-
Posts
5 469 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
108
Content Type
Profiles
Forums
Events
Everything posted by octavia rs
-
Den risken är obefintlig om du rippar dem till disken i din Innuos den har ju inget med någon "streaming" att göra. Kör man även en backup till usb disk på Innuos har man alla filerna på mer än ett ställe, jag kör även backup till min NAS så att man skulle bli av med sina egna lokala filer känns knappast troligt.
-
DIN-kontakten har möjlighet att ha både in och ut i samma kontakt. Skriften där har alltså inte något med numreringen av ingångarna att göra. Användning (stiftnummer sedda från utsidan av en hankontakt) Stereo-kontakt Mono-kontakt 1 Inspelning vänster/Mono (bild saknas) 4 Inspelning höger (ej ansluten vid mono) 2 Jord 5 Avspelning höger (ej ansluten vid mono) 3 Avspelning vänster/Mono
-
De är svårt att veta utan att mäta sen är de ju inte så att en musik anläggning drar max hela tiden och framförallt inte under väldigt lång tid de är värmeutveckling som är skadligt. Sen är det svårt att veta exakt hur just dina säkringar beter sig, går säkert att få fram data på dem men de håller de nu så lär de fortsätta göra det. Vet ju att du hade problem med 1st 16A och 2st har avhjälpt problemet sen kan såklart problem uppstå på andra ställen i elsystemet men har du inga problem i övrigt tex. att huvudsäkringar går om du använder stereon på bra volym längre tider när förbrukningen är stor i övrigt så är de nog rätt lugnt.
-
Jag är rätt säker på att det varit uppe tidigare i @Apexorca tråd de här med säkringar och de är inte så att de löser omedelbart bara för att man passerar märkströmmen. Tar man den gamla hederliga porslinssäkringen så klarar de runt 1,5x märkströmmen under 60min innan de löser ut vilket med en 16A är runt 24A och 5500W vid 230V. Sen är de inte att rekommendera att ha det så att de gör så frekvent då ledare, anslutningar, bottenkontakter m.m. kan ta skada av värmen.
-
Har för mig vi diskuterat det tidigare hur den mäter och om de alltid blir rätt. Vill man mäta med multimetern så koppla loss apparaten ifrån alla andra prylar, anslut den med en ojordad kabel. Mät sedan mellan chassit och jorden i ett vägguttag och notera AC voltvärdet, vänd sedan stickproppen i vägguttaget och notera vad du får för voltvärde då. Där du får lägst värde är det som är "rätt" så att säga kan ju även då jämföra om din Oelbach alltid tycker samma sak.
-
Som jag skrev ovan alla apparater som på något sätt påverkar sinuskurvan alltså att positiva och negativa halvan av sinusvågen inte lastas lika av apparaten gör att en offset skapas. Vanligast i hemmet är kanske en dimmer där man har två olika typer beroende på last som ansluts. Bakkantsdimmer har bakkantsstyrning som innebär att bakre delen av sinuskurvan tas bort med hjälp av transistor. Vid framkantstryrning tas istället främre delen av sinuskurvan bort med triac/tyristor. Var det är störst risk kan nog ingen säga det beror på omständigheterna. Bor du i ett hyreshus har du kanske massa grannar med dimmers, en frekvensstyrd hiss, frekvenssryrd ventilation, elbilsladdare, växelriktare m.m. Bor du i en villa ja där är dimmers, kanske frekvensstyrd värmepump m.m. De går helt enkelt inte att säga var det händer. Som jag skrev igår har man inget märkbart brumm i större trafos så har man troligtvis inget större problem heller.
-
Som jag skrev i ett av mina tidigare inlägg så har jag testat och mätt för att dels ta reda på hur mitt system beter sig och för att inte behöva gissa mig till vad jag "kanske" behöver. Vill man läsa så finns det här i ett par inlägg. https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/1197-hemma-hos-octavia-rs/&do=findComment&comment=291854
-
Njä de kommer inte till att göra någon nytta har du överlagrad DC på nätet så har du det. Mängden kan vara allt ifrån väldigt lite så det inte märks till att vara så hög att det skapar problem. Man kan generellt säga att alla apparater som på något sätt påverkar sinuskurvan skapar en offsett tex. frekvensomformare, växelriktare, dimmers m.m. sen kan de vara i så liten grad att det inte märks. Den vanligaste apparaten är nog en hårtork med två hastigheter, i den låga hastigheten kopplas en diod in i serie med värmeelement man får då bara den ena halvan av sinusvågen alltså halv effekt. Vill man testa att inducera DC i sitt system så ta frugans hårtork, koppla in den i hifisystemet och kör på halveffekt då visar det sig rätt snabbt om någon trafo börjar brumma.
-
Jag håller med i det @LPL skriver har man större transformatorer som mekaniskt vibrerar på grund av DC spänning på nätet så kan ju en DC-blocker vara motiverad men har man inget brumm eller oljud så hade jag inte brytt mig om det. Möjligt om man nu väljer att implementera det i listen @Anders65 så kanske man ska ha en by-pass switch för att enkelt kunna växla mellan med och utan DC-blocker. Jag har testat en hel del hur DC-påverkar mina apparater. Med ganska hög DC-spänning så påverkades alla toroider jag har i mina apparater. Innusos Statement 540VA Innuos Phoenix NET (okänd) TAD DA1000TX 2x200VA TAD M2500 mk2 2x1000VA Mest påverkas slutsteget med störst trafo då den interna resistansen i primärlindningen är lägst så där mättas kärnan mest av DC och det blir ett tydligt brumm. Tomgångsströmmen ökar markant och apparaterna blir varmare när där är mycket DC på nätet. I mina test så gjorde en DC-blocker ingen skillnad på mekaniskt brumm eller tomgångströmmen överhuvudtaget så jag lade ner att springa på den bollen. Så mitt tips om man funderar på DC-blocker, låna en och mät med och utan den i systemet innan köp.
-
Uttagen är märkta med L och N sen kan man ju montera det hur man vill så någon garanti att det alltid hamnar på ett visst sätt finns inte. För att ta ett exempel så har vi här ett Elko 1-v infällt uttag, sätter man det rätt (alltså inte upp och ner) så är N till vänster och L till höger. Men som sagt det finns inget som säger var de ska hamna i någon standard inte vad jag känner till i varje fall.
-
Det är bara en indikator uppe på listen som antagligen lyser när fasen är "rätt" in i IEC ingången sen är där kanske någon märkning i uttagen var fas/nolla hamnar. A line-neutral indicator displays correct wiring and ground to the power distributor, corresponding to the Line – Neutral markings on each power outlet.
-
Det stämmer, alla Canton högtalare med DC i modelbeteckningen har ett högpassfilter i basen.
-
-
De är Gigamedias slimmade kat 6 patch kabel @Ivery mycket smidig att ha i nätverksrack använder den ofta på jobbet. https://gigamedia.se/vara-produkter/datanat-koppar/patchkabel-koppar/kat-6-utp-hf-slim/
-
Ja den sitter där just nu har inte hunnit jämföra nått med och utan. Tänkte prova när där blir lite tid över att ha den där den är nu eller mellan fiber NOD och router. Blev mest en kul grej att testa tycker jag inte den tillför nått så är det säkert någon annan som kanske vill prova den. Om du menar de med vit och lila krympslang så är de Tubulus Argentus LAN kablar. Har en 1Gbit kabel (8 ledare) mellan NOD och router, mellan router-> PhoenixNET -> Statement har jag 100Mbit kabel (4 ledare). PhoenixNET är bara 100Mbit så den använder enbart 4 av anslutningarna i en RJ45 kontakt. Min äldre Unifi accesspoint är passiv PoE 24V matning så den vita cylindern omvandlar aktiv PoE ifrån switchen så att den kan driva AP:n.
-
Blev ett par bilder på det färdiga resultatet, inget som syns mer än om man kryper runt på golvet. Hade först en plan på vad som skulle göras men den reviderades under tiden. Hade sparat en gammal matning som tidigare använts till stereon så nu fick den återanvändas till nätverket. I dosan längst in i skåpet kommer kabeln in ifrån centralen, ut ifrån den till UPS:n och vidare till den nya Supra listen. Listen fick monteras längst in i skåpet under hyllan. Ifrån den matas sen HD Plex PSU (5vdc till ISP fiber NOD, 9vdc till Ubiquiti Edge router X-SFP) och den stora switchen till resten av huset. Något trångt och bökigt men resultatet blev helt ok och de syns som sagt inte mycket av det vid en första anblick. Den gamla befintliga matningen till nätverket finns kvar i ett par 4-vägs uttag uppe till höger där NAS, barnens Nintendo kan husera. Supra listen har 6 uttag alla har överspänningsskydd men filter delen omfattar bara 5 av dem. De närmast IEC ingången är ofiltrerat och sen ökar filtreringen desto längre ifrån ingången man kommer. Den stora switchen hamna i de sista uttaget med mest filter och HD Plexen i ett med något mindre filtrering. Påverka kanske inget direkt ljudmässigt i mitt system men att få saker och ting lite mer separerat och uppdelat känns inte som om de kan vara fel
-
Hade två medhjälpare till att börja med, mycket intressant att få prova på att använda pappas verktyg. Sen tog Sambon med sig barnen till någon aktivitet så de var fritt fram att fixa klart i lugn och ro. Blev ett par kablar byggda för att få in listen och koppla ihop det hela.
-
Gick och filade på att fixa en sak inte direkt relaterat till stereon men indirekt kan man kanske säga att de har det. Dök upp ett par prylar igår. Mest ström relaterat men även en annan liten pryl jag tänkt testa. En Supra list, Supra LoRad 3G1,5 och Supra stickpropp/IEC. Gjorde en djupdykning i nätverksskåpet och rodda om, hade en tanke hur de skulle bli men slutade med att de inte blev som de var tänkt, utkomsten av de hela blev bättre i praktiken än i tanken
-
Möjligt att de är nått annat @P-panvi får väl vänta på att @musicus klargör vad det är för hylla
-
De där måste vara IKEA:s Kallax i grå. https://www.ikea.com/se/sv/p/kallax-hylla-gra-traemoenstrad-40346924/