Jump to content

- Marten -

Branschmedlem
  • Posts

    395
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Everything posted by - Marten -

  1. Jo det är nog en "lätt" pimpad Obegränsad . Tyvärr så hann jag inte ta några bilder på övriga mässan. Men kan nämna ett rum som var väldigt bra (förutom vårt egna ). Det var rummet med Popori högtalare, ungerska elektrostater, tillsammans med Boulder elektronik.
  2. Att justera elementen i baffeln på djupet är inte optimalt då klackar och ojämnheter runt baffeln påverkar frekvensgången i allt för stor utsträckning negativt och det gör inte heller speciellt stor skillnad att justera i djupled, som @Engelholm Audio mycket riktigt påpekar, om man inte tids-optimerar högtalaren fullt ut. Då är det betydligt bättre att konstruera elementen så att de har samma akustiska centra och göra högtalaren helt optimerad i tid och fas. För att göra det måste den ha ett 1:a ordningens filter (akustiskt) där alla elementen är kopplade med positiv polaritet. I de flesta fall så används 2:a ordningens eller högre (Wilson mfl) men då fas-vrider filtret och då måste, i en 3-vägs högtalare tex, mellanregister-elementet fas-vändas (negativ polaritet) och då är inte högtalaren fullt tidsoptimerad. Det kan man mäta (steg-svars mätning) och se att diskant, mellanregister och bas inte "levereras" samtidigt från högtalaren (något förenklat). Det kan man få förklarat mer tydligt här. Jag vet att @calle_jr har förklarat, och till och med spelat in ljudexempel, detta med olika ordning på filter på ett mycket bra sätt i någon tråd som jag inte hittar just nu. Att göra en högtalare helt tids-optimerad är mycket komplicerat och kostsamt men vi tycker det är värt det. Vi får en annan presentation av ljudbilden där inget sticker ut och är mer naturlig än vad som är möjligt annars med annan filter teknik och annan typ av element. Med vänlig hälsning!
  3. Tack Marcus för att du tog dig tid att komma ner till oss på västkusten. Tack också för det fina reportaget . När det gäller ombyggnationen i det stora lyssnings-rummet så ville vi främst ändra utseendet till lite varmare och mer ombonad känsla och med mer trä till skillnad mot det mer svart/vita vi hade tidigare. Träpanelen tillsammans med Svanå's fantastiska transparenta vingar framför funkar alldeles utmärkt. Vi har lite för få av de transparenta vingarna ännu. Det är fler på väg och ska upp runt omkring . Med vänlig hälsning, Marten / Klarsund
  4. Det behöver ju inte låta litet och tunt i större rum förstås, det beror mycket på hur högtalarna är tunade, men då måste den kompenseras för att den inte går så lågt i frekvens och då blir det ofta för fett och tungt i normalstora/mindre rum enl min erfarenhet. Kanske ska tillägga att det kan låta litet, tunt och lite blodfattigt i förhållande till vad man förväntar sig av en större högtalare.
  5. Jag håller med om att en "bra" subbas kan göra mycket bra i ett system men kan också ställa till det. Det är inte lätt att integrera, för tvåkanals musiklyssning, speciellt med en st och ofta behövs det två eller fler. Att Magico och speciellt Wilson ofta använder subbar när de demar beror mer på att konstruktionen på dessa högtalare inte tillåter att de går speciellt djupt i basen. När det gäller Wilson så börjar de rulla av lite ovanför 40Hz och det även på de större modellerna. Jag antar att de gör så för att hålla uppe känsligheten som är ofta förhållandevis hög på Wilson. Alla Magico modeller har slutna system i basen och då är det svårt att få någon effektivitet i de lägre frekvenserna. Dessa vägval som de gör innebär inte att det inte går att får ett utmärkt ljud ifrån dem. Men det innebär också att de är känsliga för rummet då de för att få ett fullregister "sound" från dessa så krävs det att rummet lägger till i basen lagom mycket. I vissa rum (större oftast) så blir det inte mycket bas under 40 Hz ur dessa system oavsett storlek på högtalaren. Då missar man helt enkelt mycket (rums) information som finns på många inspelningar och det kan låta litet, tunt och lite blodfattigt trots stora högtalare. Ett högtalarsystem som går rakt till under 30Hz eller tom 20Hz så kan en sub förstöra mer än den gör nytta enl min erfarenhet. Det blir betydligt svårare att integrera och det är tveksamt vilken nytta en sub gör. Det finns förstås undantag och speciellt i större rum (som kanske är lite för stort för högtalaren) kan en sub göra bra nytta. Man kan ju naturligtvis köra huvudhögtalaren genom ett högpass filter som skär av under 50-100Hz och låter sub-basen/basarna ta över under dessa frekvenser. Men det är ju inget som har diskuterats i denna tråd.
  6. Hej, har följt denna diskussion med intresse. Har mina funderingar. Enl Hifi News som testade denna ht 2011 och har gjort trovärdiga mätningar på den så är -6dB vid 33Hz. Så mycket information under 30Hz finns nog inte. mvh
  7. Hej, Det är riktigt att vi har ett stort lager. Mycket finns order på men fortfarande är det mycket. Detta beror på att vi har ökat kraftigt de senaste 3-4 åren samt att under pandemin så förlängdes de normala ledtiderna på ca 3-4 månader, från våra underleverantörer, till 6-12 månader. Dessa har sjunkit något men fortfarande är det betydligt längre ledtider än före pandemin. Vi insåg tidigt under pandemin (och tur var det) att vi behövde beställa betydligt mer än vanligt för att kunna leverera inom någorlunda rimlig tid. Det var nog inte alla av våra kollegor/konkurrenter som insåg eller vågade det. Med vänlig hälsning,
  8. Hej, Har inga bilder på dem tillgängliga nu men skillnaden mellan "Std filter" och "DE filter" är att vi har kopparfolie kondensatorer som bypass på de metalliserade polypropylene kondensatorerna samt fler kopparfolie spolar än på Std filtret . Men det är inte där den stora prisskillnaden är utan det är i "Statement" kablaget och framförallt diamant diskanten som gör den större delen av prisskillnaden mellan Std och DE. Mvh Marten
  9. Tack för länken. Klistrar in ett informativt stycke från MSB själva: ”The Digital Director is designed to maximize the conversion potential of any current MSB DAC. It does this in three ways, by providing perfect digital isolation, offloading processing from the DAC itself, and re-clocking all incoming data regardless of the input format. It supports all of our Digital Input Modules. When you add the Digital Director the MSB DAC needs to be able to command the Digital Director to switch to the correct input, process the DATA correctly and send commands upstream to servers and other sources (volume, mute, play, pause, etc). The Digital Director comes with a "Toslink" cable based fiber control interface and a ProISL input module for audio data. The control interface is not actually Toslink but a packet based serial interface that uses Toslink cabling. It is only active when the DAC needs to command the Digital Director. These modules are both installed in the DAC. All of the DACs current input modules are removed and installed in the Digital Director. A single-mode glass fiber cable and a Toslink cable are then connected from the DAC to the Digital Director. Digital Audio and information that needs to be passed to the DAC streams over the ProISL interface. The "Toslink" Control interface is used infrequently such as when the DAC powers on and need to configure the Digital Directors processing parameters, when the input needs to change or when new volume info needs to be sent to an upstream server. The quality of this cabling is unimportant, any Toslink cable will do (plastic or glass is fine). We found it was very important for ultimate quality to have no wires (other than power and analog audio) run to the DAC at all. This was necessary to completely break the noise coupling paths from upstream products. We considered wire and hybrid fiber/wire interfaces but found there were always some circumstances where substantial noise could be coupled over the wire portion of the interface depending upon upstream conditions. Even with the ProUSB there are substantial improvements in quality because of the offloaded processing and substantially better power provided to the ProISL transmitter in the Digital Director.”
  10. Vet inte riktigt vad du menar här? Som jag förstår det så sker all digital signalbehandling i director och ingen behandling i själva dacen. Så den befintliga processorn i dacen har ingen funktion och helt bortkopplas i detta fallet om jag fattat rätt. På så sätt skapas det inga störningar vid själva DA omvandlingen. Den digitala signalbehandlingen blir då helt isolerad från den störkänsliga omvandlingen genom ProISL överföringen, alla processorer stör, ju kraftigare desto mer. I dagsläget så är, mig veterligen, detta unikt för MSB med just ProISL. Mvh
  11. Ja det blir ju till att sälja allt analogt 😁. Skämt åsido, det ena utesluter ju inte det andra. Mvh
  12. Tyvärr så har dessa “Director's” blivit kraftigt försenade pga att processorerna inte varit tillgängliga trots att de var beställda för ca ett år sedan. Men precis nu så har vi fått reda på att de har kommit så MSB håller på och bygger för fullt. Vi hoppas att vi har den första inom några veckor. Detta är en mycket spännande produktutveckling. Tanken är att flytta ut all processorkraft från den känsliga digital/analog omvandlingen och samtidigt då helt isolera denna från själva omvandlingen med MSB’s egna ProISL överföring. Detta innebär då att de också kan ha mycket kraftigare processorer (som inte är möjligt att ha i själva DACen pga för hög störnivå) och då kan ha betydligt tyngre mer avancerade och framförallt bättre filter för att få en återgivning som inte förut varit möjligt på samma sätt. Enligt uppgift kommer detta också minimera skillnaderna mellan olika källor som streamat, filspelning och med vanliga cd-skivor från en transport och även eventuella skillnader mellan USB, AES/EBU mfl. Vi har inte hört detta själva ännu och vi är mycket spända på att höra resultatet och MSB själva säger att detta är en helt ny nivå inom digital återgivning. Vi återkommer när vi har dem hemma. Mvh
  13. Hej, P-pan har helt rätt med det ovanstående. Vill bara tillägga att med det nya mellanregistret så har den redan mycket låga distorsionen blivit ännu lägre samt att känsligheten på mellanregistret har åkt upp ca 2 dB som har resulterat i ca 1 dB högre generell känslighet. Delningsfiltret har då följaktligen justerats och optimerats till det nya mellanregistret. Med vänlig hälsning, Marten
  14. Brukar köpa denna om man vill ha mycket smak: https://eu.lkk.com/en/products/pure-sesame-oil Det finns fler men ofta är de "blended" och är mildare i smaken och passar mer om ska använda oljan till stekning och inte bara smaksättning. Med vänlig hälsning,
  15. Tror denna är gjord på ej rostade sesamfrön, till skillnad mot de flesta andra, och då betydligt mer finstämd/mildare i smaken och passar till annat där de andra oljorna tar lätt över. Med vänlig hälsning,
  16. Hej, denna inspelning är enbart gjord digitalt i 24/96. Med vänlig hälsning, Marten
  17. Hej, det kommer en ny "Supreme Sessions 3" till hösten med ett par spår med Chuck Israels på samt naturligtvis andra intressanta artister/musiker. Vi pratar om att eventuellt göra ett fullängds album med Chuck också, men det blir förmodligen nästa år i så fall. Tack Calle för ett väldigt fint och välskrivet reportage. Med vänlig hälsning, Marten gänget
  18. Hej, det är ett passivt nätfilter med delvis nyutvecklad teknik som är betydligt effektivare än vad dessa är normalt och då utan några nackdelar. Det kommer att se ut som prototypen ungefär (som visades på Take 5) och kommer att finnas med 6 eller 12 uttag fördelade på 3 grupper (högeffekt, lågeffekt, digitala/switchade nätdelar). Kommer att presenteras färdigt till våren 2022. Mvh
  19. Hej, MSB har tillverkat R2R dacar de senast 25 åren, så det är väl inga direkt ”nya” insikter. Att delta/sigma tog över berodde på att de är mycket enklare och då mycket billigare att tillverka och inte på att de är så mycket bättre. mvh
×
×
  • Create New...