Jump to content

calle_jr

Admin
  • Content Count

    17 695
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    152

calle_jr last won the day on December 30 2020

calle_jr had the most liked content!

2 Followers

About calle_jr

  • Birthday 1964-06-27

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.discogs.com/user/Calle_jr
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Location
    Malmö

Recent Profile Visitors

54 370 profile views
  1. Det pågår ständigt. Både relativ styrka, takt och relativ fas gör att vissa tonsammansättningar i vårt tycke låter bättre än andra. En viss trio eller orkester låter bättre än andra. En viss sal låter bättre än andra. En viss inspelningsledare gör bättre inspelningar än andra. Från mikrofonens synvinkel är varje tidpunkt enbart en sammansatt modulerad ton. Mikrofonen kan inget om FFT. Den hör inte de uppdelade vågformerna. Den hör bara en hastighet åt gången.
  2. Då utgår du från att instrumenten startar vid exakt samma klockslag dvs de styrs inte av fas utan av klocka. Det som spelar roll här är micken. Om inspelningen låter konstigt så låter den konstigt tycker jag. En av de viktigaste egenskaperna för en musiker i en orkester är att lyssna och kunna höra på sin egen och övriga grupper. Absolut fas är ett konstigt begrepp för fas är alltid relativ.
  3. Klangsammansättningen från instrument (och andra ljud) har inte samma vågform i sin positiva (tryckande) som negativa (sugande) fas. Detta spelar säkert ingen roll om hifin är helt linjär (speciellt högtalarna), men ofta är den inte det. Dvs en högtalare kan bete sig olika beroende på var den befinner sig i vågformen. Det finns kanske en möjlighet att det i sådana fall låter bättre om man kan koppla med absolut fas. Detta är samma sak som @Bebop skrev i inlägg #2.
  4. Det är dessa som ska förvalta Euphonia så småningom. Viktigt att vi ser efter dem så de inte hamnar på fel spår.
  5. Svårslaget. Den är inte långt ifrån att utgöra passivt försteg, om man skulle behöva ett sådant. Jag är lite restriktiv och smått reserverad för all typ av formatkonvertering i hemmiljö. Watch out! Nu har det väl ändå gått för långt!
  6. Ja. Skälen till varför inte alla alltid väljer dsp har efterfrågats, och jag ville därför ge några skäl. Se det som avklarat. Ja. Och detta ser både tillverkaren och högtalarkonstruktören. Det finns ju ett samspel där hos flera av de jag har stött på genom åren iaf. Vad jag ville få fram var att en drivers fina egenskaper på pappret kan omintetgöras på en sekund med ett filter. Jag tycker att det är ett skickligt hantverk när nån ser på en driver hur den ska användas utan att sabbas. Jag vet inte. Jag tror att det kan fungera lika
  7. Jag gillar hans inspelning av das wohltemperierte klavier. Åtminstone de 12 första preludierna & fugorna.
  8. Om man tänker sig det dynamiska betéendet hos en driver, dvs på vilket sätt den vibrerar för att skapa önskvärd utstrålning, så ges det av driverns mekaniska, elektriska och magnetiska egenskaper. Filtrets elektriska egenskaper kan likställas med dess magnetiska och mekaniska egenskaper. Så om man kopplar en resistor till en driver är det samma sak som att ändra RMS, en spole kan ändra CMS och en konding kan ändra MMS beroende på hur man kopplar dem och vilka värden de har. Dessa tre i kombination med kraftfaktor och membranarea utgör ju driverns impedansgång, så jag skulle säga
  9. Häpp! Den lilla trafon är väl annars den stora grejen med den puppan.
  10. Skämt åsido... Jag har provat mig fram vidare med lite olika drivers, 2st 15"-are i samma baffel 600x1000. Givetvis måste filtret anpassas för aktuella drivers. Men det blir väldigt tydligt hur mycket filter interagerar med en driver. Det blir svårt att säga hur en driver är utan att veta hur filtret ser ut. Ett filter kan ändra hela driverns karaktär till oigenkännlighet om man så vill. Varför noggrant välja ut drivers på vissa (ofta enskilda) TS-parametrar om man ändå tweakar om alla mekaniska egenskaper med elektriska komponenter? Om man gör det så har det ju
  11. Jag tror det har med FFT fönster, storlek och processing gain att göra. Alltså en helt matematisk finess. Om du ändrar FFT storlek eller typ av fönster så ändras utseendet för de första behållarna. Prova Hanning window och size=65536 i detta fall. Hur ser en skärmdump av den inspelade vågformen ut, alltså med tidsaxeln?
  12. Du kan självklart låna min Peoamp för att undvika riaa-steg. Spela in --> exportera fft till xls --> subtrahera 10 log (fi/fi-1) Det är intressant att se mätningar direkt på pickuper.
  13. Dessa båda har snurrat ovanligt mycket här ett par veckor; Laura Veirs - My Echo Bella Union - BELLA1059V Fiona Apple - Fetch The Bolt Cutters Clean Slate - 19439774432
  14. Jag tror du skulle gilla Graham Bond och Julie Driscoll/Brian Auger/Trinity. Med tanke på vad jag tror du uppskattar, föreslår Saint-Saëns och/eller Khatchaturian. Med största sannolikhet; om förstautgåvan är senare än 1985 och det inte står annat på den så är det en digital master.
  15. Ja, det är linjärt utan riaa-kodning. Men det är exponentiellt i tidsaxeln. Vid 0 sek startar en 800Hz-ton som sveper genom registret för att avslutas vid 50kHz vid 28sek. Kan matematiskt beskrivas som f(t)= 800 x 1,159t. Använder du FFT-funktionen i Audacity? Välj "Analyze", "Plot Spectrum...", "Export..." Obs! Ett exponentiellt brus som detta innebär att man har graverat med samma mängd energi per oktav. Spektraltätheten måste därför öka när frekvensen ökar, och för att visa det representativt måste frekvensgången justeras med 3dB/okta
×
×
  • Create New...