calm

Medlem+
  • Content Count

    8 125
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    73

calm last won the day on March 13

calm had the most liked content!

Recent Profile Visitors

24 422 profile views
  1. calm

    Arne och Timo var förbi en sväng...

    Kan inte dessa skivor, verkar vara stråkinriktade, men spelade ni något pianomusik också? Brukar vara ganska avslöjande vad gäller klang och resonanser. Calm
  2. calm

    Arne och Timo var förbi en sväng...

    Arne är väl släkt med Lars och Eric misstänker jag? Även ljudmässigt? Calm
  3. calm

    Äntligen supernöjd med ljudet.

    Vilken typ av linjära nätdelar har du valt? Märke sort? Calm
  4. Klart, men snarare ett vägval mellan två filosofier och principer, som jag såg det! Calm
  5. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    Hittade en gammal monovinyl med Jan Johansson p., Georg Riedel b. och Egil Johansen dr., Innertrio, från 1962. Kanske någon skulle säga att är det en typiskt modern jazz platta? Om man skulle definiera modern jazz på sättet som det som beskrivs i början av denna tråd, så definitivt. Det moderna skulle då vara att sättet att inkarnera svensk och nordisk folkmusik i både kompositioner och sättet att framföra, till skillnad mot den amerikanska jazzens mera bluesinspirerade och under 50-talet utvecklade spelstilar. Här kommer det typiska spelsättet som Jan utvecklade med fraseringar, pauseringar och intonationen som är hans varumärke och som skiljer sig från mycket övrigt oavsett det handlar om låtar från Amerikanska Sångboken eller svenska folklåtar. Om jag skulle välja en svensk nutida pianist är det nog Jan Lundgren som ligger närmast. Annars är det nog oefterhärmligt. Musik: 1/2 Ljud: Vi pratar mono och raspig till tusen men ack så bra ändå. Calm
  6. Lite fundering kring frågan om rundstrålande kontra direktstrålande högtalare. Är inte själva kvintessensen med rundstrålande att just riktningsorienteringen blir mer diffus eller kanske mindre sweetspotberoende? När jag stod i begrepp att välja högtalare för många år sedan så var MBL 116 ett alternativ mot Sonus faber Amati Anniversario. Jag valde då Sf för att jag gillade att min ljudscen skulle kunna orientera instrumenten mer i rummet vilket jag då tyckte att MBL var sämre på, men att den senare var dock bättre på att skapa luftigt ljudbild. Ett val mellan riktningsorientering och mera "difussionerat" ljud. Har tom. sett att MBL-ägare har satt diffusorer nära vid sidan av högtalarna ungefär som för att fånga förstareflexen och öka den rundstrålande effekten eller att öka hjärnans möjlighet att uppfatta detaljer? Lägre ner i frekvenserna tilltar den "rundstrålande effekten" ändå, men att sätta en direktstrålande högtalare som komplement till en rundstrålande, blir inte detta lite motverkande? Bara en fundering Calm
  7. Själva sinnebilden för pianolack är väl en välpolerad Steinway flygel skapad på början av 1820-talet då plast ännu var ett okänt begrepp även om materialet har anor redan från 1500-talet, så kom den första "plasten" och introducerades på 1860-talet. https://www.tekniskamuseet.se/lar-dig-mer/industrihistoria/plasthistoria/ Dagens plast har väl kanske bara glansen som gemensam nämnare med dåtidens lackarbeten. Lackarbeten har en ännu längre historia i Asien t.ex.i Japan. https://sv.wikipedia.org/wiki/Lackarbete En av de vackraste högtalarna som gjorts tycker jag är Sonus fabers Grand Piano som jag ägde under en period. Vackert graciös och med en lyster i lacken precis som ett piano. Jag associerar en högtalare mer med ett musikinstrument än en möbel och då bör det likna ett sådant inte en möbel vilken som helst, en byrå eller kommod eller för den sakens skull ett golv. Både Steinway och Bösendorfer gör naturligtvis sina högtalare i svart pianolack. Behöver väl knappast nämna att mina Ktêma naturligtvis är i svart pianolack! Calm
  8. calm

    En ny digitalkabel

    Aldrig fel att referera till tidigare trådar! Som det heter: "Repetition är kunskapens moder!" . Calm
  9. Ja, ryktet har gjort gällande ett tag att Tidal var på gång hos en viss hifi-handlare och eftersom vi uppenbarligen är på besök där, så är det väl inte så långsökt? http://www.tidal-audio.com Jag tror att samarbetet med olika högtalarelementtillverkare handlar om att anpassa element efter ganska snäva specifikationer och kanske något få tillverkare kan leverera och sedan inlemma dessa i egna konstruktioner. Accuton är en ScanSpeak en annan och det finns fler. En del köper från hyllan, men precis som Franco Serblin gjorde med Ragnar Lien vid framställande av en unik diskant hos ScanSpeak, skapa en unik produkt. Andra gör allt inhouse t.ex. Dynaudio mfl. Det viktiga är slutprodukten och den blir enligt konstruktörens sätt att vilja ha denna och hur den skall låta. Tidal har jag inte hört på ett tag, men skall bli spännande att lyssna! Assolut eller skall man ta det Piano? Calm
  10. calm

    En ny digitalkabel

    Jag menar att fördelen att kunna välja mellan olika professionella producenters produkter och utvärdera vad som passar mitt system bäst, inte nödvändigtvis bara att hålla sig till en. Lika lite som en högtalartillverkare kan veta hur mitt golv ser ut och hur det inverkar. Jag har testat en lång rad lösningar med olika underlag, sten och träskivor och fötter och plattformar av olika slag innan jag till slut fastnade för den kanske enklaste i form av underdelen på Cerapuc under spikesen. Bara för att finna att ljudet förändrades när jag slipade golvet och faktiskt fick en positiv effekt i form av lite tightare bassvar. När det gäller just konstruktioner med kulor av olika slag stål eller keramikkulor så vore det roligt om någon kunde förklara varför dessa just används så mycket i dessa sammanhang? Calm
  11. Har testat en del sorter nu och testar vidare, det är en del av nöjet med denna hobby. Kan inte säga att jag hittat en blandning som jag gillar till 100% än, men märker att det är stor skillnad hur kaffet fungerar i maskinen. Senast köpte jag Zoegas Espresso som jag inte fick att fungera. Gång efter gång blev det allt för snabbt flöde, trots normal tampning. Körde då med den lilla "pucken" enbart och inte med efterföljande tampning och vips funkade det klockrent. https://www.kaffecompagniet.se/baristatillbehor/motta-coffee-distributor-58-mm/ Så "felkällorna" är otaliga och att få ihop en felfri kopp kräver alla möjliga hänsyn. Nästan som hifi! Calm
  12. calm

    En ny digitalkabel

    Getzner levererar tydligen lösningar till "audio technology" så för professionellt bruk finns tydligen produkter och applikationer och då sannolikt med tillgängliga data. Har inte borrat djupare. https://www.getzner.com/en/applications/industry/audio-technology Calm
  13. calm

    En ny digitalkabel

    Jag upplever att just fötter och kablar är saker som kräver långvariga test med i bland oväntade positiva resultat som följd. Så jag håller med herrarna Calle_jr och Harryup att det kan vara svårt att ge generella råd. Mer tips om vad som funkat hos mig och möjligen värt att testa. Sedan är det upp till var och en att utvärdera resultatet efter egen smak. Men sedan borde de professionella aktörerna med lång erfarenhet att lösa liknande problem gjort omfattande beräkningar och test som grund för deras i mitt tycke fungerande produkter. Jag tror i vart fall genom egna test att det inte bara är ormolja och humbug. " Skönare lyss till den blåsa som sprack än att aldrig klämma en bärsa" (fritt ur Blandaren, teknologernas på KTH eget husorgan.) Calm
  14. calm

    En ny digitalkabel

    Då blir den naturliga frågan om avledning av vibrationer enligt tekniken keramisk kula är att betrakta som elastisk avisolering? I kombination med stenplatta ser jag det mer som en stel koppling? Eller vad nu den korrekta beteckningen är. Gäller samma problematik? Calm
  15. calm

    En ny digitalkabel

    Håller helt med om effekten av bra fötter för att avisolera vibrationer i olika elektroniska apparater. Kör sedan många år Stillpoints av olika storlekar, dock inte den allra största som blir lite väl dyr i jämförelse med Infinites CeraPuc, CeraBase och CeraBall som jag också använder. Samma princip med keramikulor i olika antal och storlekar, vilket andra tillverkare också har anammat. Kan dock tycka att efter gjort jämförande tester att StillPoints är snäppet bättre i fråga om klarhet och pregnans i diskant- som basregionen. Kan konstatera att effekten är störst där möjligen vibrationerna är som störst, PSU:er, slutstegsdelen i min integrerade förstärkare och nu senast strömregeneratorn PSAudios P:10 Powerplant. Ett konstaterande som jag gjorde redan för många, många år sedan lyfte upp min NordOst Thor på CeraPuc. Efter den upplevelsen har jag inga som helst tvivel på effekterna av god avisolering. En annan konsekvent metod är att jag genomgående skapar underlag i form av granitplattor som får bli fundamentet mot vilket den mekaniska "jordningen" sker. Där råder naturligtvis olika uppfattningar, en del föredrar andra material som olika träplattor, men jag har funnit att just sten passar mitt sätt att lyssna bäst, det blir en ljudmässig förbättring jag gillar. Mer djup i ljudbilden, mer upplösning men i en mjukare framtoning tack vare bl.a. Stillpoints. Så en fundering om inte ytterligare en nivå av underlag i ditt gamla skåp kunde vara något att testa? Jag hade motsvarande "problem" då jag har de mesta av min elektronik i en gammal DUX Avantibokhylla och tycker att lösningen med stenplattor med mellanlägg med CeraPuc:er till MDF-hyllorna gav bättre resultat än att avisolera direkt mot dessa. Roy Gregory var länge skribent i HiFi+ och var mycket omtyckt som seriös recensent , men hans objektivitet blev en smula omdiskuterad när han efter många års positiva recensioner av NordOst-kablar mm. tog anställning hos dem. Nu är han uppenbarligen tillbaka i journalistrollen, vilket naturligtvis inte behöver betyda att man skall ifrågasätta vad han skriver. Men en viss sund skepticism bör väl infinna sig efter att ha tagit del av det seminarium med StillPoint-produkter vad jag förstår som finns hänvisat till i texten, även om detta var arrangerat av andra. Men jag och andra här på forumet har säkert samma positiva erfarenheter av StillPoints produkter liksom andra liknande. Calm