calle_jr

Admin
  • Content Count

    16 519
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    127

calle_jr last won the day on October 29

calle_jr had the most liked content!

2 Followers

About calle_jr

  • Birthday 1964-06-27

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.discogs.com/user/Calle_jr
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Location
    Malmö

Recent Profile Visitors

52 483 profile views
  1. calle_jr

    De är ju ändå fredag...

    Skivorna i "1$ bin" är snarare 50$ och "25c water damaged" är inte heller skräp..
  2. Jag minns när FM Einheit spelade slagborr De ska spela på DR Koncerthus inom kort ihop med delar av Neu! Kanske även andra platser i Norden.
  3. calle_jr

    Maria - ett RIAAsteg

    Kul att se. Detta utesluter ju inte att ge ingångarna olika egenskaper om man vill det. Tex olika last eller t.o.m förstärkningsomfång. Ursäkta min okunskap, men vad är Vdd? Är det styrspänning till reläerna?
  4. Jättefina system båda två. Imponerande både vad gäller högtaleri och elektronik, och som ser ut att kunna spela musik
  5. calle_jr

    Tachometer för skivspelare

    Ah, en kabeldiskussion i annalkande...
  6. calle_jr

    Tachometer för skivspelare

    Det borde skilja om man mäter söndag kl 14 jämfört med måndag kl 8. Åtminstone w/f.
  7. calle_jr

    Tachometer för skivspelare

    Det är jobbigt för mig att jag inte lyckas förklara 1. Om en cellist spelar en ton som motsvarar 1000 Hz omväxlande med en ton som motsvarar 1007 Hz, så kan man inte särskilja tonerna. Det visar att hastighetsfel inte är så känsligt. 2. Om en cellist spelar en ton som motsvarar 1000 Hz och 1 gång per sekund glider över till 1007 Hz om och om igen, så märker man det direkt. Det visar att ändring av hastighet är känsligt. Vad gör man då om 33.3333333333333333333 ger 0.1% rms hastighetsändring men 33.1 ger 0.05% Ok. Det som är intressant är "w/f %", och där bör f<1Hz filtreras bort. Om man bara kunde optimera på den, eller rentav bygga en tachynsometer som gör det åt en.
  8. calle_jr

    Tachometer för skivspelare

    Jag har inte kunnat sätta mig in i exakt hur Roadrunner fungerar. Men generellt är en tachometer en hastighetsmätare med en styrkrets som korrigerar hastigheten till ett målvärde. Som jag ser det innebär det att den ändrar hastigheten kontinuerligt, och det är just ändringen som upplevs störande. Jag skulle hellre se en styrkrets som minimerar ändringen i stället. En tachynsometer Örat talar sitt tydliga språk, och jag tror att Phoenix PSU är suverän. Kanske det finns något jag missar med Roadrunner
  9. calle_jr

    Har inte du heller fått någon AK4490EQ?

    Hmm, får kanske uppdatera mig lite på Esoteric. Har alltid gillat dem.
  10. calle_jr

    Jag vill spela mina SACD-album

    Jag tänkte vaccinera yngre sonen med The Marantz Sound. Lade in bilden här för att vara transparent med att det finns ett visst jäv. Många tillverkare implementerar sacd / dsd mest för att kunna lägga ännu ett format till specifikationen. Jag vet inte om SA-10 har någon enskild banbrytande teknik, men jag tilltalas av utgångspunkten att renodla för ett enda 1-bitsformat med extrem bandbredd i audiokretsen. Bättre approximation av verkligheten kan man inte komma till. Återstår att få lyssna på en...
  11. calle_jr

    Har inte du heller fått någon AK4490EQ?

    Bitdjup används för att beskriva precision. 1 bit kan bara användas för att beskriva om det var tavelträff eller ej. 2 bitar kan användas för att ge 22=4 alternativa värden. 4 bitar kan användas för att ge 24=16 alternativa värden, fortfarande ingen vidare precision i en miljö där man vill mäta absoluta tal. 8 bitar kan användas för att ge 28=256 alternativa värden, dvs fullt möjligt att ge ett bra referensvärde. På en darttavla kan vi på bråkdelen av en sekund urskilja 83 olika värden med olika egenskaper. Man kan säga att vi då utnyttjar vår hjärna med ett bitdjup på drygt 6 . Men jämfört med en dac ligger vi i lä eftersom den håller reda på en piltavla som är numrerad från 1-16000 i stället för 1-20, och den urskiljer ett av dessa värden 44100 ggr per sekund. Den uppenbara nackdelen är att informationshanteringen sväller bokstavligen exponentiellt om man för varje sampel ska räkna ut ett värde med hög precision i enheten volt. Så fort man frångår 1 bit för en dac blir det genast mycket mer komplicerat. Det är inte bara att jämföra 216x44100=2890137600 varianter/sek för 16/44 pcm med 21x2822400=5644800 varianter/sek för dsd, vilket i sig innebär 500 ggr fler operationer per tidsenhet. Det är också att en dac behöver styra på flera olika saker samtidigt. Dsd behöver bara rinna, mer-mindre, mer-mindre. För mixning däremot, där ser jag inga problem att använda 4, 8 eller 16 bitar i kombination med översampling + ΔΣ-modulering + LP-filter. Det kan fortfarande kallas dsd eftersom de processer som karakteriserar dsd finns där, mastringen är fortfarande exakt dsd, och da-omvandlingen i hemmet är dsd.
  12. calle_jr

    Maria - ett RIAAsteg

    Detta blev en seriös nätdel! Väldigt kul att se framdriften från tanke och principer, till dimensionering och simuleringar, och nu byggnation och ... mätning antar jag
  13. calle_jr

    Tachometer för skivspelare

    Jag vill (ännu en gång ) påpeka att vi är inte så känsliga för fel hastighet. Inte ens en människa med absolut gehör kan höra skillnad på så små avvikelser i hastighet som vissa gadgets pådyvlar oss att mäta. De flesta hör inte skillnad på 1000 Hz och 1007 Hz ens om de upprepat spelas efter varandra. Det har gjorts omfattande forskningsstudier på det. Det innebär grovt att allt mellan 33.1 och 33.6 rpm är OK även om du har absolut gehör. Däremot är de flesta av oss extremt känsliga om hastigheten varierar. Speciellt om vi har hört musiken förut. Man bör därför i första hand se vad man har för spänningsmatning till motor eller motorstyrning.
  14. calle_jr

    Har inte du heller fått någon AK4490EQ?

    Ja, det stämmer. Om man är petig så stämmer det på ett ungefär (tillräckligt). För en sinuston är det mer exakt 6,02 x ANTALBITAR + 1,76 uttryckt i dB. Dvs 98dB för 16 bitars precision. Ja, eftersom det endast är 1 bit. Mer exakt är det (fortfarande usla) 7.8dB. Ja, det är enbart därför man översamplar. Bruset går inte att ta bort, det konserveras som energi. Men precis som energi kan det omvandlas. Med översampling omvandlas det till ett jämnt vitt brus med mycket lägre nivå över ett stort frekvensomfång. Och med högre ordningens ΔΣ-modulering kan det fås att se ut som en skidbacke, så att kvarvarande mängd brus inom audiobandet blir extremt lågt. I exemplet i mitt föregående inlägg är det alltså 35 miljontedelar av vad det vore utan översampling. Du har fattat rätt. Dynamik är i detta sammanhanget förhållandet mellan signal- och brusnivå. Ökas signalnivån så ökas också brusnivån (tills signalen distar). I exemplet i mitt föregående inlägg blir signal-brusnivån ofattbara 129dB, vilket är på gränsen till vad någon kan detektera med sina öron. Nu är alla värden jag angivit teoretiska och gäller för ideala förhållanden, dvs det är ren matematik. I verkligheten finns det ingen ideal ADC eller DAC, och det är här "operationshastigheten" och den integrerade kretsens utformning kommer in. Agnarna skiljs från vetet, men man ska nog inte underskatta att noggrannhet och snabbhet står i motsats till varandra. Det är därför jag menar att vissa format kan vara bäst för ADC (som inte behöver utföras i realtid) medan andra är bäst för DAC. Det är tex mycket intressant om dsd-wide slår igenom i mastringsleden.