calm

Medlem+
  • Content Count

    8 237
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    79

calm last won the day on April 23

calm had the most liked content!

Recent Profile Visitors

24 595 profile views
  1. calm

    Glad Midsommar!

    Tragiskt resultat av den tidiga morgonens åskoväder som inte skulle drabba oss. Ett fritidshus nedbrunnit till grunden, gudskelov utan någon personskada. 60 personer jobbade fruktlöst för att rädda byggnaden. Inom området finns en frivilligstyrka med en bensindriven motorpump med brandslangsdimension, men det räckte tyvärr inte till. Borgarbrandkåren nere från ön kunde bara konstatera att deras insats kom försent. Tragiskt för de drabbade men en riktig tankeställare för oss andra. Saknar idag åskledare men måste överväga om en sådan skall installeras. Förefaller som klimatomställning gör åskvädren mer intensiva och farliga. Tråkigt slut på midsommarfirande. Calm
  2. calm

    Glad Midsommar!

    Glad Midsommar på er alla! Sitter just nu och tittar ut över fjärden från verandan, lite gråmulet men varmt. Tror inte att vi kommer att drabbas av regn och åskskurarna som drar norrut genom Östra Svealand, men osvuret är bäst. Skulle passa med lite svenskt klassiskt som bakgrundsmusik t.ex Hugo Alfvéns Midsommarvaka. Eller Bobby Ericsons Utskärgård. Calm
  3. calm

    DIY Distribution Block

    Med tanke på allt skräp, godkända dock, som säljs i handeln så borde en välgjord DIY-knåpad grendosa vara väl godkänd. Har gjort några själv, nu senast i samband med installationen av den dedikerade linan. Furutech vägguttag som sluter fast stickproppen så att inga oönskade tjuvströmmar uppstår. Vi pratar skillnad i fråga om kvalitet! Undrar om polisen har startat en förundersökning???......... Det hela är ju dokumenterat på nätet! Calm
  4. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    Ju mer man borrar i den svenska jazzhistorien och i synnerhet i Jan Johanssons musikaliska förflutna, så inser man hur aktivt denne utmärkte pianist kom att bli och hur involverad han blev i alla typer av konstellationer. Ständigt dyker det upp nya skivor där han varit med som bakgrundsmusiker i alla möjliga sammanhang. Som denna som jag hittade hos Andra Jazz. Här presenteras Jan som ung lovande pianist i en inspelning från 13 april 1956, alltså i hans tidiga år som musiker och när han i princip tog steget att bli musiker på heltid. Här med framtida medmusiker som Georg Riedel bas, Kenneth Fagerlund trummor och Willy Lundin sax. Hans insats var mer som bakgrundskomp åt de mer namnkunniga kollegorna. Kända kompositioner som t.ex Lover Man och There´ll Never Be Another You. Philips 421 506 PE Calm Calm
  5. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    Det var egentligen tillfälligheter som gjorde att Jan Johansson kom att spela med Getz grupp på Montmartre i Köpenhamn. Stan hade ett satt upp en kvartett, som skulle spela på jazzklubben i sex veckor, bestående av förutom Stan själv, Oscar Pettiford bas och som det var tänkt Kenny Clarke på trummor. På pianot en i Paris bosatt René Urtreger var det tänkt, men som aldrig dök upp. Kenny Clark missade flyget från Paris. Jan Johansson blev kontaktad av Getz och fick brådstörtat bege sig till Köpenhamn. Engagemanget varade i sex veckor och det uppstod en särskild kemi mellan Jan och Oscar Pettiford som utvecklade Jans pianospel ytterligare. Som trumslagare fick Joe Harris rycka in och ersattes senare av William Schiöppfe. Resultatet av spelningarna på Montmartre blev att Stan Getz spelade in denna platta: 14-15 januari 1960 i Kildevangs Kirke. Konvolutet ger varken uppgift om medverkande eller inspelningsplats mer än i Köpenhamn, men oberoende källor pekar på denna. Förekommer också olika uppgifter på bl.a. Discogs. Pettiford var dock ersatt av Dan Jordan på bas i övrigt oförändrad sättning med William Schiöppfe trummor, Jan på piano och Stan på tenorsax. Både Stan och Jan spelar i en melodisk och lyrisk ton som antyder för Jans del utveckling mot hans speciella spelstil som skilde sig från rådande sätt att spela, representerad av t.ex. Bill Evans. Verwe MG VS 68393-2 Calm
  6. calm

    Apexorca på HIGH END München 2019

    Frågan är om vi trots allt inte bara har ett gemensamt mål? Det vill säga att musiken i slutändan skall låta så som vi vill ha den och i ett sådant skick att vi känner igen den efter våra referenser.? Sedan har vi olika metoder för att komma till målet. Om vi generaliserar så tror jag "mätfalangen" kommer snabbast till målet genom att utesluta kombinationer som omöjligen kan fungera ihop, med "lyssningsfalangen" har ett långt och tålmodigt arbete med förkastande av "omöjliga" konstellationer innan man landar rätt. Det senare kostar onekligen mer pengar och det är därför man ibland kan se helt nya produkter till salu kort tid efter lanseringen. Kan inte tolka det på annat sätt eller också har man extremt gott om pengar och tid till sitt förfogande? Själv tillhör jag den senare falangen men inser att ett system inte bara handlar om komponenter men också om den miljö i vilken de skall verka. Det blir ett integrerat system som måste samverka med alla övriga delar. Calm
  7. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    Om Stockholm var jazzens huvudscen i Sverige men mer inriktad på dansant jazz, så blev Köpenhamn ett verkligt nav för inhemska och inflyttade jazzmusiker från främst USA. Jazzklubben som fenomen började dyka upp lite var stans som Blue Note i Paris, Birdland och redan etablerade Village Vanguard i NYC etablerade jazzkonserten som lyssningsform. En milstolpe i Köpenhamns jazzliv var onekligen jazzklubben Montmartre. Anders Dyrup sparkade igång verksamheten 1959 och blev snabbt ett vattenhål för dåtidens turnerande jazzmusiker. Mest var det Dixiland vid denna tid, men sedermera all form av jazz och alla stora jazzmusiker har spelat där. Inte minst Stan Getz som bosatte sig i Danmark mellan 1958 och 1961 blev lite av husband Denna CD som baseras på den dubbla vinylen med Stan Getz At Large är första delen inspelad i Kildevagns Kirke i januari 1960 med Jan på piano, William Schiöpffe på trummor och Daniel Jordan på bas, innehåller en del standards men också lite nykomponerad musik. Måste säga att för första gången är ljudkvaliteten utmärkt på inspelningen och man kan känna volymen i inspelningslokalen och Jans piano framstår klarare liksom Stans lyriska tenor. Calm
  8. calm

    Vad lyssnar du på just nu?

    Jag är rädd att det är värre än så. Patricia har inte släppt ett riktigt album sedan Smash 2013 eller om man skall vara noga finns ett en liveupptagning med enkla medel från 2016 från Green Mill Café, men begränsad till nedladdning. Hennes turnerande är nog det som håller skutan flytande. Hon är lite för smal och har inte samma backning som mer kommersiella artister som Diana Krall som också är mer mainstream och mer stylad. Den musik som Patricia ägnar sig åt slår bättre på mindre scener. Skulle förmodligen kunna öka sin försäljning genom att bli mer utslätad, vilket hon har för hög musikaliskt integritet och är lite för artistisk för. Jag misstänker att det finns nog betydligt större artister som använder sig av crowdfounding som finansieringsform. Det handlar som i bokbranschen om konstnärlig frihet och priset på den. Calm
  9. calm

    Vad lyssnar du på just nu?

    Så landade den till slut. Vi är några fans som bidragit med pengar i ett "crowdfunding project". Märkligt att artister måste gå med håven för att finansiera sina projekt. https://www.artistshare.com/Projects/Experience/367/507/1/Patricia-Barber-Higher?utm_campaign=artistshare_1657&utm_source=storyblaster_facebook&utm_medium=organic&utm_content=0_157353 Patricia Barber ; Higher. Calm
  10. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    Under spelningen i november 1959 på Nalen i Stockholm med Stan Getz så passade Arne Domnérus på att engagera Jan Johansson och trummisen William Schiöpffe till en egen skivinspelning med namnet Arne Domnérus 4, med undertiteln Arne Domnérus Quartet featuring Jan Johansson. På denna EP med fyra nummer inleder Jan med introduktion på två av dem Where or When samt Exactly Like You, den första skriven av Rodgers and Heart, kända bl.a. från diverse Broadway-musikaler. Även baksidans There´s a Small Hotel, är skriven av samma kompositörer. Här förekommer också Georg Riedel som basist. Jan och Georg hade spelat tillsammans tidigare, men osäkert om det var på skivinspelning men kom senare att tillsammans skapa jazzhistoria genom sitt samarbete på Jazz på Svenska mm. Arne Domnérus hade sedan tidigare ett eget band som regelbundet spelade på bl.a. Nalen och själv etablerat sig som en framstående tenorsaxofonist lite i skuggan av bl.a. Charlie Parker men väl känd i jazzkretsar både hemma och utomlands. Calm
  11. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    I augusti 1958 var det definitivt att Gunnar Johssons Quintet var ett minne blott och att Jan Johansson med bas i Göteborg inte ingick i någon fast ensemble. Samarbetet med den nu i Köpenhamn bosatte Stan Getz fortsatte dock och Jan fick möjlighet att vara med Getz på en del av hans spelningar i Köpenhamn, men också på turnér och spelningar i övrigt. Bl.a. till Nalen i Stockholm där Getz var en känd musiker som drog folk. I samband med en spelning 11 november 1959 gjordes en unik inspelning av den dåvarande konferencieren Nalle Nillson. Den spelades in mot löfte att inte ge ut den eller sälja och det höll Nalle under alla år och inspelningen var utlånad till en jazz-journalist som så småningom avled och i samband med utstädning i dödsboet hittades efter 52 år de bortglömda banden. Då hade också upphovsrätten fallit och alltså fritt fram att ge ut. Inspelade med tre Electro Voice EV 664 kardioidmikrofoner på en Tandberg bandspelare så är ljudkvaliteten ovanligt bra, även om Jans piano hörs svagt i bakgrunden, men framstår klart vid solosekvenserna. Spelet är drivet och improviserande och han spelar melodistämma och inte bara ackordspel. Man balanserar under denna tid mellan ren dansmusik och en modernare och mer avancerad jazz. Läser man programmet som är utannonserat som Dans Show 8-2 med två set 22.35 och 00.45. Flera grupper spelar i olika lokaler Hacke Björksten, Arne Domnérus, Carl-Henric Norin och Göran Liljas band. Monica Z uppträdde också. Inträdet var mellan 2:50- hela 5 kronor. Musiken är komponerad av kända amerikanska kompositörer som Gerry Mulligan, Coleman Hawkins, Georg Gershwin m.fl. och skulle kunna kategoriseras som coole jazz men också snabbare beboptempo i vissa nummer. Medmusiker var förutom Stan Getz ts, Jan Johansson p, Dan Jordan b, William Schiöpffe dr. En riktigt bra tidstypisk platta. Riverside RRCD139 Calm
  12. calm

    Äntligen supernöjd med ljudet.

    Med hänsyn till förra besöket ser vi verkligen fram emot nästa också! Vi får se när vi har vägarna förbi Gbg, i vart fall brukar det bli vartannat år. Calm
  13. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    Innan upplösningen av Gunnar Johnssons Quintett spelades denna platta in 13 januari 1958 i Stockholm för Metronome MEP 396. Sättning: Erik Nordström tenorsax, Jan Johansson piano, Curt Severö bariton, Ingvar Callmer trummor och Gunnar Johnsson bas. Skivan med A Little Tune, A Little Tune och Pia skrivna av Erik Nordström, Blues For Lange av Jan Johansson samt Turnstyle av Gerry Mulligan. Stilen går från liten barnkammarramsa, mood musik till stundtals furiöst tempo. Jag gillar framförallt när tenor och baritonsaxarna spelar unisont och i korus, men också Jans spel som är flyhänt broderande i solon som han framför. Inspelningskvalitet vad gäller pianot kan diskuteras, men är tidstypiskt. Blåsen får däremot lättare att fokuseras i mikrofonerna och blir klart bättre återgivna. Roligt att kunna ta del av musik som spelats in för sextio år sedan och bli berörd. Calm .
  14. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    Jazzlivet i Köpenhamn var legendariskt och många musiker passerade revy i den danska huvudstaden. Den här plattan innehåller ett axplock av Stan Getz medverkan. Denna Stan Getz-platta innehåller lite varierande sammansatta grupperingar. Fyra spår med Jan Johansson p, Oscar Pettiford b, Stan ts och Joe Harris dr. I tre andra spår är konstellationen istället Bent Axen p, Gunnar Johnsson b och den tidigare omnämnde trummisen William Schöppfe. Sedan tre spår från Norge-turnén med Erik Norström ts, Jan på piano, Gunnar Johnsson b, Rolf Svensson dr. En vanligt anlitad musiker under denna period var också den Paris-baserade amerikanske trummisen Kenny Clarke. Förtätat spel med en Jan Johansson som uppenbarligen trivdes i större sammanhang och utvecklade honom som musiker och arrangör. Hela atmosfären i den danska huvudstaden var mer avslappnad än den amerikanska och vi skall nog heller inte bortse från avsaknaden av den i USA alltid närvarande rasfrågan som ändå begränsade svarta musikers utveckling och ekonomiska villkor. Intresset för jazz speglades också i att det rapporterades från jazzscenen i de vanliga dagstidningarna på den tiden. Calm
  15. calm

    Den moderna jazzens utveckling

    Vintern 1958-59 blev lite av en brytpunkt för Jan Johansson mycket beroende på omständigheter och samarbetet med Stan Getz. Det blev mycket turnéande i Sverige, Finland och till Norge med Getz. Gunnar Johnsson grupp gästspelade till och med i Berlin och Jan fick mycket beröm för sitt spel och arrangemang. Det började ses som en tendens att skilja den rena "dansjazzen" från den mer konsertinriktade jazzen. Den senare hade inte samma begränsning att den skulle vara dansant och därför gav mer utrymme för improvisation. Inte sällan slutade danskvällar också med något jam i andra lokaler där musikerna kunde sammanstråla med likasinnade för mer otvunget och utvecklande spel. Lite som bebopens framväxt i NYC. Köpenhamn och Paris var lite av europeiska centra för jazzmöten med musiker från framförallt USA och under 1959 kom Jan att engageras av bl.a. Stan Getz i Köpenhamn dit Stan så småningom flyttade. Gunnar Johnssons Kvintett var formellt upplöst och Jan sökte nya konstellationer. Här ett exempel på samarbeten som emanerade från jazzlivet i Köpenhamn och jazzklubben Montmartre. Louis Hjulmand var en ung talangfull vibrafonist och här också spelande tillsammans med basisten Oscar Pettiford väletablerad basist. Två kompositioner av Hjulmand. Calm