Jump to content

- Marten -

Branschmedlem
  • Posts

    376
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Reputation Activity

  1. Like
    - Marten - reacted to Muffin in Mat till vardag och fest - recept och tips   
    Ponzusås. Efter tips från Markus Aujalay.
    Gott till asiatiska rätter med kött, fisk, skaldjur eller wook.
  2. Like
    - Marten - got a reaction from Engelholm Audio in Mat till vardag och fest - recept och tips   
    Brukar köpa denna om man vill ha mycket smak:
    https://eu.lkk.com/en/products/pure-sesame-oil
     
    Det finns fler men ofta är de "blended" och är mildare i smaken och passar mer om ska använda oljan till stekning och inte bara smaksättning.
    Med vänlig hälsning,
  3. Like
    - Marten - got a reaction from figge in Mat till vardag och fest - recept och tips   
    Brukar köpa denna om man vill ha mycket smak:
    https://eu.lkk.com/en/products/pure-sesame-oil
     
    Det finns fler men ofta är de "blended" och är mildare i smaken och passar mer om ska använda oljan till stekning och inte bara smaksättning.
    Med vänlig hälsning,
  4. Like
    - Marten - got a reaction from figge in Mat till vardag och fest - recept och tips   
    Tror denna är gjord på ej rostade sesamfrön, till skillnad mot de flesta andra, och då betydligt mer finstämd/mildare i smaken och passar till annat där de andra oljorna tar lätt över.
    Med vänlig hälsning,
  5. Like
    - Marten - reacted to Daniel in Stylus besöker München High End 2022   
    Brinkmann audio
     
    I år hade Brinkmann inget eget rum. Men de fanns representerade i många andra. 
     

     
    Hos Audiovector hittade vi Brinkmann Taurus med det fina riaa-steget Edison mk.2. I övrigt Elektronik från Gryphon. 
     

     
    Hos Engström och Marten hittade vi en Balance med 2 armar. Här lät det riktigt bra! Timo spelade skivor på ett föredömligt sätt och vi han byta några ord. Snygga och välljudande produkter utan tvekan. Bra släpp, attack och en fin tonalitet. Ett av de bättre rummen på mässan. 
     
    Kul att se så många Svenska och Danska märken prestera bra också. Jag skulle gärna se en lite större gemensam satsning för att försöka locka till sig fler musikälskare till vår härliga värld, istället för att lägga så mycket energi på att oroligt kolla över axeln på vad "konkurrenterna" gör. High end världen är en extremt liten värld. Men tänk om fler samarbetade för att försöka sprida evangeliet utanför vår lilla bubbla.  Jag är genuint glad för den framgång som tex Marten och Engström så välförtjänt har just nu. Det är dessutom bra för hela den skandinaviska branschen. 
     
     
  6. Like
    - Marten - reacted to lindome in Värmebölja i centraleuropa - München 2022   
    Nåväl, i rummet med Engström o Marten var inte Leif eller Jörgen närvarande.
     
    Martens egna rum var det som fick flest besök av oss under helgen.
    Det lät bra men men allra bäst på söndag eftermiddag då maestro själv fick vara DJ. 
    En blandad kompott av artister och riktig musik
    Stort tack för en fin musikstund Leif

  7. Like
    - Marten - got a reaction from Apexorca in Marten spelar in med Jazzlegender.   
    Hej,
    denna inspelning är enbart gjord digitalt i 24/96.
     
    Med vänlig hälsning,
     
    Marten
  8. Like
    - Marten - got a reaction from Double A in Marten spelar in med Jazzlegender.   
    Hej,
    det kommer en ny "Supreme Sessions 3" till hösten med ett par spår med Chuck Israels på samt naturligtvis andra intressanta artister/musiker. Vi pratar om att eventuellt göra ett fullängds album med Chuck också, men det blir förmodligen nästa år i så fall.
     
    Tack Calle för ett väldigt fint och välskrivet reportage.
     
    Med vänlig hälsning,
     
    Marten gänget
  9. Like
    - Marten - got a reaction from LISTEN TO MUSIC in Marten spelar in med Jazzlegender.   
    Hej,
    det kommer en ny "Supreme Sessions 3" till hösten med ett par spår med Chuck Israels på samt naturligtvis andra intressanta artister/musiker. Vi pratar om att eventuellt göra ett fullängds album med Chuck också, men det blir förmodligen nästa år i så fall.
     
    Tack Calle för ett väldigt fint och välskrivet reportage.
     
    Med vänlig hälsning,
     
    Marten gänget
  10. Like
    - Marten - got a reaction from plind in Marten spelar in med Jazzlegender.   
    Hej,
    det kommer en ny "Supreme Sessions 3" till hösten med ett par spår med Chuck Israels på samt naturligtvis andra intressanta artister/musiker. Vi pratar om att eventuellt göra ett fullängds album med Chuck också, men det blir förmodligen nästa år i så fall.
     
    Tack Calle för ett väldigt fint och välskrivet reportage.
     
    Med vänlig hälsning,
     
    Marten gänget
  11. Like
    - Marten - got a reaction from byZan in Marten spelar in med Jazzlegender.   
    Hej,
    det kommer en ny "Supreme Sessions 3" till hösten med ett par spår med Chuck Israels på samt naturligtvis andra intressanta artister/musiker. Vi pratar om att eventuellt göra ett fullängds album med Chuck också, men det blir förmodligen nästa år i så fall.
     
    Tack Calle för ett väldigt fint och välskrivet reportage.
     
    Med vänlig hälsning,
     
    Marten gänget
  12. Thanks
    - Marten - got a reaction from Apexorca in Marten spelar in med Jazzlegender.   
    Hej,
    det kommer en ny "Supreme Sessions 3" till hösten med ett par spår med Chuck Israels på samt naturligtvis andra intressanta artister/musiker. Vi pratar om att eventuellt göra ett fullängds album med Chuck också, men det blir förmodligen nästa år i så fall.
     
    Tack Calle för ett väldigt fint och välskrivet reportage.
     
    Med vänlig hälsning,
     
    Marten gänget
  13. Like
    - Marten - got a reaction from P-pan in Marten spelar in med Jazzlegender.   
    Hej,
    det kommer en ny "Supreme Sessions 3" till hösten med ett par spår med Chuck Israels på samt naturligtvis andra intressanta artister/musiker. Vi pratar om att eventuellt göra ett fullängds album med Chuck också, men det blir förmodligen nästa år i så fall.
     
    Tack Calle för ett väldigt fint och välskrivet reportage.
     
    Med vänlig hälsning,
     
    Marten gänget
  14. Like
    - Marten - got a reaction from calle_jr in Marten spelar in med Jazzlegender.   
    Hej,
    det kommer en ny "Supreme Sessions 3" till hösten med ett par spår med Chuck Israels på samt naturligtvis andra intressanta artister/musiker. Vi pratar om att eventuellt göra ett fullängds album med Chuck också, men det blir förmodligen nästa år i så fall.
     
    Tack Calle för ett väldigt fint och välskrivet reportage.
     
    Med vänlig hälsning,
     
    Marten gänget
  15. Like
    - Marten - reacted to Apexorca in Marten spelar in med Jazzlegender.   
    Jag fick möjlighet att vara med 2 dagar när Marten spelade in musik. 
     
    Det rörde sig om två första klassens jazzmusiker från den gamla goda tiden. En hade med en skönsjungande dotter. Det var också en svensk ung stråkkvartett och en gediget kunnig och erfaren svensk pianist med fingra snabba som Oscar Petersens... och en basviolinist och tillika studiotekniker och microfonkonstruktör.
     

     
     
    De numera gamla, urgamla, men mycket spänstiga och vitala musikerna Chuck Israels på ståbas och trummisen Jimmy Madison glänste ikapp i studion. Ingen gammal såsighet så långt ögat nådde. Lite rynkor kanske men det var allt.
     
    Jimmy

     

     
    Chuck
     

     

     
     
     
     
    Chuck stod för arrangemanget och han hade med sin dotter som är sångerska och hon arrangerar och undervisar i musik. Samspelet och samarbetet mellan ffa Chuck och Jimmy var nästan telepatisk. De kunde varandra så bra att ord var överflödiga. Makalöst att se på hur de skapade musiken när de repade och spelade in. Minsta vink eller uttryck snappades upp av Jimmy som levererade 100%.
     

     

     
     
    Chuck hade en vision om spela jazz med en stråkkvartett. Det kan vara svårt erftersom stråkkvartetter mest kan klassisk musik. Chuck fick verkligen trimma in nyanser och betoningen i deras spel för att det skulle svänga som han ville. Det var imponerande att se och höra hur han gick tillväga för att de skulle förstå hans intensioner. När de repade vissa avsnitt med små nyansskillnader i anslag och avslut av tonern blev upplevelsen helt olika trots dessa små små skillnader. Chucks ideer funkade och det svängde som tusan där inne i studion. Jag fick tillfälle att hör hela processen i repandet och alla de tagningar som gjordes på flera låtar.
    Det var mycket intressant och lärorikt att se dessa mästare jobba. Inte minst var det en stor musikupplevelse. Att få tillfälle att prata och umgås med dem var också mycket roligt.
     

     
    Chuck Israels är en vig, kvick och sylvass 85 åring och Jimmy Madison en smidig bergsklättrande och skidåkande 75 åring. Nämn några dessa båda inte spelat med... 
    Jimmy Madison ansågs vara ett musikaliskt underbarn när han växte upp han har spelat med James Brown, Chet Baker, Nina Simone och många fler. Chuck Israels fick väl sitt stora genomslag i Bill Evans Trio på 60 talet, men spelade med Billie Holiday, Benny Goodman, Coleman Hawkins, John Coltrane, Stan Getz och Herbie Hancock mfl.  Så man fick lite sköna vibbar och kände historiens vingslag i studion. Chuck drog till med lite referenser under inspelningen för att belysa något han ville uppnå. Att pianisten Tommy Kotter inte hade en spelstil som Bill Evans blev tydligt.
     

     

     
    Chucks sjungande dotter Jessica Israels var med och stöttade pappas ideer och formade också resultatet med diverse instick och goda ideer, förutom sin egen sång på vissa låtar.  
     
    Den svenska pianisten Tommy Kotter fick kämpa hårt med Chucks mycket precisa instruktioner. Spelstilen passade inte det Chuck ville åstadkomma. Massa Anekdoter om pianister i New York som spelar på samma sätt och Chuck fattar inte varför. Men till slut fick Kotter till det och Chuck blev nöjd. 
     

     
    Stråkvartetten som kallar sig Stråkkvarteret fick enormt mycket beröm av Chuck. Han berättade för mig hur svårt det är för stråkkvartetter att spela som han vill och att Stråkkvarteret var bland de bästa han jobbat med. Han bestämde efter inspelningen att han skulle komma tillbaka och göra mer musik med denna stråkkvartett. Han var nöjd. 
    I kvartetten ingår Amelie Evmark Violin 1, Emelie Molander violin 2, Alma Möller Viola och Maja Molander Cello. De var som en enda varelse när de spelade. Mycket duktiga. När vi snackade lite musik och jag nämnde Shostakovich 2a Cellokonsert som en av mina favoriter fick jag medhåll och vipps fick jag höra en bit på den... så grymt kul att kunna spela så. Jag var impad och knäsvag. 
     


     

     

     
     

     
    Chuck hade hört talas om en svensk kvinna, Elinore Morris, som är instrumentmakare som lyckats bygga några extremt bra ståbasar. Han fick låna en till denna inspelning och blev överlycklig. Han beskrev det nästa som att han blev kär. Han hade nästan aldrig spelat på en som gav sådan bra klang sa han. Han har två ståbasar hemma och tänkte försöka få tag i en som denna. Snacka om framtidsvisioner hos en 85 åring. Fantastiskt. 
     

     
    Jimmy Madison var mycket social och ville gärna berätta om allt möjligt. Ffa snackade vi om skidåkning och lockade varandra med olika bra platser att åka till. Det blev också en del dramatisk berättelser om hans ibland ganska farliga äventyr till världens högsta bergstoppar. Det var frostskador och andra händelser som en mamma inte vill veta om. 
    Jimmy var den mer yvige och coola killen och Chuck ordningsmannen verkade det som. 
     
    Jimmy's mycket väl reparerade cymbalfodral är sedan 1973!!!
     

     
    Cool gubbe!

     
    Mellan tagningarna var det en tur ut till kontrollrummet för att höra på resultatet. Sedan eventuella justeringar av mikrofoner eller nivåer och konstruktivt gnäll på hur man själv och andra presterat.
    Kaffe och bulle blev det när folk började bli ofokuserade, men det gällde inte Chuck. Han hade en örns fokus hela tiden. 100% närvarande tills han somnade vid bordet på Jazzklubben på kvällen när allt var klart.
     
    Stråkkvarteret var tagna och lite stela av Chuck och Jimmy's närvaro i början, men lyckades efter hand ta sig ton på mer än ett sätt för att förbättra resultatet.
    Särskilt när de märkte att Chuck responderade positivt på deras synpunkter, såg jag hur de växte och slappnade av. De är begåvade heltidsmusiker, men att prestera på hög nivå med världsartister pirrar lite så klart. Något jag såg och pratade med dem om var att de från början satt stilla när de spelade, men i slutet jazzade de med i hela kroppsspråket under inspelningen. Chuck lämnade ofta sin ståbas för att med olika fysiska uttryck beskriva den känsla han ville att det skulle spela med. Det lättade nog på pressen och stämningen eller så var det bara det att de tillslut fick rätt känsla för jazzens gung. Det var en tydlig utveckling hos dem som jag såg och hörde. Chuck berömde dem ju seden och det var inte av artighet. Det skall bli en skiva till pga av att de funkade så bra ihop. 
     

     

     
     
    Jimmy tyckte inte han fick tillräckligt mycket utrymme i ljudbilden och sa surt till Chuck: " Chuck! Have I travelled all the way to Sweden for this? You can't hear me in the recording!!!"
    Jimmy fick rätt. Han fick höras mer. De vred upp hans kanal.
     

     

     

     
    Något som diskuterades mycket var de komplexa partierna där det var svårt för ffa stråkkvartetten och pianisten att hitta samma tajming och rätt rytm. Det blev nästan alltid så att rytmikens mästare Jimmy fick underlätta detta genom delikata inspel och tappanden på sitt trumset. Små skillnader i hur han hanterade detta gjorde underverk och även som åhörare föll allt på plats. Det lät bättre och mer medryckande. 
    Det är svårt som amatör att ens inse vidden av deras förmågor. Jag kan höra när det stämmer och blir rätt, men att använda den musikaliska verktygslådan som dessa båda herrar gjorde var ren magi faktiskt. Det var oerhört lärorikt, intressant och fantastiskt att få denna inblick när det skapas musik på detta sätt. Det är en synnerligen välplanerad process, men då med ett stort kreativt och skapande utrymme för att nå dit. Chuck har sin vision, men han kan bara skapa den med andra och får då ge allt för att de skall förstå och han får ibland anpassa sig och sin ide för att nå dit. Resultatet är hela gruppens. 
     
     
     
     
    Peter Axelsson ansvarade för inspelningen. Han har konstruerat en mycket bra mikrofon för just ståbasar. Chuck har fått denna modell namngiven efter sig och spelar så klart med den, Den är uppskattad bland musiker på ståbas. 
     

     


     
     
     
    Att gå ut med dess gubbar på Jazzklubb när allt var klart var också rätt coolt. 
    Där spelades det många låtar av Coltrane. Gissa om Chuck och Jimmy hade synpunkter. Subtila men tydliga. De har ju spelat med John Coltrane... De flyttade sig längre bort i lokalen efter ett tag. Det saknades känsla och finess var nog omdömet. De rev bara av det för lätt hörde jag Chuck säga... Jag förstår vad de menade, men tyckte ändå det var bra, det tyckte inte Jimmy och Chuck om man får tro ansiktsuttrycken. Men de hade ju också varit igång i 18 timmar vid det laget... och vid den åldern...   lite trött blick är nog helt ok då. De gick innan det var klart. 

     

     
     
    Dagen efter satte Chuck sig på ett plan till Sibeliusakademin i Helsingfors för att undervisa några dagar. Han hade också tankarna på en ny ståbas.
     
     
     
     
     
     
     
  16. Like
    - Marten - reacted to Hans-Tommy in Magico's nya lyssningsrum   
    Byggandet av Magicos rum på drygt 3 minuter, snabbt och enkelt 👍
    tommy
     
  17. Like
    - Marten - reacted to SMT in Magico's nya lyssningsrum   
    Paradigm skiftet inom diffusor världen avgjorde Magico's beslut  
    Alon Wolf : To build a better race car, you need a better race track.
     
     


  18. Like
    - Marten - reacted to Apexorca in Mästarmöte har en vinnare!   
    Spelade 20% mer på volymkontrollen än när propparna gick och det funkar!
    Kul! 
  19. Like
    - Marten - reacted to Apexorca in Mästarmöte har en vinnare!   
    Testade att rippa. Det sköter sig själv. In med CD-skivan och sedan kommer den ut någon minut senare. Då har den lagt sig i mitt bibliotek med all info. 
    Man kan följa vad som händer via Antipodes hemsida. Där kan man välja "My Antipodes" och vilken dator man vill kika på. Player eller Server. På Server kan man se rippningen och hur det går. 
     

  20. Like
    - Marten - reacted to Apexorca in Amatörens Bröde: Amatören har byggt lillepluttar på sid. 5!   
    Men kan du trimma ljudet genom att du som på bilderna blandar olika egenskaper från toarulllar och glasburkar så det blir både klart och torrt ljud utan skit?
  21. Like
    - Marten - reacted to Apexorca in Mästarmöte har en vinnare!   
    Klockrent! 
    Älskar utmaningar som kräver lite engagemang. Som tex testet av Streamers, det visade också vägen till möjlig DAC uppdatering. Jag klarar mig utan streamers, men det är en kul resa och det kan fylla en funktion i musikupplevelserna. 
     
    Det är några månader med streamingtester nu och jag tycker jag börjar fattat hur det kan låta och vad olika produkter gör i olika prisklasser. I alla fall hjälpligt.
    Det är klart att många här har många år av testande med streaming gissar jag så detta kanske är trivialt, men för egen del behövde jag göra detta för att komma igång.
    Tack igen för alla intressanta diskussioner och expertis så här långt. 
     
    Hur mycket gör DACen? 
    Jag har nog skrivit detta men det passar också i detta inlägg. @Bebop beskrev DACen som kung i det digitala systemet. Jag håller med om det.
     
    Jag har i dag ägnat flera spännande timmar åt att att jämföra MSB Platinum DAC IV plus mot MSB Premier DAC. Har kört Premier sedan i fredags så jag börjar vänja mig vid återgivningen. Jag startade med att spela upp från CD-drive. Det bästa hade ju varit att det inte skiljer något nämnvärt mellan dem. Då hade det varit enkelt, men det är skillnad. Det är ju rimligt att det är det och jag vill vet/höra hur det ligger till med saken. 
     
    Basen är bättre i Premier. Karaktären är samma men det är en stramare och mer definierat i basen.  Det är ett öppnare fönster mot musiken i hela registret. Komplexa partier är tydligare och istället för att det grötar ihop sig i mitten håller ljudbilden bredd, djup och höjd bättre än Platinum. 
    Det är klart och friskt men samtidigt mjukt. Det var särskilt några partier med crescendo där det framkommer tydligt och där Paltinum blir lite mer ofokuserad och hårdare. 
    Premier är mer avslappnande att lyssna till det samtidigt som det är mer grepp, tydligare anslag och kraft i musiken. 
     
    När Premier DACen fick spela på Antipodes K50 streamern blir det ännu friskare, men mjukt.  Det lyfter återgivningen lite till när båda är ihop. 
    Det märkliga är att med Platinum DACen är det större skillnad mellan MSBDrive och K50 och då ffa i basen som är blötare med Driven och betydligt stramare med K50. Men via Premier DACen så är den skillnaden mindre. Svårförklarat men det är så det låter. 
    Eftersom min anläggning inte har så lätt för att låta hårt så passar nog K50 riktigt bra eftersom den öppnar ljudet utan att få systemet att bli hårt. Statement har en inbyggd mjukhet som kan passa andra system bättre. Allt är ju en matchning. 
     
     
    Om jag skulle vikta allt för ett ge en tydligare bild av inbördes förhållanden i en del av det senaste jag testat som var bra, då blir det så här:
     
    Platinum + Pimpad Bluesound Node är närmre de andra än vad priset anger, men det är en lägre nivå som jag inte skulle använda till annat än strölyssning. Det kan vara ok.
     
    Tar inte med alla produkter. Börjar då det blir bra nivå här nedan:
    dCS Bartòk (dac och streamer)Öppen frisk men lite kantigare i de ljusa partierna och mer digital sin framtoning, snäll lite försiktig presentation. Gillad den men den var en bit efter min CD-drive.
    Platinum + Stetement. Bra och uppe på en nivå som jag skulle trivas med. Men jämfört med Antipodes K50 så är den lite blötare i presentationen i mitt system. 
    Platinum + drive. Jag är ju nöjd med denna nivå, men hör ju när jag testar att det kan bli en hel del bättre. 
    Discrete + drive. Mycket nära Platinum men mer luft och lite friskare. Inte värd en uppgradering i mitt system. 
    Platinum + K50.  Öppnare, friskare, större, tydligare textur ffa i basen, lite mer klapp och tajming. Ett bra steg upp. Det lyfte den digitala återgivningen till en ny nivå hos mig. Kul.
    Premier + drive. Ganska likt Platinum + K50, men med bättre bas.
    Premier + K50. Ytterligare friskhet och struktur och några hästkrafter till i anslag och kraft. En nivå till upp. 
     
    En Taiko Audio SGM Extreme och en MSB Select DAC skulle vara mycket kul att höra. Hur mycket bättre blir det? Säkert är det i så fall på en så hög nivå där det i dagsläget inte blir så mycket bättre från det streamade digitalljudet. 
     
     
    Hoppas detta ganska långa test av streamers som av nöden tvunget blev lite DAC-test också kan vara till någon nytta för att beskriva vad som kan hända med återgivningen från mitt perspektiv.
    För egen del har det varit mycket intressant att se vad streamers från 6000kr till ca 200.000kr via olika switchar, kablar och lite bättre DACar kan göra. 
     
    Min slutsats är att streamers har en stor påverkan på ljudet. Minst lika stor som andra signalkällor. Tillbehör som Switchar, bra ström och kablar är essentiella för en bra prestation från streamern.
    Med ordning på detta är alltså min viktigaste fråga besvarad. Kan streaming vara ett alternativ till CD och låta minst lika bra? Utan tvekan blir svaret JA. Det återger musik på en mycket hög nivå.
    Utnyttjar man moderna DACar blir det ännu bättre. Dessvärre blir alla extremt bra signalkällor kostsamma både vinyl och DAC, streaming och CD-drivers.
    Men den ohotat bästa signalkällan av alla är billigast...  Har man bara lite 5:56 och en slägga så funkar den dessutom länge...
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
  22. Like
    - Marten - reacted to SMT in Daniel Kadawatha   
    Lär känna fantastisk musikaliska   Daniel Kadawhata 
     
    Daniel Kadawatha is one of Epidemic's most successful artists who handles all aspects of his musical creation himself - from composing to playing all instruments and singing, to producing and mixing his tracks.
    After accumulating over 60 million streams under various aliases, Daniel stepped out of the studio and into the limelight in June 2018 to release his first ever track under his own name.
    Watch the official ‘Black Lies’ music video here   https://goo.gl/vBSFmR
     
    Fick en  tidig julklapp idag som värmer wing hjärtat:
    "Since I rebuilt my studio using products from SMT, my listening experience has improved immensely. The improvement is not only a better critical listening environment with increased depth and clarity, but also a much more joyful listening experience in general that helps keep the inspiration going while working long hours. I also value the aesthetic aspect of SMT's products; They make the studio look very nice!" // Daniel Kadawatha
     



  23. Like
    - Marten - reacted to Engelholm Audio in Äntligen supernöjd med ljudet.   
    Nja...Ciklider finns i många vattendrag och flera kontinenter (Afrika, Sydamerika, Mellanamerika...sen är jag lite osäker på hur det är med ciklider i Asien). Din historia påminner lite om Afrikanska ciklider där Malawi-, Viktoria- och Tangangikasjöarna har nån story liknande din (mins inte detaljerna). Där kan man se vissa arter som är endemiska och andra som startat i samma pöl men sedan, på varsitt håll, evolverat till dagens skillda arter med olika beteende och utseende.
     
    Akvaristiken är en hobby med intressant teknikutveckling, genom LED belysning och smartare teknik (belysning, vattenkvaliteter/värden, pump/filter), smarta appar, osv...och som vanligt - vet inte om ni känner igen fenomenet - finns det ortodoxa (motsträviga) akvarister som kör low-tech och och old-school.
     
     
  24. Like
    - Marten - reacted to SMT in Räkna med en kväll av förtrollad stämning på Fasching 17/11   
    Kompositören och multi-instrumentalisten Peter Sandberg inspireras av spänningen mellan det skandinaviska landskapet och det moderna livets komplexitet.
    Låtarna karaktäriseras av en klargörande meditativ intimitet, men det filmiska anslaget är långt ifrån svårtillgängligt. Musiken har strömmats över 330 miljoner gånger, använts i teveproduktioner och i reklamfilmer för Volvo, Tesla och Vox.
    Debuten Blue Brook (2015) var till övervägande del pianobaserad. Sedan dess har Sandberg experimenterat och expanderat gränserna för sitt musikaliska universum. Genom att införliva ytterligare former av elektronisk instrumentering har han byggt en mångsidig, rik och stämningsfull katalog. Det har resulterat i en hängiven fan base över hela världen.
    Sandberg släppte sitt debutalbum Motion (2018) på London-baserade ambient/post-classic labeln Phases. Albumet innehöll singeln Motion, liksom Deep, som användes som soundtrack i Emmy-nominerade serien Stranger Things. 
    Peters  nya Warm Cold Hands
    https://cloutcloutclout.com/new-music/premieres/peter-sandberg-warm-cold-hands/?fbclid=IwAR2onpekC-Olu5AGly22DlPCnED-LwuO_5GMZCB9cX18yGslImljdSh5iUc
     
    En ynnest  att få förtroendet att designa Peters nya Studio som snart står klar   En teaser 
     


  25. Like
    - Marten - got a reaction from P-pan in Ta det piano, lugnt eller varför inte en vanlig "5-minutare" ?   
    Hej,
    det är ett passivt nätfilter med delvis nyutvecklad teknik som är betydligt effektivare än vad dessa är normalt och då utan några nackdelar. Det kommer att se ut som prototypen ungefär (som visades på Take 5) och kommer att finnas med 6 eller 12 uttag fördelade på 3 grupper (högeffekt, lågeffekt, digitala/switchade nätdelar). Kommer att presenteras färdigt till våren 2022.
     
    Mvh
×
×
  • Create New...