Jump to content

PKS

Medlem+
  • Posts

    155
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Reputation Activity

  1. Like
    PKS got a reaction from calle_jr in Viawave - snart uppe på banan   
    men företaget är väl fortfarande ryskt och de ändringar de gör är väl för att runda de sanktioner som ligger mot Ryssland?
  2. Like
    PKS reacted to Engelholm Audio in Viawave - snart uppe på banan   
    Jag har tänkt den tanken också, @PKS . Jag har inte kunnat bekräfta företagets landstillhörighet än (dvs om det är omstartat eller fortsätter som samma). Men i ett tidigare meddelande skrev man att man flyttat nästan allt och bedrev företaget i Finland. 
  3. Like
    PKS reacted to Josaa in Josaa’s äventyr i Hifi   
    Så kom det en sändning från Holland! STS gör de kanske mest prisvärda kopiorna på masterband. Trevligt med gyllene spolar också! Har bara börjat lyssna men ljudet är s—tbra! Fick men ett bonus band och 7 CDs! 

  4. Like
    PKS reacted to calm in Vad lyssnar du på just nu?   
    En Manu Katché som jag inte stött på tidigare. Från 2016. Mycket fokus kring Manu och hans slagverk, men även blås som t.ex. Tore Brunborg på sax och Nisse Landgren på trombon. Jim Watson på keyboards. Riktigt bra!
     

     
    Calm
  5. Like
    PKS reacted to AlfaGTV in Vad lyssnar du på just nu?   
    Lite "munter" musik när en förvirrande arbetsdag är till ända:

    Verkar kanske konstigt, men jag blir glad av Tom Waits, för det känns lite som att mina bekymmer o åkommor är ganska lindriga ändå! 😅
     
  6. Like
    PKS got a reaction from Double A in Rullbandsfunderingar   
    Det är olika equaliseringskurvor, typ som RIAA. IEC/CCIR är vanligast i Europa och NAB är vanligast i USA. Finns maskiner som klarar både och, men tex min Revox A77 har bara IEC vilket gör att ljudet inte blir optimalt för något som är inspelat i NAB.  
     
    Vissa nyproducerade rullband går att få inspelade i antingen NAB eller IEC. Andra bolag har inte valfritt. Har du tänkt att spela in själv och inte köpa några band spelar det ju ingen roll. 
  7. Like
    PKS reacted to Engelholm Audio in jakten på 100 dB 1W/1m   
    Ett motstånd parallellt med seriekondingen skulle kanske kunna vara nått? Och med den lösningen tror jag du kan testa 6,8 eller rent av 5,6uF istället för 8,2. 
     
    För att inte gissa hel-blind, utan bara halvblint, så hade ju impedansmätning på respektive element, utan filter, varit toppen! <3 
  8. Like
    PKS reacted to calle_jr in jakten på 100 dB 1W/1m   
    Det ser ju bra ut!
     
  9. Like
    PKS got a reaction from Apexorca in jakten på 100 dB 1W/1m   
    Pausbild... Bra skiva. Rekommenderas. 

  10. Like
    PKS got a reaction from Apexorca in jakten på 100 dB 1W/1m   
    Ett par La Scala bashorn är det som är i görningen. Det finns ritningar på nätet för den som är intresserad av att bygga ett eget par. Jag har byggt efter ritningar från 80-talet men tror det spelar relativt liten roll då det inte har hänt jättemycket med designen över åren. De största skillnaderna är tjockleken på materialen som används där de nu för tiden byggs i 25 mm mdf och förr i ca 18 mm plywood. Mina är lite lätt modifierade men ganska nära originalritningar. Jag har anpassat måtten för att minska på spill och minska antal sågningar. Formen på den bakre kammaren och hornets geometri är inte heller helt identiskt där min är lite mjukare i vissa övergångar. Simuleringarna visar dock ingen större skillnad åt något håll.
     
    Materialet till bygget är 15 mm plywood där mynningen har blivit förstärkt med ett extra lager för att bli mer stabilt. Fladdrande sidopaneler är ett klassiskt problem som äldre La Scala har men som inte (vad jag har läst) nyare har. Även den bakre kammaren är internt stadgad för att kompensera för det tunnare materialvalet. Valet av tunnare material beror främst på vikt. De ligger kring 40 kg styck och är stora som en diskmaskin... lite otympliga... men smäckra i jämförelse med nuvarande produktionsexemplar från Klipsch som med topp klockar in på 91 kg. 


  11. Like
    PKS got a reaction from calle_jr in jakten på 100 dB 1W/1m   
    Här är ungefär var jag står idag. Finns en del att jobba på men det går framåt. Det är 12 dB/oktav på både högpass och lågpassfilter. Mellanregisterhornet har en L-pad samt ett notchfilter. 

  12. Like
    PKS got a reaction from calle_jr in jakten på 100 dB 1W/1m   
    Jag förstår förvirringen. Det verkar som jag har rört ihop det jag skrev. 
     
    Det jag försökte säga var: att dela flackt vid ca 2 kHz och sedan brantare längre ner kommer troligen skapa ett hål kring 500-1000 Hz. Det jag försöker göra är att dela vid 500 Hz vilket är där hornet slutar förstärka + notchfilter för att dämpa toppen vid 1-2 kHz.  
     
    Gör en liten editering och lägger till en mätbild som jag tror förklarar. Röd kurva är helt utan filter. Blå kurva är med en kondensator på 8,2 uF i serie. Nivån vid 500 Hz dämpas för mycket med denna lösning. 

  13. Like
    PKS got a reaction from YYZ in jakten på 100 dB 1W/1m   
    Då jag har en effekt på ungefär 2 W i mitt slutsteg kände jag att det inte riktigt gick att få den dynamik jag önskade. Det finns flera sätt att lösa det och visst skulle man kunna argumentera att 2 W inte är speciellt mycket och att lite mer effekt göra susen. Men den lätta vägen är inte alltid den rätta (eller kanske snarare roligaste, men det rimmar inte...)
     
    Mot sågen för nu ska det snickras! 


  14. Like
    PKS got a reaction from calle_jr in jakten på 100 dB 1W/1m   
    Pausbild... Bra skiva. Rekommenderas. 

  15. Like
    PKS got a reaction from calle_jr in jakten på 100 dB 1W/1m   
    Det kommer bli svårt att möta bashornet med två "knän". Den typen av filter körde jag för att få Supravox och bashornet att möta och då funkade det bra.
     
    Ett problem är att bashornet blir direktiv redan vid låga frekvenser (beam på engelska, vilket sker när mynningsarean är större än våglängden/2). Det behöver därför delas vid relativt låga frekvenser för att få en jämn övergång till mellanregistret när det lyssnas off axis, vilket kommer ske med dessa högtalare om lyssningsposition inte är väldigt långt bort (eller att jag sitter på golvet). Att dela med 6/dB per oktav vid 2 kHz kommer funka för att dämpa puckeln mellan 1-2 kHz och dela vid ca 1 - 1,2 kHz men att dela vid ca 500 Hz som jag vill (för att inte få ett allt för direktionellt horn) så blir det ett hål mellan 500 - 1000 Hz när man inte sitter precis framför bashornet vilket innebär att jag skulle sitta på golvet. Det är lite olyckligt för det är mycket information där. 
     
    Med det sagt, om jag inte får det att funka kommer jag definitivt testa. Inget är uteslutet! 
     
    Komponenter är beställda och vi får se när de kommer om jag kan få rätsida på saker. Det lutar åt ett 12 dB/oktav för bashornet och 12 eller 18 dB för mellanregisterhornet. Ordningen på filtret kommer främst bero på fasen och vad som får dem att lira bäst tillsammans. 
  16. Like
    PKS got a reaction from Shift hifi in jakten på 100 dB 1W/1m   
    Pausbild... Bra skiva. Rekommenderas. 

  17. Like
    PKS reacted to calle_jr in jakten på 100 dB 1W/1m   
    Mycket trevliga högtalare, och högintressant att ta del av framdriften.
    Detta kommer att bli bra.
     
    Kan du inte prova dela mellanregisterhornet lite flackare / skapa två knän?
     
  18. Like
    PKS got a reaction from Apexorca in jakten på 100 dB 1W/1m   
    Bashornet är tänkt att användas från 50 - 500 Hz, vilket är ungefär vad de används till i originalet. 
     
    Mätningarna visade ett väldigt fint resultat. Mätt precis vid mynning då rummet som de byggs i är väldigt litet (ca 8 kvm) och utan delningsfilter. Formen på hornet dämpar högre frekvenser väldigt bra och ger en avrullning kring 550 Hz. Toppen kring 3-4 kHz är konuppbrytningar som även är tydliga i Eminence datablad. 
     
    För att provspelas riggades de upp med mina Supravox 215RTF BC. Basen delades med en spole i serie och Supravoxarna delades via ett två-vägs filter. Lite kuriosa men då bashoret är veckat hamnar akustiska centrumet väldigt långt bak, och egentligen en bit bakom väggen. Att fullregisterlemelementen är placerade ungefär mitt på lådan var för att få ihop fasintegrationen mellan elementen.  
     
    Låter väldigt behagligt då Supravoxarna har en mjuk och varm klang, men balansen är inte där. Fullregisterelementen är inte tillräckligt känsliga för att matcha bashornen och för att få en bra balans behövdes basarna dämpas. Och det kan man ju inte leva med! Hela syftet med projektet är att få hög känslighet! Men bra låter det efter att ha dämpat bashornen. Eller så bra det kan låta i ett på tok för litet rum som saknar akustisk reglering...
     
    Supravoxarna sitter i en öppen baffel för att begränsa spridningen av ljudet och minska reflexer. Man får göra det man kan när man inte har fixat rumsakustiken i sin verkstad...


  19. Like
    PKS got a reaction from calle_jr in jakten på 100 dB 1W/1m   
    Nu har tidslinjerna gått ihop och forumposterna ligger i fas med verkligheten.
     
    Jag har börjat lite smått med filtren och konstaterat att jag behöver mer filterdelar innan jag kan nå projektet helt i hamn. Beställning är gjord, men i avvaktan på det har jag knåpat ihop något enkelt. Det är egentligen samma filter som för Supravox-elementen men med två ändringar. Den första ändringen är att nu är det mellanregisterhornet som är dämpat och inte bashornet. Den andra ändringen är en sänkning av toppen mellan 1-2 kHz hos mellanregisterdrivern (för den toppen finns där även med 511-hornet). 
     
    Tonkurvan är från lyssningsposition i verkstaden vilket är ca 3 m från högtalaren. Dippen mellan 250 - 600 Hz tror jag beror på att bashornet blir lite direktionellt och mellanregisterhornet är delat vid ca 700 Hz. Sitter man på golvet så borde det inte vara en svacka där. Skulle nog också funka om lyssningspositionen var 5-10 m bort. Alternativt skulle bashornen kunna ställas på stativ för att hamna högre upp men de är gjorda för att stå på golv. Basen skulle klingar av vid ca 100 Hz i fri rymd. 
     
    Klar förbättringspotential finnes alltså. Men det låter iaf. Det låter inte heller helt dåligt men det känns som med lite optimering kan det bli betydligt bättre. Känsligheten verkar iaf finnas där, ca 101 dB 1W/1m killgissar jag det till. 

  20. Like
    PKS got a reaction from calle_jr in jakten på 100 dB 1W/1m   
    Jag har även införskaffat ett på Kompression Drivers (vad nu det heter på svenska). Valet föll på ett par SB Audience Bianco 44CD-T. De är egentligen inte gjorda för att gå så lågt som jag ville men det är relativt få som är. Men de är tillgängliga och tillräckligt billiga för att det inte skulle vara hela världen om det inte funkade. Om de visar sig att jag inte blir nöjd med dessa så kanske jag försöker leta upp ett par original Altec. 
     
    Bianco modellerna är SB Audience mest prismedvetna serie. Ungefär samma konstruktion finns även i Rosso (ett steg upp) men Rosson har gjuten bakre kåpa som är mindre än Biancons som är i plast. Det gör att Rosson inte går lika långt ner i frekvens och inte helt lämpad i mitt projekt.
     
    Compression Drivern finns med ett par olika membran, Kapton, Titan och PEEK (polyether ether ketone). PEEK är den som mäter finast men titan var det som fanns på hyllan och jag ville ha något innan påsk. Eventuellt byter jag till PEEK-menbran i framtiden om det skulle visa sig att titanium inte blev helt hundra. De verkar iaf mäta väldigt likt databladet vilket är positivt. Dock en del eq som behövs för att det ska gå att lyssna med då de har en kraftig höjning kring 4- 5 dB mellan 1000 - 2000 Hz. Även PEEK-modellen har en höjning i samma frekvensområde om än inte lika bred. PEEK-modellen har även något bättre högfrekvens men för att få det "tillräckligt" bra krävs troligen en supertweeter eller liknande oavsett vilket membran Compressiondrivern har. Så länge som höjningen mellan 1000-2000 Hz går att hantera kommer jag därför troligen inte byta membran i dem. 


  21. Like
    PKS got a reaction from calle_jr in jakten på 100 dB 1W/1m   
    97 dB 1W/1m kan man såklart inte leva med när man har satt ett godtyckligt mål på 100. Supravox ut och några nya bekantskaper in! Då det var svårt att hitta bredbandare som klarade uppgiften och som inte kostade skjortan blev det horn. I ärlighetens namn ska det också sägas att jag var sugen på att testa horn. Många saker som tilltalar med horn, pillsäkert (bra när småbarn är närvarande) men även kontrollerad direktivet och hög känslighet. 
     
    Hornet är ett par Altec 511b. Altec är ett namn som nog de flesta har hört talas om men för de som inte har det kommer här en snabbkurs. Altec startades av före detta Western Electric anställda. Western Electric genomgick en tuff period under 20 och 30-talet och de anläggningarna de hade sålt så framgångsrikt till biografer såg ett bristande kundunderlag. Efter att biodelen på Western Electric lades ner startade några tidigare anställda Altec för att fortsätta ge service till anläggningarna. Med tiden märkte de att det fanns en marknad som ingen längre tillgodosedde och de började tillverka högtalare. Detta gjordes tillsammans med elementtillverkaren James B Lansing  och 1941 köpte Altec sin tidigare partner och bildade Altec Lansing. 1945 började de med sin "Voice of the Theater"-serie. 
     
    511b-hornen är tänkta att ha en konstant direktivitet för mellan och högfrekvens. Det finns en lite mindre modell av dessa som heter 811. Skillnaden är lägsta frekvens de kan användas vid vilket för 511-hornen är ca 500 Hz respektive 800 för 811-hornen. Båda modellerna har 1" hals vilket kanske inte är helt optimalt då de flesta Kompression Drivers som går långt ner i frekvens idag normalt är 1,4 eller 2".  
     
    Men de ser coola ut och storleksmässigt är de som gjorda för att sitta ovanpå La Scala-horn! 

  22. Like
    PKS got a reaction from calle_jr in jakten på 100 dB 1W/1m   
    Bashornet är tänkt att användas från 50 - 500 Hz, vilket är ungefär vad de används till i originalet. 
     
    Mätningarna visade ett väldigt fint resultat. Mätt precis vid mynning då rummet som de byggs i är väldigt litet (ca 8 kvm) och utan delningsfilter. Formen på hornet dämpar högre frekvenser väldigt bra och ger en avrullning kring 550 Hz. Toppen kring 3-4 kHz är konuppbrytningar som även är tydliga i Eminence datablad. 
     
    För att provspelas riggades de upp med mina Supravox 215RTF BC. Basen delades med en spole i serie och Supravoxarna delades via ett två-vägs filter. Lite kuriosa men då bashoret är veckat hamnar akustiska centrumet väldigt långt bak, och egentligen en bit bakom väggen. Att fullregisterlemelementen är placerade ungefär mitt på lådan var för att få ihop fasintegrationen mellan elementen.  
     
    Låter väldigt behagligt då Supravoxarna har en mjuk och varm klang, men balansen är inte där. Fullregisterelementen är inte tillräckligt känsliga för att matcha bashornen och för att få en bra balans behövdes basarna dämpas. Och det kan man ju inte leva med! Hela syftet med projektet är att få hög känslighet! Men bra låter det efter att ha dämpat bashornen. Eller så bra det kan låta i ett på tok för litet rum som saknar akustisk reglering...
     
    Supravoxarna sitter i en öppen baffel för att begränsa spridningen av ljudet och minska reflexer. Man får göra det man kan när man inte har fixat rumsakustiken i sin verkstad...


  23. Like
    PKS got a reaction from calle_jr in jakten på 100 dB 1W/1m   
    Ett par La Scala bashorn är det som är i görningen. Det finns ritningar på nätet för den som är intresserad av att bygga ett eget par. Jag har byggt efter ritningar från 80-talet men tror det spelar relativt liten roll då det inte har hänt jättemycket med designen över åren. De största skillnaderna är tjockleken på materialen som används där de nu för tiden byggs i 25 mm mdf och förr i ca 18 mm plywood. Mina är lite lätt modifierade men ganska nära originalritningar. Jag har anpassat måtten för att minska på spill och minska antal sågningar. Formen på den bakre kammaren och hornets geometri är inte heller helt identiskt där min är lite mjukare i vissa övergångar. Simuleringarna visar dock ingen större skillnad åt något håll.
     
    Materialet till bygget är 15 mm plywood där mynningen har blivit förstärkt med ett extra lager för att bli mer stabilt. Fladdrande sidopaneler är ett klassiskt problem som äldre La Scala har men som inte (vad jag har läst) nyare har. Även den bakre kammaren är internt stadgad för att kompensera för det tunnare materialvalet. Valet av tunnare material beror främst på vikt. De ligger kring 40 kg styck och är stora som en diskmaskin... lite otympliga... men smäckra i jämförelse med nuvarande produktionsexemplar från Klipsch som med topp klockar in på 91 kg. 


  24. Like
    PKS got a reaction from calle_jr in jakten på 100 dB 1W/1m   
    Basarna som ska användas är ett par 15" Eminence Delta. De är inte helt optimala för ändamålet då Qts är lite för högt men de var tillgängliga. Simuleringarna ser bra ut, även om transientsvaret blir lite lidande kring elementets egenfrekvens. Egenfrekvensen ligger strax under hornets tänkta verkningsområde och hjälper till att lyfta den nedre delen av frekvenskurvan lite. 
     
    Hornet är framladdat (lite google-over-put, front loaded på engelska) med en bakre kammare strax över 60 liter, ca 90 cm långt och en mynningsarea på ca 60x60 cm. 
     
    Kanske någon börjar känna igen horet som byggs? Det är en design som har varit mer ett tag... 
     
     
    ps. Det är inte så att bygget går i raketfart.  Det är ganska långt gånget men den skriftliga dokumentationen som släpar.


  25. Like
    PKS got a reaction from calle_jr in jakten på 100 dB 1W/1m   
    2-wattaren är en Decware Zen kit1 vilket är en DIY variant av deras populära Zen Triode. De är inte exakt lika kittet och den färdiga produkten, bland annat är det inte likriktarrör i kit-varianten utan den är helt diodbaserad. Valfriheten kring utgångstransformatorer är också en skillnad där Decwares färdiga kommer med deras egna transformatorer som inte går att köpa. De flesta som bygger dessa använder Edcor transformatorer som är det Decware rekommenderar till kittet. Jag har dock Lundahltransformatorer i min.
     
    Förstärkaren är Single Ended med triod-kopplade EL84:or i utångssteget och 6922 som drivrör i min. Decware kör ryska motsvarigheten (som dock inte är exakt lika, men snarlik) i sina. 
     
    När jag först startade upp förstärkaren märkte jag att det var ganska stora problem med nätbrum. Byggs nätdelen enligt Decwares ritning verkar det som att det inte är tillräcklig isolering och en del brum letar sig igenom. Jag har modifierat nätdelen i min och i stället för motstånd i nätdelen har jag en choke. Det och att det inte är samma transformator som i Decwares kit har medfört att jag har lite annan spänning över utgångsrören vilket säkerligen påverkar ljudet högst påtagligt. 
     
    Allt som allt låter den mycket bra. Möjligen skulle man ha önskat sig lite mer effekt.... men det går ju alltid att lösa på annat sätt  


×
×
  • Create New...