Jump to content

shaft

Medlem+
  • Posts

    891
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Everything posted by shaft

  1. Den här stripen säger väl en del ;-)
  2. Jamen toppen! Men det kankse inte var att vänta något annat med top-of-the-line i hela kedjan. Hoppas man får höra ett par sådana här högtalare någon gång under livstiden.
  3. Coola högtalare verkligen och 103 dbs känslighet är ju väldigt bra. Men hur går det med att köra med Rörförstärkare när det gäller brusnivån? De flesta rörisar brusar ju svagt i idle men det borde bli extra tydligt på dessa högtalare? Eller får man helt enkelt se till att köra så lågbrusigt rör som möjligt?
  4. JA verkligen stort tack - Inte minst för den eviga klassikern "Jazz på Svenska" och basen och arret på Monica Zetterlunds "Sakta vi gå genom stan". Han var verkligen en genomtrevlig ödmjuk kille IMO. Mycket trevlig att prata med och en oerhört kompetent bassist. RIP
  5. Ja ursprungliga Mark Levinson var ju legendarisk redan då med sin Cello-suite etc. Jag lusläste (också som fattig tonåring ) några Hifi-tidningar samt engelska Hifi News Record & Review. Långt innan internet så fick man ju läsa, gå i butiker & mässor för att få info. Det var kul det med även om Internet har gjort det så mycket lättare att underhålla sin hobby. Men nu tillbaka till denna mässan som jag missade tyvärr. Ingen som har en fin bild på Rega Naia?
  6. På 80-talet var det ju Wilsons WHAMM-system som upplevdes som superdyrt. Men då reste ju också Herr Wilson ut till kunderna med sin opera-sångerska fru och ställde in och optimerade personligen. FAst om det där med frun stämmer är jag inte säker på.... Kul video med WHAMM Serial no "1" på en mässa.
  7. Detta är bra och enkelt om TVn har "pass through" dvs om den skickar vidare ut en digital optisk eller coax signal för lågupplösta ljud. Då får man också alltid samma ljud ut som TVn visar. JAg försöker göra såhär när det går.
  8. Wow vilken cool historia. Där skulle man varit med. Jag var på festivalen i Kristianstad ett par gånger på 80-talet. Det var väldigt trevligt! TACK.
  9. Yes! Hancocks funkiga 33:or går inte av för hackor. Han gjorde ett par mästerverk och några mycket bra. "Head Hunters" (Chameleon), "Man-Child" och "Thrust" tillhör mästerverken. "Secrets", "Sunlight", och den något jazzigare "Mr Hands" tillhör de mycket bra. Roligt med Hancock att hans plattor alltid har något lyssningsvärt samt att han experimenterat såpass mycket. Hans helelektroniska funk/hiphop "Rock-It" blev en världshit och ett par efterföljande plattor gick i samma stil. Några Disco-hittar gick faktiskt att lyssna på i "Light me up". Ett par tips som inte kommer fram så ofta är Dis is da Drum från 1994. Riktigt kompetent funk med afrikainfluenser. Bra ljud med bombastisk bas. Hur kul som helst! Den andra är hans filmmusik till filmen Death Wish (Charles Bronson 1974) Ultracool funkig film noir i titellåten!
  10. Kopplingen till earth Wind & Fire är inte konstig alls då EWF's frontfigur Maurice White var trummis för Ramsey Lewis tidigt i sin karriär. Ramsey Lewis var en artist som hängde med sin tid och utvecklade sitt sound efterhand. Från ren jazz på 50-talet till Soul-Jazz på 60 talet för att glida in på Funk på 70-talet och mer potent Smooth JAzz på 80 och 90-talet. Allt gjorde han bra inom de olika genrerna. HAn har varit en favorit hos mig sedan mycket länge.
  11. Den där MO-Fi utgåvan av Nightfly är fantastisk! Jag tar fram den när jag vill finsmaka och digga. Det går att skruva upp så högt man vill. ;-) Det har varit mycket debatt om Mo-Fi och digitala källor, men denna är ju digitalt inspelad från början så jag antar att AAA-dIskussionen går bort i detta fall. Jag har hört de flesta utgåvorna både analogt på LP och CD samt multikanal och det är denna som ger grädde på moset. Fast egentligen så är det så att alla utgåvorna av Nightfly låter bra eller mycket bra. Inspelningen är ju toppen från början.
  12. Ja Crusaders är (var - alla är borta nu förutom trummisen Stix!) mina hjältar. Jag har nog allt de gjort både på LP o CD. Och @Bebop jag var där i Kristianstad som 12-åring och lyssnade på deras "Jam". Tack i efterhand! Det finns en hel del i deras katalog som är lyssningsvärt. De tidiga grejerna är fantastiska. På live-albumen sträcker de ut lite mer, men i princip är det mesta kanon. Mitt intresse vaknade med Street Life - denna megahit som gick helt cross-over. Inte ofta det händer på riktigt för jazzkillar. Sen några år senare blev det i min åsikt lite mindre intressant. "Standing Tall" och "Rhapsody in Blues" är deras sista riktigt bra släpp. Ett tips på både grymt sväng o funk är albumet "Chain Reaction" 1975 som gavs ut även som Audiofil-LP av Mobile Fidelity. Mycket bra ljud på den fantastiska inspelningen!
  13. Var inte denna 2-CD utgåva även i Stereo där de kombinerade två olika mikrofoner till äkta stereo. Den ena micken gick till lokal bandinspelning (mono) och den andra till Radie Live Broadcast, Mono) men tillsammans efter mycket justernade etc så blev det kombinerat äkta stereo?
  14. REL har föreslagit högnivå-kopplingen i en herrans massa år. Själv har jag kört lågnivå (RCA) mot mina subbar. Det som jag tänkte som en evt fördel med högnivå vore kanske att då får subben exakt samma nivåer som de vanliga högtalarna oberoende hur volymkontrollerna står. Kanske att en högtalarutgång inte följer en lågnivå och vice versa? Jag vet faktiskt inte. Sen som nackdel så går väl signalen fler steg på högtalarutgångarna än på linjeutgång? Signalen kanske förändras något?
  15. Det är lugnt Calle ;-) Jag håller med att Rega begränsar sig gällande finjustering och gör det i alla fall mkt svårare att justera och höjer hindret att välja andra pickuper som har annan höjd eller andra krav. Som konsument så får man "take it or leave it". Rega fortsätter sin simplicity princip. Få justeringar, ingen pickuplyft när skivan spelar slut, många modeller måsta man lyfta på tallriken och ändra remmen för att växla mellan 33 o 45rpm. Få justeringar på armfästet gör att det blir väldigt stabilt, lätt och styvt i konstruktionen antar jag samt kanske något billigare att tillverka. Det skall vara no-nonsense - enkelt att komma igång osv. Vissa ljudälskare omfamnar detta och andra känner sig låsta. Jag är väl lite mittemellan....
  16. Hej! För VTA-justering så måste man "Shimsa" som många påpekat. Sen har ju Rega gjort det så att armen passar på Rega-spelarna tillsammans med Regas egna pickuper med 3-fattning så att det inte "kan gå fel" i montering. Då får man ju hålla sig till deras alignment-modell. Glömt vilken det var nu om det var Baerwald? I vilket fall köpte jag en Apheta 3 som har rätt höjd för RB3000 och handlaren hade visserligen installerat den lite snett ändå enligt koll men det spelar bra. Så om man inte giter shimsa och på P10:an vill man kanske inte det då brickan måste spännas mot en keramisk del som känns lite ömtålig för mig så undviker nog helst det. På min gamla P3 köpte jag en AudioTechnica AT-33 MC och monterade på RB-300 armen och det både lät och fungerade bra. Dock ingen VTA justering från min sida.
  17. Rega är ett intressant märke som jag har viss erfarenhet av. I min åsikt är de lite engelska av sig. Gör saker på sitt sätt - alltid med förankring i ingenjörsteknik i den riktning de vill gå. Jag har ju själv gått från P3/AudioTechnica till en Planar 10/Apheta 3/Aura (Riaa) och kunde egntlligen inte vara nöjdare. Det skulle kanske vara att inte spelaren har imponator-effekt på de som inte är insatta. Jag menar det ser ju inte så imponerande ut för pengarna. Liten och lätt skivspelare som ser ut som en leksak nästan ;-) Men min P10 låter himla bra och det är väl det som räknas mest. Ljudet är en annan division än min äldre goa P3. Den mejslar ut musiken på ett annat sätt. Basen är mycket imponerande för då den både är högupplöst, tight och full (ej slank). Man hör verkligen vad som händer och vad basisterna spelar. Toppen med de flesta genrerna. Spelar mycket jazz och soul. RB3000-armen känns oerhört förstroendeingivande och lättrörlig. Titanium-modellen med Naia är säkert lite vassare. Som nämnts här så går Rega längre längs sin filosofi-bana där styvhet, låg massa och små toleranser står i fokus i utvecklingen. Naia är den senaste spelaren som i sin tur går ett par steg vidare mot deras nu rätt gamla och extrema Referensspelare "Naiad". Den serieproducerades inte till en början men den byggdes senare mot order och med en prislapp på +300' kr. Planar 10 tog ett par viktiga steg i samma riktning och nu tar Naia några till. Den låter säkert bättre och mer extremt ärn P10, men är rejält dyrare. Den har ju keramiska lager och en bättre tonarm. Tallriken är nydesignad och tyngre har jag för mig. Kan Rega gå för långt i sina extrema designer? JAg tror inte de tycker det själva i alla fall. Hittar de något styvare, lättare eller bättre så kommer det säkert. Kommer det att låta bättre? Det återstår att se, men de går hela tiden mot att få upp så mycket detaljer som möjligt så om det funkar i ens setup så varför inte? Jag tror dock att jag stannar nöjd för nu med min P10 sen får vi se någon gång ;-) Det är väldigt roligt att vändaskivor och spela gamla favoriter på ett nytt sätt. Nog troligare att jag uppgraderar med en ny pickup än någonting annat.
  18. Gör gärna badbollstestet men helst utan frugor o barn i närheten....ser lite tokigt ut att sniffa på skivorna.
  19. Jag har satt mig in i ämnet för några år sedan. Det jag lärde mig är att PVC plast till skivförvaring kan vara skadligt under vissa omständigheter. Omständigheterna kan då vara fukt + värme vilket kan sätta igång emitterandet av skadlig gas för vinyl. Denna gas kan ta sig igenom pappomslag etc och skada vinylen. Förmodligen om man har tur och skivorna står torrt och fint går det bra ganska så länge. Men om plattorna står på fuktig vid eller källare - inte så bra. Ett enkelt test om plasten är "dålig" är att lukta på den. Luktar den ny badboll så är det inte bra. Själv så slängde jag en hel del PVC plastomslag när jag luktade mig igenom samlingen. I princip nu framöver undviker jag fortfarande all plast som luktar badboll, dvs emitterar doft av badboll eller uppblåsbar luftmadrass i genomskinlig plast (PVC). Vissa omslag har också blivit brittla eller hårda med tiden. Bör slängas och värst är förmodligen de som hade bildskivor i sig. Plastomslag av annan sort Polyeten (Polythene) som inte är lika genomskinliga men helt säkra använder jag istället. Även Japanska tunna genomskinliga ofta med flärp för stängning är också OK, men de går sönder ganska så lätt. Det finns ganska mycket att googla runt det här - även youtube videos med bevis för hur illa det kan gå. Utan plast ser trevligare ut, men skivorna slits lätt i hanteringen speciellt om de är 80-talare eller gamla OG från 50, 60-tal med olaminerade omslag.
  20. JA Propaganda kändes oerhört fräscha då de kom. Jag hade då ingen aning vad producenten Trevor Horn hade för sig med andra grupper, men med Propagandas första LP (A Secret Wish) fick han in ännu en fullträff. Ljudet var suveränt!
  21. Blytung! Saknar Maxin, men har den på LP.
  22. Hej! This is not America med Bowie/Metheny är en stor favorit! Köpte 7" Singeln när den kom och LP-Albumet senare på Loppis tror jag. Slutligen landade UK 12:an på 45rpm på hallgolvet och det är den jag gärna går till.
  23. Kul! Har en svaghet för 12" Maxis. Samlat på mig någon hyllmeter över åren. Ibland låter de ruggigt bra och ibland inte så bra. Kan vara ett djäkla tryck i dem. Skall se om jag kan bidra med några. Blev glad att se George Duke som jag håller väldigt högt och OG 12" på Epic är väldigt bra på alla sätt. Har själv disco-rökaren "I Want you for myself" i samma Promotion-utgåva. Guld.
  24. Hej! Ang RIAA och om man kör MC Puppa så tipsar jag gärna på REGA Aura som är ett fantastiskt fint RIAA-steg. Googla det.
×
×
  • Create New...