Bebop

Moderator
  • Content Count

    10 488
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    114

Bebop last won the day on May 8

Bebop had the most liked content!

About Bebop

  • Birthday 1952-05-04

Profile Information

  • Location
    Sydsverige

Recent Profile Visitors

52 330 profile views
  1. Bebop

    De största kompositörerna

    Det ligger väl i linje med att det inte finns någon amerikan. Rachmaninov negligerades helt av ett antal allatoya-liknande puritaner när han gjorde några projekt för Hollywood. Då blev plötsligt hans musik, både ny och gammal, allt för lättsam och kommersiell enligt dessa.
  2. Bebop

    De största kompositörerna

    Jag får lite vibbar från 3 riket där den lille mannen med den lilla mustaschen pratade om ett Stortyskland. Engelsmännen lever fortfarande kvar i samma drömmar om ett empire.
  3. Bebop

    De största kompositörerna

    Jag gillar inte rankningar av detta slag. Irriterar mig också att Österrike trycks tillbaka. Saknar flera som tydligen filtrerats bort. Lika fjantigt som när det skall koras bästa pop/rock/soul-stjärna som en allmän sanning.
  4. Bebop

    På jakt efter ny digitalkälla

    Den "sanningen" tror jag varken är förutbestämd eller evig. Jag minns när NAD 3020 lanserades som slog marknaden med häpnad för 995:- och hamnade genast i audiofilsegmentet. Jag har imponerats rejält av Yamahas senaste produkter.
  5. Bebop

    Mästarmöte har en vinnare!

    Jag spelar nästan enbart hela album aktivt, dvs sitter i min sweet-spot och lyssnar. För strölyssning av musik lyssnar jag på P2 (beroende lite på vad de sänder) eller som igår, ett par CD med 140 minuter Lester Young från 30-50-talet som lite skön bakgrundsmusik medan jag gjorde annat. När jag har musikkvällar med inbjudna blir det lite mer axplock. Jag har de senaste månaderna köpt på mig en hög nya band men de är ännu olyssnade. Så här års har jag lite svårare för koncentrerad lyssning. Det är för mycket annat som lockar, t ex sjö-/båtliv småprojekt kring hus och trädgård... Då blir det mer radio än lyssning via "finsystemet" för min del. Att spela band som bakgrundsmusik är att elda för kråkorna, tycker jag.
  6. Bebop

    De största kompositörerna

    Å smålänningar, skåningar, jämtar, valloner, sandaler, galicier och gotlänningar... Jag tycker det blev bra. Om man går in och söker på t ex Wikipedia så får man både födelseort, grevskap, familjeförhållande osv. Land är väl en bra startpunkt. Ett fel har jag hittat. Anton Bruckner var Österrikare född strax utanför Lintz. Du är ju rätt på det att ibland är det inte solklart vad det skall vara. Herbert Blomstedt är ett bra exempel. Han brukar ofta benämnas som svensk-amerikan. Född i USA av svenska föräldrar som flyttade tillbaka till Sverige när han var ett par år gammal. Där tycker jag man kan säga att han var svensk eftersom han hade svenska föräldrar på tillfälligt arbete i USA. Jag har sett flera gånger "Neil Young, amerikansk musiker född i Kanada". Där menar man nog att han är amerikan nu men kanadensare i botten. På Wikipedia använder de ett bättre begrepp; "bakgrund".
  7. Bebop

    Den moderna jazzens utveckling

    Jag tar mig friheten att lägga in ett musikklipp med Jan Johanssons fingerfärdiga spel tillsamman med Stan Getz från Paris 1960. https://youtu.be/gPVuLI7ViSQ
  8. Bebop

    De största kompositörerna

    Det skall ju också förstås. Av de sköldarna du har med känner jag med säkerhet igen två. Om du tar med Wilhelm Stenhammar skall han då ha följande sköld: Händel: Tyskland Chopin: Polen Ligeti: Rumänien Stravinsky: Ryssland Att Chopin inte valde att flytta tillbaka till Polen efter upproren där eller att Händel i huvudsak verkade i England förändrar väl inget. Ligeti är väl undantaget. Han benämns både som rumän, ungrare och österrikare beroende på vad man läser.
  9. Bebop

    De största kompositörerna

    Varför göra det så krångligt? Använd vedertagna begrepp. Efter Bebop en svensk flagga, inte Blekinges vapen eller danska flaggan som vi en gång tillhörde. Det är nog inte så många som känner till grevskaps- eller provinssköldars ursprung.
  10. Bebop

    De största kompositörerna

    Jag laddade ner lite pianomusik av Hummel i 24/96. Det är lätt att höra influenserna från wienerklassikerna som Beethoven och Haydn men också med mer dramatisk inslag typ åskväder och storm som senare utvecklades av Liszt. Det är tydligt att han var en virtuos på sitt instrument men det gör inget för de var bra. Jag får lyssna några gånger innan den sätter sig men första intrycket är positivt. I hastigheten åkte en 24/96 på Naxos ner i köpkorgen med en de fina violinister och cellister som Malmö Symfoniorkester gjort inspelningar med. Du hörde ju dem live förra veckan. Brahms violinkonsert och dubbelkonserten är lite av favoriter. Det är en mycket fin inspelning. Framför allt dubbelkonserten. Ljudet är utsökt. Rekommenderas.
  11. Bebop

    De största kompositörerna

    Man kan ju sätta en liten flagga efteråt. Hummel räknas som Österrikare. Det var det som gällde då. Ungefär som von Schele och Berwald som räknas som svenskar. De var födda i Vorpommern när området var svenskt.
  12. Bebop

    De största kompositörerna

    Tjusigt. Men det är lite udda att du valde farsgubben Mozart istället för Wolfgang Amadeus. Till Leopolds fördel talar kanske att han komponerade en trumpetkonsert. Saknar även en del ryssar, t ex Rimski-Korsakov, Glazunov, Borodin, Musorgskij och Skrjabin. Från England Dowland, Purcell, Elgar, Holst och R.V. Williams. Spanien har också en del storheter som Sor, Tarrega, de Falla, Albeniz och Sarasate. Dessas plats i tidslinjen är ofta mindre kända och kunde vara intressanta att få med för att se vilka som verkade parallellt med dem. Jag tycker även du får skapa utrymme för Wilhelm Stenhammar (1871-1927). Intressant med Hummel. Jag har läst på om honom idag. Han blev tydligen omoderna efter sin död liksom Haydn som låg i dvala i 70-80 år innan han upptäcktes på nytt liksom Schubert och hans symfoniska verk och för att inte tala om Bach som var bortglömd i nästan 100 år tills Mendelssohn dammade av hans Mattheuspassion och har sedan dess blivit "musikens fader" så som vi känner den. Flera musikvetare menar att nu är det Hummels tur att dras fram i ljuset. Läste att han bl a var ett pianounderbarn och virtuos likt Mozart som han också studerade för i 8-9 årsåldern och även hos Haydn och Beethoven. Han var själv en viktig influens för Chopin och Liszt. Han har bl a skrivit 8 pianokonserter och mängder av annan pianomusik. De första två lär vara mindre intressanta dock. Jag letade i mitt eget arkiv och hittade faktisk en pianotrio nr 4 av Hummel. Det blir till att jaga lite mer Hummel. Trumpetkonserten är given men jag kommer att fokusera på lite mer pianomusik.
  13. Jag har fått för mig att den stora fördelen med SSD till musikfiler är att den är säkrare och det går snabbare att kopiera, flytta och liknande. Det är det som lockar mig mest. Idag byter jag hårddiskar efter ca 3-4 år. Jag sätter in min backupdisk som musikbibliotek som körts sparsamt och sedan köper jag en ny och gör den till backup. Men det tar en satans tid att kopiera över 3TB musikfiler. Med SSD räknar jag med att de skall hålla längre och få en effektivare back-up. Efter ca 3-4 år brukar problemen komma, i huvudsak att de inte går igång som de ska. Dioden lyser hela tiden mot att den normalt blinkar. Ofta hjälper det att dra ut strömförjningen och in igen men för mig är det en signal att byta. Filerna går väl tillräckligt snabbt från en HD-disk? Om inte hade det blivit problem.
  14. Bebop

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Det är nog så också att de flesta av oss har valt högtalare och övriga komponenter för att vi tycker det låter bra. Vi väljer inte något vi inte gillar. Det blir en referens för oss som vi blir vårt referensljud. När vi lyssnar på nya system utgår vi från det vi känner igen och som vi gillar. Det är svårt att nollställa sig själv och lyssna utan att påverkas av det vi känner igen sedan tidigare. Jag anser det krävs träning på att snöa in sig på något helt nytt. Jag har inte varit en stor vän av horn tidigare men jag börjar svänga om. Efter flera timmars lyssning vid ett par tillfälle hos en hornvän i Belgien (se bild), flera lyssningar på stora system från Avantgard och av Tune Audio hemma hos JR så börjar jag svänga om. Jag är inte riktigt OK om var jag står ännu. Det @Apexorca skriver är en del av min värdering också men inte så starkt nu som förr. Just piano är det jag reagerar på mest till hornens fördel. Jag har aldrig upplevt några av Beethovens sonater så starkt som i Belgien. Samma sak med stor orkestermusik, t ex första 10 minuterna av Mahlers 2:a symfoni, som jag har på masterband med Klempers klassiska inspelning. Den spelade vi också i Belgien och när jag hör den på "vanliga" högtalare är det som att lyssna med en plastpåse över huvudet (en stor överdrift för att göra det tydligt). Men så finns det annan musik där jag är mer tveksam. Om jag skulle köpa nytt idag är mitt val inte självklart. Jag börjar omvärdera min smak även för pickuper. I många år har jag levt med att det är naturligt att uppgradera till allt "bättre" (och dyrare) pickuper. Men nu börjar jag svänga något. Jag har på senare tid lyssnat på betydligt mer överkomliga mm-pickuper som låter fantastiskt. Bättre tekniska/elektriska parametrar behöver inte betyda att det låter bättre. Kanske mer korrekt mot vad som finns ingraverat men inte rätt mot örat. Idag är det en märklig jakt på prestanda som inte betyder något, anser jag. Jag citerar @calle_jr som jämför jakten på pixlar i kameror och mobiler där många dömer kvalitet utifrån pixlar. På 70-talet sålde handlare högtalare på hur många watt de tålde och förstärkare som hade frekvensgång från DC-100 000 Hz var det självklara valet. Idag tycks en imponatoreffekt vara hur dyra prylar är. Därför känns det välgörande när @Apexorca lyssnade på en Marantz som imponerade. Om det var deras senaste så är det t o m en klass D-förstärkare som normalt är bannlysta bland audiofiler. Det gäller f ö även Marantz som brand.
  15. Bebop

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Vi kan ju visa hur Avaton presenterades i fjol. https://youtu.be/OLbnAeqOPms