KSM

Medlem
  • Content Count

    49
  • Joined

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. KSM

    Mickes Musikrum

    Tack för recensionen, det var intressant och lite annorlunda än vad jag trodde om Röcklinger faktiskt. Undrar om de nyare modellerna (PHA2, Auria) har samma stuk...? TEAD tycks det vara ont om i Svea Rike... ingen ÅF här?
  2. KSM

    Mickes Musikrum

    Lite nyfiken på Röcklinger... hur upplever du den, tex brusnivå, karaktär och ljudbild? Har du tid med en kort-recension?
  3. KSM

    Mickes Musikrum

    Mäh, från Lasses eller... där hann man inte med inte
  4. KSM

    Mickes Musikrum

    Ja i slutänden är det ju verkligheten och öronen som ändå måste fälla avgörandet.
  5. KSM

    Mickes Musikrum

    Så denna beräkning måste modifieras på något sätt beroende på pickupens vikt... uppgiften om effektiv massa som tillverkaren ger är inte konstant? Resonance frequency can be calculated by using the formula f = 1000 : (2 x π x √ (M x C)) where:f - Cartridge resonance frequency in Hzπ - 3.14159265359...C - Cartridge compliance lateral in µm/mNM - Total tonearm system mass which is a sum of Mass of cartridge, Mass of headshell and screws and Effective mass of tone arm (all values in gram).
  6. KSM

    Mickes Musikrum

    Åhå, ja det var ju en komponent jag inte räknat med eller varit särskilt medveten om...
  7. KSM

    Mickes Musikrum

    Tjusig den där svarven! 👍 Har faktiskt funderat på Benz LP-S (eller ev Wood) till min AMG Giro mer än en gång. LP-S är som du säger tung men om man räknar på det borde även min lätta tonarm (9,1g) klara den inom marginalen. Även om din arm är lite tyngre än min, upplever du några nackdelar med vikten? Jag har en AMG Teatro nu som jag tycker är för analytisk... eller jag gillar inte riktigt att det låter identiskt som med min digitala kedja, fast det kan väl anses som en bedrift att lyckas få till en pickup så ”korrekt” kanske...
  8. Stämmer bra Micke, enda skillnaden är att du har en 3-polig matning till Viella med separat jord/skyddsjord. Ser att din burk inte heller har någon ”fyrkant” som markerar dubbelisolering. Jag är ju lite för färsk på forumet för att få posta bilder så jag får försöka beskriva mig fram så länge...
  9. Tack för det Marcus, Ja det är knepigt att förstå vad de gjort. Tänkte ett tag om de hade ett extra jordplan i kortet el dyl men det verkar vara ett vanligt dubbelsidigt kort. Inte heller är den märkt som den ska om den vore ”dubbelisolerad”. Bra att få ta del av andras insikter på området...
  10. Tack för dina synpunkter. Jo jag tror faktiskt att Marcus grävt ordentligt utan att få något svar från AMG, om det är ren nonchalans från deras sida eller om man ska ana ugglor i mossen är väl frågan...
  11. Har försökt få svar från AMG länge men de kniper i frågan. Giro har som sagt ett switchat och dessutom med plasthölje, Viella däremot är linjärt och i metall. Viella har en separat jord på DC-sidan men enl vad jag förstod av AlfaGTV så saknar ev även den skyddsjord till chassi.
  12. Hmm, känns som ett icke-problem i min bok
  13. Nope, finns ingen ”fyrkant”-symbol på chassit...
  14. Ok, tack... ska kolla efter fyrkant. Jag har mätt alla möjliga kopplingar för jord inkl chassi men nej, ingen anslutning till någonting alls. Den slutar helt enkelt i en helt isolerad lödpunkt. Jordningen av dc-minus har jag gjort själv som lösning på brum-problemet... dock har båda original-aggen (Giro, Viella) redan jord ansluten till dc-minus vilket gör det än mer märkligt att det nya agget inte har någon sån anslutning alls.
  15. Dubbelisolerad menas i så fall? Det sitter bara ett vanligt kretskort inskjutet med lödda komponenter, dock inga lösa kablar förutom dc-ut. IEC-kontakten är lödd direkt på kortet men jorden slutar där i en isolerad lödpunkt (förutom modden jag gjorde till dc-).