Bebop

Moderator
  • Content Count

    10 417
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    113

Bebop last won the day on March 11

Bebop had the most liked content!

About Bebop

  • Birthday 1952-05-04

Profile Information

  • Location
    Sydsverige

Recent Profile Visitors

52 108 profile views
  1. Så klart det är så, t ex hos @calm som hittat en fin ton med sina Steinway-svart-blanka högtalare och lika välputsade svarta elektronik som spelar väl både mot öra och öga i sitt rum. Det finns plats för oändliga varianter. Jag vet inte hur det är nu men åtminstone Tidal fanns innan med utsökt fanér vid sidan om sina svarta och vita versioner.
  2. Bebop

    Figges ljudlåda

    Fyllda glas ...
  3. Din kommentar var väntad... Jag också. T ex sådana här...
  4. Pianolack är ju en form av plast (polymer). Hur kan man vilja ha det istället för trä. Det är ju som att bryta upp ett fint trägolv och ersätta det med ett glansigt pvc-golv.
  5. Bebop

    En ny digitalkabel

    Det vet man ju aldrig riktigt. Vi "vanliga" amatörer får gissa och tro och sen kan man ju alltid ställa frågan till sådan som @calle_jr, @Harryup och andra som har en lite mer solid kunskap. Själv litar jag fullt ut på den lösning mina egna högtalare har utvecklat. De står på en basplatta som levereras separat och väger in på ca 30 kg styck och med följande fötter i mässing och aluminium. Min tes är att Dynaudio har säkert inkluderat någon form av helhetsbedömning när de valt denna lösningen. Jag tror inte att jag har bättre förutsättningar att fixa något bättre genom att välja ut en fot som skall passa "alla" baserat på vad som sägs i en broschyr eller annons. Det hindrar ju inte att det kanske finns en bättre lösning någonstans men då skulle jag först vilja se en ordentlig studie på hur och varför innan jag ens skulle försöka.
  6. Bebop

    En ny digitalkabel

    Verity har ju tagit fram uppgraderingskit till varje modell (tror jag) som enligt de sjäkva skall ge optimala betingelser mot golvresonanser. Kan inte det fara något? @calle_jr skrev om dessa för något år sedan här.
  7. Vilket redan retts ut... men du har rätt.
  8. Det var m a o dyrt i början. Inflationsjusterat blir det nästa 55,000 och tar man hänsyn till köpkraftens utveckling hos löntagare motsvarar det uppemot 75,000 eller mer. De kostar att ligga i täten på nyutvrckling.
  9. Så klar det är fel. Vet inte ens vad jag fick det ifrån. Har försökt leta upp det i efterhand. Förmodligen en helt felaktig avskrivning av något annat. Deras första CD hette CD-1 och lanserades 1982. Jag ändrar i texten ovan. Tack för spaningen...
  10. Jag har bara en besvikelse av denna demo och handlade helt om musiken. Till slut orkade jag inte utan lämnade helt sonika demon. Det var i huvudsak överproducerad jazzsoul-muzak typ George Benson när han är som sämst och Stockfish sing-and-songwriter i mycket makligt tempo eller kristallklara flickröster i navelskådande "tyck synd om mig". Inge ont i att det spelar den musiken i sig men lite större bredd tycker jag att man måste bemöda sig om. Varför inte en Led Zeppelin, Metallica, Schubert stråkkvartett, Bill Evans, Art Blakey, Mahlers 2:a, Sam & Dave eller motsvarande med de som för arvet vidare idag. Det är alltid knepigt att bedöma en anläggning från en lokal man inte har full koll på. Nu känner jag till ljudet i Reptil Audios rum rätt bra ändå och det är inte tu tal om att Yamaha har fått fram en bra kombo. Mina intryck kan sammanfattas så här: Diskanten är klockren. Hög upplösning med rika detaljrikedom och silkeslen. Liknelsen med den klara fjällbäcken stämmer in bra här. Mellanristret rikt men något tillbakadraget som gör att ljudbilden hamnar snarare mellan eller bakom högtalarna än framför. Det är emellertid något jag hört även tidigare hos Reptil Audio. Jag tror det hänger mer ihop med att rummen är något överdämpade. Egentligen samma sak med basen. Djupet finns där och klangen låter väldigt akustisk och har inte det där korta "klippet". Basen tar aldrig överhanden Totalt sett en väldigt behaglig totalklang. @Peo sammanfattade det bra med att det är en klang man kan lyssna på hur länge som helst utan att bli lyssningstrött. Det skulle vara skoj att hör dem i ett något mindre dämpat rum. Jag tror det kan bli kanon. Gratis är det inte men ändå rätt vettiga priser om man jämför med mycket high-end idag. 150,000 för högtalarna inklusive stativ och 75,000 kostar försteget liksom slutsteget. Jag tycker det är mycket prisvärt i sammanhanget. Därmed avslutar jag detta besök...
  11. Återstår då högtalarna som är helt nyutvecklade av Yamaha. Det gäller även elementen som har ett membranmaterial som enligt de själva har bättre egenskaper än Beryllium. Materialet heter Zylon. Det är inte uppfunnet av Yamaha men de har utvecklat det för högtalaranvändning. Det är en variant av syntetiskt fiber som används i rymddräkter, brandskydd och liknande och kan göras mycket styvt. Det används i samtliga element för att få bättre kontroll över klangen mellan registren. Högtalarna är lackade i deras pianofabrik och ser oerhört välgjorda ut för den som gillar pianolackade högtalare. Själv föredrar jag trä men det tror jag inte är på gång. Det följer med högtalarskydd. De är inte så vackra, tycker jag, men de fyller sin funktion som skydd och är lätta att snäppa på/av. Högtalarna är en basreflexkonstruktion. För den som vill fördjupa sig mer i konstruktion finns en del att läsa och se i följande länk. Musikkälla för dagen var Naim NDX 2 som är baserad på Burr Browns 1792A chip. Jag har hört den på djupet vid en annan demo och i jämförelse mellan deras andra modeller. Den låter mycket bra, tycker jag men är överspecificerad för min del då jag inte streamar utan bara spelar från egna filer. Föreställningen kan börja...
  12. Slutsteget är en bastant sak vars "elektronikbrunn" är helt kopparklätt. Konstruktionen är helt igenom balanserad. Enligt HiFi Musiks test har den ordentligt med kraftreserver. Steget är specificerad att ge 100 W vid 8 ohm. Dynamiskt i HiFi Musiks kubmätning visar den 159 W vid 8 Ohm, 293 W/4 Ohm, 498 W/2 Ohm och 706 W/1 Ohm med en strömkapacitet på +87 A/-88 A. Det är den bästa kubmätning HiFi Musik gjort någonsin, skriver de. (Jag beklagar bildkvaliteten. Under fotograferingen noterade jag att jag kan inte påverka upplösningen. Kameran har stannat på låg upplösnin oavsett hur den är inställd. Ett antal bilder får inte större upplösning än ca 55 kB. Dags för service...) Om jag minns rätt är den bygd på ett skal som består av 9 mm aluminium för både effektiv avkylning och stabilitet. Wikman berättade att man lagt mycket krut på att få till en mekansikt stabil förstärkare. Det ser onekligen väldigt elegant ut när man lyfter på "huven". I princip allt är skruvat underifrån och många anslutningar är skruvade istället för lödda. Orsaken till detta är enligt uppgift att få bätte kontaktyta som Yamaha menar att man vinner med skruvar istället för lödtenn. "Det är många skruvar i detta slutsteg", poänterade Wikaman. Han berättade också att det är mycket väl tilltagen kondensatorbank. Jag minns inte exakta siffran men det var mer än 100,000 uF Bild från Yamaha.com
  13. Jag börjar med det vi inte fick höra, dvs deras skivspelare som ännu inte släppts. Enligt Robert Wikman är den försenad beroende på att man inte varit nöjd med tonarmen som åter hamnat på ingejörernas bord. Yamaha räknar med att den lanseras under hösten. Några detaljer har inte avslöjats men räkna med att den har balanserade utgångar. Utsnitt från Yamahas kommunikationsmaterial Anledningen till att jag tror så är att deras nya försteg C-5000 är helt igenom en balanserad konstruktion där även grammophoningången har balanserade ingångar. Bild från Yamaha.com Yamahas nya förstärkarlinje är helt igenom analog. Här finns inga inslag av digitala finesser. Stilmässigt är det mycket vintage över designen som även känns igen från deras mindre förstärkare men framför allt från idealen på 70- och 80-talen. Sidopanelerna har pianolackade träsidor, förmodligen MDF. Bild från Yamaha.com
  14. Fast de stämgafflarna tillhör Yamaha Motor Company. För Audioföretaget skall det vara en yttre tunn ring och stämgafflarna sticker inte utanför cirkeln. Der finns två logotyper. En för studio, audio, hifi, musik... dvs det som är Yamahas egentliga verksamhet. Den ser ut så här. I samarbetsavtalet med det fristående Yamaha Motor Company använder de en annan logotyp: Många likheter men inte samma. Här används en mer fet och krympt variant av typsnittet (syns på "A"'na) och "M"'s mittben går ända ner och sedan då stämgafflarna. Små subtila skillnader men som bolag brukar vara mycket noga med.
  15. Bebop

    byZan - Nytt i stugan #7

    Jag avsåg snarare tillverkarens avsikter i frågan om ljuddesign. Någonstans har de väl bottnat i att "så här vill vi det skall låta".