calm

Medlem+
  • Content Count

    8 217
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    79

calm last won the day on April 23

calm had the most liked content!

Recent Profile Visitors

24 549 profile views
  1. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    Sommarturnén avslutades med en konsert i Lisebergshallen den 29 augusti 1958. Det gjordes en till konsert den 30:e i Malmö och sedan begav sig Stan Getz med musiker till Stockholm för att där starta en inspelning tillsammans med ett antal svenska jazzmusiker, vad man skulle kunna kalla för den svenska jazzeliten på den tiden. Förutom Jan Johansson, Stan Getz, Gunnar Johnsson som reste från Göteborg så fanns redan på plats Benny Baily trumpet, vid tillfället bosatt i Sverige, Åke Persson trombon, Erik Norström tenorsax, Lars Gullin baritonsax samt inrest från Danmark William Schiöppfe trummor. Vidare turades Bengt Hallberg och Jan om vid pianot. Inspelningarna hade startat redan i slutet av augusti med avbrott för Lisebergskonserten och den i Malmö och pågick till mitten av september. Resultatet finns i en retrospektiv samling med två LP-skivor från 1988 där man kommit över originalbanden från 1958 med olika tagningar av låtarna som mestadels bestod av amerikanska kompositioner som t.ex. av Gerry Mulligan, men också av Lars Gullin. Arrangerade gjorde både Jan, Lars Gullin och Bengt Hallberg. Resultatet finns på denna platta. Denna hade jag turen att hitta i butiken ANDRA JAZZ i Vasastan. En veritabel höjdarplatta med spel av det bästa som Sverige och USA kunde prestera under dessa guldår i svensk jazzhistoria. Fantastisk musik framförd på ett gudabenådat sätt med framförallt blåsets samspel som är utöver det vanliga. När Stan och Lasse Gullin spelar unisont tillsammans får jag ståpäls, så vackert vemodigt blir det. Jans kvicka melodispel med fingrarna som löper otvunget över tangenterna i solon och ackorden som harmoniskt kompar övriga får en att fundera på om detta verkligen är en 27-åring som kan prestera detta spel och än mer förunderligt att den yngre Bengt Hallberg är på riktigt. Kan inte bli så mycket bättre. Om ni inte redan har denna platta och har möjlighet att komma över den, KÖP!!! Ljudkvaliteten är förvånansvärt bra. Den heter STAN GETZ, Stockholm Session 58, DRAGON DRLP 157/158. Calm
  2. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    Det finns en del tidiga inspelningar med Jan medverkande på piano i andra konstellationer under andras bandnamn som: Gunnar" Hacke" Björkstens Quintett från 1955 som finns med på bl.a Caprice "Svensk Jazzhistoria vol. 7 bl.a. Gunnar "Hacke" Björkstens Quintett från 1956 EP Metronome MEP 353 Med bland andra Åke Persson trombone och Svante Thuresson på trummor. Kenneth Fagerlunds Kvartett från 1956 med Georg Riedel på bas. EP Philips 421 506 PE. Och på Caprice serie Svensk Jazzhistoria vol 8. Calm
  3. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    Sommarturnéen 1958 med Stan Getz under ett antal veckor i juli och augusti blev en veritabel succé mycket tack vare Stan som förutom att han var en världsartist även var på mycket bra spelhumör. Men även Jan Johansson fick mycket beröm för sitt pianospel som utvecklades i det krävande musikaliska sammanhanget. En kritik som dock framfördes i pressen var att han inte fick tillräckligt ljudmässigt utrymme, då många arrangörer slarvade med mikrofonuppställningen vid pianot. Vi skall komma ihåg att i jazzsammanhang var pianot i mångt och mycket fortfarande ett kompinstrument och inte i första hand ett soloinstrument. Men hans innovativa pianosolon gav ändå genklang såväl bland publik som hos musikkritiker. Hans musikaliska frihet utvecklades också i sammanhanget och blev snarast påhejad av medmusiker och publik att göra ramen vidare. Superstjärnan Getz hade lite av idolstatus i sammanhanget och den entusiastiska publiken stod och tryckte på vid scenkanten. Sommar och sol och danskvällar med jazz hängde fortfarande ihop, även om jazzen som ren lyssningsmusik växte. Inte minst genom företeelsen kommande från USA i form av Jazz at the Philharmonic. Calm
  4. calm

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Klart att det är skillnad på horn och horn precis som med andra högtalarkonstruktioner..... Något för HSB-grottan kanske? Calm
  5. calm

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Precis! En av de få gånger jag verkligen blivit imponerad av Avantgarde och dess förmåga att servera tyngdlöst ljud och då man med slutna ögon kan förlora sig in i musiken. Annars har "trattarna" en förmåga att suga in blicken till högtalarna och få dem att höras mer och inte underordna sig i ljudbilden. Detta gällde också superkonstellationen på mässan i Sthlm för två år sedan. Men då var nog lokalen inte fullt idealisk. Calm
  6. calm

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Jag har hört en del hornsystem inklusive W.E. på mässan i München. Har också hört en hel del Avantgarde system och aldrig tyckt att de som ställt upp dem fått till dem så att de levererar på topp. Avantgardes eget "toppsystem" med egen elektronik som visades i München 2015 var en ren katastrof i lyssningshänseende och många med mig fick lämna rummet i ren plåga. Luftigheten är i och för sig imponerande men med den kommer också en viss tunnhet i mellanregistret som gör det omöjligt att producera en verklighetstrogen resonans i en flygel. Det blir lite för mycket strängljud och ett balanserande av diskanten som lätt halkar över i tunn hårdhet. Lite för mycket högtalarljud och strut i mina öron. Däremot tycker jag nog att horn och stråkar gör sig bättre. En utställare som lyckades med uppställningen och pianoljudet var den dansk som för ett antal år sedan spelade på ett Avantgarde-system i Jönköping och Opalen i Gbg. Spelade ett Patrica Barber album med den bästa återgivningen jag hört henna prestera med undantag för live i Paris och NYC och det vill inte säga lite. Men det är min personliga uppfattning, jag är kanske alldeles för miljöskadad av alla liveuppträdanden av just flygel? Calm
  7. Ett celebert besök på Berwaldhallen med Maestro Blomstedt. https://www.berwaldhallen.se Sänds också live i P2 den 24 kl 19 för den som inte kan ta sig till Stockholm. Calm
  8. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    Det blir lite av torrsim men musikhistorien innehåller en del illustrationer också. Här ett filmat inslag sannolikt från tv, med Jan i hans kvartett från 1961. Med en ung Rune Gustavsson gitarr, Ingvar Callmer trummor och Gunnar Johnson bas i Västkustjazz. Intressant samspel och ett välutvecklat pianospel från Jans sida. Calm
  9. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    Tråden kommer att sega sig fram i långsamt tempo, just nu är det lite lågsäsong för hifi. Båten skall i sjön och lite projekt på landet drar.... Men om vi fortsätter i de biografiska spåren så är vi framme vid perioden 1956-59 då Jan formar sitt alldeles egna sätt att spela med Gunnar Johnsons kvintett. Hans improvisationer, mer från det ganska formalistiska sättet att spela som var gängse på den tiden med grunden i en 12-takters bluesformen, men ändå inom ramen för det melodiska, taktmässiga ramen. Hans typiska sätt att göra betoningar i motiv om fem upprepade toner, där de första fyra blir upptakten till en femte accentuerad, en-två-tre-fyra-FEM. Detta upprepas inom ramen för ett kort solo som omfattar 48 takter dvs 4 blues-tolvtakter. Här hittar vi grunden för hans speciella sätt att spela och det som blev lite av hans signum. Kvintetten turnerar i olika delar i Sverige och får möta olika krav på dansant jazz från den nya jazzen till den mer traditionella. Man får också en del radiospelningar under denna tid då mycket sändes live direkt från studion. Men de som anlitades mest var vid denna tid de Stockholmsbaserade musikerna Bengt Hallberg och Arne Domnerus som hade mycket spelningar på bl.a. Nalen, dåtidens stora ungdomsmagnet. På det personliga planet hade Jan träffat sin blivande fru Else och de gifte sig 1957. Men det stora genombrottet och musikaliska utvecklingen och som kom att förändra hans hela hans liv, kom genom ett av de många amerikanska musiker som gästande solister och tenorsaxofonisten Stan Getz som redan var en etablerad storstjärna. Man inledde ett samarbete och turnerande med Gunnars Johnsons kvintett, med Jan som då var väl etablerad som självklar pianist och väl känd under åren 1958-59. Skälet var att Stan gift sig med svenska hustrun Monica och det väntades parets första barn under sommaren 1958 och hustrun ville befinna sig i Sverige inför nedkomsten. Stan som varit i Sverige flera gånger tidigare under 50-talet under spelningar, men nu blev han mer "fast" etablerad med sin blivande familj i Sverige. Han kontaktade då Gunnar Johnson för att göra dessa spelningar. Det var inte helt okomplicerat då Stan Getz naturligtvis hade ganska höga krav på arvoden och dessa kunde inte alltid bäras av mindre arrangörer. Det blev alltså de större etablissemangen som kunde engagera gruppen med gästsolisten Getz och spelningarna blev inte så många som man hoppats på, men en del inklusive grammofoninspelningar blev avverkade i Stockholm med inspelning för Metronom i deras studio. Man skall veta att den framväxande rock ´n rollen börjar göra jazzen mer och mer omodern som framför allt undomsmusik och dansmusik. Fortsättning följer..... Calm
  10. calm

    De största kompositörerna

    Skulle gärna vilja fylla på barock-epoken med Johan Helmich Roman den svenska musikens fader, sedan kan man fundera vilken sköld han skall ha, mht till att han var född utanför Kalmar, men verksam i Stockholm. Han spelade också med Händel i London under en period, men verksam mest som kompositör. Odödliga kompositioner som Drottningholmsmusiken mm känns nästan lite "rockiga" i sin framtoning och barocken har nog varit mycket influerande för senare musik. Calm
  11. calm

    De största kompositörerna

    Utmärk uppställningt! Men flyter Leopold och Wolfgang Amadeus in i samma tidslinje? Calm
  12. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    Spelandet i Gunnar Johnsons Kvintett pågick under flera år. Förutom kapellmästaren själv så spelade Jan piano, Ingvar Callmert trummor, Curth Severö barytonsax och Erik Norström tenorsax. Ibland med Sonya Hedenbratt som sångerska. De turnerade flitigt på olika danslokaler både inom- och utomhus under slutet av 1950-talet. Musiken var egentligen mycket amerikansk lite mer komplex musik en del inspirerad av Gerry Mulligans kompositioner, men med Jans arrangemang och många gånger gjorda improvisationer. Allt i från rena kompande av övriga musiker och egna solon. Jan utvecklade här sin förmåga till att just spela på sitt eget karaktäristiska sätt med betoningar, taktmässiga och melodiösa improviserande. Calm
  13. calm

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Ja torrdemo känns mycket fel i just ASR:s fall. Det har inte hänt något i fråga om utseendeförändring på de senaste 10 åren, men sannolikt mer förfiningar i elektroniken som kunde varit intressant att avlyssna. Känns tryggt ändå att det finns tillverkare som satsar på kontinuitet och trygghet att man levererar god kvalitet som håller över tiden. Inga dagsländor precis. Calm PS Tack för fint reportage! Det blir lite billigare att sitta på åskådarplats hemma onekligen, men då missar man atmosfären på mässan som är oslagbar.
  14. calm

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Kul att få följa med, även om det för egen del inte kan ske på plats! Skall bli spännande att se fortsättningen. Fina bilder med närvarokänsla. Wie immer, som tysken skulle säga! Calm
  15. calm

    Tar resan slut.....

    Det är möjligt att sättet att dokumentera ljud på något sätt blockerar ett fullt ut kritiskt tänkande. Man söker efter färgning eller artefakter av något slag därför att man vet varifrån ljudet eminerar. Det är kanske så att man allt för sällan går in i musikupplevelsen som sådan, utan snarare letar fel och hangups. Det finns dock en kvalitetsnivå som kan uppstå när detta inte längre existerar oavsett digital eller analog lagring. Jag tror att vi har kommit dithän eftersom utrustningen relativt kostnad för investeringen har blivit bättre i relation till ljudkvalitet. I vart fall letar jag sällan fel längre i mitt eget system, sedan kan man alltid reagera för konstiga inspelningar, men mer för musikalisk kvalitet eller konstiga mixningar. Men det gäller oavsett media. Skulle säga att ljudkvaliteten blivit tillräckligt bra för att inte utgöra ett problem oavsett signalkälla, sedan kan man reagera positivt för upplevelser utöver det vanliga. Calm