Jump to content

kenneth

Medlem+
  • Content Count

    491
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

kenneth last won the day on April 18 2018

kenneth had the most liked content!

1 Follower

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

5 021 profile views
  1. TELARC DIGITAL har en bra testskiva 'OMNIDISC'. De har ett avsnitt om absolut fas "Simply stated, absolute phase means that a positive movement of the microphone diaphragm at the time of the original recording will result in a positive or forward movement of the speaker, if absolute phase has been observed at every step of the recordning and record production process." Den möjlighet Accuphase (och andra) har för att invertera fasen handlar alltså om den absoluta fasen, inte det som händer på din sub där du ändrar den relativa fasen mot dina huvudhögtala
  2. P10'an hamnar i skåpet med router och switchar m.m. (om den får plats) och det blir P15 eller P20 till anläggningen???
  3. Om du har tillgång till Randy Crawford 'No regrets' med Joe Sample. Lyssna igenom den med skiftade högtalarterminaler. Lyssna på hennes röst och pianot. Jag upplever båda mer naturliga. Sen kan det ju vara så att jag har någon apparat i mitt system som redan inverterat signalen, det vet jag ju inte....... Problemet är att det skiljer från album till album. Vi vet ju inte hur de är inspelade. Just den skivan du refererar till är förmodligen inspelad i absolut fas eftersom jag upplever att du hör en försämring när du inverterar fasen (om jag fattar dig rätt)
  4. Skillnader finns nog där men det jobbiga är att identifiera dem och är det på den nivån är det bara att lägga ner.... Dock, vid något tillfälle tyckte jag att pianot på en Randy Crawford/Joe Sample spelade ur fas. Jag vände plus minus på högtalarna och tyckte det blev bättre. Synd att jag inte gjorde en notering. Kommer inte alls ihåg vilken låt/vilket album.
  5. Inget är bättre än källan..... jag streamar inte själv men jag har lite koll på vad folk runt omkring mig gör. En PS Audio renar strömmen i anläggningen men vad har man för att rena strömmen i nätverket? /Kenneth
  6. Har inte att göra med polariteten i olika apparater (även om den påverkar i slutändan eftersom en del apparater inverterar), det kommer ifrån hur inspelningen är gjord. I fas eller inverterad. Enda sättet att ta reda på om en skiva har 'absolut fas' eller inte är att känna på konerna eller lyssna sig fram. Det var en stor grej att ha koll på på 80- 90-talen sedan tycks 'absolut fas' ha fallit i glömska. Jag hade en god vän som lyssnade igenom alla sina skivor och märkte upp dem. /Kenneth
  7. Jag är inte så säker på det. Jag kan inte svära på vilka frekvenser som sprids runt och bakom högtalarna men det finns en anledning till att de flesta av oss diffuserar. Även Sound of Science tycks tro att det bara är lägre frekvenser som sprids bakom högtalarna..... hos mig har det alltid gått i diket när jag testat absorption bakom högtalarna. Frånsett då mina V5'or /Kenneth
  8. Jag följer tråden med intresse! Jag har ett rör RIAA med 4st ECC88. Telefunken E88CC är de som går nu. Jag håller med Daniel, tystnaden är påtagligt och denna tystnad för med sig positiva effekter......Eftersom jag använt dessa rör till och från sedan början 90-talet är jag naturligtvis orolig för skicket. Jag har fått dem uppmätta. Eftersom de är dubbeltrioder har jag fått två värden: 9.1/9,8 8,3/12,2 9,1/12,6 9,1/9,8 OK enligt 'uppmätaren' men det säger mig inte så mycket om rörens fortsatta livslängd.... Jag har en (miss?)uppfattning om att rören slits mer geno
  9. Jag har den även på vinyl. Har inte haft någon tonarm/pick-up som klarat av att spåra.....
  10. Förutsätter inte gyllene snittet parallella väggar? I vilket fall som helst vill jag själv inte avfärda gyllene snittet. Baserat på egen erfarenhet. Det i särklass bästa lyssningsrum jag haft var strax under 4m brett och strax över 6m långt, alltså ganska nära 0.618. De gamla grekerna kunde sin algebra och även för att få till ett lyssningsrum misstänker jag att det handlar om matematik. Är rummet för kort i förhållande till bredden kompenserar du genom basfällor som kompenserar bristen mot gyllene snittet. Både diffusion och basabsorption har till uppgift att 'lura' högtalarna att rummet har
  11. Hur går nocken, längs eller tvärs (rummets längd)? Gömde fråga, och hur högt är det till det snedtaket tar vid?
  12. Nej, det menar jag inte. I mitt fall har takhöjden varit det stora problemet. I mitt tidigare rum byggde jag ner takhöjden med 80 cm. Hela taket bestod i princip av basfällor. Dessutom hade jag 4st V5, 2st V4 och 2st specialritade basmoduler för vardera hörn bakom högtalarna (som jag senare flyttade till hörnena bakom lyssningsplatsen). Det blev bra till slut men jag tror inte det är vad Hultin ser framför sig...... Ett alternativ som diskuterades för mitt rum var att bygga ner taket snarlikt Calle Jr.s ritning men det blev basmoduler istället. Så, jag tror du förstår att jag tycker att
  13. Hej Jo, instämmer men man har inte så fria händer som man tror. Jag har gillat att ställa basarna närmare (fram)väggen och stativarna en bit ut. Då får jag en fantastisk ljudbild men jag tappar dynamik. Fick förklaringen att med den placeringen får jag ett akustiskt fasfel. Jag hoppas Double A inte misstycker att jag shanghajar hans tråd med en fråga: Hur skulle du placera basarna om du inte använder DSP? Tackar på förhand mvh Kenneth
  14. Må så vara men förstareflexen är lättare att hantera än basproblem /Kenneth
  15. Har du bara den som switchad nätdel tror jag inte du behöver fundera. Jag har dator, 28 TB hårddisk, ifi Micro USB och USB-brygga. Jag mäter inte själv och har ingen kunskap om det här men jag har ett mycket bra bollplank när det gäller de här frågorna. Han säger att FFT analysatorn slår sönder signalen och mäter hur starka de olika delfrekvenserna är och sedan kan man dimensionera filtreringen efter det.
×
×
  • Create New...