Bebop

Moderator
  • Content Count

    10 293
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    106

Bebop last won the day on January 6

Bebop had the most liked content!

About Bebop

  • Birthday 1952-05-04

Profile Information

  • Location
    Sydsverige

Recent Profile Visitors

51 957 profile views
  1. Bebop

    Roon 1.6 ute nu. Stöd för Qobuz m.m.

    Jo, så är det men om det går tillbaka till hur det var förr så kommer inte UK att debitera moms längre utan det blir varan + frakt + eventuell tull + tullombudets avgift och sedan moms på hela skiten. Exakt hur det slutar återstår att se. Slutet är inte kristallklart. Det jäser ju en hel i leden.
  2. Bebop

    Roon 1.6 ute nu. Stöd för Qobuz m.m.

    Den kommentaren är faktiskt inte orealistisk. Om jag inte minns fel har det drabbat Discogs på ett eller annat sätt. England har jag sollat bort för mina inköp. De vill ju inte vara med i teamet längre. Jag kör Tyskland rakt över på alla internationella siter, t ex Amazon.de. Jag vet inte om det är en kampanj de har men allt jag köpt där de sista 3-4 månaderna har varit fraktfritt vare sig vi pratar album, blue-ray, elektronikprodukter. För den som inte är hemma på tyska så kan man klicka i om man vill ha svensk eller engelsk översättning.
  3. Bebop

    En hifinörds bekännelse

    Visst är det så. Jag tycker också det kan vara skoj med att prova lite nya prylar och tekniker. Men begreppet "sanning" typ vad som är bäst används ibland lite väl "fanatiskt" och leder t o m till konflikter, även här på Euphonia. Oavsett vad ens egen sanning är så kan den alltid förbättras typ hur får jag ut mest av den teknik jag valt. Det brukar finnas en hel del att göra med små medel utan att byta burkar.
  4. Bebop

    En hifinörds bekännelse

    Det är min filosofi också. Därför reagerar jag ofta lite snett på fastlåsta positioner typ analogt är bättre än digitalt, rör är bättre än transistorer, mac är bättre än pc, roon är bättre än allt annat, dsd är bättre än pcm... (samtidigt skall erkännas att jag själv kan hamna i det träsket). Som med mycket annat beror det på så många andra saker, typ hur väl hantverket är gjort, hur väl det integrerats, t ex det analoga steget efter en dac, hur tekniken applicerats. För att inte tala om inspelningarna. Obalanserade inspelningar frekvensmässigt och mellan instrument, överpanorerade mixningar, överkomprimering etc låter illa oavsett teknik. Ett tag gick en hyp över världen att Messias återkommit till jorden via Devialet, bl a med möjlighet att få impedansmatchning till sina högtalare. Nu är det rätt så tyst om märket och fler och fler hamna på second hand-marknaden. Kommunikatörerna har nu nya budskap som bygger upp nya "sanningar".
  5. Bebop

    En hifinörds bekännelse

    Detta är en fråga som många diskuteras flitigt. Uppenbarligen är ESSTech mycket hemlighetsfulla om detta. Här är en intressant diskussion som finna på Audiophile Style (f.d. ComputerAudiophile). https://audiophilestyle.com/forums/topic/19381-ess-sabre-and-dsd-volume-control/ Bland inläggen finns detta försök till sammanfattning i början. From a trusted source. ESS won't tell anyone, not even designers that work in close collaboration, what is really going on inside the chip. They keep it very guarded.  There are a few things we can glean from looking at the output of the ESS with instrumentation, along with a few assumptions we can reasonably make based on what we do know about the ESS chip. And that is as follows. 1) The internal processing uses an ASRC which in turn incorporates a digital filter 2) The digital filter is claimed by ESS to work at 32 Bits 3) The digital Volume control is claimed by ESS to work at 32 Bit Precision 4) The digital filter and ASRC can be bypassed, if you do this DSD no longer works Number 4 is very telling. The ESS does sample rate conversion on DSD. If you turn off the ASRC, bye bye DSD. This combined with their precision 32 bit volume control, and the digital FIR filter, strongly suggests DSD is converted to a common internal format, which is some form of PCM. You can't do ASRC, digital filtering, and volume control in Delta Sigma (miska's software aside. I am pretty confident that the ESS chip is not doing volume control ala Miska). The output on the 'scope confirms the above conclusion. As a matter of fact, if you want to see a similar scope trace, you can convert DSD to PCM in Jriver and set the filter to permissive. So in conclusion, I am pretty confident that the ESS chip converts DSD to PCM. All of this above comes from an excellent source, that knows as much about it as anyone.  In the end, it is all in the listening. I am sure that DSD still sounds most excellent on the ESS. Conversion to 32bit 352.8 khz (a guess) PCM isn't the worst thing in the world. Om man läser vidare så menar en del att ESS Sabre uppsamplar en dsd-signal till 64* 44.1kHz=2.8224 MHz som sedan moduleras ner till 32bitar/2.8224 MHz. Frågan blir i så fall om 1one-bit 2.8224 MHz låter bättre än 32-bit 2.8MHz?
  6. Bebop

    Roon 1.6 ute nu. Stöd för Qobuz m.m.

    När jag försöker via läsplattan (Android) så ser det ut att gå logga in via Facebook men vi PC blir det stopp redan när jag tar fram adressen. Har inte testan att gå hela vägen. Att anmäla sig när man är utomlands i godkänt land är ju lite intressant. Är inte IP-nummer landsspecifikt eller ger wifi-routern också en kod? Mitt intresse för Qobuz är i huvudsak deras utbud av högupplöst klassisk musik för nerladdning.
  7. Bebop

    Figges ljudlåda

    Wilson resonerade på samma sätt när de visade sina Thors Hammer med Alexandria II. Ja tror man skilja lite på vilka syften man vill uppnå mina subbar. Subbar för spelfilm är ett kapitel för sig. Enligt min mening är det betydligt mindre känsligt. Där handlar det mer om muller och slam t ex när någon smäller igen en dörr. I fall två kan man köpa subbar till t ex ett par stativare som inte täcker in basregistret. Då blir ju subbarna en del av huvudhögtalarna och skall spela med och integrera på ett helt annat sätt. I mitt fall har mina högtalare tillräcklig djupbas även nivån sjunker några dB i lägsta registret. Subbarna har jag för att få en bättre ljudbild med en mer tredimensionell ljudbild. Det händer något med ljudet som jag har svårt att släppa. Det märks med en gång om jag slår av dem. Då blir det mer platt stereoåtergivning.
  8. Bebop

    Roon 1.6 ute nu. Stöd för Qobuz m.m.

    Jodå, han bättrade sig snabbt... Så här svarar han på min följdfråga. The Nordic countries are not outside our targets. We have no finalized plan after USA by now, which is already a huge effort for us. Let's take our time and see! Jag kan tycka det är lite märkligt. Jag är inte så säker de gjort sin hemläxa ordentligt. I Norden bor trots allt 27 millioner människor. Vi har Europas tätaste fibernät (skulle jag tro) och kanske den högsta datavanan bland "vanligt folk". I vart fall om man jämför länder som t ex Spanien och Italien.
  9. Bebop

    Roon 1.6 ute nu. Stöd för Qobuz m.m.

    Jag kontaktade Sylvain Di Cristo hos Qobuz och frågade hur planerna ser ut för Norden som gav mig det mycket informativa svaret: There is no plan for Nordic countries by now. Dessutom fick jag frågan hur i helsike jag fått tag i hans email-adress... Sylvain är kommunikationschef och musikprogrammerare. Tydligen med envägskommunikation som strategi. Usch. Jag frågade om han kan utveckla svaret lite mer, men än så länge tyst.
  10. Bebop

    Musikhörna och experimentverkstad

    Jag vill slå ett slag för vår egen artikel kring Vinylspelare och alla tillbehör som vi fått mycket bifall för även från proffs som vill vi skall ge ut den i bokform, även på engelska. Det lär inte finnas någon motsvarande sammanställning på denna nivå på marknaden. Om anpassning SUT, riaa och kablar till pickup För de som inte sett eller läst så finns hela artikeln på vårt Artikelforum (där det också finns andra intressanta sammanställningar): Huvudartikel om vinylspelare
  11. Bebop

    Figges ljudlåda

    Utesluter du helt att jag kan ha fått till det riktigt bra? Jag har provat vid sidan om högtalarna, både till vänster och höger, inne i hörn, framför högtalarna, i mitten och därifron separerat utåt bit för bit, 1 meter framför högtalarna och sedan flyttat bakåt i små steg, separerad bas och monobas... Ingenjörens dilemma tycks vara att allt måste mätas för att konstatera en verklighet för at hen skall tro på sina sinnen. Det underlättar naturligtvis och kan snabba upp processer för att hitta rätt. Jag tror du underskattar hur långt man kan komma med betydligt enklare medel. Det är dock knepigare att bevisa för tvivlare om man inte kan bevisa ens upplevelse med en 3-dimensionell graf i fyrfärg. I hemmiljö menar jag att det är betydligt enklare där det bara finns en sweet-spot eller kanske par till. Det är skillnad på en konsertarena, inomhus eller utomhus med lyssnare på avstånd från 5 - 100 meter (eller mer) sitter i 50 meters bredd. När jag går på "elektriska" konserter brukar jag försöka hitta en plats nära mixerbordet där det ofta brukar låta hyggligt. Jag är ganska övertygad att de i hög utsträckning använder öronen när de drar i sina pottar. Överlag har jag dock haft mycket god hjälp av den uppmätning @Engelholm Audio gjorde hos mig för ett antal år sedan. Jag vet rummets svagheter, hur det mäter före och efter de akustikåtgärder som då gjordes. Jag vet m a o att jag började utplacering av subbar i ett välbalanserat rum som innan hade en peak på ca 12dB kring 48 Hz om jag minns rätt plus en mindre peak från taket vid 75 Hz och en golvreflex som peakade vid 110 Hz. Det hade jag inte klarat att detekterar bara genom att lyssna och inte heller att åtgärda det. Det är nog den mest kostnadseffektiva investeringen jag gjort i mitt lyssningsrum. Hade jag haft tillräckligt högt i tak hade Engelholms tröja hissats upp till nocken på ishockeymaner. Samtidigt blir jag lite nyfiken kring det du skriver, @Harryup Jag skall kolla REW och se vad det eventuellt kan bidra med. Under tiden får jag "lida" vidare. Det är väl det som kallas "lidelse". Möjligen erbjuder @Engelholm Audio även denna service. Det är ju bara en "one-time measurement". "En bra kock behöver inget recept..."
  12. Bebop

    Figges ljudlåda

    Det är väl så den här hobbyn är... Dynaudio tillverkar ju subwoofers som innehåller bl a filter och anser att de är tillämpliga men inte alltid. Inför deras släpp av SUB600 berättade de om de omfattande tester de gjort, inte minst för att kunna bistå med råd. Deras erfarenhet från dessa lyssningstillfällen var att använda filter på alla deras högtalare upp t o m Confidence C2 men köra utan på C4 och Evidence-serien. Anledningen till detta var att de tycker att man tappar för mycket av fronthögtalarnas ljudkaraktär och ljudbild som deras kunder betalt för att få. Jag var inte med så jag kan inte kommentera om de "tycker" rätt. Däremot kan jag bekräfta att de gör stor nytta hemma. Det blir ett större djup i ljudbilden och det blir mer gung i musiken. När man väl vant sig går det inte leva utan dem, sas. Placeringen är det svåraste. Jag har provat "överallt" och försökt med matematiska modeller hämtade från nätet och satt in mina rumsmått. Jag blev inte klok på någon av de placeringar som föreslogs och andra var omöjliga av andra skäl. Den modell som funkat bäst för mig är "krypmetoden" som innebär att sätter subben i sweet-spoten och drar på en platta med bra och djup bas på rätt hög volym. Sedan kryper man runt på golvet och täcker in hela golytan och noterar var det blir mest bas. Det är där subbarna skall stå. Jag gjorde det ett antal gånger och sedan bad jag min grabb att göra samma sak. Vi hamnade strax bakom huvudhögtalarna där de alltjämt står mot väggen och pekar inåt mot motstående vägg, dvs vänster sub pekar mot höger sidvägg och omvänt för den andra. Krypningen dokumenterades och var med i en tråd om ämnet. När det gäller fasfiltret valde jag det läge som ger mest bas vid lyssningspositon. Jag tror de är inställda på 180 grader. (Minns inte och lite knökigt att läsa av där de står). Jag såg en bild för lite sedan, tror det var i tyska Stereo, där man kommit fram till en likartad placering i ett rum som påminner om mitt. De kanske också använde "krypmetoden" Jag tror också att det önskade resultatet kan skilja beroende på vad man söker. De flesta jag besökt med subbar drar på alldeles för mycket bas, i min smak. Jag har snarare sökt ett bättre ljud med mer myst och mer livekänsla. Inspirationen fick jag i Montreal där Peter McGrath från Wilson visade de enorma Alexandria tillsammans med Wilsons Thor's Hammer. Jag ville ha samma effekt vilket var huvudmålet. Det har också gett en bättre djupbas vilket också är bra. Kanske inte djupare än tidigare men det faller inte av så brant. Jag skrev om detta på Euphonia för 10 år sedan då jag tog följande bild.
  13. Bebop

    Musikhörna och experimentverkstad

    Paul McGowan på PS Audio beskriver lite övergripande vad det handlar om i följande klipp. https://youtu.be/6HGS6W7ZiGY
  14. Bebop

    Musikhörna och experimentverkstad

    Det här är lite krypiskt. En röst på "head-fi" som verkar någorlunda trovärdig skriver så här: HDMI (and i.Link (IEEE 1394)) are allowable for DSD output as they can carry an encrypted signal, but you need a compatible player *and* receiver (as far as I'm aware only AV receivers and SSPs have ever bothered with this feature - I'm not aware of any 2-channel equipment that does this; Sony makes a lot of the receivers with this feature (as you might imagine), but they aren't the only game in town). Some (newer) players can do DSD-to-PCM internally, and then send that via HDMI (again, still encrypted), which expands compatibility. For playback from a conventional SACD player, you must use the analog outputs. This is not an "opinion" - it's part of the SACD standard. Samtidigt sägs att den nya spelaren från Pioneer udp-lx800 skall kunna samma saker som Oppo... men jag hittar inget specifikt uttalande som bekräftar. På AV-forum nämns både Cambridge, Yamaha med flera kunna ta ut dsd via hdmi medan andra säger att detta är fel. Ofta lär det handla om dsd konverterat till pcm 24/88. Vet inte vad som är korrekt.
  15. Bebop

    Musikhörna och experimentverkstad

    Jag har rättat mitt inlägg ovan. Det var försteget Vossne Romanee jag lyssnade som då var Shindos finaste försteg.