller inte långt från päronträdet, eller?   
    Jag gör också vad jag kan för att säkra tillväxten.
    Mitt äldsta barnbarn fick en "grammofon" och några LP-skivor när hon fyllde 3 år.

    Det var en uppskattad present och så fort hon kommer hit ska det spelas skivor.
    "Morfar, har jag några nya skivor?" har blivit en standardfråga och jag försöker alltid fixa så att hon har minst en ny platta att provlyssna varje gång hon kommer på besök.
    Hennes skivsamling växer därför sakta men säkert och hennes favoritskivor hittills är:

    Motörhead - Ace of spades och då framför allt låten "The Chase Is Better Than the Catch"
     
    och

    Dire Straits - Love Over Gold.
     
    Hon får nog öva ett litet tag till innan jag släpper loss henne på Kuzman, men hon lär sig snabbt och om ett par år så är hon säkert mogen.
    Det är lika bra att hon vänjer sig, den (och min skivsamling) kommer ju att bli hennes så småningom.
  18. Like
    Peo got a reaction from Ampalang in Äpplet faller inte långt från päronträdet, eller?   
    Jag gör också vad jag kan för att säkra tillväxten.
    Mitt äldsta barnbarn fick en "grammofon" och några LP-skivor när hon fyllde 3 år.

    Det var en uppskattad present och så fort hon kommer hit ska det spelas skivor.
    "Morfar, har jag några nya skivor?" har blivit en standardfråga och jag försöker alltid fixa så att hon har minst en ny platta att provlyssna varje gång hon kommer på besök.
    Hennes skivsamling växer därför sakta men säkert och hennes favoritskivor hittills är:

    Motörhead - Ace of spades och då framför allt låten "The Chase Is Better Than the Catch"
     
    och

    Dire Straits - Love Over Gold.
     
    Hon får nog öva ett litet tag till innan jag släpper loss henne på Kuzman, men hon lär sig snabbt och om ett par år så är hon säkert mogen.
    Det är lika bra att hon vänjer sig, den (och min skivsamling) kommer ju att bli hennes så småningom.
  19. Like
    Peo got a reaction from Kilgore in Peo's prylar   
    Jag tänkte göra en kort sammanfattning av det gångna året.

    Det har inte varit några stora förändringar i anläggningen sen sist, men det har faktiskt blivit ett nytt RIAA-steg.
    Mitt älskade Whest PS.30RDT SE har otippat ersatts av ett annat RIAA,

    det blev ett Whest PS.40RDT SE istället.
    Bra blev ännu bättre, Whest's utveckling går verkligen framåt och det med rejäla steg.
    Whest har med PS.40RDT SE flyttat fram gränserna ytterligare och faktiskt lyckats göra ett förb____t. bra RIAA ännu bättre.

    En uppsättning (8 st) IsoAcoustics Iso-Puck Mini införskaffades för att se om den typen av fötter gör samma nytta under apparaterna som under
    högtalarna. 

    För att göra en lång historia kort.
    Störst skillnad i anläggningen gjorde de under min Nordost Thor, något jag har väldigt svårt att förklara, men det blev tveklös en förändring till
    det bättre.
    Försteget påverkades minimalt, RIAA-steget påverkas, men i förhållande till originaltassarna är skillnaden väldigt liten.
     
    Mest nytta gjorde de faktiskt under 3D-skrivaren och i stort sätt alla "ringningar" försvann.

    Utan  ->  Med Iso-Puck Mini
     
    Innehållet på Euphonia har förändrats med tiden och den relativt strikta hifi/musik-linjen som var ett signum förr har sakta suddats ut. I dag handlar
    trådarna om allt möjligt från mat, dryck och datorbyggen till kaffekokare och därför kan jag väl med gott samvete blanda in lite 3D-
    printing också. 
    Det går faktiskt att göra mycket användbara prylar (även hifi-relaterade) med en 3D-printer och här kommer några av mina alster.
     

    För att inte robotdammsugaren ska våldföra sig på mina högtalarkablar har de fått en upphöjd position. En 3D-printad "bro" går från slutsteget
    och fram till respektive högtalare.
     

    Eftersom de nätkablar som jag har fastnat för är både styva och tunga behövs en mekanisk avlastning vid IEC-brunnen. Det finns att köpa
    liknande stöd från t.ex. Furutech, men då till en helt annan prislapp.
     
     

    Min skivspelare är flytande upphängd och kabeln från tonarmen påverkar upphängningen i den hörnan, inte mycket, men.....
    Ett motsvarande stöd anpassat för den kabeln löser det "problemet".
     

    Sista varvet läggs på foten till en kabelavlastare.
     
    Mina undersökningar av hur nätkvaliteten förändras under dygnet och året och i vilken omfattning den påverkar ljudet (hos mig) fortsätter oförtrutet.
    Jag har förstått att vissa önskar ett enkelt och kortfattat facit i ämnet, men något sådant blir det inte från mig eftersom min uppfattning är att ingen anläggning (inkl. sin nätmatning) är den andra lik och därför finns det heller ingen mirakelmedicin som fungerar för alla.
     
    Jag har i dagsläget samlat på mig några månaders mätvärden av nätets spänning, frekvens, THD och förekomsten av övertonerna 2-20, men det
    är för tidigt att dra några större slutsatser ännu.
    Vid (nästan) varje lyssningstillfälle för jag en enkel form av dagbok över hur jag upplever ljudet och i efterhand jämför jag mina anteckningarna med
    mätvärdena för den aktuella  tiden. 
    Det enda jag kan säga så här långt är att min dagsform oftast spelar större roll än nätets (utifrån de parametrar som jag loggar), men ett av få samstämmiga tillfällen är förekomsten av jämna övertoner och 0,5-0,6% av t.ex. 4:e och/eller 6:e överton tycks påverka betydligt mer än 1,5-2% av de udda. 
     
    Min dedicerade Hifi-matning har kompletterats med kontinuerlig mätning/loggning av spänning, ström, aktiv effekt, reaktiv effekt, skenbar
    effekt och effektfaktorn.
    En sak som jag har konstaterat tack vare denna mätning är att anläggningen drar betydligt mer dynamisk effekt från nätet än vad jag tidigare trodde, mina tidigare mätningar har troligtvis varit alldeles för medelvärdesbildade för att avslöja detta fenomen. 
    En helt vanlig kväll med musiklyssning på "normal" lyssningsvolym (för en som bor i lägenhet (och är nykter)) genererar momentanvärden på
    >1100 W från nätet.
    Bilden nedan visar effektförbrukningen (aktiv effekt i W) för RIAA + för- och slutsteg under ett dygn.

    OBS! Grafen visar ljudanläggningens förbrukning från nätet, inte utmatad effekt till högtalarna.
     
    Jag startade upp förstärkaren från standby vid lunch, spelade lite svagt under eftermiddagen och satte mig för att lyssna på skivor vid 18-tiden.
    Spelningen pågick fram till 23 när det var dags för sängen.
    De nya mätningarna har gett mig en ny infallsvinkel i frågan varför resultatet alltid blev som det blev när jag har försökt kompensera en svag nät-
    matning med passiva strömrenare.
    Jag ska inte fördjupa mig i detta här och nu, det är definitivt överkurs.
     
    2020 har varit ett socialt avslaget år för min del och mycket av "överskottstiden" har använts till musiklyssning. Det har inte blivit så mycket nya
    skivor som vanligt, jag har istället botaniserat i min skivsamling och lyssnat på många gamla höjdarskivor som redan fanns i samlingen.
    Det är så mycket musik som jag inte har hunnit med att spela efter de senaste årens uppgraderingar och jag bara sitter här med ett fånigt leende
    på läpparna och njuter. Jag är supernöjd med ljudet.
     
    Ha nu ett gott 2021 och var rädda om er.
    /PEO
  20. Like
    Peo got a reaction from byZan in Röststyrning av hus och hem   
    Jag har valt att gå på prylar från Shelly, de kommunicerar över "befintligt" WiFi istället för via någon egen typ av gateway, men jag tror inte det är någon större skillnad mellan de olika systemen. Jag valde det som kändes mest flexibelt utifrån mina behov och inte minst till ett vettigt pris. Det påstås vara enkelt att kombinera Shelly med t.ex. Google Assistant eller Alexa för röststyrning, men jag har inte själv provat det, ännu.
    Shelly har ett relativt stort sortiment av prylar för ett "smart hem", från den enklaste Shelly 1 som är en liten puck för ON/OFF-funktion, via dimmers till sensorer för temp/luftfuktighet/vatten/gas/rök/fönster/dörrar/elförbrukning och rena "Plug&Play"-enheter. 
    En avgörande anledning till att jag valde Shelly är att de inte behöver ha "nollan" framdragen till vissa av sina prylar (t.ex dimmern och Shelly 1L). I min lägenhet finns det ingen nolla framdragen i dosan för brytaren och då fungerar det inte med prylar från t.ex. Plejd, som alla verkar kräva nolla (jag kan ha fel). Hade jag bott i ett eget hus så hade jag självklart dragit fram en nolla, men i en lägenhet är man mer låst. Jag har provocerat föreningen tillräckligt som jag har.
    Man kan styra allt från en app och det är enkelt att skapa grupper (flera objekt på en knapp) och scenarier (t.ex. släck allt när man går hemifrån). 
    Man har också kostnadsfri access till tjänsten "Shelly Cloud", vilket innebär att du når och kan styra/övervaka hemmet från Långtbortistan om du så vill (under förutsättning att bostaden har internet).
     
    Jag har gått ett steg längre och styr/övervakar hemmet med "Home Assistant". Det är en server-baserad lösning som i mitt fall bor i en liten Raspberry Pi 4.
    Det är antagligen overkill för ditt behov i dag, men det ger en oanade möjligheter till smarta lösningar, integration mellan olika typer av apparater av olika fabrikat och en outtröttlig källa till hjärngympa. Här behövs det helst en viss programmeringsvana för att lyckas.
  21. Like
    Peo got a reaction from Apexorca in Peo's prylar   
    Jag tänkte göra en kort sammanfattning av det gångna året.

    Det har inte varit några stora förändringar i anläggningen sen sist, men det har faktiskt blivit ett nytt RIAA-steg.
    Mitt älskade Whest PS.30RDT SE har otippat ersatts av ett annat RIAA,

    det blev ett Whest PS.40RDT SE istället.
    Bra blev ännu bättre, Whest's utveckling går verkligen framåt och det med rejäla steg.
    Whest har med PS.40RDT SE flyttat fram gränserna ytterligare och faktiskt lyckats göra ett förb____t. bra RIAA ännu bättre.

    En uppsättning (8 st) IsoAcoustics Iso-Puck Mini införskaffades för att se om den typen av fötter gör samma nytta under apparaterna som under
    högtalarna. 

    För att göra en lång historia kort.
    Störst skillnad i anläggningen gjorde de under min Nordost Thor, något jag har väldigt svårt att förklara, men det blev tveklös en förändring till
    det bättre.
    Försteget påverkades minimalt, RIAA-steget påverkas, men i förhållande till originaltassarna är skillnaden väldigt liten.
     
    Mest nytta gjorde de faktiskt under 3D-skrivaren och i stort sätt alla "ringningar" försvann.

    Utan  ->  Med Iso-Puck Mini
     
    Innehållet på Euphonia har förändrats med tiden och den relativt strikta hifi/musik-linjen som var ett signum förr har sakta suddats ut. I dag handlar
    trådarna om allt möjligt från mat, dryck och datorbyggen till kaffekokare och därför kan jag väl med gott samvete blanda in lite 3D-
    printing också. 
    Det går faktiskt att göra mycket användbara prylar (även hifi-relaterade) med en 3D-printer och här kommer några av mina alster.
     

    För att inte robotdammsugaren ska våldföra sig på mina högtalarkablar har de fått en upphöjd position. En 3D-printad "bro" går från slutsteget
    och fram till respektive högtalare.
     

    Eftersom de nätkablar som jag har fastnat för är både styva och tunga behövs en mekanisk avlastning vid IEC-brunnen. Det finns att köpa
    liknande stöd från t.ex. Furutech, men då till en helt annan prislapp.
     
     

    Min skivspelare är flytande upphängd och kabeln från tonarmen påverkar upphängningen i den hörnan, inte mycket, men.....
    Ett motsvarande stöd anpassat för den kabeln löser det "problemet".
     

    Sista varvet läggs på foten till en kabelavlastare.
     
    Mina undersökningar av hur nätkvaliteten förändras under dygnet och året och i vilken omfattning den påverkar ljudet (hos mig) fortsätter oförtrutet.
    Jag har förstått att vissa önskar ett enkelt och kortfattat facit i ämnet, men något sådant blir det inte från mig eftersom min uppfattning är att ingen anläggning (inkl. sin nätmatning) är den andra lik och därför finns det heller ingen mirakelmedicin som fungerar för alla.
     
    Jag har i dagsläget samlat på mig några månaders mätvärden av nätets spänning, frekvens, THD och förekomsten av övertonerna 2-20, men det
    är för tidigt att dra några större slutsatser ännu.
    Vid (nästan) varje lyssningstillfälle för jag en enkel form av dagbok över hur jag upplever ljudet och i efterhand jämför jag mina anteckningarna med
    mätvärdena för den aktuella  tiden. 
    Det enda jag kan säga så här långt är att min dagsform oftast spelar större roll än nätets (utifrån de parametrar som jag loggar), men ett av få samstämmiga tillfällen är förekomsten av jämna övertoner och 0,5-0,6% av t.ex. 4:e och/eller 6:e överton tycks påverka betydligt mer än 1,5-2% av de udda. 
     
    Min dedicerade Hifi-matning har kompletterats med kontinuerlig mätning/loggning av spänning, ström, aktiv effekt, reaktiv effekt, skenbar
    effekt och effektfaktorn.
    En sak som jag har konstaterat tack vare denna mätning är att anläggningen drar betydligt mer dynamisk effekt från nätet än vad jag tidigare trodde, mina tidigare mätningar har troligtvis varit alldeles för medelvärdesbildade för att avslöja detta fenomen. 
    En helt vanlig kväll med musiklyssning på "normal" lyssningsvolym (för en som bor i lägenhet (och är nykter)) genererar momentanvärden på
    >1100 W från nätet.
    Bilden nedan visar effektförbrukningen (aktiv effekt i W) för RIAA + för- och slutsteg under ett dygn.

    OBS! Grafen visar ljudanläggningens förbrukning från nätet, inte utmatad effekt till högtalarna.
     
    Jag startade upp förstärkaren från standby vid lunch, spelade lite svagt under eftermiddagen och satte mig för att lyssna på skivor vid 18-tiden.
    Spelningen pågick fram till 23 när det var dags för sängen.
    De nya mätningarna har gett mig en ny infallsvinkel i frågan varför resultatet alltid blev som det blev när jag har försökt kompensera en svag nät-
    matning med passiva strömrenare.
    Jag ska inte fördjupa mig i detta här och nu, det är definitivt överkurs.
     
    2020 har varit ett socialt avslaget år för min del och mycket av "överskottstiden" har använts till musiklyssning. Det har inte blivit så mycket nya
    skivor som vanligt, jag har istället botaniserat i min skivsamling och lyssnat på många gamla höjdarskivor som redan fanns i samlingen.
    Det är så mycket musik som jag inte har hunnit med att spela efter de senaste årens uppgraderingar och jag bara sitter här med ett fånigt leende
    på läpparna och njuter. Jag är supernöjd med ljudet.
     
    Ha nu ett gott 2021 och var rädda om er.
    /PEO
  22. Like
    Peo got a reaction from Adagio in Peo's prylar   
    Jag tänkte göra en kort sammanfattning av det gångna året.

    Det har inte varit några stora förändringar i anläggningen sen sist, men det har faktiskt blivit ett nytt RIAA-steg.
    Mitt älskade Whest PS.30RDT SE har otippat ersatts av ett annat RIAA,

    det blev ett Whest PS.40RDT SE istället.
    Bra blev ännu bättre, Whest's utveckling går verkligen framåt och det med rejäla steg.
    Whest har med PS.40RDT SE flyttat fram gränserna ytterligare och faktiskt lyckats göra ett förb____t. bra RIAA ännu bättre.

    En uppsättning (8 st) IsoAcoustics Iso-Puck Mini införskaffades för att se om den typen av fötter gör samma nytta under apparaterna som under
    högtalarna. 

    För att göra en lång historia kort.
    Störst skillnad i anläggningen gjorde de under min Nordost Thor, något jag har väldigt svårt att förklara, men det blev tveklös en förändring till
    det bättre.
    Försteget påverkades minimalt, RIAA-steget påverkas, men i förhållande till originaltassarna är skillnaden väldigt liten.
     
    Mest nytta gjorde de faktiskt under 3D-skrivaren och i stort sätt alla "ringningar" försvann.

    Utan  ->  Med Iso-Puck Mini
     
    Innehållet på Euphonia har förändrats med tiden och den relativt strikta hifi/musik-linjen som var ett signum förr har sakta suddats ut. I dag handlar
    trådarna om allt möjligt från mat, dryck och datorbyggen till kaffekokare och därför kan jag väl med gott samvete blanda in lite 3D-
    printing också. 
    Det går faktiskt att göra mycket användbara prylar (även hifi-relaterade) med en 3D-printer och här kommer några av mina alster.
     

    För att inte robotdammsugaren ska våldföra sig på mina högtalarkablar har de fått en upphöjd position. En 3D-printad "bro" går från slutsteget
    och fram till respektive högtalare.
     

    Eftersom de nätkablar som jag har fastnat för är både styva och tunga behövs en mekanisk avlastning vid IEC-brunnen. Det finns att köpa
    liknande stöd från t.ex. Furutech, men då till en helt annan prislapp.
     
     

    Min skivspelare är flytande upphängd och kabeln från tonarmen påverkar upphängningen i den hörnan, inte mycket, men.....
    Ett motsvarande stöd anpassat för den kabeln löser det "problemet".
     

    Sista varvet läggs på foten till en kabelavlastare.
     
    Mina undersökningar av hur nätkvaliteten förändras under dygnet och året och i vilken omfattning den påverkar ljudet (hos mig) fortsätter oförtrutet.
    Jag har förstått att vissa önskar ett enkelt och kortfattat facit i ämnet, men något sådant blir det inte från mig eftersom min uppfattning är att ingen anläggning (inkl. sin nätmatning) är den andra lik och därför finns det heller ingen mirakelmedicin som fungerar för alla.
     
    Jag har i dagsläget samlat på mig några månaders mätvärden av nätets spänning, frekvens, THD och förekomsten av övertonerna 2-20, men det
    är för tidigt att dra några större slutsatser ännu.
    Vid (nästan) varje lyssningstillfälle för jag en enkel form av dagbok över hur jag upplever ljudet och i efterhand jämför jag mina anteckningarna med
    mätvärdena för den aktuella  tiden. 
    Det enda jag kan säga så här långt är att min dagsform oftast spelar större roll än nätets (utifrån de parametrar som jag loggar), men ett av få samstämmiga tillfällen är förekomsten av jämna övertoner och 0,5-0,6% av t.ex. 4:e och/eller 6:e överton tycks påverka betydligt mer än 1,5-2% av de udda. 
     
    Min dedicerade Hifi-matning har kompletterats med kontinuerlig mätning/loggning av spänning, ström, aktiv effekt, reaktiv effekt, skenbar
    effekt och effektfaktorn.
    En sak som jag har konstaterat tack vare denna mätning är att anläggningen drar betydligt mer dynamisk effekt från nätet än vad jag tidigare trodde, mina tidigare mätningar har troligtvis varit alldeles för medelvärdesbildade för att avslöja detta fenomen. 
    En helt vanlig kväll med musiklyssning på "normal" lyssningsvolym (för en som bor i lägenhet (och är nykter)) genererar momentanvärden på
    >1100 W från nätet.
    Bilden nedan visar effektförbrukningen (aktiv effekt i W) för RIAA + för- och slutsteg under ett dygn.

    OBS! Grafen visar ljudanläggningens förbrukning från nätet, inte utmatad effekt till högtalarna.
     
    Jag startade upp förstärkaren från standby vid lunch, spelade lite svagt under eftermiddagen och satte mig för att lyssna på skivor vid 18-tiden.
    Spelningen pågick fram till 23 när det var dags för sängen.
    De nya mätningarna har gett mig en ny infallsvinkel i frågan varför resultatet alltid blev som det blev när jag har försökt kompensera en svag nät-
    matning med passiva strömrenare.
    Jag ska inte fördjupa mig i detta här och nu, det är definitivt överkurs.
     
    2020 har varit ett socialt avslaget år för min del och mycket av "överskottstiden" har använts till musiklyssning. Det har inte blivit så mycket nya
    skivor som vanligt, jag har istället botaniserat i min skivsamling och lyssnat på många gamla höjdarskivor som redan fanns i samlingen.
    Det är så mycket musik som jag inte har hunnit med att spela efter de senaste årens uppgraderingar och jag bara sitter här med ett fånigt leende
    på läpparna och njuter. Jag är supernöjd med ljudet.
     
    Ha nu ett gott 2021 och var rädda om er.
    /PEO
  23. Like
    Peo got a reaction from JWE in Peo's prylar   
    Jag tänkte göra en kort sammanfattning av det gångna året.

    Det har inte varit några stora förändringar i anläggningen sen sist, men det har faktiskt blivit ett nytt RIAA-steg.
    Mitt älskade Whest PS.30RDT SE har otippat ersatts av ett annat RIAA,

    det blev ett Whest PS.40RDT SE istället.
    Bra blev ännu bättre, Whest's utveckling går verkligen framåt och det med rejäla steg.
    Whest har med PS.40RDT SE flyttat fram gränserna ytterligare och faktiskt lyckats göra ett förb____t. bra RIAA ännu bättre.

    En uppsättning (8 st) IsoAcoustics Iso-Puck Mini införskaffades för att se om den typen av fötter gör samma nytta under apparaterna som under
    högtalarna. 

    För att göra en lång historia kort.
    Störst skillnad i anläggningen gjorde de under min Nordost Thor, något jag har väldigt svårt att förklara, men det blev tveklös en förändring till
    det bättre.
    Försteget påverkades minimalt, RIAA-steget påverkas, men i förhållande till originaltassarna är skillnaden väldigt liten.
     
    Mest nytta gjorde de faktiskt under 3D-skrivaren och i stort sätt alla "ringningar" försvann.

    Utan  ->  Med Iso-Puck Mini
     
    Innehållet på Euphonia har förändrats med tiden och den relativt strikta hifi/musik-linjen som var ett signum förr har sakta suddats ut. I dag handlar
    trådarna om allt möjligt från mat, dryck och datorbyggen till kaffekokare och därför kan jag väl med gott samvete blanda in lite 3D-
    printing också. 
    Det går faktiskt att göra mycket användbara prylar (även hifi-relaterade) med en 3D-printer och här kommer några av mina alster.
     

    För att inte robotdammsugaren ska våldföra sig på mina högtalarkablar har de fått en upphöjd position. En 3D-printad "bro" går från slutsteget
    och fram till respektive högtalare.
     

    Eftersom de nätkablar som jag har fastnat för är både styva och tunga behövs en mekanisk avlastning vid IEC-brunnen. Det finns att köpa
    liknande stöd från t.ex. Furutech, men då till en helt annan prislapp.
     
     

    Min skivspelare är flytande upphängd och kabeln från tonarmen påverkar upphängningen i den hörnan, inte mycket, men.....
    Ett motsvarande stöd anpassat för den kabeln löser det "problemet".
     

    Sista varvet läggs på foten till en kabelavlastare.
     
    Mina undersökningar av hur nätkvaliteten förändras under dygnet och året och i vilken omfattning den påverkar ljudet (hos mig) fortsätter oförtrutet.
    Jag har förstått att vissa önskar ett enkelt och kortfattat facit i ämnet, men något sådant blir det inte från mig eftersom min uppfattning är att ingen anläggning (inkl. sin nätmatning) är den andra lik och därför finns det heller ingen mirakelmedicin som fungerar för alla.
     
    Jag har i dagsläget samlat på mig några månaders mätvärden av nätets spänning, frekvens, THD och förekomsten av övertonerna 2-20, men det
    är för tidigt att dra några större slutsatser ännu.
    Vid (nästan) varje lyssningstillfälle för jag en enkel form av dagbok över hur jag upplever ljudet och i efterhand jämför jag mina anteckningarna med
    mätvärdena för den aktuella  tiden. 
    Det enda jag kan säga så här långt är att min dagsform oftast spelar större roll än nätets (utifrån de parametrar som jag loggar), men ett av få samstämmiga tillfällen är förekomsten av jämna övertoner och 0,5-0,6% av t.ex. 4:e och/eller 6:e överton tycks påverka betydligt mer än 1,5-2% av de udda. 
     
    Min dedicerade Hifi-matning har kompletterats med kontinuerlig mätning/loggning av spänning, ström, aktiv effekt, reaktiv effekt, skenbar
    effekt och effektfaktorn.
    En sak som jag har konstaterat tack vare denna mätning är att anläggningen drar betydligt mer dynamisk effekt från nätet än vad jag tidigare trodde, mina tidigare mätningar har troligtvis varit alldeles för medelvärdesbildade för att avslöja detta fenomen. 
    En helt vanlig kväll med musiklyssning på "normal" lyssningsvolym (för en som bor i lägenhet (och är nykter)) genererar momentanvärden på
    >1100 W från nätet.
    Bilden nedan visar effektförbrukningen (aktiv effekt i W) för RIAA + för- och slutsteg under ett dygn.

    OBS! Grafen visar ljudanläggningens förbrukning från nätet, inte utmatad effekt till högtalarna.
     
    Jag startade upp förstärkaren från standby vid lunch, spelade lite svagt under eftermiddagen och satte mig för att lyssna på skivor vid 18-tiden.
    Spelningen pågick fram till 23 när det var dags för sängen.
    De nya mätningarna har gett mig en ny infallsvinkel i frågan varför resultatet alltid blev som det blev när jag har försökt kompensera en svag nät-
    matning med passiva strömrenare.
    Jag ska inte fördjupa mig i detta här och nu, det är definitivt överkurs.
     
    2020 har varit ett socialt avslaget år för min del och mycket av "överskottstiden" har använts till musiklyssning. Det har inte blivit så mycket nya
    skivor som vanligt, jag har istället botaniserat i min skivsamling och lyssnat på många gamla höjdarskivor som redan fanns i samlingen.
    Det är så mycket musik som jag inte har hunnit med att spela efter de senaste årens uppgraderingar och jag bara sitter här med ett fånigt leende
    på läpparna och njuter. Jag är supernöjd med ljudet.
     
    Ha nu ett gott 2021 och var rädda om er.
    /PEO
  24. Like
    Peo got a reaction from Ivery in Peo's prylar   
    Jag tänkte göra en kort sammanfattning av det gångna året.

    Det har inte varit några stora förändringar i anläggningen sen sist, men det har faktiskt blivit ett nytt RIAA-steg.
    Mitt älskade Whest PS.30RDT SE har otippat ersatts av ett annat RIAA,

    det blev ett Whest PS.40RDT SE istället.
    Bra blev ännu bättre, Whest's utveckling går verkligen framåt och det med rejäla steg.
    Whest har med PS.40RDT SE flyttat fram gränserna ytterligare och faktiskt lyckats göra ett förb____t. bra RIAA ännu bättre.

    En uppsättning (8 st) IsoAcoustics Iso-Puck Mini införskaffades för att se om den typen av fötter gör samma nytta under apparaterna som under
    högtalarna. 

    För att göra en lång historia kort.
    Störst skillnad i anläggningen gjorde de under min Nordost Thor, något jag har väldigt svårt att förklara, men det blev tveklös en förändring till
    det bättre.
    Försteget påverkades minimalt, RIAA-steget påverkas, men i förhållande till originaltassarna är skillnaden väldigt liten.
     
    Mest nytta gjorde de faktiskt under 3D-skrivaren och i stort sätt alla "ringningar" försvann.

    Utan  ->  Med Iso-Puck Mini
     
    Innehållet på Euphonia har förändrats med tiden och den relativt strikta hifi/musik-linjen som var ett signum förr har sakta suddats ut. I dag handlar
    trådarna om allt möjligt från mat, dryck och datorbyggen till kaffekokare och därför kan jag väl med gott samvete blanda in lite 3D-
    printing också. 
    Det går faktiskt att göra mycket användbara prylar (även hifi-relaterade) med en 3D-printer och här kommer några av mina alster.
     

    För att inte robotdammsugaren ska våldföra sig på mina högtalarkablar har de fått en upphöjd position. En 3D-printad "bro" går från slutsteget
    och fram till respektive högtalare.
     

    Eftersom de nätkablar som jag har fastnat för är både styva och tunga behövs en mekanisk avlastning vid IEC-brunnen. Det finns att köpa
    liknande stöd från t.ex. Furutech, men då till en helt annan prislapp.
     
     

    Min skivspelare är flytande upphängd och kabeln från tonarmen påverkar upphängningen i den hörnan, inte mycket, men.....
    Ett motsvarande stöd anpassat för den kabeln löser det "problemet".
     

    Sista varvet läggs på foten till en kabelavlastare.
     
    Mina undersökningar av hur nätkvaliteten förändras under dygnet och året och i vilken omfattning den påverkar ljudet (hos mig) fortsätter oförtrutet.
    Jag har förstått att vissa önskar ett enkelt och kortfattat facit i ämnet, men något sådant blir det inte från mig eftersom min uppfattning är att ingen anläggning (inkl. sin nätmatning) är den andra lik och därför finns det heller ingen mirakelmedicin som fungerar för alla.
     
    Jag har i dagsläget samlat på mig några månaders mätvärden av nätets spänning, frekvens, THD och förekomsten av övertonerna 2-20, men det
    är för tidigt att dra några större slutsatser ännu.
    Vid (nästan) varje lyssningstillfälle för jag en enkel form av dagbok över hur jag upplever ljudet och i efterhand jämför jag mina anteckningarna med
    mätvärdena för den aktuella  tiden. 
    Det enda jag kan säga så här långt är att min dagsform oftast spelar större roll än nätets (utifrån de parametrar som jag loggar), men ett av få samstämmiga tillfällen är förekomsten av jämna övertoner och 0,5-0,6% av t.ex. 4:e och/eller 6:e överton tycks påverka betydligt mer än 1,5-2% av de udda. 
     
    Min dedicerade Hifi-matning har kompletterats med kontinuerlig mätning/loggning av spänning, ström, aktiv effekt, reaktiv effekt, skenbar
    effekt och effektfaktorn.
    En sak som jag har konstaterat tack vare denna mätning är att anläggningen drar betydligt mer dynamisk effekt från nätet än vad jag tidigare trodde, mina tidigare mätningar har troligtvis varit alldeles för medelvärdesbildade för att avslöja detta fenomen. 
    En helt vanlig kväll med musiklyssning på "normal" lyssningsvolym (för en som bor i lägenhet (och är nykter)) genererar momentanvärden på
    >1100 W från nätet.
    Bilden nedan visar effektförbrukningen (aktiv effekt i W) för RIAA + för- och slutsteg under ett dygn.

    OBS! Grafen visar ljudanläggningens förbrukning från nätet, inte utmatad effekt till högtalarna.
     
    Jag startade upp förstärkaren från standby vid lunch, spelade lite svagt under eftermiddagen och satte mig för att lyssna på skivor vid 18-tiden.
    Spelningen pågick fram till 23 när det var dags för sängen.
    De nya mätningarna har gett mig en ny infallsvinkel i frågan varför resultatet alltid blev som det blev när jag har försökt kompensera en svag nät-
    matning med passiva strömrenare.
    Jag ska inte fördjupa mig i detta här och nu, det är definitivt överkurs.
     
    2020 har varit ett socialt avslaget år för min del och mycket av "överskottstiden" har använts till musiklyssning. Det har inte blivit så mycket nya
    skivor som vanligt, jag har istället botaniserat i min skivsamling och lyssnat på många gamla höjdarskivor som redan fanns i samlingen.
    Det är så mycket musik som jag inte har hunnit med att spela efter de senaste årens uppgraderingar och jag bara sitter här med ett fånigt leende
    på läpparna och njuter. Jag är supernöjd med ljudet.
     
    Ha nu ett gott 2021 och var rädda om er.
    /PEO
  25. Like
    Peo got a reaction from MatsT in Peo's prylar   
    Jag tänkte göra en kort sammanfattning av det gångna året.

    Det har inte varit några stora förändringar i anläggningen sen sist, men det har faktiskt blivit ett nytt RIAA-steg.
    Mitt älskade Whest PS.30RDT SE har otippat ersatts av ett annat RIAA,

    det blev ett Whest PS.40RDT SE istället.
    Bra blev ännu bättre, Whest's utveckling går verkligen framåt och det med rejäla steg.
    Whest har med PS.40RDT SE flyttat fram gränserna ytterligare och faktiskt lyckats göra ett förb____t. bra RIAA ännu bättre.

    En uppsättning (8 st) IsoAcoustics Iso-Puck Mini införskaffades för att se om den typen av fötter gör samma nytta under apparaterna som under
    högtalarna. 

    För att göra en lång historia kort.
    Störst skillnad i anläggningen gjorde de under min Nordost Thor, något jag har väldigt svårt att förklara, men det blev tveklös en förändring till
    det bättre.
    Försteget påverkades minimalt, RIAA-steget påverkas, men i förhållande till originaltassarna är skillnaden väldigt liten.
     
    Mest nytta gjorde de faktiskt under 3D-skrivaren och i stort sätt alla "ringningar" försvann.

    Utan  ->  Med Iso-Puck Mini
     
    Innehållet på Euphonia har förändrats med tiden och den relativt strikta hifi/musik-linjen som var ett signum förr har sakta suddats ut. I dag handlar
    trådarna om allt möjligt från mat, dryck och datorbyggen till kaffekokare och därför kan jag väl med gott samvete blanda in lite 3D-
    printing också. 
    Det går faktiskt att göra mycket användbara prylar (även hifi-relaterade) med en 3D-printer och här kommer några av mina alster.
     

    För att inte robotdammsugaren ska våldföra sig på mina högtalarkablar har de fått en upphöjd position. En 3D-printad "bro" går från slutsteget
    och fram till respektive högtalare.
     

    Eftersom de nätkablar som jag har fastnat för är både styva och tunga behövs en mekanisk avlastning vid IEC-brunnen. Det finns att köpa
    liknande stöd från t.ex. Furutech, men då till en helt annan prislapp.
     
     

    Min skivspelare är flytande upphängd och kabeln från tonarmen påverkar upphängningen i den hörnan, inte mycket, men.....
    Ett motsvarande stöd anpassat för den kabeln löser det "problemet".
     

    Sista varvet läggs på foten till en kabelavlastare.
     
    Mina undersökningar av hur nätkvaliteten förändras under dygnet och året och i vilken omfattning den påverkar ljudet (hos mig) fortsätter oförtrutet.
    Jag har förstått att vissa önskar ett enkelt och kortfattat facit i ämnet, men något sådant blir det inte från mig eftersom min uppfattning är att ingen anläggning (inkl. sin nätmatning) är den andra lik och därför finns det heller ingen mirakelmedicin som fungerar för alla.
     
    Jag har i dagsläget samlat på mig några månaders mätvärden av nätets spänning, frekvens, THD och förekomsten av övertonerna 2-20, men det
    är för tidigt att dra några större slutsatser ännu.
    Vid (nästan) varje lyssningstillfälle för jag en enkel form av dagbok över hur jag upplever ljudet och i efterhand jämför jag mina anteckningarna med
    mätvärdena för den aktuella  tiden. 
    Det enda jag kan säga så här långt är att min dagsform oftast spelar större roll än nätets (utifrån de parametrar som jag loggar), men ett av få samstämmiga tillfällen är förekomsten av jämna övertoner och 0,5-0,6% av t.ex. 4:e och/eller 6:e överton tycks påverka betydligt mer än 1,5-2% av de udda. 
     
    Min dedicerade Hifi-matning har kompletterats med kontinuerlig mätning/loggning av spänning, ström, aktiv effekt, reaktiv effekt, skenbar
    effekt och effektfaktorn.
    En sak som jag har konstaterat tack vare denna mätning är att anläggningen drar betydligt mer dynamisk effekt från nätet än vad jag tidigare trodde, mina tidigare mätningar har troligtvis varit alldeles för medelvärdesbildade för att avslöja detta fenomen. 
    En helt vanlig kväll med musiklyssning på "normal" lyssningsvolym (för en som bor i lägenhet (och är nykter)) genererar momentanvärden på
    >1100 W från nätet.
    Bilden nedan visar effektförbrukningen (aktiv effekt i W) för RIAA + för- och slutsteg under ett dygn.

    OBS! Grafen visar ljudanläggningens förbrukning från nätet, inte utmatad effekt till högtalarna.
     
    Jag startade upp förstärkaren från standby vid lunch, spelade lite svagt under eftermiddagen och satte mig för att lyssna på skivor vid 18-tiden.
    Spelningen pågick fram till 23 när det var dags för sängen.
    De nya mätningarna har gett mig en ny infallsvinkel i frågan varför resultatet alltid blev som det blev när jag har försökt kompensera en svag nät-
    matning med passiva strömrenare.
    Jag ska inte fördjupa mig i detta här och nu, det är definitivt överkurs.
     
    2020 har varit ett socialt avslaget år för min del och mycket av "överskottstiden" har använts till musiklyssning. Det har inte blivit så mycket nya
    skivor som vanligt, jag har istället botaniserat i min skivsamling och lyssnat på många gamla höjdarskivor som redan fanns i samlingen.
    Det är så mycket musik som jag inte har hunnit med att spela efter de senaste årens uppgraderingar och jag bara sitter här med ett fånigt leende
    på läpparna och njuter. Jag är supernöjd med ljudet.
     
    Ha nu ett gott 2021 och var rädda om er.
    /PEO
×
×
  • Create New...