Jump to content

Bubben

Medlem
  • Content Count

    30
  • Joined

  • Last visited

  1. Det är lite märkligt att du, Bravo, inte tycks anse att det finns några kriterier som, förutom den egna smaken, karakteriserar vad som är en god återgivningsutrustning men däremot verkar ha klara åsikter av vad som är en god inspelning. Verkar vara en lite kluven inställning... Saningen finns, men du anser att den inte har kvalitetsnivå nog. Du, å nadra sidan, skapar dock din egen sanning efter eget behag. Förresten, ingen av oss läser väl böcker där vi anser att författaren inte har fått med allt, utan att det kan vara lämpligt att ta bort och lägga till lite satsdelar.
  2. Bravo, du tycks ha någon idé om att när artisten har spelat in sin melodi går de och tar en fika medans ljudteknikern avslutar arbetet. Kommer sedan tillbaka och bestämmer låtlistan innan skivan skickas till pressning. Har du hört talas om musiksättning, arrangemang, processing m. fl. krångliga termer, och för att inte tala om nivåsättning. Kallar du dessa processer nedbrytning? Mer ett krav för att det ska vara lyssningsbart... Dessutom är ju artisterna med under produktionen och de bör ju veta hur de vill att det sak låta, ska vi då inte lyssna på det som de tänkte det? Ljudteknikerns
  3. Timbre, hur menar du nu? Ponera att det är ett par riktigt smalbandiga monitorer de har på det där mixerbordet. Hur kan du möjligen få ut något värde av den signalen som inte är behandlad? Hur som helst tvivlar jag på att det är monitorerna som någonsin är problemet vid mixningen.
  4. Vad är det annars som kan spela in menar du? Rummet självklart, men det är underförstått (Vilket vi vet båda två). Men du vet inte vad som är de bärande delarna. Det är dökört från början att försöka få ut den "känslan" ur en inspelning som inte har den. Om du nu får ut "känslan" ur denna endaste skiva så har du ytterligare 90 skivor av 100 som inte har det. Och vad ska du göra med dem? Systemet blit tiltat mot en viss typ av inspelningar och musik om man gö som du föreslår. Det behöver inte vara fel, som jag har sagt tidigare. Men det blir inte som det är tänkt, och hur ska man då kunna
  5. Jadu Bravo, vi är nog ganska eniga om att vara oense. Och här menar du att det är en skillnad i att ta ett fotografi av ett motiv och visa för sina vänner, eller att göra en inspelning av en musikalisk presentation och spela upp för sina vänner? Bägge blir en kopia av en bit historia som bara fotografen/ljudteknikern vet hur det såg ut/lät vid det verkliga tillfället. Som jag skrev så var liknelsen från ett galleri med konstnären ifråga, så det var inget som var taget ur sitt sammanhang. Vidare är det ju samma sak med musiken, knappast troligt att jag är arg och ilsken på världen v
  6. Nej, det handlar ju inte om ljudreproduktion i samtliga fall. Det handlar om ljudprojektion, altså att få fram ett ljud man känner för idag. Det får man väl ha om man tyker det känns bättre, inget fel i det. Men det handlar inte om någon naturlig återgivare av källmaterialet då. Men då F/E-lyssnar du inte ett instrument, utan inspelningsproduktionen. F/E-lyssna ett instrument förklarade Rydberg ganska tydligt varför det inte går i exemplet med trumpeten. På konstgalleriet: "-Herr konstnär! Jag tycker din tavla ser bättre ut om man har ett rödfilter framför den." -"Varför då? Då s
  7. Absolut inte, säger inte imot dig där. Men med tanke på hur många provkationer Rydberg fick tåla är det ju anmärkningsvärt att han inte plumpade ur sig mer än han gjorde. Tycker det är väldigt lågt till tak så fort F/E-lyssning kommer på tal. Tyvärr bygger väl mycket av den hektiska tonen på att många inte vet vad det innebär. Vilket inlägget från Audionet visade ganska tydligt.
  8. Visst kan man ha olika mål med anläggningen, men då handlar det inte om att återge skivorna mest naturligt utan att tweaka till dem så det låter lite som man själv tycker... Och det blir ju en ren ljudprojektion, ingen naturlig återgivare. Att sedan någon påstår att man vill F/E-lyssna ett instrument eller en lokal så är det klart att debatten drar iväg. Om man nu inte förstår sammanhanget kan man ju fråga vad F/E-lyssning är, och inte anta att den egna åsikten är den sanna.
  9. Har ett gäng kablar som jag har gjort mig av med. Frakt ingick i priserna. 1 par PS Audio Xstream Statement, balanserad signalkabel 1m. SÅLD 1 par CN ljudteknik Copper XLR, balanserad signalkabel 1m. SÅLD 1st ClouCable SilverVoice nätkabel 2m. SÅLD 1st Cloucable SilverVoice nätkabel 3m. SÅLD 1 st Audioquest G-scart 1m. SÅLD Går tydligen inte att ta bort nnonsen, då ser det ut så här. Vh Daniel
  10. Där ser man...fick i alla fall ett tidsintervall där. Då har du kollat lite i kallendern med andra ord... :cool: PS. Tack för senast, förresten.
  11. Tjoho, vilken läcker grej... Finns det någon agentur/återförsäljare för dessa i Sverige?
  12. Bubben

    basen

    JM lab L&R Utopia Be har basarna åt samma håll. Blev lite förvånad över detta, men det fungerade tydligen bäst enligt JM-lab´s utsände. Mina egna erfarenheter av modeller med sidmonterad bas är följande: Mest kvalite med basarna mot varandra, kvantitet från varandra.
  13. Pianolack.... (*ståfräs* ) Ska hela härligheten stå och småputtra nu i en månad då...?
  14. Ser lovande ut...kan man få en aktervy? Eller höra hur du tycker det låter i STEREO?
  15. Densiteten är strax under 3 kg/dm3 (2970g) på granitarter som Labrador. Något högre på svart granit (2971g) , som därimot är betydligt billigare men inte lika snyggt.
×
×
  • Create New...