- Marten -

Branschmedlem
  • Content Count

    336
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Reputation Activity

  1. Like
    - Marten - got a reaction from AlfaGTV in MSB Audio, nya DACar   
    Jag kan bekräfta att det är fortfarande vi på Marten som distribuerar MSB. Det har kommit en hel del mycket spännande nyheter som vi har legat lite lågt med tills allt går att leverera. Nu finns allt för leverans med rimliga leverans tider. Priserna kommer att vara de priser som står på MSB hemsida, fast svensk moms måste läggas på (+ 25%). Återkommer med det snaraste med mer info.
     
    mvh
     
    Marten
     
  2. Like
    - Marten - got a reaction from AlfaGTV in MSB Audio, nya DACar   
    Hej, i svenska kronor med svensk moms så hamnar den på ca 137000:-.
  3. Like
    - Marten - got a reaction from AlfaGTV in MSB Audio, nya DACar   
    Vill också bekräfta att MSB renderer modul är Roon ready. Vi spelar själva med Roon Nucleus+ med mycket gott resultat.
  4. Like
    - Marten - got a reaction from AlfaGTV in MSB Audio, nya DACar   
    Jag kan bekräfta att det är fortfarande vi på Marten som distribuerar MSB. Det har kommit en hel del mycket spännande nyheter som vi har legat lite lågt med tills allt går att leverera. Nu finns allt för leverans med rimliga leverans tider. Priserna kommer att vara de priser som står på MSB hemsida, fast svensk moms måste läggas på (+ 25%). Återkommer med det snaraste med mer info.
     
    mvh
     
    Marten
     
  5. Like
    - Marten - reacted to Gigas in Gigas Vintage Sony   
    Ska påpeka att denna "ur" TA-1120 saknar utgång för hörlur som kom på TA-1120A några månader senare. En kontrollampa sitter jämte powerlampan på den första modellen.
  6. Like
    - Marten - got a reaction from Taxmannen in Från LoFi till något slags HiFi...   
    Den kommer både på vinyl och masterband kopia. Vi har precis gjort färdigt klippningen så det är på gång.
  7. Like
    - Marten - got a reaction from Taxmannen in Från LoFi till något slags HiFi...   
    Den kommer både på vinyl och masterband kopia. Vi har precis gjort färdigt klippningen så det är på gång.
  8. Like
    - Marten - got a reaction from Taxmannen in Från LoFi till något slags HiFi...   
    Den kommer både på vinyl och masterband kopia. Vi har precis gjort färdigt klippningen så det är på gång.
  9. Like
    - Marten - got a reaction from Taxmannen in Från LoFi till något slags HiFi...   
    Den kommer både på vinyl och masterband kopia. Vi har precis gjort färdigt klippningen så det är på gång.
  10. Like
    - Marten - got a reaction from Taxmannen in Från LoFi till något slags HiFi...   
    Den kommer både på vinyl och masterband kopia. Vi har precis gjort färdigt klippningen så det är på gång.
  11. Like
    - Marten - got a reaction from AlfaGTV in Från LoFi till något slags HiFi...   
    Hej,
    jag har tidigare hört digitala kopior (PCM 24/96) av master-band av en inspelning gjord på en Nagra 4S och det har varit väldigt svårt att höra någon skillnad överhuvud taget. Men jag ska göra ett mer "seriöst" prov, när vi har fått vår nya (tillverkad 1993) bandare av mycket hög klass, och kopiera till PCM 24/96 av den inspelningen som vi gjorde för ca 1.5 år sedan på en Studer A80. Rapporterar när detta är gjort. Återkommer i ämnet i en egen tråd.
     
    Mvh Leif
    Marten
  12. Like
    - Marten - got a reaction from AlfaGTV in Från LoFi till något slags HiFi...   
    Hej,
    jag har tidigare hört digitala kopior (PCM 24/96) av master-band av en inspelning gjord på en Nagra 4S och det har varit väldigt svårt att höra någon skillnad överhuvud taget. Men jag ska göra ett mer "seriöst" prov, när vi har fått vår nya (tillverkad 1993) bandare av mycket hög klass, och kopiera till PCM 24/96 av den inspelningen som vi gjorde för ca 1.5 år sedan på en Studer A80. Rapporterar när detta är gjort. Återkommer i ämnet i en egen tråd.
     
    Mvh Leif
    Marten
  13. Like
    - Marten - got a reaction from AlfaGTV in Från LoFi till något slags HiFi...   
    Hej,
    jag har tidigare hört digitala kopior (PCM 24/96) av master-band av en inspelning gjord på en Nagra 4S och det har varit väldigt svårt att höra någon skillnad överhuvud taget. Men jag ska göra ett mer "seriöst" prov, när vi har fått vår nya (tillverkad 1993) bandare av mycket hög klass, och kopiera till PCM 24/96 av den inspelningen som vi gjorde för ca 1.5 år sedan på en Studer A80. Rapporterar när detta är gjort. Återkommer i ämnet i en egen tråd.
     
    Mvh Leif
    Marten
  14. Like
    - Marten - got a reaction from plind in Plind goes back to basics   
    När man betalar via iTunes så kostar det extra. Har gjort samma misstag. Jag sa upp prenumerationen på mitt Apple konto och prenumererade direkt på Tidal i stället.
     
    Mvh
  15. Like
    - Marten - reacted to Apexorca in Mästarmöte har en vinnare!   
    Tänkte slå ett slag för det öppna sinnet. Att inte låsa fast sig i sina gamla invanda banor utan att utmana, ffa sig själv. Men visst är det kul att utmana andra också! Eller vad säger du, Frank Zappa?
     
    Min son utmanar sig själv och mig. Jag köpte en hel hög med blandade Zappa plattor för några år sedan eftersom jag ser ffa Zappas musikaliska storheter,  men även hans fria, kreativa och utmanande sida på flera plan. Jag försökte, men fastnade inte med den slutsatsen att det är begåvat på flera plan, men jag fastnade inte med hjärtat. 
    När nu min son plötsligt för några månader sedan började visa mig låtar med Zappa som han lyssnar till, uppskattar och som han lär sig på gitarren, (delar av... svårt att spela som Zappa även för fullfjädrade proffs) , så måste jag säga att jag ändrat mig. Zappa har gjort fantastisk musik, svår så klart, men man kan faktiskt lära sig att förstå den och gilla den även om man inte fattat den först. Musikstunden hos bebop i somras innehöll lite Zappa och det gillade jag. Det växte på mig. Mycket berikande måste jag säga. Sonen satte dock in nådastöten efter att han spelat "Little dots" för mig. Jäklar vilka musiker. Hur sonen, 17 år, började lyssna på Zappa vet jag inte faktiskt. Det var inte mitt fel i alla fall. 
     
    Varför skriver jag detta? Dels för min anledningen av min inledning och dels för sammanträffandet med en dokumentär där säkert några fördomar kommer på skam och andra stärks om Frank Zappa i denna dokumentär på SVT i kväll.
     
    Zappa är stor i musiken, men Zappa själv är mycket större än bara musiken.
     
    Frank Zappa på SVT.
  16. Like
    - Marten - reacted to Engelholm Audio in Träets klang   
    Marknadsföring är absolut en del av det hela. Huvudet på spiken! Samma sak att element och filter spelar stor roll - det är två extremt stora tongivare (!) i slutresultatet.
    Om dom mäter lika på alla sätt man kan mäta, då lär dom låta jä---igt lika.
    Men med bara EN mätning som är "lika" så är risken överhängande att det ändå låter olika (vilket säkert kan detekteras i andra mätningar).
    Mm...jag får känslan av att du blandar ihop filterkomponenternas kvalitet med filtrets uppbyggnad, värde (uF, mH och ohm, 1a, 2a ordningen, etc). För mig är det såhär; filterkomponenter låter olika men kommer man ifrån den sortens kvalitet som knappt hör hemma i högtalare så är vi på nyanser. Viktiga måhända, men inte natt-å-dag. Som Kaiser gör, så går man all in på komponentkvaliteten. Fine. Det låter bättre! Hemma hos mig lyssnade Bebop, Sven Bilén och ett par till då jag gick från en 50 kronors konding till en 1700 kronors. Samma värde. Samma filter. Bara komponentkvaliteten. För (jag tror?) alla va det mer upplösning och mer luftig återgivning. Värt pengarna? Absolut, om man ser till bara de 3000kr. Det hade varit dyrt att "fixa i efterhand" med kablar, kan jag lova. Men om vi tar de 3000kronorna och lägger på egen vinst, marginal till distributör, till butik och till slut ut till kund? Och gör man detta genomgående på alla 5-10 komponenterna i en tvåvägshögtalare...ja då lämnar man en prisklass och hittar in i en högre, bara på kondingarna. Och i det läger är det kanske viktigt att de stora dyra filterkomponenterna också syns rejält?
    Själva filtret, med topologi, värden och så vidare är en annan femma. Här kan ett par värden fel (låt säga 5,6uF istället för 3,9uF till diskanten) göra att det distar påtagligt...eller i värsta fall bara distar med visst musikmaterial (svårare att detektera) som så att säga exciterar problemområdet (mezzo sopran, tex) på ett visst sätt. Här pratar vi om vart man lägger en delningsfrekvens mellan tex diskant och mellanregister (2000Hz? 2300? 1700? 3000?) samt om man använder sig av 1a, 2a, 3e eller 4e ordningens branthet.
    Förstår inte riktigt din sista retorik, men generellt så är det rimligt att alla högtalartillverkare ändå letar efter att låta lite unikt, även om det ibland är nyanser (men ändå hundratusentals kronor i skillnad). Bebop har ofta varit inne på behovet att bygga en "story" och jag tycker det beteendet blir mer och mer uttalat bland dom stora tunga märkena.
  17. Like
    - Marten - reacted to Engelholm Audio in Träets klang   
    10/10 poäng, påstår jag!
  18. Like
    - Marten - reacted to Engelholm Audio in Träets klang   
    För att mäta vibrationer på en högtalarlåda så kan man använda en accelerometer. Detta är som en mikrofon fast istället för luftburna ljudvågor så mäter den mekaniska rörelser. Vi har det (nog va?) i våra smartphones... Det finns säkert folk med högre R&D budget än mig och jag gissar att det även finns möjlighet att använda sig av laser för att mäta av vibrationer. Men för att jag ska vara bekant, så tar jag det med accelerometer. Denna bilden är läcker:

    Bild från http://www.audiosmile.com/
    Helt sonika fäster man en pryl på ytan och sen spelar högtalaren och man får ett mätresultat. Låter man datorn jobba lite så kan den utöver själva frekvensgången också räkna ut tids-domänen och vi kan nog (försiktigt) dra en parallell till rumsakustik och "efterklang". Typ, lådans sidoväggar har en egen efterklang med RT60 på 200 ms (påhittade värden).
    För mig, med ovan information/kunskap, så blir det HELT FEL att prata om att lådan SKA vibrera och sjunga med på ett positivt sätt. Lådan ska va helt jäkla tyst och bäst chans att sjunga rätt har högtalarelementen (även om dom också egentligen är rätt kassa...verkningsgrad på 0.7% är ju rätt illa och till och med förbränningsmotorn framstår som ett effektivitets-orakel).
    Mårten-grabbarna är duktiga (spoiler alert, va?) och Stereophiles mätning visar på BRA kontroll på lådans väggar:

    https://www.stereophile.com/
    Kort och gott är allt dämpat med iaf -18dB. "Allt är relativt" sa nån och jämför vi mot andra lådor som Stereophile mätt så ser vi tydligt att det skiljer:

    Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand

    Snell Illusion

    PSB Alpha B
     
    Nu kommer frun hem med Thai-mat! Har ni frågor (främst ang mätningarna och minst angående Thai-maten) så ställ dom så kan jag nog skriva lite till. :P
     
  19. Like
    - Marten - got a reaction from Double A in Träets klang   
    Man kan säga (något förenklat) om det är något annat än membranet som rör sig i högtalaren då är det distorsion. Sedan så har ju högtalarelement, mer eller mindre, i sig en inneboende distorsion.
    Det Engelholm (och jag) menar är att om har ett nära resonansdött kabinett så påverkar det väldigt lite "tuningen". I det läget så kan konstruktören välja vilken tonal balans eller klangkaraktär han vill ha. 
    Men kabinettet har mycket stor påverkan på det totala ljudet om det inte är resonansdött.
    Blev det lite mer förståeligt?
  20. Like
    - Marten - got a reaction from Engelholm Audio in Träets klang   
    Det tycker jag är ett feltänk. Ju fler problem vi eliminerar (distorsion, olinjäriteter, resonanser mm) i våra högtalare ju närmare musiken kommer vi och liveupplevelsen ökar. Med andra ord det låter mindre hifi och mer musik, om man kan uttrycka det så.
    Om det låter dött så är det distorsion man lyssnar på. Vissa inspelningar som tex från Opus3 kan låta dött och ganska tråkigt om inte anläggningen har tillräckligt låg distorsion (hög upplösning), men med en tillräckligt högupplöst anläggning så kommer inspelningen till liv och livekänslan blir uppenbar. Det erfar vi också med våra egna inspelningar på Marten Recordings.
  21. Like
    - Marten - got a reaction from Engelholm Audio in Träets klang   
    Det tycker jag är ett feltänk. Ju fler problem vi eliminerar (distorsion, olinjäriteter, resonanser mm) i våra högtalare ju närmare musiken kommer vi och liveupplevelsen ökar. Med andra ord det låter mindre hifi och mer musik, om man kan uttrycka det så.
    Om det låter dött så är det distorsion man lyssnar på. Vissa inspelningar som tex från Opus3 kan låta dött och ganska tråkigt om inte anläggningen har tillräckligt låg distorsion (hög upplösning), men med en tillräckligt högupplöst anläggning så kommer inspelningen till liv och livekänslan blir uppenbar. Det erfar vi också med våra egna inspelningar på Marten Recordings.
  22. Like
    - Marten - got a reaction from Engelholm Audio in Träets klang   
    Ok, då förstår jag. Det jag tror Engelholm Audio menar är att "tuningen" eller "ljudkaraktären" bestäms till största delen av filter/element och inte av själva kabinettet, om det är bra konstruerat. Så det är nog som du säger att i vissa fall så får kabinettet större "cred" än det borde, åtminstone då det gäller ljudkaraktär och tonal balans.
  23. Like
    - Marten - got a reaction from Engelholm Audio in Träets klang   
    Ok, då förstår jag. Det jag tror Engelholm Audio menar är att "tuningen" eller "ljudkaraktären" bestäms till största delen av filter/element och inte av själva kabinettet, om det är bra konstruerat. Så det är nog som du säger att i vissa fall så får kabinettet större "cred" än det borde, åtminstone då det gäller ljudkaraktär och tonal balans.
  24. Like
    - Marten - reacted to Engelholm Audio in Träets klang   
    Suck - semester och jag läste igenom hela tråden, citerade flera inlägg och skrev ett svar. PANG så skulle datorn starta om och hela mitt inlägg försvann.
    MEN vilken intressant tråd detta är!
    Om man som Magico eller YG gör högtalare i alu och dessutom har alu på 80% av sina hemsidor och även i marknadsföringsmaterial - då tune'ar man ju heller inte fram en soft, laidback högtalare! Låt säga 90% av ljudet sitter i filter och element. Och det är helt OK att ta Accuton-element och få det att låta gosigt, laidback och så...men i samma låda (givet lådan är bra) så kan man också öka på detaljeringsgraden och så att säga blända upp ljudet! Att dra slutsatser (eller blir stärkt i tro baserat på hur vissa märken låter med vissa material) är för mig väl naivt.
    På nått sätt har jag svårt för den allmänna godtrogenhet till hifi-företag att dom minsann kan kompensera upp ljudet genom att lådan skramlar!?? Denna färgning är helt OK för den är inbyggd, verkar man tycka. Det är en del av den större planen.
    Men att stoppa in en EQ i signalkedjan för att tex tämja en för påstridig diskant det är NO-NO. För man kan ju inte påverka signalen negativt.
     
  25. Like
    - Marten - got a reaction from juha in Den långa vägen tillbaka.   
    Kan så vara, men enligt min egen erfarenhet så är det ganska mycket enklare att få till det med iOS och är mer "plug n play" och färre fallgropar. Kanske inte ett stort problem för de som kan och har tålamod.