Jump to content

Björn-Ola

Medlem+
  • Posts

    530
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by Björn-Ola

  1. Har bytt namn. NuPrime http://www.nuprimeaudio.com/index.php
  2. Jag är inte någon ovan operalyssnare på något sätt och talar inte om opera i allmänhet. Wagner förändrade operan från musiknummer med recitativ till tonsatt teater som jag tycker är mer intressant. Jag gillar verkligen Puccinis operor som är exempel på tonsatt teater. Men jag tycker Nibelungens Ring i långa stycken är otroligt seg utan vad jag upptäckt något intressant musikaliskt innehåll. I enstaka partier bränner det plötsligt till och då är jag med på noterna, så det är inte så att jag ogillar Wagner. Första akten i Walkyrian tycker jag är ett exempel där han lyckas ge handlingen ett laddat musikaliskt innehåll, men jag hittar inget intressant i andra akten.
  3. Eftersom det finns Wagnerkännare här, så kan jag inte låta bli att fråga lite om hans operor. Jag älskar en del av hans musik. Operor som Lohengrin och Mästersångarna är lätta att ta till sig. Han kan ju också sägas vara filmmusikens uppfinnare och jag har flera skivor med instrumentalmusik från Nibelungens ring som jag tycker mycket om. Men jag har svårt för det verket i sin helhet. Jag tycker att första akten av Valkyrian är fantastisk, men tycker att det sedan blir fruktansvärda longörer i de följande två akterna. För att inte tala om Siegfried och Ragnarök. Usch. Är det någon som har lyckats att ta till sig hela detta verk? Är det bara tålamod som krävs?
  4. Sedan tycker jag att de som vill hindra framförande av verk från förr för att de inte speglar vad som idag anses som politiskt korrekt saknar ett historiskt perspektiv. Det är intressant hur människor tänkte förr och vad som då ansågs acceptabelt. Det visar att saker kan förändras med tiden, mycket till det bättre förhoppningsvis. Man behöver inte gå så långt tillbaka i tiden. Hur ska man förhålla sig till mycket av det som gjordes inom den svenska musikrörelsen på 70-talet? Det var då helt okej att framföra sånger som hyllade kommunistisk diktatur. Snarare förväntades det. Men jag kan utan problem lyssna på svensk progg utan att hålla med om vad man i texterna ansåg behövde göras med samhället och demokratin, förutsatt att jag gillar musiken. Förresten var den svenska musikrörelsen en rolig liten pendang till Sovjetstatens uppgång och fall.
  5. En svensk kompositör som anklagats för att ha varit nazist är Kurt Atterberg. Nu tror jag att han snarare var "tyskvänlig", likt många andra svenskar på den tiden. Han hade ju stora framgångar i Tyskland och det påverkade förmodligen hans inställning till Tyskland. Det är lätt att med facit i hand tycka hur folk på den tiden borde ha agerat. Det som förundrar mig är att det finns folk som kan lägga ned en oerhörd massa arbete på att försöka reda ut om han var en uttalad nazist eller inte. Det har gjorts doktorsavhandlingar om detta. Vad är egentligen syftet med det? Vem fan bryr sig när hans musik är så fantastisk. Skulle hans musik bli sämre om man nu skulle ha hittat bevis för att han sympatiserade med nazisterna?
  6. Frank Zappa var en gitarrist som enligt min mening verkar ha haft ett stort inflytande på dagens gitarrister inom metal. Han lät mer som dagens metal-gitarrister än hans samtida kollegor i hårdrocksbanden i början av 70-talet. På den tiden beundrade jag Jan Ackerman. Jag minns en tidningsintervju där Jan slog fast att han ansåg att han själv var världens bäste gitarrist. Ingen falsk blygsamhet där inte. Men han sa också att det bara fanns en gitarrist som kunde mäta sig med honom, och det var Frank Zappa. Själv var jag väldigt imponerad av Zappa som gitarrist på den tiden, tyckte att han spelade skjortan av Blackmore och Page och de andra jag lyssnade på på den tiden. Men utvecklingen av gitarrtekniken gjorde att Zappa skaffade sig en stuntgitarrist. :-)
  7. Hur fungerar en passiv radiator? Man tycker att ljudet borde skickas ut i motfas. Är det någon form av eftersläpning som gör att det funkar?
  8. Jag använder dBpoweramp. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85264 iTunes funkar naturligtvis, som jag antar att du använde, men garanterar inte bit perfect resultat. Du får lägga in omslag manuellt med iTunes, om du vill ha in dem i metadatan.
  9. Hej Jag säljer min DA-omvandlare som även fungerar som försteg. Den har en analog volymkontroll samt 1 st analog ingång förutom de digitala ingångarna. En av de mest välljudande på marknaden. Nypris c.a 40.000kr Mitt pris 12.000kr http://www.6moons.com/audioreviews/audioaero/prima.html Min är i silverutförande. tel 0703344816
  10. På senare år har jag skaffat ett bärbart ljud som är riktigt bra, så på sommaren blir det mycket lyssning utomhus via hörlur. Min musikkonsumtion går definitivt inte ner under sommaren numera.
  11. Säkert något ovärderligt för musiklyssnandet. Popcornmaskin, glassmaskin,... det tredje paketet... hmmm.... vinkylare?
  12. Efter att vi har konstaterat detta, hur många vågar då erkänna att de inte hör någon skillnad?
  13. Anledningen till att vissa personer inte hör någon skillnad mellan 44 och 96kHz-format är helt enkelt att högre frekvenser kräver snabbare bearbetning av informationen i hjärnan. De som är lite mer trögtänkta hinner helt enkelt inte med att bearbeta all information. Själv undviker jag 96kHz musik eftersom det får min hjärna att koka.
  14. En bra rumskorrigering korrigerar väl även för de fel SAM korrigerar?
  15. Behövs SAM om man också har en rumskorrigering?
  16. Uppföljaren 218 var det tyst om. Undrar hur de tänkte där egentligen på Nads konstruktionsavdelning. -vad ska vi göra för att ta fram ett slutsteg som är sämre en föregångaren? Eller...?
  17. Såg dem i Scandinavium i Göteborg i början av 80-talet. Då var de en av mina favoritgrupper. Det är nog dags att införskaffa albumen från 70-talet igen. De försvann när jag sålde mina vinyler. Jag köpte dock the Roaring Silence och Watch för ett tag sedan. Det är spännande att lyssna på musik som man inte lyssnat på många år och har svaga minnen av. Det är inte alltid att det blir ett kärt återseende, men här satt jag med ett stort leende och lyssnade.
  18. Jag måste säga att jag absolut inte rekommenderar dubbelblindtester när det gäller hifi. När vi provade det förra gången, så fick jag treva mig fram när jag skulle byta kablarna vi testade, men det slutade med att jag trasslade in mig i högtalarkablarna, ramlade rakt in i elektronikstapeln och välte högtalarna över mig och alltihop. Deltagarna tyckte i alla fall att det var den mest realistiska krasch de hade hört och frågade vilken testskiva den kom ifrån.
  19. När jag ändå håller på, så vill jag berätta lite om mina erfarenheter av 24bitarsmusik jag köpt. Jag har i stort sett bara köpt klassisk musik i 24 bitars format. Jag blev helt förförd av det första köpet jag gjorde. Det lät så naturlgt och äkta, det absolut bästa jag hört i min anläggning. Jag tog med musiken till min kompis och det lät ännu bättre i hans anläggning som är mer påkostad än min. Han blev också knockad. Jag går på konserter ibland, så jag upplever att det har gett mig en känsla av hur det ska låta. Det handlar om en känsla av att det här är inte hifi, det är äkta, som jag tidigare inte fått. Både min kompis och jag blev tända och började köpa musik i 24bitars format. Själv bestämde jag mig för att köpa mina favoriter inom klassisk orkestermusik igen. Nya inspelningar i 24-bitarsformat, bästa möjliga ljudkvalitet förhoppningsvis. Visst låter det bra. Problemet är bara att jag oftast inte gillar dom. Musikstyckerna framförs lite annorlunda mot det jag är van vid. Det har blivit så mycket besvikelser att jag nu slagit stopp för att köpa nya versioner av musik jag redan har. Jag har också testat att köpa lite gamla 70-tals favoriter inom rockmusiken. Ingen hit. Det jag upplevde var att inspelningarna inte lät särskilt bra från första början, vilket jag aldrig tänkt på innan. Så, när jag nu köper ny musik som jag inte redan har, så väljer jag 24 bitars format. Ingen tvekan! Men jag köper inte om musik jag redan har.
  20. Det här börjar bli lite för mycket off topic, men jag vill lämna min syn på blindtest. Det går att använda blindtest om man vill bevisa att det går att höra skillnad i de flesta fall. Min erfarenhet är att man då måste koncentrera sig på en enda parameter som man upplever skiljer sig tydligt, exempelvis en kontrabas som låter lite fastare och mer välplacerad i ljudbilden. Då kan det finnas förutsättningar att skilja de två alternativen åt. Jag skriver två alternativ, för fler mäktar man inte med. Det finns många uppenbarligen misslyckade blindtest som man påstår skulle bevisa att det inte går att höra skillnader. Jag hävdar, precis som andra här, att man inte kan bevisa med ett blindtest att det inte går att höra någon skillnad, man kan bara bevisa att det finns en skillnad. Jag minns ett blindtest en kvällstidning gjorde på cd-spelare i vitt skilda prisklasser där man konstaterade att resultatet visade att alla måste låta lika. Naturligtvis ett helt misslyckat blindtest. Förmodligen med för många testobjekt och oerfarna deltagare som aldig kunnat bestämma sig för vad dom ska lyssna efter utan där uppmärksammheten fladdrar runt på olika saker. Det finns också kvaliteter som är väldigt svåra att påvisa i blindtester, sådana kvaliteter som jag skulle beskriva som kantighet, konstlat, flödande, känsla av naturlighet. Saker som är svåra att sätta fingret på och som är svårt att detektera med korta musiksnuttar.
  21. Min upplevelse är att 16 bitarsljudet känns lite artificiellt jämfört med 24bitar, men skillnaderna är väldigt små. Den där känslan av något artificiellt innebär att det är något som är väldigt svårt att sätta fingret på, så jag kan förtså att det finns folk som avvisar det helt. Vill man jämföra så kan jag rekommendera Eclassical som säljer en del 24bitars inspelningar. Köper man musik i 24bitarsformat, så får man också ladda ner 16 bitarsversionen på köpet, och då har man ju möjlighet att jämföra. Just nu lyssnar jag på Gösta Nystroems "Sinfonia del mare" i 24bitars format. Den kan jag verkligen rekommendera.
  22. Kör redan med högupplösta format i min Astell & Kern AK100 och min Colorfly C4, så det är inget nytt för mig med bärbara spelare som kan hantera 24 bitars format. Det jag tycker är spännande är kvalitetssäkringen i deras butik. Även om man kan köpa musik i 24 bitars format idag så är det ingen garanti att de inte har sabbat ljudet med exempelvis dynamisk komprimering.
  23. Jag älskar Mussorgskys musik. Tyvärr finns det inte mycket han efterlämnade. Abbado gjorde dock en stor insats och har spelat in i stort sett allt av Mussorgsky. Det är jag väldigt tacksam för.
×
×
  • Create New...