Jump to content

Kapten Tråkig

Medlem
  • Content Count

    67
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Kapten Tråkig last won the day on September 4 2020

Kapten Tråkig had the most liked content!

Recent Profile Visitors

277 profile views
  1. Jag har nog inte visat översikten, bara närbilderoch nu är det för sent, ommöblering/renovering pågår för att få plats med en flygel. Bästa delen av stora rummet försvinner dessvärre. Funderar o funderar... Kanske jag ställer upp 8341orna ungefär som närfältsmonitorer för att sätta rummet ännu mer ur spel och ev så ryker också 7360-subben. Fantastisk för viss musik (orgel o så) men strängt taget inte nödvändig.
  2. ME Geithein var faktiskt mitt förstahandsval när jag bytte upp mig för nåt år sedan. Hade varit kul med ett par RL901K hemma. Men det blev för dyrt och för struligt - svårt utan svensk distributör.
  3. ...och för att fortsätta rapporten från min odyssé i europas klassiska studiovärld: Det fanns inte mycket till high-end över huvud taget i nån studio. Bra o moderna micförstärkare etc. Det enda man gullar med är gamla, exotiska mikrofoner, det tog man på allvar! På ett ställe fanns en äldre analogfantast som var högst motvilligt digital och tyckte att elektronik från lilla tyska spl lät mer "analog". Han var dock ett undantag. Sen när det kommer till hemmalyssning (jag var väldigt frågvis och blev hembjuden till några tekniker och nån studioägare) så är det inte så sp
  4. Jag kan i alla fall svara på varför jag intresserade mig för vad man använder i masteringrummet. Det började med att jag insåg/stördes av den ojämna kvaliteten på olika inspelningar av klassisk musik. De bästa verkade komma från mindre, mycket noggranna studios där musiker och tekniker har ett nära och bra samarbete. Så jag undrade - hur låter det i ett masteringrum där tekniker, producent och musikernas konstnärliga ledare sitter och bestämer att "detta är bra, det står vi för" ? Eftersom jag har känningar i branschen reste jag runt (det var före Corona) och tittade o
  5. Jag har undersökt ämnet rätt noga här i europa, besökte även några mastering-rum i Tyskland för två år sedan. Förbehållet är dock att det gäller klassisk musik, har ingen aning om pop/rock. Min slutsats blev att det historiskt funnit många mastering-rum med B&W, finns forfarande många gamla kvar. Även ATC och PMC har varit stora men minskar i popularitet. Nu verkar det mest vara Neumann och Genelec som gäller när folk köper nytt. Utbytet/moderniseringen sker först i mixning (små närfältare) med nu mer o mer även i masteringrummet med moderna "main monitors". Jag har även sett
  6. Häftigt, 2 st Lumin X1 hittills i svaren! Det verkar vara en otroligt kompetent maskin, spännande att bara läsa specarna.
  7. Den DAC som sitter i mina Genelec-högtalare (8341A med 7360A sub). Ingen annan anledning än att den sitter inbyggd (baserad på AKM AK4621EF-chippet) och jag litar på att den är tillräckligt bra. Till mina analoga Genelec på skrivbordet har jag en Topping DX7 Pro, prisvärd kines som låter bra. Sen har jag en drös andra DAC:ar för alla hörlurar, där vill jag kunna experimentera med EQ eftersom hörlurar rent generellt har taskig frekvensgång: - RME ADI-2 DAC - bra DSP/DAC/hörlursförstärkare. Tysk kvalitet, studiokänsla, kan driva vilka hörlurar som helst! - RME
  8. Att en godtycklig periodisk funktion kan skrivas som en summa av sinustoner har varit bevisat sen 1807. Med det ur vägen kan vi säkert ändå hitta en massa saker vi kan vara mysigt oense om ;-)
  9. Ja men precis! Hur otroligt klarare och tydligare många audiodiskussioner skulle bli om detta sjönk in.
  10. Själv störd av tinnitus, kommer o går. Svårare att bortse från när man är trött... Skit. Sen hör jag inget ovanför 12500Hz men där ska väl inte en snart 60-åring vänta sig nåt bättre. Liten dip runt 9000Hz på vänster. Man skulle ha vårdat öronen lite bättre genom åren. Lumpen i flygvapnet var nog ingen höjdare för dom...
  11. Enligt den breda definitionen skulle även en sådan som jag vara audiofil. Men det känns fel - jag gillar att lyssna på musik med *tillräckligt* bra utrustning, letar inte efter det "bästa". För mig är skillnaderna i tolkning och inspelningskvalitet mycket viktigare än ev. nyanser mellan olika DAC:ar (ska jag vara ärlig kan jag inte ens höra dom). Jag tror personligen att D/A-omvandling och signalförstärkning under 20kHz nuförtiden är ingenjörsmässigt lösta problem och inget hörbart finns att hämta om man har tillräckligt bra mainstream-teknik, sådan man t ex har i en inspelningsstudio.
  12. Men jäklar vad hon spelar!!! Stort tack för tipset, nu blir det lyssna av...
  13. Jag gillar tolkningen! Var lite tveksam efter de första takterna men tolkningen växte på mig. Fin musik..
  14. Undrar om hon var så radikal när hon spelade in för Decca 2012. Hon är en händig, tekniskt skicklig pianist men ingen musiker. Jag är ingen expert men jag tycker hon betonar det virtuosa på bekostnad av musiken. Hennes Rachmaninov-tolkningar solo missar de små polyfona finesserna som "gör" musiken, jämför t ex med den extremt nedtonade och känslige Freddy Kempff. I konserterna på Decca funkar inte hennes samspel med orkestern.
  15. "W22 will be produced 6 times a year and will be sold to the most discerning individuals only. There is no official price tag for the W22. Price will be individually determined in close contact with each potential customer." Låter dyrt...
×
×
  • Create New...