Jump to content

gcs

Medlem+
  • Posts

    1 337
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Reputation Activity

  1. Like
    gcs got a reaction from Shamrock in Tape Head Preamp   
    Det här är min egen A 812 som spelar med 76,2 cm/sek.
     
    https://youtu.be/AkebCnKCTzs
  2. Like
    gcs got a reaction from calle_jr in Tape Head Preamp   
    Det här är min egen A 812 som spelar med 76,2 cm/sek.
     
    https://youtu.be/AkebCnKCTzs
  3. Like
    gcs got a reaction from Bebop in Tape Head Preamp   
    Det här är min egen A 812 som spelar med 76,2 cm/sek.
     
    https://youtu.be/AkebCnKCTzs
  4. Like
    gcs got a reaction from calle_jr in Tape Head Preamp   
    Om vi tänker oss ett band som är inspelad med Dolby A/SR eller Telcom 4C. Då lägger man tre ref.toner utan någon brusreducering för att eventuella
    fel inte ska bero på felkallibrerad brusreducering. Den mittersta tonen 1KHz är för nivillering och den högsta 10KHz eller 16KHz är till azimut kontroll.
    Ett modernt magnetband klarar idag att spela in med fullnivå och 20KHz. När man nu lagt de första tre frekvenserna så följer en identifieringston som en
    erfaren tekniker direkt kan höra på vilken typ av brusreducering musiken är inspelad med. Men bör också kunna se sådant på bandspolen och på kartongen.
    Att lyssna på musik som är inspelad med någon av ovannämnda brusreduceringarna utan avkodning är kanske inte alltid så enkelt om det inte handlar om Dbx.
     
    Dolby A har en vobblande ton och Dolby SR har en vobblande ton med rosabrus.
  5. Like
    gcs got a reaction from calle_jr in Tape Head Preamp   
    När jag gick i pension kasserades  det en hel del leader, magnetband och skarvtejp i olika breddar. Jag tog då hand om det som var användbart för mig.
    När det gäller analoga band så har jag sedan 60-talet använt mig av den tyska Din standarden för leader. Jag skiljer endast på bandhastigheterna och
    om det är mono eller stereo och om det är början eller slutet på bandet. Dolby A/SR, Telcom C4 & Dbx I som också kan förekomma hos mig då sätter jag klisterlappar på kartongen och bandspolen. I början på ett 38cm/s band brukar jag ha tre ref. frekvenser med angivna nivåer. Det höll jag nästan på att glömma tala om. På inspelade band som är gjorda med Dolby eller Telcom finns identifierings ton för de olika brusreducering systemen.
  6. Like
    gcs got a reaction from calle_jr in Tape Head Preamp   
    Min först riktiga bandspelare var en Revox G36 som jag köpte 1965. Det var en 2/2 spår bandspelare 19-38cm/s. Den byggdes snart om så att jag kunde byta
    headstacken efter olika behov till 2/4 spår. Jag sålde maskinen senare till en forumkamrat. Jag köpte en Technics R2R på 80-talet, en RS1500. När jag gick i
    pension 2009 fick jag välja och ta med mig det jag ville ha. Det var rena guldgruvan och jag kunde välja mellan olika bandspelare som var B62, B67, A810, A807 och den
    som jag bestämde mig för en Studer A812 19-38-76cm/s. Tyvärr hade vi ingen A820 som jag helst skulle vilja ha. I början av 90-talet hade jag kunnat få
    ta över en Ampex 104, vi hade tre maskiner stående som skänktes sedan till något baltiskt land. Jag har väldigt dåligt med plats här hemma så jag skänkte bort
    en Studer C37 till en annan forum-kompis. Det var en fullspårs maskin som var alldeles för stor och tung för att ha hemma. Till en annan gammal kompis skänkte
    jag en Stellavox TD9. Maskiner som jag nu har hemma är tre stycken Nagra VI varav två stereo och för mono. Min äldsta stereo Nagra-IV/S köpte jag 1975 tillsammans
    med en sk. QGB adapter som är en separat servo motordel som tillåter 10 1/2" spolar/kakor. De här tidigare nämnda Ampex ATR 104 var fyrkanaliga och 1/2" band.
    Till mina maskiner finns så att jag kan koppla in fyra kanaler Dolby A/SR, Telcom C4 alt. DBX typ I, alltså pro. Det här var en tid då allt skulle vara digtalt. Jag tänker
    då på alla kartonger med band som jag tog hand om. Kartonger om 20 tallrikar med band BASF LGR50. BASF bezogsband 19-38-76 och 1/4", 1/2" och 1". BASF
    bezugsband för kassett 120 och 70µs. Som avslutning kan jag nämna att det slängdes ett antal Lyrec Frida och en annan tog hand om en Nagra IS samt en Nagra E.
    Så var det när alla jobba skulle göras digitalt. Jag köpte själv när jag gick i pension en liten anläggning  för Protool 96KHz. Det här var min lilla historia.
  7. Like
    gcs got a reaction from Bebop in Tape Head Preamp   
    Min först riktiga bandspelare var en Revox G36 som jag köpte 1965. Det var en 2/2 spår bandspelare 19-38cm/s. Den byggdes snart om så att jag kunde byta
    headstacken efter olika behov till 2/4 spår. Jag sålde maskinen senare till en forumkamrat. Jag köpte en Technics R2R på 80-talet, en RS1500. När jag gick i
    pension 2009 fick jag välja och ta med mig det jag ville ha. Det var rena guldgruvan och jag kunde välja mellan olika bandspelare som var B62, B67, A810, A807 och den
    som jag bestämde mig för en Studer A812 19-38-76cm/s. Tyvärr hade vi ingen A820 som jag helst skulle vilja ha. I början av 90-talet hade jag kunnat få
    ta över en Ampex 104, vi hade tre maskiner stående som skänktes sedan till något baltiskt land. Jag har väldigt dåligt med plats här hemma så jag skänkte bort
    en Studer C37 till en annan forum-kompis. Det var en fullspårs maskin som var alldeles för stor och tung för att ha hemma. Till en annan gammal kompis skänkte
    jag en Stellavox TD9. Maskiner som jag nu har hemma är tre stycken Nagra VI varav två stereo och för mono. Min äldsta stereo Nagra-IV/S köpte jag 1975 tillsammans
    med en sk. QGB adapter som är en separat servo motordel som tillåter 10 1/2" spolar/kakor. De här tidigare nämnda Ampex ATR 104 var fyrkanaliga och 1/2" band.
    Till mina maskiner finns så att jag kan koppla in fyra kanaler Dolby A/SR, Telcom C4 alt. DBX typ I, alltså pro. Det här var en tid då allt skulle vara digtalt. Jag tänker
    då på alla kartonger med band som jag tog hand om. Kartonger om 20 tallrikar med band BASF LGR50. BASF bezogsband 19-38-76 och 1/4", 1/2" och 1". BASF
    bezugsband för kassett 120 och 70µs. Som avslutning kan jag nämna att det slängdes ett antal Lyrec Frida och en annan tog hand om en Nagra IS samt en Nagra E.
    Så var det när alla jobba skulle göras digitalt. Jag köpte själv när jag gick i pension en liten anläggning  för Protool 96KHz. Det här var min lilla historia.
  8. Like
    gcs got a reaction from calm in Tape Head Preamp   
    Min först riktiga bandspelare var en Revox G36 som jag köpte 1965. Det var en 2/2 spår bandspelare 19-38cm/s. Den byggdes snart om så att jag kunde byta
    headstacken efter olika behov till 2/4 spår. Jag sålde maskinen senare till en forumkamrat. Jag köpte en Technics R2R på 80-talet, en RS1500. När jag gick i
    pension 2009 fick jag välja och ta med mig det jag ville ha. Det var rena guldgruvan och jag kunde välja mellan olika bandspelare som var B62, B67, A810, A807 och den
    som jag bestämde mig för en Studer A812 19-38-76cm/s. Tyvärr hade vi ingen A820 som jag helst skulle vilja ha. I början av 90-talet hade jag kunnat få
    ta över en Ampex 104, vi hade tre maskiner stående som skänktes sedan till något baltiskt land. Jag har väldigt dåligt med plats här hemma så jag skänkte bort
    en Studer C37 till en annan forum-kompis. Det var en fullspårs maskin som var alldeles för stor och tung för att ha hemma. Till en annan gammal kompis skänkte
    jag en Stellavox TD9. Maskiner som jag nu har hemma är tre stycken Nagra VI varav två stereo och för mono. Min äldsta stereo Nagra-IV/S köpte jag 1975 tillsammans
    med en sk. QGB adapter som är en separat servo motordel som tillåter 10 1/2" spolar/kakor. De här tidigare nämnda Ampex ATR 104 var fyrkanaliga och 1/2" band.
    Till mina maskiner finns så att jag kan koppla in fyra kanaler Dolby A/SR, Telcom C4 alt. DBX typ I, alltså pro. Det här var en tid då allt skulle vara digtalt. Jag tänker
    då på alla kartonger med band som jag tog hand om. Kartonger om 20 tallrikar med band BASF LGR50. BASF bezogsband 19-38-76 och 1/4", 1/2" och 1". BASF
    bezugsband för kassett 120 och 70µs. Som avslutning kan jag nämna att det slängdes ett antal Lyrec Frida och en annan tog hand om en Nagra IS samt en Nagra E.
    Så var det när alla jobba skulle göras digitalt. Jag köpte själv när jag gick i pension en liten anläggning  för Protool 96KHz. Det här var min lilla historia.
  9. Like
    gcs got a reaction from ulfsan in Tape Head Preamp   
    Min först riktiga bandspelare var en Revox G36 som jag köpte 1965. Det var en 2/2 spår bandspelare 19-38cm/s. Den byggdes snart om så att jag kunde byta
    headstacken efter olika behov till 2/4 spår. Jag sålde maskinen senare till en forumkamrat. Jag köpte en Technics R2R på 80-talet, en RS1500. När jag gick i
    pension 2009 fick jag välja och ta med mig det jag ville ha. Det var rena guldgruvan och jag kunde välja mellan olika bandspelare som var B62, B67, A810, A807 och den
    som jag bestämde mig för en Studer A812 19-38-76cm/s. Tyvärr hade vi ingen A820 som jag helst skulle vilja ha. I början av 90-talet hade jag kunnat få
    ta över en Ampex 104, vi hade tre maskiner stående som skänktes sedan till något baltiskt land. Jag har väldigt dåligt med plats här hemma så jag skänkte bort
    en Studer C37 till en annan forum-kompis. Det var en fullspårs maskin som var alldeles för stor och tung för att ha hemma. Till en annan gammal kompis skänkte
    jag en Stellavox TD9. Maskiner som jag nu har hemma är tre stycken Nagra VI varav två stereo och för mono. Min äldsta stereo Nagra-IV/S köpte jag 1975 tillsammans
    med en sk. QGB adapter som är en separat servo motordel som tillåter 10 1/2" spolar/kakor. De här tidigare nämnda Ampex ATR 104 var fyrkanaliga och 1/2" band.
    Till mina maskiner finns så att jag kan koppla in fyra kanaler Dolby A/SR, Telcom C4 alt. DBX typ I, alltså pro. Det här var en tid då allt skulle vara digtalt. Jag tänker
    då på alla kartonger med band som jag tog hand om. Kartonger om 20 tallrikar med band BASF LGR50. BASF bezogsband 19-38-76 och 1/4", 1/2" och 1". BASF
    bezugsband för kassett 120 och 70µs. Som avslutning kan jag nämna att det slängdes ett antal Lyrec Frida och en annan tog hand om en Nagra IS samt en Nagra E.
    Så var det när alla jobba skulle göras digitalt. Jag köpte själv när jag gick i pension en liten anläggning  för Protool 96KHz. Det här var min lilla historia.
  10. Haha
    gcs got a reaction from AlfaGTV in Dags för pickup-byte   
    Ja hifi rengöring av öronen, helt rätt
  11. Haha
    gcs got a reaction from Bebop in Dags för pickup-byte   
    Bommulstopsen på översta bilden ser ut som efter man har gjort öronen rena.
  12. Like
    gcs got a reaction from shaft in Tar resan slut.....   
    Hej alla bandspelarvänner. Jag vill bara berätta lite om vad jag har för klenoder hemma hos mig. Jag äger en Studer A812 med tre hastigheter, 19,05 - 38,1 & 76,2 cm/sek.
    Har också en Technics RS 1500 som är monterad i en SR vagn. De här två maskinerna är patchade till två + två enheter brusreducering från Dolby SR/A. Jag har också
    möjlighet att spela in/av valbart två andra brusreduceringar från dBx typ I alt. Telcom C4. Den bästa avspelningsmaskinen tror jag är maskinen från Technics som faktiskt
    är tystare än någon annan av mskinerna. Men vad spelar det för roll när man ändå har med hjälp av Dolby SR, Telcom eller dBx en dynamik på minst -96dB lin. som motsvarar 16bitar.
    På hyllan har jag tre stycken Nagra IV varav två modell S. Den ena stereomaskinen och en mono maskin är utrustad med kristallpilot. Jag köpte på 70-talet en QGB adapter
    för 10,5" spolar/kakor. En gång under 80-talet kunde jag om jag ville komma över en Ampex ATR 104 som man körde med 1/2" band. Min äldste som ville ha den i sitt rum
    men den var alldeles för stor och tung. Jag kan som avslutning berätta hur jag gör vid trimning av en bandspelare. Jag använder mig av rosabrus där jag direkt kan se hela frekvensområdet vid alla tänkbara nivåer. Sedan kollar man THD med en distorsions mätare.
     
     
  13. Like
    gcs got a reaction from Apexorca in Tar resan slut.....   
    Hej alla bandspelarvänner. Jag vill bara berätta lite om vad jag har för klenoder hemma hos mig. Jag äger en Studer A812 med tre hastigheter, 19,05 - 38,1 & 76,2 cm/sek.
    Har också en Technics RS 1500 som är monterad i en SR vagn. De här två maskinerna är patchade till två + två enheter brusreducering från Dolby SR/A. Jag har också
    möjlighet att spela in/av valbart två andra brusreduceringar från dBx typ I alt. Telcom C4. Den bästa avspelningsmaskinen tror jag är maskinen från Technics som faktiskt
    är tystare än någon annan av mskinerna. Men vad spelar det för roll när man ändå har med hjälp av Dolby SR, Telcom eller dBx en dynamik på minst -96dB lin. som motsvarar 16bitar.
    På hyllan har jag tre stycken Nagra IV varav två modell S. Den ena stereomaskinen och en mono maskin är utrustad med kristallpilot. Jag köpte på 70-talet en QGB adapter
    för 10,5" spolar/kakor. En gång under 80-talet kunde jag om jag ville komma över en Ampex ATR 104 som man körde med 1/2" band. Min äldste som ville ha den i sitt rum
    men den var alldeles för stor och tung. Jag kan som avslutning berätta hur jag gör vid trimning av en bandspelare. Jag använder mig av rosabrus där jag direkt kan se hela frekvensområdet vid alla tänkbara nivåer. Sedan kollar man THD med en distorsions mätare.
     
     
  14. Like
    gcs got a reaction from Bebop in Tar resan slut.....   
    Hej alla bandspelarvänner. Jag vill bara berätta lite om vad jag har för klenoder hemma hos mig. Jag äger en Studer A812 med tre hastigheter, 19,05 - 38,1 & 76,2 cm/sek.
    Har också en Technics RS 1500 som är monterad i en SR vagn. De här två maskinerna är patchade till två + två enheter brusreducering från Dolby SR/A. Jag har också
    möjlighet att spela in/av valbart två andra brusreduceringar från dBx typ I alt. Telcom C4. Den bästa avspelningsmaskinen tror jag är maskinen från Technics som faktiskt
    är tystare än någon annan av mskinerna. Men vad spelar det för roll när man ändå har med hjälp av Dolby SR, Telcom eller dBx en dynamik på minst -96dB lin. som motsvarar 16bitar.
    På hyllan har jag tre stycken Nagra IV varav två modell S. Den ena stereomaskinen och en mono maskin är utrustad med kristallpilot. Jag köpte på 70-talet en QGB adapter
    för 10,5" spolar/kakor. En gång under 80-talet kunde jag om jag ville komma över en Ampex ATR 104 som man körde med 1/2" band. Min äldste som ville ha den i sitt rum
    men den var alldeles för stor och tung. Jag kan som avslutning berätta hur jag gör vid trimning av en bandspelare. Jag använder mig av rosabrus där jag direkt kan se hela frekvensområdet vid alla tänkbara nivåer. Sedan kollar man THD med en distorsions mätare.
     
     
  15. Like
    gcs got a reaction from LISTEN TO MUSIC in Tar resan slut.....   
    Hej alla bandspelarvänner. Jag vill bara berätta lite om vad jag har för klenoder hemma hos mig. Jag äger en Studer A812 med tre hastigheter, 19,05 - 38,1 & 76,2 cm/sek.
    Har också en Technics RS 1500 som är monterad i en SR vagn. De här två maskinerna är patchade till två + två enheter brusreducering från Dolby SR/A. Jag har också
    möjlighet att spela in/av valbart två andra brusreduceringar från dBx typ I alt. Telcom C4. Den bästa avspelningsmaskinen tror jag är maskinen från Technics som faktiskt
    är tystare än någon annan av mskinerna. Men vad spelar det för roll när man ändå har med hjälp av Dolby SR, Telcom eller dBx en dynamik på minst -96dB lin. som motsvarar 16bitar.
    På hyllan har jag tre stycken Nagra IV varav två modell S. Den ena stereomaskinen och en mono maskin är utrustad med kristallpilot. Jag köpte på 70-talet en QGB adapter
    för 10,5" spolar/kakor. En gång under 80-talet kunde jag om jag ville komma över en Ampex ATR 104 som man körde med 1/2" band. Min äldste som ville ha den i sitt rum
    men den var alldeles för stor och tung. Jag kan som avslutning berätta hur jag gör vid trimning av en bandspelare. Jag använder mig av rosabrus där jag direkt kan se hela frekvensområdet vid alla tänkbara nivåer. Sedan kollar man THD med en distorsions mätare.
     
     
  16. Like
    gcs got a reaction from calm in Tar resan slut.....   
    Hej alla bandspelarvänner. Jag vill bara berätta lite om vad jag har för klenoder hemma hos mig. Jag äger en Studer A812 med tre hastigheter, 19,05 - 38,1 & 76,2 cm/sek.
    Har också en Technics RS 1500 som är monterad i en SR vagn. De här två maskinerna är patchade till två + två enheter brusreducering från Dolby SR/A. Jag har också
    möjlighet att spela in/av valbart två andra brusreduceringar från dBx typ I alt. Telcom C4. Den bästa avspelningsmaskinen tror jag är maskinen från Technics som faktiskt
    är tystare än någon annan av mskinerna. Men vad spelar det för roll när man ändå har med hjälp av Dolby SR, Telcom eller dBx en dynamik på minst -96dB lin. som motsvarar 16bitar.
    På hyllan har jag tre stycken Nagra IV varav två modell S. Den ena stereomaskinen och en mono maskin är utrustad med kristallpilot. Jag köpte på 70-talet en QGB adapter
    för 10,5" spolar/kakor. En gång under 80-talet kunde jag om jag ville komma över en Ampex ATR 104 som man körde med 1/2" band. Min äldste som ville ha den i sitt rum
    men den var alldeles för stor och tung. Jag kan som avslutning berätta hur jag gör vid trimning av en bandspelare. Jag använder mig av rosabrus där jag direkt kan se hela frekvensområdet vid alla tänkbara nivåer. Sedan kollar man THD med en distorsions mätare.
     
     
  17. Like
    gcs got a reaction from Gigas in Varför mono-picup?   
    Man ska inte spela av en stereogravering med en monopuppa. Det stod tidigare alltid på konvolut på den tiden då skivar oftast gavs ut i två exemplar, ett för mono och ett för stereo. En riktig pickup för mono var alltid ganska vertikalt styv. En sak till är att när man spelar av en monoskiva så bör man kunna spela av endast den ena sidan av ett skivspår.
    Därmed slipper man skivbrus från den andra sidan av spåret. Med andra ord så får man då onödigt mycket brus när hälften kan vara nog.
  18. Like
    gcs reacted to bigblue in HiFi olyckor och tabbar!   
    Ouch det var inte roligt. Men det går säkert att platta till igen.
    Men det är nog bäst att jag tar hand om RöNt:en så att det inte drabbar fler fina skivor 
  19. Like
    gcs got a reaction from calm in Varför mono-picup?   
    Jag tycker inte att man ska skaffa sig en speciell mono puppa. Jag har själv jämfört monoslipning (25µ) med en stereo puppa. Det är ingen som helst skillnad mellan dessa två.
    Det är vanligen inte heller någon skillnad i nivå mellan mono och stereo. Däremot kan man uppleva skillnad i nivå på vissa äldre stereoinspelningar där man panorerat kanalern
    fullt L>R. Det görs sällan idag eftersom man vill att musiken ska låta lika starkt i båda formaten. I min egen anläggning blir en monoinspelning spikad i mitten precis vad man kan
    med hjälp av min goniometer eller ett stereokorrelations instrument. Med hjälp av instrumentet har jag finkalibrerat min skivavspelning så att alla mono skivor ligger spikade i mitten
    mellan högtalarna. En sak till som jag kan nämna är att äldre graveringar av vinylskivor oftast har ett mindre frekvensomfång jämfört med nya graveringar. Det beror på att den
    tidens bandspelare var utrustade med tonhuvuden som hade grövre spalt. Jag slutar här, men jag skulle kunna berätta mer om det här en annan gång.
×
×
  • Create New...