sprudel

Medlem+
  • Content Count

    1 016
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

Reputation Activity

  1. Like
    sprudel reacted to byZan in byZan - Nytt i stugan #7   
    Nu är det snart nyår och jag struntar i ölen då, det blir rött vin och bubbel för mig och frugan, tar en tur i vinkällaren i morgon och ser vad jag hittar på?
    Vi firar alldeles ensamma i lugn och ro, inga barn eller barnbarn som skäl uppmärksamheten från oss utan vi kan ägna oss att njuta av både mat, dryck och varandra
     
    Gott Slut och Gott Nytt År
                  önskar
           byZan med fru
  2. Like
    sprudel reacted to Engelholm Audio in Engelholm Audio information åh youtube (Chronicals 1/1 -19)   
    I ett 9-gradigt rum delar jag med mig av möss-frisyr och lite allmänt om högtalarkonstruktion!
     
     
     
  3. Like
    sprudel reacted to byZan in Streamer/nätverksspelare med försteg   
    Jag har den enbart som dac/streamer och låter Absolaren gör det som den är så bra på
     
    /byZan
  4. Like
    sprudel reacted to byZan in Streamer/nätverksspelare med försteg   
    Jag är supernöjd med min Lumin S1 (dac/streamer) som bara var "plug’n play” - men så har jag inte så stora anspråk heller
     
    /byZan
  5. Like
    sprudel got a reaction from K-man in Streamer/nätverksspelare med försteg   
    Tror att Moon Neo Mind nätverksspelare är identisk med 390:s nätverksdel och är det så finns det fina förutsättningar för 390.😊
  6. Like
    sprudel reacted to octavia rs in sprudels tråd, testar nätverksspelare   
    De flesta streamers med Linux (i princip de flesta idag) har drivrutiner för USB 2.0 och kommer fungera med de flesta DAC av nyare modeller. Min TAD behöver bara installera drivrutin när man kör Windows dator med min SOtM är det "plug and play" med både PCM och DSD via DoP över USB.
     
    Som jag förstår behöver streamern ha inprogrammerat vilken DAC som kan ta native DSD (inte via DoP) för att det ska fungera så är det med SOtM. 
     
    Greetings, 
    SOtM announces that Eunhasu supports native DSD with certain audio function: RoonReady, Squeezelite, MPD/DLNA and HQPlayer NAA, from F/W version 3.2.
    And the native DSD support on Eunhasu is available with certain DACs. If your DAC is not listed below, you can continue to play DSD via DoP. If you think we may miss to update your DAC on the list below, please contact us to check whether your DAC is supporting native DSD with sMS-200. we will proceed some test with you and try to update your DAC on the list. 
     
    Audiolab M-DAC+
    Aune X1S 32BIT/384 DSD DAC
    AURALiC VEGA
    Bryston BDA3
    CH Precision C1 DAC
    DIYINHK DSD DXD 384kHz USB to I2S/DSD
    Eastern El. MiniMax Tube DAC Supreme
    Engineered Electronics Stereo Playback Interface
    Gustard DAC-X20U
    Holo Springs Level 3 R2R DAC
    iFi Audio micro/nano iDSD
    JLsounds I2SoverUSB
    LH Labs Geek Out 1V5
    LH Labs Geek Pulse X Inifinity 2V0
    LH Labs VI DAC Infinity
    Matrix Audio Mini-i Pro
    Matrix Audio Quattro II
    Matrix Audio X-Sabre
    MSB Technology
    Mytek Brooklyn DAC
    NuPrime Audio DAC-9
    NuPrime Audio HD-AVP/AVA
    NuPrime DAC-10
    NuPrime IDA-8
    OPPO HA-1
    OPPO HA-2
    Playback Design
    PS Audio NuWave DAC
    Singxer F-1 converter board
    Soekris dac1101
    Unison Research Unico CD Due
    WaveIO USB Audio 2.0
    Wyred 4 Sound DAC-2 DSD
  7. Like
    sprudel reacted to Daniel in Streamer/nätverksspelare med försteg   
    Jag måste bara slå ett slag för MOON 390. Förutom nedanstående har hifi+ en grym test i senaste numret. 
     
    https://www.whathifi.com/reviews/moon-390
     
    https://parttimeaudiophile.com/2018/09/11/cedia-2018-simaudio-moon-390-hits-a-grand-slam/
  8. Like
    sprudel got a reaction from calle_jr in sprudels tråd, testar nätverksspelare   
    Ingen radiolyssning än. Håller fortfarande på att lära mig apparaten. Ska koppla upp mot pc i undervåningen så att jag kan sortera biblioteket lite bättre. Jag har fastnat i att spela en massa album eftersom det låter så både nytt och bättre.
  9. Like
    sprudel got a reaction from calle_jr in sprudels tråd, testar nätverksspelare   
    Jag har spelat alla format, och kör inte dop eftersom Chord Hugo2 och Qutest klarar DSD rakt av. Du väljer hur Melco ska driva din dac.
    Lyssnat mycket på Tidal, och letar äldre och icke-söndermastrade album.
    Upptäckte precis att Melco lanserat sin egen app, installerat men inte testat. Spännande.
  10. Like
    sprudel reacted to octavia rs in sprudels tråd, testar nätverksspelare   
    Det är möjligt att det bara är så jag har inte koll på det.
     
     
    De stödjer DoP.
     
    Annars är Auralic Aries G2 med en internt monterad SSD klart intressant tycker jag och deras app är bra (dock enbart iOS kompatibel) den har ju @AlfaGTV erfarenhet av.
     
    https://us.auralic.com/products/aries-g2
  11. Like
    sprudel got a reaction from AlfaGTV in sprudels tråd, testar nätverksspelare   
    En vän till mig har PS Memory Player och jag ska så småningom ta med min Melco till honom för en shootout!
  12. Like
    sprudel got a reaction from calle_jr in sprudels tråd, testar nätverksspelare   
    Dags för en liten uppdatering. Ledsnade på retro-stuket och konverterade väggen bakom högtalarna tillen mer höst/vinteranpassad sådan. Breddade också den reflekterande spegeln i mitten 10-15 cm. Något bättre 3D-känsla men framför allt en väldigt lugn och behalig bakgrund där musiken får måla tavlorna.
    Jag ville gärna ha usb ut från streamer och det saknade Moon tyvärr, så min nyfikenhet på Melco fick sitt slut, jag köpte N1/A2 och kan enkelt konstatera att min resa i streamervärlden har nått sitt mål. Där satt den!
    Har också lånat en Chord Hugo2 av en kamrat och den är bättre på vissa saker än 2Qute. Mitt val om jag byter blir Chord Qutest i så fall, samma FPGA men inget batteri eller micro-USB, samt ingen volymkontroll.
     
  13. Like
    sprudel got a reaction from plind in sprudels tråd, testar nätverksspelare   
    Server och streamer. Den har 6 TB inbyggd hårddisk som jag spelar från.
    Vad den gör som inte tidigare spelare gjorde? Separering mellan ljushändelser blir bättre, 3D är bättre, transienter bättre och tydligare, inte hårdare men tydligare. Det är ännu mindre HiFi och mer verklighet än tidigare. Mer trovärdigt kanske är ett bra uttryck.
  14. Like
    sprudel got a reaction from LasseJ in sprudels tråd, testar nätverksspelare   
    Kan man få en 200HK med twinprop då kanske?
  15. Like
    sprudel reacted to Audionet in byZan - Nytt i stugan #7   
    Låg tid har flytt sedan vår utflykt, men minnena består.
     
    Efter en natt på hotellet i Kungsbacka så började vi söndagen med ett besök hos bigblue.
    Ganska snart blev det klart att jag och bigblue har i mångt och mycket samma smak och tycke. Bara en sån sak som att vi båda har en kärlek till Camilla.
    Nu har jag inte träffat den Camilla bigblue lever tillsammans med, men det skulle inte förvåna mig om hon har likheter med den Camilla jag lever med.
     
    Första stoppet där det inte finns en R2R, men det kanske bara är en tidsfråga då vi befinner oss i ett område i Sverige som har ganska tätt mellan R2R spelarna.
    Nu spelades det mer musik som jag brukar spela och det blev därmed också tydligt att vi hade en önskan om att få musiken presenterad på snarlikt sätt.
    Jag kände mig hemma med den här återgivningen och de viktiga rösterna gav den nerv och närvaro som jag önskar från singer/ songwriter, en genre som jag lyssnar mycket på.
    Rummet känns så mycket luftigare än min eget och man blir avundsjuk på att det finns så bra takhöjd och långt till sidovägg. 
     
    Vi blev bjudna på en trapiste öl. Jag har ingen koll på öl, men jag förstod ändå att det här var en väldigt speciellt öl. Men hur speciell den var förstod jag inte förrän jag kom till Systembolaget och började prata med en ölnörd som jobbar där. Eftersom jag tyckte ölen var fantastiskt god så ville jag få återuppleva något liknande igen. Jag förklarade vad jag hade druckit och undrade om han kunde vägleda mig till ett alternativ. Först ville han inte riktigt tro mig när jag talade om vilken öl det var. Han menade på att jag måste ha blandat ihop det hela. Så vi började googla tillsammans och så dök flaskan upp och då gick det även upp för den käre ölnörden på Systembolaget att jag inte hade svamlat. Då började han muttra lite bittert något om att han aldrig i hela sitt liv kommer att komma nära den ölen. Det var väldigt uppenbart att han tyckte att det var lite som "pärlor för svin".
     
    Om någon undrar så saknade jag inte R2R spelaren hemma hos bigblue!
  16. Like
    sprudel reacted to calle_jr in UNIK INSPELNING   
    För all del, det går lika bra med selleri. Men Wings är ett koncept som baseras på att behålla energierna och diffusera både i rum och tid (senarelägga). Det är egentligen ett psykoakustiskt koncept som baseras på att förlänga lyssningsrummet från inspelningen. Det är detta som jag tror SMT avsåg demonstrera.
     
    Tackar för inbjudan, vi får ordna det  
     
  17. Like
    sprudel reacted to shifts in Ett besök på Studio Blue   
    Lite märkligt experiment i den där tråden. Det är väl väldigt väntat att ett helmadrasserat rum utan några sekundära reflexer inte låter så bra? Hoppas det inte var ett försök att jämföra med vad Studio Blue gör.
     
    Jag gillar inte alla utgåvor från Blue, flera är musikaliskt stendöda för mig, men många av dem visar på ett fantastiskt hanterande av dynamiska förlopp. Det är det verkligen få andra som gör och det tycker jag ska lyftas fram och premieras.
  18. Like
    sprudel reacted to AlfaGTV in Mickes Musikrum   
    Jag har investerat tungt! 
    Det här skulle kunna vara en Synergistic Research ionizator, i kallsmidd aluminium med vibrationsdämpare i högdensitets australiensisk naturgummi. Pris i kategorin 8.495:-
    Det skulle också kunna vara en "dörrstopp" från ClasOhlson i rostfritt, med blästersand inuti, för en hundralapp, med växel tillbaka!
     
    Jag valde den senare, och tyckte den var så prisvärd att jag kunde prova en kort o bred, och en lite smalare och högre! (Den på bilden är den senare) Egentligen är de tänkta till Raspberry Pi's och likande som i princip åker av hyllplanet pga vikten av anslutningskablarna!
    Men faen tro' et! Jag tycker faktiskt den påverkar ljudet! (Det kanske beror på att Chord Mojo står på en Nagra?  )

  19. Like
    sprudel reacted to string in Ett besök på Studio Blue   
    Finns en underbar story som Claes berättade för mig om just denna inspelning:
    När sångarna var uppställda i kyrkan och Claes skulle rigga mickarna framför kören fick han inte till det. Vilka avstånd han än använde gentemot sångarna så studsade ljudet "hej-vilt" bakom honom. Bakom honom fanns också en enormt stor kyrkport och framför den en upphängd gobeläng, upprullad i taket. Claes fick kyrkvaktmästaren att öppna portarna och hissa ner gobelängen. Och se nu lät det perfekt, nästan var man än placerade mickarna. Eftersom studsen bakåt nu var eliminerad (det är denna som nästan alltid påverkar soundet mest negativt) kunde man nu rikta in sig på andra faktorer när mickarna skulle placeras ut. Och hur slutresultatet blev vet ju både du @shifts och jag. Det är en underbar skiva!
  20. Like
    sprudel reacted to string in Ett besök på Studio Blue   
    I en söderförort till Stockholm, inrymt i en anonym byggnad, ligger ett Mecka för den som vill lära sig ljudteknik och musikproduktion. Ansvarig eldsjäl för verksamheten, med mottot att riva de olyckliga gränser som finns mellan musik och ljudteknik, är Claes Wettebrandt. Tillsammans med ett antal kollegor bedriver Claes utbildning i olika ämnen inom musik, musikproduktion och ljudteknik. Efter en 2-årig yrkesutbildning på heltid, Ljudtekniker/Producentlinjen vid Studio Blue, är man en kompetent ljudtekniker/producent.
     
    Förutom ett antal klassrum finns också 6 inspelningsstudior, så att teori och praktik kan varvas. Alla studior har monitorsystem från Ino Audio. Nedan syns högtalarbestyckningen i kontrollrummet till Studio Blues A-studio:

     
    Studio Blues A-studio, som är den största, används inte bara för utbildningsändamål utan går även att hyra för skivbolag och övriga intresserade. Monitorsystemet har ett större dynamikområde och frekvensomfång än den mänskliga hörseln, tillika med neutral klang och försumbar distorsion. Därmed är det möjligt att spela upp även de starkaste ljudkällorna som används i musik – som trummor, slaginstrument, brass, Marshallstackar, Stradivariusfioler med flera – vid realistiska ljudtryck. Som kuriosa kan nämnas att 15’’ basarna på bilden har en linjär slaglängd på 3 cm. Sidosystem och basmoduler drivs av 4 modifierade Rotel RB-1090.
     
     
    Kontrollrummet har en kompromisslös akustiklösning med golv, väggar och tak utformade för att optimera de akustiska förutsättningarna. I den uppnådda målbilden finns ett helt opåverkat direktljud vad gäller de icke önskvärda tidiga reflexerna från monitorernas närområde, frånvaro av resonanta stående vågor samt en subjektivt behaglig miljö att vistas i – inte olik ett vanligt vardagsrum men utan de akustiska fel dylika typiskt brukar vara behäftade med. 
     
    Claes ger några exempel på den akustiska utformningen: 
    Total frånvaro av parallella ytor inklusive mellan golv och tak, gälabsorbenter som eliminerar väggreflexer från ljudbildens direktljud men ger reflexer från rummet i övrigt, diffusion på motsatt sida om monitorerna samt basabsorption så att rummet uppvisar en välbalanserad frekvensrespons från de lägsta basfrekvenserna på olika lyssningsplatser i rummet. Observera dock att målbilden inte är en identisk frekvensrespons på alla platser eftersom vi psykoakustiskt förväntar oss mer bas närmare en bakre vägg än mitt i rummet eftersom rum typiskt fungerar så.
     
     
    Inspelningsstudion i sig är också ett under i perfektion. Precis som i kontrollrummet råder frånvaro av parallella ytor inklusive mellan golv och tak. Och även här hittar vi gälabsorbenter med huvuduppgiften att balansera väggreflexerna och öka flexibiliteten för olika kvoter mellan direktljud och önskvärda tidiga reflexer:

    Gälabsorbenter
     
    Väggar, golv och tak är så konstruerade att ljudet vid inspelningen kan optimeras, beroende på placering av instrument och mikrofoner i studion. Reflektion och absorption samt kvoten mellan direktljud och tidiga reflexer kan härmed väljas med maximal flexibilitet och kreativitet. Nedan Claes, i full färd med att peka och förklara:

     
    Vad det hela handlar om är möjligheten att ge ljudkällor akustisk förankring genom tillskott av önskvärda tidiga reflexer, företrädesvis 6–15 millisekunder efter direktljudet. Häri ingår att de tidiga reflexerna behöver ha rätt ankomsttid, önskvärt antal, önskvärda riktningar och subjektivt välljudande spektrum.  För att uppnå detta måste teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet samverka så att utformningen av samtliga begränsningsytor optimeras för detta redan från början.
     
     
    Äkta stereo
    Genom att studion är utformad på detta rigorösa sätt blir det extra mycket att vinna på att spela in i äkta stereo. Inspelningarna kan då få en unik närvarokänsla genom det medvetna utnyttjandet av de tidiga reflexerna. Ren tidsskillnadsstereo (AB-teknik) har ett rykte som är negativt präglat av vanföreställningar, felaktigt genomförda inspelningar och akustiska miljöer som inte har tillräckligt hög grad av akustiska välljudskvaliteter. I Studio Blues inspelningsrum är det möjligt att nå önskvärda kvaliteter från förekommande musikinstrument och de sättningar som får plats.
     
     
    Mikrofoner, typ och placering
    Men det är inte bara rummet som är avgörande, lika stora krav ställs på mikrofonerna. Musiker/sångare spelas vanligen in med kulor, alltså rent tryckkännande mikrofoner som därmed kodar detsamma som våra mänskliga öron. Alla andra mikrofontyper (njurar, supernjurar och åttor samt blandformer av olika slag) kodar mer eller mindre partikelhastighet vilket medför klangfel vid alla avstånd utom ett på grund av proximityeffekten. 
     
    Den som vill koda ljud från flera avstånd – som det ju av lätt insedda skäl blir även med endast en ljudkälla som reflekteras av bakomliggande begränsningsytor – kommer därmed att få hörbar klangförvrängning med alla andra mikrofontyper än kulor. 
     
    Typiskt låter små kapslar bäst när ljudet våra öron hör från det som ska spelas in låter subjektivt extremt bra. Detta för att de är mer klangneutrala i alla riktningar och därmed spelar in de tidiga reflexerna maximalt klangneutralt. Samtidigt brusar de mer varför det blir en avvägning mellan kapselstorlek och brus; och även mellan olika specifika modeller. De bästa 1/4-tumskapselmikrofinerna kommer från Earth Works. På Studio Blue används bland annat flera olika par från dem, optimerade för olika ljudtryck.
     

    Earthworks QTC40 (matchade par)
     
    De bästa lågbrusiga mikrofonerna är fortfarande Sennheiser MKH 20 som har 1/2-tumskapsel men trots det ändå har extremt lågt brus. Även dessa används ofta vid inspelning på Studio Blue.
     
    Vad gäller mikrofonpositioner är det svårt att kortfattat beskriva. Det är en hel vetenskap i sig och avhandlas förstås ingående i Ljudtekniker/Producentlinjen. Man kan dock säga att äkta AB-teknik fungerar bäst med kapselavstånd på 20–65 cm. Vanligaste lämpliga avstånden brukar vara från ungefär 25–52 cm. Trots att kulor används bör mikrofonerna vinklas ut något beroende på kombinationen av mikrofonens olika diskantkänslighet vid olika instrålningsvinklar, människans örons olika diskantkänslighet vid olika instrålningsvinklar samt stereosystemet med två högtalare som strålar ljud in i våra öron där de är extra diskantkänsliga.
     
     
    Forskning och föreläsningar
    Förutom kursverksamhet och inspelningar bedrivs också egen forskning och forskning i samverkan med externa aktörer inom områden som musikalisk interpretation, sång, objektiv prestandaverifiering av ljudteknisk utrustning, psykoakustiskt förankrad metodik vid inspelning, akustik, mm. Denna forskning utgör en del av grunden i utbildningen och kan därmed förhoppningsvis bidra till branschens kompetenshöjning.
     
    Studio Blue har ofta återkommande gästföreläsare som antagligen tillhör de främsta i världen när det gäller erfarenhet och kunskap inom sina respektive områden, och allt ingår givetvis i Ljudtekniker/Producentlinjen som utgör ett undantag i sitt slag också med sitt utpräglade hifi-perspektiv.
     
     
    Butiken
    Många av de produktioner som gjorts på Studio Blue finns till försäljning. Det finns en webbutik på Studio Blues hemsida, men enligt Claes är inte alltid lagerstatus uppdaterat – bäst att skicka ett mail till info@studioblue.se och kolla av.
     
    Nu när julen närmar sig har jag själv införskaffat nedanstående alster, låter helt underbart. Härligt när både performance och teknik är av yppersta klass:

     
     
    Konserter och live-evenemang
    Bor ni I Stockholmstrakten eller har vägarna förbi, så glöm inte att kolla in vad som händer på JANO.
    Jazzklubb Nordost (JANO) bildades 1979 i Täby och har sedan dess anordnat mer än 800 jazzkonserter.  2015 flyttade de till Vallentuna Teater och i samband med flytten dit fick JANO också ett lyft i tekniken. Detta kan vi tacka Mats Blomberg för. Mats är ljudteknikansvarig och webbredaktör på JANO. Sedan ganska många år samarbetar Studio Blue med JANO.
     
    På Mats förslag får två av andraårsstuderande vid Studio Blue praktisera som ljudtekniker på JANO. Som sådana genomför de det praktiska ljudtekniska arbetet vilket internationella artister specifikt uttryck särskild uppskattning för, som de bästa liveljud de upplevt trots årtiondens turnerade runt världen.
     
    Jag var själv på JANO i våras. Jag hade då ingen aning om jazzklubbens samarbete med Studio Blue. Det enda jag insåg efter konserten var att jag aldrig tidigare upplevt ett mer välljudande framträdande. Så ett litet tips: varför inte passa på att avsluta jazzåret 2018 med ett storband på JANO. Sista konserten spelas 9 december. Denna gång är det med SOS Big Band (Lasse Lindgren och Berit Andersson). Jag kommer definitivt att ta mig dit, var så säker!
     

     
     
    Epilog
    Det är sent, mitt i natten, när jag tar mig hem. Det har varit ett omtumlande och öronöppnande besök hos Studio Blue. Förutom gästfrihet, med kaffe och bullar, har jag fått massor av tips på skivor och konserter. Samt en fenomenal ljudupplevelse, hur det kan och ska låta.
     
    Det är bara att hoppas att Claes fortsätter att utbilda och fostra kommande ljudtekniker och musikproducenter under lång tid framöver. Vi musikälskare och ljudnördar kommer därmed alla att kunna njuta och ta del av hur artisten vi lyssnar på, egentligen ville förmedla sin konstart. På CD, High-Res-filer eller på livekonserter.
     
  21. Like
    sprudel got a reaction from juha in Mästarmöte har en vinnare!   
    I väntan på hissen smet jag in och fick lyssna på en cello-övning i ett 30 kvm undervisningsrum på Hvitfeldtska häromdagen. Inget PA, pure music. Läraren och eleven samspelade fint, men det mest påtagliga är dynamik och övertoner. Lyssning akustiskt live och via reproducerat är två olika sporter, gillar båda.
  22. Like
    sprudel reacted to CMB in Från LoFi till något slags HiFi...   
    Måste vara den snyggaste hifimöbeln jag har sett. Grejerna går inte av för hackor dom heller
  23. Like
    sprudel got a reaction from plind in sprudels tråd, testar nätverksspelare   
    Server och streamer. Den har 6 TB inbyggd hårddisk som jag spelar från.
    Vad den gör som inte tidigare spelare gjorde? Separering mellan ljushändelser blir bättre, 3D är bättre, transienter bättre och tydligare, inte hårdare men tydligare. Det är ännu mindre HiFi och mer verklighet än tidigare. Mer trovärdigt kanske är ett bra uttryck.
  24. Like
    sprudel got a reaction from juha in Mästarmöte har en vinnare!   
    I väntan på hissen smet jag in och fick lyssna på en cello-övning i ett 30 kvm undervisningsrum på Hvitfeldtska häromdagen. Inget PA, pure music. Läraren och eleven samspelade fint, men det mest påtagliga är dynamik och övertoner. Lyssning akustiskt live och via reproducerat är två olika sporter, gillar båda.
  25. Like
    sprudel got a reaction from juha in Mästarmöte har en vinnare!   
    I väntan på hissen smet jag in och fick lyssna på en cello-övning i ett 30 kvm undervisningsrum på Hvitfeldtska häromdagen. Inget PA, pure music. Läraren och eleven samspelade fint, men det mest påtagliga är dynamik och övertoner. Lyssning akustiskt live och via reproducerat är två olika sporter, gillar båda.