Jump to content

Kapten Tråkig

Medlem
  • Posts

    68
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Kapten Tråkig last won the day on September 4 2020

Kapten Tråkig had the most liked content!

Recent Profile Visitors

359 profile views
  1. Jag lyssnar numera bara på digitala källor och på streamat. I mina två DAC:ar, RME ADI-2 DAC resp. ADI-2 Pro har jag tillgång till tonkontroller implementerade i DSP:n - ingen negativ kvalitetspåverkan och full kontroll. Jag använder tonkontrollerna till att korrigera dålig frekvensgång i hörlurarna, som "loudness" när jag lyssnar på låg volym men ändå vill ha en bra upplevelse samt för att korrigera dåliga mixar i inspelningar jag gillar konstnärligt men inte tekniskt. Det audiofila motståndet mot tonkontroller begriper jag inte. Hur kan det vara OK med ofrivilliga filter (i t ex en kabel med en viss kombination av R och C eller i konstigt designade och illa impedensmatchade förstärkare) men inte med medvetet designade och väl kontrollerade filter?
  2. Jag har nog inte visat översikten, bara närbilderoch nu är det för sent, ommöblering/renovering pågår för att få plats med en flygel. Bästa delen av stora rummet försvinner dessvärre. Funderar o funderar... Kanske jag ställer upp 8341orna ungefär som närfältsmonitorer för att sätta rummet ännu mer ur spel och ev så ryker också 7360-subben. Fantastisk för viss musik (orgel o så) men strängt taget inte nödvändig.
  3. ME Geithein var faktiskt mitt förstahandsval när jag bytte upp mig för nåt år sedan. Hade varit kul med ett par RL901K hemma. Men det blev för dyrt och för struligt - svårt utan svensk distributör.
  4. ...och för att fortsätta rapporten från min odyssé i europas klassiska studiovärld: Det fanns inte mycket till high-end över huvud taget i nån studio. Bra o moderna micförstärkare etc. Det enda man gullar med är gamla, exotiska mikrofoner, det tog man på allvar! På ett ställe fanns en äldre analogfantast som var högst motvilligt digital och tyckte att elektronik från lilla tyska spl lät mer "analog". Han var dock ett undantag. Sen när det kommer till hemmalyssning (jag var väldigt frågvis och blev hembjuden till några tekniker och nån studioägare) så är det inte så spännande, man lyssnar inte mycket hemma. På högtalarsidan verkar dom mest köra med överblivna studiomonitorer i udda placering, typ högt upp i bokhyllan. Nån hade omnidirektionellt, "så det låter ungefär lika illa överallt" och studioägaren hade ett par groteskt stora Genelec 1236 på var sin rullvagn i vardagsrummet. Dom måste ha blivit över på nåt inställt konserthusbygge. Däremot var flera ljudtekniker också amatörmusiker, på fritiden verkar man hellre spela än lyssna.
  5. Jag kan i alla fall svara på varför jag intresserade mig för vad man använder i masteringrummet. Det började med att jag insåg/stördes av den ojämna kvaliteten på olika inspelningar av klassisk musik. De bästa verkade komma från mindre, mycket noggranna studios där musiker och tekniker har ett nära och bra samarbete. Så jag undrade - hur låter det i ett masteringrum där tekniker, producent och musikernas konstnärliga ledare sitter och bestämer att "detta är bra, det står vi för" ? Eftersom jag har känningar i branschen reste jag runt (det var före Corona) och tittade o lyssnade på några ställen där bra inspelningar görs och mixas. Det var där jag hittade mitt ljudideal som sen blev realiserat i liten skala med två medelstora Genelec och en sub.
  6. Jag har undersökt ämnet rätt noga här i europa, besökte även några mastering-rum i Tyskland för två år sedan. Förbehållet är dock att det gäller klassisk musik, har ingen aning om pop/rock. Min slutsats blev att det historiskt funnit många mastering-rum med B&W, finns forfarande många gamla kvar. Även ATC och PMC har varit stora men minskar i popularitet. Nu verkar det mest vara Neumann och Genelec som gäller när folk köper nytt. Utbytet/moderniseringen sker först i mixning (små närfältare) med nu mer o mer även i masteringrummet med moderna "main monitors". Jag har även sett nyinköpta Geithein. På en studio jag var på hade de kvar sina jättestora gamla B&W men var nästan lite urskuldande, "dessa har vi kvar mest för kundernas skull". Man mixar o mastar i externt frekvenskorrigerade, rätt enkla hörlurar typ Senn HD 600/650, möjligen 800S och lyssnar i moderna frekvensraka högtalare typ KH420 eller Genelec 8361, alltid med subbar. Och ja, kablarna var billiga. De enda dyra kablarna man har är långa mic-kablar.
  7. Häftigt, 2 st Lumin X1 hittills i svaren! Det verkar vara en otroligt kompetent maskin, spännande att bara läsa specarna.
  8. Den DAC som sitter i mina Genelec-högtalare (8341A med 7360A sub). Ingen annan anledning än att den sitter inbyggd (baserad på AKM AK4621EF-chippet) och jag litar på att den är tillräckligt bra. Till mina analoga Genelec på skrivbordet har jag en Topping DX7 Pro, prisvärd kines som låter bra. Sen har jag en drös andra DAC:ar för alla hörlurar, där vill jag kunna experimentera med EQ eftersom hörlurar rent generellt har taskig frekvensgång: - RME ADI-2 DAC - bra DSP/DAC/hörlursförstärkare. Tysk kvalitet, studiokänsla, kan driva vilka hörlurar som helst! - RME ADI-2 Pro - som ovan men med digital utgång efter DSP. Ger möjlighet att leka med signalen till 8341-högtalarna - miniDSP HA-DSP - inte lika solid som RME men mycket billigare. OK DAC o stärkare, extremt kraftfull DSP. Har gett mina Hifiman HE400i nytt liv!
  9. Att en godtycklig periodisk funktion kan skrivas som en summa av sinustoner har varit bevisat sen 1807. Med det ur vägen kan vi säkert ändå hitta en massa saker vi kan vara mysigt oense om ;-)
  10. Ja men precis! Hur otroligt klarare och tydligare många audiodiskussioner skulle bli om detta sjönk in.
  11. Själv störd av tinnitus, kommer o går. Svårare att bortse från när man är trött... Skit. Sen hör jag inget ovanför 12500Hz men där ska väl inte en snart 60-åring vänta sig nåt bättre. Liten dip runt 9000Hz på vänster. Man skulle ha vårdat öronen lite bättre genom åren. Lumpen i flygvapnet var nog ingen höjdare för dom...
  12. Enligt den breda definitionen skulle även en sådan som jag vara audiofil. Men det känns fel - jag gillar att lyssna på musik med *tillräckligt* bra utrustning, letar inte efter det "bästa". För mig är skillnaderna i tolkning och inspelningskvalitet mycket viktigare än ev. nyanser mellan olika DAC:ar (ska jag vara ärlig kan jag inte ens höra dom). Jag tror personligen att D/A-omvandling och signalförstärkning under 20kHz nuförtiden är ingenjörsmässigt lösta problem och inget hörbart finns att hämta om man har tillräckligt bra mainstream-teknik, sådan man t ex har i en inspelningsstudio. Så för mig räcker en modern DAC, aktiva högtalare med rak frekvensgång och bra (helst frekvensutjämnade) hörlurar utmärkt. Jag hänger på detta och liknande forum för att här finns mycket kunskap om och intresse för musik, inspelningar och rumsakustik. Att flera av dessa sympatiska och kunniga personer också lyssnar på strömkablar och kabellyftare är visserligen obegripligt för mig men inget stort problem. Sen kan jag tycka att många "audiofila" apparater är rätt snygga
  13. Men jäklar vad hon spelar!!! Stort tack för tipset, nu blir det lyssna av...
  14. Jag gillar tolkningen! Var lite tveksam efter de första takterna men tolkningen växte på mig. Fin musik..
  15. Undrar om hon var så radikal när hon spelade in för Decca 2012. Hon är en händig, tekniskt skicklig pianist men ingen musiker. Jag är ingen expert men jag tycker hon betonar det virtuosa på bekostnad av musiken. Hennes Rachmaninov-tolkningar solo missar de små polyfona finesserna som "gör" musiken, jämför t ex med den extremt nedtonade och känslige Freddy Kempff. I konserterna på Decca funkar inte hennes samspel med orkestern.
×
×
  • Create New...