calle_jr

Admin
  • Content Count

    16 349
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    123

calle_jr last won the day on August 26

calle_jr had the most liked content!

1 Follower

About calle_jr

  • Birthday 1964-06-27

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.discogs.com/user/Calle_jr
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Location
    Malmö

Recent Profile Visitors

52 260 profile views
  1. calle_jr

    Vinylspelare - En fråga om inställning

    Sorry. Nu är det fixat.
  2. calle_jr

    Vinylspelare - En fråga om inställning

    Nu har jag äntligen fått ordning på en beräkning av lilla systemet med hjälp av Kent Persson. Såhär ser systemet ut i förenklad form: Såhär har jag idealiserat modellen: Det är mycket svårt att välja egenskaper egentligen för alla ingående delar eftersom de inte är kända, men speciellt svårt att bestämma styvhet och dämpning för LP-skivan. Men vi har anpassat egenskaperna baserat på gamla mätningar i litteraturen och egna mätningar med Ortofons testskiva som ju har ett rakt svep till 50kHz. Här är den beräknade frekvensgången för överföringsfunktionen mellan LP och spole (v=1), och observera att jag startar vid 1kHz eftersom det inte händer ett skvatt under 8-10kHz. Här ser man den typiska dubbelpuckeln som funnits med sedan kristallpickupernas tid, men som med åren flyttats högre och högre upp i frekvens. På 50-talet låg den första puckeln vid 4-5kHz. I mitt exempel med Lyra Atlas som förlaga ligger den vid 23kHz. Pucklarna måste finnas där. Den första är resonans pga själva LP-skivan, dvs nålspetsen kommer i resonans pga LP-skivans elasticitet. Den andra puckeln är resonans i nålarmen. Som syns är den uppflyttad till 60Hz. Jag ser början på den vid mätning med Ortofons testskiva. Snart kommer animeringar...
  3. calle_jr

    Vinylspelare - En fråga om inställning

    Ja, olika tillverkare har ju olika lösningar och jag menar alltihop som utgör infästning, fjädring och dämpning till pickuphuset. Jag kan också tänka mig att själva infästningen av nålen i nålarmen utmattas mer än nålspetsen. Exakt. Bra synpunkt också. Det är ju industridiamant vad jag hört, och det finns olika kvaliteter även där. Och som nämnts måste typen av nålslipning spela roll både vad gäller nötning av vinyl och diamant. Det skulle vara intressant att få lite fördjupad förstahandsinformation från tex Ortofon. De om någon har ju hela historiken.
  4. calle_jr

    Repig Vinyl

    De som knastrar rakt igenom blir sällan eller aldrig spelade även om de är bra. Skivor med djupa repor som hörs konstant spelar jag inte. Men om det bara är lite skivbrus och enstaka knaster tycker inte jag att man störs. Jag har några undantag som knastrar högt rakt igenom men som spelas ändå. Man får leta upp nya ex.
  5. calle_jr

    Avantgarde Trio Classico - Kom och upplev!!!

    Jättefint system Skulle gärna lyssna på detta.
  6. calle_jr

    Vinylspelare - En fråga om inställning

    Jag blev lite fundersam eftersom det blev en diskussion kring hur länge en pickup håller i en annan tråd. Vill inte spamma den tråden, men kopierar mitt inlägg därifrån; Den finns en uppfattning att "droppen urholkar stenen", dvs att det handlar om erosion. Jag tror som sagt att det oftare handlar om mekaniskt slitage i nålarmen och kompliansen snarare än nålslitage som sätter livslängden. Den allra mesta energin som blir en skanningsförlust vid energiomvandlingen från rörelseenergi blir till värme och skivbrus, men en liten liten del blir mekanisk nötningsenergi. Och en liten liten del av den lilla lilla delen nötningsenergi nöter på diamanten och inte bara på vinylen. Men inte heller det slitage som sker på nålen skulle jag klassa som erosion, utan en kombination av skavning och utmattningsnötning eller skrubbning. Skavning sker pga den åkande friktionskraften som skaver av ytorna ungefär som mot en slipsten. Det fenomenet är beskrivet av Archards nötning: där W är nötningen i m3 material (wear), k är en nötningskoefficient, F är nåltrycket, s är hur många mil nålen har gått och H är vinylen/diamantens hårdhet. Utmattningsnötning/skrubbning sker pga den ständiga lastväxlingen framför allt vid högfrekventa moduleringar. Högfrekventa accelerationer i spåret ger mycket höga växlande kontakttryck som sliter på både vinyl och nål. Svårt att rita en illustration med normal lateral modulering och kontaktmekanik, men om jag överförenklar ser jag det principiellt såhär både vad gäller skavning och utmattningsnötning: ...eller i praktiken såhär för att använda samma figur och en mer realistisk skala:
  7. calle_jr

    Tar resan slut.....

    Om @Peo får ordning på att mäta friktionskoefficienten för en modern nål så går det ju att bedöma nötningen på diamant Men jag skulle säga att slitaget på komplians och mekanisk åverkan på nålarmen (mikrosprickor, böjning) är större än slitaget på nålen. Kontaktytan är deformerad, så om man tittar på skanningsförluster måste det beaktas, och tribologin blir inte så enkel. Distorsionen blir mindre om nålen har kort anliggning i spårets riktning och stor anliggning tvärs spåret. I min värld spelar därför byggkvalitet, materialval, ålder, mekanisk åverkan på nålarm och komplians och smutsiga skivor in mer än rena speltimmar och nålslitage. Det är väl kanske därför det förekommer så olika uppgifter, dvs att bunka ihop alla pickuper och bara ange antal speltimmar blir ett för trubbigt mått.
  8. calle_jr

    Frågeställning och eftertanke

    Du verkar veta mycket väl vad som krävs @Bolstad. Man behöver en ingång. Du har ju försökt på alla sätt. Det är nog bara att bita i det sura och medge att det inte triggar dig. Det finns mängder av band, musiker och producenter som jag känner likadant för. Stones, Oasis, Def Leppard, Phil Spector tex. Det som rotat PF för min del är David Gilmours första soloalbum. Jag gillar även Roger Waters, men förstår att man tycker det handlar mer om effekter än musik.
  9. calle_jr

    Vägen från högupplöst till musikalitet

    Aha, då förstår jag dina diagram bättre
  10. calle_jr

    Vad lyssnar du på just nu?

    Jag tror att YW är stampern. Det är lite intressant för Woody Guthrie representerar musikhistoriskt USA jämte den svarta befolkningens blues, jazz, soul och gospel. Utan Woody Guthrie ingen Dylan, Jonny Cash, Pete Seeger, Grateful Dead, Springsteen osv osv. Och de tidiga originalen är ganska eftersökta. FA-2481 original i fint skick är värd $150. I sådana sammanhang kan man inte bara titta på Discogs. Det mesta som säljs av det är G eller VG eller också är det inte ett original. Om det hade varit tidigare utgivet med FP-NN (vilket det i viss mån tyder på) så är värdet kanske mer än så.
  11. calle_jr

    Vad lyssnar du på just nu?

    Det är alltså numret eller koden för vilken pressmatris det är. FP78/1 anger endast modermatrisen, som används av alla utgåvor av denna inspelning. Folkways är inte så välkända och jag har nog inget från dem. Men de använde i detta fall Plastylite för tillverkning av den amerikanska utgåvan här. Plastylite användes även av BlueNote och Argo, och jag skulle säga att det är en kvalitetspressning. YW är antingen stampern eller initialerna för ingenjören. Jag vet inte, men om inget mer står så sannolikt stampern. Det borde stå "3T" också i vaxet, som är en rättighetskod för Folkways. Antingen etsat eller stämplat. Det kan vara mycket tunt och svårt att se. Plastylite-örat är ju handetsat så det kan se lite olika ut beroende på vilken av ingenjörerna som gjort det. Örat är egentligen ett "P", initialen för Plastylite. Örat användes fram till mitten av 60-talet, så det hjälper för bestämning av utgåva. Jag skulle säga att ditt ex är en reissue från '61 eller '62. Egentligen en repress, dvs från samma produktionsserie som originalet, bara en annan pressring och senare stamper. Men man använder normalt inte benämningen "repress" för utgåvor som getts ut mer än 1 år efter originalet.
  12. calle_jr

    Vad lyssnar du på just nu?

    Står detta och endast detta i det döda vaxet? Står det inte FA2481? Det borde finnas en stamper och jag skulle tro att det även är ett plastylite-öra etsat, som det vänstra här; Vid eftertanke började man nog ganska tidigt med cellofan. Det står inte "mono" nånstans, vilket tyder på en tidig utgåva. Pressringen är inte samma som det amerikanska originalet, men den kan ju ha pressats på olika fabriker.
  13. calle_jr

    Vägen från högupplöst till musikalitet

    Hur stor förstärkning har försteget?
  14. calle_jr

    Vad lyssnar du på just nu?

    Här är den: https://www.discogs.com/Sidney-Bechet-WillieThe-LionSmith-Leo-Warney-And-His-Orchstra-Original-Haitian-Music/release/5899407 Men det är en ganska usel sub som behöver förbättras. Årtalet på etiketten är det år den fick fonografisk copyright, normalt första gången originalet gavs ut. Utgåvor på Discogs läggs upp av medlemmarna efterhand som någon av oss gör detta. Så det är inte på något sätt komplett. Där är bara 7 miljoner utgåvor upplagda och det finns säkert 4-5 gånger fler än så, om det räcker. Kolla matrisnumret i det döda vaxet samt etiketten. Den ser amerikansk ut. Alltid en start. En gissning är att det är en tidig amerikansk återutgåva, men från ditt foto verkar den vara i väldigt fint skick och om det "vågiga" nere till vänster är cellofan så är det antagligen betydligt senare.
  15. calle_jr

    Den Dynamiska Högtalaren - Diskussionstråd

    Nu är avsnitt 7 publicerat. Det är ganska kort men intensivt och handlar om den sammansatta högtalaren. https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/13182-den-dynamiska-högtalaren-det-handlar-om-utstrålning/&do=findComment&comment=247033