Jump to content

Mattias

Medlem+
  • Posts

    1 279
  • Joined

  • Last visited

Reputation Activity

  1. Like
    Mattias reacted to Peo in Det smutsiga nätet   
    Rätt fas?
    Detta är ju ett flitigt diskuterat ämne och även om det kanske är lite OT i förhållande till trådens rubrik, så tycker jag ändå att frågan är relevant. Som vanligt finns det flera olika läger och alla är lika övertygade om sin egen "sanning". Det är sällan som det tas upp några tekniska aspekter i diskussionerna, det lutar oftare åt tyckande och ibland på gränsen till närmast religiös klan-tillhörighet.
    Jag kommer inte att försöka predika någon allenarådande sanning, den har jag inte, men jag tänkte ta upp lite av vad som händer om vi vänder på stickkontakten.
    Vi tar ett steg tillbaka och tittar på den huvudsakliga anledningen till att frågan överhuvudtaget existerar.
    En transformator består en kärna, en primärlindning och en sekundärlindning.
    I bilden nedan visas en transformator med lamellkärna.

    Det är oftast ganska många varv per lindning och det blir därför många lager av koppartråd.
    Bilden nedan illustrerar kärnan (den grå kvadraten) och primärlindningen, lager för lager. Transformatorn bryr sig inte om vilken anslutning fas resp. nolla ansluts till, men.........

    Följande bild visar de två olika varianterna som erbjuds.

    Den vänstra bilden visar när fasen är ansluten till lindningens början, d.v.s det innersta varvet närmast kärnan.
    Det elektriska fältet som lindningen orsakar är förhållandevis litet, eftersom inkommande fas kommer att "skärmas" av efterföljande varv och det yttersta varvet är ju mer eller mindre det samma som nollan (jord). En hyfsat bra skärm alltså.
    På den högra bilden har jag vänt stickkontakten. Det är nu nollan som ligger på det innersta varvet, fasen på det yttersta och det elektriska fältet kommer därför att bli betydligt större i innan. Det här fenomenet är inte svårt att bevisa, det räcker med en hyfsat hög-ohmig multimeter

    eller en enkel s.k. faspenna.

    Har du jordat elsystem så behöver du först tillverka en kort förlängningskabel med bruten jordanslutning. (det finns givetvis andra sätt att lösa det på)
    Jag har tillverkat en sådan här kabel speciellt för detta ändamål (det blev även en med IEC-kontakt).

    Tänk på att själva apparaten inte längre är jordad med den här kabeln och om det uppstår ett fel kan hela chassit bli spänningsförande. Lämna aldrig en apparat inkopplad med den har kabeln utan tillsyn. Ta inte i denna apparat samtidigt som du tar i någon annan jordad pryl.
    Denna kabel behövs alltså bara i ett jordat nät. Anledningen till den brutna jorden är att om apparaten är jordad kommer den spänning som induceras i apparathöljet att ledas till jord och du får då väldigt små utslag vid mätningen.Transformatorns utstrålade elektriska fält påverkas dock inte av att apparaten är jordad, det är bara mätningen som försvåras. Det elektriska fältet som transformatorn ger ifrån sig drabbar elektroniken i lådan lika mycket ändå.
    Gör så här om du har en multimeter:
    Ta en apparat, t.ex. förstärkaren.
    Inga kablar som går till andra apparater får vara anslutna.
    Anslut den aktuella apparaten till vägguttaget via ojordad kabel, starta upp den och mät växelspänningen (VAC) mellan apparatens chassi och jord (se bilden ovan med min hemgjorda "mätkabel"). Har du ojordat elsystem så kan du mäta mot t.ex. ett element istället.
    Notera spänningen.
    Vänd stickkontakten och gör om mätningen. Det är inte ovanligt att det skiljer över 50 volt.
    Jag brukar markera med en tejpbit på vilken sida av nätbrunnen som jag ska ha "fas" för lägsta värde. Gå nu igenom alla apparater, mät, märk och notera spänningarna i respektive läge för varje apparat. Har man inte en multimeter men en faspenna, typ Elfix, kan man göra såhär:
    Det är exakt samma grundförutsättningar som gäller, d.v.s. inga andra kablar anslutna till mätobjektet och ingen jord.
    Mät avståndet från apparaten där faspennan börjar ge utslag.
    Vänd stickkontakten och gör om mätningen.
    Skriv ner avståndet istället för spänningen.

    Är det så enkelt att man bara ska välja det hållet som ger lägst spänning (längst avstånd)?
    Svaret är tyvärr inte så enkelt som ett entydigt JA. Det finns som vanligt olika teorier även här.
    Jag ska försöka ge er bakgrunden till några av dem.
    Teori 1.
    Välj det hållet på stickkontakten som ger minst elektriskt fält (lägst spänning eller längst avstånd om du mäter med en faspenna).
    Detta alternativ stör apparatens elektronik minst, men kan ställa till med andra problem.
    Vi tar ett exempel:
    En mätning gav resultatet enligt tabellen nedan.

    Ska vi följa teori 1. så blir det ju så här.
    (CD) 39v -> (försteg) 74v -> (slutsteg) 96 v
    Vi kommer alltså att ha en potentialskillnad på 57 volt mellan CD och slutsteg. Det blir en del jordströmmar för att utjämna den skillnaden.

    Den största delen kommer nätkablarnas jordledare (gul/grön på bilden) att dra ner till strömlisten, men tyvärr finns det ingen kabel eller strömlist som saknar resistans. Det kommer alltså att bli en liten potentialskillnad mellan de olika apparaternas chassi. De flesta av våra prylar har signaljord (SG) förbunden med skyddsjord (PG) och därför kommer signalkablarnas (blå kablar på bilden) minusledare/skärm också att genomflytas av denna potentialutjämningsström (B i bilden ovan).
    Denna ström kan definitivt orsaka brum och enligt många har det även en negativ påverkan av själva signalen. Den stora anledningen till brum är utan tvekan de jordslingor som kan uppstå (C i bilden ovan).
    Viss elektronik kan vara närmast överkänslig mot detta.
    Teori 2.
    Vänd stickkontakten så att alla apparater har så lika värden som möjligt, oavsett storlek. I vårt exempel skulle då CD-spelaren vändas.
    (CD) 69V -> (försteg) 74V - (slutsteg) 96V
    Detta ger oss en potentialskillnad på 27 volt jämfört med 57 volt i Teori 1. Det verkar väl vettigt, men som vanligt finns det lite "smolk i bägaren".
    Elektroniken i CD-spelaren kommer nu att utsättas för ett betydligt större elektriskt fält, som definitivt kan påverka mer än vad ev. jordströmmar gör. Jag personligen gillar inte detta tilltag. Jag vill hålla ner det elektriska fältet så långt det är möjligt men jag har inga vetenskapliga bevis, det är nog mest en känsla.
    Teori 3.
    Gör enligt teori 1, men komplettera installationen med ett eget potentialutjämningsnät.
    En grov (minst 6 mm2) jordledning från centralen till hifi'n och komplettera med grova jordkablar till respektive apparat. OBS! Det ska vara stjärnjordat. Du ska inte gå från en apparat till nästa o.s.v.

    Detta kommer att reducera jordströmmarna till ett minimum.
    På mitt jobb drar vi alltid fram en 10 mm2 potentialutjämning från det matande ställverket till våra kopplingsskåp/apparatskåp och det hade man definitivt inte gjort om det inte funnits en god anledning. Det handlar inte om en stor kabelarea p.g.a. höga strömmar, utan att få så låg förimpedans som möjligt på jorden för en effektiv störningsbekämpning. Det finns flera leverantörer av "seriösa" strömprodukter, men oftast blir prislappen därefter. Nu går det att lösa det här för ganska små pengar.
    Du behöver i och för sig hjälp av en installationselektriker för att dra jordkabeln från centralen till hifi', men resten kan du antagligen fixa själv.
    Detta går även att realisera med en tillräckligt kraftig hifi-matning (minst 6 mm2) till en välbyggd och stjärnjordad strömlist. Många av dessa strömlister har ett jordtag på sig för att kunna använda extra grova jordsladdar till respektive apparat.

    Jorden kan du ansluta i någon skruv på chassit
    Skillnaden på ett potentialutjämnat system mot att låta signal och strömkablarna göra jobbet kan vara förhållandevis stor. Av störningshänseende är det minst lika viktigt att hålla en låg förimpedans till jord, som mellan fas och nolla. De flesta störningar försöker vi ju faktiskt dränera till jord via kablarnas skärm och de ska helst ha en "autobahn" till nätstationen.
    Det här kan man självklart göra utan att mäta överhuvudtaget, det är ju "bara" att provlyssna alla möjliga kombinationer och låta örat avgöra. I en anläggning med DAC, riaa-steg, CD-spelare, försteg och slutsteg blir det ju bara 32 olika kombinationer, "piece of cake", eller hur?
     
  2. Like
    Mattias reacted to calm in H.E.M 2023   
    Kan bara instämma i P-Pans kommentarer och fina foto. Lägger till en bild på den stolte konstruktören.
     

     
    Anders Hansson med idel ädel Regal-produkter.
     
    Kommer att återkomma med mina utvärderingar av högtalarkablarna som är just inne för byte till spadar istället för bananer, samt en uppdatering av min interconnect-kabeln. Då har jag hela arsenalen på plats i mitt system och kan utvärdera helheten.
     
    Calm
     
     
  3. Like
    Mattias reacted to Apexorca in Marten Parker, en helt ny högtalare.   
    Lådan är lite extra styv och i något special-trämaterial. Tungt blir det. Ca 60 kg på den stora modellen.
    Marten lägger stor vikt vid hur högtalaren står. Ett samarbete med IsoAcoustics och deras fötter gör att Marten tycker kopplingen till golvet blivit bättre än tidigare. De sitter på deras andra modeler också.
     
     

     
     
    Finishen på stativarna var magisk. De var träfärgade (körsbär?) och högblankslackade. De hade svarta och mattlackade också, men jag gillade de högblanka bäst tror jag. De såg mycket exklusiva ut. Vackra. Stativarens dimensioner, detaljer material osv har en fin harmoni. De är som små smycken och de snyggaste i serien och kanske bland de snyggaste Leif designat tycker jag.  
     

     
     

     
     
     
     
     
    Jag har hört många högtalare runt 400.000kr genom åren. Det finns ju alltid tycke och smak, men Marten Parker Quintet har så många goda kvaliteter att jag inte kan förstå hur den inte skulle uppskattas av de flesta. Jag är helt säker på att Marten Parker Quintet är med där uppe och tävlar om 1a platsen i detta getingbo. 
     
     
     
     
    Vid pennan
    /Apexorca
  4. Like
    Mattias reacted to calm in Konserttips 2015, -16, -17, -18, -19, -20, -21, -22, -23............2024   
    Just nu släpps de första namnen på Stockholms Jazzfestival 11-20 Oktober 2019. 
     
    https://stockholmjazz.se
     
    Förra året bokade jag konserten med Carla Bley men som ställdes in i sista stund pga sjukdom. Glädjande så är hon tillbaka i år. Kanske sista chansen att se henne live, hon är väl över 80 år vid det här laget. Det blev dock en annan konsert med Rymden den nya konstellationen med fd. E.S.T medlemmarna och ny pianist Bugge Wesseltoft istället. Ett bra alternativ. Nya scener på gång vilket är roligt.
     
    Calm
  5. Like
    Mattias reacted to string in Ett besök på Studio Blue   
    I en söderförort till Stockholm, inrymt i en anonym byggnad, ligger ett Mecka för den som vill lära sig ljudteknik och musikproduktion. Ansvarig eldsjäl för verksamheten, med mottot att riva de olyckliga gränser som finns mellan musik och ljudteknik, är Claes Wettebrandt. Tillsammans med ett antal kollegor bedriver Claes utbildning i olika ämnen inom musik, musikproduktion och ljudteknik. Efter en 2-årig yrkesutbildning på heltid, Ljudtekniker/Producentlinjen vid Studio Blue, är man en kompetent ljudtekniker/producent.
     
    Förutom ett antal klassrum finns också 6 inspelningsstudior, så att teori och praktik kan varvas. Alla studior har monitorsystem från Ino Audio. Nedan syns högtalarbestyckningen i kontrollrummet till Studio Blues A-studio:

     
    Studio Blues A-studio, som är den största, används inte bara för utbildningsändamål utan går även att hyra för skivbolag och övriga intresserade. Monitorsystemet har ett större dynamikområde och frekvensomfång än den mänskliga hörseln, tillika med neutral klang och försumbar distorsion. Därmed är det möjligt att spela upp även de starkaste ljudkällorna som används i musik – som trummor, slaginstrument, brass, Marshallstackar, Stradivariusfioler med flera – vid realistiska ljudtryck. Som kuriosa kan nämnas att 15’’ basarna på bilden har en linjär slaglängd på 3 cm. Sidosystem och basmoduler drivs av 4 modifierade Rotel RB-1090.
     
     
    Kontrollrummet har en kompromisslös akustiklösning med golv, väggar och tak utformade för att optimera de akustiska förutsättningarna. I den uppnådda målbilden finns ett helt opåverkat direktljud vad gäller de icke önskvärda tidiga reflexerna från monitorernas närområde, frånvaro av resonanta stående vågor samt en subjektivt behaglig miljö att vistas i – inte olik ett vanligt vardagsrum men utan de akustiska fel dylika typiskt brukar vara behäftade med. 
     
    Claes ger några exempel på den akustiska utformningen: 
    Total frånvaro av parallella ytor inklusive mellan golv och tak, gälabsorbenter som eliminerar väggreflexer från ljudbildens direktljud men ger reflexer från rummet i övrigt, diffusion på motsatt sida om monitorerna samt basabsorption så att rummet uppvisar en välbalanserad frekvensrespons från de lägsta basfrekvenserna på olika lyssningsplatser i rummet. Observera dock att målbilden inte är en identisk frekvensrespons på alla platser eftersom vi psykoakustiskt förväntar oss mer bas närmare en bakre vägg än mitt i rummet eftersom rum typiskt fungerar så.
     
     
    Inspelningsstudion i sig är också ett under i perfektion. Precis som i kontrollrummet råder frånvaro av parallella ytor inklusive mellan golv och tak. Och även här hittar vi gälabsorbenter med huvuduppgiften att balansera väggreflexerna och öka flexibiliteten för olika kvoter mellan direktljud och önskvärda tidiga reflexer:

    Gälabsorbenter
     
    Väggar, golv och tak är så konstruerade att ljudet vid inspelningen kan optimeras, beroende på placering av instrument och mikrofoner i studion. Reflektion och absorption samt kvoten mellan direktljud och tidiga reflexer kan härmed väljas med maximal flexibilitet och kreativitet. Nedan Claes, i full färd med att peka och förklara:

     
    Vad det hela handlar om är möjligheten att ge ljudkällor akustisk förankring genom tillskott av önskvärda tidiga reflexer, företrädesvis 6–15 millisekunder efter direktljudet. Häri ingår att de tidiga reflexerna behöver ha rätt ankomsttid, önskvärt antal, önskvärda riktningar och subjektivt välljudande spektrum.  För att uppnå detta måste teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet samverka så att utformningen av samtliga begränsningsytor optimeras för detta redan från början.
     
     
    Äkta stereo
    Genom att studion är utformad på detta rigorösa sätt blir det extra mycket att vinna på att spela in i äkta stereo. Inspelningarna kan då få en unik närvarokänsla genom det medvetna utnyttjandet av de tidiga reflexerna. Ren tidsskillnadsstereo (AB-teknik) har ett rykte som är negativt präglat av vanföreställningar, felaktigt genomförda inspelningar och akustiska miljöer som inte har tillräckligt hög grad av akustiska välljudskvaliteter. I Studio Blues inspelningsrum är det möjligt att nå önskvärda kvaliteter från förekommande musikinstrument och de sättningar som får plats.
     
     
    Mikrofoner, typ och placering
    Men det är inte bara rummet som är avgörande, lika stora krav ställs på mikrofonerna. Musiker/sångare spelas vanligen in med kulor, alltså rent tryckkännande mikrofoner som därmed kodar detsamma som våra mänskliga öron. Alla andra mikrofontyper (njurar, supernjurar och åttor samt blandformer av olika slag) kodar mer eller mindre partikelhastighet vilket medför klangfel vid alla avstånd utom ett på grund av proximityeffekten. 
     
    Den som vill koda ljud från flera avstånd – som det ju av lätt insedda skäl blir även med endast en ljudkälla som reflekteras av bakomliggande begränsningsytor – kommer därmed att få hörbar klangförvrängning med alla andra mikrofontyper än kulor. 
     
    Typiskt låter små kapslar bäst när ljudet våra öron hör från det som ska spelas in låter subjektivt extremt bra. Detta för att de är mer klangneutrala i alla riktningar och därmed spelar in de tidiga reflexerna maximalt klangneutralt. Samtidigt brusar de mer varför det blir en avvägning mellan kapselstorlek och brus; och även mellan olika specifika modeller. De bästa 1/4-tumskapselmikrofinerna kommer från Earth Works. På Studio Blue används bland annat flera olika par från dem, optimerade för olika ljudtryck.
     

    Earthworks QTC40 (matchade par)
     
    De bästa lågbrusiga mikrofonerna är fortfarande Sennheiser MKH 20 som har 1/2-tumskapsel men trots det ändå har extremt lågt brus. Även dessa används ofta vid inspelning på Studio Blue.
     
    Vad gäller mikrofonpositioner är det svårt att kortfattat beskriva. Det är en hel vetenskap i sig och avhandlas förstås ingående i Ljudtekniker/Producentlinjen. Man kan dock säga att äkta AB-teknik fungerar bäst med kapselavstånd på 20–65 cm. Vanligaste lämpliga avstånden brukar vara från ungefär 25–52 cm. Trots att kulor används bör mikrofonerna vinklas ut något beroende på kombinationen av mikrofonens olika diskantkänslighet vid olika instrålningsvinklar, människans örons olika diskantkänslighet vid olika instrålningsvinklar samt stereosystemet med två högtalare som strålar ljud in i våra öron där de är extra diskantkänsliga.
     
     
    Forskning och föreläsningar
    Förutom kursverksamhet och inspelningar bedrivs också egen forskning och forskning i samverkan med externa aktörer inom områden som musikalisk interpretation, sång, objektiv prestandaverifiering av ljudteknisk utrustning, psykoakustiskt förankrad metodik vid inspelning, akustik, mm. Denna forskning utgör en del av grunden i utbildningen och kan därmed förhoppningsvis bidra till branschens kompetenshöjning.
     
    Studio Blue har ofta återkommande gästföreläsare som antagligen tillhör de främsta i världen när det gäller erfarenhet och kunskap inom sina respektive områden, och allt ingår givetvis i Ljudtekniker/Producentlinjen som utgör ett undantag i sitt slag också med sitt utpräglade hifi-perspektiv.
     
     
    Butiken
    Många av de produktioner som gjorts på Studio Blue finns till försäljning. Det finns en webbutik på Studio Blues hemsida, men enligt Claes är inte alltid lagerstatus uppdaterat – bäst att skicka ett mail till info@studioblue.se och kolla av.
     
    Nu när julen närmar sig har jag själv införskaffat nedanstående alster, låter helt underbart. Härligt när både performance och teknik är av yppersta klass:

     
     
    Konserter och live-evenemang
    Bor ni I Stockholmstrakten eller har vägarna förbi, så glöm inte att kolla in vad som händer på JANO.
    Jazzklubb Nordost (JANO) bildades 1979 i Täby och har sedan dess anordnat mer än 800 jazzkonserter.  2015 flyttade de till Vallentuna Teater och i samband med flytten dit fick JANO också ett lyft i tekniken. Detta kan vi tacka Mats Blomberg för. Mats är ljudteknikansvarig och webbredaktör på JANO. Sedan ganska många år samarbetar Studio Blue med JANO.
     
    På Mats förslag får två av andraårsstuderande vid Studio Blue praktisera som ljudtekniker på JANO. Som sådana genomför de det praktiska ljudtekniska arbetet vilket internationella artister specifikt uttryck särskild uppskattning för, som de bästa liveljud de upplevt trots årtiondens turnerade runt världen.
     
    Jag var själv på JANO i våras. Jag hade då ingen aning om jazzklubbens samarbete med Studio Blue. Det enda jag insåg efter konserten var att jag aldrig tidigare upplevt ett mer välljudande framträdande. Så ett litet tips: varför inte passa på att avsluta jazzåret 2018 med ett storband på JANO. Sista konserten spelas 9 december. Denna gång är det med SOS Big Band (Lasse Lindgren och Berit Andersson). Jag kommer definitivt att ta mig dit, var så säker!
     

     
     
    Epilog
    Det är sent, mitt i natten, när jag tar mig hem. Det har varit ett omtumlande och öronöppnande besök hos Studio Blue. Förutom gästfrihet, med kaffe och bullar, har jag fått massor av tips på skivor och konserter. Samt en fenomenal ljudupplevelse, hur det kan och ska låta.
     
    Det är bara att hoppas att Claes fortsätter att utbilda och fostra kommande ljudtekniker och musikproducenter under lång tid framöver. Vi musikälskare och ljudnördar kommer därmed alla att kunna njuta och ta del av hur artisten vi lyssnar på, egentligen ville förmedla sin konstart. På CD, High-Res-filer eller på livekonserter.
     
  6. Like
    Mattias reacted to P-pan in The Show Must Go On... HEM 2018   
    Dynamik-smäll No:II kunde man hitta hos Audio Concept....
     

     

     

     

     
    Kraftresurser likt ett stort diesellok via Stromtank's enorma (150 kg) batteripack, "trollerilåda" från Bacch, optisk pickup och "riaa-steg" 
    uppfunnet av Ds-Audio, aktiva högtalare från Avantgarde m.m gav en ljudbild och dynamisk upplevelse som var helt fantastisk enligt
    undertecknad. Möjligen kunde jag sakna lite av musikalitet men den skulle jag lätt kunna undvara om jag hade råd med investeringen i fråga.
    Blir jag tvungen att kora något slags Mässans bästa ljud så ligger detta rum väldigt bra till.
    Dock var placeringen av lyssningsplats viktig då ljudbilden var optimerad till de, låt mig gissa, två främsta stolsraderna.
    All heder till utställaren och samtliga tillverkare som tagit fram produkterna för det här tyckte jag lät väldigt bra.
     
  7. Like
    Mattias reacted to P-pan in The Show Must Go On... HEM 2018   
    Klara, färdiga, gå...
     

     
    Jag startar på Klara Strand och Lundqvist & Lindkvist's stora hörsal...
     

     

     

     

     

     

     
    Dynamik i kubik och ett jävla drag minst sagt
    Nästan så man stundtals fick huka sig och att fånga ett gäng upplysta "solar" mot en väldigt
    mörk bakgrund satte mina fotokunskaper på prov tills jag snudd på var beredd att ge upp
    T.o.m öron gav nästan upp då det tog en tag att landa rent hörselmässigt inför nästa rum man besökte...
  8. Like
    Mattias reacted to P-pan in The Show Must Go On... HEM 2018   
    Det får bli några snabba bilder utan allt för mycket text och så hoppas jag att alla som
    har bilder eller kommentarer fyller på med dessa så snart ni kan.
    Trådskaparen kan eventuellt komma att lida av "tidus dé bristus" så alla som vill är
    naturligtvis välkomna att posta.
     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     
    Jag vet redan vilket rum som kommer att låta bäst...
     
    Vi ses kanske imorgon då ?
     
  9. Like
    Mattias reacted to P-pan in The Show Must Go On... HEM 2018   
    Ett år går fort och åter är det dags för Stockholm att stå som värd för en mässa inom segmentet
    för musiklyssning och dess magiska avspelningsutrustningar.
    Utställarna är säkert i full gång med att packa upp och justera allehanda utrustning för att morgondagens
    öppnande av mässhelgen ska gå så smärtfritt som möjligt.
    Jag tog mig en tjuvkik under taket hos Lundqvist & Lindqvist redan under fredagen...
  10. Like
    Mattias reacted to calm in High End Mässan 2018 Stockholm   
    Den får man inte missa! Årets event i Stockholm med tre olika lokaler fyllda med hifi. Nästan alla är där. Vill man få en uppfattning om innehållet titta på de reportage som jag och P-Pan brukar lägga ut. Trevligt att träffa andra nördar också!
     
    Calm
  11. Like
    Mattias reacted to calle_jr in Patricia Barber 2017-06-20   
    Patricia Barber - Sommarscen Malmö 2017-06-20
    Kilgore och jag och några till besökte amfiteatern i Malmö Pildammar igår.
    En sval sommarkväll, perfekt för picknick och livemusik. Jag hade ingen picknick
    men blev trots det flitigt uppvaktad av en svart labrador. Jag trodde Kilgore skulle
    ladda upp lite bilder, och han ansluter kanske efter lite sortering.
    Detta kan vara det första bildmaterialet med Patricia Barber i skandinavien,
    så håll till godo med ett par iphone-upptagningar.


  12. Like
    Mattias reacted to Double A in Sommar rea!   
    Fick detta meddelandet på vår Fb sida
    Som sagt! i lördags kom Anders Andersson hemma å vände upp ner på hela min värld när det gäller högtalare och ljud osv. Han har demat sina stativare tuvstarr!!! och hur mycket det än bär imot att erkänna att dom vinner i mot mina fantastiska jbl 4343b så vinner dessa små stavivare i alla lägen.. hur fan det nu är möjligt.. med ett par stativare. Men så är det i alla fall. Och nu har jag fått möjligheten att ha dom hemma ett litet tag för att kunna gämnföra dessa två högtalare och verkligen kunna lyssna å och utverdera dom ordentligt innan det bestäms helt.. något jag verkligen är tacksam för. Anders!! Mycket stort av dig att lämna ett sånt förtroende. Så tack för en mycket trevlig dag Anders å Kennet om jag mins hans namn rätt. Men kan redan nu efter ca ett dygn säga att dom är här för att stanna. ? im in love ?
    Jag kanske ska förtydliga att dom är sålda. 
  13. Like
    Mattias reacted to P-pan in Stockholm High End Mässa 2017...   
    Får man visa lite bilder från årets Stockholmsmässa ?
    Eller är det som vanligt att det är Melodifestivalen som gäller ?

  14. Like
    Mattias reacted to calm in I jazzens värld med Dompan.   
    Fick i min hand en ny bok som skildrar Arne Domnérus musikaliska liv. Boken heter "Arne Domnérus. Tidsbilder med Arne Domnérus egna kommentarer" Med diskografi 1941-2006. Den är skriven av Göran Wallén jazzkännare och god vän med Dompan. För den som vill lära sig mer om svensk jazz så är detta en utmärkt bok som i kronologisk ordning skildrar jazzen från 30-talet fram till hans död 2006. Otaliga är hans musikaliska sättningar med svenska och internationella musiker och här kan man läsa om dem alla. Svensk jazzhistoria i en lättläst komprimerad form med Dompans egna kommentarer.
    Stark rekommendation!
    Calm
    Edit
    tillägg samt detta j-a ordförslagsprogrammet!
  15. Like
    Mattias reacted to Perfect sense in Nyhet - Kii Three (den som väntar på något...)!   
    Väntan har varit lång, men nu kan vi så äntligen med säkerhet säga att de första paren Kii Three når oss inom kort.

    Kii Three är ett komplett, aktivt högtalarsystem med DSP ifrån en av den moderna audio-världens mest erkända designers och konstruktörer - Bruno Putzeys - ibland annat känd som en av de tongivande aktörerna bakom utvecklingen av Klass D-teknologin (Ncore) liksom föregångaren till Kii (Grimm).

    Vi tar nu emot förhandsbokningar för leverans i juli/augusti. Om du vill vara säker på att få ett av de första paren så är detta något vi rekommenderar, då antalet högtalare i den första sändningen kommer att vara begränsad.

    Mer information och priser: www.perfect-sense.se/varumarken/kii
    Mer information hos tillverkaren: http://kiiaudio.com/en Följ oss gärna på Facebook för daglig rapportering: www.facebook.com/PerfectSenseAudioMatters
  16. Like
    Mattias reacted to calm in En mässhelg i Stockholm februari 2016   
    Tack själv Mattias!
    För mig blev Didrik DeGeer en de absoluta höjdpunkterna på mässan. En som verkligen har gått "all in" i sitt smala område. 22år mellan modellbyte kallar jag att vara extremt inne i minsta detalj i ett kvalitativt arbete som inte bara är en dagslända. Kul att höra en sådan guru.
    Calm
  17. Like
    Mattias reacted to Jorma in Jorma Hifi historia   
    Vidare I Japan 2006,
    Jag flyger tvärs över Japan från Tokyo till Toyama.
    Det är staden där min distributör finns, och där dom har en butik.
    På flygplatsen i Toyama där jag och Hideki (sonen till Youshinori Imai som är är VD för distributörsföretaget i Japan)
    anländer, väntar Youshinori med fru i en Mercedes. Vi ska inte jobba denna dag, vi ska koppla av. Yoshinori kör och det är ett par timmars resa upp i bergen. Vi kommer till en liten stad eller by ? som är som dom säger från 1500-talet och
    från Samurai-tiden. Det finns en liten källa med varmt vatten naturligt där vi sätter oss oss. det är varmt och gott i den 0-gradiga omgivingen.
    Youshinori som jag har träffat ett år tidigare i Las Vegas frågar mig om det är efter några dagar i Tokyo och Japan något som jag har haft förutfattade meningar om som jag har haft rätt eller fel om.
    Jag svarar då att jag hade hört om Japan att det är oftast Yakuza (Japanska maffian) som kör Mrcedes.
    Youshinori ler och svarar att hur vet du om jag tillhör Yakuza då?
    Mitt svar är att jag har fler tatueringar än du!
    Dom är inte nog för at du eller jag skulle kunna vara medlemmar i Yakuza.
    Du har också alla fingrar kvar, det har inte högt i hierarkin i Yakuza.
    Yoshinori ler och svarar att: Jorma, du är påläst om Japan och det gillar jag
    Vi anländer sen till det lilla hotellet och där blir det bad i dom varma källorna.
    Svinkallt i duschen innan och en promenad naken utomhus i ett par grader i minusgrader och sedan kokning i en kok varm (det kändes så först) grop med naturvarmt vatten från underjorden.
    Kändes skönt efteråt, då vi satte oss för en middag, som dom sa var ungefär samma som samurajerna åt för 500 år sedan.
    Det första som kom in var en liten lila bläckfisk, ja dom sa att den levde för en minut sedan.
    Färsk och fin, slängde in den i munnen och svalde den.
    Tanken är alltid i Asien, om dom mår bra så kommer jag inte att må sämre!!
    Natten sedan var på ett golv av bambu och madrassen och kudden var av bambu, låter hårt men det var riktigt skönt att sova på denna madrass med kudde.
    Tidigt på morgonen öppnades väggarnas gardiner upp runt om mig och jag hade glasfönster runt om mig i min bambubädd.
    Jag var helt plötsligt utomhus, i en skogsdunge med sjungande småfåglar och genom grenverket en milsvid utsikt över dom Japanska alperna.
    Jag brukar vara seg på morgonen, men inte nu, detta var en sådan överraskning att jag låg kvar i min bädd och bara kände
    att såhär vill jag vakna flera gånger i min levnad.
    Ja, flera gånger, om jag har råd, Jag har kollat upp vad detta skulle kosta, Ca. 10 000 kr för en natt på detta ställe.
    Japanerna bjuder storstilat måste jag erkänna.
  18. Like
    Mattias reacted to P-pan in Inbjudan till HighEnd Mässmiddag på restaurang Vapiano .   
    Tackar alla inblandade för en riktigt trevlig samkväm med mat och goda samtalsämnen.
    //Pan
  19. Like
    Mattias reacted to Akkelis Audio in Vi har fått en Björn i butiken!!!!   
  20. Like
    Mattias reacted to Jorma in Jorma Hifi historia   
    2002 i maj åkte jag som besökare till Frankfurtmässan, det var den som senare flyttades till Munchen och går där idag. Det blev för trångt på hotellet som mässan gick på, då mässan växte och idag är den viktigaste mässan för alla i branschen.
    En dag när jag gick runt så såg jag Bo Hansson sitta ensam och fika. Jag visste vem han var då han hade varit utställare på Arkenmässan ett antal gånger, men jag var helt okänd för honom. Jag frågade om det var ledigt vid hans bord och satte mig ned. Vi började snacka och jag frågade om han hade hört något intressant och javisst hade han det, det var ett par rum som stack ut och ett av dom var finska Pen Audio.
    Pen Audio är högtalartillverkare och i deras rum hade dom ett par minimala stativhögtalare och en subbas. Det var faktiskt ett av dom bäst ljudande rummen på mässan. Jag skrev en blogg på mina hemsidor på den tiden och skrev en rapport från Frankfurtmässan, och där skrev jag också om hur bra
    det lät i Pen Audios rum och utnämnde det till den mässans bästa ljud. Efteråt hade jag en del kontakt med Sami Pentilä som var mannen bakom Pen Pen Audio och dom började att sälja mina kablar i Finland.
    Dom var väldigt aktiva och reste jorden runt för att få kontakt med distributörer och dom lyckades ganska snart att få en distributör i Japan. CS Field Associates hette det Japanska företaget.
    Japanerna hade ett amerikanskt kabelföretag i distribution sedan 1990, men dom var inte nöjda, då det hade kommit fram att dom sålde direkt till lägre priser till Japan vid sidan om deras distribution, en dödssynd i alla branscher.
    Dom frågade Sami om han visste om något nytt bra kabelföretag i Europa, och ja det visste han förstås J
    Japanerna kontaktade mig hösten 2004 och frågade om jag kom till CES i Las Vegas i januari 2005.
    Och, ja jag ställde ju ut där så visst fanns jag på plats.
    När vi träffades över en lunch, så berättade Japanerna förs om hur dom arbetade, dom hade en egen butik i Toyama. Och dom hade importfirman som sålde till ett 60-tal butiker runt om i Japan. Dom hade också ett lokalkontor i Tokyo, med en anställd säljare och en säljare för norra japan och en för södra Japan. Sedan fick jag berätta om hur jag hade tänkt och om det inte passade dom så var jag villig att rätta mig efter deras önskemål.
    Dom beställde hem först en kabelserie och sedan dom övriga serierna i tur och ordning.
    Jag hade då 3 kabelserier i produktion, No.1 var då toppmodellen och sedan var det No.2 och No.3
    Som bägge finns kvar, dom har jag haft igång i snart 10 år.
    Dom var nöjda, men dom ville träffa mig igen för att få svar på en del frågor.
    Jag bjöd dom att komma till Sverige om dom ville, annars kunde jag komma till Japan.
    Och till Sverige ville dom, det var sonen till Vd:n, Hideki som skickades. Han bodde 3 dagar i min gäststuga, det var 2 veckor innan midsommar och några frågor blev det, det blev utfrågning 2 av dagarna i 8-10 timmar per dag, puh.
    Men jag klarade av det och dom bestämde sig att börja jobba med Jorma Design.
    Han sa att dom skulle börja marknadsföra mig i september och skulle då lägga en större beställning
    För att bygga upp ett lager i Japan. Men det var jag som missförstod honom, den beställningen kom tidigare, mycket tidigare. Jag avslutade min anställning veckan efter och hade räknat med en lugn sommar innan japanerna körde igång.
    När jag kom hem efter sista arbetsdagen veckan efter Hidekis besök och öppnade mejlen låg där en, som det stod, första order för att börja bygga upp lagret i Japan. Det var en order på 48 par kablar, varav 20 par var högtalarkablar, hälften av dom dessutom i biwireutförande!!!!!!!!!!!!!!!!
    Jag höll på att ramla av stolen, dom hade aldrig talat om hur stort lager dom skulle bygga upp i Japan, och dom skrev också att det skulle komma en till lika stor i början på augusti.
    Jag som trodde att det skulle bli en lugn sommar och hade redan hunnit spika in en semesterresa på 2 veckor. Jag skrev till Japan att denna första beställning skulle jag inte hinna klart med förrän i slutet av juli då jag skulle åka på semester i 2 veckor.
    Dom frågade då om det var tradition i Sverige med så lång semester som 2 veckor.
    När jag förklarade att det inte var tradition, vi har en semesterlag som säger att en anställd ska 5 veckors semester, varav 4 sammanhängande på sommaren, så var dom förvånade.
    Jag fick iallafall iväg ordern i slutet av juli och strax låg där en order till på lika mycket.
    Och den 1,a september hade dom rensat sina hemsidor från USA-företaget och Jorma Design fanns där istället. Nu drygt 10 år senare har jag fått order nummer 427 från Japan, det kommer alltså in ca 40 ordrar från Japan i snitt varje år, oftast på 5-6 par kablar, men ibland många fler.
    Nätsladdar är ett eget kapitel i Japan, med världens hårdaste krav på certifiering, Den heter PSE.
    Det innebär att jag inte kan sälja dom nätkablar som jag har i produktion till resten av världen till Japan, det blev tvunget att ta fram en speciell kabel som uppfyllde dom Japanska PSE-kraven.
    Vi började arbetet med certifieringen 2006 och det tog över ett år att få den kabeln godkänd.
    Handgjorda nätsladdar duger inte, men det är en specialkabeltillverkare som gör alla mina ledare och kablar efter mina önskemål om det är möjligt och dom hade lite erfarenhet av Japans PSE-krav.
    Det är ett labb som heter JET i Japan som gör testerna, men det ska fyllas i en massa dokument och det ska göras fabriksinspektion, det var svenska SEMKO som gjorde den åt mig, så vi slapp att ta hit folk från Japan för detta. (SEMKO = S-märkningen som också var mycket tuffare än nutidens CE-märkning)
    Den inspektionen innebär att dom ska titta på alla mätinstrument som användes, dom skulle vara godkända i Japan, och dom skulle också ha kalibrerats i rätt intervall. Listan på mätutrustningen är lång,
    Ca 25 olika instrument som kunde tänkas att användas vid produktionen, ja det var en del som var av samma typ, men då en del av dom var skickade på kalibrering så måste det finnas med på listan alternativinstrument vid kommande produktion.
    Det tog alltså över ett år och jag har sparat mejlkonversationen för att räta ut alla frågetecken på vägen,
    120 email. Men som första hifi företag i Europa lyckades vi att få certifieringen.
    Dom nya tuffare reglerna var bara något år gammalt när vi började och jag tror att det finns någon mer som har lyckats sedan dess. PSE-certifieringen är inte för tid och evighet, den måste göras om vart 7,e år och andra gången påbörjade vi jobbet med detta 2014, det var en del regler som hade ändrats och blivit ännu tuffare, Denna gång tog det 1,5 år och över 200 e-mejl innan vi var klara. Nästan så man blir gråhårig av detta, eller kan det vara åldern J
    Nej, nu behöver jag lite semester, ska iväg snart till varmare trakter, Hong Kong.
    Där har jag varit mer än 30 gånger genom åren, det är min favoritstad på detta klot.
    Jag ska berätta lite mer om Hongkong framöver och hur jag höll på att köpa en lägenhet där för snart 10 år sedan.
  21. Like
    Mattias reacted to Jorma in Jorma Hifi historia   
    Ben Piazza skrev ett mejl och sa att han brukade ställa ut med en man som heter Dan Meinwald.
    Dan var och är fortfarande distributör för Tim de Paravicini och hans bolag E.A.R.
    Dan letade efter exklusiva högtalare från Europa och han tyckte att Mårten Design verkade intressant.
    Ja, dom hette så då, men det blev senare Marten.
    I mejlet som jag fick från Ben fanns ett erbjudande till Mårten om att om dom kunde skicka över ett par Coltrane åtminstone några veckor innan
    CES-mässan i Las Vegas så att han kund utvärdera dom, så fanns det en möjlighet att han ville bli distributör.
    På den tiden gick CES på ett hotell som heter Alexis Park. Mässrummen var små sviter med ett större och ett mindre rum, ca. 40 resp. 20 m2.
    Om Dan bestämde sig för att bli distributör så ställde dom ut utan kostnad i det stora rummet, men om han inte kunde bestämma sig så garanterade han att Mårten fick ta det mindre rummet för 300 dollar (jag kan minnas fel på den summan, men det var ett lågt pris)!
    Leif Mårten ruskade på huvudet när jag berättade detta och menade på att det fanns inte tid till att förbereda detta, vi var ju redan i oktober.
    Han tittade på mig och ställde frågan: Hur skulle du ha gjort? Han såg svaret i min blick och ja, han lyckades få iväg ett par Coltranehögtalare
    till Dan i Long Beach i Kalifornien i december 2002.
    Dan behövde bara en vecka så hade han bestämt sig. Mårten Coltrane ska spela i det stora rummet.
    Jag hade också berättat om en ny kabelserie som jag hade under utveckling och Dan bad mig föröka ta fram ett par prototyper så att han kunde testa
    dom. Ja detta var min första egna konstruktion som kom att heta No.1.
    Liten historia om varför namnet No.1. Det var ju min första kabelserie. Det var ju då också min bästa. Jag, varför inte en av dom bästa som fanns
    Men det ju också så att jag var helt okänd ute i världen, en No One!
    I kablarna fanns också något som heter Bybee Quantum Purifiers, dom behövde ett skydd do dom inte tålde att böjas och prototyperna så inte vackra ut, ja som frugan sa som en boaorm som svalt ett byte, men ljudmässigt var dom bra, jag gjorde senare ett svart rör med en mässingsskylt på.
    Dom fanns i produktion i 8 år och jag sålde drygt 600 par av dom.
    Ja, väl i USA höll jag på att fastna när vi mellanlandade i Minneapolis. Jag försökte skoja med Securitypersonalen, men dom hade ingen humor.
    Vi hade ett par timmar mellan flygen och jag var röksugen, det fanns ingenstans på den flygplatsen där man kunde röka.
    Då gick jag ut genom säkerhetskontrollen och ut på parkeringen 5 meter därifrån. Dom kunde se mig hela tiden och strax efter gick jag in igen,
    och dom skulle köra full kontrollering.
    Jag sa att ni såg ju mig hela tiden, jag var bara utanför dörren där och to en röka:
    "Don't you know it dangerous to smoke, you might die." sa en allvarlig vakt.
    "Don't you know that it's dangerous to live, you will die" försökte jag skoja.
    Men det kanske inte var så smart, dom log inte åt skämtet utan släpade in mig i ett rum för full kontroll, jag hade ju hotat dom.
    Amerikanska säkerhetsvakter dör aldrig, dom är ju supermen och odödliga!!
    Jag lyckades i alla fall att komma ut efter en genomsökning av mig och mitt handbagage så att jag inte hade några vapen eller bomber, och scannade
    en liten duk som dom torkat av väskan mina ytterkläder och in med dom i en bombdetektor.
    Väl i Las Vegas och framme vid mässplatsen, så ställde Leif in högtalarna och Tim de Paravicini fanns där också. Han var irriterad på dessa bloody
    rookies som bad honom flytta på sig i soffan, högtalarplacering skull ju lyssnas.
    Inte blev det bättre när jag plockade fram mina kablar. Det blev nästan som kalabaliken i Bender när Tim argt sa att om vi ska ha in en sån där Cable guy så skulle han minsann ta sina förstärkare och åka hem till England.
    Ja, det var ju inte läge att försöka argumentera med en trött, jetlaggad och sur Tim.
    Han var med i rummet hela tiden från morgon till kväll hela tiden dom första dagarna, men på lördag kväll försvann Tim och då ville Dan och Ben
    utvärdera kablarna.
    Det här är så pass bra att vi låter dom sitta i imorgon, den sista dagen av CES-mässan, sa Dan. Så får vi se hur Tim reagerar.
    I värsta fall får vi byta tillbaks igen.
    Kan du fixa utseendet också så vill jag bli din distributör!
    Tim var lugnare på söndagen, han brukar vara det när hans fru är med och det var hon den dagen.
    Senare samma år så kontaktade han mig och ville låna kablar till Heathrowmässan och idag är vi goda vänner.
    Vi har ställt ut tillsammans både på CES sedan 2004, och träffas på olika mässor runt om i världen.
    Jag gjorde min sista mässa på CES i Las Vegas för 2 år sedan, det är jag inte ensam om, CES var viktig då, man träffade folk från hela jordklotet,
    speciellt asiater, men Munchen är den mässa som är viktigast idag, det kommer knappt några asiatiska distributörer till CES längre.
    Jag träffade så gott som alla mina asiatiska distributörer i Las Vegas. Min Taiwanesiska år 2003 (han tar hand om Kina och Hongkong också,
    min Japanska år 2005, och många andra.
    Höjdpunkten var "The Swedish Statement år 2006. Marten får ta åt sig äran för den strålande iden. Föregångaren till Swedish Statement var
    The Swedish Room i Frankfurt 2003, Det är Frankfurtmässan som flyttades till Munchen senare.
    http://www.swedishstatement.com/
    Men i nästa kapitel ska vi flytta os tillbaka till 2002 och mitt besök på Frankfurtmässan och mitt möte med Bo Hansson som senare ledde till
    att jag lyckades komma ut i Japan några år senare.
×
×
  • Create New...