Jump to content

Josaa

Medlem+
  • Posts

    444
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    24

Josaa last won the day on July 14

Josaa had the most liked content!

Profile Information

  • Location
    Uppsala och Roslagen

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kanske inte rätt ställe att posta ett podcast tip men jag gör det ändå. På P1 idag tipsade de om ”The Session” där radiostationen FHF i Kalifornien har en pod med Christian James Hand bryter ner kända låtar i beståndsdelar och diskuterar hur det gör och tänkte. Jag har bara lyssnat på några få avsnitt med kul och informativt! https://podcasts.apple.com/us/podcast/the-session/id1441353614
  2. Jag vill helst inte skriva en sån ”Hifi och Musik” slutsats där alla vinner. Jag beundrar Io för dess dynamik och öppenhet och känsla men Ypsilon passar mig bättre. Io är lite formel 1 medan Ypsilon funkar bättre i vardagen (för mig).
  3. Så blev det då dags för riaafight: Aesthetix Io mot Ypsilon VPS100. Jag tog med min från Uppsala (och Ypsilon SUT och ett antal Nordost V2 kablar) till @Daniel så Io fick fördel av hemmaplan. Daniel och jag har likadana Brinkmann Balance, 12 arm och Lyra Atlas Lambda. Hans anläggning är supertransparent med Gryphon elektronik och YG Sonja kopplade med idel Nordostkablar. Medan Ypsilon värmde upp passade vi på att jämföra Nordost V2+ och Odin 2+ tonarmskablar. V2 är det bästa jag hittills hört så jag var inte förberedd på vad Odin 2 hade att komma med. Det var omedelbart uppenbart att Odin gav varje instrument färg och en egen rymd utan att samspelet gick förlorat. Musiken uppstod helt naturligt och man behövde inte anstränga sig för förstå. Hela frekvensbandet förtydligas och allt blev vackrare. Detta är en mycket jobbig skillnad att bli varse med tanke på priset på Odin… När Ypsilon väl var varm använde vi sedan Odin kabeln till SUT och sedan en V2 mellan SUT och VPS-100 medan man kopplar Odin direkt in i Io (som även hade fördel av Qkore). På skiva efter skiva var samma skillnad i presentation uppenbar. Efter att ha först lyssnat på Io kändes Ypsilon lite försiktig och dynamiskt återhållen. Ypsilon lät även lite mindre och hade kanske snäppet lägre upplösning. Dock hade Ypsilon vackra toner med tydlig kropp och bra samspel mellan musikerna. Det lät mer avspänt helt enkelt. Bytte man sedan tillbaka till Io var musiken nästan lite påträngande. Det är som en person som ställer sig lite för nära, ser sig i ögonen och säger: ”lyssna nu! Jag har något viktigt att berätta”. Gällande detta så har jag och @Daniel olika ljudideal. Min brittiska skolning (Linn) har gjort att jag är mer van vid lite ”artigare” presentation medan Daniel vill att anläggning skall ta din uppmärksamhet. Både Ypsilon och Io kan byta rör i och förändra karaktären. Även om jag gärna sett att Ypsilon hade krossat Io skulle jag säga att Io vann 3 av 5 ronder (dynamik, upplösning, frihet) medan Ypsilon var något vassare i 2 (ton och samspel). Har även hört detta tidigare i produkter med mycket trafos: det hänger ihop och låter vackert men blir ofta lite dynamiskt begränsat. Skall öven tillägga att Io är dyrare och kräver mer plats med sina 3 stora lådor. Båda dessa bestar är världsklass och jag blev sugen på att prova något av de bästa transistorstegen (CH, Soulution, D’agustino) Stort tack @Daniel för en intressant upplevelse och god mat!
  4. Har även hunnit med att installera Ifi Powerstation och några bättre nätkablar i växthuset. Tillbringade lite tid med att testa rätt nätfas till skivspelaren-svänger bra nu!
  5. Triggat av @VoicesInMyHead har jag funderar vidare på det med kabeltester. Slår mig att vin kanske är en fungerande analogi. Ett vin har både en karaktär och en kvalitet. Man kan ta tre olika viner, en Pinot Noir, en Cabernet och Shiraz som alla har samma kvalitet men med olika karaktärer. Ett bra vin knyter ihop rätten och skapar ett lyckorus på samma sätt som rätt kabel (loom) kan få ihop en anläggning och locka fram det där extra. Vissa viner fungerar bra till mycket (för mig Pinot) medan andra har en smalare användning (tex Sauternes). Nordost funkar enligt mig bra i många sammanhang medan Naims Naca5 högtalarkabel skall vara minst 3,7 m lång och deras Snaic skall snurras motsols över huvudet tre varv innan inkoppling. De stora kabelhusen är som de stora vinhusen-de har en konsistens i sin kvalitet som speglar sig i prissättningen och de är stora just för de fungerar bra i många sammanhang. Vet inte om analogin fungerar (dvs välja kabel är som välja vin till maten) men det passar bra innan middagen.
  6. Det finns en risk i att det blir lite ”för konceptuellt” när man diskuterar kablar och här tror jag att det känslomässiga spelar en ganska stor roll och inte bara hur det låter. Det känns helt enkelt bra att ha en enhetlig lösning. Jag tycker också att ha en hel ”loom” från samma tillverkare sannolikt är att föredra i ett visst system. För mig har Luna funkar bra med Shindo och Chord fungerar bra i Naimsystem. Nordost funkar bäst i ett Linnsystem men här blev det bättre (tror jag) när jag lade in Esprit Aura närverkskabel i mixen som på nåt sätt ”band ihop” det hela lite. Tänker ofta på Nelson Pass och det med att vi ”are in the entertainment business”. Det är en lek, en hobby, något som jag pysslar med för att roa mig. Roar det mig inte så sluta… De jag testar mot nu är Nordost Frey 2 och Luna Röd (båda mina) och Esprit är Aura RCA.
  7. Jag gillar kabeltester. Har nu under sommaren lånat några som jag är nyfiken på (även om man nu får säga att jag är en ”Nordostman”). Audience, Vertere Verum och Esprit Aura. Just Esprit bröt ju Nordostdominansen hos mig med sin Aura Ethernetkabel. Tar lite tid med vilken skillnad i fysik! Audience och Vertera är tunna, lätta och smidiga medan Esprit har dykartuber och torrdräkt!
  8. 120 går alltså inte in i en hylla och den får precis plats bredvid den breda Palmern men då kan jag inte ha min skyddshuv… Switchen är en vintage Cisco som i (vissa) Naimkretsar är det bästa som finns dvs inga gigabit här inte. Beteckningen är 2960 och den låter klart bättre med en bättre nätsladd. Jag satte dit min Crystal Connect DaVinci efter bilden togs-den gör störst nytta där. 😉 Jag kan tillägga att streaming i detta system inte är prio 1 men ibland vill man ju höra en speciell låt…
  9. Nu har jag varit sjuk i 9 dagar och de senaste 2 har det blivit tydligt bättre. Fru och barn är i stugan så nu när jag mår lite bättre har jag tid att lyssna på musik (och utrustning). Imorse när jag vaknade kl 6 av hosta var det bara och stiga upp för att sedan åka in till kontoret i Stockholm där jag inte varit på drygt 2 veckor. Dels för att fixa lite jobbgrejer men och också börja utvärderingen av Ypsilon Phaethon vs Gryphon Diabolo 120 (300 är för stor). Min förhoppning var att Diabolo skulle komma nära för ca halva pengarna. Jag lyssnade bara ca 1,5 timme och kan konstatera att de låter ganska olika och har olika karaktärer. Diabolo låter stort (framförallt bredd och höjd) och transparent, mer ösigt och busigare med ett jäkla driv, bra upplösning med mycket detaljer, för mig ganska tydlig transistorkaraktär tonalt. Kanske blir den varmare tonalt om den fått stå på längre samt spelats mer (tror den är ganska lite använd). Djup och ganska tight bas. Mycket engagerande förstärkare som funkar klockrent och är tyst (svart bakgrund). Ypsilon låter något mindre men mer sammanhållet och djupare och vackert tonalt - röster och instrument låter som de ska låta - det låter naturligt helt enkelt. Dock mer avlägsen ljudbild och mindre ösigt (på pop/rock). Fin organisation och bra sväng där alla musiker spelar ihop. Precis som min Ypsilon Riaa har jag svårt att beskriva hur den låter det blir bara ”naturligt”, lite som single ended-den talar med en röst. Skillnaden var mindre än vad priset indikerar men Ypsilon låter (och känns) dyrare. Diabolo har bättre funktionalitet (finare volymkontroll, mindre värme, fler funktioner) men är tyvärr även den för stor för racket. Ypsilons nackdelar är det höga priset, värmen och att ”volym 1” är lite för högt för svag bakgrundsmusik. Det sista går nog att fixa. Ingen var lika bra som Gryphon Essence och jag behöver fundera på användningen efter tjänstgöringen på kontoret. Det är ju uppenbart för bra för en kontorsstereo även om det är kul… det kanske finns andra ännu bättre/lämpligare förstärkare där ute? Jag började läsa om @VoicesInMyHeads tråd som ju ”slutade med Absolare (som INTE kommer passa på mitt kontor). Väl hemma kopplade jag ihop mitt Shindosystem som fått vila då några av dess kablar varit på kontoret. Bytte även till min EMT Tondose pu och kör rätt in i Shindo MC-trafo. La lite tid på att justera plan och nåltryck. Har nu suttit och lyssnat en stud medans jag skriver. Det som detta system kommer närmast är Gryphon Essence! Dynamiken, renheten och musikaliteten liknar varandra. Essence är givetvis tightare och mer precis men kanske inte vackrare… Suck…det går kanske inte att få allt ur ett system men om jag sålde allt (utom Brinkmann, Ypsilon riaa och Linn Klimax DSM) och köpte Gryphon Apex och Rockport Lyra och byggde ett optimerat lyssningsrum…men det blir kanske inte lika kul… Ha en fin söndag!
  10. Håller helt med dig @AlfaGTV. Jag blir avundsjuk på det estetiska i ditt system @octavia rs. Har precis justerat VTA på mina två vinylspelare i huvudsystemet, konstaterade lite ”hum” i Ypsilon Riaan, fick flytta isär några kablar som kommit för nära … etc etc… Visst, ibland gillar jag sånt pyssel men ibland inte. Det får bli Zen sen och en GT nu och fira att Coviden börjar ge med sig efter 7 dagar med feberfrossa. Tror aldrig jag varit så sjuk. Frun vill fortfarande inte träffa mig så hon är i Roslagen och jag i Uppsala.
  11. Har aldrig testad med glass till men det kanske är gott…
  12. Jag vet att audiofilsäkringar är ett kontroversiellt ämne och har själv testat AHP och Furutech (gillade nog AHP bättre och gjorde störts skillnad i förstärkare). Vilken är din erfarenhet och var köpte du dom från?
  13. Havskräfter är nog det bästa jag vet! Färska från västkusten (Bua?) dock med en välkyld Mersault till….
  14. Det är överhänget som orsakar skatingkraften. Flyttar man tonarmen så den inte har något överhäng (dvs den effektiva längden är samma som avståndet mellan pivot och centrum) kommer skatingkraften vara noll i den punkt på skivan där linjen nålspets-pivot är vinkelrät mot centrum-nålspets. Långa tonarmar har lägre vinkelfel och mindre skatingkraft men varje feljustering blir allvarligare och armen tyngre/mindre stabil. Bra länkar: https://www.analogplanet.com/content/everything-you-know-about-skating-wrong https://www.analogplanet.com/content/tone-arm-geometry-101
  15. Insåg just att även om kraften nedåt i en fallande vikt är konstant så ändras ju antiskatingkraften när armen roterar då kraftens vinkel mot ”pinnen” där tråden är fäst ändras…detta torde dock inte vara det mest exakta sättet … med min nuvarande justering av Aro är maximal kraft i mitten av skivan då tråden är vinkelrät mot pinnen, dvs samma kraft (minus friktion i metallöglan) som den fallande vikten
×
×
  • Create New...