Jump to content

octavia rs

Medlem+
  • Posts

    5 469
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    108

Everything posted by octavia rs

  1. Egentligen tror jag inte de blir så stor skillnad mot det du har idag för jag antar att du har en kapsling någonstans vid centralen där din Klangmodul är monterad till den så hämtas det ström någonstans ifrån centralen. Att koppla in saker innan jordfelsbrytare de är bara dumt och om man nu är nervös över att en jordfelsbrytare skulle försämra sker och ting så finns det "hifi fierade dito". https://www.doepke.de/en/products/protect/residual-current-circuit-breakers-rccbs/type-of-residual-current-f/for-audiophile-applications/09134046/ Finns även automatsäkringar som sägs vara bättre än smältsäkringar. http://www.gigawatt.eu/produkt/g-16a-power-grid-overcurrent-protection-switch/ Du skulle kanske satsa på att få upprensat och få allt monterat i en stor kapsling där man kan sektionera upp allt ordentligt med de olika jordfelsbrytarna och då direkt efter huvudbrytaren gå till en egen 2-polig jordfelsbrytare och klangmodul eller liknande "hifi" säkring som enbart matar stereon.
  2. Nu vet jag ju inte exakt vilka AE basar @Double A använder men de har ju en speciell serie för dipoler. http://aespeakers.com/shop/dipole/dipole15/
  3. N1XV 3G10 är kanske inte det lättaste att springa tag i men 3G6 är lätt att hitta och något smidigare. Jag har använt 3 av 5 ledare ifrån en kabel och tvinnat dem hårt sen dragit dem i slang. Jag ska tillägga att jag har inte min Klangmodul vid stereon. I mitt mätarskåp sitter en 2 pol jordfelsbrytare och 20A huvudsäkring (husets huvudsäkring) sen går det 3G10 i slang till min central där sitter min Klangmodul med 16A säkring. Jag monterade en 4:e pol på huvudbrytaren som bryter enbart fasen till stereon, nollan och jorden är isolerad ifrån övrig installation i centralen. Ifrån centralen går det sen en slang med 3G10 till kapslingen ovan racket och där går det vidare till IEC kontakt in i Ansuz listen. Om @Apexorca väljer att tex köra Gigawatt 3G4 så är det ok med 25A säkring i matande ände om det sen sitter en 16 eller 20A i slutet. Första säkringen agerar kortslutningsskydd och andra blir skydd mot överlast av kabeln (kan vara så att 25A även skulle vara ok som överlast men det beror på hur kabeln installeras och nätets värden i anslutningspunkten).
  4. Det där ser ut som min installation på ett ungefär. Jag offrade en bit N1XV-R 5G10 och skalade ut grå, blå, gulgrön och tvinnade dessa så hårt jag kunde med en borrmaskin drog sedan dem i 20mm flexslang ifrån mätarskåp till låda vid mitt rack (jag ville ha en fåtrådig ledare med PEX isolering därav mitt tilltag).
  5. Du kan ju alltid börja med den installation du har och köra Valhalla som idag fast med den större IEC kontakten in i QB8 och se hur det artar sig. Sen kan de ju vara intressant att kanske försöka mäta hur mycket ström anläggningen tar under drift, tomgång, halvfart och full gas så att säga. Att koppla in en hederlig gammal 100W glödlampa i listen och sen ösa på och se om den blinkar svagt kan ge indikationer på om de saknas kräm (spänningsfall vid hög last).
  6. Som @LPL skriver så finns det helsvarta uttag och stickproppar i CEE mest tänkta för scen bruk där man inte vill att de syns så mycket. Ett sånt här uttag skulle man nog kunna mickla fast över en infälld dosa om det behövdes och passande stickpropp. Men jag hade nog funderat på att skippa uttag och göra en lösning där Nordost kabeln kopplas fast istället.
  7. Vet du om det var den allra senaste modellen av Gigawatt du installerade med? De skriver på sin hemsida att den senaste Mk3 är något mer lätt arbetad än de tidigare modellerna då de använder annan plast i dem.
  8. IEC kontakten som är "20A" som sitter i din kommande QB8 är säkert 20A vid 110V har du 230V så är det nog max 16A det brukar vara så. Kollar man på Furutech IEC så är den stämplad med 20A/125V och 16A/230V. http://www.furutech.com/2016/05/19/13044/ Som sagt skulle du behöva 20A då är det egentligen inte godkänt att säkra IEC kontakten med 20A sen om det teoretiskt kan hända så mycket de lär de ju inte göra. Rent krasst så hade 32A Powercon varit bättre i listen och sen ett CEE232 uttag på väggen eller helt enkelt skrotat kontakt och stickpropp och anslutit Valhalla kabeln i en dosa direkt till den matande kabeln de är väl så @calle_jr gjort och så har även jag det en låda där jag går över till en mer flexibel kabel sista biten och en IEC kontakt direkt i listen på den.
  9. Jojo om du kör vanligt vägguttag som du har idag men då är det max 16A säkring går du upp till 20A då får du ha CEE i väggen och CEE på första kabeln.
  10. Såg nu att @JWE skrivit samma kabel som jag och han har installerat den så där finns ju input på den biten. På tal om det hur styv var kabeln om du jämför med någon vanlig installationskabel? Att installera överspänningsskydd är inte fel jag installerar ofta ett Elrond ED254 i mätarskåpet (har själv ett sånt) det är godkänt som ända skydd och är ett kombinerat grov/finskydd. Vid installation av överspänningsskydd är det bra att tänka på att de ska sitta brandsäkert jag sätter alltid dem i plåtkapsling för en direktträff av åska kan mer eller mindre pulvrisera dem. https://elrond.se/produkter/grov-finskydd-ed250/
  11. Nä så är det inte, 6A till brukare är väldigt gammalt idag är all normal installation 10A oftast C-automater (tröga) om man nu pratar om automatsäkringar. Inom ett vanligt hushåll finns inget som säger vad du får ha det är installationen som bestämmer har du tex. en inbyggnadsugn idag är det alltid 1 fas och behöver 16A 2,5kvmm kabel och de flesta hällar är 2x230V 16A man får således fördela ugn och häll över tre olika faser. Mätarskåpen är byggda för 25A så det är normalt max vad du kan ha in i en vanlig villa, har man värmepump modell större så får man köra 20A huvudsäkring man kan klara sig på 16A men de beror lite på hur mycket man kör samtidigt i huset. Tänk på att de flesta Shucko uttag inte är godkända för mer än 16A säkring ska du gå upp till 20A (om det nu skulle behövas fast det tror jag inte) då skulle jag satt ett CEE232 uttag och använt en CEE232 stickpropp på kabeln till din QB8. Det kan bli ett stort projekt då du måste byta mätarskåp till GIII säkringar som är upp till 63A och elverket kan eventuellt behöva byta kabel om de måste säkra upp i gatan så de är klart överkurs Att koppla in uttag utan jordfelsbrytare de är bara dumt det är din billigaste liv/brandförsäkring du kan ha och en jordfelsbrytare är minst godkänd för 25A last vill du så går det att smälla i en 63A de har samma storlek måttmässigt alternativ skilja ut Klangmodul och sätta den ihop med en egen 2 polig jordfelsbrytare till stereo gruppen som kopplas direkt efter huvudbrytaren. Men du behöver kanske kolla upp hur belastningarna ligger i ditt hus så du inte överbelastar huvudsäkringarna men det beror ju helt och hållet på vad du har för uppvärmning i huset och övrig utrustning som tar mycket ström. Har man häll, ugn, disk, tvätt, tork, värmepump och kanske någon annan apparat som tar mycket ström så sticker det fort iväg. En vanlig Diazed porslinssäkring tål väldigt mycket korta tider tex tål en 16A upp emot 45A i 10s innan den löser och man kan räkna cirka 1,8x märkströmen i en timme på Diazed innan den löser. Får du plats med den i den befintliga installationen så ser jag inga problem med Furutech dock kan ju elektriker ha synpunkter på färgerna då röd under många år inte varit tillåten att använda då man förr använde både röd som jord och ibland som tändtråd vilket gjort att människor fått sätta livet till då man kopplat fel (idag säljs det röd FK igen så de kan vara tillåtet igen dålig koll på det). Sen är frågan om skärmflätan är av fördel den skärmar bra mot låga frekvenser men inte höga, idag vill man kanske mer stänga ute höga frekvenser än bry sig om de låga som kabeln kan släppa ut och då behövs en 100% tät folie. Jag hade kollat in Gigawatts kabel för fast installation den har solida 4kvmm ledare och tät folie med biledare som kopplas i matande ände. Tror det är denna kabel @calm fick installerat om jag inte minns fel. http://www.gigawatt.eu/produkt/in-wall-cable-gigawatt-lc-y-3x4-mk3/ Finns hos en del affärer här i Sverige och priset är överkomligt. Hittade även en annan väldigt snarlik kabel som kostar under 100 lappen. https://shop.sommercable.com/en/Cable/Bulk-Cable-Power-Control/Lastleitung-N-YM-ST-J-720-0056-03040.html
  12. Jag tror att jag skrivit detta innan även @AlfaGTV att MSB använder LAN kabel för att överföra en I2s signal mellan tex. drive och dac där dac klockan även synkar driven så denna signal är något helt annat än ditt vanliga nätverk.
  13. Mitt lilla projekt med att byta kablar fortlöper och idag blev den sista tillverkad. I etherREGEN har jag nu de ändar där skärmen är kopplad och den är jordad via sin jordskruv till skyddsjorden där PSU:n är matad (gråa dosan bredvid). Fibern kommer in ifrån min Ubiquiti router till vänster, första RJ45 på undersidan går till NUC och andra RJ45 går till min Pi3 skärm med Ropieee för styrning av Roon. På ovansidan är den isolerade RJ45 anslutningen som går till dCS Network bridge. Som jag skrev igår så kommer man alltid på nya saker att fixa med så även denna gången. Matningen som kommer in i dosan från centralen är av skärmat slag så här ska jag nog byta dosan till en plåt dito där skärmen ansluts till kapslingen via speciella EMC förskruvningar. Även förberedelser för framtida PSU projekt är i åtanke just nu men där är jag inte riktigt överens med mig själv om jag ska köpa en helt färdig lösning eller bygga själv ...... bygga själv lockar onekligen
  14. Tycker @AlfaGTV sammanfattar det bra i det han skriver. Sen är det nog så att det finns mycket okunskap och fel information hur saker och ting fungerar. Igår såg jag en diskussion på ett utländskt forum där man pratade om vilken app som "lät" bäst till att styra en Minimserver vilken låt den skulle skicka till ljudbryggan, ljudströmmen har ju inget med appen att göra det är en ren kontroll. Absolut har de ett syfte mer än att se "bra" ut, jag vill ge mitt system bra förutsättningar skillnaden är att jag kan göra mycket själv med enkla medel vad gäller nätverk och el sen om det är den "rätta" vägen jag väljer de är svårt att sia om.
  15. Ja så är det det finns många olika svar på frågan. Kollar man på diverse audioforum så är det många bud om vad som är rätt eller fel svårt att få någon klar bild. Jag har försökt leta och kolla på sånt som kommer ifrån standarder tex. ifrån IEEE men det är inte helt glasklart där heller även om att koppla skärmen i endast en ände ofta får mest gehör och då i tex. switchen eller patchpanelen om den är jordad. Jag får helt enkelt följa det jag är ute efter att minimera kopplingar mellan olika delar där det kan uppstå potentialskillnader och samma allt i en nätlist men samtidigt isolera bort det nätverk som primärt inte har med streamingen att göra.
  16. Det har jag med det finns många väldigt duktiga, drivande och inovativa konstruktörer bland företagen som bygger de prylar som förgyller vår vardag. Jag är dock försiktigt skeptisk när man tar en standard produkt tex. en KAT kabel för data och köper in x-antal 100m av den sätter på strumpa och två Telegärtner kontakter för mig är det inte att konstruktera de är bara montera. Jaja nog om detta vi har alla olika åsikter om saker och ting
  17. Jag ska tillägga att jag är ofta smått skeptisk av mig och håller med @AlfaGTV att påverkan på en paketbaserad transport torde vara minimal. Det är ändå så att de som bygger prylar gör det för att tjäna pengar tror de är få som driver ett företag enbart för att de är kul och är där pengar inblandade då kommer det alltid finnas tvivelaktiga produkter och argument för hur de ska fungera och göra för nytta. Men visst finns det säkert saker som påverkar och flera små ändringar kan ju i slutändan leda till en lite större påverkan.
  18. Likväl säljs det switchar, LAN kablar och annat som ska frälsa din streaming och många prisar skillnaderna de åstadkommer och säger det är "stora" skillnader mellan olika produkter.
  19. Jag är rätt säker @sprudel på att det är en test låda annars hade jag nog brytt mig mer om att de är byggda i spånskiva än att där inte är svarta skruvar.
  20. Hur många gånger har man inte suttit här med tom blick och stirrat in i skåpet....min sambo stack ut huvudet och titta på mig där jag satt på golvet en blick säger mer än tusen ord men men hon låter mig hålla på bara jag inte stänger ner nätverket till hennes jobbdator. Kommer jag någonsin att bli färdig här? De poppar upp nya idéer vart efter så de är alltid ett pågående arbete känns det som Men även idag så lyckades jag få ihop det och nu är där lite fler gula kablar på plats.
  21. Alla musik servers är ju i praktiken en dator med mer eller mindre processorkraft. Innuos använde tidigare standard moderkort men jag tror att de nyaste har kort som de tagit fram ihop med någon tillverkare av moderkort. Korten har dubbla LAN och i de enklare Innuos är det usb ut till dac kopplad direkt till moderkortet endast Statement har omklockningskortet. I de enklare ZEN där har man trafo, likriktare och sen en DC spänning ut till en DC/DC konverter monterad på moderkortet (syns nere i högra hörnet på kortet). Så skillnaden mot en vanlig dator är ju det optimerade moderkortet, linjär nätdel, Linux mjukvaran m.m. Kör man Roon på Innuosen påverkas den inte av om man har Roon på en MAC eller PC den installationen är en ren remote precis som appen på platta eller telefon. Jag kör själv remote på min PC de är skönt ibland att sitta vid en stor skärm och "fibbla" med Roon och Qobuz.
  22. Nä inte läst fel men läst på ett 350Mcx I manualen till 350Mc står det mycket riktigt 3000W. Så teoretisk max belastning skulle kunna bli 9000/230=39A men nu lär det aldrig hända men även 50% belastning ger 20A, 25% ger 10A så effektuttaget kommer nog alltid vara betydligt högre än vad någon av oss andra någonsin kommer upp i. Det finns ju CEE uttag/stickpropp som är 2pol+PE 230V både för 32A och även 63A om man vill gå så långt CEE 232 CEE 263
×
×
  • Create New...