YYZ

Medlem+
  • Content Count

    1 052
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Reputation Activity

  1. Like
    YYZ reacted to Bebop in Hemma hos Ishoot   
    Fortsätt med det. Jag har har varit i precis samma situation som du. @eliot påpekade för ca 10-12 år sedan att jag bytte lika ofta som han bytte underkläder. Det har dock avtagit med åren. Min egen analys av det är bl a
    Jag har kommit lite till vägs ände, jag har nått dit jag strävat.  Jag har insett det blir inte så mycket bättre än det jag har till kostnader jag kan försvara utan mest bara annorlunda. Bättre då att fila på det jag har. Senast med uppgradering av ingångsrör till försteg till pengar jag inte vågar nämna. Nästa uppgradering kommer jag att göra av min dac med nya NOS-rör. Har man en gång hört vad t ex NOS Telefunken från 60-talet kan göra så är det svårt att sitta still... men det finns även andra. Jag har testat kablar fram och tillbaka genom åren, bl a Monster, Purist Audio, Siltech, Nordost, Kabula Sosna, Cardas och Transparent och till slut har jag satt ner foten. Känns inte meningsfyllt att börja om. Samma sak med förstärkare. Efter många år med transistorförstärkare tyckte jag att jag inte kom längre. Jag tyckte jag testat ”allt” men till slut blev det mest byte av design. Det var då jag gav mig på rörförstärkare och jag blev fast. Under senare år har jag kommit till slutsatsen att det hade räckt med att skaffa rörförsteg där det mesta av ljudet skapas. Skulle jag börjat om idag hade det nog blivit försteg från VTL, Audio Note, Shindo, Aesthetix eller Conrad Johnson och transistor-/hybridslusteg från Lamm, Aesthetix eller Pass. Under min byteskarusell har jag fastnat för rör både för riaa och dac. Fördelen med de val jag har gjort är att det kommit fabriksuppgraderingar  till varje enhet. De har tillverkats i över 10 år med samma modellbeteckning och tillverkas fortfarande med tilläggen MarkII & III eller Signature och Eclipse. En bra grundkonstruktion som hela tiden förfinas. Därmed är de inte så intressanta för hifi-pressen som vill ha helt nya produkter. Jag började med Dynaudio 1998 efter omfattande tester. Jag började med Contour 1.8 MII som var helt överlägsen på piano, tyckte jag då,  och sedan Contour 3.3, Confidence C2, Confidence C4 och sedan 8 år Evidence Temptation som jag kompletterade med ett par Dynaudio SUB600 för 5 år sedan. Jag har inte hört något sedan dess som motiverar byte. De leverar det jag tycker är bland det bästa som går att få. Det gör även t ex Verity, Sf, Avalon, TAD och Wilson, men jag har fastnat för Dynaudios ljudsignatur och känner noll behov att ändra på det.  Viktigt i sammanhanget är rummets akustik och få en enhet som spelar bra tillsammans i mitt rum. Enligt min mening är det en större utmaning än att hitta bra prylar i sig. Hur lirar t ex en ny förstärkare ihop med min rördac? Hur funkar mina kablar om jag byter försteg? Hur funkar min akustikbehandling med nya högtalare? För mig är det en helhet man lyssnar till, inte enstaka prylar. Jag började med hifi ca 1971-72. Risken med för mycket hifi-intresse är att det tar överhand av musiken. Jag har haft perioder där ny hifi och nya skivor kändes viktigare än att lyssna på musik. Idag är jag helt fri från den bördan. De senaste 5-6 åren har jag lyssnat på mer musik än jag nånsin gjort inklusive de album jag köpte 1970-2010 som jag knappt visste jag hade och som spelats bara en eller två gånger under okoncentrerad lyssning. Jag har fler pärlor än vad jag visste men också massor av ”skräp” som jag har svårt att förstå varför jag köpt.  
    Det är rätt kul att se hur diskussioner kommer igen i takt med att vi får nya och yngre medlemmar. Inget konstigt i det. För den nyfikne finns mycket historik att botanisera bland. Här ett 15 år gammalt exempel med kablar från Kimber 
     
    Olika tider har olika prioriteter. Det är precis som med familj och barn. Livet är annorlunda med barn i 40-årsåldern mot småbarnstiden på 70-talet då jag fick smyga hem med skivor för att inte avslöja att jag tullat onödigt mycket av hushållskassan.
     
     
     
  2. Like
    YYZ reacted to calle_jr in Hemma hos Ishoot   
    Exakt.
    Det behöver inte ens finnas ett specifikt mål.
    Enbart själva förändringen kan vara stimulerande, och utvärdering av förändringen är en del av vad som gör detta till en hobby.
    Jag tycker det är sunt så länge man tycker det är kul och på vägen upptäcker man saker och förkovrar sig.
     
    Om man sedan vill behålla den förändring man upplever så är hjärnan uppfinningsrik att skapa en story som stödjer den viljan.
    Likväl som den skapar en ny story ett halvår senare när nyheten svalnat.
     
  3. Like
    YYZ reacted to calle_jr in Hos mig   
    Kul att höra.
    Detta är väl ett tydligt exempel på att små förändringar kan vara skillnaden för just dig eller mig, i just denna setup i just ditt eller mitt rum med din eller min musik osv.
    Rör är förvisso en aktiv komponent, men här handlar det trots allt om samma specifikationer, och grunddata för konstruktionen är desamma.
     
    Jag förespråkar själv att få de övergripande (basala) delarna rätt främst, med signalkälla, för- o slutsteg, högtalarartyp, placering, rum mm. Att alltid göra detta innan man börjar med finlir. Men inte sällan är det finliret som ger "klicket", och det kan vara ett rörbyte, en rackuppställning, 1cm högtalarflytt eller en kabel. Det går inte att köpa sig till bra ljud. Man måste kämpa
     
  4. Like
    YYZ reacted to zood in Hos mig   
    Nu du! @calle_jr 
     
    Bytet av dessa smårör som du tipsade om gjorde en sådan skillnad att jag blev rätt ställd. Jag har haft rörförstärkare i ganska många år även före jag bytte till nuvarande från T+A. Då har jag också testat lite olika smårör där det absolut uppstått skillnader, men mer subtila sådana.
     
    Nu när jag bytte till dessa från Ei så vart min första reaktion när jag lyssnade en smärre chock… En bra chock. Det som hände var att mellanregister tog ett satans kliv fram och även diskanten åkte med på det tåget, i botten vart det enbart en subtil skillnad (vilket var bra, då jag inte gärna skulle vilja ändra något i det området)
     
    Men… efter ett par timmars första lyssning så började det där ”satan vad här händer grejer” nästan bli för mycket och jag började skruva lite på mig och misstänkte att detta kanske är lite mer än vad jag skulle önska…
     
    Dock så hade rören bara fått gå ett par timmar och av erfarenhet så vet jag att det kan hända allt möjligt när saker fått lira in sig ett tag. Så jag ville inte döma för hårt redan första kvällen. 
    Musiken fick därför flöda många långa timmar följande dagar och ganska snabbt var jag uppe i 50 speltimmar och då var det dags att lyssna lite mer kritiskt igen.
     
    Saatana perkele! Var ungefär min första tanke när Leonard Cohen åkte på, detta var en av artisterna som jag upplevde bli nästan lite för på i början av veckan. Men nu! Nu jäklar, det lirade bara magiskt, mellanregister o diskant hade lugnat ner sig en liten nypa, alldeles lagom för att det skulle bli fullständig balans igen.
     
    Fortfarande så att alla register spelar så man kan få en fysisk upplevelse, nästan som att ljudet i vissa stunder verkligen projiceras mot en. Bästa liknelsen här är nog en blandning av riktigt bra horn och elektrostater.
     
    Efter Cohen så var det dags för Roffe Wikström - Live 2005, en platta jag lyssnat otroligt mycket på och där jag älskar hur rått det verkligen kan låta när Roffe går loss med gitarren. Och igen, satan! vad det lirade. Det spelade med ett driv, en råhet, en storskalighet  (där den bästa jämförelsen nog blir att det var som en våg av ljud bara sköljde genom rummet.) Så att när det blev tyst efter sista låten - Som vattnet Flyer i floden satt jag nästan andfådd av upplevelsen och bara log. (detta är verkligen en låt som ger råhet ett ansikte, och stämmer inte systemet här så kan den bli duktigt jobbig)
     
    Lirade vidare med Agnes Obel och låten Familiär och samma här, röster kom fram på ett nästan kusligt sätt och ljudbilden bara växte och växte tills det nästan kröp i kroppen. Mumma!
     
    Samma upplevelse med Angus & Julia Stone och låten Draw your smords - Magiskt!
    (detta är en låt som jag bjudit många på en resa med under de år som jag själv jobbade i branschen)
     
    För att inte nämna Mighty Sam & Mahsa Vahdat - Silent song från albumet Scent of reunion. 
    Bara lyssna och dröm er bort:-)
     
    Freddie Wadling, ja - makalöst bra. 
     
    Skulle kunna skriva hur långt som helst känns det som, men det känns lite konstigt att sitta och ösa ur sig superlativ om sitt eget system, men det är precis detta jag strävat efter under alla år. Jag har haft en tydlig bild av vilket ljud jag verkligen älskar och ja, på något sätt har jag lyckats knåpa ihop den upplevelse jag har idag. 
     
    Sedan hänger ju inte allt detta på ett par smårör såklart, har tusan bytt ut allt i anläggningen bortsett från Högtalare och en signalkabel under senaste året. Så varje del har bidragit med just sin signatur och helheten vart som det vart. 
     
    Det finns egentligen ingenting som jag skulle vilja ändra på längre, men… jag tror det finns en möjlighet att få ännu lite mer av allt…efter att ha lusläst omdömen o upplevelser från andra musikälskare. Återstår att se om det är något som på sikt kan realiseras eller om det får stanna vid en tanke. 
  5. Like
    YYZ reacted to zood in Hos mig   
    Efter en vecka med denna vy utanför fönstren så fick rören komma igång idag igen. (Lagom till regnet) 
     

  6. Like
    YYZ reacted to Apexorca in Mästarmöte har en vinnare!   
    Jag har funderat en tid över mitt system. Hmmm, de thar jag faktiskt sedan min första bergsprängare jag kopplade en egen skivspelare till runt 1980. Jag behövde inte längre spela bara kasettband (små rullband!!!) och då och då låna familjens DUX-stereo. 
    Jag har det intresset helt enkelt. Jag får musikaliska kickar av att jag kan komma närmare musikens innersta väsen och eftersom det till stor del handlar om hur den återges blir HiFi-intresset den oundvikliga lösningen, när jag inte spelar själv eller lyssnar live vill säga. Jag kan inte låta bli att fundera när jag hör välljud och blir berörd av musik.
    - Vad är det som gör denna starka upplevelse i det jag hör? 
    Så klart musiken själv, men det har även med återgivning att göra. Jag har hört musik jag aldrig fattat förrän den låtit bättre än jag hört det innan. Musiken behövde att man skalade av ett antal lager som tekniken bromsade. Det finns nästan inget tak på detta och det gäller väldigt mycket olika musik. 
     
    Jag kan förstå att oinvigda i HiFi och kanske en del andra också medlidsamt snörper på munnen när de ser våra prylar, de bara hör de tekniska diskussionerna kring dessa prylar och de pengar vissa är benägna att med glatt humör satsa för att köpa burkar och kablar. Skulle de förstå "oss" om de känner det vi känner i våra kroppar och hjärnor när vi njuter av musik och kanske förstå och höra det vi tränat skitmycket på att höra? Det är enslags  sport, man behöver tränas i musiklyssning. Vi hör ju det vi hör och njuter på vårt sätt av musik och är glada för det. Det spelar oss ingen roll att vissa inte njuter av reproducerad musik på vårt sätt, men det är inte fel att se det lite från det hållet. Då kan vi verka tokiga... på ytan. 
     
    Varje nivå som jag tycker en anläggning tar till det bättre uppdagas potentiella förbättringar som inte varit möjliga att ta till sig och uppfatta innan. De är ofta små skillnader och så fort man lämnar HiFi/"Mid-Fi" och kommer in mot High-End-återgivning blir förbättringarna mindre och mindre. Dock viktiga för att musiken skall bli mer levande.  
     
    Jag vill påstå att det enda som jag upplevt som stor skillnad de senaste 10 åren vad gäller mitt system är när jag bytte till The Sonus faber och senare införde signalkällan som kallas rullbandspelare, R2R, i systemet.  Båda dessa utgjorde en helt ny nivå. Jag vet att många inte upplever så stor skillnad med rullband. "Visst, det blir lite bättre". Så utrycker sig vissa som testat milt. Min uppfattning är att många moderna system i dag inte är anpassade för den realistisk dynamik som akustiska instrument har. "Alla" system klarar upplösningen så att man hör vad som spelas, men de har sällan inte dynamiken och de transienter som måste till för att musikenåtergivningen skall närma sig High-End-ljud. I min värld är detta det som skiljer mest mellan live instrument, röster mm, jämfört med HiFi/High-End. Har man ett system som klarar dynamik mm, då släpps rullbandens krafter fram och då blir skillnaden STOR. 
    Grunden i detta behöver inte heta "dyr-högtalare", men den skall vara dynamiskt kompetent. Det finns sådana. Men inte ens de bästa systemen jag hört i hela världen är immuna mot förbättringar. 
    Extremt kompetenta signalkällor som tex en rullbandspelare av god klass kommer att avslöja var förbättring kan finnas i de bästa systemen. 
     
    Hemma hos mig är det oftast bara rätt små skillnader när jag byter saker numera, förutom när rullbandspelarna kom in i mitt liv, men på något konstigt sätt kan små förbättringar ge en stor skillnad i upplevelse av musiken. Tar man en handfull väl valda delar i ett utvecklat system som tex ett antal strömförsyningsförbättringar eller hela kabelhärvan eller akustikens alla åtgärden man arbetat med genom åren, så kan skillnaden bli mycket tydlig och kanske betraktas som "stor". Det tycker jag i vart fall.  
     
    Rullbandens upplösning, dynamik, frekvensomfång ger en stor skillnad, men bara i system som kan hantera rullbandens unika egenskaper. Så stor att mitt systems svaga delar upplystes på ett sätt jag aldrig kunnat provocera fram innan. Akustiken fick plötsligt lite negativa effekter på återgivningen ffa i dynamiken i mellanregistret och en bit upp. Bristen på kraft när man spelar starkt visade att Gryphons klass A, 150 Watt knäade lite och tappade lite kontroll och komprimerade. Alltså bara när man spelar med mer realistiskt ljudtryck för akustiska instrument, vilket man sällan gör. Och det beror ofta på att systemet inte klarar det. Akustik står ej mot, kraft och kontroll från förstärkare och kontroll från högtalare knäar. Ett för mig verkligt kompetent system kan spela rullband med realistiskt ljudtryck, upplösning, klang och dynamik. Det är det ultimata testet och allt som inte är bra kommer att visa sig när man drar på lite bra rullband. Så för mig rent generellt, inte på precis alla titlar, men ändå, så är det STOR skillnad när man spelar rullband.
     
    En annan sak som gränsar till "stor skillnad" i mitt system är den rena bottenlösa kraften från Krell. (De är inte ensamma om denna som egenskap, men de är en av de märken som klarar sådant). När jag även inför mig själv helt utan rimlig anledning köpte Krell 350MC Krell KCR-HR, med bara nostalgi som anledning, trodde jag inte att dessa kraftverk från ca år 2000 kunde klara matchen mot modernare saker. Jag har tidigare beskrivit hur överraskad jag blev. Upplösning? Strålande. Klang? Strålande. Värme, botten, snabbhet, klart och friskt och utan antydan till hårdhet eller grovhet i ljudet, mindre hårhet än i Gryphon när jag pressar lite faktiskt.
    Så slutsatsen blir i mitt system att kraft till i alla fall till en viss gräns är en viktig faktor. På lägre volym är Gryphon lika bra, men med marginellt annan karaktär, något djupare botten och mindre betonad mellanbas med Gryphon är 2 exempel. Annars mycket lika. Det är när det blir dynamiskt och kraftigt ljud som Krell springer iväg och blir bättre och bättre.
    Mycket lättdrivna högtalare klarar sig så klart med mindre kraft, men till och med Kaiser-konstruktören sade på demon i München 2019 att deras nya stora högtalare släpper loss bättre med stora transistorsteg jämfört med det underbara Kondo-stegen de spelade på och som lät ruggigt bra ändå... Med deras demonstrationshistoria var det en aning oväntat uttalande. Jag hade själv den tanken eftersom Kaisers något år tidigare inte lyckades spela ut med Pink Floyd. Jazz och känslig pianomusik var dock en extremt bra kombo med Kondo. Kondo hade så klart klarat det bra med mer lättdrivna högtalare. Så jag pratar inte om att detta är en universell lösning utan bara systemspecifikt. Bra ljud kan uppnås på många vis, men i absoluta toppen av ljudåtergivning dras snaran åt. Det räcker inte att spela viss musik bra. Klarar man inte allt blir det tillkortakommanden även där man minst anar det. Jag säger inte att det är lätt. Jag vill bara beskriva hur jag ser på det ur ett strategiskt perspektiv för att ett system skall bli komplett och klara av all musik med bravur. Demomusik, gärna gles och närmickat kan imponera även med dåliga system.
     
    Små rörförstärkare... knappast med mina högtalare. Då hade jag fått göra större systemförändringar där högtalarbyte var en nödvändighet. Jag har inte en sådan plan.
    Att göra det lättare för signalen genom att göra det lättare för slutstegen i mitt system, kanske är en väg att gå. Att bi-ampa? 2st Krell monoblock till, blev tanken som växte fram. 
     
    Vad tror jag att jag kan vinna på bi-amping? Ytterligare ökad kontroll, ännu mer perspektiv, ännu mer luft i presentationen, kanske ännu mer definition i hela registret. 
     
    Det är intressant detta med att detektera skillnader i ljudet. Man kan oftast demonstrera detta genom att först byta i olika steg mot en bättre lösning och de flesta tycker det blir lite bättre varje gång. När man sedan tar bort allt från det bästa läget och för höra på det sämre läget upplevs skillnaden mycket större. Att byta ner upplevs ofta som ett större steg än att byta uppåt, även om det är exakt samma skillnad. Jag vet inte riktigt vad det beror på men för mig är det tydligt. 
    Man hör lättare det man saknar av kvalitet i återgivningen. Samma med vin. Dricker man mot bättre och bättre vin är det klokast. Gör man tvärt om blir det sämre vinet ofta ej värt att dricka.
    Detta vet ju varje återförsäljare. Lånar man hem något som man tror kan bli bättre och som är bättre efter ett gediget  test är det riktigt svårt att bära tillbaka det. Gör man det kommer man sakna återgivningen. Det är en egen erfarenhet som jag gjort flera gånger. 
    Min fru har hamnat där. Hon har blivit grym på att höra förändringar och har svårt med system som inte spelar bra. Hon är på ett sätt skoningslös mot dålig återgivning. Det kan nästan bli pinsamt om man är hos någon kompis som vill spela musik och hela hennes kropp visar reflexmässigt om det inte låter som det skall även om hon verbalt är neutral. Hon har ju rätt, men jag lyckas dölja det bättre... tror jag.
     
    Så ett tips blir. LÅNA INTE HEM OM MAN INTE ÄR BEREDD ATT KÖPA. Annars måste man bli förberedd...
  7. Thanks
    YYZ reacted to Bebop in Peter Green har gått bort :-(   
    Peter Green är och var en av mina största idoler och inspirationskällor när jag drömde att bli mästergitarrist.
     

     
    Jag har inte kläm på vad dagens generationer känner till om Peter Green så här följer en kort resumé. Om vi går tillbaka till andra halvan av 60-talet så fanns det en ”strid” mellan popen/r&b där framför allt Beatles och deras efterföljare hade täten. I en andra ringhörna rådde soulen med frontfigurer som Artetha Franklin och Wilson Picket. I ringen fanns också en tredje ringhörna som hade den amerikanska city-bluesen som ledstjärna. Den leddes av John Mayall som lockade över Eric Clapton från Yardbirds och gav ut albumet Blues Brakers with Eric Clapton. Det fanns också en fjärde hörna där Frank Zappa dök upp min sin avantgard-rock.
     

     
    Det var en milstolpe som blev inspiration för många grupper och som också blev en språngbräda för Eric (han med serietidningen). Han hoppade dock av snabbt och gick vidare med att skapa den första supergruppen Cream. Eric ersattes med Peter Green som först lanserades på albumet A Hard Road
     

     
    Med på detta fantastiska album fanns också basisten John McVie och trummisen Aynsley Dunbar som ibland ersattes av  Mick Fleetwood på turneer. Sessionen hos Mayall blev kort även för Peter Green som efter ca ett år ersattes av Mick Taylor som sedan hamnade hos Rolling Stones efter Brian Jones död, men det är en annan historia. 
     
    Peter Green startade en egen grupp tillsammans med John McVie och Mick Fleetwod som bas med namnet Peter Green’s Fleetwood Mac. Ytterligare medlemmar tillkom snart och gruppen blev kort och gott Fleetwood Mac. Jag törs hävda att Peter Greens inflytande på alla gitarrister i rock och bluessvängen under denna tid är oöverträffad. Han hade ett enormt stort inflytande på ”elektriskt sound” på elgitarrerna under sin höjdpunkt. Han blev lite av musikernas musiker och gjorde stöpte om amerikansk blues till en helt ny engelsk variant med en unik ton. På 70-talet kom flera hits signerade Peter Green. Bland dessa ”Black Magic Woman” (senare hit med Santana), ”Albatross”, ”Oh Well” och ”Man of the World”. 
     
    Karriären blev dock tämligen kort då Peter fastnade i LSD-träsket och mental ohälsa. Fleetwood Mac levde vidare men orienterade sig mot en annan stil som också skördat stora framgångar. Peter Green försvann från scenen drygt 20 år i två omgångar och skapade Splinter Group som gav utmärkta album 1997-2003. Dessförinnan gav han ut fem mycket bra album några år omkring 1980 i eget namn. En bra samling av Splinter Groups finns i följande box som jag kan rekommendera om man inte vill söka efter vinylplattorna men ännu bättre är hans 80-talsalbum, tycker jag.
     

     
    Peter Greens sweetspot i 1967 - 1970 i det absoluta rampljuset var kort och intensivt men han gav ett oerhört avtryck i samtiden och än idag är han en stor förebild för gitarrister runt om i världen. Det finns mycket om Peter Green på Youtube, både låtar, intressanta dokumentärer och om hans gitarrer. Peter Green är en av de största och mest inflytelserik legenderna i musiklivet som nu lämnat oss. Han är en av mina stora hjältar.
     

  8. Like
    YYZ reacted to Bebop in Dags för pickup-byte   
    När jag ändå är igång och tagit bort spelaren från "stenmjölsplattan" så får även den en uppfräschning. Jag gör det med barnolja som fungerar lika bra för den här typen av underlag som att göra vistna barnrumport mjuka igen. Minns inte varifrån jag fick rådet, förmodligen från våra kemister på jobbet. Man kletar ut oljan och låter den stå och dra in ca 1 timme. Därefter torkar jag av den ordentligt och väntar ytterligare ca 1 timme och torka en gång till. Det blir en väldigt fin och sammetslen yta.
     

     
    Pickupen som tjänat mig väl sedan september 2015 är Ortofons Windfeld. Den har kommit i ny skepnad idag och kallas numer Windfeld TI. Jag har inte hört den men initierade personer som jag har stort förtroende för menar att skillnaderna är små och inget som hoppar fram särskilt påtagligt. Jag skickar den till Ortofon för retipping. Det innebär inte att man enbart sätter på ny diamant. Hela motorn byts inklusive nålarmsröret. Dessutom rengörs den ordentligt. Dagens pris för detta är €1,700 och det kan man ombesörja direkt med Ortofon i Danmark. Det tar 2-3 veckor. Det är ca 45-50 % av vad nypriset låg på och definitivt prisvärt i min bok. Men det är ingen jättebrådis. En sak kan man dock vara säker på och det är att det inte blir billigare med tiden så den åker iväg under året så vet jag vad jag kan spela med om ca 5 år.
     

     
    En berättigad fråga i sammanhanget är om man verkligen behöver byta redan efter 1,000 timmars speltid? Så här skriver Ortofon om Windfeld:
     
    With proper care we find that up to 1000 hours is possible without degradation of performance. The stylus does begin to exhibit changes after 1.000 hours, but the stylus life as a whole is expected to top 2.000 hours. Proper care comprises the following:
    Cleaning of record by means of fibre brush before and after every use. Cleaning of record by using record cleaning machine once in a while. Cleaning of stylus by means of a fine antistatic brush. Please remember to remove dust from the diamond tip before and after playback of each record. Proper adjustment of antiskating, azimuth and tracking force.
      Den låter fortfarande bra men jag märker framför allt på gamla Blue Note-album att renheten i cymbalerna är inte riktigt så rena som jag minns att det låtit förr. Jag kan också märka en del sibilanter på utvalda album som normal är klara som en fjällbäck, t ex Eva Cassidy och Kate Bush. Det är inte mycket men tillräckligt för att jag tycker det är dags efter 1,200 timmar. 
     
    Min nya pickup är i själva verket nygammal. Innan Windfelden spelade jag med Koetsu Rosewood under 4-5 år. Den retippades för 4 år sedan hos tillverkaren i Japan. Även i Koetsus fall så byts hela motorn, nålarmsrör och diamant. Det är i princip en ny Rosewood till hälften i pris vad en ny kostade. Om jag utgår från dagens pris på Koetsu så skillnaden än större då de gått upp kraftigt. Uppenbarligen har man infört en ny prispolitik då den blivit nästan 40-50 % dyrare bara på några år, inte bara i Sverige utan world wide.
     
    Efter retippningen av Windfeld så har jag säkrat vinylavspelningen i ca 10 år framåt.
     

     
    Varför provar jag inte något helt nytt då? Jag har levt med Benz, Goldring, Ortofon, Dynavector, Koetsu och Lyra under mitt hifi-liv. De jag gillar bäst är helt enkelt Ortofons bättre modeller plus Koetsu. Om jag skulle prova något annat kan jag tänka mig Ortofon Royal SPU (n) eller någon av  Soundsmiths modeller som jag hört spela mycket bra. Men skillnaderna är inte av den karaktären att jag känner så stort sug. Prisvärdheten är också värd att fundera på visavi retipping. Det här är bra pickuper på min övre planhalva. Både låter mycket bra fast lite annorlunda. Basen är i stort sett identisk men mellanregistret har en liten annorlunda karaktär hos Koetsue som gör att det omfånget stiger fram lite mer i rummet. Diskanten är kanske något mer utsträckt hos Ortofon men inte så att man hoppar högt. Dynamiskt så är nog Ortofon lite mer kraftfull men när man ser till helheten är heller inte detta något jag direkt reflekterar över. Jag lever lika lycklig med båda.
     
    Något jag uppskattar hos båda är hur tysta de är i spåret. Man märker knappt att man sänkt ner pickupen för avspelning. Det är helt tyst till musiken tar fart. En annan fördel är att de har väldigt lika specifikationer. Windfeld har utspänning på 0,3 mV, Koetsu 0,4. Intern impedans är 5 ohm hos båda . Ortofon vill ha >10 ohms belastning och Koetsu >30 ohm. Min Ortofon SUT SE 80 RE passar bra till båda och låter förträffligt tillsammans i min setup.
     
     
     
     
  9. Like
    YYZ reacted to musicus in Musicus stereo...   
    Apropo resa!  en gäst er på inkommande 
     

     
    Accuphase E-650
     
    mvh
  10. Like
    YYZ reacted to byZan in byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275   
    Apropå hemma-hos så var @Audionet med fru uppe i hos oss i veckan som var, först några nätter i stugan och sedan en natt hemma. Tror att nyfikenheten på D’Agostino var det som drog mest även om vi årligen träffas hos varandra några gånger per år, en uppskattad tradition som gillas oss alla. Absolare’n får alltid positiva omdömen vilket känns roligt. Testade lite tänkta akustikåtgärder som ska realiseras i stugan snarast, lite diffusorer som gjorde nytta (det där lilla extra).
    Kvällen hemma blev också positiv musikaliskt efter lite handpåläggning av @Audionet, mycket positiv måste jag medge. Att sedan den lokala restaurangen bjöd på 4 delikata för- och varmrätter gjorde kvällen än positivare.
    Sedan bar det iväg i två bilar ner till Skåne för några dagars vistelse där och lika trevligt som vanligt, kanske trevligare eller roligare denna gång då jag fick uppleva en sportbils prestanda och ett nytt ljud efter uppstädning och lite andra åtgärder i systemet. Det lät magiskt bra och fort framfördes bilen med mig vid ratten, så tack från oss båda till er båda för denna gång
     
    Sedan bar det så sakteliga iväg med sikte på att ta väg 9 mot ostkusten och därefter E22 mot Stockholm. Det skulle bli en roadtripp med övernattning någonstans på vägen var tänkt men av det blev det intet. Vid framkomst till Kalmar så var det fullbokat i hela staden och jag blev sur, hade ju tänkt överraska med en fint hotell, fin middag och dagen efter besöka lite annat på väg hem. Men när jag inte fick tag i ett rum i Kalmar så slog jag på ”vill-hem” och så blev det. Kom hem på natten och sov gott ända till 05.00 på morgonen. Frugan tyckte nog att det var ganska skönt att vara hemma igen då hon hade längtat till att få träffa några av barnbarnen, den uteblivna middagen får jag överraska med på någon skärgårdskrog nu lite senare i sommar.
     
    På vägen från Malmö så satt jag faktiskt och tänkte på Er, er som jag känner rent fysiskt och på er som jag tycker mig känna via forumet. Nu vet jag ju inte var ni bor på för adresser utan bara i vilken härad, men tanken gick i banor som; det vore kul att bara ringa och fräckt bjuda in sig på en kaffe och lite lyssning. Det skulle ju kunna bli några stopp på vägen insåg jag men det skulle vara roligt, iaf för mig! Men tur att det bara var en tanke jag hade då min fru aldrig skulle acceptera att ”våldgästa” och inte heller tycka att det var speciellt roligt att lyssna heller. Jag får ha den resan upp och kanske planera lite först om nu någon skulle tycka att ett besök och en kopp kaffe skulle vara trevligt? Jag har ju som bekant gjort västkusten några gånger men aldrig ostkusten förutom i Stockholmstrakten, en tänkt pensionärsresa kanske?
     
    /byZan
  11. Like
    YYZ reacted to Strmbrg in En vy över apparaturen   
    Ja såhär ser det ut numera. Rummet saknar dagsljus så det är lite knivigt att fota. Jag gillar att ha det ganska skumt men har dratt på lite extra lyse för att kameran skulle bli klar med exponeringen någon gång... Accuphase A-20, Stax SRM 007T2, Chord Hugo2, Chord M Scaler och Magneplanar 3.7i. Musiken kommer numera enbart från Tidal. Inga CD eller andra fysiska fonogram.

  12. Like
    YYZ reacted to shifts in Musikstreamingsbolagens ersättning till kreatörerna   
    Enter Bandcamp. De tar 15% av försäljningen av musik, resten till artisten. 10% om det handlar om merchandise. Inte traditionell streaming, men sådan ruskig skillnad det är.
     
    https://bandcamp.com/pricing
  13. Like
    YYZ reacted to Bebop in Fototråden   
    Mycket hemester nu med flera turer i Blekinges nordvästra hörn - Blekinges vildmark som bjuder både på sol och knallar.
     

    Valhalls ättestupa (40 meters klippa) vid sjön Orlunden
     

    Utsikt från Lovängsgården ner mot Raslången utanför Olofström
     

    Småbruten terräng vid Lovängsgården, Olofström kantad med fin ek- och bokskog
     

    Strandparti Havudden i Raslången utanför Olofström. Halva sjön ligger i Blekinge och andra i Skåne. Ingår i ntastiska kanotleder som kan ta dig ända från Växjö till havet via sjö- och åsystem.
     

    Ibland blir det inte riktigt som planerat när vi tog båten till Pukaviks skärgård. Blixt och dunder samma sekund. Mäktig upplevelse.
  14. Like
    YYZ reacted to byZan in byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275   
    Jag tänkte jag skulle berätta lite om mina senaste funderingar och varför det blev som det blev. Men först vill jag tacka för alla gratulationer och glada tillrop, ingen nämnd ingen glömd, men ett stort tack till er alla!
     
    Den sista resan började nog för ca ett år sedan då jag insåg att jag började gå mot pension eller iaf skulle jobba klart mindre. Vi diskuterade om vi skulle flytta (vilket vi pratat om lite då och då) för att slippa ha två ställen som behövde vår uppmärksamhet vad gäller trädgårdsarbete och underhåll. Men kan vi bo billigare än vi gör? Förmodligen inte, skulle vi kunna tänka oss att ta en större boendekostnad om vi hittade något som passade? Jo det skulle vi kunna göra, men hur vill vi bo och var blev nästa fråga? Skulle vi kunna tänka oss flytta ut till stugan som är toppmodern i jämförelse med huset vi bor i? Nja, det blev fler nej än ja på den frågan så vi skippade den tanken även om vi kommer att tillbringa fler dagar per år där än tidigare. Så en lgh vore nog det bästa ändå, i princip bara stänga dörren och bo, inga andra måsten vore nog det ultimata och hemnet luslästes dagligen, jakten på en lgh började och samtidigt så började tankarna på en mindre anläggning eller iaf en anläggning med ett mindre antal enheter. Ni kan ju tänka er hur jag våndades, vred och vände på olika scenarier, skulle det vara kunna vara så att jag t o m skulle nöja mig med anläggningen i stugan som referensanläggning och inhandla något som passade en mindre lgh, kanske t o m ge upp vinyl och R2R? Fanns inte på kartan i mer än några sekunder, tänk om och tänk rätt dök upp blixtsnabbt. Nu började hjärnan att gå på högtryck och allt omkring arbete och pension började närma sig ett lyckligt slut när nyåret närmade sig, så det kändes ganska angenämt att sitta och fundera på hur vi ville ha det med både det ena och det andra.
     
    Hemnet gav inget när det gäller lgh då vi tyckte att det kostade mer, mycket mer än om vi tog hjälp med trädgård, målare och tog taxi de gånger vi inte skulle kunna köra själva. Däremot så gav tittandet på Hemnet mig inspiration till ett annat hus med stort garage som skulle kunna härbärgera en sommarbil och någon mer bil som gillas, kanske ett garage med en mancave i anslutning, vilken dröm! Det har inte blivit något sådant hus och inte heller kommer det nog inte bli det heller, men drömma kan man ju få göra, eller hur?
     
    Åter till tankarna kring musikåtergivningen…….jo just det, jag testade ju Absolare’s monoblock och en Lumin X1 förra året. Absolare för att jag är så nöjd med hur den presterar i stugan och likaså Lumin där. Det lät riktigt förbaskat bra med Absolare och den skulle kunnat få stanna om jag inte hade downsizing i tankarna och om de hade kunnat bli billigare, lite liknade ljudet i stugan men det har sina fördelar också. Lumin X1 ställdes mot dCS Vivaldi och där var tanken i första hand att få bort 4 enheter som skulle kunna ersättas med 1,5. Inte hela sanningen faktiskt; jag var less på alla inställningsmöjligheter på dCS som jag verken klarade av att hålla reda på eller utnyttjade, den är mer lämpad för en riktig hacker och inte en amatör som jag.
    Hur upplevde jag skillnaderna då? Jo det fanns såklart flera möjligheter till välljud i dCS beroende på inspelningskvalitet och vilken uppspelningskvalitet man önskade, men jag pallade inte sitta och ändra beroende på detta, plug’n play och lyssna på musiken är min grej om det som spelas låter godtagbart i mina öron. Lumin X1 pekade skiten ur Vivaldi på de punkterna och spelade väl så bra ljudmässigt, kanske t o m bara en fråga om tycke och smak? Den dög för mitt tycke och smak så en sådan beställdes senare. Vivaldi skulle säljas och den gick till Lichtenstein. I samma veva fick jag en förfrågan om jag inte skulle sälja Krell/ARC, men den tanken hade jag inte tänkt klart på så det blev ett par varv uppe i knoppen och en gammal tanke dök upp som gjorde att jag beslutade mig för att den kombon fick resa till Paris. 
     
    Nu blev det tomt i bänkarna och alla de funderingar jag slogs med under tiden de gamla prylarna var under försäljning måste det bli ett beslut på, men vad? Skulle jag kunna lämna rörträsket? Nja! Skulle jag gå på en integrerad? Nja! Har jag gjort något som jag kommer att få ångra? Nja! Kommer jag att bli nöjd oavsett? Nja! Ska jag verkligen köpa något för dyra pengar som inte kommer att spelas på dagligen eller ska jag satsa på att ta hem stugans prylar och göra om där? Nja! Som ni förstår så var det inte så konstigt att snurrade i knoppen. Men med hjälp av lite intryck från vänner och bekanta, recensioner och via läsning på forum world wide så började jag få lite grepp om vilken riktning jag skulle ta. Alla eller de flesta alternativ jag stod inför skulle inte göra bort sig men kanske skulle avsaknaden eller tillförande av vissa parametrar göra så att jag inte skulle acceptera valet jag då gjort. Mer lusläsning och PM till likasinnade som jag tror mig kunna lita på när det gäller ljudideal, även om de skiljer sig åt så fick jag ärliga inputs vilket skulle göra tänkta val jag hade färre.
     
    Forts följer…..
     
    /byZan
     
  15. Like
    YYZ reacted to lindome in Tar resan slut.....   
    Dags att avslöja hur tankarna har gått.
    Man är ju alltid nyfiken på att se vad som eventuellt kan förbättra återgivningen här hemma.
    Riaa, pickup och skivspelare var ett rejält kliv för några år sen. Likaså med de nya monostegen Ref 210.
     
    Vänner runt omkring har annan elektronik och ibland har jag varit sugen på att byta märke helt o hållet. När det gäller rör så har Ear och Balanced Audio Technology pockat på uppmärksamhet. Pratar vi transistorer så kanske Mark Levinson, Moon eller Gryphon.
    Alla mycket bra tillverkare som levererat välljud på många mässor resp hembesök.
     
    Sedan pratar jag regelbundet med Reidar Persson som bygger Respons och använt Audio Research under lång tid och då inser jag att det är enklare att följa inslagen väg
    För nån månad sedan när vi snackade så nämnde Reidar att han lyssnat på Audio Research Ref 6 och Ref 160 hos en kund. 
    Han tyckte båda produkterna var bra, men att Ref 6 var särdeles bra. Försteg är viktigt i anläggningen
     
    Ett tillfälle öppnade sig och jag sålde min Ref 5 till en entusiast i Stockholm.
     
    Sedan vill jag rikta ett stort TACK till @musicus som hjälpt mig med frakten
     
    Audio Research Reference 6

  16. Like
    YYZ reacted to Simon76 in D'Agostino Progression Integrated   
  17. Like
    YYZ reacted to Ranefjord in Källarrenovering och lyssningsrum   
    Att göra:   Ladda upp de gamla bilderna istället för länkar till photobucket. --> (KLART) Nya bilder på rummet. --> (BÖRJAT) ...men jag arbetar långsamt.      
  18. Like
    YYZ reacted to MatsT in Musikhörna och experimentverkstad   
    Jag har noterat förekomsten av apparater med märkning "Special Edition" och eftersom jag har varit inne och ändrat ganska rejält i ett par av mina apparater känner jag att det bör markeras på utsidan i någon form också. Jag ville inte använda SE utan valde att göra en ännu mer exklusiv märkning. Bilderna är tagna på fri hand och ljusförhållandena är utmanande, dessutom förekommer det lite damm så bilderna är inga konstverk precis utan bara avsedda som dokumentation.
     

     
    Audio Note Kits L2 Pre Amplifier har jag nyligen beskrivit tillkomsten av och den avviker ganska mycket från originalet så den förtjänar att få tillnamnet "MT Edition". Även min DAC som vid en snabb anblick ser ut att vara en Audio Note Kits DAC 1.1x förtjänar samma tillnamn eftersom den är rejält förändrad jämfört med original.
     

     
    Någon kvalitetsstämpel är det inte utan det indikerar bara att någon stolle varit och petat i konstruktionen.
     
  19. Like
    YYZ reacted to toobs in Mitt musikrum - återbesök   
    Det var nu några år sedan. Det som hänt är främst att mina Totem fått ge plats för Blumenhofer fun 13, som ger ett i alla delar bättre ljud i mitt rum. Mycket nöjd. CDn från Marantz dog och fick ersättas av ny likadan i 6000-serien. Kanske inte någon gigantisk förbättring, men den gör det den ska. Största och senaste ”tilltaget” är väl att jag blivit med Lenco. Fantastiskt kul detta med en skivspelare som man mekar med två skruvmejslar, en skiftnyckel och en gummiklubba. 😁 att renovera och bygga ny plint till denna är nog det roligaste jag gjort!  Sedan låter det bra också. Har nu två spelare för lite olika känslostämningar. Skaffade mig ett extra pu-skal också, så nu har jag en AT och en Shure att växla mellan. 
     

  20. Like
    YYZ reacted to AlfaGTV in Vad lyssnar du på just nu?   
    Efter Brian Jonestown Massacre och deras lite flummiga trip-hop/ambient/indie kändes det toppen med lite av detta:

    The Pineapple Thief är ett band jag lärt känna under det senaste året eller så och det blir bara bättre o bättre ju mer jag lyssnar! Älskar de mång influenserna man hittar i uttrycket, alla möjliga givetvis men jag identifierar Radiohead, Pink Floyd, Genesis likaväl som modernare progressiv indie/rock som Muse och Porcupine Tree.  Helt jäkla klockrent alltså!  
  21. Like
    YYZ reacted to new order in Vad lyssnar du på just nu?   
    Dödsstöten?

    En Stevie i spelform är en naturkraft. Oemotståndlig. Han är ett naturens under. 
    ”I just Called to say I love you” är förlåtet....😎🤓🤪
  22. Like
    YYZ reacted to Ampalang in Ampalangs snigelresa...   
    Har inga problem med att erkänna mina förutfattade meningar och det är utan tvekan att tekniken går framåt. Tänker att det i dagsläget går att bygga fantastiska förstärkare oavsett vilken väg konstruktören väljer att gå.
     
  23. Like
    YYZ reacted to 1automan in NY Maskin   
    Lite bättre bilder. Ser bra ut i svart.
     

     

  24. Like
    YYZ got a reaction from calle_jr in Youtube favoriter   
  25. Thanks
    YYZ got a reaction from byZan in byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275   
    Wow, vilka läckra pjäser! Stort grattis