Jump to content

calm

Medlem+
  • Posts

    11 254
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    187

Everything posted by calm

  1. Första programsläppen till Stockholms Jazzfestival 2024. https://stockholmjazz.se/program/ Bill Frisell kanske vore kul att se live!? Calm
  2. Du har naturligtvis helt rätt ett externt PSU av klass blir nog nödvändigt för ett lyft. Så är det klart! Som vanligt när det gäller prylar i denna klass så krävs något i samma klass. Sorry ibland blir det lite betecknings-förvirring när det gäller "dataprylar" för mig, men funktionen som jag har uppfattat den är den beskrivna och utifrån den som också fanns i den fina recensionen som jag läste och tycker mig känna igen vad gäller den ljudmässiga effekten. Den är påtaglig. https://positive-feedback.com/reviews/hardware-reviews/playback-designs-usb-x4/ Orört är oftast bäst, det är inga amatörer som är i farten när det gäller dessa produkter i framkanten av utvecklingen. Ljudkvaliteten är det som fällde avgörandet för mig som vanligt, den skiljer sig från annat som jag testade. Calm
  3. Vissa saker är kanske lite spännande att testa, men kanske för den fullt kunnige och insiktsfulle dömt att misslyckas. Tänkte mig att ett externt lpsu skulle bidra i positiv mening, men det finns ganska förutsagda faktorer som talar emot. 1. Kvalitet på lpsu:et 2. För låg spänning. Båda sammanföll i detta trail and error-test. Det handlar om Playback Designs lilla( MPS-X) P-Link USBX4 -Optiska överföring som skall kunna avskilja/ minska elektriskt brus till DAC:en via normal USB-kabel och koppling. En liten men sofistikerad länk i ett system där den svagaste länken kan dra ner helheten vilket tyvärr blev fallet här. Men det positiva var också att jag fick tillfälle att också testa vad denna lilla burk faktiskt tillför genom att jämföra den rent med och utan. Jag skulle säga att jag blev förvånad om man jämför klarhet och detalj med och utan PLink Så skall man ge sig på att testa så skall man satsa på något LPSU med audiograde typ det som Paul Hynes tillverkat till min EE-switch som lyfte den biten. Men som sagt ”Skönare lyss……” Det heter ju vetenskap och beprövad erfarenhet och detta var en sådan, fast negativ. Jag fortsätter och njuter med denna fast utan externt PSU. Finns andra prioriteringar. Skall bli kul att testa Regal-Anders USB kabel t.ex👍 Calm
  4. Ytterligare ledtråd kan vara detta lilla linjära spänningsaggregat som jag hittade i mina gömmor. 5v ytterligare en. Calm
  5. ”Mycket skrik för lite ull sa kärringen när hon klippte grisen.”Men det blev den här lilla stumpen. Vad månne bli? Lite tips från bänken fick mig att testa en variant. Vi får se utfallet om det påverkar något? Calm
  6. Lite kabelpyssel på förmiddagen för att göra en anslutning som jag inte testat tidigare i mitt system. Så fram med lilla lödutrustningen för att slippa släpa fram den riktiga lödstationen. Men ändå så viktigt med omsorg och noggrannhet så. Så varför inte vara petig i varje detalj? En NO Qb4 för jordstabilitet, en Shunyata Venon-X EF för bästa strömtillförseln garanterar rätt förutsättningar för kolven så viktiga temperaturen 😁😂Kallödning finns inte på kartan efter lött AXE-växlar på ackord på Ericsson på Telefonplan som mitt första och sista industrijobb. Calm
  7. Hittade min gamla CD med Michael Ruff, Feels Good. En demofavorit som man gärna testade system med när man var runt och sökte nya prylar. Speciellt låten No ordinary day. Allt inspelat live med mycket god kvalitet både ljudmässigt och musikaliskt. Rippade ner den i Innuos Statement och då dök den upp i Roon systematiken men finns varken hos Tidal eller Qobus. Calm
  8. Blev ett gäng EST vinyler som ren komplettering av vissa artister man gärna vill ha i alla format. De är rara i R2R men hörde en kopierad master på TAKE 5 i höstas. Det var något som fastnade i ljudminnet.
  9. Trodde det var ett hgt- märke men om jag ser rätt så är det favorit-YG som står uppställda. 🤔😉 Calm
  10. Vad lämpar sig mer en gråmulen söndag som denna än att njuta lite avslappnad och melodiös triojazz med Sveriges mest framgångsrika trio i den gener. Framstående musiker på varje eget instrument, Bobo Stenson piano, Anders Jormin bas och Jon Fält trummor i Cantando. Klangrikt vemod med en musikalisk konversation full av oväntade små detaljer som förhöjer helheten och skapar just det universum som de hanterar så väl. En av deras bästa plattor IMO. Sedan kan man har lite synpunkter på mixningen som i min värld blir en smula ostrukturerad. Särskilt trummorna och diverse cymballjud som går mellan olika delar av det som borde vara mer som en scen. Pianot i mitten och basen någonstans i bakgrunden i någon form av 3-lagers djup. Men som Bobo sade vid ett annat tillfälle "låter snyggare så". Favorit i repris! Särskilt låten M av Anders Jormin är värd hela albumet. Tror att jag kommenterat den tidigare i bröderna Jormins eget album. Calm
  11. Revox-online som jag anlitat för diverse ledarband och tape har dessa. Kanske borgar för viss kvalitet, men ingen garanti? https://www.revox-online-shop.com/zubehoer/nab-adapter/original-revox-studio-nab-adapter-2er-r1411?number=R1411 Calm
  12. En nästan bortglömd favorit. Michael Ruff som är en fantastisk musiker och liveartist. Tack för tipset @Passerati!
  13. Dagens lyssningar innehåller en del kända alster som ACT:s Magic Moments @ Schloss Elmau. Finns många nummer jag gillar bla. Victoria Tolstoy i Although Your´ Gone. Man riktigt känner in lokalens akustik och för ovanlighetens skull så gillar jag dragspel och naturligtvis Victorias sång och pianot. Jag tycker att en kvalitetsmätare på ett systems förmåga att återge en inspelnings korrekt är att lite udda kanske lyssna på applåder. Är man på plats vet man hur det låter live, men att återge det på en inspelning korrekt är riktigt svårt. Låter antingen platt eller tjockt men sällan balanserat med de höga tonerna och övertonerna korrekt. Vid söndagens lyssning gick diskussionerna lite fram och tillbaka och kom in på vinylens förtjänster, (dock inte denna platta som mig veterligen inte finns i det formatet). Kom på att vinylens okrönte mästare Mirre hade jag inte träffat på år och dag och sedan före pandemin. Så det fick bli en tur till Veteran Hifi, där allting är sig likt. Alltid roligt att träffa honom och diskutera musik och teknik. Stämde av några idéer som surrat i huvudet på mig och som alltid så är allt möjligt i hans värld. Det gäller några anpassningar i samband med att sonen fick ärva min gamla DaVinci-pu. Bättre att säkerställa successionen på förhand1 Calm
  14. Jo det du skriver om placeringen stämmer bra och som du vet så har jag mina på bra avstånd från bakväggen. Sedan är det alltid finliret som ibland fäller avgörandet som invinklingen och avstånd i "lyssningstriangeln" Beträffande delningsfilter, dock inte på konstruktion eller komponentnivå, är väl Hifi News Lab Report den mest beskrivande. LOUDSPEAKERS Franco Serblin Ktêma Loudspeaker Lab Report Lab Report The front-facing midrange drivers in this four-way flagship segue into the two rear-facing woofers at 135Hz, the upper mid cone extending its reach to 1.15kHz before crossing to the 28mm soft-dome tweeter. There's an increase in distortion from <1% through bass and treble to ~2% at this same midband frequency, and a resonant mode too [see CSD Graph 2, below], but this is quickly dissipated. Bass is well extended down to 25Hz (–6dB re. 200Hz) but the corrected, summed nearfield measurements [green area, Graph 1] were complicated by the combined reflex ports and side-venting – the alloy woofers peak at 66Hz while the dual ports are tuned to 60Hz with a useful output down to 20Hz (–3dB). Measured on the treble axis, the forward response shows a boosted mid/presence/treble rising +5.5dB from 1kHz-20kHz, but pair matching is an impressive 0.8dB, improving to 0.6dB from 200Hz-5kHz [black/red traces, Graph 1]. Leaving the elastic grille strands in place [blue trace] reveals ±1.5dB 'ripples' appearing between 2.5-6kHz. Audible? See Ken's listening notes! Serblin's rated 92dB sensitivity is a trifle optimistic unless a full 200Hz-20kHz range is included in the measurement, the high treble lift boosting it to 89.1dB. Otherwise, the 1kHz/2.83V/1m figure is 87.7dB and the mean from 500Hz-8kHz closer to 88.8dB. It's unlikely the Ktêma will be partnered with an asthmatic amplifier, but it remains a reasonably current hungry load to drive. Serblin's quoted minimum of 3.2ohm was proved on test at 27Hz but there's a further drop to 2.8ohm at a very high 20kHz. Phase angles are moderate at +24o/–28o but the maximum impedance is just 8.0ohm/860Hz. PM Calm
  15. Ja, nu har jag kanske med drygt ett år i backspegeln nått dit jag vill komma på det grundmässiga planet. Planeringen, urvalet, testerna och provspelningarna har tagit tid och det är imo viktigt att det får ta tid. Vissa delar tar längre tid än förväntat pga att vissa produkter inte är lagervaror utan tillverkas hantverksmässigt på beställning med halvårslånga leveranstider. Att testa en sak i taget har lärt mig att utvärdera med inte allt på en gång. Utan stegvis lyssna på vad varje del tillför och bidrar med. Men sedan är naturligtvis helheten som är helt avgörande. Det är lätt att i ivern att få allt på plats kanske gå för snabbt fram och egentligen tappa fokus på det mål och den röda tråd som har varit vägledande. Samla intryck vid lyssningar på mässor, i butiker och demos och hemma hos, för att sedan låna hem och förhoppningsvis verifiera att det fungerar i det egna systemet. Sedan systematiskt arbeta steg för steg. Ändrar man allt för mycket så är det lätta att villa bort sig. Försöka undvika tillfälliga frestelser i nyhetsflödet som inte passar min ljudfilosofi med frågan: Kommer jag att kunna leva med detta ljud för lång tid framöver eller är det en tillfällig wow-effekt som är för stunden med risk för lyssningströtthet på sikt. Brukar säga att det är skillnad att lyssna på tå för att fokusera på detaljerna och att låta axlarna sjunka ner och dras med i musiken och helheten. Det finns i varje musikaliskt uttryck en tanke eller en känsla som möjligen går att fånga och öka förståelsen för vad kompositören o/e musikerna vill förmedla för musikalisk bild eller budskap. Jag tycker klangbilden många gånger hjälper till i den processen och den är väsentlig för sammanhanget. 1+1=3 om allt stämmer och inte bara detaljerna får styra utan just helheten. Det är dit jag vill nå och nu har jag tagit ett rejält kliv i den riktningen. Men vissa saker går säkert att ytterligare förfina och det är nu det roliga finliret kan börja med lite tweaks i olika former. Som kablage, fötter och kanske det billigaste att optimera det man redan har som akustik och högtalarplacering t.ex. Genom att millimeterjustera och testa. Finns inga genvägar tyvärr utan bara mödosamt arbete i trail and error-metodiken. Om jag skulle tro att en justering skulle ge ett bättre utfall, t.ex högtalarplacering så är det viktigt att kunna gå tillbaka om det inte faller väl ut. Finns inget så frustrerande som att inte hitta tillbaka till det som lät bättre. Bra markeringstape är underskattat hjälpmedel i hifi-sammanhang, jag gillar den blå bäst. Sorry om detta kanske uppfattas som självklarheter, flum, floskler och slår in öppna dörrar, men detta är mitt sätt att tänka. Fortsättning lär följa................................. Calm
  16. En av skivorna som @P-pan hade med sig på söndagens lyssning. Mycket bra! Även i streaming. Calm
  17. Tack @byZan och @P-pan för besöket igår som får anses som stamgästerna i lysningssammanhang och som har goda referenser till det gamla systemet. Framförallt roligt att ni gillade vad ni hörde och möjligen såg i den estetiska förändringen som också Calma gillar. Men det är naturligtvis den ljudliga förflyttningen som är och varit målet. Båda två uttryckte egentligen mer eller mindre samstämmig min egen uppfattning och som @byZan sammanfattar i ord som "mer av allt". Min egen ambition var att bibehålla den mörkholografiska tonen och om möjligt ytterligare lyfta fram mina grundparametrar klang och harmoni. Där många idag strävar efter dynamik, explosivitet, detaljer och kanske mer slam och puls, så söker jag i första hand lite mer lugn och harmoni utan att vara laid back, detaljer utan att vara alltför överdrivet så att t.ex. körklang eller orkesterklang eller för den sakens skull pianotrioklangen som är mitt musikaliska absoluta slutmål, tonar fram. Jag skall självklart inte recensera mitt eget system men framförallt roligt att två tränade lyssnare gillade vad de hörde. Så efter lite av mig sammansatt igenkänningsmusik som jag vet att gästerna kunde väl, så blev det medhavda vinyler varav åtminstone en av dessa för mig ny Black Acid Soul och en vinyl från PS Audios eget skivbolag skall köpas på vinyl. Den med Älgen på framsidan. Har hört den på CD men detta var ett snäpp bättre.Tack @P-panför fina bilder och inser att det inte bara hänger på utrustningen utan också vem som håller i mobilen Tack för besöket och jag lovar träna lite mer på konsten att få äppelpajen att släppa i botten till nästa gång. Fler lyssningar kommer säkert äga rum också med andra som visat intresse, men måste pga av lite sjukvård göra en paus ett tag. Ni är inte bortglömda! Calm
  18. Frågan är verkligen motiverad, men jag måste bli svaret skyldigt tyvärr. Den placeringen är utprovad enbart baserat på test. Medverkande har varit Matts och i någon mån Gurkan som är Matts utprovare för praktisk tillämpning av hans idéer. Första reflexen tas i sidopunkten utmätt med spegel. De är S-wingen som jag upplever som snabbare än övriga. Calm
  19. Förändringens vindar blåser... Det första som hänt på säkert 10 år. Undrar hur många konkurrenter har den snigeltakten...... Den missade jag faktiskt. Men hålla mig till svart pianolack där det varit möjligt sedan Sf: Grand Piano som var en sällsynt elegant högtalare. Andra modeller hade den lite ljusare trätonen som möjligen var alm eller ask. Som Cremonan, Amati och Amati Anniversary. Stradivarien var mer åt mahognytonen. Calm
  20. Tekniska data och bestyckning och element utvecklades tillsammans med kända konstruktörer som Ragnar Lien som är pappa till silkdomes diskanten. Geometry: four-way topology, five units. The two low-frequency radiators are compression-loaded and room-interfaced at the lower part of the rear of the enclosure. Above the “fusion” frequency, the mid-high cardioid radiators reproduce the significant part of the spectrum, at the top section of the front of the cabinet. The cabinet is a rigid, triple arch-shaped structure. The two lateral front cheeks are concave, while the woofer compressor is convex. The tweeter is a well-established and time-proven 28mm soft-dome unit, created by Ragnar Lian, one of the greatest Danish masters of transducer design. The midrange array consists of two custom-made 4in units in a stepcompensated baffle, in a cardioid acoustic-resistance configuration, for the most accurate reproduction of the musical perspective. The woofers are custom-made 9in metal cone, piston performanceoptimised units, in a compression-controlled and room-interfaced configuration. The crossover is a mutational variable slope, coherent spatial radiation design. Yter pure Silver-Palladium mono-wiring used throughout. Frequency Response: 26Hz - 33Khz, in room Nominal Impedance: 4 ohm (minimum 3, 2 ohm at 70 Hz) Sensitivity: 92 dB/W/m Minimum power amplifier: 20W per channel Dimensions: 42,5 cm × 46 cm × 111 cm (unpacked) 52 cm × 57 cm × 110,5 cm (packed) Weight: 110 kg/pair (unpacked) - 127 kg/pair (packed) Finishing: High gloss piano black, hand-polished aluminium top & bottom Satin Sycamore, hand-polished aluminium top & bottom Calm
  21. Konstruktionen är en smula unik vad gäller Ktêman så tillvida att den har en i det närmaste triangelformad form. Dels för att möjliggöra både en slimmad frontbaffel och en bredare för baselement som är riktade bakåt mot en konkav sköld som sitter en bit i från själva högtalarelementen så att en spalt bildas som "släpper ut" basen via ett par spalter i sidan. Visst ljudtryck neutraliseras också genom att "skölden" har hål och slitsar. .
  22. Den sista länken i hela anläggningen är naturligtvis den helt avgörande, nämligen högtalarna. I mitt fall Franco Serblins förmodligen sista och unika konstruktion Ktema. En i mina öron fantastisk musikförmedlare som kommer att stanna livet ut. Uppställda efter Matts Odemalm på SMT mätningar och akustikanpassningar med Wingar och HH-resonatorer. Anslutna med Regals Reference högtalarkablar till Pilium Leonidas integrerade förstärkare.
  23. Bandmediet är gammalt hos mig. Redan på 70-talet köpte jag min Revox A77 som användes flitigt dels för att kopiera lånade skivor och spela in från radion. Den står numera på landet och är fortfarande i bruk och banden finns kvar. Calm
  24. Den sista komponenten i den analoga delen är Studer 807. Inköpt i Italien av mannen som kallar sig The Recorder Man och som är en fd Studeranställd och studioman. Han livnär sig på att åka världen runt och köpa upp gamla företrädesvis Studermaskiner renovera dem och sälja dem. Han har från studiomodeller som t.ex A 80 och ner till min som är mer portabel modell och utvecklad som mobil studio för t.ex RAI. Det lär ha funnits ett helt lager färdiga maskiner av typen som aldrig kom i bruk pga den digitala omställningen. Men hur som så landade ett ex hos mig och jag är mkt nöjd med den även om den kanske inte brukas dagligdags. Den har inspelningsfunktion och vu-mätare som synes. Ansluten med XLR och RCA-kablar köpta på nätet via Revox. Den har en unik funktion som säkert inte många har, nämligen fjärrkontroll utvecklad av ett amerikanskt företag som stått för elektroniken och hanteras med en helt vanlig standardfjärr. Mycket praktisk i vissa lägen som vid spolning bl.a. eller som tidigare då jag hade bandaren på lägre höjd. Studers egna fjärr är en trådbunden koloss i jämförelse. https://therecorderman.com/en/chisiamo.php
×
×
  • Create New...