Bebop

Moderator
  • Content Count

    10 369
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    111

Reputation Activity

  1. Like
    Bebop got a reaction from calle_jr in Ditt senaste skivinköp...., del 2.   
    Tack för det tipset. Köpte den som 24/96 från eClassical. Intrssant kille som jag aldrig hört talas om. Engelska Wikipedia är fullmatad med info om hans liv och musik. Blir nog fler inköp.
     

     

     
    Köpte även följande i 24/96.
     
    Ett par pianosonater av Beethoven där opus 111 första sats är en favorit.
     

     
    Plus en Tjaikovsky-tolkning det skrivs bra om av 4:e symfonin. Även Mussorgskys tavlor ingår.
     

     
    Jag är inte beredd att ge några omdömen ännu. Ljudet är toppklass, dock.
  2. Like
    Bebop reacted to Taxmannen in Ditt senaste skivinköp...., del 2.   
    Sex Blue Note-boxar med fem CD i varje. Det mesta finns säkerligen att streama, men vill man äga fysiska skivor är detta ett väldigt prisvärt alternativ. €12.99/box i Blue Notes UK-shop.
     

  3. Like
    Bebop got a reaction from Perfect sense in High End Mässan 2019 Stockholm 16-17 februari   
    Det har jag, flera gånger. B&W 800 hade jag näst intill dömt ut tills jag och några Euphonianer besökte Hamburgmässan där vi tyckte de presterade bäst ljud. Mina egna Temptation har jag hört alldeles för skarpskurna och näst intill utan bas i Köpenhamn. Några år tidigare (i ett annat rum) tillsamman med McIntosh var det referensklass. Wilson Sascha lät inte alls bra i Műnchen när jag var där för ca 10 år sedan men jag har också hört dem låta fantastiskt. Magico lät makalöst bra i Mùnchen tillsammans med Mark Levinson på samma mässa. Det är enda gången jag blivit imponerad av dessa högtalare osv. 
     
    I Malmö fick jag rådet att strunta i Quadrummet. Jag gick dit ändå tillsammans med den som gav rådet och vi satte oss ner i den utsedda sweetspoten. Det lät magiskt. Det tycket även han som tidigare var negativ. Han hade bara stuckit in "snudan" genom dörren och tyckte det lät "skit" där.
     
    Der är kul att gå på mässor ändå och de ger inspiration men att handla utifrån vad man hör från en mässa tror jag är ett tveksamt råd. Men det kan ju ge en vink om vad man kan fördjupa sig kring hos återförsäljare där många har anpassade rum. Vimberg, som nämnts, tror jag låter väldigt annorlunda hos PS, t ex. 
     
    Ofta låter det bättre på tyska hotellmässor. @calle_jr hade funderingar kring detta efter ett besök vi gjorde i Nűrnberg för några år sedan där vi blev förtjusta i bl a Canton. Byggstandarden är inte samma i Tyskland vilket skapar annorlunda problembild, se https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/10454-high-end-on-trial/&do=findComment&comment=168288
  4. Like
    Bebop got a reaction from Perfect sense in High End Mässan 2019 Stockholm 16-17 februari   
    Det har jag, flera gånger. B&W 800 hade jag näst intill dömt ut tills jag och några Euphonianer besökte Hamburgmässan där vi tyckte de presterade bäst ljud. Mina egna Temptation har jag hört alldeles för skarpskurna och näst intill utan bas i Köpenhamn. Några år tidigare (i ett annat rum) tillsamman med McIntosh var det referensklass. Wilson Sascha lät inte alls bra i Műnchen när jag var där för ca 10 år sedan men jag har också hört dem låta fantastiskt. Magico lät makalöst bra i Mùnchen tillsammans med Mark Levinson på samma mässa. Det är enda gången jag blivit imponerad av dessa högtalare osv. 
     
    I Malmö fick jag rådet att strunta i Quadrummet. Jag gick dit ändå tillsammans med den som gav rådet och vi satte oss ner i den utsedda sweetspoten. Det lät magiskt. Det tycket även han som tidigare var negativ. Han hade bara stuckit in "snudan" genom dörren och tyckte det lät "skit" där.
     
    Der är kul att gå på mässor ändå och de ger inspiration men att handla utifrån vad man hör från en mässa tror jag är ett tveksamt råd. Men det kan ju ge en vink om vad man kan fördjupa sig kring hos återförsäljare där många har anpassade rum. Vimberg, som nämnts, tror jag låter väldigt annorlunda hos PS, t ex. 
     
    Ofta låter det bättre på tyska hotellmässor. @calle_jr hade funderingar kring detta efter ett besök vi gjorde i Nűrnberg för några år sedan där vi blev förtjusta i bl a Canton. Byggstandarden är inte samma i Tyskland vilket skapar annorlunda problembild, se https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/10454-high-end-on-trial/&do=findComment&comment=168288
  5. Like
    Bebop got a reaction from Perfect sense in High End Mässan 2019 Stockholm 16-17 februari   
    Jag tvivlar på att många av de intryck som redovisas har så mycket med prylarna prestanda utan snarare brister i anpassning till rummen. Att döma produkter ute från vad man hör på en mässa tycker jag känns meningslöst med tanke på hotellrum är byggda som oftast ger kraftiga basnoder som maskerar t ex högtalares prestanda.
     
    Jag vet inte hur många timmar utställarna har på sig att ställa upp men i vart fall betydligt mindre tid än den vi spenderar i hemmiljö för att få till det. Hur många har tid och tillfälle att hitta bästa sweetspot på en mässa? 
     
    Jag är helt övertygad om att många av de nämnda produkterna kan låta mycket bra om de ges bästa förutsättningar och det är knappast möjligt på en mässa av det här slaget. 
  6. Like
    Bebop got a reaction from figge in Motorstyrning till skivspelaren, behövs det????   
    I anvisningen står inte att den behöver centreras, enbart att den skall placeras så nära centrumpinnen. Det är ju 33,33 varv över hela skivspelaren
  7. Like
    Bebop reacted to calle_jr in Ditt senaste skivinköp...., del 2.   
    Ständigt dessa ukrainare...
     
    Boris Lyatoshynsky - Symphony No. 3 / Grazhyna
    Chandos - CHSA 5233
     

     
    Lyatoshynsky fick inte mindre än två Stalinpriser för sina kompositioner, och tilldelades Leninorden. Det innebar inte att han sympatiserade eller att han hade en enkel tid. Hans musik är experimentell och baseras ofta på slavisk folkmusik, med atonala inslag för att beskriva sovjetlivet för en ukrainare. Han kommer kanske lyftas fram mer när orkestrar i väst börjar spela hans kompositioner.
     
     
    Sedan ett stycke svensk musikhistoria;
     
    Amanda Maier - Piano Trio In E Flat Major, String Quartet In A MAjor, St Nicholas-Schwank, Klavierstück & Preludes
    dB Productions Sweden - dbCD188
     

     
    Amanda Maier var violinist och kompositör från Landskrona. Hon var Sveriges första kvinnliga utexaminerade musikdirektör. Hon blev god vän med Edvard Grieg och umgicks även med Anton Rubinstein och Johannes Brahms. Skivbolaget dB Productions råkar ligga 500m från där jag bor  Inte i Landskrona då, utan Amanda Maier träffade en kille i Leipzig och de flyttade till Amsterdam där hon tyvärr slutade komponera och dog i sjukdom alldeles för ung.
    Kul läsning om henne i en 120 år gammal artikel:  http://www.ub.gu.se/fasta/laban/erez/kvinnohistoriska/tidskrifter/idun/1896/pdf/1896_33.pdf
     
     
    Men Boris Giltburg slår det mesta just nu. Han har i rask takt diskat av Liszt, Rachmaninov, Beethoven, Prokofiev och Schumann.
    Här tar han sig an Shostakovich, och förutom de två pianokonserterna har han även efter samtal med kompositörens familj fått klartecken att transkribera Shostakovich stråkkvartett no. 8. Inspelningarna är från Liverpool med Rhys Owens på trumpet och den kungliga orkestern.
     
    Shostakovich, Boris Giltburg - Piano Concertos Nos. 1 And 2 / String Quartet No. 8 (Arranged For Piano)
    Naxos - 8.573666
     

     
  8. Like
    Bebop got a reaction from AlfaGTV in A clock to rule them all   
    Visst är det så. Jag har själv arbetat i projekt där vi använt oss av konsumentpaneler med support av bl a Gfk. Men upplevelser av produkter här på forumet kan knappast betraktas som vetenskapliga. Men det är ju heller inte meningen. Vi utbyter våra personliga erfarenheter och vad vi tycker och anser. I det sammanhanget måste det väl vara ok att tycka om prisvärdhet. Det är inte sällan en parameter även i hifipressen kopplat till prestanda och vad producenten kommunicerar. 
     
     Sedan har vi ett antal medlemmar som går mer på djupet i den tekniska delen för att ta reda på hur utrustning är uppbyggd och hur väl det stämmer överens med "teknikens ideala tillstånd" inom el, akustik, mekanik och hur allt samverkar på en mer vetenskaplig nivå s a s. Några av dessa skulle aldrig köpa en produkt, oavsett hur bra det låter, om man inte "köper" den tekniska lösningen. Om värderar design extra mycket så hjälper det inte hur bra det låter. Det måste också se bra ut. 
     
    Och avsett vad så är det upp till oss att värdera och ta våra egna beslut. Det inkluderar både det vi ser och inte ser och det vi hör och inte hör samt pris. Vi tar till oss det vi vill och det vi sätter värde på och som passar ens egen livssituation, ekonomi, design kontra funktion, hur vi lyssnar, anpassning till övrig utrustning mm.
     
    Alla dessa variabler gör det till en intressant hobby. 
     
  9. Like
    Bebop got a reaction from bigblue in Dags för nästa steg   
    Det är min grundfilosofi. Att dra slutsatser av att lyssna på en produkt kan man nästan bara göra i sin egen anläggning. Det är så många parametrar som påverkar från den egna anläggningens alla komponenter och hemmets akustik att "världens bästa" enskilda produkt blir bara en klyscha. 
  10. Like
    Bebop got a reaction from AlfaGTV in Motorstyrning till skivspelaren, behövs det????   
    Det betyder att i 95% av den uppmätta tiden så ligger wow inom +/- X %.
  11. Like
    Bebop got a reaction from calle_jr in Motorstyrning till skivspelaren, behövs det????   
    Jag tycker det är en hygienfaktor att ligga närmre 33,33 än den tidigare uppställningen. 0,08 % eller 0,05% wow är för mig lika bra. Men övningarna fortsätter
  12. Like
    Bebop got a reaction from AlfaGTV in Motorstyrning till skivspelaren, behövs det????   
    Jag pratade med @Peo om just det igår. Han har jämfört med traditionell mätning med sina instrument visavi mobilen. Han säger att de visar samma. Då känns det ok. Gyrofunktionen i mobilerna verkar hålla hög precision.
  13. Like
    Bebop got a reaction from AlfaGTV in A clock to rule them all   
    Visst är det så. Jag har själv arbetat i projekt där vi använt oss av konsumentpaneler med support av bl a Gfk. Men upplevelser av produkter här på forumet kan knappast betraktas som vetenskapliga. Men det är ju heller inte meningen. Vi utbyter våra personliga erfarenheter och vad vi tycker och anser. I det sammanhanget måste det väl vara ok att tycka om prisvärdhet. Det är inte sällan en parameter även i hifipressen kopplat till prestanda och vad producenten kommunicerar. 
     
     Sedan har vi ett antal medlemmar som går mer på djupet i den tekniska delen för att ta reda på hur utrustning är uppbyggd och hur väl det stämmer överens med "teknikens ideala tillstånd" inom el, akustik, mekanik och hur allt samverkar på en mer vetenskaplig nivå s a s. Några av dessa skulle aldrig köpa en produkt, oavsett hur bra det låter, om man inte "köper" den tekniska lösningen. Om värderar design extra mycket så hjälper det inte hur bra det låter. Det måste också se bra ut. 
     
    Och avsett vad så är det upp till oss att värdera och ta våra egna beslut. Det inkluderar både det vi ser och inte ser och det vi hör och inte hör samt pris. Vi tar till oss det vi vill och det vi sätter värde på och som passar ens egen livssituation, ekonomi, design kontra funktion, hur vi lyssnar, anpassning till övrig utrustning mm.
     
    Alla dessa variabler gör det till en intressant hobby. 
     
  14. Like
    Bebop got a reaction from Amatören in A clock to rule them all   
    Samma sak kan sägas om mycket som sägs i trådarna. T ex "jag märkte en tydlig skillnad" eller "jag märkte en skillnad om än liten" eller "något lät annorlunda" eller "jag fann ingen mätbar skillnad". Vad skiljer dessa svar om de kommer från olika personer? Det är bara allmänt tyckande (utom det sista).
  15. Like
    Bebop got a reaction from Amatören in Illustration av delningsfilter   
    Ibland får jag intrycket av att kablar används som en typ av fasta tonkontroller. I studio är det ett naturligt verktyg men bland audiofiler är det en styggelse.
  16. Like
    Bebop got a reaction from new order in Super HM-CD - kan det vara något?   
    Super HM-CD eller SHM-CD är en utvecklad produktionsmetod för CD-skivor som togs fram av JVC-Kenwood 2007. Förkortningen står för Super High Material CD. Det har nämnts något om det i någon tidigare SACD-tråd här på forumet.
     
    Jag köper lite CD från Japan då och då och i leveransen från igår var det några SHM-CD med och de låter makalöst bra. Bl a köpte jag Chick Corea Trios nya dubbel "Trilogy 2" som bara ges ut i Japan; i vart fall nu. Enligt informationen är det inte beslutat ännu om den skall släppas i väst. Jag antar att det har att göra med att det säljs allt färre CD i Euoropa/USA. I Japan är dessbättre marknaden fortfarande stor liksom för SACD.
     

     
    En anledning till ljudkvaliteten skall vara produktionsprocessen. Jag har en inneboende skepsis till marknadskommunikation men jag blev lite nyfiken på vad SHM-CD är så jag läste vidare. Så här skrivs det hos http://www.cdjapan.co.jp  där jag handlar.
     

     
    Om man tittar på en stack CD vs SHM-CD så är det ju en uppenbar skillnad. Den bilden illustrerar att det är frågan om ett annat material.
     

     
    Det är fortfarande samma mixning som används till "vanliga" CD-skivor och processen följer Red Book-standarden. Skillnaderna ligger i hur man gör pressmatriser, självs pressningsförfarandet, CD-lagren och i matrialvalet. Så här illustreras processen. Följande påpekande från tillverkaren känns naturlig: At JVC KENWOOD, we take pride in this meticulous production process, and prioritize quality over quantity.
     

     
    Det börjar bli lite mer intressantare när de redovisar mätdata. Jag utgår ifrån att de inte är helt fabricerade "out of the blue".
     
    Dubbelbrytningsfel
    ... eller den engelska termen Birefrigence är en av de problemområden som den menar att de förbättrat. De innebär kort att i vissa vinklar av kristallinet eller i det reflekterade materialet så kan det uppstå brytningsfel av ljuset vilket leder till felavläsning. Idealt skall detta fel vara "0" men så är inte verkligheten, enligt JVC-Kenwood. De redovisar en kurva som visar SHM-CD visavi CD där SHM-CD har ett jämnare förlopp.
     

     
    Produktionsförutsättningar visavi CD
    Tekniken skall också ge bättre grundförutsättningar till höja specifikationen av en färdig SHM-CD vilket de redovisar i följande graf. Den enda punkt som avviker negativt mot CD är produktiviteten; man får ut färre skivor på samma tidsenhet i jämförelse med CD-skivor. Om optik- och signalkaraktäristiken är bättre känns det ju logiskt att det finns förutsättningar för bättre ljud.
     

     
    Ljudegenskaper visavi CD
    Slutligen redovisar de det ljudliga resultatet jämför med en CD-skivor. Hur de har jämfört redovisas inte men förhoppningsvis har de använt samma album men med de olika produktionsmetorderna. Att döma av den grafen så ges betydligt bättre förutsättningar för att få ut ett bättre ljud om ens utrustning har den kapaciteten.
     

     
    Jag har för få album gjorda med SHM-tekniken för att med säkerhet säga att det är bättre. Jag har ju heller inte dubletter med vanlig CD-skiva... Men om jag skall döma efter albumet med Chick Coreas Trio så låter det fantastiskt bra. Klangen är öppen och kristallklar (högupplöst men inte vass). Dynamiken är enorm (DR 15) och den akustiska basen gräver djupare än vad jag är van vid men den är inte hissad. Känns faktiskt lite mer som från rullbandare. Jag spelade också ett par andra album jag köpt tidigare som SHM; bl a Joe Henderson på Blue Note som jag jämförde med vinyl. Båda mycket bra och i samma liga.
     
    Chick Corea är noga med ljudet och han har med sin gamle trotjänare Bernie Kirsch bak kontrollbordet så grundmaterialet är säkert bra. Men frågan är om det låter lika bra om det varit en vanlig CD? Om det är effekterna av själva SHM-CD-tekniken så är det ett stort steg framåt. Jag det blir till att handla mer.
     
    För hugade spekulanter att handla från Japan så kan jag informera om att ni slipper inte undan moms på inköpet inklusive frakt samt en administrationsavgift på ca 125:- (DHL) så det gäller att göra nogranna val. Varorna brukar komma inom en vecka. Jag har inte kollat alla rader men jag tror att det är en tullavgift på 5 % men den försvinner snart. Japan har tecknat tullfritt samarbete med EU. Minns inte när den går igång.
     
    Och nu blir det sweet-spoten igen...
     

     
  17. Like
    Bebop got a reaction from new order in Super HM-CD - kan det vara något?   
    Super HM-CD eller SHM-CD är en utvecklad produktionsmetod för CD-skivor som togs fram av JVC-Kenwood 2007. Förkortningen står för Super High Material CD. Det har nämnts något om det i någon tidigare SACD-tråd här på forumet.
     
    Jag köper lite CD från Japan då och då och i leveransen från igår var det några SHM-CD med och de låter makalöst bra. Bl a köpte jag Chick Corea Trios nya dubbel "Trilogy 2" som bara ges ut i Japan; i vart fall nu. Enligt informationen är det inte beslutat ännu om den skall släppas i väst. Jag antar att det har att göra med att det säljs allt färre CD i Euoropa/USA. I Japan är dessbättre marknaden fortfarande stor liksom för SACD.
     

     
    En anledning till ljudkvaliteten skall vara produktionsprocessen. Jag har en inneboende skepsis till marknadskommunikation men jag blev lite nyfiken på vad SHM-CD är så jag läste vidare. Så här skrivs det hos http://www.cdjapan.co.jp  där jag handlar.
     

     
    Om man tittar på en stack CD vs SHM-CD så är det ju en uppenbar skillnad. Den bilden illustrerar att det är frågan om ett annat material.
     

     
    Det är fortfarande samma mixning som används till "vanliga" CD-skivor och processen följer Red Book-standarden. Skillnaderna ligger i hur man gör pressmatriser, självs pressningsförfarandet, CD-lagren och i matrialvalet. Så här illustreras processen. Följande påpekande från tillverkaren känns naturlig: At JVC KENWOOD, we take pride in this meticulous production process, and prioritize quality over quantity.
     

     
    Det börjar bli lite mer intressantare när de redovisar mätdata. Jag utgår ifrån att de inte är helt fabricerade "out of the blue".
     
    Dubbelbrytningsfel
    ... eller den engelska termen Birefrigence är en av de problemområden som den menar att de förbättrat. De innebär kort att i vissa vinklar av kristallinet eller i det reflekterade materialet så kan det uppstå brytningsfel av ljuset vilket leder till felavläsning. Idealt skall detta fel vara "0" men så är inte verkligheten, enligt JVC-Kenwood. De redovisar en kurva som visar SHM-CD visavi CD där SHM-CD har ett jämnare förlopp.
     

     
    Produktionsförutsättningar visavi CD
    Tekniken skall också ge bättre grundförutsättningar till höja specifikationen av en färdig SHM-CD vilket de redovisar i följande graf. Den enda punkt som avviker negativt mot CD är produktiviteten; man får ut färre skivor på samma tidsenhet i jämförelse med CD-skivor. Om optik- och signalkaraktäristiken är bättre känns det ju logiskt att det finns förutsättningar för bättre ljud.
     

     
    Ljudegenskaper visavi CD
    Slutligen redovisar de det ljudliga resultatet jämför med en CD-skivor. Hur de har jämfört redovisas inte men förhoppningsvis har de använt samma album men med de olika produktionsmetorderna. Att döma av den grafen så ges betydligt bättre förutsättningar för att få ut ett bättre ljud om ens utrustning har den kapaciteten.
     

     
    Jag har för få album gjorda med SHM-tekniken för att med säkerhet säga att det är bättre. Jag har ju heller inte dubletter med vanlig CD-skiva... Men om jag skall döma efter albumet med Chick Coreas Trio så låter det fantastiskt bra. Klangen är öppen och kristallklar (högupplöst men inte vass). Dynamiken är enorm (DR 15) och den akustiska basen gräver djupare än vad jag är van vid men den är inte hissad. Känns faktiskt lite mer som från rullbandare. Jag spelade också ett par andra album jag köpt tidigare som SHM; bl a Joe Henderson på Blue Note som jag jämförde med vinyl. Båda mycket bra och i samma liga.
     
    Chick Corea är noga med ljudet och han har med sin gamle trotjänare Bernie Kirsch bak kontrollbordet så grundmaterialet är säkert bra. Men frågan är om det låter lika bra om det varit en vanlig CD? Om det är effekterna av själva SHM-CD-tekniken så är det ett stort steg framåt. Jag det blir till att handla mer.
     
    För hugade spekulanter att handla från Japan så kan jag informera om att ni slipper inte undan moms på inköpet inklusive frakt samt en administrationsavgift på ca 125:- (DHL) så det gäller att göra nogranna val. Varorna brukar komma inom en vecka. Jag har inte kollat alla rader men jag tror att det är en tullavgift på 5 % men den försvinner snart. Japan har tecknat tullfritt samarbete med EU. Minns inte när den går igång.
     
    Och nu blir det sweet-spoten igen...
     

     
  18. Like
    Bebop got a reaction from new order in Super HM-CD - kan det vara något?   
    Super HM-CD eller SHM-CD är en utvecklad produktionsmetod för CD-skivor som togs fram av JVC-Kenwood 2007. Förkortningen står för Super High Material CD. Det har nämnts något om det i någon tidigare SACD-tråd här på forumet.
     
    Jag köper lite CD från Japan då och då och i leveransen från igår var det några SHM-CD med och de låter makalöst bra. Bl a köpte jag Chick Corea Trios nya dubbel "Trilogy 2" som bara ges ut i Japan; i vart fall nu. Enligt informationen är det inte beslutat ännu om den skall släppas i väst. Jag antar att det har att göra med att det säljs allt färre CD i Euoropa/USA. I Japan är dessbättre marknaden fortfarande stor liksom för SACD.
     

     
    En anledning till ljudkvaliteten skall vara produktionsprocessen. Jag har en inneboende skepsis till marknadskommunikation men jag blev lite nyfiken på vad SHM-CD är så jag läste vidare. Så här skrivs det hos http://www.cdjapan.co.jp  där jag handlar.
     

     
    Om man tittar på en stack CD vs SHM-CD så är det ju en uppenbar skillnad. Den bilden illustrerar att det är frågan om ett annat material.
     

     
    Det är fortfarande samma mixning som används till "vanliga" CD-skivor och processen följer Red Book-standarden. Skillnaderna ligger i hur man gör pressmatriser, självs pressningsförfarandet, CD-lagren och i matrialvalet. Så här illustreras processen. Följande påpekande från tillverkaren känns naturlig: At JVC KENWOOD, we take pride in this meticulous production process, and prioritize quality over quantity.
     

     
    Det börjar bli lite mer intressantare när de redovisar mätdata. Jag utgår ifrån att de inte är helt fabricerade "out of the blue".
     
    Dubbelbrytningsfel
    ... eller den engelska termen Birefrigence är en av de problemområden som den menar att de förbättrat. De innebär kort att i vissa vinklar av kristallinet eller i det reflekterade materialet så kan det uppstå brytningsfel av ljuset vilket leder till felavläsning. Idealt skall detta fel vara "0" men så är inte verkligheten, enligt JVC-Kenwood. De redovisar en kurva som visar SHM-CD visavi CD där SHM-CD har ett jämnare förlopp.
     

     
    Produktionsförutsättningar visavi CD
    Tekniken skall också ge bättre grundförutsättningar till höja specifikationen av en färdig SHM-CD vilket de redovisar i följande graf. Den enda punkt som avviker negativt mot CD är produktiviteten; man får ut färre skivor på samma tidsenhet i jämförelse med CD-skivor. Om optik- och signalkaraktäristiken är bättre känns det ju logiskt att det finns förutsättningar för bättre ljud.
     

     
    Ljudegenskaper visavi CD
    Slutligen redovisar de det ljudliga resultatet jämför med en CD-skivor. Hur de har jämfört redovisas inte men förhoppningsvis har de använt samma album men med de olika produktionsmetorderna. Att döma av den grafen så ges betydligt bättre förutsättningar för att få ut ett bättre ljud om ens utrustning har den kapaciteten.
     

     
    Jag har för få album gjorda med SHM-tekniken för att med säkerhet säga att det är bättre. Jag har ju heller inte dubletter med vanlig CD-skiva... Men om jag skall döma efter albumet med Chick Coreas Trio så låter det fantastiskt bra. Klangen är öppen och kristallklar (högupplöst men inte vass). Dynamiken är enorm (DR 15) och den akustiska basen gräver djupare än vad jag är van vid men den är inte hissad. Känns faktiskt lite mer som från rullbandare. Jag spelade också ett par andra album jag köpt tidigare som SHM; bl a Joe Henderson på Blue Note som jag jämförde med vinyl. Båda mycket bra och i samma liga.
     
    Chick Corea är noga med ljudet och han har med sin gamle trotjänare Bernie Kirsch bak kontrollbordet så grundmaterialet är säkert bra. Men frågan är om det låter lika bra om det varit en vanlig CD? Om det är effekterna av själva SHM-CD-tekniken så är det ett stort steg framåt. Jag det blir till att handla mer.
     
    För hugade spekulanter att handla från Japan så kan jag informera om att ni slipper inte undan moms på inköpet inklusive frakt samt en administrationsavgift på ca 125:- (DHL) så det gäller att göra nogranna val. Varorna brukar komma inom en vecka. Jag har inte kollat alla rader men jag tror att det är en tullavgift på 5 % men den försvinner snart. Japan har tecknat tullfritt samarbete med EU. Minns inte när den går igång.
     
    Och nu blir det sweet-spoten igen...
     

     
  19. Like
    Bebop got a reaction from calm in Kan nätdoktorn komma? En resa i ström och spänning.   
    PS Audio ger ett riktigt bra intryck. Deras respekt för kunder med aktiv handling borde stämma till eftertanke hos många kollegor.
  20. Like
    Bebop got a reaction from new order in Super HM-CD - kan det vara något?   
    Super HM-CD eller SHM-CD är en utvecklad produktionsmetod för CD-skivor som togs fram av JVC-Kenwood 2007. Förkortningen står för Super High Material CD. Det har nämnts något om det i någon tidigare SACD-tråd här på forumet.
     
    Jag köper lite CD från Japan då och då och i leveransen från igår var det några SHM-CD med och de låter makalöst bra. Bl a köpte jag Chick Corea Trios nya dubbel "Trilogy 2" som bara ges ut i Japan; i vart fall nu. Enligt informationen är det inte beslutat ännu om den skall släppas i väst. Jag antar att det har att göra med att det säljs allt färre CD i Euoropa/USA. I Japan är dessbättre marknaden fortfarande stor liksom för SACD.
     

     
    En anledning till ljudkvaliteten skall vara produktionsprocessen. Jag har en inneboende skepsis till marknadskommunikation men jag blev lite nyfiken på vad SHM-CD är så jag läste vidare. Så här skrivs det hos http://www.cdjapan.co.jp  där jag handlar.
     

     
    Om man tittar på en stack CD vs SHM-CD så är det ju en uppenbar skillnad. Den bilden illustrerar att det är frågan om ett annat material.
     

     
    Det är fortfarande samma mixning som används till "vanliga" CD-skivor och processen följer Red Book-standarden. Skillnaderna ligger i hur man gör pressmatriser, självs pressningsförfarandet, CD-lagren och i matrialvalet. Så här illustreras processen. Följande påpekande från tillverkaren känns naturlig: At JVC KENWOOD, we take pride in this meticulous production process, and prioritize quality over quantity.
     

     
    Det börjar bli lite mer intressantare när de redovisar mätdata. Jag utgår ifrån att de inte är helt fabricerade "out of the blue".
     
    Dubbelbrytningsfel
    ... eller den engelska termen Birefrigence är en av de problemområden som den menar att de förbättrat. De innebär kort att i vissa vinklar av kristallinet eller i det reflekterade materialet så kan det uppstå brytningsfel av ljuset vilket leder till felavläsning. Idealt skall detta fel vara "0" men så är inte verkligheten, enligt JVC-Kenwood. De redovisar en kurva som visar SHM-CD visavi CD där SHM-CD har ett jämnare förlopp.
     

     
    Produktionsförutsättningar visavi CD
    Tekniken skall också ge bättre grundförutsättningar till höja specifikationen av en färdig SHM-CD vilket de redovisar i följande graf. Den enda punkt som avviker negativt mot CD är produktiviteten; man får ut färre skivor på samma tidsenhet i jämförelse med CD-skivor. Om optik- och signalkaraktäristiken är bättre känns det ju logiskt att det finns förutsättningar för bättre ljud.
     

     
    Ljudegenskaper visavi CD
    Slutligen redovisar de det ljudliga resultatet jämför med en CD-skivor. Hur de har jämfört redovisas inte men förhoppningsvis har de använt samma album men med de olika produktionsmetorderna. Att döma av den grafen så ges betydligt bättre förutsättningar för att få ut ett bättre ljud om ens utrustning har den kapaciteten.
     

     
    Jag har för få album gjorda med SHM-tekniken för att med säkerhet säga att det är bättre. Jag har ju heller inte dubletter med vanlig CD-skiva... Men om jag skall döma efter albumet med Chick Coreas Trio så låter det fantastiskt bra. Klangen är öppen och kristallklar (högupplöst men inte vass). Dynamiken är enorm (DR 15) och den akustiska basen gräver djupare än vad jag är van vid men den är inte hissad. Känns faktiskt lite mer som från rullbandare. Jag spelade också ett par andra album jag köpt tidigare som SHM; bl a Joe Henderson på Blue Note som jag jämförde med vinyl. Båda mycket bra och i samma liga.
     
    Chick Corea är noga med ljudet och han har med sin gamle trotjänare Bernie Kirsch bak kontrollbordet så grundmaterialet är säkert bra. Men frågan är om det låter lika bra om det varit en vanlig CD? Om det är effekterna av själva SHM-CD-tekniken så är det ett stort steg framåt. Jag det blir till att handla mer.
     
    För hugade spekulanter att handla från Japan så kan jag informera om att ni slipper inte undan moms på inköpet inklusive frakt samt en administrationsavgift på ca 125:- (DHL) så det gäller att göra nogranna val. Varorna brukar komma inom en vecka. Jag har inte kollat alla rader men jag tror att det är en tullavgift på 5 % men den försvinner snart. Japan har tecknat tullfritt samarbete med EU. Minns inte när den går igång.
     
    Och nu blir det sweet-spoten igen...
     

     
  21. Like
    Bebop got a reaction from calm in Kan nätdoktorn komma? En resa i ström och spänning.   
    PS Audio ger ett riktigt bra intryck. Deras respekt för kunder med aktiv handling borde stämma till eftertanke hos många kollegor.
  22. Like
    Bebop reacted to Harryup in Illustration av delningsfilter   
    När det gäller bildkablar så kan jag säga att efter att ha ett avstånd på 5 meter hemma mellan processor och Tv så när jag bytte till 4K så blev det hoppade bild och svart ibland med 3 olika kablar som alla var 4K kompatibla och kostade i storleksordningen 1500:- st. Sen besökte jag Webhallen och kikade på deras 4K kablar och dom hade en modell som klarade 18 GB/s och kostade 189 kronor. Köpte den eftersom priset var lågt men specen var egentligen bra. Och vad händer, jo den fungerar alldeles utmärkt, inte en störning, ingen svart ruta. Så filterverkan kan hamna lite här och där i en anläggning och har inte alltid med priset att göra. 
     
    En anledning till att tonkontroller inte fungerar så bra är att dom är lite för grova. Både i bredd på ingreppsområden och i storlek på höjning eller sänkning. Quads ser jag mera som en tonbalanskontroll och den fungerar i regel utmärkt. Men problemet med vanliga är att man hör t.ex. bumlig bas eller kanske vass diskant. För att få bort bumlet som kanske är en höjning på 10-15dB vid vissa problemfrekvenser så kommer man vrida bort all bas när man fått den toppen att inte störa så mycket. Och vass diskant kanske är i allra översta diskanten och för att få bort den så kommer man vrida bort det mesta av lägre diskant. Vill man höja basområdet så kommer vissa toppar slå i taket innan man fått upp genomsnittsnivån till något rimligt. 
    Men om man hade börjat med att jämna till frekvensgången vad som är möjligt utan att introducera för mycket fel i övrigt så skulle tonkontrollerna fungera helt annorlunda. Om man kan lyfta eller sänka en ganska flack eller rak kurva så fungerar faktiskt vanliga tonkontroller ganska bra. Men problemet är att man använder dom vanliga kontrollerna för att rätta till smalbandiga fel som en peq gör allra bäst och som den faktiskt är tänkt att hantera.
     
    /Harryup
  23. Haha
    Bebop got a reaction from Amatören in A clock to rule them all   
    Det är alltid en risk men det är det också inom flera områden. Att vi inte handlar rationellt eller att vi styrs av andra parametrar än just det funktionella är knappast någon rock science. Några av oss mer eller mindre på olika områden.
     
    Än mer intressant är hur en del företag resonerat för en del produkter. T ex Transparent och deras högtalarkablar Transparent Opus Magnum för SEK 840,000
     

     
    Hur har de tänkt? Vad är syftet? Min bild är ganska klar men jag drar det inte vidare här. Jag är långt från klockorna nu.
  24. Like
    Bebop got a reaction from Amatören in A clock to rule them all   
    Det är vi nog lite till mans. Det är en högst naturlig egenskap som drar iväg med mig själv ibland och som gör de exempel du nämner möjliga. Men av någon anledning är det mindre vanligt att man "erkänner" sin fåfänga.
     
    Vi kan diskutera design, ljud, bra och bättre, ljudspridning, tweets, frekvensomfång, dB, dynamik, DR-code, effekt ... you name it. Jag tycker att man kan också diskutera priser. Det kan t o m vara uppfriskande och tankeväckande precis som alla andra specifikationer, framför allt för den som tror att det finns en automatisk koppling till pris/prestanda.
     
    Inom marknadsföring arbetar man bl a med att försöka skapa en Veblen-effekt, som man försöker etablera på framför allt lyxartiklar eller artiklar som man vill lyfta till lyxstatus, vilket innebär att det finns en koppling till ökad efterfrågan med ökat pris utan koppling till t ex prestanda och objektiv kvalitet vilket är tvärtom mot den normala efterfrågekurvan. Detta studerades och beskrevs redan på slutet av 1800-talet av en ekonom som hette Veblen. Det finns andra närbesläktade verktyg som t ex snobbeffekt och boaormsteorin (eller bandwagon) som inbegriper mycket sofistikerade metoder att få oss att handla det vi i andra fall skulle betrakta som irrationellt. Det är så vi fungerar och därför utnyttjas det ofta. Inom just medicin och mat har begränsat företagens möjligheter att använda dessa metoder (som väl är) men det är fritt fram inom t ex hårvård och ansiktskrämer och även inom hifi/highend. Och om man uttrycker kritisk röster om det så går ofta de "troende" i försvar vilket noteras tacksamt av branschen.
     
    Jag tycker det är intressanta fenomen och varför kan man inte diskutera det?
     
    Visst är det upp till var och en. Det är det också om man väljer digitalt eller analogt, 200 eller 100 watt, rör eller transistorsteg...
     
  25. Like
    Bebop got a reaction from Amatören in Illustration av delningsfilter   
    Ibland får jag intrycket av att kablar används som en typ av fasta tonkontroller. I studio är det ett naturligt verktyg men bland audiofiler är det en styggelse.