Bebop

Moderator
  • Content Count

    10 488
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    114

Reputation Activity

  1. Like
    Bebop got a reaction from shaft in De största kompositörerna   
    Det ligger väl i linje med att det inte finns någon amerikan. Rachmaninov negligerades helt av ett antal allatoya-liknande puritaner när han gjorde några projekt för Hollywood. Då blev plötsligt hans musik, både ny och gammal, allt för lättsam och kommersiell enligt dessa.
  2. Like
    Bebop got a reaction from Amatören in På jakt efter ny digitalkälla   
    Den "sanningen" tror jag varken är förutbestämd eller evig. Jag minns när NAD 3020 lanserades som slog marknaden med häpnad för 995:- och hamnade genast i audiofilsegmentet. Jag har imponerats rejält av Yamahas senaste produkter. 
  3. Like
    Bebop got a reaction from Apexorca in Mästarmöte har en vinnare!   
    Jag spelar nästan enbart hela album aktivt, dvs sitter i min sweet-spot och lyssnar. För strölyssning av musik lyssnar jag på P2 (beroende lite på vad de sänder) eller som igår, ett par CD med 140 minuter Lester Young från 30-50-talet som lite skön bakgrundsmusik medan jag gjorde annat. När jag har musikkvällar med inbjudna blir det lite mer axplock.
     
    Jag har de senaste månaderna köpt på mig en hög nya band men de är ännu olyssnade.
     

     
    Så här års har jag lite svårare för koncentrerad lyssning. Det är för mycket annat som lockar, t ex sjö-/båtliv småprojekt kring hus och trädgård... Då blir det mer radio än lyssning via "finsystemet" för min del. Att spela band som bakgrundsmusik är att elda för kråkorna, tycker jag.
  4. Like
    Bebop got a reaction from Apexorca in Mästarmöte har en vinnare!   
    Jag spelar nästan enbart hela album aktivt, dvs sitter i min sweet-spot och lyssnar. För strölyssning av musik lyssnar jag på P2 (beroende lite på vad de sänder) eller som igår, ett par CD med 140 minuter Lester Young från 30-50-talet som lite skön bakgrundsmusik medan jag gjorde annat. När jag har musikkvällar med inbjudna blir det lite mer axplock.
     
    Jag har de senaste månaderna köpt på mig en hög nya band men de är ännu olyssnade.
     

     
    Så här års har jag lite svårare för koncentrerad lyssning. Det är för mycket annat som lockar, t ex sjö-/båtliv småprojekt kring hus och trädgård... Då blir det mer radio än lyssning via "finsystemet" för min del. Att spela band som bakgrundsmusik är att elda för kråkorna, tycker jag.
  5. Like
    Bebop got a reaction from calm in Den moderna jazzens utveckling   
    Jag tar mig friheten att lägga in ett musikklipp med Jan Johanssons fingerfärdiga spel tillsamman med Stan Getz från Paris 1960.
     
    https://youtu.be/gPVuLI7ViSQ
  6. Like
    Bebop reacted to Peo in Vad lyssnar du på just nu?   
    Jag har lagt till en funktion i min vinyldatabas som genererar en lista över vad som snurrat på tallriken (om jag har kommit ihåg att klicka på den skiva jag spelar). Jag kan se hur många gånger jag har spelat en viss skiva, när jag spelade den senast och få ut en lista på på de senast spelade 20 skivorna i spelordning. Flyttar jag starten 20 steg bakåt kan jag få ut nästa lista med 20 skivor (skivor som spelats mer än en gång anges bara som den senaste spelningen).
    Förra inlägget är för tiden 2019-05-11 - 2019-05-19 och detta för 2019-05-01 - 2019-05-11

     
    Esbjörn Svensson Trio ‎– "E.S.T. Live In London",   (ACT ‎– 9042-1)
    Nirvana ‎– "MTV Unplugged In New York",  (Geffen Records ‎– 0720642472712)
    Gentle Giant ‎– "Gentle Giant",  (Vertigo ‎– 6360020)
    Crosby, Stills, Nash & Young ‎– "4 Way Street",  (Atlantic ‎– 60 003)
    Eloy ‎– "The Vision, The Sword And The Pyre - Part I",  (MIG ‎– MIG02011)
    Opeth ‎– "Blackwater Park",   (Music For Nations ‎– MFN 264)
    Ane Brun ‎– "Leave Me Breathless",   (Balloon Ranger Recordings ‎– DEMVA16)
    Dead Can Dance ‎– "Into The Labyrinth",   (4AD ‎– DAD 3621)
    Ellen Andersson Quartet ‎– "I'll Be Seeing You",  (Prophone ‎– PLP 165 )
    The Edgar Broughton Band ‎– "The Edgar Broughton Band",   (Harvest ‎– 1C 062-04 774)
    Leonard Cohen ‎– "You Want It Darker",   (Columbia ‎– 88985365071)
    Stray Dog ‎– "Stray Dog",   (Manticore ‎– 87 268)
    Anderson / Stolt ‎– "Invention Of Knowledge",  (Inside Out Music ‎– IOMLP 460)
    Bjørn Riis ‎– "Lullabies In A Car Crash",   (Karisma Records ‎– KAR085LP)
    Walpurgis ‎– "Queen Of Saba",   (Ohr ‎– OMM 556.023)
    Fiona Boyes ‎– "Professin' The Blues",   (Reference Recordings ‎– RM-2517)
    Greta Van Fleet ‎– "Anthem Of The Peaceful Army",   (Republic Records ‎– 00602567949756)
    Porcupine Tree ‎– "Signify",  (Kscope ‎– Kscope805)
    Rammstein ‎– "Mutter",   (Universal Music ‎– 2729669)
    Yamina ‎– "How Deep Is The Ocean",  (Opus 3 Records ‎– LP 25001)
     
  7. Like
    Bebop got a reaction from calle_jr in De största kompositörerna   
    Jag laddade ner lite pianomusik av Hummel i 24/96. Det är lätt att höra influenserna från wienerklassikerna som Beethoven och Haydn men också med mer dramatisk inslag typ åskväder och storm som senare utvecklades av Liszt. Det är tydligt att han var en virtuos på sitt instrument men det gör inget för de var bra. Jag får lyssna några gånger innan den sätter sig men första intrycket är positivt.
     

     
    I hastigheten åkte en 24/96 på Naxos ner i köpkorgen med en de fina violinister och cellister som Malmö Symfoniorkester gjort inspelningar med. Du hörde ju dem live förra veckan. Brahms violinkonsert och dubbelkonserten är lite av favoriter. Det är en mycket fin inspelning. Framför allt dubbelkonserten. Ljudet är utsökt. Rekommenderas.
     

  8. Like
    Bebop reacted to tek in Dynavox TPR-1 - Hacka grisen   
    Jag har ett Dynavox TPR-1 som var tänkt som en tillfällig lösning men har hittils hängt kvar hemma. Detta då mitt förstegsprojekt somnade då jag tenderade att blåsa mina microcontrollers vid programmering av okänd anledning, och jag ledsnade på att löda nya kort. Nån gång ska jag ta itu med det...
     
    TPR-1 är ett försteg som brukar beskrivas som prisvärt hos handlarna, och det kan jag nog hålla med om. Det har dock några egenheter som visade sig bli otrevliga när jag fick tummen ur och skaffade mig en transport+dac för ett tag sen.
     
    1. Hög förstärkning - 13 gångers förstärkning är väl tilltaget
    2. På mitt exemplar är volympotten obalanserad vid ena ändläget (max dämpning)
     
    1 har inte inneburit problem då jag endast lirade vinyl, men med CD tvingas jag använda volympotten nära max dämpning vilket då tar fram 2 i ljuset.
     
    Så vad göra?
    1. Köpa nytt försteg
    2. Modda steget. Byta pot och/eller modda försteget. 
     
    Jag valde punkt 2. Det är ju ingen större skada skedd om det går sönder, priset är väldigt lågt. Jag är dessutom notoriskt velig när det gäller införskaffande av hifiprylar och jag vill lyssna på CD idag och inte om ett år.
  9. Like
    Bebop reacted to Apexorca in Apexorca på HIGH END München 2019   
    Blås låter bäst i horn. Piano kan låta bra. Det är nästan alltid så att när jag hör violin så får den en underlig karaktär, ibland låter den som blåsinstrument. 
    Jag tror det var i Tune Audio rummet jag hörde ett klassiskt verk med stor orkester där de var ett stycke med flera violiner. Jag lyssnar mycket på klassisk musik och gärna violinkonserter och cellokonserter och detta lät inte som violiner som jag är van vid och karaktären passar inte mig.
    För mig är violin det ultimata testet i horsystem. Klarar det violin bra är det ok, men många fallerar. Triojazz med piano, trummor och  blås blir ofta jättebra.
     
    Jag har liksom bebop dock med tiden börjat se vissa possitava egenskaper med horn och små rörförstärkare. Men jag har inte kommit så långt att jag skulle kunna tänka mig ett system själv just pga att i mina öron låter det ofta tratt och på vissa instrument tydligt färgat av det.
    Jag låter mig gärna utmanas med bra hornsystem. 
     
    Living Voice är nog det bästa system med horn jag hört. Jag vet inte om hornälskare kallar det ett riktigt hornsystem dock.
     
     
  10. Like
    Bebop got a reaction from minoman in Apexorca på HIGH END München 2019   
    Det är nog så också att de flesta av oss har valt högtalare och övriga komponenter för att vi tycker det låter bra. Vi väljer inte något vi inte gillar. Det blir en referens för oss som vi blir vårt referensljud. När vi lyssnar på nya system utgår vi från det vi känner igen och som vi gillar. Det är svårt att nollställa sig själv och lyssna utan att påverkas av det vi känner igen sedan tidigare.
     
    Jag anser det krävs träning på att snöa in sig på något helt nytt. Jag har inte varit en stor vän av horn tidigare men jag börjar svänga om. Efter flera timmars lyssning vid ett par tillfälle hos en hornvän i Belgien (se bild), flera lyssningar på stora system från Avantgard och av Tune Audio hemma hos JR så börjar jag svänga om. Jag är inte riktigt OK om var jag står ännu. Det @Apexorca skriver är en del av min värdering också men inte så starkt nu som förr. Just piano är det jag reagerar på mest till hornens fördel.
     
    Jag har aldrig upplevt några av Beethovens sonater så starkt som i Belgien. Samma sak med stor orkestermusik, t ex första 10 minuterna av Mahlers 2:a symfoni, som jag har på masterband med Klempers klassiska inspelning. Den spelade vi också i Belgien och när jag hör den på "vanliga" högtalare är det som att lyssna med en plastpåse över huvudet (en stor överdrift för att göra det tydligt). Men så finns det annan musik där jag är mer tveksam. Om jag skulle köpa nytt idag är mitt val inte självklart.
     

     
    Jag börjar omvärdera min smak även för pickuper. I många år har jag levt med att det är naturligt att uppgradera till allt "bättre" (och dyrare) pickuper. Men nu börjar jag svänga något. Jag har på senare tid lyssnat på betydligt mer överkomliga mm-pickuper som låter fantastiskt. Bättre tekniska/elektriska parametrar behöver inte betyda att det låter bättre. Kanske mer korrekt mot vad som finns ingraverat men inte rätt mot örat. Idag är det en märklig jakt på prestanda som inte betyder något, anser jag. Jag citerar @calle_jr som jämför jakten på pixlar i kameror och mobiler där många dömer kvalitet utifrån pixlar. På 70-talet sålde handlare högtalare på hur många watt de tålde och förstärkare som hade frekvensgång från DC-100 000 Hz var det självklara valet. Idag tycks en imponatoreffekt vara hur dyra prylar är. Därför känns det välgörande när @Apexorca lyssnade på en Marantz som imponerade. Om det var deras senaste så är det t o m en klass D-förstärkare som normalt är bannlysta bland audiofiler. Det gäller f ö även Marantz som brand.
  11. Like
    Bebop got a reaction from minoman in Apexorca på HIGH END München 2019   
    Det är nog så också att de flesta av oss har valt högtalare och övriga komponenter för att vi tycker det låter bra. Vi väljer inte något vi inte gillar. Det blir en referens för oss som vi blir vårt referensljud. När vi lyssnar på nya system utgår vi från det vi känner igen och som vi gillar. Det är svårt att nollställa sig själv och lyssna utan att påverkas av det vi känner igen sedan tidigare.
     
    Jag anser det krävs träning på att snöa in sig på något helt nytt. Jag har inte varit en stor vän av horn tidigare men jag börjar svänga om. Efter flera timmars lyssning vid ett par tillfälle hos en hornvän i Belgien (se bild), flera lyssningar på stora system från Avantgard och av Tune Audio hemma hos JR så börjar jag svänga om. Jag är inte riktigt OK om var jag står ännu. Det @Apexorca skriver är en del av min värdering också men inte så starkt nu som förr. Just piano är det jag reagerar på mest till hornens fördel.
     
    Jag har aldrig upplevt några av Beethovens sonater så starkt som i Belgien. Samma sak med stor orkestermusik, t ex första 10 minuterna av Mahlers 2:a symfoni, som jag har på masterband med Klempers klassiska inspelning. Den spelade vi också i Belgien och när jag hör den på "vanliga" högtalare är det som att lyssna med en plastpåse över huvudet (en stor överdrift för att göra det tydligt). Men så finns det annan musik där jag är mer tveksam. Om jag skulle köpa nytt idag är mitt val inte självklart.
     

     
    Jag börjar omvärdera min smak även för pickuper. I många år har jag levt med att det är naturligt att uppgradera till allt "bättre" (och dyrare) pickuper. Men nu börjar jag svänga något. Jag har på senare tid lyssnat på betydligt mer överkomliga mm-pickuper som låter fantastiskt. Bättre tekniska/elektriska parametrar behöver inte betyda att det låter bättre. Kanske mer korrekt mot vad som finns ingraverat men inte rätt mot örat. Idag är det en märklig jakt på prestanda som inte betyder något, anser jag. Jag citerar @calle_jr som jämför jakten på pixlar i kameror och mobiler där många dömer kvalitet utifrån pixlar. På 70-talet sålde handlare högtalare på hur många watt de tålde och förstärkare som hade frekvensgång från DC-100 000 Hz var det självklara valet. Idag tycks en imponatoreffekt vara hur dyra prylar är. Därför känns det välgörande när @Apexorca lyssnade på en Marantz som imponerade. Om det var deras senaste så är det t o m en klass D-förstärkare som normalt är bannlysta bland audiofiler. Det gäller f ö även Marantz som brand.
  12. Like
    Bebop reacted to calle_jr in De största kompositörerna   
    De största kompositörerna
     
    Jag spelade en sacd igår när @Bebop var här, och jag sa att det var tidigare än Mozart. När jag berättade att det var Hummel så kisade Bebop. Det var fel. Jag var övertygad att Mozart snott en massa från Hummel, men det har i så fall varit tvärtom. Det är inte så lätt att få ihop tidsepokerna, och jag tror att det underlättar om man har några milstolpar klart för sig. Det gör det åtminstone för mig. Dels kan man koppla det till olika musikperioder, dels kan man få ett sammanhang ihop med andra samtida kompositörer. Om man får tag på en inspelning med tex Corelli, så blir det mer begripligt att den låter som den låter när man vet att han verkade innan både Händel och Bach. De hade inte ens de instrument som Beethoven, Schubert och Mendelssohn hade, och upplägget i tex en symfoni utvecklades först i mitten på 1700-talet.

    Jag gjorde en illustration med de mest kända kompositörerna (klicka för förstoring):
     

     
     
    Om man nu tar Hummels trumpetkonsert som det handlade om här, så får man ett tydligt sammanhang om man vet lite när/var/hur. Den moderna trumpeten med klaffar uppfanns av trumpetaren Anton Weidinger, och Hummel skrev trumpetkonserten till honom och för det nya instrumentet. Konserten är skriven i E-dur, men spelas normalt i Ess-dur eftersom det komplexa fingerspelet underlättas något på en modern trumpet. Hummel hade både Mozart, Händel, Bach, Telemann och Vivaldi i bagaget när han komponerade. Pusselbitarna faller på plats.
     

    Österrikaren Johann Nepomuk Hummel, 1778 - 1837.
     
    Vi pratade även om ifall Mozart hade gjort en liknande trumpetkonsert, och Bebop kisade igen. Det har han (kanske inte för solo trumpet), men det är väl hans hornkonserter som är kända:
     

     
  13. Like
    Bebop reacted to calle_jr in De största kompositörerna   
    Man kommer ALLTID in på Bach i denna typ av diskussioner, och Bebop hade med sig ett fantastiskt album:
     

     
    Det är slående hur modernt och fräscht det låter. Det lät ju garanterat inte såhär när Bach spelade, men man ska inte kalla det för transkriptioner. Det är fritt fram för tolkning.
    Vikingur Olafsson är en mycket skicklig pianist, och jag skulle gärna se honom på något Sverigebesök, men inspelningstekniken som sådan gör detta album speciellt.
     
  14. Like
    Bebop got a reaction from minoman in Apexorca på HIGH END München 2019   
    Det är nog så också att de flesta av oss har valt högtalare och övriga komponenter för att vi tycker det låter bra. Vi väljer inte något vi inte gillar. Det blir en referens för oss som vi blir vårt referensljud. När vi lyssnar på nya system utgår vi från det vi känner igen och som vi gillar. Det är svårt att nollställa sig själv och lyssna utan att påverkas av det vi känner igen sedan tidigare.
     
    Jag anser det krävs träning på att snöa in sig på något helt nytt. Jag har inte varit en stor vän av horn tidigare men jag börjar svänga om. Efter flera timmars lyssning vid ett par tillfälle hos en hornvän i Belgien (se bild), flera lyssningar på stora system från Avantgard och av Tune Audio hemma hos JR så börjar jag svänga om. Jag är inte riktigt OK om var jag står ännu. Det @Apexorca skriver är en del av min värdering också men inte så starkt nu som förr. Just piano är det jag reagerar på mest till hornens fördel.
     
    Jag har aldrig upplevt några av Beethovens sonater så starkt som i Belgien. Samma sak med stor orkestermusik, t ex första 10 minuterna av Mahlers 2:a symfoni, som jag har på masterband med Klempers klassiska inspelning. Den spelade vi också i Belgien och när jag hör den på "vanliga" högtalare är det som att lyssna med en plastpåse över huvudet (en stor överdrift för att göra det tydligt). Men så finns det annan musik där jag är mer tveksam. Om jag skulle köpa nytt idag är mitt val inte självklart.
     

     
    Jag börjar omvärdera min smak även för pickuper. I många år har jag levt med att det är naturligt att uppgradera till allt "bättre" (och dyrare) pickuper. Men nu börjar jag svänga något. Jag har på senare tid lyssnat på betydligt mer överkomliga mm-pickuper som låter fantastiskt. Bättre tekniska/elektriska parametrar behöver inte betyda att det låter bättre. Kanske mer korrekt mot vad som finns ingraverat men inte rätt mot örat. Idag är det en märklig jakt på prestanda som inte betyder något, anser jag. Jag citerar @calle_jr som jämför jakten på pixlar i kameror och mobiler där många dömer kvalitet utifrån pixlar. På 70-talet sålde handlare högtalare på hur många watt de tålde och förstärkare som hade frekvensgång från DC-100 000 Hz var det självklara valet. Idag tycks en imponatoreffekt vara hur dyra prylar är. Därför känns det välgörande när @Apexorca lyssnade på en Marantz som imponerade. Om det var deras senaste så är det t o m en klass D-förstärkare som normalt är bannlysta bland audiofiler. Det gäller f ö även Marantz som brand.
  15. Like
    Bebop got a reaction from minoman in Apexorca på HIGH END München 2019   
    Det är nog så också att de flesta av oss har valt högtalare och övriga komponenter för att vi tycker det låter bra. Vi väljer inte något vi inte gillar. Det blir en referens för oss som vi blir vårt referensljud. När vi lyssnar på nya system utgår vi från det vi känner igen och som vi gillar. Det är svårt att nollställa sig själv och lyssna utan att påverkas av det vi känner igen sedan tidigare.
     
    Jag anser det krävs träning på att snöa in sig på något helt nytt. Jag har inte varit en stor vän av horn tidigare men jag börjar svänga om. Efter flera timmars lyssning vid ett par tillfälle hos en hornvän i Belgien (se bild), flera lyssningar på stora system från Avantgard och av Tune Audio hemma hos JR så börjar jag svänga om. Jag är inte riktigt OK om var jag står ännu. Det @Apexorca skriver är en del av min värdering också men inte så starkt nu som förr. Just piano är det jag reagerar på mest till hornens fördel.
     
    Jag har aldrig upplevt några av Beethovens sonater så starkt som i Belgien. Samma sak med stor orkestermusik, t ex första 10 minuterna av Mahlers 2:a symfoni, som jag har på masterband med Klempers klassiska inspelning. Den spelade vi också i Belgien och när jag hör den på "vanliga" högtalare är det som att lyssna med en plastpåse över huvudet (en stor överdrift för att göra det tydligt). Men så finns det annan musik där jag är mer tveksam. Om jag skulle köpa nytt idag är mitt val inte självklart.
     

     
    Jag börjar omvärdera min smak även för pickuper. I många år har jag levt med att det är naturligt att uppgradera till allt "bättre" (och dyrare) pickuper. Men nu börjar jag svänga något. Jag har på senare tid lyssnat på betydligt mer överkomliga mm-pickuper som låter fantastiskt. Bättre tekniska/elektriska parametrar behöver inte betyda att det låter bättre. Kanske mer korrekt mot vad som finns ingraverat men inte rätt mot örat. Idag är det en märklig jakt på prestanda som inte betyder något, anser jag. Jag citerar @calle_jr som jämför jakten på pixlar i kameror och mobiler där många dömer kvalitet utifrån pixlar. På 70-talet sålde handlare högtalare på hur många watt de tålde och förstärkare som hade frekvensgång från DC-100 000 Hz var det självklara valet. Idag tycks en imponatoreffekt vara hur dyra prylar är. Därför känns det välgörande när @Apexorca lyssnade på en Marantz som imponerade. Om det var deras senaste så är det t o m en klass D-förstärkare som normalt är bannlysta bland audiofiler. Det gäller f ö även Marantz som brand.
  16. Like
    Bebop got a reaction from minoman in Apexorca på HIGH END München 2019   
    Det är nog så också att de flesta av oss har valt högtalare och övriga komponenter för att vi tycker det låter bra. Vi väljer inte något vi inte gillar. Det blir en referens för oss som vi blir vårt referensljud. När vi lyssnar på nya system utgår vi från det vi känner igen och som vi gillar. Det är svårt att nollställa sig själv och lyssna utan att påverkas av det vi känner igen sedan tidigare.
     
    Jag anser det krävs träning på att snöa in sig på något helt nytt. Jag har inte varit en stor vän av horn tidigare men jag börjar svänga om. Efter flera timmars lyssning vid ett par tillfälle hos en hornvän i Belgien (se bild), flera lyssningar på stora system från Avantgard och av Tune Audio hemma hos JR så börjar jag svänga om. Jag är inte riktigt OK om var jag står ännu. Det @Apexorca skriver är en del av min värdering också men inte så starkt nu som förr. Just piano är det jag reagerar på mest till hornens fördel.
     
    Jag har aldrig upplevt några av Beethovens sonater så starkt som i Belgien. Samma sak med stor orkestermusik, t ex första 10 minuterna av Mahlers 2:a symfoni, som jag har på masterband med Klempers klassiska inspelning. Den spelade vi också i Belgien och när jag hör den på "vanliga" högtalare är det som att lyssna med en plastpåse över huvudet (en stor överdrift för att göra det tydligt). Men så finns det annan musik där jag är mer tveksam. Om jag skulle köpa nytt idag är mitt val inte självklart.
     

     
    Jag börjar omvärdera min smak även för pickuper. I många år har jag levt med att det är naturligt att uppgradera till allt "bättre" (och dyrare) pickuper. Men nu börjar jag svänga något. Jag har på senare tid lyssnat på betydligt mer överkomliga mm-pickuper som låter fantastiskt. Bättre tekniska/elektriska parametrar behöver inte betyda att det låter bättre. Kanske mer korrekt mot vad som finns ingraverat men inte rätt mot örat. Idag är det en märklig jakt på prestanda som inte betyder något, anser jag. Jag citerar @calle_jr som jämför jakten på pixlar i kameror och mobiler där många dömer kvalitet utifrån pixlar. På 70-talet sålde handlare högtalare på hur många watt de tålde och förstärkare som hade frekvensgång från DC-100 000 Hz var det självklara valet. Idag tycks en imponatoreffekt vara hur dyra prylar är. Därför känns det välgörande när @Apexorca lyssnade på en Marantz som imponerade. Om det var deras senaste så är det t o m en klass D-förstärkare som normalt är bannlysta bland audiofiler. Det gäller f ö även Marantz som brand.
  17. Like
    Bebop got a reaction from MatsT in Ditt senaste skivinköp...., del 2.   
    Samma här. Jag har inte spelat en ton så länge jag var yrkesverksam. Men det är andra tider nu. Jag är tillbaka hos min gamla arbetsplats igen ett antal månader och det är förbluffande och för mig skrämmande hur trenden tycks vara att koppla ifrån sig från omvärlden. På tunnelbanan har var och varannan hörlurar på eller små vita "earpods" i öronen likt ett förstadie till små elfenbensutväxter och i kontorslanskapet är ca 50 % avkopplade mot omgivningen inneslutna av ett Spotifybrus. Den sociala integrationen mellan människor avtar alltmer... utvecklingen går framåt och jag tillhör dåtidens vänner som har den märkliga inställningen att interaktion mellan människor via samtal kan vara givande.
  18. Like
    Bebop got a reaction from calm in Den moderna jazzens utveckling   
    Ingvar Callmer från Tyringe i Skåne framkallar många minnen. Han var lite av en hustrummis i Skåne ända fram till hans bortgång 2010 vid 81-års ålder. Han förolyckades vid en järnvägsövergång. Han spelade med Jan "Tollarparn" Eriksson under många år, inte minst i Lasse Holmkvists många program. Under hans sista år återförenades han med Eric Norström och gjorde en del mindre turnéer på landets jazzklubbar.
  19. Like
    Bebop got a reaction from plind in Hårddisk att koppla till streamern.   
    Jag ser mer den praktiska sidan. Jag har inget SATA-uttag så jag är beroende av USB. Jag vill också kunna ta med min musik. Extern strömkälla till hårddiskar käñs tryggare men att det skulle låta annorlunda än via USB-kabeln har jagvaldrig noterat. Känns mer som en hygiendaktor förcegen del.
  20. Like
    Bebop reacted to AlfaGTV in Hårddisk att koppla till streamern.   
    Med tanke på @Bebop post, så kikade jag lite snabbt på hur marknaden ser ut och nu har faktiskt Samsung lanserat sin 860 QVO-serie. Nu får man 4Tb SSD med riktigt bra prestanda för 6.000:-, en klar förbättring. 
    Men, efter att ha granskat lite datablad verkar jag ha fel när det gäller strömförbrukning;
    Modell StartUp Active Idle StdBy Seagate Barracuda 2.5" 2Tb SSD (3D TLC) - 3100 225 5 Samsung 860 QVO 2.5" 4Tb SSD (4bit MLC V-NAND) - 2700 30 7 Seagate Barracuda 2.5" 4Tb (5400rpm) 6000 2000 1100 - Seagate FireCuda 2.5" 2Tb Hybrid 5000 1750 500 - SSD'arna drar mera ström när de är aktiva, och det framgår inte hur mycket de drar vid "uppstart" om man nu kan identifiera ett sådant läge. Jag tror jag ska slå till på en Samsung för placering i min ROCK, det kan bli en intressant jämförelse då det idag sitter en FireCuda 2Tb SSD-hybrid i den.
    (Strömförbrukning vid aktiv disk anges i databladet i separata värden för Läs och Skriv, det tabellen ovan visar är snittet mellan dessa värden.)
     
    Edit: Värdena anges i mW och kommer från databladen, angivna vid 5V driftspänning.
  21. Like
    Bebop got a reaction from MatsT in Ditt senaste skivinköp...., del 2.   
    Samma här. Jag har inte spelat en ton så länge jag var yrkesverksam. Men det är andra tider nu. Jag är tillbaka hos min gamla arbetsplats igen ett antal månader och det är förbluffande och för mig skrämmande hur trenden tycks vara att koppla ifrån sig från omvärlden. På tunnelbanan har var och varannan hörlurar på eller små vita "earpods" i öronen likt ett förstadie till små elfenbensutväxter och i kontorslanskapet är ca 50 % avkopplade mot omgivningen inneslutna av ett Spotifybrus. Den sociala integrationen mellan människor avtar alltmer... utvecklingen går framåt och jag tillhör dåtidens vänner som har den märkliga inställningen att interaktion mellan människor via samtal kan vara givande.
  22. Like
    Bebop got a reaction from juha in Tar resan slut.....   
    En litet minne från en lyssning hemma med Euphonia-vänner i somras:
     
    Jag hade stämt av till exakt samma volym med ett album med Ben Harper (inspelad analogt) som jag har både på LP och rippad CD ("nice price") som jag spelade parallellt perfekt synkroniserad. 
     
    Jag berättade när jag växlade men inte till vad. Ingen kunde höra någon som helst skillnad. @calle_jr la dock in en brasklapp ungefär så här, "den som eventuellt knastrar är bäst" med en liten glimt i ögat.
     
    Jämförelsen sa inget annat än att det var ett bra hantverk av studiofolket när man överfört musiken till digitalt media. Jag har tidigare gjort motsvarande test med samma gäng med en dyr ORG-vinylutgåva med Ricky Lee Jones (Pop, pop, pop) och motsvarande cd för 85:-. Samma resultat. 
  23. Like
    Bebop reacted to Apexorca in Apexorca på HIGH END München 2019   
    Jag, bigblue och Kristian åkte ner i lite extra god tid till München i år. 
     

     
    Först mellanlandning i ett regnigt Frankfurt.
     

     
    Därefter till ett "bara" mulet München.

     
    På den sena lunchen i vid vinylbutiken Shallplattenladen vid tunnelbanestationen Ostbanhof så diskuterade vi planen för vad vi vill se.
    Denna Thorens rullbandspelare måste vi absolut se i verkligheten. Tror den kommer ligga på runt 120-tusen, men vi får se.
     

     
    Ingen tid att förspilla.  Ner med schnitzeln och ölen så går vi över korsningen till Stefan som har den bästa vinylbutik jag varit i. Sympatisk, kunnig och tjänstvillig som få.
    Han har haft denna butik som en hobby men har fått sluta med hans riktiga yrke och bara syssla med detta nu. Vi märkte att det var ännu mer skivor denna gång, betydligt mycket mer. Stefan har nog en katalogskalle för han verkar veta vad han har och var det står. Han kom ihåg vad jag hade köpt för 2 år sedan!!! (det gör jag ju knappt själv )
    Stefan har ställt ut på mässan förr och de var så vi träffade honom, men han tycker det ger alldeles för lite. Det är bättre vi kommer till butiken säger han. Det har vi tagit fasta på och kan inte annat än att hålla med om det. Synd att man inte bor i München. Shallplattenladen hinner man inte gå igenom ordentligt på ett besök så här. Även om man inte hinner med det så kan det bli mycket plattor med hem. Det mesta, eller jag skulle nog kunna sträcka det till att nästa allt är i mycket gott skick dessutom. Alla plattor jag köpt här har varit mycket bra skick på.
     

     
    En Technics 1210 för provlyssning med lurar...
     

     
    ... och Genelec, Jeff Rowland och Thorens td124 MKII med extra stort armbord spelar riktigt bra ut i butiken.  Jag köpte skivan han spelade när jag kom in... (tbm)
     
     

     

     
     
    Butiken fullkomligt badar i plattor högt och lågt. Ordning och reda, men det är så mycket skivor överallt och butikens alla tänkbara och otänkbara ytor är fullproppade med plattor. Man får ligga ner över backarna får att nå, men jag nådde inte längst in ändå. 
     

     
    Det blev en stadig hög och liksom förra gången valde jag att skicka hem det för att slippa orangutangarmar.
     

     
    Mat igen vid Münchner Freiheit i området Schwabing. Vi gillar denna stadsdel.
     
    Konstaterar att mässan öppnar snart.
     
    Fokuserade, mätta och förväntansfulla kompisar.

     
     
    Nu hoppas vi på en god natts sömn och att öronen är i toppform i morgon.
     
     
  24. Like
    Bebop got a reaction from juha in Tar resan slut.....   
    En litet minne från en lyssning hemma med Euphonia-vänner i somras:
     
    Jag hade stämt av till exakt samma volym med ett album med Ben Harper (inspelad analogt) som jag har både på LP och rippad CD ("nice price") som jag spelade parallellt perfekt synkroniserad. 
     
    Jag berättade när jag växlade men inte till vad. Ingen kunde höra någon som helst skillnad. @calle_jr la dock in en brasklapp ungefär så här, "den som eventuellt knastrar är bäst" med en liten glimt i ögat.
     
    Jämförelsen sa inget annat än att det var ett bra hantverk av studiofolket när man överfört musiken till digitalt media. Jag har tidigare gjort motsvarande test med samma gäng med en dyr ORG-vinylutgåva med Ricky Lee Jones (Pop, pop, pop) och motsvarande cd för 85:-. Samma resultat. 
  25. Like
    Bebop got a reaction from juha in Tar resan slut.....   
    En litet minne från en lyssning hemma med Euphonia-vänner i somras:
     
    Jag hade stämt av till exakt samma volym med ett album med Ben Harper (inspelad analogt) som jag har både på LP och rippad CD ("nice price") som jag spelade parallellt perfekt synkroniserad. 
     
    Jag berättade när jag växlade men inte till vad. Ingen kunde höra någon som helst skillnad. @calle_jr la dock in en brasklapp ungefär så här, "den som eventuellt knastrar är bäst" med en liten glimt i ögat.
     
    Jämförelsen sa inget annat än att det var ett bra hantverk av studiofolket när man överfört musiken till digitalt media. Jag har tidigare gjort motsvarande test med samma gäng med en dyr ORG-vinylutgåva med Ricky Lee Jones (Pop, pop, pop) och motsvarande cd för 85:-. Samma resultat.