Vox

Medlem+
  • Content count

    1 213
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Reputation Activity

  1. Like
    Vox got a reaction from JWE in The Queen of Soul är död.   
    Vi ska alla den vägen vandra. Det är det enda vi med säkerhet vet. 
  2. Thanks
    Vox reacted to calle_jr in Vinylspelare - Uppställning och inställningar   
    Arbete pågår.
     
    För kontroll av elektriska anpassningar behöver man kolla upp spänningsförstärkning (gain) i aktuell apparat. Denna anges ibland i dB och ibland i omsättning, dvs hur många gånger man förstärker i förhållande till insignalen. Om insignalen är 1 V och utsignalen är 10 V, så är förstärkningen 10 gånger vilket är detsamma som 20dB. Använd kalkylatorn nedan för att omvandla mellan dessa båda. För beräkning av spänningsminskning (loss) anges negativa värden i dB alternativt tal <1 för omsättning.
     
    SPÄNNINGSOMVANDLING dB ↔ OMS
    Spänningsökning (gain):  dB   →   ggr Spänningsomsättning 1:X:  ggr  →   dB
    Nominell signalnivå är den nivå som en apparat (krets) är dimensionerad för att arbeta vid. Nivån uttrycks normalt i dB. Alla nivåer som uttrycks i decibel måste relatera till en referensnivå. Referensnivån för spänning är 1 volt RMS, vilken då sätts som 0 decibel. Dvs 1 VRMS = 0 dBV.
     
    Det förekommer även en gammal telefonstandard med 0 dBu (unloaded reference voltage), som motsvarar den spänning som krävs för att generera 1 milliwatt effekt vid 600 ohms belastningsimpedans. 0 dBu = -2dBV. Även enheten dBm är vanlig eftersom den är effektrelaterad till 1 mW. 1 dBm = 0,77 V.
     
    Eftersom en elektrisk audiosignal är växelspänning varierar den och har ingen konstant nivå. Alla audiosignaler varierar dock mellan ett maxvärde och ett minvärde, och medelvärdet av den positiva och negativa delen av signalen beräknas som RMS (Root Mean Square). För en ren ton med 1 VRMS så är toppvärdet 1.4 V. Toppvärden anges med VPEAK eller VPK. Spänningssvinget mellan max positivt och max negativt värde anges som VPP.
     
    Konsument-hifi har normalt en nominell linjenivå -10 dBV, dvs 0.32 VRMS.
    Pro audio har normalt en nominell linjenivå +4 dBu, dvs 1.2 VRMS.
     
    Man kan således normalt räkna med att en apparat är kalibrerad för signal 0.32 VRMS om det är konsumentaudio, medan den är kalibrerad för 1.2 VRMS om det är pro-audio (Om det skulle sitta VU-mätare på apparaten så skulle mätarna visa 0 för dessa respektive signalnivåer).
     

    Förhållandet mellan referensnivå och nominell linjenivå för konsument- respektive pro-audio.
     
     
     
    VAL AV DRIVVERK
     
    Ställ dig (eller butiken) följande frågor när du tittar på drivverk:
    Ska du bara spela LP eller även singlar? 78-varvare? Hur ställer man om hastigheter på aktuellt driverk? Vilken typ av tonarm ska sitta på? 9", 12", tangential? Finns det armbord till min arm? Kommer jag använda två tonarmar? Går det? Skall drivverket jordas? Hur gör man det? Läs avsnitt 5 för att ställa dig frågan vilken typ av verk som kan passa dig; Vill jag ha flytande eller fast upphängning i chassit? Rem- eller direktdrift? Vad är det för typ av motor och motorstyrning? Vilken konstruktion har tallrikslagret?
     
     
    ANPASSNING AV PICKUP OCH TONARM
     
    Nedanstående formulär kan användas på flera sätt. Dels om du har en tonarm och vill prova om en pickup kommer passa till den, eller om du har en pickup och funderar på vilka tonarmar som passar till den. Mata in aktuella data så beräknas tonarmsresonansen för den aktuella kombinationen. Du bör hamna mellan 7 - 12 Hz. Observera att du kan laborera med skruvarnas vikt för att höja eller sänka resonansfrekvensen. Kompliansen avser statisk fjädringsmjukhet vertikalt eller horisontellt. Vid fördjupning, se avsnitt 3 och 8.
     
    TONARMSRESONANS
    Pickup

     
    Komplians:  µm/mN Vikt:  g

      Montering

    Vikt:  g        
    Tonarm

    Effektiv massa:  g  
    Lägsta resonansfrekvens f0 =  Hz
     
     
    ANPASSNING AV PICKUP TILL RIAA
     
    Likväl som den mekaniska anpassningen mellan pickup och tonarm är viktig, så är det minst lika viktigt att man har elektriskt anpassade komponenter för att en vinylspelare ska prestera bra. I nedanstående formulär kan du kontrollera om din pickup (MM eller MC) fungerar ihop med ditt riaa och kablage, och om du behöver stepup-transformator (SUT) samt vilken omsättning och impedans som i så fall är lämplig. Man kan (och bör) självfallet lyssna sig fram till sitt önskvärda sound, men vi tror att merparten tycker att det är trevligare att lyssna på en komponents prestanda än att lyssna på elektriskt felaktiga anpassningar.
     
    "Grön gubbe" indikerar att allt är ok. "Gul gubbe" innebär att du ligger minst 10% utanför rekommendationer. "Röd gubbe" innebär att du ligger minst 20% utanför rekommendationer.
     
    Försök gärna verifiera rekommenderade värden från tillverkaren tex hos din handlare, Stereophile eller här på Euphonia, det är nästan mer regel än undantag att de uttrycker sig oklart. Vi har inte redovisat alla beräkningssamband och -förutsättningar, mest med tanke på att försöka hålla det enkelt. Skicka ett PM eller ställ en fråga i forumet om något är oklart.
     
    Tillverkare anger en pickups output i mV baserat på en standardsignal på en testskiva. RIAA/IEC/NAB har 0dB referens vid 1kHz för hastighet 3.54cm/s rms 45o (vä eller hö) alternativt 5.0cm/s rms lateralt.
    De flesta tillverkare håller sig till detta, men en del anger output vid 5cm/s 0-peak 45o vilket är samma sak, eller 7cm/s 0-peak lateral vilket också är samma sak.
    Det förekommer även en DIN-referens för stereo-LP 8cm/s 0-peak (5.6cm/s rms) för 1kHz 45o. För mono-LP är motsvarande referens 11.3cm/s 0-peak för 1kHz, givetvis lateralt.
    Referensen gäller normalt för både 33 och 45rpm, men DIN anger även 12cm/s 0-peak vid 1kHz för 45rpm.

    Om data för din pickup inte är angivet för 5cm/s rms lateral vid 1kHz, så kan du räkna om till detta. Om det tex är angivet 0.5mV vid 8cm/s 0-peak lateral, så kan du ange 0.5 x 5 / 8 = 0,31 mV.

    Följande är angivet i NAB AUDIO RECORDING AND REPRODUCING STANDARDS FOR DISC RECORDING AND REPRODUCING:
     
     
    ANPASSNING AV MM-PICKUP TILL RIAA
    Pickup
     

     
     
    Pickupens utsignal @ 1kHz:    mVRMS @5cm/s lateral  
    Rek. belastningsimpedans: 
     ohm  
    Rek. belastningskapacitans:
     pF Signalkabel

     
    Kabelkapacitans: 
     pF
    Glöm inte lägga till ca
    30pF för tonarmskablage.
    Om du inte vet kapacitans
    för dina kablar så kan
    du anta 100+30pF. Resistor


     
     
    Resistans:   kohm tomt fält = ingen resistor
      
    Beräkna värdet
     
    E-24 serie 10 kohm 11 kohm 12 kohm 13 kohm 15 kohm 16 kohm 18 kohm 20 kohm 22 kohm 24 kohm 27 kohm 30 kohm 33 kohm 36 kohm 39 kohm 43 kohm 47 kohm 51 kohm 56 kohm 62 kohm 68 kohm 75 kohm 82 kohm 91 kohm 100 kohm 110 kohm 120 kohm 130 kohm 150 kohm 160 kohm 180 kohm 200 kohm 220 kohm 240 kohm 270 kohm 300 kohm 330 kohm 360 kohm 390 kohm 430 kohm 470 kohm 510 kohm 560 kohm 620 kohm 680 kohm 750 kohm 820 kohm 910 kohm
    Kondensator


     
     
    Kapacitans:   pF tomt fält = ingen kondensator
      
    Beräkna värdet
     
    Std serie 10 pF 15 pF 18 pF 22 pF 27 pF 33 pF 39 pF 47 pF 56 pF 68 pF 82 pF 91 pF 100 pF 150 pF 180 pF 220 pF 270 pF 330 pF 390 pF 430 pF 470 pF
    RIAA

     
    Förstärkning (gain @ 1kHz): 
     dB  
    Ingångsimpedans: 
     ohm  
    Ingångskapacitans:
     pF   Resultat:                 Tips!  Utspänning från RIAA:  mV Utspänning från RIAA bör normalt ligga en bit över 0,25V för att inte få för hög brusnivå, men normalt under 1,5V för att inte riskera överstyrning. Riaa med valbar förstärkning fungerar normalt bäst med lägre förstärkning.   Belastningsimpedans:  ohm Din pickuptillverkare bör ange rekommenderad belastningsimpedans och -kapacitans.  Belastningskapacitans:  pF Den kapacitiva belastningen påverkar i det övre registret. Bilden visar en simulering av en fiktiv MM-pickup, och illustrerar tydligt hur kapacitansen påverkar signalen.
     
     
     
    ANPASSNING AV MC-PICKUP TILL RIAA
    Pickup
     

     
    Pickupens utsignal @ 1kHz:  
     mVRMS @5cm/s lateral  
    Pickupens internimpedans:
     ohm  
    Rek. belastningsimpedans: 
     ohm.... Resistor
     

     
     
    Resistans:    tomt fält = ingen resistor

    Beräkna värdet
    E-24 serie 10 ohm 11 ohm 12 ohm 13 ohm 15 ohm 16 ohm 18 ohm 20 ohm 22 ohm 24 ohm 27 ohm 30 ohm 33 ohm 36 ohm 39 ohm 43 ohm 47 ohm 51 ohm 56 ohm 62 ohm 68 ohm 75 ohm 82 ohm 91 ohm 100 ohm 110 ohm 120 ohm 130 ohm 150 ohm 160 ohm 180 ohm 200 ohm 220 ohm 240 ohm 270 ohm 300 ohm 330 ohm 360 ohm 390 ohm 430 ohm 470 ohm 510 ohm 560 ohm 620 ohm 680 ohm 750 ohm 820 ohm 910 ohm 1000 ohm 1100 ohm 1200 ohm 1300 ohm 1500 ohm 1600 ohm 1800 ohm 2000 ohm 2200 ohm 2400 ohm 2700 ohm 3000 ohm 3300 ohm 3600 ohm 3900 ohm 4300 ohm 4700 ohm 5100 ohm 5600 ohm 6200 ohm 6800 ohm 7500 ohm 8200 ohm 9100 ohm  ohm RIAA
     

     
    Förstärkning (gain @ 1kHz):   dB  
    Ingångsimpedans: 
     ohm   Beräknat resultat:                 Tips!  Utspänning från RIAA:  mV Ditt försteg måste ha en ingångskänslighet som klarar förstärka till linjenivå. Utspänning från RIAA bör således normalt ligga en bit över 0,25V för att inte få för hög brusnivå, men normalt under 1,5V för att inte riskera överstyrning. Riaa med valbar förstärkning fungerar normalt bäst med lägre förstärkning, dvs riaat har en linjär förstärkning inom audiobandet.   Belastningsimpedans:  ohm Din pickuptillverkare bör ange rekommenderad belastningsimpedans. Om inte, så brukar det hamna inom 10-20 ggr pickupens internimpedans.

    Vid korrigering av pickupens belastningsimpedans kan du parallellkoppla riaats ingång med en resistor.  

     
     
    ANPASSNING AV MC-PICKUP TILL STEPUP OCH RIAA
    Pickup
     

     
     
    Pickupens utsignal @ 1kHz:  
     mVRMS @5cm/s lateral  
    Pickupens internimpedans:
     ohm  
    Rek. belastningsimpedans: 
     ohm....  
     
    Resistor alt 1

     
    SUT / Headamp
     

     
     
    Resistor alt 2

     
    Primärresistor:  SUT-omsättning:  Sekundärresistor:  tomt fält = ingen resistor

    Beräkna värdet
      E-24 serie 10 ohm 11 ohm 12 ohm 13 ohm 15 ohm 16 ohm 18 ohm 20 ohm 22 ohm 24 ohm 27 ohm 30 ohm 33 ohm 36 ohm 39 ohm 43 ohm 47 ohm 51 ohm 56 ohm 62 ohm 68 ohm 75 ohm 82 ohm 91 ohm 100 ohm 110 ohm 120 ohm 130 ohm 150 ohm 160 ohm 180 ohm 200 ohm 220 ohm 240 ohm 270 ohm 300 ohm 330 ohm 360 ohm 390 ohm 430 ohm 470 ohm 510 ohm 560 ohm 620 ohm 680 ohm 750 ohm 820 ohm 910 ohm 1000 ohm 1100 ohm 1200 ohm 1300 ohm 1500 ohm 1600 ohm 1800 ohm 2000 ohm 2200 ohm 2400 ohm 2700 ohm 3000 ohm 3300 ohm 3600 ohm 3900 ohm 4300 ohm 4700 ohm 5100 ohm 5600 ohm 6200 ohm 6800 ohm 7500 ohm 8200 ohm 9100 ohm  ohm .......1:

    1:1=ingen SUT .......  tomt fält = ingen resistor

    Beräkna värdet
      E-24 serie 10 kohm 11 kohm 12 kohm 13 kohm 15 kohm 16 kohm 18 kohm 20 kohm 22 kohm 24 kohm 27 kohm 30 kohm 33 kohm 36 kohm 39 kohm 43 kohm 47 kohm 51 kohm 56 kohm 62 kohm 68 kohm 75 kohm 82 kohm 91 kohm 100 kohm 110 kohm 120 kohm 130 kohm 150 kohm 160 kohm 180 kohm 200 kohm 220 kohm 240 kohm 270 kohm 300 kohm 330 kohm 360 kohm 390 kohm 430 kohm 470 kohm 510 kohm 560 kohm 620 kohm 680 kohm 750 kohm 820 kohm 910 kohm  kohm       RIAA

    Förstärkning (gain @ 1kHz):   dB  
    Ingångsimpedans: 
     ohm   Beräknat resultat:                 Tips!  Utspänning från RIAA:  mV När du ska välja omsättning för en SUT - välj så låg som möjligt. Det ger oftast bäst resultat. Ditt försteg måste dock ha en ingångskänslighet som klarar förstärka till linjenivå. Utspänning från RIAA bör således normalt ligga en bit över 0,25V för att inte få för hög brusnivå, men normalt under 1,5V för att inte riskera överstyrning. Riaa med valbar förstärkning fungerar normalt bäst med lägre förstärkning.   Belastningsimpedans:  ohm Din pickuptillverkare bör ange rekommenderad belastningsimpedans. Om inte, så brukar det hamna inom 10-20 ggr pickupens internimpedans.

    Vid korrigering av pickupens belastningsimpedans kan du antingen parallellkoppla SUT:ens primärlindning med en resistor (alt 1), eller en resistor parallellt med sekundärlindningen (alt 2), eller både och.

    Går du på en primärresistor kommer du bara att påverka pickupens belastning, men väljer du sekundärresistor kommer även SUT:ens belastning påverkas. Att belasta SUT:en lite "tuffare" behöver inte vara en nackdel, en lägre sekundärimpedans kan reducera ev. ringningar på SUT:ens utgång.  

     
     
    OMTIPPNING
     
    Om du märker att din pickup börjar spela sämre, så kan den antingen ha blivit mekaniskt skadad i nålarm eller upphängning. En del material i upphängningen åldras, och elastiska material påverkas av både rumsklimat och utmattning.

    Om du i övrigt trivs med ljudsignaturen från din pickup så finns det tillverkare som erbjuder omtippning, där antingen bara nål och upphängning byts eller allt innandöme inkl generator, så kallad rebuild. Många tillverkare erbjuder detta (sök på retip eller rebuild med din pu-modell), men även firmor som van den Hul eller Soundsmith, där Peter Ledermann är kända för att utföra detta. En del tillverkare har annars ett inbytesprogram, så om du skickar in din gamla pickup (även trasiga) så får du bra rabatt på en ny av antingen samma eller bättre modell.
     
     
    MONO, STEREO OCH MULTIKANAL
     
    Ingen av författarna har större erfarenhet av annat än stereoavspelning, men det står helt klart att det är bäst att avspela musik på det sätt som den är inspelad.
    En monoinspelning blir alltså sannolikt bäst med monoavspelning. En del LP från 70-talet är mixade kvadrafoniskt. Dessa går att avspela med stereo-pickup, men det krävs fyrkanals förstärkare med kvadrafoni för att avkoda signalen. Det finns en rad varianter av mono och stereo för avspelning av LP.
     
     
     
    Resultat
    Mjukvara:

     
     
     
    LP inspelad och graverad i mono.
    Äkta mono
    LP inspelad i mono, graverad i stereo men utgiven som mono.
    Dual mono
    LP inspelad i mono, ommixad och graverad i stereo.
    Dual mono
    LP inspelad och graverad i stereo.
    Stereo
    LP inspelad och graverad i 4-kanal.
     
    Kvadrafoni
    Pickup:

     
    Mono-pickup, generator med endast ett par spolar. Vertikal komplians är låst.
    Äkta mono
    Hybrid mono-pickup, generator med dubbla par spolar som endast läser av
    mittsignal (lateralt). Vertikal komplians är låst.
    Dual mono
    Stereo-pickup, generator med dubbla par spolar som läser av mitt- och sidosignal
    (lateralt och vertikalt). Har både lateral och vertikal komplians.
     
    Stereo och kvadrofoni.
    Förstärkeri:

     
     
     
     
    Monoförstärkare.
    Äkta mono
    Stereoförsteg där en signal dubbleras via förstegets ingång (ej att rekommendera).
    Dual mono
    Stereoförsteg där en signal dubbleras via förstegets utgång.
    Dual mono
    Stereoförstärkare med mono-omkopplare.
    Dual mono
    Stereoförstärkare.
    Stereo
    4-kanals förstärkare med quad.
     
    Kvadrafoni
    Högtalare:

     
     
    En högtalare för mono.
    Äkta mono
    Två högtalare för mono.
    Dual mono
    Två högtalare för stereo.
    Stereo
    Fyra högtalare för surround.
    Kvadrafoni
     
    Anm: Spela inte en stereo-LP med monopickup eftersom det skadar skivan. En mono-LP kan dock spelas med stereo-pickup utan problem. Observera att de flesta LP som är märkta mono är stereo (dual mono) även om originalinspelningen var mono. Äkta mono-LP har som regel ingen märkning alls, helt enkelt eftersom det inte fanns stereo när de gavs ut.
     
     
  3. Like
    Vox got a reaction from Apexorca in Vad lyssnar du på just nu?   
    Just nu lyssnar jag på björkarnas sus........
  4. Like
    Vox got a reaction from Taxmannen in Sweetspot 2018   
    Högtalarna tror jag kommer från Intelligent Sound i Kungsängen. 
  5. Like
    Vox got a reaction from Taxmannen in Sweetspot 2018   
    Japp, där satt den! 
    Tack för fina bilder och informativ och bra text. 
  6. Like
    Vox got a reaction from YYZ in Uppgradera från Opus3 Continuo med Cantus tonarm, men till vad?   
    Uppgraderade från Magnepan 3.3/R till ett par Magnepan 3.7i
  7. Like
    Vox got a reaction from YYZ in Uppgradera från Opus3 Continuo med Cantus tonarm, men till vad?   
    Uppgraderade från Magnepan 3.3/R till ett par Magnepan 3.7i
  8. Like
    Vox got a reaction from calm in Uppgradera från Opus3 Continuo med Cantus tonarm, men till vad?   
    "Man måste veta vad man önskar sig för att få vad man vill ha" var det väl Hoolabandola band som sjöng en gång i tiden och så är det.
    För egen del kan jag dock inte sätta ord på vad jag är ute efter mer än att det med största sannoliket finns mer välljud att få ut ur vinylerna. 
    Kom på att jag höll på att glömma grundreglerna om att inte ha för bråttom och att endast göra en förändringen åt gången. Jag som håller på att spela in mina nya högtalare skall inte göra fler förändringar på ett tag, eller? 
  9. Like
    Vox got a reaction from lindome in Uppgradera från Opus3 Continuo med Cantus tonarm, men till vad?   
    RIAA: Whest PS.30RDT
    Pickup: ZYX R100 Fuji
  10. Like
    Vox got a reaction from Ampalang in Uppgradera från Opus3 Continuo med Cantus tonarm, men till vad?   
    Ger de flera konserter varje kväll med olika artister och musikstilar? 
    Jasså inte, då uppgraderar jag min vinylspelare och stannar i min "gubbskrubb" istället. Just nu är det konsert med Eagles. 😀
  11. Like
    Vox got a reaction from Ampalang in Uppgradera från Opus3 Continuo med Cantus tonarm, men till vad?   
    Ger de flera konserter varje kväll med olika artister och musikstilar? 
    Jasså inte, då uppgraderar jag min vinylspelare och stannar i min "gubbskrubb" istället. Just nu är det konsert med Eagles. 😀
  12. Like
    Vox got a reaction from Ampalang in Uppgradera från Opus3 Continuo med Cantus tonarm, men till vad?   
    Ger de flera konserter varje kväll med olika artister och musikstilar? 
    Jasså inte, då uppgraderar jag min vinylspelare och stannar i min "gubbskrubb" istället. Just nu är det konsert med Eagles. 😀
  13. Like
    Vox got a reaction from Ampalang in Uppgradera från Opus3 Continuo med Cantus tonarm, men till vad?   
    Ger de flera konserter varje kväll med olika artister och musikstilar? 
    Jasså inte, då uppgraderar jag min vinylspelare och stannar i min "gubbskrubb" istället. Just nu är det konsert med Eagles. 😀
  14. Like
    Vox got a reaction from plind in Plind goes back to basics   
    Jag lyckades blåsa diskanterna i mina Magnepan 3.3 och fick nya på hemförsäkringen (Folksam) minus självrisken på 1500 SEK. 
    Har även fått ersättning, minus självrisken,  från hemförsäkringen för en pickup jag lyckades bryta av nålen på. Var inte lätt att förklara för dem vad en pickup är för något. 
    Så visst ska du kontakta ditt försäkringsbolag. 
  15. Like
    Vox got a reaction from plind in Dämpning av låda   
    I mitt betongrum där alla mått är "fel" för att det skall låta bra har MiniDsp Dirac gjort succe'. Har versionen med analog in och ut och den är inkopplad mellan för- och slutsteg. Gjorde tidigare försök att lösa de akustiska problemen, toppar och dalar, med hjälp av produkter från bland annat Svanå. Visst blev det bättre, men ljusår från vad MiniDsp lyckas med. Visserligen blir det en AD - DA omvandling på vägen, men det är det värt mad tanke på hur bra frekvensgången och ljudet blivit. 
    Kostnaden är försumbar i förhållande till akustikprylar och jobbet att få till dem bra/snyggt.
  16. Like
    Vox got a reaction from plind in Dämpning av låda   
    I mitt betongrum där alla mått är "fel" för att det skall låta bra har MiniDsp Dirac gjort succe'. Har versionen med analog in och ut och den är inkopplad mellan för- och slutsteg. Gjorde tidigare försök att lösa de akustiska problemen, toppar och dalar, med hjälp av produkter från bland annat Svanå. Visst blev det bättre, men ljusår från vad MiniDsp lyckas med. Visserligen blir det en AD - DA omvandling på vägen, men det är det värt mad tanke på hur bra frekvensgången och ljudet blivit. 
    Kostnaden är försumbar i förhållande till akustikprylar och jobbet att få till dem bra/snyggt.
  17. Like
    Vox reacted to calm in Ditt senaste skivinköp...., del 2.   
    Som gammal E.S.T.-fan kan jag tyvärr inte hålla med. Jag vet att ursprungsidén hade Esbjörn själv till att göra en symfonisk gestaltning av hans (gruppens) musik, men jag inte säker på att det blivit precis så här. Tycker inte att orkestern tillför så mycket och dessutom bortfaller de improviserande inslagen som var just deras styrka. Esbjörn själv var en mästare att frambringa olika klanger på olika sätt akustiskt och elektroniskt ur ett piano som är mer intressant än denna som blir mer tillrättalagd än vad originallåtarna faktiskt ger. Om man vill lyssna till E.S.T. musik så skulle jag hellre rekommendera Live in Hamburg som i många stycken är lysande och jämför man med den så saknar man definitivt inte stråkar och brass ett dugg. Det gjordes två olika versioner med detta symfoniska innehåll dels med Helge Lien på piano och SR:symfoni-orkester i Berwaldhallen och denna med Iirro Rantala vid pianot. Båda utmärkta pianister men inte med den dimensionen som Esbjörn kunde frambringa, han hade ett eget klanguniversum. Finns andra hyllningar till Esbjörn som t.ex. Lost Heros med Rantala och Tears för Esbjörn på Jazz at Berlin Philhamonic som är bättre. Men saknaden är nog ändå stor och nyfikenheten om vilken riktning gruppen skulle tagit om Esbjörn fått leva. Den postumt utgivna Leucocyte ger kanske en fingervisning och den är inte helt lätt att ta till sig. Om man nu skulle göra en jämförelse med Miles, som jag tycker haltar, så är det nog mer av Bitches Brew hållet utvecklingen skulle gått.
     
    Calm 
  18. Like
    Vox got a reaction from Taxmannen in Gamla radioapparter ombyggda till bluetooth   
    Snubblade över den här sidan http://vintageblue.simplesite.com där det går att köpa gamla radioapparater som byggts om till bluetooth. 
    Mycket smart, eller hur? 
  19. Like
    Vox got a reaction from Taxmannen in Det går inte att låta bli att älska Roon!   
    Vems livstid gäller prenumerationen för? Så länge användaren lever eller så länge produkten lever? 😁
  20. Like
    Vox reacted to Bebop in Apexorca hemma hos Nilento   
    Mycket intressant, Apex 
     
    Frågan från @Taxmannen är mycket intressant och jag har funderat en hel del på det. Varför använder t ex i huvudsak "vanliga" mikrofonkablar mellan instrument/mikrofoner till mixbord och mellan komponenter? Varför använder de inte vibrationsisolatorer typ Stillpoints och liknande? Varför har de inte dedicerade racks med beräknade egenresonanser? Varför har de inga strömrenare? Hur påverkar val av studiohögtalare slutresultatet och hur väljer de ut de man använder? Varför använder de "vanliga" elkablar? Varför har de ganska "osofistikerade" förstärkare när de provlyssnar?... osv.
     
    Om man spelar djävulens advokat kan man ju dra olika slutsatser och nya frågeställningar:
    Det har inte så stor betydelse som vi "hifi-rävar" tror. De har en stor förbättringspotential Vi har gått på en "mina" Ofta säger vi att källan är viktigast för vad som kan plockas ut i slutändan, vilket känns logiskt. Hade varit intressant med en kmfattande studie om hur slutresultatet blivit med ett mer hifi-orienterat hopplock av utrustning. 
  21. Like
    Vox got a reaction from magnuskan in Strömlist   
    När någon inte vill visa innehållet för oss konsumenter blir jag mycket misstänksam. 
  22. Like
    Vox got a reaction from magnuskan in Strömlist   
    När någon inte vill visa innehållet för oss konsumenter blir jag mycket misstänksam. 
  23. Like
    Vox got a reaction from plind in Hur låter en förstärkare utan ström?   
    Japp,  det stämmer.  Det försteget var byggt på motstånd.  Spelade på bra, men sen dök det upp tillfälle att köpa ett passivt försteg (Opera Consonance Ref 1.3) byggt på trafos av en forummedlem och det är såååå mycket bättre. 😁
    I dagsläget ser jag ingen anledning att gå tillbaka till ett tradionellt försteg. 
  24. Like
    Vox reacted to Bebop in Hemma hos JR.   
    Apexorca skrev: Med all respekt för det som köpt dessa maskiner som är nya och mer renoverade än vanligt, så fattar jag inte riktigt vad som kan vara nyttan.
     
    Passion och intresse är inte alltid förknippad med nytta. Vi tenderar att äta mer än vad vi behöver om maten är god. Vad är nyttan med detta? Det hänger liksom inte ihop.
     
    Om man bara tänker funktionellt så är det svårt att förstå den som drivs av ren passion. Samtidigt är det så att de flesta av oss har något område där vi drivs av inte rent funktionella mål. Några exempel:
     
    Det finns en uppsjö av passionerade bil- och bilfantaster som drar genom Europa med ett släp för att hämta en gammal rostig bil som hen sedan lägger all tid på att renovera. För mig är bil ett transportmedel och laståsna som jag också vill skall vara säker och ha förtroende för, alltså nästan enbart funktion. Jag har tidigare nämnt båtar. Vad är nyttan med att hänga på 2x300 hk på en Anytech och köra mellan kobbar och skär med fartbegränsningar? Det är "onödigt". Det krävs passion för detta.  Vad är nyttan med juveler och gamla klockor. Klocka finns ju i mobilen eller till låga priser som fungerar utmärkt. Hur fördelar sig passionen och funktionaliteten? Jag tror de flesta utomstående som inte har det intresset vi har för hifi betraktar oss som mer passionerade än att vi skulle drivas av en funktionalitet, att allt det vi har byggt upp krävs för att njuta av musik. Det är klart att det kostar pengar. Det borde ju inte vara så förvånade för de som har intresse för hifi. Jag har varit i kontakt med en servicekille om ett gammalt Nakamichi-däck som jag eventuellt kommer att ge en full genomgång inklusive hitta helt nya tonhuvud till den. Jag kommer förmodligen inte spela på den något nämnvärt men jag vill gärna att en del av dessa maskiner skall leva vidare. Det är ett dokument över mitt liv. Samma sak med rullbandspelare. Jag har växt upp med dessa maskiner och det är något magiskt över dem. Dessutom låter de bra.
     
    Jag tycker det är härligt med människor som drivs av en passion och inte bara ser efter funktion. Octavias tråd om hans "digitala jakt" är väl ett utmärkt exempel på detta, eller calle_jr's passion för perfekt el och intresse för att förstå vinylmediets innersta dna-profil. Eliots passion och intresse för originalpressningar och stampers. JR's bandspelarsamling likaså. Ingen kan väl hävda att allt detta behövs för att lyssna på musik. Det är exempel på att vi drivs också av andra saker. Är det nyttigt? Ja, för den som har bacillen är det ju det. Det kan bli en rejäl börda om det upplevs som tvångsmässigt eller om det t ex äventyrar familjens ekonomi eller hindrar andra i familjen att förverkliga sina intressen. Balansen, som Apex nämner är viktig.
     
    Kan det ändras under livet? Ja, definitivt. Jag har blivit allt mindre intresserad av hårdvaran. Sedan jag varvade ner och slutligen gick i pension har jag ägnat allt mindre tid åt tekniken och nästan helt fokuserat på musik, musikteori och musikhistoria. Det hade jag inte tid med förr. Jag har t ex trängt mig in i musik som jag tidigare vare sig uppskattade eller visste så mycket om, t ex musik från medeltid och renaissansen för att förstå hur det började och vikten av reformationen för dess utveckling av fria uttryck genom musik och hur viktig förutsättning detta var för t ex Bach som i många stycken är vår tids musik urfader. 
     
    Behöver man verkligen tränga ner så djupt? Nej, inte alls men det handlar om passion och intresse. Jag inledde en artikel om Sibelius där jag bl a försökte sätta in honom i ett historiskt sammanhang för att förstå hans utveckling och hur det påverkade hans musik. Det projektet la jag ner eftersom jag kände att det möttes av både ointresse och kommentarer som jag inte uppskattade. Men så är det med passioner. Man får leta efter likasinnade. Jag har pratat om Sibelius och hans musik i andra sammanhang där det kom besökare som drivs av samma intresse som jag. Oavsett vilka intresse och passioner vi har så finns det oftast likasinnade... någonstans.
     
    Var och en får följa sin kompass och ingen av oss har facit över vad som är rätt eller fel i detta sammanhang. 
     
     
     
     
  25. Like
    Vox got a reaction from Musicmansweden in Kort presentation   
    Välkommen!
    Kul med ytterligare Västeråsare. Jag har min gubbskrubb i ett hus i Hökåsen.