Jump to content

Akkelis Audio

Branschmedlem
  • Posts

    1 017
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Akkelis Audio last won the day on May 28

Akkelis Audio had the most liked content!

1 Follower

About Akkelis Audio

  • Birthday 1967-05-11

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.akkelisaudio.com

Recent Profile Visitors

16 834 profile views
  1. Vet inte riktigt vilket forum som är lämpligt för denna länk men det är ett intressant test av högtalarkablar där man gör en mängd mätningar och sedan avslutar med lyssningstest. https://alpha-audio.net/review/megatest-speaker-cables-real-measurements-samples-and-blind-test/ Eftersom mycket expertis och åsikter kring mätningar, lyssningstest, osv finns samlat här kanske det kan intressera. /Stefan
  2. System 6. Kawero högtalare och Ypsilon elektronik. Ett fantastisk välspelande system utan brister. Ypsilon tror jag alltid spelat bra då jag hört dem. Dessa Kawero spelade med Audio Note förra mässan och det var inte lika övertygande. Denna kombination gifte sig däremot perfekt. Ni har noterat och jag gillar släpp och det fanns här. Detaljer, dynamik, botten, precision och såklart engagemang. De ”stora” system jag tog upp i inledningen som sällan presterar, detta var ett av undantagen. Vågar inte en gissa prislappen på systemet men det levererade verkligen välljud och makalös byggkvalitet och finish. Det fanns mycket bra och tanken var att välj fem favoriter, det fick bli sex. Det var också en Hifi Deluxe mässa som vi besökte där det fanns mycket som lät bra. Återkommer med lite mer bilder och favoriter.
  3. System 5. Tune Audio med Trafomatic Audio förstärkare och Rockna signalkälla. Detta system nästan krävde att man satt i sweetspot för att få en bra upplevelse men väl i sweetspot så var man in hifihimlen. Helt makalöst vilken öppenhet, släpp (ja jag gillar släpp), lätthet i anslag, transienter, dynamik, känsla och engagemang. Kanske att detta var helgens hallelujamoment.
  4. System 4. Onda Acustica med Einstein förstärkare. En italiensk högtalare med märkligt utseende, en prislapp på runt 50 000 kr och som spelade så man blev glad i hela kroppen. Dels spelade man ”riktig” musik, ingen Stockfish, inga Tibetanska klockspel. Men det hade attack, öppenhet, släpp, driv, timing. Detta var riktigt roligt.
  5. System 3. Avantgarde Trio G3 med SMEs nya toppmodell av skivspelare och Wadax DAC. Avantgarde drev sina högtalare helaktivt med de inbyggda iTron förstärkarna. Storskaligheten, det obegränsade dynamiska omfånget, släppet, renheten, drivet, detaljerna, ja jag gillar detta. Här satte sig jag och Jonas några gånger för att ”rensa huvudet” då man var trätt. Ett par låtar ”rent ljud” så var man pigg att ge sig ut på mässan igen.
  6. System 2. Fink Team högtalare och Soul Note elektronik. Facinerande perfektion är min bästa beskrivning av detta system. Perfekt presentation, oklanderligt, detaljerat, torrt, luftigt, en fascinerande ljudupplevelse. Det är inte ett system jag själv skulle välja men precisionen och presentationen var imponerande.
  7. Vi har nu varit tillbaks i ca en vecka från årets High End Show i Munchen, världens största, renodlade, 2-kanals hifimässa. Jag (Stefan)tänkte presentera mina höjdpunkter, reflektioner och favoriter. En reflektion för mässan överlag är att den erbjuder produkter dels för den verkliga ljudentusiasten men också för den som ser hifi som en statussymbol. Det sistnämnda är inte så vanligt i Sverige där det nog betraktas som det motsatta. Produkterna som riktar sig till de som ser det som en statussymbol har i mina ögon ofta galna prislappar, massor av ”glitter” och prestanda är inte i relation till, eller som mål då man tar fram produkter. Målet är att motsvara en prislapp så hög att inte ”alla” kan äga den. Jag har inga problem med att saker kostar mycket pengar men det ska vara baserat på prestation. Å andra sidan så förstår jag att om det finns en efterfrågan så är det naturligtvis många som svarar upp med att leverera. En reflektion som jag har med från årets, och tidigare mässor, är att det verkar svårt att få de riktigt stora systemen att spela bra. Jag tänker på systemet där elektroniken består av 6-10-12 lådor och högtalarna väger ett par hundra kilo. Det kan låta kontrollerat och kan säkert spela högt, men släpp, känsla, engagemang saknas i de flesta av dessa system. Visst, det är en mässmiljö med allt vad det innebär, men ändå. Min tes är att det blir så många komponenter i signalvägen, så många kontaktövergångar, kablar (XLR, RCA), att man tappar ”nerven” på vägen. Få saker låter lika närvarande som en single end förstärkare och ett bredbandselement. Det har andra brister, men nerven finns där. En annan reflektion är att jag nu levt med horn så länge att jag sällan tycker vanliga dynamiska högtalare är speciellt roliga att lyssna på. Ljudet släpper inte, det är återhållet, det spelar i lådan. Det finns undantag såklart och en del sådana som är riktigt bra och som kommer med på min lista. Mina fem favoriter är inte rankade utan är bara sex system som jag tyckte mycket om. System 1. Kora förstärkare med Diptyque magnetostathögtalare. Streamer och kablar noterade jag inte. Koras rörhybridörstärkare jobbar vi med i butiken och tycker mycket om men dessa högtalare var jag inte bekant med. Det spelade väldigt öppet, dynamisk, engagerande, intressant, man ville gärna sitta kvar en stund till. Var tillbaks ytterligare en gång för att höra en mindre model från Diptyque och det spelade på samma fina sätt även det.
  8. Nu ska jag inte kapa Ulriks tråd så mycket mer men vill ändå svara på din fråga. Jag håller med, det har hänt något i med hifbranchen i och med att många, kanske främst asiater, har hifi som en statussymbol och det verkar viktigare att det är blingigt och dyrt än att det levererar prestanda i förhållande till priset. Detta är något vi hör från många av våra vänner i branchen, "kan ni inte göra något dyrare"..... är ofta en fråga, inte bättre.... Många av mina favoritrum på årets mässa innehöll grejer till en väldigt rimliga pengar, vi fick finfina upplevelser av högtalare för 60-150 000 kr. Mycket jättedyrt levererade inte alls, men en del saker som kostade mycket pengar gjorde det. Avantgarde som ligger mig varmt om hjärtat kommer att erbjuda hela sitt nya sortiment som helaktiva. instegsmodellen, helaktiv med streaming/förstegsmodul kommer att kosta ca 370 000 kr. Det är jättemycket pengar å ena sidan, å andra sidan köper folk bilar för det dubbla utan att någon reagerar och det är ett komplett system som man kan ha tusen och åter tusentals timmar av glädje med. Trio G3 är för att visa det bästa man kan och i det sammanhanget får man rätt bra prestanda för sina pengar även där. Om man har plats för dom.
  9. Egentligen är det ganska billigt. Du får betala ca 1.8 miljoner för ett komplett system med 2 st hornbasar, helaktivt,med försteg och streamingmodulen. Tillsätt bara 2 strömsladdar. som jämförelse kan man se på ex Sonus Faber Aida, 1.2 miljoner, Focal Grande Utorpia, drygt 2,5 miljoner, Marten Coltrane Supreme 4,9 miljoner eller den lilla Mingus Orcestra för strax under 2.2 miljoner., Rockport Lyra 2,2 miljoner, Verity Lohengrin IIS ca 1,4 miljoner, osv. Och alla dessa behöver du köpa till en massa matchande elektronik och kablage. Så Trio G3 helaktivt är lite av ett budgetfynd :-)
  10. Jag bidrar gärna med en bild på Avantgarde. Detta är den nya G3 generationen och det finns såklart en massa saker man förbättrat och ändrat sedan förra generationen. Den största och kanske mest uppseendeväckande nyheten är dock att detta är ett helt aktivt system, dvs inga externa förstärkare. Man använder en helt nyutvecklat förstärkarteknik som man kallar iTron. Det är en strömförstärkare i motsats till i princip det mesta annat på marknaden som är spänningsförstärkare. (denna teknik används inte i bashornen) Nu hade man ett försteg och RIAA men det kommer en försteg och streamingmodul under sommaren så då kan dom fungera som en Roon Enpoint, eller man kan välja Tidal Connect och bara ha sin skivspelare ansluten till den inbyggda förstegsdelen. Sparris, färskpotatis, schnitzel och en god öl, det blev nog 3 eller 4 sådana menyer för egen del :-)
  11. Stefan på Akkelis här. Följer det hela på distans och bollar tankat med Björn. Lite synd om du tappar sugen Apex, för detta är verkligen inte komplicerat på något vis. Med Statement så finns två val då man ansluter en DAC, det ena är att man i "inställningen" bockar för att Statement själv ska välja den DAC som är ansluten. du funkar den lika smidigt som din Bluesound. Det andra är att man själv väljer i en lista. där finns tidigare anslutna DACar och där dyker nya upp, som Statement identifierad. Om man väljer en ny, eller gör någon annan ändring, så måste man alltid avsluta med att bekräfta ändringen genom att trycka på knappen längst ned "Apply changes". Hoppas att allt nu ska funka framöver. Vi hjälper gärna till annars på det sätt som är smidigast. Lycka till med fortsatt utvärdering av streamingen.
  12. Rapport från Akkelisbutiken. Vi har fått med MSB DACen till butiken och testar den här med Innuos Zen. Problemet är detsamma, vi har musik i 10 sekunder och sedan blir det tyst. MSB DACen funkar ju med Bluesound och den funkar även utmärkt med vår Aries G2.1. Uppenbarligen är det något med MSB DACen i kombination med Innuos som inte fungerar. Jag förstår att Calm löste problemet med sin MSB DAC och Innuos, går det att lägga upp uppdateringsfilen för MSB DACen som en fil på ex Dropbox som vi kan ladda ner och föra över till MSB DACen? Vi har sålt mängder av Innuos, vi kör dom i flera system i butiken och vi har aldrig råkat ut för detta tidigare. Vänligen/ Stefan & Björn
  13. Siriusen fungerar som den ska men eftersom vi bara kört den med Lightning Link med övriga Auralicprodukter i butiken var det svårt att ge support på telefon. I butiken kopplade vi upp det på samma sätt som hos Apex, dvs lightning link från Aries G2.1 till Sirius G2.1 och från Sirius till DAC en vanligt koaxial digitalkabel. Lite rattande på inställningarna så att den själv väljer vad en ska uppsampla till så funkar det perfekt. Den vet då att max ut på koaxialutgången är 196 khz och då blir en 44.1 khz fil max 176,4 khz och en 96 khz fil (Qobus) blir då 192 khz.
  14. 100% klockrent Mats !!!!!! Vi har ju gjort mängder av jämförelser och en korrekt rippad cdskiva låter alltid bättre än samma skicka streamad via Qobuz eller Tidal och även samma skiva spelad via en cd-drive. Om vi ska ranka ljudkvalitet: 1. CD skiva rippad på rätt sätt 2 CD drive/spelare 3. Qobus 4. Tidal 5 Spotify Som bubblare finns ju möjligheten att köpa och ladda ner samma skiva i högupplöst, men det var ju inte aktuellt i just detta fall.
  15. Auralic Sirius G2 Universal Upsampling Processor, med betoning på Universal. Sirius G2.1 är gjord för att funka utmärkt även i andra system där inte nödvändigtvis en Aries är streamern och en Vega är DACen. Positive Feedback Online gör en djup recension där de kör med DACar från DCS, Chord och Schiit. Positive Feedback testar Sirius G2.1 Hifi+ gör en liknande recension, men inte riktigt lika omfattande: Hifi+ Testar Sirius G2.1 Ni har några spännande dagar och jämförelser framför er. Det blir spännande att se om ni hittar nån digitalkedja bra nog att ta plats bland rullbandarna och skivspelarna.
×
×
  • Create New...