Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2021-01-25 in all areas

  1. 10års- jubileum för denna tråd och 1.000.000 views Tänkte väl inte det skulle bli en sådan långkörare då jag drog igång tråden 2011-06-26 precis då jag fick hem mina Sonus faber Amati Futura. Jag bestämde mig då för att gå mer systematisk tillväga för att matcha ihop mitt system. Inte bara blanda produkter utan att testa. Jag märkte att det var bra för mig själv att tänka till om vad jag håller på med i systemet och formulera mina tankar och åsikter. Jag kan gå tillbaka och se hur jag tänkt eller tyckt. Utan all kunskap som alla forumvänner bidrager med hade detta inte blivit någon tråd av intresse. Jag hoppas min resa med bilder och text kan bidraga med något till andra. Man kan läsa det som bra eller dåliga exempel på hur man kan gå tillväga så man hittar sin personliga väg i denna hobby. Jag beskriver ju bara min högst personliga väg och intresse för musik och HiFi. Det är inte slut med detta. Jag fortsätter som vanligt att skriva av mig tankar och funderingar och redovisar vad jag gör ihop med bilder. Så häng med ett tag till ni som vill.
    27 points
  2. Apexorca

    Marten gasar på.

    När Leif bad mig ta med "lite rullband" blev jag inte mindre sugen på denna övning. De hade rullat fram Lyrek Frida, som jag påstår att jag känner till mycket väl. Den fick spela några Analogue Productions/Acoustic Sounds fina Masterband och lite andra album på R2R. Michael Jackson-Thriller, Sade-Diamond Life, Kraftwerk-The Man Machine, Cannonball Adderly-Somethin' Else, Shelby Lynne-Just A Little Lovin. Alla i extremt bra versioner. OM man nu jämför dessa båda rum så är karaktären på det mindre rummet lite mer som i ett bra vardagsrum. Så som jag känner igen musiklyssning från bra rum. Sweet spot var trimmat och kompletterat med några vingar. När albumet Somethin' Else drog igång hände något. Bröderna stelnade till, tappade talförmågan, fick något glasartat i blicken och Jörgen drog sig, inspirerad av Kraftwerks allbum vi precis spelat, robot-likt mot sweet spot. Strax efter kommer Leif. Det syntes att det var något som grep tag i dem. De har ju hört säkert tusentals timmar på denna högtalare, men något var nytt i upplevelsen. Jag kan ju inte veta vad de upplevde men det såg ut som de var imponerade av vad denna Coltrane kunde prestera. Det var säkert inte lika lätt att bocka av alla de goda egenskaperna som i det stora rummet, men det var en musikupplevelse av sällan skådat slag. Jag har sett tillverkare tala gott om sina högtalare eller produkter förut, men det här var något annat. De var innerligt tagna av denna musikupplevelse på djupet. Detta album som Jörgen och Leif har som en av deras favoriter hade de aldrig upplevt på detta fantastiska vis. Vi var inte åskådare till musiken, vi var mitt i den. Jörgen försöker sätta ord på det... ... Jag kan bara hålla med. Detta är troligen bland de bäst återgivna musik via Hifi som jag hört eller kanske till och med den bästa. Jag har några jag samlat på genom åren och vissa har varit i München. Kaiser, Verity Audio, Wilsson, Sonus faber, mfl , Men detta slår nog allt jag hört i München. Vän av ordning kan tycka att jag skall förklara att rummen i München inte är lika bra som Martens "lilla rum", men jag ser nu bara till den rena upplevelsen och då räknas ju rummet in i det. Detta system i detta rum hade det bästa av både HiFi-hjärna och hjärta i perfekt kombination. Jag väljer ofta hjärtat för hjärnan när jag lyssnar men här var allt på plats. På riktigt. Jag älskar den alldeles för ovanliga dynamiken, trycket och fysiken i mellanbasen som slår dig i bröstbenet. Det finns här. Botten är varm djup kraftull och definierad som jag kanske aldrig hört, detta med en hel del krydda av upplösning, klang och värme i en balans som jag nog aldrig hört. Jag kunde verkligen inte hitta något som inte överträffade det jag gillar med att lyssna på musik. Det är sant och ingen skitsnack. Så klart kan inte alla älska samma typ av återgivning och som Leif är inne på så kanske inte högtalarens alla parametrar visar sig i rätt proportioner. Kanske inte heller för att höra allt som händer i en mångmiljonshögtalares återgivning, men musikupplevelsen var för mig var något unikt. Jag får tack för att jag fick vara med om detta och särskilt i så nära anslutning till förra gången. Det var verkligen lätt att uppleva skillnaderna, För mig har det flytta gränsen för den bästa ljudåtergivning jag hört och det kommer tillhöra en av mina viktigaste hifi-upplevelser hittills. Så slutsatsen blir att denna Coltrane och Parker trio faktiskt har samma typ av sound i detta rum. Men Coltrane är bara såååå mycket mer av allt bra. @octavia rs Med min smak är upplevelsen med Marten Coltrane bättre med MSB monoblocken än vad Magico lät i demorummet de spalade i nere i München. Marten spelade ut mer var varmare med mer kropp än Magico. Det var ett tag sedan jag lyssnade på den demon med Magico i München, men jag har ett hyggligt tydligt minne av upplevelsen där.
    26 points
  3. Jag får säga att storleken till trots så gjorde de sig otroligt bra i rummet visuellt. Visst, de är stora men upplevs ändå slanka. Mycket tack vare både färgval och formspråk. Otroligt fina och ett makalöst hantverk i dessa högtalare
    25 points
  4. Nu tar jag ett steg till. Tunga lådor levererade efter några motgångar och fel leveranser av komponenter. Efter att under en längre tid läst på utländska forum och diskuterat mina högtalare och även Sf Aida så har de som hört dem tri-ampade tyckt det varit en mycket bra lösning rent musikaliskt för dessa högtalare. Jag är grymt nyfiken på det. Det är trovärdig källor jag haft kontakt med. Eftersom jag gillar Krell FPB mycket så bygger jag vidare på det konceptet. Men visst hade det varit spännande att se vad 6 st Gryphon Mephisto Mono kunde göra också. Hur får man till tri-ampning egentligen? För det första behövs en högtalare som är byggd och utvecklad för detta och det är mina The Sonus faber. Sedan behövs 6 st förstärkardelar som levererar samma nivåer på signalen ut från dem. När jag testade bi-amping för ett år sedan och blev överraskad över den stora positiva effekten så tänkte jag löpa linan ut. Jag har ju letat gamla Krell FPB slutsteg i några år nu. Hunnit bli grundligt blåst och lurad på ett köp från Frankrike och fått renovera de jag köpt i omgångar. Inte helt lätt att få till allt. 350Mc och 400Cx har åkt in och ut på Krell Akuten tills allt funkar som de skall. Så nu är Krell 350 Mc och Krell 400Cx klara så när som på några kontakter på ett kort till på vänster kanal på 400Cx. I slutet av sommaren 2021 hittade jag äntligen den modell jag letat efter hela tiden, men de har inte varit lätt att hitta och ännu svårare att hitta ett bra ex som passade mina förväntningar och trygghetskrav på affären. Det var ett par Krell 450Mcx som skötts ömt av vad jag kunnat få fram i historiken. Mkt fint synbart skick och funktionen var från start bra. Vis av de Krellar jag har så fick säljaren skicka iväg 450Mcx direkt på fullständig service. Mer än 200 kondingar byttes, massa kontakter internt byttes och uppgraderades samt en mängd andra komponenter byttes också. Därefter provkördes stegen med ett par Apogee högtalare, uppmättes och fintrimmades så långt det är rimligt. Jag hoppas nu de skall fungera som jag tror. Krell KCT har bara 2 Cast Out till slutstegen så 400Cx får köras med XLR. Tur jag har ett par bra XLR över och ett par helt ok högtalarkablar också. Det behövs ju 3 par högtalarkablar. Strömkablarna är fast monterade i Krellstegen och rätt långa i dessa slutsteg så den kabeln behöver jag ej köpa till. Kontakterna på 450Mcx ser jag är uppgraderade från orginalkontakterna Jag funderade en del på vilken stärkare som skulle driva vilka frekvenser och med vilka kablar. Här kan man tänka lite olika. Jag satsar på att de bästa kablarna och de förmodat bästa och starkaste stegen får spela diskant och mellanregister. Tror återgivningen vinner mest på det. Kraft nog finns i alla stegen för djup basen och melanbasen. - Krell 450Mcx + Nordost Cast kablar frpn Krell KCT + Nordost Odin Ht-kablar till The Sf. 250Hz - 36000Hz. - Krell 350Mc + Nordost Cast + Nordost Valhalla till de 2 mellanbasarna per kanal från 80 Hz - 250Hz - Krell 400 cx + Nordost Valhalla XLR + Synergistic Research Resolution Reference X-Serie med elektronisk skärm till lägsta oktaverna 18Hz - 80Hz. Den uppmärksamme ser att den röda Cast dioden inte lyser därför att den matas med XLR. Här är den i sammanhanget svagaste länken både vad gäller kablar och förstärkare har jag testat fram innan. Men jag tror det är den bästa kompromissen. Dags att koppla ihop det! De lite bångstyriga nyrenoverade Krellstegen gruffade omkring lite i vardagsrummet och ville inte stå still. Nyfikna på sin nya miljö och nya kompisar. Stå still nu... ... så ja. De får ju plats fint. Nya looken från sweet spot. Looken skall putsas så gott det går, men det får bli en estetisk kompromiss. Det är ju lite ett tokigt projekt detta, men jäkligt kul. Det får precis plats mellan högtalarna. Man kan få in en fot här och där när man skall ratta Lyrec Frida, MSB och Brinkmann Balance. Odin har 2 kontakter i Ht-änden. Den lyckas jag montera rätt ok. Det är 2 bananer där den ena sitter "rätt" och den andra lyckades jag skruva fast i ett hål som den passade i där spaden normalt skall sitta. och den andra kunde jag skruva fast där spaden skall sitta. Där fanns ett hål som den passade i. Perfekt! Det är den kopplingen längst till vänster i bild och den tredje från höger. r. Det var lite trångt att få plats. Valhalla Ht-kabel sitter i mitten och Synergistics stenhårda skitjobbiga kabel att hantera sitter till höger. Förstärkarna till de olika registren blir olika varma. Inte konstigt. Varmast blir 400Cx som spelar djupbas och 350Mc som spelar mellanbas något svalare. Inte alls så lika blir 450Mcx som spelar diskant och mellanregister. Jag skall mäta detta senare för att få en bild av det. Som sagt var så behöver 450Mcx spelas in som om de var nya. Hur låter det från start då? Det var iskalla förstärkare. Ja, man måste nog höra själv vad som hänt. Det är faktiskt en hel del positivt redan från start. Det är en slags självklar pondus, storlek och kraft i hela registret som är ett bra steg upp mot tidigare. Instrument står ut mer själva i ljudbilden. Kontrollen på högtalarens element är klart förbättrad. Separationen är mkt bättre och röster blir mänskliga på ett för mig nytt sätt i mitt system. Rösterna hänger härligt fritt i luften. Den största skillnaden jag direkt uppmärksammade var mellanregistret som fick en annan naknare renare friskare öppnare klang. Jag misstänker att just mellanregistret och diskanten kommer förändras lite med tiden då 450mcx förstärkaren som driver dessa behöver spelas in. Men det är ändå en föraning om vart det är på väg. Det lovar gott tycker jag. Varför all denna kraft? Det är ju overkill. Räknar jag lågt är det minst 1200 watt per kanal i 8Ohm och då är Krells egna spec på slutstegen minst 100watt lägre än de har mätt upp i tex Stereophile. Så sanningen är mer troligt runt 1500watt per kanal. Inte för att all den kraft kommer att användas, men det headroom som skapas gör livet lätt för slutstegen och elementen i högtalaren. Det är 7 element per kanal i The Sonus faber så att mellanregister- och diskant-förstärkaren slipper tampas med feed back från två 10tummre och en 15tummare per kanal gör verkligen nytta och det hörs med en gång. Mellanregistret och diskanten blir mycket mer precist. Jag tror att eftersom det är 7 element per kanal så vinner denna högtalare mycket på just flera slutsteg. Dan D'Agostino, som konstruerat dessa Krell FPB produkter, menar att när man spelar så starkt man någonsin kommer att göra så är det bra att förstärkarna max går på 10% av sin maxeffekt. Då blir det ordning på musiken. Jag gissar att jag kommer kunna uppfylla Dan's önskan. Det var en inledning och första intryck på detta. Under inspelningsperioden får jag anledning att återkomma om hur musikåtergivningen utvecklas.
    24 points
  5. Hej igen, idag kom min egendesignade bänk från snickaren! Denna gång i valnöt och med Nero Assoluto sten. Storleken är anpassad för Brinkmannen som skall komma om några veckor. Jag kör än så länge med Novibra gummi mellan stålskenorna och graniten. Fötterna är Finite Elemente Cerabase-gillar dom då de är enkla att höjdjustera så allt blir i våg. Detta system är i ständig förändring pga projekt Mandrake som jag kommer återkomma till. Ställde in lite grejer för att spela: Shopper fixad Thorens Td124, HAT ström, emt 997 arm, Koetsu Jade platinum, Consolidated silver SUT, Shindo Monbrisson, Shindo Montrachet, torus trafo, Linn Akkurate Ds, kablar mest Luna...
    24 points
  6. Daniel

    Hemma hos Daniel

    På plats i bänken. Jag är över förväntan glad över hur odominant en så dominant pjäs tog plats i bänken.
    23 points
  7. Idag brände det till. Ett telefonsamtal efter två månaders väntan och idag kom leveransen. Men var fan skall jag placera den. 26 grader kl 18:00, vindstilla, 20 grader i havet... Den får bli kvar i lådan i väntan på bättre hifi-väder... Ett kvällsdopp känns mer korrekt en kväll som detta. Fortsättning följer när högsommaren pausar lite.
    23 points
  8. Visst går det att snacka om HiFi och det är kul. Men allt handlar om hur det låter tycker jag, så därför blev det en heldag för att åk runt och samla ihop några olika streaminglösningar. Jag vill får reda på hur det skiljer sig åt och hur det kan låta när vi kommer upp en bit på streaming-stegen. Är det något jag gillar eller inte? Det kommer nog den närmaste veckan att avgöra. Jag går in i detta med inställning som @ishoot var inne på. Så tänker jag också. Vi kommer att ha 4 streaminglösningar med lite olika nätverkswitchar. Nätverkswitch: 1- English Electric - 8Switch 2- Nätverkswitch SOtM-Audio sNH-10G och SOtM-Audio sPS-500 PSU 3- Innuos - PhoenixNET - Nätverkswitch Streaminglösningar: 1- Bluesound Node. 2- Innous Statement 3- dCS Bartók 4- Auralic Aries G2.1 Streamer + Auralic Sirius G2.1 UP-Sampler Vi tänkte blanda och ge lite för att se vad olika prylar gör. Börjar i morgon. Nu står de och värmer upp. Det behövs visst, säger alla vi talat med. Lite bilder för att komma i stämning... l Innous Statement landar här i morgon.
    22 points
  9. Bredvid Ypsilon så har det alltid funnits en annan tillverkare som också tilltalat mig väldigt mycket, vilka om möjligt kändes ännu mera "utom räckhåll" dock. Med sitt lite karaktäristiska utseende som verkligen sticker ut på alla sätt så har de ALLTID imponerat vid de tillfällen jag haft förmånen att få lyssna till deras produkter. Ibland känner jag nästan att jag kanske studerat @Perfect sense produktlista lite för väl, men att gått ifrån att jag knappt kände till ett enda märke han representerade så har jag genom åren lärt mig uppskatta många av dem och bygga ett förtroende för dessa produkter. Extra kul kände jag för ett tag sedan när jag blev väldigt nyfiken på en tillverkare som han sedan kort därefter tog in utan att jag ens pratat med honom om det. Det måste ändå tyda på exceptionellt bra smak från någons sida... Nu är det ju dock inte denna tillverkare (Pilium) som det här ska handla om utan en annan gammal favorit, nämligen Absolare! Jag minns faktiskt inte första gången jag hörde dem, om det var på HEM mässan tillsammans med Kaiser högtalarna eller om det var hos just @Perfect sense vid något annat tillfälle, hur som helst så har de alltid känts som någon ouppnåelig dröm mer än att jag tänkt att "en sådan ska jag ha någon dag". Egentligen så ställer en Absolare förstärkare till det ganska rejält för mig, den är nämligen så stor så den får inte plats!!! Jag blir tvungen att frångå mina principer om att ha saker och ting dolda, men det räcker inte bara med det utan den får ju inte plats på bänken ens, den hänger i luften! Jag behöver dessutom dra ut bänken en bra bit från väggen för att kablarna ska få plats. 67 cm djup ÄR inget bra format på en förstärkare. Allt ifrån utseendet i sig till den synliga och långt ifrån optimala placeringen har såklart behövts lyftas med inrednings ansvarige här hemma. Jag ska väl inte citera allt som sades då detta är ett publikt och anständigt forum, men jag tog hur som helst till världens bästa trick - jag började spela musik... Helt plötsligt så var det inte längre bara jag som stod där med ett stort flin, hon utbrast direkt och jag citerar... - "jag hör ju hur BRA det låter!" och lite senare... - "det känns som det är LIVE, som att musikerna verkligen står där framför oss i rummet!" Det behövdes inte sägas så mycket mer efter det. Det är väl lite så jag känner också. Ypsilon Phaethon var fantastisk, inget snack om den saken och det var ett väldigt svårt beslut att göra mig av med den, men jag vet att den har fått komma till ett nytt fint hem till någon som uppskattar den. Men hur bra Ypsilon Phaethon än må vara, så är Absolare Integrated Signature v2 i en annan klass. Rent pengamässigt så skiljer det också en hel del ska sägas, det är helt enkelt inte två produkter som utvärderas eller ställs mot varandra. Nu ska jag fortsätta att njuta av musiken här...
    22 points
  10. Apexorca

    Hemma hos Perfect Sense

    En Stockholms resa för musik och hifi fick denna gång även innehålla ett besök hos @Perfect sense. Jag har varit där tidigare. Det finns jättemycket intressant hos Perfect Sense. Ansuz fötter med en mkt hög prislapp... Jag fick för ca ett år sedan höra på en Stenheim Alumine Five med Krell FPB och Krell KCT och det var ett system som bet sig fast i mig mer än vanligt. Därför var det kul att få höra på på en Stenheim Alumine Three hos Perfect Sense nu. Det var längesedan jag fick en sådan ögonöppnare med en ny högtalare. Fink Team WM-4 var senast jag blev starkt tagen av en högtalare som är ny för mig. Stenheim Alumine Three gav mig en återgivning som jag inte kommer glömma. Det var precis i min smak. De rullade av neråt vid 32Hz och i detta stora rum blev det mkt tomt under dessa frekvenser, men annars var det faktisk grymt bra. Det gick rätt in i mitt musikhjärta. Rätt typ av varm, klar, luftig återgivning som berör mig. Kraft och dynamik, ordning och reda i stökiga partier. Vad jag än lät de tampas med var det en härlig återgivning. Man kunde trycka på när det behövdes och spela smått, skirt och mjuk nät det var gles och snäll musik. Jag var kort sagt mycket imponerad. Detta märke kommer jag följa upp. Högtalarlådan är i Aluminium. Basreflex framåt längs golvet som på mina egna högtalare. Så klart är det mer än en högtalare i ett system. Allt ingår i upplevelsen, Ström, rum, kablar, fötter förstärkeri och signalkälla. Förstärkeriet är en liten nätt integrerad förstärkare från Grekiska Pilium. De värdesätter mycket ström. Dubbla strömkablar och 2 strömbrytare. Pilium går inte av för hackor heller. Total kontroll på högtalaren i stökig musik på stark volym. Mycket bra gjort. Kombinationen med Stenheim måste varit mycket bra faktiskt. Signalkälla var streaming via DAC från APL. Det är visst @Perfect sense's favorit. Fattar. Sedan bar vi/ @Perfect sense fram Rockport Atria. De hade en lite kallare presentation i hela registret och i jämförelse med Stenheim en mer betonad diskant. Perspektivet var mycket bra. Några timmar var vi där och det var en mycket trevlig och välljudande stund. Dessa Stenheims musikpresentation kommer tillhöra en av mina stora viktiga musikminnen från Hifi. Jag kan nog knö in dem bland mina 5 i topp märken på högtalare.
    22 points
  11. musicus

    Musicus stereo...

    Oppsettet hadde vokst seg ut av racket, ingen nye komponenter men nytt å större rack! Quadraspire Acryl Ref L Ikke minst tror jeg acryl er ett bedre underlag enn glass, kanskje en lydmessig gevinst også... mvh
    22 points
  12. Apexorca

    Hemma hos Daniel

    Jag hade ärende till Stockholm och fick i samband med detta möjlighet att lyssna på en av mina absoluta favoriter till förstärkare. En våt dröm sedan många år. Trumvirvel... Gryphon Mmmmmeeephisto. Att denna best dessutom är införlivad i ett supertrimmat system hos @Daniel gör saken än mer spektakulär ur ett musikåtergivningsperspektiv. Jag har hört @Daniel's Aestetixförstärkeri och Gryphon Essence. De lät jättebra. Med Mephisto är det en annan nivå. YG Sonja 2.2i är en högtalare som är duktig på att visa vad olika prylar i ett system gör. Inte för att det saknades kontroll på ljudet innan, men i jämförelse är det förbättrat. Basen gräver mkt djupt och med full kontroll, struktur och karaktär på instrumentet/ljudet. Det startar där det startar och slutat där det slutar. Bas där det är bas helt enkelt. Kontrollen finns uppåt i hela registret och märks även i de översta frekvenserna. Det är en renhet och skärpa i ljudet som samtidigt är mjukt i toppen. Det som i mina öron är mest utmärkande positivt är nog renheten och kontrollen som aldrig tappar taget. Basen kan nog vara bland den renaste och mest kontrollerade jag hört. Det finns system som spelar mer bas men knappast renare. Man kan se in i musiken, vandra runt bland instrumenten och precis avgöra allt som händer. Takt och tajming är unikt bra vilket skapar spelglädje och intresse att lyssna mer och mer. Man skulle kanske kunna tro att systemets höga upplösning och snabbhet skulle göra att man blir lyssningstrött, men inte alls. En svår utmaning för många system är 80-talls musik. De är ofta hårda ljud uppåt i frekvens, men detta system gör det inte tröttande för öronen som i andra system. Även efter en helkväll med musik känns öronen redo för ett pass till. Mephisto är så undangömd som den kan bli. (Bra WAF!) Svårt att få med den på bild pga det. Föreslog att vi kunde ha en kanna te som håller sig varm hela kvällen på bänkens håliga mitt. Essence försteget i mitten omgiven av Balance och diverse av Brinkmanns nätdelar. Ett Test mellan 2 olika skivspelare blev det också Brinkmann Balance med 12 tum-armen och en liten Lyra Atlas Lambda mot SME 12A med SME 309 och med Brinkmann Pi puppa. Båda låter bra men olika. Brinkmann mycket större med mer avstånd mellan sångare och olika instrument, dessutom med en djupare karaktär i alla ljud. Dean Martin fick mer brösttoner, lät större och stack ut mer i ljudbilden hos Brinkmann än med SME där han lät mer nasal, mindre och ljusare i rösten. SME blev mer lättviktad. Gissar att SME uppsättningen var ca 1/3 i pris mot Brinkmann Balance riggen, så klart är det inte konstigt att det var skillnader. Om man är på det humöret och mest är intresserad av hur det låter... så låter Balance bättre. SME-riggen var en Aston Martin som fräser runt på engelska landsbygden. Ena handen på ratten och med en ny kärlek i passagerarsätet en fin vårkväll , komfortabelt och knarrande lädersäten. Angenämt avspänt. Balance-riggen är en Porsche 911 GT2 RS med fyrpunktsbälten i de skålade racingstolarna som är i kolfiber. Med kartläsare, båda händerna på ratten och i full fart på väg uppför Pikes Peak ger det ståpälls och rysningar hela vägen upp till toppen. Vi fick verkligen höra vad systemet och Gryphon gick för och det saknas inte musik att njuta av. Självklart blev det lite diskussioner kring utrustning... Bigblue intresserar sig för Nordost QKore... ... Karl och Daniel hjälper till att odla detta intresse med kunskaper om hur - var - varför. Långt senare när drickat var slut och vi druckit upp alla slattar, blev det Taxi till Hotellet. Sammanfattningsvis så får jag säga att det låter otroligt bra hos @Daniel YG med sin enorma precision är en mycket bra match med Brinkmann Balance stora luftig presentation och med stor tung botten. Denna botten hanteras ypperligt av Mephisto som visar hela denna botten för YG. Kablaget och QRT går inte att snacka bort och det är ju en nivå som få har möjlighet lyssna till. Kablaget är på Nordost-stegens topp.
    21 points
  13. musicus

    Musicus stereo...

    Nu har har man värt på plats några dagar i nya lägenheten, i nya staden i det nya livet...men livet handlar ju om mer enn bara ljud og och musik... På en klippa i Bohuslän en söndag i Augusti, en ny epok tar vid!! mvh
    21 points
  14. Hej alla! Tomas heter jag och är ny på detta forum(tänkte lägga in en presentation vid tillfälle. Är just nu mitt i husbyte/flytt). Dock är jag inte nyfrälst och hängde en hel del på hififorum för många år sedan. Jag är nog hårdkokt audiofil. audio = ”jag hör” eller enkelt, ljud fili = ”kärlek, vänskap; dragning till” jag har ALLTID älskat ljud och teknik. Missförstå mig inte. Jag älskar även musik, nästintill lika mycket. Vilket gjorde mitt val att bli ljudtekniker framför musiker naturligt. När t.ex min fru lyssnar på musik lyssnar hon på texten(om sång finnes) medan jag sällan hör ett enda ord. Jag har alltid uppskattat sång som ett instrument. Älskar sång lika mycket, men utifrån olika perspektiv. När frugan lyssnar på instrument hör hon skalor, takter och uttryck. Jag hör ljud, klang, akustik och mixning etc. och stör mig inte så mycket på musikaliska felaktigheter men däremot om t.ex gitarren, rösten eller mixen är sunkig, vilket hon inte bryr sig om. Men vi förenas i känslan som musiken/musikern förmedlar. Så denna hobby är som klippt och skuren för mig. Speciellt då jag särskilt uppskattar en sjyst livespelning. Tyvärr så misshandlar många tekniker ljudet vid många spelningar vilket dödar spelningen för mig. Med en riktigt bra musikförmedlare kan jag istället njuta lite ”live” hemma i lugn och ro. i kölvattnet av det blir det en hel del mer och mindre dyr elektronik vilket jag inte för mitt liv kan förstå varför man skulle skämmas för, tvärtom. Jag har slitit som ett djur för att jobba ihop pengar. Jobbat hårt med efterforskningar och lyssningar för att pussla ihop ett system jag är nöjd med. Åkt runt halva Sverige, ner till danmark och tyskland och hämtat grejer. Tack för ett fantastiskt forum❣️
    21 points
  15. Audionet

    Audionet...

    Efter 18år i samma rum är det dags att sätta tänderna i ett nytt projekt. Att leva med sitt rum under lång tid gör att man lär sig hur det uppför sig. Det är med stor nyfikenhet och en del skräck som jag står på tröskeln och försöker skapa mig en bild av mitt nya rum. Jag skall nu för första gången in i ett rum som består av betong i alla vädersträck. Hur kommer det att uppföra sig? Genom åren har jag varit sparsam med byte av hårdvara. Jag försöker jobba med det jag har och forma ett ljud som gör mig nyfiken på mer musik. Det innebär för min del att jag har förändrats i mitt lyssnande i takt med mina referenser har utökats. Mina prioriteringar har gått från attack och driv till klang och tajming. Båda sätten att uppleva musiken har varit rätt för mig. Börjar med en bild från 2015. Mina älskade Acapella Violon MKIII som jag levde med i många år och som jag aldrig trodde att jag skulle sälja. Just denna dag den bilden är tagen så drevs de med en modifierad Exposure integrerad förstärkare, dCS Scarlatti, Bergmann Magne samt Audio Research PH7. Exposure förstärkaren var fruktansvärt rolig tillsammans med Acapella. Kanske inte den bästa uppsättningen jag hade rent hifi-mässigt, men absolut den roligaste just då.
    20 points
  16. Audionet

    Audionet...

    Äntligen så spelar det! Jag har aldrig haft så lite problem vid en uppstart. Körde en koll på hunecke.de och fick ut lite kordinator att starta med. Placera högtalarna, i med kablarna, placera fåtöljen, sedan var det dags för power on. Kan varit att jag var svältfödd på musik, men rackarns vad bra det blev. Jag var helt inställd på att basen skulle bli något som skulle tämjas, men icke. Efter en stunds lyssnande så började jag dock höra tillkortakommande. Basen rullar av tidigt, det saknas botten. Det är lite stökigt på grund av för mycket efterklang. Saknar lite värme i klangen. Det blir till att flytta lite högtalare och trimma till efterklangen. Kan nog bli bra det här! Tror faktiskt att den som blev gladast i familjen över att hifi-hörnan är igång igen är Wilma (vår lilla hund). Så fort första tonen började spela kom hon springande och upp i sin korg sidan om husse.
    20 points
  17. Apexorca

    P-Pans Musikhörna

    Okidoki. Här kommer lite bilder med text. 85kg förstärkare. Den är i en låda men det är som monoblock. 2 strömkablar och 2 strömbrytare. Transport efter styrkeövning med steget österut. Ny styrkeövning och sedan kablagekopplingar som får ihop det med @P-pan's system. Bla med Marten Mingus Quintett. Jag har aldrig varit här innan och det är ett mycket trivsamt lyssningsrum att vara i och att lyssna i. Gryphon fick värmas upp någon timma men den behöver vara på några dygn när den varit kall länge innan den verkligen släpper loss och andas ut musiken. Då levererar den de sista procenten som innehåller innerlighet och magi. Det har säkert @P-pan fått höra i dag ungefär gissar jag. Absolare fick vila lite. Men jag han höra med den i systemet en kortis först. Sedan blev det mat... riktigt god fisk. Vågat att bjuda Västkustbor på det, men det höll måttet perfekt. Nu var Gryphon Antileon Signature varm... eller skall vi säga het. 150Watt klass A i H bias-läget. Det är då den låter som bäst. Riaa. CD rigg med CEC drive. Den står på något som ser ut som en vibtrationsplattform men det är MSB Analogue DAC. En Brinkmann Bardo finns ju också. Det är ett bra drag i detta system. Jag har lyssnat lite för lite, men det spelar stort, med värme men samtidigt upplösning som Marten alltid har, och systemet gräver djupt med kraft. Neråt 30Hz kommer en puckel i akustiken men över denna är det inga problem så när den exciterar rummet kommer det som en överraskning. Inga föraningar. Det verkar vara en mycket specifik frekvens. @P-pan har visst handfasta planer på att ta hand om denna puckel. Mingus Quintet spelar verkligen som en fullregisterhögtalare och har fysik i ljudet som många andra inte har. Den är både upplöst, delikat och har kraftresurser som Gryphon Antileon Signature älskar att förmedla och kan förmedla till högtalare. Det är verkligen ett av Gryphons kärnvärden. Verkligen kul att höra @P-pan's system i hans trevliga rum. Tack Peter!
    20 points
  18. Daniel

    Hemma hos Daniel

    🦁 🦅 Mephisto Stereo Både @Bebop och @Apexorca har varit inne på det, stora slutsteg med större motor spelar med en nästan otäck lätthet. Det är så att man blir lite rädd att använda gaspedalen i början. Visst ger Mephisto lite mer av allt, en större ljudbild, en enorm bas, med både stadga och djup. Men inget av det där är ju så viktigt egentligen. Inte i längden. Det som betyder något är hur vi naglas fast framför musiken och försvinner in i upplevelsen. Det var helt uppenbart att Mephisto hade de kvaliteterna från dag ett. Så först några ord om inspelning. Mephisto och Essence uppförde sig mer eller mindre likadant. Första dygnet lät de båda bra men lite beslöjade och ofokuserade. Lite murrigt, Efter ytterligare några dygn försvann murrigheten och ett tydligare fokus började träda fram, som att en dimma försvinner. Vid det laget har en viss vasshet börjat infinna sig. Det låter jättebra, men det är lite stökigt i toppen. Det är nu man inte ska bli förtvivlad och börja försöka tweaka bort detta. Det är bra, för det betyder att det finns energi även uppåt, det är alltså bara att spela på. Efter en vecka är det så gott som helt borta. Jag är ingen bas-junkie, eller rättare sagt, jag tycker att för mycket lådbas ofta skadar mer än det tillför. Därför är det kul att höra när basen blir så där knasdjup, men med stadga och textur. Jag har vid flera tillfällen vänt mig om för att jag trott att det varit något i rummet bakom mig, men det har varit inspelat material, ofta akustiska inspelningar med mikrofoner i rum. Inte den där knasiga basen som finns på tex Hans Zimmers senaste verk Dune. Den ligger under parketten och morrar. Det är ofta denna baskontroll som jag tycker gör att inspelningsrummet blir så mycket större med en stor förstärkare. Den bara blåser upp rummet, utan att blåsa upp instrumentkropparna så att de blir oproportionerliga, det är bara rummet, och luften runt instrumenten som upplevs luftiga. Vidare spelas allt med ett otroligt lugn och med en Italiensk mammas stadga och trygghet. I de övre registren får cymbaler en tydlig metallkaraktär, tung metall, inte ett vimsigt fnissel i fjärran. Jag gillar när det finns energi i toppen, så som det gör live, och en avrullad förlåtande diskant är inte min grej. På konserthuset är det drag och det låter inte alltid smooth, viss musik är skapad för att skrämma publiken oavsett om det är Beethovens idé om Napoleon, eller Berlioz March to the Scaffold. Då vill jag bli skrämd. Hifi är inget för fegisar! Men en av de mest slående effekterna av Mephisto är att den fullständigt trollar bort högtalarna från rummet, det är bara att bära ut dem helt enkelt. De spelar bakom, framför, utanför, under och över rummet på ett väldigt odramatiskt vis. En god vän som är moderat hifi-intresserad, men som brukar lyssna ofta kommenterade detta fenomen direkt. Han så att jag bara kunde ta bort dem, Musiken kommer att vara där ändå. Nästa sak ha sa var att vi aldrig pratat så lite som när vi satt sent och lyssnade i lördags, vi bara vände skivor och var tysta. Och det har aldrig varit tydligare att den största skillnaden mellan filmen Bladerunner och Bladerunner 2046, illustrerat via respektive soundtrack på vinyl är att det i allt mörker och all melankoli finns något otroligt vackert och hoppfullt som alltid är närvarande i Vangelis mästerverk, och som också lyser igenom i filmen mer eller mindre okommenterat av berättelsen. Det här är Mephistos storhet. Trots alla häftiga saker som den klarar av när den ställs under luppen, så är det vad som hände för länge sedan som är intressant, ögonblicket då musiken spelades in. Man vill bara veta mer, höra mer och spela mer, och efter man lyssnat så stannar de stycken man spelade kvar i huvudet. Och det brukar för mig vara ett gott tecken, när man fortsätter lyssna när musiken är avstängd. En av akilleshälarna med en del stora förstärkare brukar vara att de blir lite av Mike Tyson på konståkningsskridskor. Även om jag tycker att det var ett problem från förr och att många tillverkare lyckats bygga bort det problemet idag, särskilt i de övre prissegmenten, så är Mephisto en av de mest dansanta förstärkarna jag hört. Får många år sedan diskuterade jag med en handlare i San Fransisco det då nya släppet av Wilson Watt Puppy 8. Han ville veta hur jag upplevde skillnaderna mellan 7'an och 8'an. Jag kommer inte ihåg vad jag svarade, men jag kommer ihåg hans svar. "They really moved it down on this one". Vad menar du sa jag. Att den går djupare i basen?. "No, they moved the center of gravity from the chest to the hips!" En skön beskrivning tycker jag. WP8 var mycket mer boogie an WP7. Kanske den roligaste Wilson vid sidan av Sophia 2 i min mening. Den beskrivningen stämmer otroligt bra på Mephisto. det är en boogie-maskin av rang. På nya Billie Eilish plattan finns spåret My Future. Det är så sagolikt svängigt att det till och med skulle kunna få en inbiten audiofil att börja spontandansa. Vi är trots allt ett släkte som gärna sitter ner och ser allvarliga ut. Det funkar inte med Mephisto. Det sista jag vill säga är en varning till mig själv att inte spela för högt, även efter några glas vin. Distorsionen är så låg och kontrollen så hög att man gärna vevar på. Högt i kombination med att man gärna sitter länge är inte bra för öronen har doktorn sagt. Vet i fan hur det ska gå med det. Jag lär ligga i riskzonen. Tack för allt visat intresse så här långt. @Apexorca jag tar den under armen och cyklar ner till västkusten. Klart vi måste kolla vilken som blir varmast.
    20 points
  19. Audionet

    Audionet...

    När jag sålde mina Acapella så fick jag möjligheten att nyfiket fortsätta med Marten. Jag har följt deras utveckling genom åren och alltid haft ett gott öra till deras konstruktioner. Efter några lyssningar där jag jämförde Coltrane och Mingus Quintet så föll valet slutligen på Mingus Quintet. Varför det då? Jo, jag skall väl inte sticker under stolen med att prislappen hjälpte till i valet. Coltrane är en bättre högtalare, men för mig var det svårt att motivera skillnaden i ljud kontra pengar. Mingus Quintet är oerhört nära samma välljud i många fall. Jag upplevde att den stora skillnaden är att Coltrane spelar ut lättare (kräver mindre effekt) samt att Coltrane klarar av att bena ut mycket instrument och energi med bättre kontroll än vad Quintet gör. Men för mig som spelar mycket singer/ songwriter passade Quintet väl så bra samtidigt som den då är en vänligare last för plånboken. Så här såg det ut ett tag i april 2017.
    20 points
  20. Dags att sätta upp stereon igen. Damma av och fukttorka. Kolla fas och vrida på kontakter. Bättre ordning när jag kopplar ihop allt från scratch. Högtalarna står betydligt mer stadigt utan att svaja när man går förbi stereon. Hela processen tog fem veckor, så lite dåligt ljudminne har jag hur det lät innan. Men det låter mycket bra idag, samt tillfredsställelsen att gå på golvet och känna hantverket, var väl värd mödan och kostnaden.
    20 points
  21. bigblue

    Dags för nästa steg

    Det är ju egentligen först nu som man kan säga att man äger en rull-bandspelare... I enighet med den rådande WAF-doktrinen så måste störande element kunna föras undan med kort varsel om situationen så skulle kräva. Ska-kravet är precis som hos brandkåren 90 sek Nej, så allvarligt är det som tur inte. Men av praktiska skäl kan jag inte ha bandaren ståendes framme hela tiden. Det löses dock med en rullbräda samt ett egenritat ställ i plexiglas där B67:an kunde luta sig tryggt tillbaka i 22,5 grader. En vinkel som gör att man jobba med rullbanden under rimligt ergonomiska former.
    20 points
  22. MSB DACen har i dag åkt från Akkelis till dr. Leif för en uppdatering. Efter lite ytterligare krångel och mycket längre tid än väntat med själva uppdateringen (pga datorstrul) så blev det till slut en uppdatering på själva USB ingången. Det var intressant att inte ens Innous eller MSB själva riktigt förstod vad som gjorde att det strulade från början. Tillbaka till Akkelis för att se om det funkade på Innous. När det väl kom igång med paddor och internet så funkade det som det skall. Hurra! Tack för mycket god service av Marten och Akkelis. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Så nu blir det dags att boka en dag för att prova Innous Statement... Då får vi se om datorgudarna är med oss. Jag kommer göra ett offer inför detta besök för att visa min vördnad inför datorguden, som jag tror heter Steven? Därför kommer jag att offra en dator. Jag tänkte backa över en gammal PC Compaq laptop från 2003 med bilen samtidigt som den spelar Computerworld av Kraftverk via bluetooth till bilens stereo. Tanken är att backa och köra fram igen, om det behövs, tills det slutar att spela. Men jag gissar att det kommer gå rysligt fort. Kvarlevorna kommer jag sedan signera Apexorca, döpa till "No Big Deal" och skänka till MOMA i New York. Det måste ju ändå blidka Steven och underlätta för testet tänker jag.
    19 points
  23. P-pan

    Hemma hos Daniel

    Jag har lite fler bilder om det skulle passa... ? Passar det inte... så får ni helt enkelt byta kanal... det kan ju var sportnyheter någonstans. Jag får nästan känslan av att här ligger en stor kraftig vakthund och lurar i sin koja... Gott om böcker har han att tugga på också. Skulle jag få gissa så heter han nog Otto Bänken är helt i min smak både design och materialmässigt... såååå snygg
    19 points
  24. Peo

    Peo's prylar

    Jag antydde lite löst att jag kanske skulle återvända om/när det blir myggfritt, men det kommer nog inte att bli så. Oavsett vilket, så har det blivit lite av en tradition att jag börjar det nya året med en resumé av det föregående och jag gör så även i år. Musik & Hifi-intresset är fortfarande på topp, nyfikenheten har inte sinat och mina experiment/tester pågår med oförändrad kraft, det är egentligen bara min motivation att engagera mig publikt som har sinat. Det är fortfarande en övervägande majoritet av musiken som kommer från vinyl. Lite onödig, men ändå rolig statistik. Under 2021: snurrade skivspelaren i 474,2 timmar (och jag stänger t.o.m. av den vid sid/skivbyte). har det tvättats 242 skivor med Degritter'n och antalet stiger snabbt. Jag är fortfarande extremt nöjd med den. förbrukade anläggningen 2218 kWh. var den högsta förbrukade (aktiva) effekten under spelning 2887 W (medelvärdet under 10 sekunder) var den högsta registrerade strömförbrukningen 18,8 A fluktuerade nätspänningen mellan 217,22 - 241,89 V och frekvensen mellan 48,88 - 50,91 Hz (medelvärdet under 10 sekunder) har THD varierat mellan 0,9 - 2,2% (medel 1,3%) och består nästan bara av 3:e och 5:e överton. Jag har helt sluppit förekomsten av 4:e överton och den 6:e ligger mer eller mindre konstant på 0,1 %. Jag vill passa på att tacka @Amatören för att han fick mig att inse det absurda i att ägna så mycket av min fritid på ett forum istället för att att umgås med familjen, med mina vänner, lyssna på musik eller att fördjupa mig i några av mina övriga intressen. Att skriva, fixa med bilder, rita illustrationer mm. för att sedan försöka koka ihop dessa ingredienser till en smaklig och förhoppningsvis lättuggad anrättning är kanske enkelt för många, men så är det inte för mig. Det tar mig ganska mycket tid i anspråk, formuleringar ska vägas, bilder ska vara illustrativa, data ska verifieras plus att de ska presenteras på ett begripligt sätt och inte minst ska anrättningen kryddas pedagogiskt på ett vis som gör att den passar de flesta runt bordet. Jag vill också be om alla ursäkt för att jag "mulnade" till tidigare, men jag köper verkligen inte när någon klampar in och spottar i min gryta. Mina nerlagda timmar var bevisligen ingenting värda och min motivation att bedriva soppkök (utfodra andra utan egen vinning) försvann snabbare än en löning. Det spelar ingen roll att personen i fråga hävdar att det är humor (sarkasm, ironi och förlöjligande av andra är INTE humor enligt mig), gränsen för vad jag accepterar passerades och oavsett antalet emoji's på slutet visar det ändå på en attityd som jag verkligen föraktar. Jag har därför valt att lägga ner mina aktiviteter här tillsvidare. Jag har ju faktiskt inget att förlora på det, snarare tvärtom. Med facit i hand har det (tack vare detta) blivit åtskilligt fler timmar till förfogande, tid som jag annars hade lagt på forumet. Jag har tagit upp och slutfört några avsomnade projekt, startat några nya och planerar för ytterligare några spännande utmaningar inför framtiden. Jag lider definitivt ingen brist på andra saker att engagera mig i. Och nu till ämnet HiFi: Det har testats några olika hifi-objekt under hösten/vintern, en s.k. Power Conditioner med inbyggd DC-blocker, en Power-regenerator, en integrerad förstärkare i tungviktsklass (med inbyggd riaa och DAC), ett RIAA-steg i toppsegmentet (åtminstone prismässigt), ett exklusivt rörbaserat försteg, några betydligt modernare DAC:ar än min gamla Wadia, en hypad streamer/DAC som kostar >100 ggr mer än min befintliga Raspberry Pi och även några svindyra strömkablar (av ett tidigare otestat fabrikat). Jag vill tacka all berörda för lånen, ingen nämnd och ingen glömd, men eftersom inget av ovanstående objekt gjorde så stort avtryck att det föranledde ett byte (eller ens en fundering på det), så låter jag bli att kommentera och namnge dem. Det var nog allt. Jag avslutar med en liten glimt av framtiden. Pensionen närmar sig snabbt (bara några månader kvar) och därmed får jag förhoppningsvis ytterligare några fler timmar per dag för fria aktiviteter. Det är få saker i livet som jag har längtat så mycket till, som att slippa gå till jobbet. Jag vantrivs absolut inte med mina arbetsuppgifter eller mina arbetskamrater, jag är bara så förbannat trött på det. Jag har ju annat och framför allt betydligt roligare saker att göra än att jobba. Nu får nästa generation ta över. Planerna är att använda den extra tiden till att försöka lära mig så mycket som möjligt av de saker som jag aldrig har hunnit sätta tänderna i tidigare och då gäller det att sätta fart innan hjärnan förtvinar. Jag tycker mig nämligen se ganska tydliga tendenser på att man blir allt mer inskränkt i sitt tänkande med åren och att skygglapparna dras åt mer och mer för var år som går och jag känner många människor som tidigare hade ett klart, fritt och öppet sinne men som har blivit rejält trångsinta på gamla dar och de lägger betydligt mer tid/energi på att (med en terrier's envishet) försvara sina gamla invanda värderingar, än att öppna nya dörrar. Om det är bristande nyfikenhet (d.v.s. ointresse), bekvämlighet (man slipper ju tänka) eller något medicinskt, det vet jag inte, men jag hoppas innerligt att jag inte smittas av det än på många år. Blotta tanken på det tillståndet skrämmer mig. Tack för ordet. Ha nu ett gott liv, det tänker jag försöka ha. /PEO
    18 points
  25. Bild på huset 🙂
    18 points
  26. Peo

    Peo's prylar

    Det är två apparater/maskiner i hushållet som jag har förälskat mig i och som verkligen har förenklat min tillvaro. Den ena är robotdammsugaren och det andra är min nya skivtvätt. Eftersom detta är ett hifi-forum så ska jag enbart hålla mig till den sistnämnda. Efter en tid med många frågor adresserade till tillverkare, säljare och användare över hela världen blev det till slut en ultraljudstvätt, en Degritter. Jag har inte för avsikt att skriva en recension, det har tillräckligt många andra redan gjort, men jag kan stämma in i deras lovsång. Den är fantastiskt smidig att handha och den gör vad den ska. När detta skrivs har jag tvättat 92 skivor och resultatet är över förväntan. Redan antalet tvättade skivor (92) skvallrar om hur smidigt den är, jag har totalt orkat tvätta 183 skivor med min vacuumtvätt på 8 år. Stoppa i en skiva, tryck på knappen och nästa gång man går förbi är skivan klar. Jag hade ju problem med att lufttorkade skivor hade högt bakgrundsljud (med en Audiodesk), det problemet har jag inte med denna tvätten. Den filtrerar kontinuerligt ytvattnet under tvättcykeln och jag har inte märkt att den lämnar något skit kvar på skivan. Så här ser filtret ut efter 25 skivor. Jag byter både filter och vatten efter 25 tvättar. Då tillgången på milliQ-vatten snart försvinner (jag ämnar gå i pension) har jag har förberett mig och testat om det är någon skillnad på de olika vatten som jag kan tänkas användas sen. Degritters manual säger följande: Många tillverkare skriver "Destvatten" som rubrik på etiketten, men det betyder inte att det är destillerat vatten. Man har tydligen valt att kalla demineraliserat/avjoniserat vatten för destvatten, vilket definitivt inte ska förväxlas med "äkta" destillerat vatten. "Destillerat vatten är vatten som genom destillation har gjorts mycket rent från lösta och uppslammade ämnen såsom metallsalter och mikroorganismer, som finns i vanligt, odestillerat vatten. Destillering innebär att vattnet kokas och övergår till ångfas varefter ångan kondenseras ner i ett rent kärl." "Demineraliserat vatten, även kallat avjoniserat vatten är vatten som har gått igenom ett par av jonbytarkolonner (Anjon, Katjon), så att alla positiva joner byts ut mot H3O+ (flera oxoniumjoner, om det var en jon med större laddning än +1) och alla negativa joner byts ut mot hydroxidjoner. Eftersom det blir lika många oxoniumjoner som hydroxidjoner (det måste ju ha funnits lika många positiva som negativa laddningar från början) blir det bara vatten på slutet. Däremot kan till exempel socker eller etanol ta sig igenom kolonnerna, eftersom de inte är joner." Demineraliserat vatten kan även skapas med en teknik som kallas omvänd osmos. Det som av vissa tillverkare kallas för batterivatten är nästan alltid någon form av filtrerat/demineraliserat vatten och är avsett för blybatterier, ångstrykjärn, luftfuktare o.s.v., men duger det till skivtvätten? Det är just det som jag ville veta. Bara för att XX har sagt att det går bra med... så är inte jag övertygad. XX må (i det här fallet) vara tillverkare av skivtvättar eller av "rent vatten", jag litar inte på dem ändå. Jag ser/hör dagligen hur "proffsen" hasplar ur sig påståenden utan att ha full koll och att då helt okritiskt gå på deras linje kan i vissa fall vara helt förödande. Det är väl klart som f_n att tillverkaren av demineraliserat vatten påstår att det är lika bra som destillerat vatten, han vill ju sälja sin produkt och han tar inget ansvar för om jag skulle förstöra hela min skivsamling eller min skivtvätt. De varianter av vatten som jag har jämfört är. 1. Referensen - milliQ-vatten från ett lokalt lab. 2. Apotekets "Vatten, Renat", Novelmedic - tillverkas genom mottryckssosmos (filtrering), inte destillation, vilket gör att produkten innehåller en viss mängd metalljoner. 149:00/5l (29:80/l) 3. Biltema's Batterivatten (Avjoniserat) (16:90/l) 4. OKQ8 Batterivatten (Avjoniserat) (27:-/l) 5. Kemetyl T-Vatten (Avjoniserat) 39:-/4l (9:75/l) 6. Hornbach "Destillerat vatten", (men det är ren lögn, det är "bara" avjoniserat vatten). 29:-/5l (5:20/l) 7. Inet, Alphacool Ultra Pure Water 99:-/l. Avjoniserat + osmos (avsett för vattenkylda datorer) 8. "Batterivatten" tillverkat av stadsvatten som filtrerats genom ett avjoniseringsfilter (Silex 1C). Vattnet filtrerades med ett flöde på 0,3 l/min Jag har mätt pH och konduktivitet på samtliga vätskor, men inte hittat någon solklar korrelation mellan deras mätvärden och resultat och därför finns det ingen anledning att presentera dem. Testen har gått till på följande vis. Fyra droppar av det testade vattnet har droppats på en helt ren spegel och fått självtorka under en huv (dammskydd). Spegeln undersöks sedan okulärt (med x10 lupp). Nästa test är i ett skivspår och då har jag använt Analogue Productions Ultimate Test Record - track B6 "Silent groove" Även här var det fyra droppar (jämt fördelade) som fick självtorka under ett dammskydd. Skivan spelades och RIAA-stegets utsignal gick vidare till ett digitalt minnesoscilloskop som registrerade medel och peak-värdet (100 kS/s). Skivan tvättades med rent milliQ-vatten i Degrittern och sögs torr med min Hannl mellan varje kombattant. Varje vatten har testats två gånger och i slumpmässig ordning för att eliminera några tveksamheter. Resultatet var förvånansvärt konsekvent. För att ge en liten hint om skillnaderna så ger jag produkterna ett relativt betyg 0 - 5,0 där "vinnaren" får 5,0. Föga överraskande vann milliQ-vatten (5,0). Som god 2:a kom Alphacool Ultra Pure Water (4,8) . Kemetyl T-Vatten (3,0) Filtrerat stadsvatten (2,7) Apotekets "Vatten, Renat" (2,0) Hornbach "Destillerat vatten" (1,5) Sämst var OKQ8 Batterivatten och Biltema's Batterivatten med betyget <0,5 Hur stor är då skillnaden mellan milliQ och Biltema's Batterivatten? Jag skulle inte ens fundera på att använda något vatten med ett betyg under 2 till min tvätt. Kemetyl T-Vatten efterlämnar inga synliga spår på spegeln, men oscilloskopet avslöjar ett något högre "noise"-värde än för milliQ. Jag behöver skruva upp volymen rejält för att höra det i lyssningsposition, men det behövdes definitivt inte på Hornbach "Destillerat vatten" eller OKQ8 och Biltema's Batterivatten. De lämnar både synbara och hörbara rester efter sig. De fungerar säkert alldeles utmärkt som batterivatten eller till strykjärnet, men är inte tillräckligt bra för den här tillämpningen. Med en vacuumtvätt är det nog OK, men inte vid själv/fläkt-torkning. Alphacool Ultra Pure Water för 99:- / l är i stort sätt lika rent som labbets milliQ, men priset är ju helt galet. För min del lär det nog bli Kemetyl T-Vatten för 10:- litern. (under 8:- om man köper en 25l dunk). Det är synd att man som privatperson inte får äga en destillationapparat i det här landet, det hade nog varit det bästa alternativet annars. Nu återstår bara att kontrollera om Kemetyl T-Vatten håller samma kvalitet flaska efter flaska. Det får tiden utvisa.
    18 points
  27. När det gäller själva ”projekt Amazon” så har det gjorts vissa små ändringar... Den mest i ögonfallande 3tummen är väll att vi gått från dubbla 15”are till dubbla 18”are till basen Inspelning i ful-lådor pågår för fullt!
    18 points
  28. Josaa

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Hej! Jag heter Josaa och har tidigare presenterat mig lite på andra ställen. Inspirerad av Apex mfl så tänkte posta lite bilder och texter kring mina äventyr inom Hifi. Jag kommer också presentera mina tre system (moderskeppet, stugan, och Mandrake) i sinom tid. Det stora som hänt på sistone var att jag var hos Daniel och lyssnade på Brinkmann Balance mot Taurus och det slutade med en beställning. Detta förde även med sig att jag blev tvungen att stuva om mitt ”Mandrake” system som jag har i ett attefallshus på tomten. Nero Assoluto stenen kom i bra våg med hjälp av Bitumen och novibragummi. Där skall bänken stå. Jag kommer tillbaka...
    17 points
  29. Audionet

    Audionet...

    Nu börjar jag närma mig att packa ner och förbereda för flyttgubbarna. Inför visningen av huset var jag tvungen att rensa upp i racket lite och plocka ner akustikreglering. Det som förvånade mig var hur ljudet kom än mer till liv. Jag var helt övertygad om att det skulle bli en obehaglig upplevelse, men det skulle visa sig att jag upplever ljudet trevligare nu när det är livligare. Det är väl egentligen mitt eget fel. När jag hade Marten högtalarna så gjorde jag alla justeringar för att passa de högtalarna. Och när de senare gick vidare till en forumskompis och mina Contriva G2 fick ta plats så gjorde jag ingen ny utvärdering av rummet i förhållande till de nya förutsättningarna, väldigt korkat så här i ett retropersperspektiv. 😃 För att anpassa mig till rummet så kör jag med en convolution file i Roon. Det kan jag varmt rekommendera till de som kör digitalt och använder sig av Roon. Jag har skurit lite på topparna från 200Hz och ner, allt över det är orört. Så här såg det ut i augusti.
    17 points
  30. Neve

    Neve…uppbyggnad pågår

    Nu har jag lyckats få till det med bilder och tänkte starta en tråd för dokumentation. Vi har Precis flyttat in och har fortfarande inte tömt alla flyttkartonger än, så ni får ha överseende med stök och oordning ett bra tag till. I princip allt i hela detta rummet kommer att bytas ut, byggas om och snyggas till närmsta ca2 åren. Det kan ju vara roligt att blicka tillbaka om ett par år och se utvecklingen. Har precis beställt första uppgraderingen med lite tillbehör, men såhär ser det ut just nu: och en obligatorisk glödbild:
    17 points
  31. Ett stort tack till Pär, @Engelholm Audio, för en trevlig resa. Det här gjorde du riktigt bra!
    17 points
  32. Över 200 Wing och Wave moduler packade i 4 containrar är på G till Japan och CA Som grädde på jubileums moset väntar 50 Golden Crystal moduler att bli hämtade i SMT:s lager i Älvsjö Destination Vietnam
    17 points
  33. lindome

    Tar resan slut.....

    Uppdatering våren 2021. I denna sporten(hifi) får man aldrig stå still..... Eller så gör man exakt det och är nöjd Alla tillverkare vill sälja, och då gäller det att kränga fler enheter av befintliga modeller eller att ta fram nya och övertyga marknaden att dessa är bättre. Lyckas man med båda delarna så går man definitivt framåt och uppåt i värdekedjan. @A/Wing. hade ju en tes om att han "äntligen var nöjd".... Jag får nog erkänna att jag tillhör den skara som är nyfiken på nytt, uppgradering eller andra vägar att hitta ytterligare välljud. För några månader sedan ryktades det om att Reidar Persson skulle sluta tillverka den stora högtalaren Magna Musicum (tidigare kallad Grand). Samtidigt meddelade Hr Persson att han gjort en sista? stor förändring/uppgradering på denna högtalare. I framtiden kommer den välkända pyramiden vara lite mindre till omfånget och med en 8 tummare istf dagens 10 tums bas. Jag blev rätt skeptisk till att göra nån förändring, skall jag verkligen investera mer igen? Tiden har gjort sitt och jag har även haft möjlighet att lyssna på den uppdaterade modellen hos några Respons vänner. I förra veckan hämtade jag mina uppgraderade Respons hemma hos Reidar på Tjörn. Det som förändrats är: - Nya mellanregister - Ombyggt(nytt) filter - Filtret har fått ny placering på bottenplattan, viktbalanserat på 3 punkter - Ny reflex bakåt för mellanregister - Ny intern kabeldragning Jag upplever en klar förbättring, redan när jag kopplade in högtalarna på kall elektronik som inte varit igång på över en vecka så märktes det skillnad. Basen är rappare, röster mycket tydligare, ännu mer sömlöst mellan registerna. En homogen högtalare som blivit "snabbare" och samtidigt behåller det härliga bottendraget som alltid funnits där
    17 points
  34. Tänkte delge er en liten uppdatering av projektet. Slutsteget har gått från cad genererad bild till verklighet! Den första varianten som sett dagens ljus är ett 6-kanalers stereo steg med inbyggda dsp kort och både analoga och digitala ingångar. Effekt mässigt hamnar den på 4 x 500 watt + 2 x 100watt, mätt vid 4 Ohm. Just nu matar vi den digitalt från en Cocktail Audio X45 så slipper vi onödiga ad/ da omvandlingar.
    17 points
  35. Jag skrev i en tråd för 3 år sedan att "Jag blir nog sist ut med streaming". Det kan nog vara ganska riktigt. Det märks inte minst i denna tråd med alla som har erfarenheter och goda råd och kunskaper att dela med sig av till mig. Tack för det. Lita bakvänt kanske, men min första lite bättre produkt till min streaming har landat i dag från Innuos via Akkelis. Inga leveransproblem där inte. Innuos PhoenixNET i djupt svart utförande. Den skall spelas in nu. Bara att streama musik hela dygnet. Från min horisont, som nybliven "något bättre än okunnig" på streaming, ser jag switchen som en av de central delarna i streamingen. Utan den kan de andra produkterna i kedjan inte prestera vad de kan. Tack för lånet av den jag lånat av Björn W så länge och all support så här långt. Fullständigt makalös service och hjälp.
    16 points
  36. Tänkte börja ge lite första intryck. Jag har bara lyssnat på Statement och PhoenixNet och inte bytt annat än en gång till min Bluesound. Jämförelser kommer senare. Det märktes tydligt att Statament liksom de mesta av High-End prylar behöver bli varma. Det lät bra från start, men efter några timmar spreds ett lugn i återgivningen. Det är en mycket behaglig återgivning, som är in min smak. dCS streamer + DAC var mer digital i sitt ljud och ljusare. Även Auralic var på samma spår. Inte romantisk på det viset Innous är. Det är en tydlig skillnad. Jag har ju spelat ett antal spår extremt mycket senaste månaderna. Jag vet exakt detaljer och hur de kan presenteras i olika uppställningar. De är i grunden mycket bra inspelningar både moderna och äldre. Jag har valt dem bla därför att jag vet att digitalteknikens brister kommer fram i dessa spår samt att jag gillar musiken. Dessa brister märks mest i mellanregister och uppåt. Det är några spår där jag fokuserar på röster för att se hur de presenteras i ljudbilden och hur den digitala frasiga hårdheten ter sig. Med Innous blir jag lugn. Det är ingen störande frasighet och det presenteras stort och lugn med värme utan att missa små detaljer. Röster blir naturliga och väl utmejslade i ljudbilden. Det är bra dynamik. Hårda anslag är snabba och tydliga men samtidigt mjuka och fina vilket jag tycker är ovanligt med digitala källor. Mycket luft i ljudet. Microdeltaljer i svaga partier får plats och presenteras på ett musikaliskt relevant sätt vilket bidrager till det luftiga intrycket. Ibland lyfts sådant fram i högupplösta, klara, friska, digitala system så att det låter artificiellt. Imponator effekt, men inte musikaliskt i min mening. Detta gör Innous klart bättre. Testade några spår med återkommande djup bas och det är ett mycket bra grepp i texturen och i botten. Ljudbilden fyller mer runt framför och bakom högtalarna. Således blir ljudbilden större än på de streamers jag testat. Det är svårt att säga vad som är analogt ljud, men detta är åt det hållet. OM man vet vad en bra Klass A förstärkare kan göra med kraft, värme och luft i återgivningen så skulle jag säga att det blev mer Klass A-ljud med Statement. Det är faktiskt egenskaper i återgivningen som får bort en hel del av det jag inte uppskattar så mycket med ljud från digitala källor. Det gör att jag gillar detta. Det är utan tvekan det bästa streamade ljud jag hört och det är ett kliv upp från det övriga produkter jag testat så här långt. Det ju också en prisskillnad som är stor, men det är bra att investeringen gör något för återgivningen. Nivån på återgivningen är långt inne på det jag kallar High-End med statement. Det är värt att påpeka en sak igen. Jag har inte gjort direkta jämförelser produkter emellan ännu utan bara konstaterar hur jag tycker det låter när jag streamar via Innous Statement, PhoenixNET och med bra kablage. De streamers jag hört tidigare är upplösta klara och friska och låter bra, men med tydligare digitala artefakter enligt min mening. Dessa egenskaperna är bättre med Statement. Således är den mer som de analoga signalkällorna brukar bete sig och det passar mig eftersom det är mer åt mitt ljudideal. En sak jag märker är ju att min MSB DAC fortfarande är riktigt bra. Enligt mitt tycke håller den en nivå som är hög i det digitala mediet och den analoga känsla den har som jag valde den för en gång i tiden kommer väl till pass nu. Detta test vänder på en hel del stenar för mig och olika tankar dyker upp vad som spelar roll i mitt system. Om jag funderade på vad en ny DAC kan göra i mitt system inledningsvis så tror jag nog den jag har sköter sig så bra den behöver. Men det kan vi få se om jag ställer den öga mot öga med en ny MSB DAC om några veckor. Det är intressant med relationen mellan äldre och nya produkter för att avgöra hur utvecklingen tar sig framåt. Jag gissar att den fortfarande går framåt i det digitala mediet och ffa vad gäller streaming, men i övriga delar av vår hobby händer inga revolutioner. Det har kanske planat ut på DAC sidan sedan ett tag. Ett stort kliv framåt togs ju runt 2010 och ett antal år efter det. Det är dagens spaning från mig. Sammanfattar jag ljudet från Innuos och skall lyfta fram det jag tycker är viktigast så blir det Klass A-karaktären, mjukheten, luften och storleken på presentationen.
    16 points
  37. MatsT

    Besök hos persve

    Äntligen har besöksförbudet lagt sig och jag har dessutom fått lite tid över så idag bar det av till en näraliggande ö. Jag knäppte några bilder mest som stöd för att kunna berätta lite om våra förehavande hemma hos @persve. Första bilden från min lyssningsposition. . Jag brukar trivas bra i den här positionen och den här gången var inget undantag. Syftet med besöket var inte att lyssna på systemet som sådant utan mer ett intresse från min sida för några av de ingående komponenterna. Att systemet låter bra behöver jag nog inte nämna, det kan ni säkert lista ut ändå.
    16 points
  38. Kommer posta intryck senare-kan bara konstatera att både SUT och Riaa är mycket välbyggda och tunga! Detta kommer bli spännande!
    16 points
  39. P-pan

    Sverige mot USA

    Okej, då ska vi se om jag kan hålla fingrarna i styr och beskriva lite om vad jag har upplevt med dessa fina signalomvandlare. Om jag börjar med Marten Mingus Quintett så har jag ju haft dessa under en längre tid vid det här laget. I.o.m denna modell har Marten verkligen fått fram en högtalare med pondus. Riktigt gott om bas och den går förhållandevis djup, vid mätningar i "rummet" så har mätkurvan sprattlat lite under 20 Hz med marginal. Den ligger helt klart på den mörkare/sötare sidan om neutralt, i min värld, och har en ren, klar diskantåtergivning som jag aldrig upplevt påträngande eller vass. Basens fylligheten kan faktiskt vara av det slaget att mellanregistret drar sig undan en aning om man nu jämför med lite andra högtalare. Detta kan jag tycka visar sig på så sätt att jag upplever att vokala insatser i återgivningen hamnar lite längre in i ljudbilden, lite så där lite skymt av övre basåtergivningen. Ett inte helt allround-aktigt spelsätt för min del då jag lyssnar på väldigt skiftande musikaliska genrer. Men det är väl också här som kompromissandet börjar komma in i bilden. Över det hela taget så har detta spelsätt ändå passat mina ideal på ett bra sätt... så här långt, eller åtminstone före tiden innan hemlånet av Rockport Atria II. Det här med mellanregistrets och sånginsatsers lite mer återhållna presentation var inget jag stört mig på i överhuvudet taget före Rockport stod och spelade i lyssningsrummet, jag hade ju vant mig såklart. Så vad fick jag då för upplevelse med Rockport Atria II ? Det mest påtagliga blev att det blev väldigt mycket större ljudscen med gott om luft mellan varje instrumentalist och vokalister tog ett ganska stort steg fram mot mig som lyssnare. Alla sånginsatser blev på något sätt mer intimt och "nära" ... vilket kanske kan vara lite mysigt om det nu skulle råka vara en kvinnlig sångerska i fråga. Men, det blev också lite ljusare och tunnare återgivning, åtminstone jämfört vad jag var van vid. Nu ska man inte som läsare tro att det ligger någon sorts spatial spinkig värdemätare i detta. Rockport är ju tillverkade i Usa och har säkert ett sorts "släktskap" med både Wilson, Rockport, Magico och Yg m.f.l, sett till vilken ljudkaraktär dessa nu eventuellt kan ha gemensamt. Jag är lite ute på djupt vatten här då jag inte lyssnat till samtliga av dessa tillverkare men det får bli min kill-gissning tillsvidare att dessa tillverkare lägger ganska stor vikt vid ett detaljerat och rent ljudåtergivande ? Oavsett mina antaganden så tycker jag ändå att Rockport har något "organiskt" över hela sitt spelsätt... trots att jag saknade lite bas... såklart. Diskanten får jag lov att säga uppförde sig väldigt stilrent och harmoniskt trots hela högtalarens slankare framtoning jämfört med Marten M-Q. Basproblemet var ju lätt fixat genom att koppla in Mingusarna igen, skönt. ... men blev det inte lite väl mörk återgivning nu ? Jo det blev det såklart med tanke på att jag spelat på Ataria II i så pass många dagar att jag vant mig vid Atria II:s lite lättare ljudsignatur. Och så blev det ju naturligtvis tvärtom 4-5 dagar senare när jag böt igen. Så här i efterhand, nu när Rockport Atria är återlämnade sedan ett par veckor, så kan jag andas ut och slippa "bekymmret" med att våndas inför frågeställningen om jag ska hoppa på eller av tåget med att byta högtalare. Hade jag satsats på Rockport så hade det väl antagligen gnagt i mig angående basåtergivningen men jag sitter ju fortfarande här och saknar den fantastiskt fina och öppna ljudscen som Atria II var kapabel till att återge. Jag var väldigt nära att byta bort mina Marten Mingus Quintett men grundstommen i mitt musiklyssnande har alltid kretsat runt basåtergivningen, likt ett fast fundament, så jag får försöka ta till andra knep för att få mina Mingusar att spela ut sitt mellanregister på ett lite öppnare sätt. Sökandet efter den perfekta "musik-avkopplingen" går vidare och hittar jag inga knep för att lura fram lite mer luft och rymd i mina Marten MQ så vet jag ju vart jag hittar ett par Rockport Atria II som jag antagligen i värsta fall får komplettera med att par kompetenta subbar Jag har säkert glömt beskriva något annat dessa två emellan men detta får väl bli stommen i hur jag uppfattar skillnaderna av ljud och musikupplevelsen av det här lilla hemlånet. Marcus på Perfect Sense ska ha ett riktigt stort tack för att jag fick möjligheten till att lyssna på Rockport i min egen lyssningsmiljö. Jag har höjt både ögonbryn och öron under testets fortskridande så nu vet jag lite mer vad jag behöver leta efter innan jag börjar leta. Det blev ett långt inlägg det här så tack för att du/ni orkade läsa ända hit.
    16 points
  40. Reuben utskriven efter 2 dagar på intensiven efter ormbett! Skönt!
    16 points
  41. Hej, Det stora rummet är framtaget för att "låta" så neutralt som möjligt utan att gå över till att vara för analytiskt och kliniskt. Detta för att kunna utvärdera mina konstruktioner under utvecklingsprocessen. Det är "tunat" så att det lägger till lite, både efterklang och nivå, under ca 100Hz för att inte få en överdrivet torr bas. Detta har åstadkommits med absorption (helmholtz) under 200 Hz ca. Över 200 Hz så är det en kombination av absorption (dämpning) och diffusion, men mestadels diffusion. I dagsläget är det skulle jag tro ca 70% diffusion och 30% absorption. Förhållandet mellan diffusion och absorption är justerbart då de vita vingarna utmed väggarna är flyttbara och bakom dem är det mjukt material som absorberar. Vi kan också justera efterklangen i rummet genom att ta bort, flytta eller vrida vingarna så att de också kan reflektera. Detta för att kunna förändra klangen i rummet beroende på vad vi ska använda rummet till. Just nu är det justerat för lyssning och har förhållandevis kort efterklang. Vid inspelning av musik så vill vi gärna ha lite mer efterklang, men det är väldigt beroende på vilket typ av instrument och röster som ska spelas in. Det mindre rummet ute i "loungen" är mer som ett normalt bra vardagsrum. Det har en hel del akustikåtgärder ändå då det utan dessa åtgärder var ganska värdelöst. Under utveckling av våra högtalare så har vi också tillgång till våra privata bostäder med rum med "vanlig" akustik för att vi ska kunna kolla att högtalarna fungerar i så många olika rum som möjligt. Det stora rummet har hjälpt mig otroligt mycket för mig som konstruktör och är en förutsättning för att upptäcka alla eventuella fel och egenheter som annars skulle döljas vid lyssning i ett "sämre" rum. Det gör mina konstruktioner betydligt mer universella och kan fungera i många olika sorters rum och under olika förutsättningar. Med vänlig hälsning, Leif
    16 points
  42. Hej igen, dags att presentera det system jag har i stugan. Det är ett hemman i Roslagen och jag har under 2020 twekat det så nu är det som jag vill ha det. Elektrikern från Hallstavik var stoisk när jag instruerade honom hur han skulle installera Klangmodul och Furutech strömmen. Tanken bakom detta system är att kombinera Linn’s ”flyt” med Naim’s ”driv” och Harbeth’s ”ton”. Jag tycker det funkar. Jag ersatte precis min Naim Nat01 tuner med en Auralic Altair g1 (server/streamer/dac) för att lättare kunna välja musik (och volym) från matbordet i intilliggande rum. Systemet är: AQ Niagara 3000, LP12/Klimax Radikal/Aro/Dvxv1t/Urika1/woodsong ebony/Linn CD12/ naim nac52/Sc/naim nap 135s/Harbeth 30.2 anniversary på Tonträger. Kablar Chord och Naim. Jord från CAD till Nac och Radikal och Stillpoints under alla apparater och min egen bänk med grön granit för att matcha ”olive”.
    16 points
  43. Har nu lånat en MSB Discrete DAC... MSB's "enkla" DAC... dock pimpar jag den en del.. ... med 2 externa nätdelar av Klarsund/Marten/Leif. En nätdel till digitaldelen och en till analogdelen om jag förstod det rätt. Dessa matas med Nordost Valhalla. Dessutom har jag med en liten burk som heter MSB Pro USB som galvaniskt avskiljer USB signalen från källan när man streamar. Verkar ju i alla fall som en mkt bra ide. MSB menar att det ÄR bra. Har också med en modul med 2st I2S Pro-ingångar så jag kan köra min drive. Riktigt cool modul att montera. Stabil, tung och med härlig passform in i chassit och med en låsmekanism som är gedigen och bra känsla att hantera. Lätt som en plätt. Lossar en ledig modul till höger på baksidan. I2S pro passar som hand i handske. De nya MSB DACarna har fått en kvalitetskänsla som är snäppet högre än den jag har. Mycket bättre display dessutom. Kockorna skall bli varma så utförligt test kommer om några dagar men spelar så klart på i dag också från min MSB drive. Lite album på CD. Låter jättebra genast!!! Frågan är om det är samma nivå jättebra som min gamal MSB DAC ? Annan nivå? Eller bara annorlunda? Det skall jag försöka avgöra på torsdag. Samma geometri så de passar i de smarta "hålen" i varandra. Rätt mycket digitalprodukter tampas om platsen nu... Fler kommer på fredag... Man skulle nästa tro att jag bytt sida... Nej, jag vidhåller att det är roligare att lyssna från analoga källor, men nog är digitaltekniken på väg framåt på ett mycket bra sätt. I mitt system är mina analoga källor en nivå upp i hur det griper tag i mig, hur det involverar lyssnaren/mig och gör musiken mer musikalisk rättvisa tycker jag. Men lite inspirerad blir jag på denna resa. Vad blir det? Inget nytt. Bra ny Streamer. Bättre ny DAC? Ny DAC och Streamer... vilka märken och vilken nivå i så fall? Ja det kommer visa sig. Men MSB ger jag inte upp, de klickar jag med extra mycket varje gång jag hör dem. De har mitt sound. Just nu samlar jag in upplevelserna först och får försöka värdera dem senare. Kul övning är det.
    15 points
  44. Bebop

    Jakten på sound stage

    Först några bilder för att illustrera. Så här såg det ut innan akustikfixet kom på plats så blir det lättare att tolka skissen nedan. Längst ner i skivspelar stapeln sitter en svart box som är en parametrisk equilizer som jag skrev om innan. Den var svindyr och skall vara mycket bra. Den var bra på att plocka ner basen men den plockade också ner ljudbilden. Det finns säkert situationer där den funkar utmärkt men inte hos mig. Här har jag ritat in alla mått i rummet: Om jag börjar nerifrån i bild (obs, inte i absolut skala): 1,6 meter från högtalarbaffeln till väggen bakom 2,0 meter mellan högtalarnas mittplacerade diskantelement 3,5 m rumsbredd utan akustikfixet 3,0 m bredd efter utplacering av akustikfix (drygt 40 cm mindre överst där V4:orna ligger som skjuter in lite i rummet 3,0 m från högtalarnas plan dragen mellan bafflarnas mittpunkt till lyssningsposition 1 (LP 1) mätt vid öronens placering 2,6 m från LP 1 till LP2 7,7 m är rummets totala djup Mitt emellan högtalarplanet, ungefär där pilarna som visar rumsbredden har jag satt upp Golden Horn i taket för bättre spridning av takreflexer. LP 1 ger en annan lyssningsupplevelse än LP 2; lite mer intimitet som jag tycker gör sig bra i mindre sättningar typ jazztrio och stråkkvartetter med mer exakt ljudbild. LP 2 tycker jag ger bättre livekänsla vid kraftfull musik typ symfonisk musik. Det blir inte så mycket höger/vänster utan en mer storlek. Men det är smaksak. Jag har vänner som tycker det alltid låter bästa i LP 2 och andra som alltid föredrar LP 1. Jag skulle vilja säga lika bra fast olika. Bekymret där bak tidigigare var att där ligger en bastopp som kan röra om det rejält i skallen. Framför allt om man ligger ner i soffan med huvudet på kudden. Det lösta jag (= @Engelholm Audio) genom att sätta dit en V6:a även där. Det kunde gott vara en till men där satte jag ner foten. Så här såg det ut för ca 1 år sedan i själva "apparatrummet" och LP 1
    15 points
  45. P-pan

    P-Pans Musikhörna

    Det var visst någon som beställde minusgrader i veckan ... Åtminstone i Stockholmstrakten. Inte helt lätt att få den nya elbilen på jobbet att gå som man vill och när det dessutom är på tok för många bilar/laddstationer till samma huvudsäkring så gör ju inte det saken lättare. Borde egentligen plocka med mig batteriet hem för att se om det kan göra nytta i anläggningen istället Nej, desto skönare att få komma hem till ett ombonat och musikaliskt "uppvärmt" lyssningsrum... Fint med en x-tra värmekälla så här års men sommaren kan ju bli lite väl överhettad kanske. Jag lär bli varse framåt vårkanten antar jag. So far... riktigt bra återgivning får jag medge, eller rättare sagt, det spelar nog "bästa-möjliga-hittills" sett till mina äventyr med diverse byten, lån och allehanda tester som gjorts de senaste åren... om det nu inte möjligtvis är nyhetens behag som gäller ett tag till... Försteget Janus, från Aesthetix, har jag ju tjuvåkt med tidigare och det som lockade mig mest med just den är nog det inbyggda riaa't. Okej, jag kan väl inte längre se mig som någon sorts motståndare till rör, så där spelar ju förstegsdelen sin roll också, men i stort sätt så var det just riaa-delen som jag föll för när Janusen stod här och spelade första gången. Det finns ju i.o.f.s en helhet att beakta också, om jag ska vara helt ärlig. Så vad gör man när den riktigt första förtjusningen över att ha fått lite nya leksaker har lagt sig en aning ? Man slår av allting och lägger sig och sover ... ??? Nja, inte riktigt va. Den befintliga samlingen med rör behöver ju en genomgång. Det blev ett par riktigt långa kvällar för samlingen visade sig vara lite större än vad jag haft full koll på, åtminstone antalet rör som aldrig testats. Med en inlånad rörprovare så var det bara att skrida till verket. Här skulle det "vaskas guld" bland alla fina nos-rör som trillat in under det senaste året Det visade sig att allt som glöder inte alltid kommer med guldkant. Med tanke på att man ofta får köpa grisen i säcken, då rör-annonser av begagnade rör dyker upp, så är det bara att gilla läget. "Funktions-testad" är ju ingen vidare konditionsanalys inom ramen för livslängd. lekage, mikrofoni mm. Jag ska väl inte klaga allt för mycket för det var åtminstone bara 2-3 st som var helt slut av cirka 70 testade rör. Dessvärre var väl att de finare sorterna kanske inte alltid var fullt så livliga som jag hoppats men värre var nog att det inte var allt för många som gick att matcha. Rörprovaren från Beck är väl inget superinstrument sett till att mäta rör men den är väl antagligen på gränsen för vad en lätt oteknisk hobbyist som jag kan klara av, den duger hur som helst mer än gott i mitt fall. Batchen med rör som för dagen sitter i försteg och riaa-delen ska få sätta sig ordentligt innan det blir tal om några rullningar. Under tiden kan man ju alltid ha span på nya rör... eller förresten... varför inte lyssna på lite musik och bara njuta ? Hoppas ni lyssnar lugnt och länge där ute...
    15 points
  46. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Inspirerad av lyssningar runt hufvudstaden under helgen så fick jag en ingivelse att ställa upp Technics SL-1000 Mk II igen. Det var ett tag sedan den nyttjades och det är inte det att den inte är uppskattad, för det är den... Det är snarare böket med att lyfta ner den från sin förvaringsplats, uppe på en garderob i lyssningsrummet. Den är inte speciellt lätt att balansera runt med på en stege Jag uppskattar vikten till runt 25-30kg! Väl på plats och inkopplad fick den börja mjuka upp sig med lite Tracy Chapman från hennes första platta. Alla som har den vet att det är en välljudande sådan, nästan oavsett press inbillar jag mig? Men, jag hade väntat mig en lite tillbakalutad och saklig presentation från den pickup som sitter monterad på, en Ortofon Cadenza Bronze. Det var inte alls vad jag hörde, det var drag under galoscherna och starka klangfärger och stort engagemang! Det fick mig att fundera, har jag ens lyssnat till Cadenza med Tom Evans tidigare? Eller har den alltid fått spela med Röcklinger? Ärligt talat tror jag att det senare alternativet är svaret. Och då blir följdfrågan, finns det fler parametrar som kan spela roll i den elektriska matchningen mellan phono-steg och pickup än impedans, gain och möjligen kapacitans? För det är ingen tvekan om att jag tyckte betydligt mer om det jag hörde här och nu, med Ortofonen och Tom Evans The Groove+ SRX MkII! Riktigt roligt, att hitta en sån oväntat trevlig kombination i egna gömmor!
    15 points
  47. 15 points
  48. 15 points
  49. Hej! Jag heter Johan och är garanterat audiofil. Och nörd. Tror många audiofiler också har ett nördigt drag som för mig innebär en förmåga och drivkraft att gå ”all in” i en domän. Ett annat begrepp som är närliggande för mig är konnässör som innebär att inte nöja sig med vad som helst utan man är medveten om skillnader. Jag tycker att alla begreppen är neutrala men man kan nog uppfattas som snobbig för man inte gillar Sonus eller konstig för man vet vad ekernipplarna väger på ens MTB... För mig började det med musik. Uppväxt i musikaliskt hem med trumpet, piano, trummor blev det musikskola och sedan klassisk gitarr. Jag ”låste” på gitarr och spelade mycket och lärde mig svåra stycken men brydde mig inte särskilt om olika gitarrer, strängar, nagelbandsoljor eller nagelfilar - det kom långt senare. Påverkad av min pappa och det faktum att vi bodde granne med en hifihandlare som hade en son i min ålder så utvecklades audiofilin ganska snabbt också. Riktig fart tog det under Chalmerstiden på slutet 80/början 90. Jag ser det nog som att jag inom detta område har tre relaterade hobbies: spela gitarr, annan musik (innefattar lyssna på musik, läsa om musik, pyssla med skivor, gå på konserter mm) och hifi (köpa/byta hifiprylar, meckla med stereon men även bygga och mäta, läsa om hifi, mm). Att själv spela musik hjälper mig att förstå musiken och man tränas i att uppfatta små skillnader medan hifi hjälper mig uppleva musik bättre. Hur jag fördelar min tid mellan dessa varierar mycket men jag tror jag mår bäst när det fördelas ganska lika. Kul att det finns ett sådant fantastiskt forum att diskutera sånt här! Tack!
    15 points
  50. musicus

    Musicus stereo...

    Snurr vinyl, igjen Mvh
    15 points
×
×
  • Create New...