Jump to content

Valverec

Medlem
  • Posts

    5
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Valverec last won the day on May 15 2020

Valverec had the most liked content!

Recent Profile Visitors

721 profile views
  1. Nu har jag sjösatt min Internetradio som är en Melodiradio a'la sextriotal, och folk verkar tycka om det :-) Avspelningarna av 78orna gjordes med en moving coil med beteckningen AGA SP-2, med ny nål av Len Gregory. Länken till min melodiradio som det lät på 60-talet kommer här : https://station.voscast.com/5ebd000cf3fdb/
  2. Hej alla :-) Jag har just levererat en mastring av en skiva med Jan Sigurd och Anna-Lena Brundin. Den heter Chet Bakerland, och består av lågmäld men svängig jazz, med bland annat legenden Bosse Skoglund på trummor. Inspelningen är gjord av tekniker inom Sveriges Radio, och också mixad av en legendar, Bosse Kristiansson. Normalt när man lämnar en produktion till mastring, så sätter man en eq och en limiter, och sen är det klart. tre fyra timmar. Den här plattan har 14 låtar, och jag har ägnat ungefär en dag per låt. När det här projektet kom in, bestämde jag mig för att bygga en EQ så att jag kunde göra den processen analogt istället för digitalt. Det är så att varje process i den digitala domänen lämnar ett spår efter sig, som man kanske inte hör, men väl känner. Jan Sigurd är en pianist och kompositör som bla skrivit låtar till Monica Z, och jag ville inte släppa ifrån mig det här jobbet med mindre än att den där genuina jazzkänslan fanns där. Den är intressant, för den är balanserad rätt igenom, och använder sig av induktanser och kapacitanser. Men dom induktiva komponenterna verkar bara på plus-sidan, och dom kapacitiva bara på minus. Man undviker alltså resonanser som normalt uppstår mellan spolar och kondingar. En sak som jag märkt är att den verkar "rensa upp" i mixen. På gptt och ont kan man säga. Problem i inspelningen blir hörbara och måste åtgärdas. Men såna saker som att ljudkällor flyter ihop och blir odefinierbara, där verkar den separera och öka definitionen. Komponenterna spelar roll. Induktorer och kondensatorer låter alla olika. Jag har valt att inte spendera för mycket på komponenter i början, innan jag hört hur den beter sig, När jag tittat på vilka komponenter jag skulle vilja använda, så blir slutpriset strax under 200'000, Den version som jag gjort mastringen med skulle ligga på ungefär 60'000. En fin sak med det här koncepet är att signalen går opåverkad via högkvalitativ kopplingstråd från ingång till utgång. Bas och diskanthöjningar mixas försiktigt in. Inga kretskort eller dylikt, utan allt byggt på plintar. Skärning i bas och diskant görs via en enkel avkoppling som inte påverkar signalen i övrigt. Om man gör en mastring, och lyssnaren tänker : Vilket bra ljud, eller vilken bra sångerska, då har man inte gjort tillräckligt. Tillräckligt har man gjort när lyssnaren glömmer sig själv, och blir förälskad i sångerskan. Jag tycker att mastringen av denna CD kommer i närheten av detta :-) Och andra hifi-nördar verkar hålla med . När jag hade byggt den här, så spelade jag en konsert för två chalimeux av Telemann. Jag höll på att smälla av. Men titta gärna efter skivan Chet Bakerland. Den är mastrad med hifi som ledstjärna :-) Hälsn Peter
  3. Det var roligt med några reaktioner. Det blir en ganska lång process. Basen kommer att vara featureinstrumentet, och det konstnärliga kommer att ta mer tid än det tekniska. Inspelningarna kommer heller inte att vara öppna, utom om det blir ett sådant intresse att vi skulle kunna göra en liveinspelning också. Just nu dokumenterar vi digitalt, och sedan när vi är färdiga, så kommer dom analoga grejerna :-) Jag tänkte lägga ut ett ljudklipp, men det har jag inte kommit på hur man gör. Men om Du vill höra, maila mig på peter.sorvag@gmail.com, så skickar jag ett prov. Och det är jätteroligt, och en stor hjälp med kommentarer på vad vi gör. Det finns inget mer schitzofrent än att vara musiker och spela in sin egen produktion :-) Bästa hälsningar Peter Axelsson
  4. Imorgon påbörjar vi inspelningen av en ny skiva. Jag tänkte jag skulle göra en bas-feature innan man blir för gammal :-) Det är rätt länge sedan vi spelade in The Natural Way och The Nearness Of You som såldes genom HIFI & Musik i flera år. Det blir två mikrofoner och en Nagra iv-s. Dom tidigare skivorna var inspelade i Mölnlycke Kulturhus, men denna gången undersöker vi akustiken på Hvitfeldska i Göteborg, som sedan ett par år har en utmärkt Steinway-flygel. Basen är min Alessandro Nollet som byggdes 1810 i Frankrike. Första inspelningsdagen blir med Tommy Kotter piano, och Anders Söderling trummor. När projektet är klart, kommer musiken att finnas som LP, som högupplösta filer och som analogband. Eftersom HIFI-världen är viktig, med människor som lever för musikupplevelsen, skulle vi vilja bjuda in Dig redan från början, för synpunkter på inspelning, förslag på musik eller andra önskemål. Bästa hälsningar Peter Axelsson
  5. Jag lade ut ett klipp här för att konkretisera skillnaden mellan vad publiken hörde vid inspelningen på Marten Centre, och vad mikrofonerna hörde. Det var kanske inte helt korrekt att göra det. Jag avlägsnar alltså klippet, och ber om ursäkt för om trampat lite bredvid. Peter Axelsson
×
×
  • Create New...