Jump to content

moul

Medlem
  • Posts

    10
  • Joined

  • Last visited

Reputation Activity

  1. Like
    moul reacted to lindome in Ditt senaste inköp av masterbandkopior   
    Lite påfyllning från Österrike...
     
    George Duke - Feel
     
    Låter magiskt bra om nån undrar

  2. Like
    moul reacted to Apexorca in Mästarmöte har en vinnare!   
    Fyller på högen av vinyl...
     
    Lite gamalt lite nytt.
    Alla plattor var bra tycker jag.  Miles Davis, Merci Miles - Live at Vienna från 1991 är hans sista framträdande och för första gången på vinyl. Jag har den på CD. Gissa var den låter bäst? Den är magiskt bra. Miles spelar med sådan spröd känslosam ton att tårarna kommer. Det finns ingen med en trumpet som kan göra detta på det viset, inte vad jag har hört. På detta spår görs det särskilt bra...Time After Time . 
     

     
     
     
  3. Like
    moul reacted to Sammy in Hemma hos Sammy   
    Har även passat på att skriva ut lite kabellyftare.
     

  4. Like
    moul reacted to Sammy in Hemma hos Sammy   
    Sedan så har printern fått gå varm den här sommaren!
     
    Ska tacka @Peo för STL filen så slapp jag rita en egen från början, enda jag gjort är lite egna modifieringar.
     

  5. Like
    moul reacted to SMT in Wing Familjen firar 10 års jubileum på bästa sätt   
    Över 200 Wing och Wave moduler packade i 4 containrar är på G till Japan och CA  
    Som grädde på jubileums moset väntar  50  Golden  Crystal moduler  att bli hämtade i SMT:s lager i Älvsjö  Destination Vietnam
     

     






  6. Like
    moul reacted to ishoot in Hemma hos Ishoot   
    Imponerande bygge helt klart. Det blev en KTE och jag köpte den av Magna Hifi. Blev väl bemött och alla mina frågor besvarades snabbt så det kändes väldigt seriöst och säkert att handla därifrån. Och med 14 dagar öppet köp så var det inget att tveka på. Det visade sig dock 10 minuter efter inkopplande att detta var en mycket speciell DAC.
     

  7. Like
    moul reacted to bigblue in Dags för nästa steg   
    Det är ju egentligen först nu som man kan säga att man äger en rull-bandspelare...
    I enighet med den rådande WAF-doktrinen så måste störande element kunna föras undan med kort varsel om situationen så skulle kräva. 
    Ska-kravet är precis som hos brandkåren 90 sek  
    Nej, så allvarligt är det som tur inte. Men av praktiska skäl kan jag inte ha bandaren ståendes framme hela tiden. 
    Det löses dock med en rullbräda samt ett egenritat ställ i plexiglas där B67:an kunde luta sig tryggt tillbaka i 22,5 grader.
    En vinkel som gör att man jobba med rullbanden under rimligt ergonomiska former. 
     

  8. Like
    moul reacted to Apexorca in Marten gasar på.   
    När Leif bad mig ta med "lite rullband" blev jag inte mindre sugen på denna övning. 
    De hade rullat fram Lyrek Frida, som jag påstår att jag känner till mycket väl. 
     

     
     
    Den fick spela några Analogue Productions/Acoustic Sounds fina Masterband och lite andra album på R2R. 
    Michael Jackson-Thriller, Sade-Diamond Life, Kraftwerk-The Man Machine, Cannonball Adderly-Somethin' Else, Shelby Lynne-Just A Little Lovin. Alla i extremt bra versioner.
     
     

     
     
    OM man nu jämför dessa båda rum så är karaktären på det mindre rummet lite mer som i ett bra vardagsrum. Så som jag känner igen musiklyssning från bra rum.
     
    Sweet spot var trimmat och kompletterat med några vingar.
     

     
    När albumet Somethin' Else drog igång hände något. Bröderna stelnade till, tappade talförmågan, fick något glasartat i blicken och Jörgen drog sig, inspirerad av Kraftwerks allbum vi precis spelat, robot-likt mot sweet spot. Strax efter kommer Leif. 
     

     

     
    Det syntes att det var något som grep tag i dem. De har ju hört säkert tusentals timmar på denna högtalare, men något var nytt i upplevelsen. Jag kan ju inte veta vad de upplevde men det såg ut som de var imponerade av vad denna Coltrane kunde prestera. Det var säkert inte lika lätt att bocka av alla de goda egenskaperna som i det stora rummet,  men det var en musikupplevelse av sällan skådat slag. Jag har sett tillverkare tala gott om sina högtalare eller produkter förut, men det här var något annat. De var innerligt tagna av denna musikupplevelse på djupet. 
    Detta album som Jörgen och Leif har som en av deras favoriter hade de aldrig upplevt på detta fantastiska vis. 
    Vi var inte åskådare till musiken, vi var mitt i den.
     
    Jörgen försöker sätta ord på det...
     

     
     
     
    ... Jag kan bara hålla med.
    Detta är troligen bland de bäst återgivna musik via Hifi som jag hört eller kanske till och med den bästa. Jag har några jag samlat på genom åren och vissa har varit i München.  Kaiser, Verity Audio, Wilsson, Sonus faber, mfl , Men detta slår nog allt jag hört i München. Vän av ordning kan tycka att jag skall förklara att rummen i München inte är lika bra som Martens "lilla rum", men jag ser nu bara till den rena upplevelsen och då räknas ju rummet in i det.
     
    Detta system i detta rum hade det bästa av både HiFi-hjärna och hjärta i perfekt kombination. Jag väljer ofta hjärtat för hjärnan när jag lyssnar men här var allt på plats. På riktigt.
     
    Jag älskar den alldeles för ovanliga dynamiken, trycket och fysiken i mellanbasen som slår dig i bröstbenet.
    Det finns här. Botten är varm djup kraftull och definierad som jag kanske aldrig hört, detta med en hel del krydda av upplösning, klang och värme i en balans som jag nog aldrig hört. 
    Jag kunde verkligen inte hitta något som inte överträffade det jag gillar med att lyssna på musik. Det är sant och ingen skitsnack.
     
    Så klart kan inte alla älska samma typ av återgivning och som Leif är inne på så kanske inte högtalarens alla parametrar visar sig i rätt proportioner. Kanske inte heller för att höra allt som händer i en mångmiljonshögtalares återgivning, men musikupplevelsen var för mig var något unikt.
     
    Jag får tack för att jag fick vara med om detta och särskilt i så nära anslutning till förra gången. Det var verkligen lätt att uppleva skillnaderna, 
    För mig har det flytta gränsen för den bästa ljudåtergivning jag hört och det kommer tillhöra en av mina viktigaste hifi-upplevelser hittills. 
     

     

     
     
     

     
    Så slutsatsen blir att denna Coltrane och Parker trio faktiskt har samma typ av sound i detta rum. Men Coltrane är bara såååå mycket mer av allt bra. 
    @octavia rs Med min smak är upplevelsen med Marten Coltrane bättre med MSB monoblocken än vad Magico lät i demorummet de spalade i nere i München. Marten spelade ut mer var varmare med mer kropp än Magico. Det var ett tag sedan jag lyssnade på den demon med Magico i München, men jag har ett hyggligt tydligt minne av  upplevelsen där.
     
     
  9. Like
    moul reacted to Apexorca in Mästarmöte har en vinnare!   
    10års-
    jubileum
     
    för denna tråd 
    och
    1.000.000 views
     
    Tänkte väl inte det skulle bli en sådan långkörare då jag drog igång tråden 2011-06-26 precis då jag fick hem mina Sonus faber Amati Futura. Jag bestämde mig då för att gå mer systematisk tillväga för att matcha ihop mitt system. Inte bara blanda produkter utan att testa. 
    Jag märkte att det var bra för mig själv att tänka till om vad jag håller på med i systemet och formulera mina tankar och åsikter. Jag kan gå tillbaka och se hur jag tänkt eller tyckt. Utan all kunskap som alla forumvänner bidrager med hade detta inte blivit någon tråd av intresse. 
    Jag hoppas min resa med bilder och text kan bidraga med något till andra. Man kan läsa det som bra eller dåliga exempel på hur man kan gå tillväga så man hittar sin personliga väg i denna hobby. Jag beskriver ju bara min högst personliga väg och intresse för musik och HiFi. 
     
    Det är inte slut med detta. Jag fortsätter som vanligt att skriva av mig tankar och funderingar och redovisar vad jag gör ihop med bilder. Så häng med ett tag till ni som vill.
     
     
     
     
     
  10. Like
    moul reacted to Apexorca in Mat till vardag och fest - recept och tips   
    Vi fortsätter med att förfina vår vit sparris-teknik och tänkte förbättra kokningen. Köpte därför en sparriskastrull.
     
     
     
    Trots dessa riktigt tjocka sparrisar så blev koktiden betydligt kortare än när vi kokade något tunnare liggande för och flytande i stor stekpanna för en vecka sedan. Innan har vi kokat 15min för att de skall bli bra. Nu blev det 12 min och det kunde kanske varit 11 min också. Kanske måste stjälkarna ner under ytan ordentligt vilket är svårt utan sparriskastrull? Att topparna är ovan ytan ger dem en bättre konsistens. De blir mer ångkokta. Locket skall vara på. 
     

     
    Så att topparna får stå precis ovan ytan var en hitt. Det blev den bästa kokningen vi gjort tror jag. Asgott.
     

     

     
    Provade två viner till detta. En Sancerre och en Chablis från gamla stockar vilket skall vara lite bättre. Vi hade lite olika uppfattning i familjen runt bordet och dessa 2 viner var förhållandevis olika. Sancerren smakade och doftade och vårblommor, pyraziner (som brukligt i dessa viner) , mineralrik och frisk. Mycket prisvärd gott vin som jag och sonen tycker var bättre. Dottern sa Chablis och frugan gillade båda men drack lite med Sancerre... 
     

     

     
     
    Denna Chablis var varmare i och rundare smaken, något mer ekton och den var lite klen i syran för att vara en chablis i min smak till detta. Saknade lite mineralitet och spänst, kanske en flaska som inte var på topp? Den var bättre för sig själv dock.  Chablis dracks upp först efter maten.
     
     
    Chablis lite gulare och mörkare i färgen. Sancerre lite grön ton och klarar.

     
     
     
     
     

  11. Like
    moul reacted to Apexorca in Mat till vardag och fest - recept och tips   
    Vi fick tag på sparris förra helgen och det blev en början med en flaska jag haft i källaren i många år.
     

     
    Amour de Deutz 2005 (Blanc de Blancs) från Deutz. Det finns mycket gott vin men detta blev en av de godaste flaskor jag druckit. Provade i ett bredare Champagneglas också men det smalare var lite bättre ändå. Det var inte alla som lyckades få till sina prestige Champagner på hög nivå år 2005 denna var dock kalas och en annan som lyckades då också var Taittinger Comtes de Champagne (Blanc de Blancs). Många andra fick ganska platta vin det året. 
     
     
     

     
    Riktigt tjocka och efter 15 min koktid var de perfekta.
     

     
    Sparrisen fick sköljas ner med en Chablis Billaud-Simon Tete de'Or 2016. Extremt milt ekad och ett av mina favoriter, kan nog kalla den vårt "Hus-Chablis".
     
     

     
  12. Like
    moul reacted to bigblue in Ditt senaste skivinköp...., del 2.   
    Kände att jag måste lägga upp en av de härliga hälsningar som ibland följer vinylförsändelsen från utlandet.
    I det här fallet tycks det vara sonen som sköter pappans skivförsäljning.
    Men fadern vill vara med och säga farväl på "perrongen" som stolt innehavare av de vinylskivor som jag nu fått äran att ta över.
     
    Jag blir lika glad varje gång dessa Greetings följer med skivköpet.
    Genomgående vid dessa tillfällen är skivorna i mycket gott skick.
    Det märks att de ingått i en samling som personen varit stolt över och som denne hanterat varsamt. 
     

  13. Like
    moul reacted to Apexorca in Mästarmöte har en vinnare!   
    Jag/snickarna har fått klart mitt Ving-garage till min och frugans stora glädje. Så nu kan jag få bort vingarna på ett snyggt sätt. Jag får plats med med 6 vingar, Jag har 7st så en vinge får jag fundera på vad jag skall göra med. Garaget var byggt för 5 vingar men jag kan knö in 6 st vilket var en bonus. 
     
     

     

     
    Så slipper de vara framme jämt.
     

  14. Like
    moul reacted to lindome in Ditt senaste inköp av masterbandkopior   
    Efter några år i dvala så har Horchhouse återuppstått
     
    Utbudet är begränsat jämfört med vad de hade innan de försvann, men det finns trots allt ett antal titlar att välja mellan.
    Efter lite mailkontakt med både Volker Lange och deras tekniker Christoph Stickel tog jag beslutet att köpa ett band.
     
    Kolla på www.horchhouse.com
     
    The New Mastersounds är ett band från Leeds som spelar funk med inspiration från bl a The Meters, Lou Donaldson och Grant Green.
    Oftast instrumental "hard hitting grooves" med fokus på Joe Tattons Hammond B3 och bandledaren Eddie Roberts på gitarr.
    En solid rhythm section med Simon Allen på trummor och Pete Shand på bas
     
    Tror jag sett dom 3 eller 4 gånger i London, ibland har de sång med (Corinne Bailey Rae) och i början hade de blås i form av The Haggis Horns.
     
    Bandet jag köpt heter The Hamburg Sessions och finns bara utgivet analogt. LP:n har jag sedan lång tid tillbaka och när chansen att köpa bandet dök upp så var det bara att hosta upp degen



  15. Like
    moul reacted to bigblue in Dags för nästa steg   
    Bra idé. 
    Efter 13 timmar på olika flyg, landar jag med min röda väska.
    Vinkar till mig en taxi utanför flygplatsen och det visar sig att chauffören hört talas om en väska som min. 
    Det var hans farbrors kusin som berättat om den när de var små. 
    Så i stället för att åka till hotellet kör han mig till ett sockerrörs-plantage där den nu 83 årige musikern sitter i gungstol på altanen. 
    Han stirrar storögt på väskan och sedan berättar han hela historien om "la maleta rosso". 
    THE END
  16. Like
    moul reacted to Apexorca in Mästarmöte har en vinnare!   
    Detta nyår blir sig inte likt något annat nyår i vår tid.  
    Inga fester inne. Så klart.
    Men ute kan man vara. Så vi körde nyårsfest ute medans det var ljust. Infravärme, varma klädet som tål lite skurar, goda vänner på avstånd, skumpa och lite bra mat, hummersoppa från termos och en bluetooth-spelare gjorde susen.  
    (Tackar IPhone för bilderna)

     

     

     
    Fick inte till nyårsbilden med brudarna som klänger på The Sonus faber i år men väl på Soundboks'en.  Bra att den och brudarna är regntåliga. 
     

     
    Gott nytt år på er.
     
     
     
     
     
  17. Like
    moul reacted to calle_jr in Det räckte inte med en halvnelson   
    Jag har gjort en större öppning till lyssningsrummet.
    Det är lite klurigt att montera en avväxling ensam, men det gjorde stor skillnad.
    Det blir mer utjämnad efterklang i basen, men framför allt får jag in mer naturligt ljus i rummet, och det blir mer en sammanhängande vistelseyta än ett avskilt rum.
     
    Vy från köket:
     

     
     
    Vy från hifi:
     

     
  18. Like
    moul reacted to bigblue in Dags för nästa steg   
    Tack. Det stämmer bra @AlfaGTV.  Det var tre faktorer som föll på plats - och vips stod det en rullbandare på stereo-bänken. 
    1. Jag ville ha en maskin som inte kompromissade när det gäller ljudupplevelsen. 
    2. Den skulle kunna placeras på stereobänken och få hustruns "sign of approval". 
    3. När det dessutom fanns en nyrenoverad pjäs i "området" för hemlån och lyssning, var det bara att göra slag i saken. 
     
    Frågan var om det skulle låta sådär "himla bra" också hos mig, som jag hört hos andra när det spelats 15 ips-rullar med inspelningar av hög kvalitet. 
    Och.... Japp det gör det.
     
  19. Like
    moul reacted to Apexorca in Mästarmöte har en vinnare!   
    Visst är det så. Det är MinusK. 
     
    Det är för att testa lite under julledigheten. Vill veta om det är bättre än min egen lösning som jag tycker är rätt bra. 
     
    Detta ex tar max den vikt min skivspelare har så det blir ingen sten under Brinkmann Balance vid detta test. 
    Jag har haft kontakt med MinusK och jag skall nog ha en annan spec. om jag beställer en så jag kan lasta på med sten också. Jag har mailat med Brinkmann och det har inte testat själva, men de hänvisar till en kund som har MinusK. Den kunden tycker det är bra. 
     
     
    Detta är den nya tunna varianten och just denna tar 31,7kg. Min Balance klarar det precis, Den väger 33 med nätdelen och den står ju inte där. 

     
     

     
    Transportskruvarna i hörnen tar man bort när den står på plats i racket.
     

     
    Det finns en skruv för grovjustering men den skulle jag visst inte röra.

     
    Men veven skall man snurra på tills mätaren till vänster är vid strecket.

     
     
    Så här stor är den.
     

     

     
    Lyfter mitt hyllplan och kilar under träbitar så min dämplösning kopplas bort helt. 


     
     
    Balance på plats och då tar man bort transportskruvarna.
    Art Bakey And The Jazz Messengers - Moanin fick spela först. 

     
     
     
  20. Like
    moul reacted to lindome in Tar resan slut.....   
    De bästa julklapparna köper man själv Det är sen gammalt....
     
    Lite fokus på nåt annat än band denna gång. Jag spelar fortfarande väldigt mycket vinyl och har aldrig ägt en skivtvätt.
    Egentligen en dålig prioritering med tanke på vinylsamlingen som omfattar drygt 3000 titlar...
     
    Nåväl, det blev ändring på det häromdan!
    Okki Nokki - nu skall det tvättas Börjar med en gammal goding från Funkadelic..


  21. Like
    moul reacted to Apexorca in Mästarmöte har en vinnare!   
    Jag är lite sent in i den senaste ordväxlingen. Håller i grunden med de som inte tycker man skall göra om högtalare på denna nivå. 
     
    Jag har ingen ambition att trimma mitt ljud med DSP. Försöker lösa ljudet så att det inte skall behövas. Jag har hört många demonstrationer med DSP produkter. Både med hjälp av proffs som jobbar med det och de fick inte till det hemma hos min kompis och det höll de själva med om faktiskt. Det lät sämre än hans system utan DSP. Jag har hört det på vanliga demonstrationer tex i Sverige och på München-HighEnd. Det har inte övertygat mig. Jag tycker det låter sämre med DSP förutom en gång med ett par jättestora Martin Logan på Park Aveny I Göteborg på mässan där. Då lät det klart bättre med DSP. 
    Således har jag inte hört allt men en del och jag är inte där... 
     
    -----------------------------------------------------------------
     
    Om man valt högtalare efter många års erfarenhet och med omsorg är ju på något sätt det ideal man valt och trimmar med resten. Mina högtalare spelar nog fortfarande bara typ 75% av vad som skulle vara deras absoluta maxprestation , gissar jag. 
    Jag kommer inte att modifiera något i själva högtalaren. Jag tror att all den kraft, de resurser och den talang som Franco Serblin och Paulo Tezzon lagt in tillsammans i denna högtalare är svårslaget. Det är inte någon nytta med modifiera det. Tvärt om. Jag gillar grundpresentationen. 
    Mitt intresse ligger i att få ut mest möjliga ur mitt system och jag tror det är långt kvar, oändligt långt kvar, innan modifiering av högtalarna ens börjar bli aktuellt för mig. Det kan säkert förbättras något, men innan högtalaren sätter gränsen och bör modifieras är det långt tid kvar.
     
     
     
    Ja så är det på ett vis. Egenskaperna lockas fram, men Sf generellt låter bra med mkt enkel elektronik, de är lätta att få att spela musikaliskt. 
    Jag har märkt att mina The Sf faktiskt låter bra med i sammanhanget enklare prylar. Tex ARC ref75 har jag lyssnat en del på med The Sf. Låter jättebra och grundkaraktären finns där. Det låter fint och musikaliskt. Men The Sf har en mycket bra förmåga att kunna öka sin nivå med det som de matas med. När jag strax efter Ref75 hörde Gryphon Mephisto var det bland det absolut bästa jag någonsin hört och högtalaren visade inga tecken på att inte kunna prestera ännu mer. Då kan vilddjuret släppas löst om det behövs. Samma som med Krellarna. Det som kännetecknar dagen Sf-högtalare är allt annat än bara varma gosiga och lyriska som det historiskt haft som signum. Det är greppet i musiken, kraften, snabbheten, dynamiken och kontrollen, förmågan att spela smått smått smått känsligt och delikat med små nätta produktioner och sedan braka lös med Mahler, Led Zeppelin eller Infected Mushrooms så skjortan står rätt ut och det vibrerar i byxenen när bättre elektronik för utrymme. De är skönheten och odjuret beroende på musiken och de växlar däremellan på noll komma nix.
    Man kan nog säga att den egenskapen finns genomgående i dagens Sf-modeller som stammar från The Sf, men då i lite olika grad så klart pga storleksskillnaderna i serien.  
    De skall gärna matchas med styrka, friskhet och luftiga prylar för att prestera som bäst enligt mitt tycke. Värmen finns från början och kan inte tweakas bort.
     
    -----------------------------------------------
     
     
    För att lugna alla vilda ideer kan jag säga att jag inte har någon tanke på att byta förstärkare inom överskådlig tid om inte något går sönder och inte kan lagas.
     
    Jag tycker mitt test med gamla Krellar, dock renoverade och servade, varit extremt lyckat ljudmässigt. Det har blivit en påtaglig förbättring. 
     
    Nu vet jag att mina högtalare kan svara bra mot mycket kraft och bi-amping. Vad detta gör är att jag vet vad jag kan göra i framtiden om andan faller på. 
    Kommer det något nytt bra med samma karaktär, kraft och finess som dessa Krellar har behöver jag inte först reda ut om bi-amping funkar för mig och i mitt system. Nu vet jag att det gör det.
    Skulle det i framtiden vara några nya Krellar (verkar vara på gång igen nu) eller Dan d'Agostino, McIntosh, Lamm, Pass, Gryphon, Moon, (ursäkta om jag glömt någon) eller någon annan förstärkare som kan leverera mycket ström snabbt med ändlös kraft och dynamik så kan det nog bli kul. Men nu tänker jag njuta av Krellarna ett bra tag hoppas jag. 
     
    MEN det säger ju inte att man inte skall hålla ögon och öron öppna och hänga med i svängarna när nya produkter kommer som dessutom verkar smarta och intressanta och riktigt bra som tex MC901.
     
     
    ___________________________
     
     
    Det finns fler mycket bra potenta högtalarmärken där man kan göra samma resa. Bara att välja det som passar smaken bäst. 
     
     
     
     
  22. Like
    moul reacted to - Marten - in Test av Marten Oscar Duo i Stereophile   
    Vill bara nämna att i samband med testen så fick vi med Oscar Duo på omslaget också, vilket kanske aldrig hänt med en svensk tillverkare tidigare .
     

  23. Like
    moul reacted to Apexorca in Mästarmöte har en vinnare!   
    Det börjar fylla på med prylar. Inte optimalt men kul att testa.
    Downsizing står inte på agendan just nu... 
     

     
    Bi-ampingvisionen fortsätter. Nu blir det lättare eftersom alla slutstegen är insamlade. Kalla som en piggelin kopplas prylarna upp. Jag får upp värmen fortare än stegen. De är tunga att flytta runt. Prylarna kommer nog behöva något dygn innan det släpper loss helt.
     
    Efter lite strul med att höger kanal på Krell 350Mc så hittades felet. Troligen ett fabrikationsfel!!! Ett kort hade för hårt fastnypta kontakter vilket gjort kontaktytan dålig och glappade. Det orsakade problem med biasregleringen och det blev varmt. Stort tack till Björn Haglund som på 4e försöket hittade detta luriga fel och tack till Akkelis hjälp också. 
     
    Nu har jag kopplat upp det hela och kör med min gamla Synergistic Research resolution referense X-serie ht-kabel med elektronisk skärm som jag sparat i fall att. Det passade ju bra nu. Den går från Krell 400cx till Deep Low ingången på The Sf. 
    När jag testade Synergistic Research resolution referense X-serie mot Nordost Odin för många år sedan var Odin klart bättre uppåt i registren, renare klarare friskare, men Synergistic Research resolution referense X-serie var krafigare i botten och varmare (för varm i jämförelse). Så jag tar Synergistic Research resolution referense X-serie längst ner i frekvenserna. 
    Odin går från Krell 350Mc till Low och Mid/Hi. 
    Cast från försteget Krell KCT till slutstegen.
     

     
    Jag hör att något hänt direkt när jag startar is-blocken. det är något i mellanregister och toppen som verkar lovande. Basen bumlar lite, men det har det gjort tidigare när det varit svinkalla steg. Kalla steg låter som de låter, men efter någon timma rättar detta till sig. Skall bli kul att höra mer i helgen
     
     

     
     
     
  24. Haha
    moul reacted to AlfaGTV in When I was a kid...   
    Jag behöver lära mig mer utrikiska, det här är ju riktigt kul!;

     
     
  25. Like
    moul reacted to Apexorca in Min Studer B67 gör som Fågel Fenix!   
    Efter ungefär hundra år går det fortfarande inte att peta ner de magnetiska remsorna från tronen. Den tyska ingenjören Fritz Pfleumer fick till detta 1928, men redan 30 år tidigare 1898 lyckades dansken Valdemar Poulsen spela in på en magnetiserad ståltråd. Uppfinningen kallades kommersielt för Telegraphonen. Amerikanen Oberlin Smith hade dock 1988 tänkt till om detta i grova drag och på ritbordet föreslagit lite olika möjliga ideer, men jag tror inte det blev något konkret. 
    Jag tycker man kan säga att denna teknik är robust i sin genialitet om man ser till förmåga att spela in musik, återge musik och annat med ljud man vill lagra och kunna återge med hög trovärdighet. 
    Först på 50-talet blev det lite mer tillgänglig rullbandsteknik för folk i allmänhet.
    1963 lanserade Philips en kompakt version, nämligen Kasettbanded som musikförmedlare. (som vanligt kommer denna fina firma med högklassiga tekniska lösningar). Det var nog många 60- och 70-talister som hade kasettbandspelaren som en mycket kär ägodel.  Det blev blandband från radiostationer där låtarna hade massa prat i början och i slutet. Låtarna blev ofta bryskt avbrutna här och var innan de var slut och början var inte ens alltid med. Jag kommer ihåg hur jag cyklade omkring på sommaren med min Sony Walkman och Noice i öronen, koopierad från Vinyl eller köpta titlar på kasettband.
     
    Runt år 2000 tynade tillvaron för magnetband betänkligt pga den "fulländade" digitaltekniken som många dock satte i halsen. De började istället nostalgist titta bakåt. Får dock ge digitaltekniken en användarvänlighetens medalj, men snackar vi ren ljudåtergivning är inte magnetbanden helt bortputtade från "herre på täppan". Rullbandstekniken står fortfarande upp på båda benen trots gamla spelare från i runda slängar 50 år tillbaka i tiden . Kanske har de till och med rest sig från att ha ett knä i marken, borstat lite smuts från knät och intagit en självsäker stabil ställning, vältränat uppsträckt och med hakan lätt höjd. 
     
    Det kan vara värt att påminna om att det trots allt aldrig blir bättre än hur bra inspelningen är. Är det bra inspelat är rullband svårslaget tycker jag, men är inspelningkvaliteten inte bättre än vad tex vinyl kan prestera på topp blir det ingen större fördel med rullband tycker jag. Jag har testat en del kassa 80-talsinspelningar både på rullband och vinyl och skillnaden är mycket liten. Men en del inspelningar på 80-talet blir klart bättre på rullband. 
     
    Det finns ju de entusiaster som var med då det begav sig och troget hållit fast vid denna teknik. Det är tack vare dem som många av oss andra kan inspireras att backa bandet och ta till oss den tidiga inspelningsteknikens och magnetbandslagringens enorma potential.
     
    Så väl inspelningstekniker som många av oss som gillar bra musikåtergivning har fåt lite fart på rullbandsbranschen igen. 
     
    Jag har träffat många inspelningstekniker och musikproducenter som konsekvent ökar intresset för analoga inspelningar med rullband. 2 av dem med var sin studio har gått ihop och tänkte använda en legendarisk modell från Studer och göra den till i nyskick både mekaniskt och elektriskt. Stommen finns kvar som på ett gammalt totalrenoverat hus och med känslan av de gamla kvar. Numera med ny pålitlig modern och stabil funktion.
     
    Projektet påbörjades för 2 år sedan och jag lade in min Studer B67 på detta lasarett utan att blinka, men jag visste egentligen inte var det skulle landa och det visste nog inte någon. Att ta sig an ett sådant projekt är inte lätt och naturligtvis är det inte någon ide att bara göra enstaka maskiner på detta vis. Det blir för mycket jobb per maskin, men kan man göra många på en gång kan det bli lite effektivare per maskin. Målet var ändå något så när klart. Maskinen skall var så nära nyskick som möjligt. 
    Hur skulle maskinerna byggas? Det skulle bli snygga med ett uns exklusiv känsla utan att ta bort för mycket av det historiska arvet. VU-mätare vill de flesta ha och där blev det ett omfattande arbete att hitta originalmätare från Studer. Från alla jordens hörn förutom Afrika köptes Orginal Studer VU-mätare i bra skick in. De fick den renovering som behövdes för  optimal funktion. B67orna byggdes om för att kunna få dessa mätare monterade.
     
    Vem vågar låta denna man fixa sin rullbandare? 

     
     
    Kalle på Svenska Grammofon Studion i södra Göteborg på gränsen till Mölndal där ombyggnaden och renoveringen sker är mycket designintresserad och fick en ide om att göra grymt exklusiva träsidor i något ädelt träslag. Med Kalles kontakter hittades gamla teakplankor som varit bortglömda i 70 år (snacka om torktid) och de bara väntade på att få bli möbler. De snidas till av en high-end möbelsnickare som normalt bygger möbler för Svensk Tenn. Overkill de lux, men kanska kul grej tycker jag.
     

     

     

     
     

     
    Träsidorna blir nog det sista som monteras.
     
    Sidorna fick ligga på en gammal Hammond... där var fint ljus.
     


     
     
    Vi går in där Isak bestämmer.
     

     
     
    Isak som har studion Nacksving mitt i centrala Göteborg står för det tekniska kunnandet och med hjälp av några lödningsvilliga unga studiokillar genomfördes ett mycket tidskrävande arbete med lite av ett löpande bands fördelar.

     
     
    Alla maskiner skall bli lika så när som på att några är MK2 och andra MK1. Skillnaden är endast några designmässiga detaljer men i övrigt är de lika. Min maskin är en MK1. Det är den närmast till vänster som är min.

     

     

     
     
×
×
  • Create New...