Jump to content

Jamo

Medlem
  • Content Count

    39
  • Joined

  • Last visited

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Location
    Varberg

Recent Profile Visitors

3 285 profile views
  1. Om mål: Det är nog svårt för de flesta att formulera ett specifikt mål för musiklyssningen. Samtidigt, om man har ett formulerat mål vart man vill komma så underlättar det kolossalt vid beslutsfattande och vid kontakt med handlare. Kanske våra handlare på forumet kan bidraga med typiska mål som kunder kan ha och som man kan identifiera sig med.
  2. Bra att veta, tack! Jag får hitta på något annat. För ett antal år sedan diskuterades ämnet på ett amerikanskt forum och då landade vi på "the emotional dimension of music reproduction", en lite tung definition av illusionen "att vara där".
  3. Med illusorisk musikåtergivning menar jag att jag utöver att höra själva musiken också upplever en närvarokänsla, att sitta bland musikanterna, känna var solisten står, att känna rummet som inspelningen sker i osv. För en del av oss (inte alla dessvärre) kan det innebära en stark emotionell upplevelse, en lyckokänsla så att tårarna rinner eller att man får gåshud eller rysningar längs ryggraden. Det här är säkert löjligt snack för en del (vilket jag respekterar), medan andra känner igen situationen väldigt väl.
  4. Hej Strmbrg, trevligt att du har upp detta ämne, det ska bli intressant att följa. Jag, och även min son, tillhör den lilla (?) skara som eftersträvar illusorisk musikåtergivning.
  5. Japp, en superklassisk rörprovare, AVO Mk 3.
  6. Jag välkomnar hyperrealismen. När man sitter hemma och lyssnar så saknar man ju synintrycket som man får vid en live-upplevelse, och hyperrealismen är ett utmärkt surrogat att bidra till känslan "att vara där" vid hemmalyssnandet. Det viktiga är att trovärdigheten bibehålls i återgivningen.
  7. En åtgärd du kan testa är att placera högtalarna så att de kopplas akustiskt till rummet. bigblue tipsade om Master-set-metoden här på forumet för ett par år sedan. Metoden finns beskriven på ett flertal ställen på nätet, ex.vis http://docplayer.net/41469017-Master-set-speaker-positioning-master-set-overview.html eller http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=speakers&n=215930&highlight=Master+Set&r= Metoden är ganska tidsödande men lyckas du så blir du belönad. Vi har haft högtalarna placerade på det här sättet i ungefär ett och ett halvt år. En märkbar effekt av metoden är att
  8. Ytterligare ett par intressanta observationer gjorde vi vid Master Set-uppställningen: Tidigare exciterade basen golv och möbler, man kände tydligt hur "allting" vibrerade i takt med basen. Efter Master Set-uppställningen nära nog försvann dessa vibrationer. En annan detalj: Sweetspot har så gott som förlorat sin betydelse. Man kan röra sig ordentligt i sidled utan att ljudbilden "tippar över". Vid stora förflyttningar ändras ljudperspektivet, men det gör det nog i en konsertsal också.
  9. Min son och jag gjorde en Master Set-uppställning av juniors högtalare förra hösten, strax efter att vi läst om metoden i bigblues tråd. Första försöket misslyckades, andra försöket blev riktigt bra, och vi har inte ändrat på högtalaruppställningen sedan dess. Vi gjorde dock inga försök med högtalarlutning så det kanske kan finnas mer att hämta. Resultatet blev en behaglig och avslappad musikåtergivning, utan spår av lyssningströtthet trots lyssning på ofta ganska höga ljudnivåer. En intressant sak noterade vi: Förstareflexerna i golv och tak minskade med 6 dB relativt direktljudet, vilket med
  10. Vi har hamnat lite vid sidan om huvudämnet, ursäkta octavia. Vi vill veta mer om Aavik.
  11. ASR Emitter är nog ett praktexempel på förstärkare som inte vinner på annan nätkabel än fabrikantens egen.
  12. Det är nog inget konstigt med att tweaks fungerar bra i en del system men har ringa effekt i andra. Jag ser namn som Gryphon och Aavik, förstärkare i den högre skolan. Jag skulle inte bli förvånad om de kostat på sig att eliminera "skräp" som kommer in via kablarna, kolla gärna. I de fall där Lessloss' teori är giltig, så har enstaka bra nätkabel ringa effekt om resten av nätkablarna i anläggningen fungerar som antenner för högfrekventa störningar in i anläggningen. Apex har ovan en bra lista på anledningar till olika resultat med nätkablar. Till den listan vill jag lägga vilken musi
  13. Detta är inte reklam, bara ett försök att tillföra fler infallsvinklar på detta med nätkablar. Lessloss har på sin hemsida en mycket pedagogisk framställning av vad de anser vara nyttan med "sista metern". Läs och begrunda om det kan vara trovärdigt. I vår anläggning fungerar det. http://www.lessloss.com/dfpc-series-p-213.html
  14. Sådana här trådar är en gåva till mänskligheten, hoppas väldigt många av forumläsarna delger oss andra vad ni har för favoriter. Jag gick igenom skivhögen och kom fram till att alla de bästa skivorna (i min smak) faktiskt är live-inspelningar, vad det nu kan betyda. Så här ser min lista ut: Monty Alexander trio: Montreux Alexander Ray Brown trio: Live at the Loa Eva Cassidy: Live at Blues Alley Diana Krall: Live in Paris Arne Domnerus: Jazz at the Pawnshop
  15. Vad är egentligen sanning avseende musikåtergivning? Om man sitter bredvid en duktig pianist som spelar på en bra flygel så låter flygeln på ett visst sätt. Om man står tre meter bredvid samma flygel med samma pianist så låter flygeln på ett annat sätt. Sticker man in huvudet under locket så låter flygeln på ett tredje sätt. Går man sen ner och sätter sig på tionde bänk i salongen så låter flygeln på ett fjärde sätt. Egentligen är alla situationerna lika sanna, fast väldigt olika. Det är ungefär som att ta ett foto, är bilden sann? Egentligen nej, för att den visar bara ett visst avsnitt av en
×
×
  • Create New...