Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2020-09-22 in all areas

  1. Följ med mig på min resa genom tid och hifisystem Systemen nedan följer i kronologisk ordning, från mitt allra första egna hifisystem till det nuvarande system som jag har idag. De apparater som är redovisade på bilderna nedan har jag allihop ägt under en längre tid. Många fler apparater har testats, såsom olika CD-spelare, DAC, Förstärkare, RIAA m.m, dessa är inte nämnda då de inte haft en permanent plats hos mig. System nr 1 Signalkälla(1):Toshiba bärbar laptop med Spotify Förstärkare(2): NAD 3020 Högtalare(3): Pioneer HPM100 Kablage: Någon tunn tråd från dåvarande On/off-butiken Minnen/ musik: Detta system hade jag i min första lägenhet - en 1:a med kokvrå på 20kvm i Lund. Jag skäms litegrann än idag över vilken dålig granne jag måste ha varit. Jag spelade hög musik nästan dygnet runt, alla dagar i veckan. Från reggae till omöjlig techno. Högtalarna med sina 12-tums element fyllde upp lägenheten med välljud ganska så enkelt. Detta var i mina öron ett system som inte kunde låta "hårt eller kallt". Allt lät bra på det, även "dåliga inspelningar". Det hade dock inte någon 3d-förmåga alls, inte med de förutsättningar jag gav det iallafall. Det var som att all musik kom från högtalarna och ingen annan stans. Mestadels så spelades det egna spellistor från Spotify, där musiken sorterades efter sinnesstämningen den gav mig. Jag lyssnade på några album, bland annat: Kings of Leon - Because of the times och Lifehouse - No Name Face System nr 2 Signalkälla(1):Toshiba bärbar laptop med Wimp och Foobar kopplad via AUX Förstärkare(2): Yamaha RX430 AV-reciever ≈900kr Högtalare(3): Focal Chorus 806V ≈3000kr Kablage: Någon tunn tråd från dåvarande On/off-butiken Minnen/ musik: Här får jag min första riktiga WOW-hifiupplevelse. Fassan hade några år tidigare köpt samma högtalare på Ljudupplevelser i Ystad. Jag minns att han hade gett ungefär 25-30tkr för ett komplett system med Rotel förstärkare och CD-spelare. Alla tyckte han var galen men Det lät fantastiskt hos dem - varmt, aldrig kallt eller hårt här heller som en ibland kan få höra att Focal kan låta. Jag lyckades få tag på samma högtalare på Rehifi några år senare. Jag minns att det var meckigt att bära högtalarlådan från tåget till den nya lägenheten i Malmö. här bodde vi större - kanske 50kvm med ordentligt kök och så. Jag slänger upp högtalarna på två köksstolar, meckar lite med att frisera kablarna så att de ska gå att koppla in i förstärkaren och så slår jag mig ner framför systemet och slår igång första låten - WOW! Vad fasiken är det som händer? Var kommer ljudet ifrån?! Det är som att högtalarna inte finns och en varm och härlig 3dimenssionell ljudbild mellan högtalarna målas upp. Jag kan inte sluta lyssna och förundras -det fortsätter så hela natten. Här börjar intresset för inspelningskvalitet skruvas upp - Spotify Ersätts med Wimp och FLACfiler på Foobar. Ordentliga stativ införskaffas. jag börjar beta av "Hifi"-album - såsom Radioheads alla skivor och Jazz at the pawnshop. System nr 3 Signalkälla(1&2):Toshiba bärbar laptop med WIMP och FOOBAR, Hegel HD20 DAC ≈8000kr Förstärkare(5): Accuphase E305 ≈15000kr Högtalare(3): Dynaudio Special 25≈20000kr Kablage(4): Monster cables från Elgiganten Minnen/ musik: Detta är en period där jag har börjat att läsa i olika hififorum och tidningar. Jag har varit väldigt nöjd med mina Focal men läser att det finns mer och BÄTTRE. Focalerna är bara speciade ner till 55Hz med sitt 6tums element medan i Special 25 så sitter det 8tummare, som ska klara ner under 40hz! Jag kan inte låta bli, så säljer mitt system och införskaffar ett nytt - Världens bästa stativare någonsin säger kritikerkören om Special 25. Här börjar min huvudvärk. För första gången så blir jag tudelad. Bra inspelningar låter helt fantastiskt! men dåliga skär i huvudet på mig. Jag blir snabbt lyssningstrött och känner inte samma hifi-glädje längre. Vad fan har jag gjort? Införskaffar en ny förstärkare och en DAC men ingen av dem tycks tämja högtalarna. När jag har gäster så kan jag inte längre spela vad de önskar, utan måste själv välja speciella låtar som funkar. Jag säljer mina "speciella" Dynaudio med lite vemod efter bara 3 månader - tänk om jag bara inte lyckades få dem att spela ordentligt? Vad gjorde jag för fel? System nr 4 Signalkälla(1&2):Toshiba bärbar laptop med WIMP och FOOBAR, Hegel HD20 DAC ≈8000kr Förstärkare(5): Accuphase E305 ≈15000kr Högtalare(3): Martin Logan SL3≈18000kr Kablage(4): Monster cables från Elgiganten Minnen/ musik: Från att ha fått hifisjukan till att blivit av med den igen så stöter jag här på det bästa ljudet jag haft hittills, helt oväntat. Det är hos Rehifi igen, jag är där för att åter köpa någon liten stativare liknande Focalerna som jag haft tidigare. Med mig är min bror, för skojjs skull börjar vi lyssna på de dyra högtalarna i butiken. Vi är helt ensamma där och känner att stämningen är god. Åter igen så blir det lätt för skarpt för bägge av oss på de dyrare högtalarna - ingen återger ljudet så som vi vill. Vi prövar även några billigare Cabasse, som i ljudkaraktär och utseende borde vara rätt för mig, men magin uteblir. På skämt säger jag att vi borde koppla in de där stora Martin Logan. Och ja jävlar. Jag och min bror blir stumma, efter några låtar så tittar vi bägge på varandra och bara ler. DET är precis DET vi var ute efter. Jag börjar komma på en massa försvarstal till vad jag ska säga till sambon i huvudet medan vi åker och hyr en större bil för att få hem dem. När vi kommer hem börjar min sambo gråta för att de är så stora, hela vardagsrummet känns fyllt. Men Wow vad bra det låter! Här är hifin på topp! jag har flertalet bjudningar med släkt och vänner och alla sitter och blundar och njuter av det som kommer ut. Det är helt otroligt vad bra det låter. Framförallt röster - här börjas de lyssna på Cassidy, Zelmani, Krall, Willie Nelson osv. System nr 5 Signalkälla(1&2):Toshiba bärbar laptop med WIMP och FOOBAR, Hegel HD12 DAC ≈9000kr Förstärkare(4): Hegel H80 ≈10000kr Högtalare(3): Focal Aria 926≈25000kr Kablage(4): Monster cables från Elgiganten, Chord signalkablage Minnen/ musik: För att göra sambon nöjd så letar jag nu efter högtalare som är vita och passar in i en modern tråkig lägenhet. Focal släpper lägligt nytt och min fassa skickar något sms om att det är drömhögtalare för honom. I samma veva får han en hjärtattack och får opereras. Jag tänker "YOLO" som en oftast gör när en känner döden nära och bestämmer mig för att köpa en helt ny anläggning på Ljudupplevelser i Ystad. Det lyssnas på Monitor Audio men Focalerna är de som på plats låter bäst i mina öron. Jag köper även en helt ny DAC, Hegel HD12 för nästan 9000kr. Rabatten jag fick var ett par signalkablar från Chord, lite besviken över det idag fortfarande En hade hört innan att när en köper nytt så drar alltid handlaren av en del. När fassan kommer hem från sjukhuset så har jag kört högtalarna till dem som överraskning och det spelas Peps Persson och dansas för glatta livet, som en hyllning till livet. Focalerna är bra, men inte så som alla omdömmen sagt, basen blir för bummlig och jag väljer att sälja dem, förlorar en massa pengar och tänker att hifi är skit. System nr 6 Signalkälla(1):Toshiba bärbar laptop med WIMP kopplad via aux Förstärkare(2): Audio Pro Stereo one ≈2000kr Högtalare(): Kablage(): Minnen/ musik: Första hifimässan jag gick på i Malmö var innan mitt riktiga hifiintresse börjat. Jag minns det som att Öresundsbron invigdes samtidigt men jag kan ha fel där. Den stereo som då lämnade störst avtryck var Audio Pros Stereo One - hur kunde ett så litet system ha den auktoriteten? Efter att ha sålt ett "dyrt" och "stort" system så var det nu perfekt att börja jaga en Stereo One - för att se vad den kunde. Basen är bland de mest rumsfyllande jag haft men det är inte mycket mer än så. Det lyssnas nu en del på Madonna och James Blake. Efter ett halvår börjar hela stereon spraka och ger tillslut upp. Jag skänker bort den. System nr 7 Signalkälla(1&2):Toshiba bärbar laptop med WIMP kopplad via Hegel HD20 ≈4500kr Förstärkare(4): Musical fidelity M6i ≈10000kr Högtalare(3): Dynaudio Contour 1.3SE ≈10000kr Kablage(): Chord Signature 2m ≈4000kr Minnen/ musik: Efter något år utan en "riktig" anläggning hemma så är det dags igen. Denna gången återigen till Dynaudio men matchat med Musical Fidelity denna gång. Åter igen så har jag ett system som verkligen kan imponera. Musical Fidelity kan verkligen "smälla till" jämtemot de tamare förstärkarna som jag haft förut. Med denna anläggningen flyttar vi ut till vårt nuvarande boende på 70m2. Tyvärr så finns samma sjukdom kvar - systemet blir för vasst för mig för lätt. Jag prövar att för första gången laborera med lite dyrare högtalarkablar, det gör skillnad men inte tillräckligt. Testar även Vinyl, Rega RP3 och Rega fono men inte heller det blir rätt. Behåller systemet ändå i något år då det låter riktigt jäkla bra med rätt musik. Här spelas nu mycket Ben Howard och Rolling stones. System nr 8 Signalkälla(1):Toshiba bärbar laptop med Tidal eller Ipad Förstärkare(2): Audio Pro A40 Högtalare(): ≈10000kr Kablage(): Minnen/ musik: Försöker i några månader bli vän med Audio Pros 40års jubileums Bluetooth högtalare A40, den är jäkligt fin men magin uteblir. Tillochmed Sambon tycker att musiken känns livlös emellanåt jämfört med det gamla systemet. System nr 9 Signalkälla(1):Toshiba bärbar laptop med Tidal Förstärkare(2): Hegel H390 ≈40000kr Högtalare(4): Audio physics Scorpip 25 + ≈35000kr Kablage(3): Chord Signature 2m ≈4000kr Minnen/ musik: Detta systemet känner jag att jag hade velat spendera mer tid med än jag gjorde. Alla produkterna är verkligen topp. Det enda som jag kunde klaga på var att fötterna till högtalarna kändes undermåliga för något som i nypris kostar närmre 80tkr. Nu var jag plötsligt uppe i en prisnivå där sakerna bara tvunget måste låta magiskt. Men de gjorde det aldrig hemma hos mig. Det lät bra med allt, men inte mer än så. Ljudet var varken kliniskt eller varmt. Opersonligt är det närmsta jag kommer. I samma veva får jag in en ny kärlek i systemet: Thorens Td125 med SME3009 och Nagaoka puppa. System nr 10 Signalkälla(1):Thorens TD125, ≈4000kr Förstärkare(2): Accuphase E480, AD50 Phonokort ≈80000kr Högtalare(4&5): Rel T7i sub och Harbeth 30.2 ≈40000kr Kablage(3): Chord Signature 2m ≈4000kr Minnen/ musik: Jag är nu lite i desperation, jag väljer att sälja av alla mina aktier och satsa allt jag har på min stereo. Jag tror ändå inte på aktiemarknaden och på att spara. Hur ska världen någonsin kunna bli jämlik? Olle på Ljudupplevelser har i många år talat gott om Harbeth och dess ljudkaraktär tilltalar mig. Jag åker även upp till Don(GÖK) i Kristianstad och lyssnar på hans Harbeth. jag förstår ganska snabbt att detta är för mig. På blocket finner jag ett par 30.2 till ett helt ok pris med stativ. Jag får tips om att drömmatchning är Accuphase. I Norge hittar jag en ny E480 till ok pris... tror jag. Jag var då en av de få oinvigda som inte visste att alla varor från Norge måste beskattas, jag åker på ett 25% skattesmäll och börjar nästan lipa. På plats är det ett väldigt vackert system. Ett en inte ens behöver lyssna på, det räcker att titta på apparaturen för att komma till ro. Första skivan som spelas är Eva Cassidys - Songbird, en skiva som jag och sambon hört 1000-tals ggr i olika system men som nu får oss bägge att börja gråta. Tyvärr klarar jag inte av att det inte är en fullregisterhögtalare - försöker med subbas men blir inte helt nöjd. System nr 11 Signalkälla(1&2):Kuzma Stabi ref med Stogi ref tonarm, ≈45000kr Schiit Mani Phono ≈1500kr Förstärkare(3): Pass Labs INT30A ≈35000kr Högtalare(5): Verity Audio Parsifal Anniversary ≈135000kr Kablage(4): Supra Sword 3m ≈4000kr Minnen/ musik: Sedan 2013 har jag haft våta drömmar om Verity och Kuzma. Jag tror de flesta normalt funtade hifimän någon gång har haft det. För min del började det med att jag jobbade i samma projekt som @calle_jr och där jag första dagen blir introducerad till Calle av en projektingenjör som säger " Calle är den smartaste personen jag någonsin träffat" och det får jag själv bekräftat flera gånger under projektets gång. Bland annat ber mig Calle att räkna ut formler för hur reflektorerna i den stora konsertsalen ska styras. Min hjärna brinner nästan upp och jag hinner knappt ta ett andetag innan han har en hel sida full av formler. Jag kan förstå en del - en annan del är över min nivå. Och jag kom direkt från skolan, jag borde ju ha någon matte någorlunda färskt. Före jag beställer mina Verity så är jag en hårsmån från att köpa ett par Devore O/96, men köparen ångrar sig medans vi sitter och provlyssnar. Han kan inte släppa dem. De låter för bra. Arg men mest besviken åker jag hem. Väl hemma ser jag dessa Verity på Audio markt och trycker på köp. Jag tänker vänta lite med omdömmen och så på min nuvarande anläggning så avrundar här, hoppas att det har funnits någon behållning för dig som läst - om du ens kommit hela vägen hit så ska du ha en eloge bara för det från mig. Fortsättning: Högtalarna köptes på Audiomarkt - inte från en person utan från en Hifi-butik i New York. Paypal strular med min betalning och det tar några kallsvettiga dagar att få den verifierad. Jag tar pengar från min och sambons gemensamma sparkassa som är dedikerad åt framtida husköp för att finansiera högtalarna. I samma veva väljer jag att uppgradera skivspelaren från min beloved Thorens till Kuzma Stabi ref, även denna köper jag på Audiomarkt. Ett fint år i bluesens tecken tar sedan form, jag dyker djupare i Freddie, Albert och B.Bs kataloger. Artister som Peter Green, Mike Bloomfield och Bill Frisell kommer in i mitt liv. Jag får även smaka på lite klassisk musik, dels i form av en ärvd flyttkartong med diverse kompositörer men även genom tips här på forumet. Det här är på något sätt kulmen för mig i min hifiresa. Jag har nått så långt som jag egentligen aldrig trott att jag skulle komma, även om jag är väl medveten om svagheterna i mitt system så anser jag att mina grundstenar på plats - ett par högtalare, en förstärkare och en skivspelare som jag borde kunna leva lyckligt med i resten av mitt liv. Jag skriver borde då det är en bitterljuv upplevelse som jag får erfara. Mitt rum med en uppmurad eldstad som dessutom är dåligt placerad gör så att jag inte kan ha en optimal placering av anläggningen samt så ställer min ekonomi till det. Jag har en fin anläggning men jag har inte råd med musik... Ett häftigt år blir det innan jag bestämmer mig för att sälja av anläggningen och nedgradera. System nr 12 Signalkälla(1&2):Clearaudio Concept MC ≈ 15000kr Rega Aria mk2 ≈8000kr Förstärkare(3): Pass Labs INT30A ≈35000kr Högtalare(5): Audiovector SR3 Avantgarde Arreté 45000kr Kablage(4): Supra Sword 3m ≈4000kr Minnen/ musik: Som inbyte mot mina föregående Verity-högtalare så accepterar jag ett par Audiovector SR3 Avantgarde Arreté, en Lumin D2 + pengar. Kuzman säljer jag på hifitorget och delar av pengarna använder jag till att köpa en ny skivspelare och ett bättre RIAA. Resten av stålarna får åka in på köpa-hus-kontot igen. Det känns som att jag kan andas ut igen. Audiovectors SR3 Arreté har jag haft koll på sen hifimässan 2015 i Malmö, där jag och min bror ansåg att de stod för bästa ljud där på mässan, vi tyckte tillochmed att de lät ännu bättre än storasystern SR6. Så det har varit en högtalare som jag länge velat prova i hemmamiljö. Första intrycket är att de känns nästan lite som leksaker jämtemot de gamla högtalarna - halva vikten ungefär. Detta gäller även för skivspelaren, Kuzman kändes och var byggd på ett sätt som om den säkert kommer att överleva mig här i jordelivet medans på Clearaudion så är allt mer delikat. Som tur är så låter det riktigt bra härhemma trotts leksakskänslan. Över förväntan - inte med samma realism och djup som med förra anläggningen men kanske mer lättlyssnat i vissa aspekter. Vad som överraskar mest är att jag inte blir imponerad av ljudet som kommer från Lumin - det var nästan den produkten som jag såg fram emot mest att få ha här hemma - en bra digital källa och streamer. Jag gör flera test härhemma och jämför den mot min gamla Chromecast... jag föredrar uteslutande ljudet ur Chromecasten. Även med uppgraderad strömkabel så är resultatet det samma. Efter 2 veckor så får den vandra vidare. Under den här perioden så lyssnas det mycket på Bill Callahan, Songs:Ohia och Buddy Guy härhemma.
    31 points
  2. 10års- jubileum för denna tråd och 1.000.000 views Tänkte väl inte det skulle bli en sådan långkörare då jag drog igång tråden 2011-06-26 precis då jag fick hem mina Sonus faber Amati Futura. Jag bestämde mig då för att gå mer systematisk tillväga för att matcha ihop mitt system. Inte bara blanda produkter utan att testa. Jag märkte att det var bra för mig själv att tänka till om vad jag håller på med i systemet och formulera mina tankar och åsikter. Jag kan gå tillbaka och se hur jag tänkt eller tyckt. Utan all kunskap som alla forumvänner bidrager med hade detta inte blivit någon tråd av intresse. Jag hoppas min resa med bilder och text kan bidraga med något till andra. Man kan läsa det som bra eller dåliga exempel på hur man kan gå tillväga så man hittar sin personliga väg i denna hobby. Jag beskriver ju bara min högst personliga väg och intresse för musik och HiFi. Det är inte slut med detta. Jag fortsätter som vanligt att skriva av mig tankar och funderingar och redovisar vad jag gör ihop med bilder. Så häng med ett tag till ni som vill.
    27 points
  3. Apexorca

    Marten gasar på.

    När Leif bad mig ta med "lite rullband" blev jag inte mindre sugen på denna övning. De hade rullat fram Lyrek Frida, som jag påstår att jag känner till mycket väl. Den fick spela några Analogue Productions/Acoustic Sounds fina Masterband och lite andra album på R2R. Michael Jackson-Thriller, Sade-Diamond Life, Kraftwerk-The Man Machine, Cannonball Adderly-Somethin' Else, Shelby Lynne-Just A Little Lovin. Alla i extremt bra versioner. OM man nu jämför dessa båda rum så är karaktären på det mindre rummet lite mer som i ett bra vardagsrum. Så som jag känner igen musiklyssning från bra rum. Sweet spot var trimmat och kompletterat med några vingar. När albumet Somethin' Else drog igång hände något. Bröderna stelnade till, tappade talförmågan, fick något glasartat i blicken och Jörgen drog sig, inspirerad av Kraftwerks allbum vi precis spelat, robot-likt mot sweet spot. Strax efter kommer Leif. Det syntes att det var något som grep tag i dem. De har ju hört säkert tusentals timmar på denna högtalare, men något var nytt i upplevelsen. Jag kan ju inte veta vad de upplevde men det såg ut som de var imponerade av vad denna Coltrane kunde prestera. Det var säkert inte lika lätt att bocka av alla de goda egenskaperna som i det stora rummet, men det var en musikupplevelse av sällan skådat slag. Jag har sett tillverkare tala gott om sina högtalare eller produkter förut, men det här var något annat. De var innerligt tagna av denna musikupplevelse på djupet. Detta album som Jörgen och Leif har som en av deras favoriter hade de aldrig upplevt på detta fantastiska vis. Vi var inte åskådare till musiken, vi var mitt i den. Jörgen försöker sätta ord på det... ... Jag kan bara hålla med. Detta är troligen bland de bäst återgivna musik via Hifi som jag hört eller kanske till och med den bästa. Jag har några jag samlat på genom åren och vissa har varit i München. Kaiser, Verity Audio, Wilsson, Sonus faber, mfl , Men detta slår nog allt jag hört i München. Vän av ordning kan tycka att jag skall förklara att rummen i München inte är lika bra som Martens "lilla rum", men jag ser nu bara till den rena upplevelsen och då räknas ju rummet in i det. Detta system i detta rum hade det bästa av både HiFi-hjärna och hjärta i perfekt kombination. Jag väljer ofta hjärtat för hjärnan när jag lyssnar men här var allt på plats. På riktigt. Jag älskar den alldeles för ovanliga dynamiken, trycket och fysiken i mellanbasen som slår dig i bröstbenet. Det finns här. Botten är varm djup kraftull och definierad som jag kanske aldrig hört, detta med en hel del krydda av upplösning, klang och värme i en balans som jag nog aldrig hört. Jag kunde verkligen inte hitta något som inte överträffade det jag gillar med att lyssna på musik. Det är sant och ingen skitsnack. Så klart kan inte alla älska samma typ av återgivning och som Leif är inne på så kanske inte högtalarens alla parametrar visar sig i rätt proportioner. Kanske inte heller för att höra allt som händer i en mångmiljonshögtalares återgivning, men musikupplevelsen var för mig var något unikt. Jag får tack för att jag fick vara med om detta och särskilt i så nära anslutning till förra gången. Det var verkligen lätt att uppleva skillnaderna, För mig har det flytta gränsen för den bästa ljudåtergivning jag hört och det kommer tillhöra en av mina viktigaste hifi-upplevelser hittills. Så slutsatsen blir att denna Coltrane och Parker trio faktiskt har samma typ av sound i detta rum. Men Coltrane är bara såååå mycket mer av allt bra. @octavia rs Med min smak är upplevelsen med Marten Coltrane bättre med MSB monoblocken än vad Magico lät i demorummet de spalade i nere i München. Marten spelade ut mer var varmare med mer kropp än Magico. Det var ett tag sedan jag lyssnade på den demon med Magico i München, men jag har ett hyggligt tydligt minne av upplevelsen där.
    26 points
  4. Hej igen, idag kom min egendesignade bänk från snickaren! Denna gång i valnöt och med Nero Assoluto sten. Storleken är anpassad för Brinkmannen som skall komma om några veckor. Jag kör än så länge med Novibra gummi mellan stålskenorna och graniten. Fötterna är Finite Elemente Cerabase-gillar dom då de är enkla att höjdjustera så allt blir i våg. Detta system är i ständig förändring pga projekt Mandrake som jag kommer återkomma till. Ställde in lite grejer för att spela: Shopper fixad Thorens Td124, HAT ström, emt 997 arm, Koetsu Jade platinum, Consolidated silver SUT, Shindo Monbrisson, Shindo Montrachet, torus trafo, Linn Akkurate Ds, kablar mest Luna...
    24 points
  5. Idag brände det till. Ett telefonsamtal efter två månaders väntan och idag kom leveransen. Men var fan skall jag placera den. 26 grader kl 18:00, vindstilla, 20 grader i havet... Den får bli kvar i lådan i väntan på bättre hifi-väder... Ett kvällsdopp känns mer korrekt en kväll som detta. Fortsättning följer när högsommaren pausar lite.
    23 points
  6. musicus

    Musicus stereo...

    Oppsettet hadde vokst seg ut av racket, ingen nye komponenter men nytt å större rack! Quadraspire Acryl Ref L Ikke minst tror jeg acryl er ett bedre underlag enn glass, kanskje en lydmessig gevinst også... mvh
    22 points
  7. Peo

    Peo's prylar

    Jag tänkte göra en kort sammanfattning av det gångna året. Det har inte varit några stora förändringar i anläggningen sen sist, men det har faktiskt blivit ett nytt RIAA-steg. Mitt älskade Whest PS.30RDT SE har otippat ersatts av ett annat RIAA, det blev ett Whest PS.40RDT SE istället. Bra blev ännu bättre, Whest's utveckling går verkligen framåt och det med rejäla steg. Whest har med PS.40RDT SE flyttat fram gränserna ytterligare och faktiskt lyckats göra ett förb____t. bra RIAA ännu bättre. En uppsättning (8 st) IsoAcoustics Iso-Puck Mini införskaffades för att se om den typen av fötter gör samma nytta under apparaterna som under högtalarna. För att göra en lång historia kort. Störst skillnad i anläggningen gjorde de under min Nordost Thor, något jag har väldigt svårt att förklara, men det blev tveklös en förändring till det bättre. Försteget påverkades minimalt, RIAA-steget påverkas, men i förhållande till originaltassarna är skillnaden väldigt liten. Mest nytta gjorde de faktiskt under 3D-skrivaren och i stort sätt alla "ringningar" försvann. Utan -> Med Iso-Puck Mini Innehållet på Euphonia har förändrats med tiden och den relativt strikta hifi/musik-linjen som var ett signum förr har sakta suddats ut. I dag handlar trådarna om allt möjligt från mat, dryck och datorbyggen till kaffekokare och därför kan jag väl med gott samvete blanda in lite 3D- printing också. Det går faktiskt att göra mycket användbara prylar (även hifi-relaterade) med en 3D-printer och här kommer några av mina alster. För att inte robotdammsugaren ska våldföra sig på mina högtalarkablar har de fått en upphöjd position. En 3D-printad "bro" går från slutsteget och fram till respektive högtalare. Eftersom de nätkablar som jag har fastnat för är både styva och tunga behövs en mekanisk avlastning vid IEC-brunnen. Det finns att köpa liknande stöd från t.ex. Furutech, men då till en helt annan prislapp. Min skivspelare är flytande upphängd och kabeln från tonarmen påverkar upphängningen i den hörnan, inte mycket, men..... Ett motsvarande stöd anpassat för den kabeln löser det "problemet". Sista varvet läggs på foten till en kabelavlastare. Mina undersökningar av hur nätkvaliteten förändras under dygnet och året och i vilken omfattning den påverkar ljudet (hos mig) fortsätter oförtrutet. Jag har förstått att vissa önskar ett enkelt och kortfattat facit i ämnet, men något sådant blir det inte från mig eftersom min uppfattning är att ingen anläggning (inkl. sin nätmatning) är den andra lik och därför finns det heller ingen mirakelmedicin som fungerar för alla. Jag har i dagsläget samlat på mig några månaders mätvärden av nätets spänning, frekvens, THD och förekomsten av övertonerna 2-20, men det är för tidigt att dra några större slutsatser ännu. Vid (nästan) varje lyssningstillfälle för jag en enkel form av dagbok över hur jag upplever ljudet och i efterhand jämför jag mina anteckningarna med mätvärdena för den aktuella tiden. Det enda jag kan säga så här långt är att min dagsform oftast spelar större roll än nätets (utifrån de parametrar som jag loggar), men ett av få samstämmiga tillfällen är förekomsten av jämna övertoner och 0,5-0,6% av t.ex. 4:e och/eller 6:e överton tycks påverka betydligt mer än 1,5-2% av de udda. Min dedicerade Hifi-matning har kompletterats med kontinuerlig mätning/loggning av spänning, ström, aktiv effekt, reaktiv effekt, skenbar effekt och effektfaktorn. En sak som jag har konstaterat tack vare denna mätning är att anläggningen drar betydligt mer dynamisk effekt från nätet än vad jag tidigare trodde, mina tidigare mätningar har troligtvis varit alldeles för medelvärdesbildade för att avslöja detta fenomen. En helt vanlig kväll med musiklyssning på "normal" lyssningsvolym (för en som bor i lägenhet (och är nykter)) genererar momentanvärden på >1100 W från nätet. Bilden nedan visar effektförbrukningen (aktiv effekt i W) för RIAA + för- och slutsteg under ett dygn. OBS! Grafen visar ljudanläggningens förbrukning från nätet, inte utmatad effekt till högtalarna. Jag startade upp förstärkaren från standby vid lunch, spelade lite svagt under eftermiddagen och satte mig för att lyssna på skivor vid 18-tiden. Spelningen pågick fram till 23 när det var dags för sängen. De nya mätningarna har gett mig en ny infallsvinkel i frågan varför resultatet alltid blev som det blev när jag har försökt kompensera en svag nät- matning med passiva strömrenare. Jag ska inte fördjupa mig i detta här och nu, det är definitivt överkurs. 2020 har varit ett socialt avslaget år för min del och mycket av "överskottstiden" har använts till musiklyssning. Det har inte blivit så mycket nya skivor som vanligt, jag har istället botaniserat i min skivsamling och lyssnat på många gamla höjdarskivor som redan fanns i samlingen. Det är så mycket musik som jag inte har hunnit med att spela efter de senaste årens uppgraderingar och jag bara sitter här med ett fånigt leende på läpparna och njuter. Jag är supernöjd med ljudet. Ha nu ett gott 2021 och var rädda om er. /PEO
    22 points
  8. musicus

    Musicus stereo...

    Nu har har man värt på plats några dagar i nya lägenheten, i nya staden i det nya livet...men livet handlar ju om mer enn bara ljud og och musik... På en klippa i Bohuslän en söndag i Augusti, en ny epok tar vid!! mvh
    21 points
  9. Hej alla! Tomas heter jag och är ny på detta forum(tänkte lägga in en presentation vid tillfälle. Är just nu mitt i husbyte/flytt). Dock är jag inte nyfrälst och hängde en hel del på hififorum för många år sedan. Jag är nog hårdkokt audiofil. audio = ”jag hör” eller enkelt, ljud fili = ”kärlek, vänskap; dragning till” jag har ALLTID älskat ljud och teknik. Missförstå mig inte. Jag älskar även musik, nästintill lika mycket. Vilket gjorde mitt val att bli ljudtekniker framför musiker naturligt. När t.ex min fru lyssnar på musik lyssnar hon på texten(om sång finnes) medan jag sällan hör ett enda ord. Jag har alltid uppskattat sång som ett instrument. Älskar sång lika mycket, men utifrån olika perspektiv. När frugan lyssnar på instrument hör hon skalor, takter och uttryck. Jag hör ljud, klang, akustik och mixning etc. och stör mig inte så mycket på musikaliska felaktigheter men däremot om t.ex gitarren, rösten eller mixen är sunkig, vilket hon inte bryr sig om. Men vi förenas i känslan som musiken/musikern förmedlar. Så denna hobby är som klippt och skuren för mig. Speciellt då jag särskilt uppskattar en sjyst livespelning. Tyvärr så misshandlar många tekniker ljudet vid många spelningar vilket dödar spelningen för mig. Med en riktigt bra musikförmedlare kan jag istället njuta lite ”live” hemma i lugn och ro. i kölvattnet av det blir det en hel del mer och mindre dyr elektronik vilket jag inte för mitt liv kan förstå varför man skulle skämmas för, tvärtom. Jag har slitit som ett djur för att jobba ihop pengar. Jobbat hårt med efterforskningar och lyssningar för att pussla ihop ett system jag är nöjd med. Åkt runt halva Sverige, ner till danmark och tyskland och hämtat grejer. Tack för ett fantastiskt forum❣️
    21 points
  10. Det börjar fylla på med prylar. Inte optimalt men kul att testa. Downsizing står inte på agendan just nu... Bi-ampingvisionen fortsätter. Nu blir det lättare eftersom alla slutstegen är insamlade. Kalla som en piggelin kopplas prylarna upp. Jag får upp värmen fortare än stegen. De är tunga att flytta runt. Prylarna kommer nog behöva något dygn innan det släpper loss helt. Efter lite strul med att höger kanal på Krell 350Mc så hittades felet. Troligen ett fabrikationsfel!!! Ett kort hade för hårt fastnypta kontakter vilket gjort kontaktytan dålig och glappade. Det orsakade problem med biasregleringen och det blev varmt. Stort tack till Björn Haglund som på 4e försöket hittade detta luriga fel och tack till Akkelis hjälp också. Nu har jag kopplat upp det hela och kör med min gamla Synergistic Research resolution referense X-serie ht-kabel med elektronisk skärm som jag sparat i fall att. Det passade ju bra nu. Den går från Krell 400cx till Deep Low ingången på The Sf. När jag testade Synergistic Research resolution referense X-serie mot Nordost Odin för många år sedan var Odin klart bättre uppåt i registren, renare klarare friskare, men Synergistic Research resolution referense X-serie var krafigare i botten och varmare (för varm i jämförelse). Så jag tar Synergistic Research resolution referense X-serie längst ner i frekvenserna. Odin går från Krell 350Mc till Low och Mid/Hi. Cast från försteget Krell KCT till slutstegen. Jag hör att något hänt direkt när jag startar is-blocken. det är något i mellanregister och toppen som verkar lovande. Basen bumlar lite, men det har det gjort tidigare när det varit svinkalla steg. Kalla steg låter som de låter, men efter någon timma rättar detta till sig. Skall bli kul att höra mer i helgen
    19 points
  11. Bild på huset 🙂
    18 points
  12. Detta nyår blir sig inte likt något annat nyår i vår tid. Inga fester inne. Så klart. Men ute kan man vara. Så vi körde nyårsfest ute medans det var ljust. Infravärme, varma klädet som tål lite skurar, goda vänner på avstånd, skumpa och lite bra mat, hummersoppa från termos och en bluetooth-spelare gjorde susen. (Tackar IPhone för bilderna) Fick inte till nyårsbilden med brudarna som klänger på The Sonus faber i år men väl på Soundboks'en. Bra att den och brudarna är regntåliga. Gott nytt år på er.
    18 points
  13. Jag har gjort en större öppning till lyssningsrummet. Det är lite klurigt att montera en avväxling ensam, men det gjorde stor skillnad. Det blir mer utjämnad efterklang i basen, men framför allt får jag in mer naturligt ljus i rummet, och det blir mer en sammanhängande vistelseyta än ett avskilt rum. Vy från köket: Vy från hifi:
    18 points
  14. Josaa

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Hej! Jag heter Josaa och har tidigare presenterat mig lite på andra ställen. Inspirerad av Apex mfl så tänkte posta lite bilder och texter kring mina äventyr inom Hifi. Jag kommer också presentera mina tre system (moderskeppet, stugan, och Mandrake) i sinom tid. Det stora som hänt på sistone var att jag var hos Daniel och lyssnade på Brinkmann Balance mot Taurus och det slutade med en beställning. Detta förde även med sig att jag blev tvungen att stuva om mitt ”Mandrake” system som jag har i ett attefallshus på tomten. Nero Assoluto stenen kom i bra våg med hjälp av Bitumen och novibragummi. Där skall bänken stå. Jag kommer tillbaka...
    17 points
  15. Över 200 Wing och Wave moduler packade i 4 containrar är på G till Japan och CA Som grädde på jubileums moset väntar 50 Golden Crystal moduler att bli hämtade i SMT:s lager i Älvsjö Destination Vietnam
    17 points
  16. Neve

    Neve…uppbyggnad pågår

    Nu har jag lyckats få till det med bilder och tänkte starta en tråd för dokumentation. Vi har Precis flyttat in och har fortfarande inte tömt alla flyttkartonger än, så ni får ha överseende med stök och oordning ett bra tag till. I princip allt i hela detta rummet kommer att bytas ut, byggas om och snyggas till närmsta ca2 åren. Det kan ju vara roligt att blicka tillbaka om ett par år och se utvecklingen. Har precis beställt första uppgraderingen med lite tillbehör, men såhär ser det ut just nu: och en obligatorisk glödbild:
    17 points
  17. lindome

    Tar resan slut.....

    Uppdatering våren 2021. I denna sporten(hifi) får man aldrig stå still..... Eller så gör man exakt det och är nöjd Alla tillverkare vill sälja, och då gäller det att kränga fler enheter av befintliga modeller eller att ta fram nya och övertyga marknaden att dessa är bättre. Lyckas man med båda delarna så går man definitivt framåt och uppåt i värdekedjan. @A/Wing. hade ju en tes om att han "äntligen var nöjd".... Jag får nog erkänna att jag tillhör den skara som är nyfiken på nytt, uppgradering eller andra vägar att hitta ytterligare välljud. För några månader sedan ryktades det om att Reidar Persson skulle sluta tillverka den stora högtalaren Magna Musicum (tidigare kallad Grand). Samtidigt meddelade Hr Persson att han gjort en sista? stor förändring/uppgradering på denna högtalare. I framtiden kommer den välkända pyramiden vara lite mindre till omfånget och med en 8 tummare istf dagens 10 tums bas. Jag blev rätt skeptisk till att göra nån förändring, skall jag verkligen investera mer igen? Tiden har gjort sitt och jag har även haft möjlighet att lyssna på den uppdaterade modellen hos några Respons vänner. I förra veckan hämtade jag mina uppgraderade Respons hemma hos Reidar på Tjörn. Det som förändrats är: - Nya mellanregister - Ombyggt(nytt) filter - Filtret har fått ny placering på bottenplattan, viktbalanserat på 3 punkter - Ny reflex bakåt för mellanregister - Ny intern kabeldragning Jag upplever en klar förbättring, redan när jag kopplade in högtalarna på kall elektronik som inte varit igång på över en vecka så märktes det skillnad. Basen är rappare, röster mycket tydligare, ännu mer sömlöst mellan registerna. En homogen högtalare som blivit "snabbare" och samtidigt behåller det härliga bottendraget som alltid funnits där
    17 points
  18. Peo

    Peo's prylar

    Det är två apparater/maskiner i hushållet som jag har förälskat mig i och som verkligen har förenklat min tillvaro. Den ena är robotdammsugaren och det andra är min nya skivtvätt. Eftersom detta är ett hifi-forum så ska jag enbart hålla mig till den sistnämnda. Efter en tid med många frågor adresserade till tillverkare, säljare och användare över hela världen blev det till slut en ultraljudstvätt, en Degritter. Jag har inte för avsikt att skriva en recension, det har tillräckligt många andra redan gjort, men jag kan stämma in i deras lovsång. Den är fantastiskt smidig att handha och den gör vad den ska. När detta skrivs har jag tvättat 92 skivor och resultatet är över förväntan. Redan antalet tvättade skivor (92) skvallrar om hur smidigt den är, jag har totalt orkat tvätta 183 skivor med min vacuumtvätt på 8 år. Stoppa i en skiva, tryck på knappen och nästa gång man går förbi är skivan klar. Jag hade ju problem med att lufttorkade skivor hade högt bakgrundsljud (med en Audiodesk), det problemet har jag inte med denna tvätten. Den filtrerar kontinuerligt ytvattnet under tvättcykeln och jag har inte märkt att den lämnar något skit kvar på skivan. Så här ser filtret ut efter 25 skivor. Jag byter både filter och vatten efter 25 tvättar. Då tillgången på milliQ-vatten snart försvinner (jag ämnar gå i pension) har jag har förberett mig och testat om det är någon skillnad på de olika vatten som jag kan tänkas användas sen. Degritters manual säger följande: Många tillverkare skriver "Destvatten" som rubrik på etiketten, men det betyder inte att det är destillerat vatten. Man har tydligen valt att kalla demineraliserat/avjoniserat vatten för destvatten, vilket definitivt inte ska förväxlas med "äkta" destillerat vatten. "Destillerat vatten är vatten som genom destillation har gjorts mycket rent från lösta och uppslammade ämnen såsom metallsalter och mikroorganismer, som finns i vanligt, odestillerat vatten. Destillering innebär att vattnet kokas och övergår till ångfas varefter ångan kondenseras ner i ett rent kärl." "Demineraliserat vatten, även kallat avjoniserat vatten är vatten som har gått igenom ett par av jonbytarkolonner (Anjon, Katjon), så att alla positiva joner byts ut mot H3O+ (flera oxoniumjoner, om det var en jon med större laddning än +1) och alla negativa joner byts ut mot hydroxidjoner. Eftersom det blir lika många oxoniumjoner som hydroxidjoner (det måste ju ha funnits lika många positiva som negativa laddningar från början) blir det bara vatten på slutet. Däremot kan till exempel socker eller etanol ta sig igenom kolonnerna, eftersom de inte är joner." Demineraliserat vatten kan även skapas med en teknik som kallas omvänd osmos. Det som av vissa tillverkare kallas för batterivatten är nästan alltid någon form av filtrerat/demineraliserat vatten och är avsett för blybatterier, ångstrykjärn, luftfuktare o.s.v., men duger det till skivtvätten? Det är just det som jag ville veta. Bara för att XX har sagt att det går bra med... så är inte jag övertygad. XX må (i det här fallet) vara tillverkare av skivtvättar eller av "rent vatten", jag litar inte på dem ändå. Jag ser/hör dagligen hur "proffsen" hasplar ur sig påståenden utan att ha full koll och att då helt okritiskt gå på deras linje kan i vissa fall vara helt förödande. Det är väl klart som f_n att tillverkaren av demineraliserat vatten påstår att det är lika bra som destillerat vatten, han vill ju sälja sin produkt och han tar inget ansvar för om jag skulle förstöra hela min skivsamling eller min skivtvätt. De varianter av vatten som jag har jämfört är. 1. Referensen - milliQ-vatten från ett lokalt lab. 2. Apotekets "Vatten, Renat", Novelmedic - tillverkas genom mottryckssosmos (filtrering), inte destillation, vilket gör att produkten innehåller en viss mängd metalljoner. 149:00/5l (29:80/l) 3. Biltema's Batterivatten (Avjoniserat) (16:90/l) 4. OKQ8 Batterivatten (Avjoniserat) (27:-/l) 5. Kemetyl T-Vatten (Avjoniserat) 39:-/4l (9:75/l) 6. Hornbach "Destillerat vatten", (men det är ren lögn, det är "bara" avjoniserat vatten). 29:-/5l (5:20/l) 7. Inet, Alphacool Ultra Pure Water 99:-/l. Avjoniserat + osmos (avsett för vattenkylda datorer) 8. "Batterivatten" tillverkat av stadsvatten som filtrerats genom ett avjoniseringsfilter (Silex 1C). Vattnet filtrerades med ett flöde på 0,3 l/min Jag har mätt pH och konduktivitet på samtliga vätskor, men inte hittat någon solklar korrelation mellan deras mätvärden och resultat och därför finns det ingen anledning att presentera dem. Testen har gått till på följande vis. Fyra droppar av det testade vattnet har droppats på en helt ren spegel och fått självtorka under en huv (dammskydd). Spegeln undersöks sedan okulärt (med x10 lupp). Nästa test är i ett skivspår och då har jag använt Analogue Productions Ultimate Test Record - track B6 "Silent groove" Även här var det fyra droppar (jämt fördelade) som fick självtorka under ett dammskydd. Skivan spelades och RIAA-stegets utsignal gick vidare till ett digitalt minnesoscilloskop som registrerade medel och peak-värdet (100 kS/s). Skivan tvättades med rent milliQ-vatten i Degrittern och sögs torr med min Hannl mellan varje kombattant. Varje vatten har testats två gånger och i slumpmässig ordning för att eliminera några tveksamheter. Resultatet var förvånansvärt konsekvent. För att ge en liten hint om skillnaderna så ger jag produkterna ett relativt betyg 0 - 5,0 där "vinnaren" får 5,0. Föga överraskande vann milliQ-vatten (5,0). Som god 2:a kom Alphacool Ultra Pure Water (4,8) . Kemetyl T-Vatten (3,0) Filtrerat stadsvatten (2,7) Apotekets "Vatten, Renat" (2,0) Hornbach "Destillerat vatten" (1,5) Sämst var OKQ8 Batterivatten och Biltema's Batterivatten med betyget <0,5 Hur stor är då skillnaden mellan milliQ och Biltema's Batterivatten? Jag skulle inte ens fundera på att använda något vatten med ett betyg under 2 till min tvätt. Kemetyl T-Vatten efterlämnar inga synliga spår på spegeln, men oscilloskopet avslöjar ett något högre "noise"-värde än för milliQ. Jag behöver skruva upp volymen rejält för att höra det i lyssningsposition, men det behövdes definitivt inte på Hornbach "Destillerat vatten" eller OKQ8 och Biltema's Batterivatten. De lämnar både synbara och hörbara rester efter sig. De fungerar säkert alldeles utmärkt som batterivatten eller till strykjärnet, men är inte tillräckligt bra för den här tillämpningen. Med en vacuumtvätt är det nog OK, men inte vid själv/fläkt-torkning. Alphacool Ultra Pure Water för 99:- / l är i stort sätt lika rent som labbets milliQ, men priset är ju helt galet. För min del lär det nog bli Kemetyl T-Vatten för 10:- litern. (under 8:- om man köper en 25l dunk). Det är synd att man som privatperson inte får äga en destillationapparat i det här landet, det hade nog varit det bästa alternativet annars. Nu återstår bara att kontrollera om Kemetyl T-Vatten håller samma kvalitet flaska efter flaska. Det får tiden utvisa.
    17 points
  19. När det gäller själva ”projekt Amazon” så har det gjorts vissa små ändringar... Den mest i ögonfallande 3tummen är väll att vi gått från dubbla 15”are till dubbla 18”are till basen Inspelning i ful-lådor pågår för fullt!
    17 points
  20. Trevligt att ta del av era betraktelser i tråden. Jag vill också skriva! Mina första musikupplevelser var när mamma visade att det fanns "tuff musik" att lyssna på när vi var hemma och umgicks i gillestugan på 80-talet. Vi spelade Trance Dance och Michael Jacksson som vi bläddrade fram utifrån häftiga omslag i lådan med mamma och pappas vinylskivor blandade. Vi tittade på dem och diskuterade om artisterna innan provlyssning. Mamma kunde berätta att det var en riktig tiger som MJ hade vid sin sida i dubbeluppslaget på Thriller. Ändå gillade jag Trance Dance bättre, för det lät litet rockigare och möjligen mindre komplext som instegsmusik för en liten grabb som mig då. Sedermera kunde jag bläddra fram mer musik i samlingen, däribland Donna Summer, Elvis, Beatles, och Bruce Springsteen. Mamma visade hur pappas Pioneer LP-12 fungerade och snart kunde jag hantera den på egen hand. När jag vid något senare tillfälle skulle visa pappa att jag kunde hantera skivspelaren tog han tillfället i akt och visade vilka potentiometrar och reglage man kunde justera på Sansuin (AU-5500). Fick samtidigt lära mig att man inte skulle ratta för mycket på inställningarna eftersom inspelningen, så som artisten ville att det skulle låta, kunde förstöras. Jag laborerade efter eget behag och hittade snart vilka inställningar olika skivor och artister man skulle ha för att det skulle låta bra. Pappa fortsatte att berätta om högtalarna han byggt "själv", med ett trevägskit från Norska SEAS. Dubbla 10" basar i lådorna från Mölnyckes sytråd som senare hade modifierats av Linköpings träförädling med både sand i botten och extra stag inuti. Allt för att väggarna inte skulle flexa, fortsatte han. Dessa bestar står fortfarande kvar hemma i källaren och är omständligt tunga att flytta på. Redan vid tidig ålder kunde jag identifiera att det fanns två slags musikälskare i familjen, där skillnaden handlade om musiken och artisterna, samt om tekniken och återgivningen. Vid den här tiden var musik och dess medium något exklusivt att äga, och snart ville jag ha egen musik att spela i freestylen. Mamma lånade ut sina blandband med Primal Scream, Madonna, Shakespeares Sister, INXS, Depeche Mode, Wham!, George Michael, och Dionne Warwick som jag varvade med Smurfarna och Bröderna Grimm. Snart ville jag ha en egen stereo på rummet. Innan den egna anläggningen blev en realitet tillbringade jag mycket tid hos min kompis längre ner på gatan. Hans pappa hade ett eget rockband och deras gillestuga var fylld med skivor från Status Quo, Iron Maiden och Black Sabbath. Vi varvade med Kill em All, Ride The Lightning och den magiska Justice! Vi bildade det egna bandet "The Boys" på låtsasgitarrer och lillebröder. Vi byggde scener av soffor och bord för att simulera stora arenor. Någonstans på ett video 8 band finns våra fabulösa framträdanden inspelade, vill jag minnas i skrivande stund. Gubbrocken var dock inte helt cool då jag saknade tjejer i mitt liv, och startade därför ytterligare ett "mim-band" vid namn The Boys -and Girls. Girlsen var två från klassen och Boysen var jag och ytterligare klasskamrat som fick lira luftgitarr till You Gonna Get it medan tjejerna trädde fram och doa-de till Don't Say Go med Trance Dance hemma i min gillestuga, igen. Vi körde järnet och på hög volym varje dag efter skolan. När pappa kom hem var det dags att bryta och bestämma träff till nästa dag. Det höll ett tag till han förstod att det var dags att införskaffa den där egna stereon. Efter ett besök hos Tannefors radiohandlare med pappa i spetsen var jag sedan stolt ägare till en JVC UX1 och kunde spela Michael Jacksons BAD på CD och Dangerous på kassett. Började låna CD-skivor av alla möjliga personer för att på ett audiofilpedantiskt och nogsamt tillvägagångssätt kopiera och föra register på allt jag kom över. Vi hade ett elpiano hemma som sedan byttes in hos Mozart i Linköping och hem till huset kom vi med en Harman/Kardon och Yamaha rigg som blev mitt ungdomsrums första stereo på separata delar. Alla på gatan höll på med musik. JVC:n fick sedan någon kompis mamma i utbyte mot ett par större Zacharylådor som jag stoppade in amerikanska B52 basar i. En vän hade köpt mixerbord, spotlights och rökmaskiner på Ljudia och kunde därför spela beatmixade Mr Music-skivor på ungdomsgårdens discon. Vi var där, utan telefoner att förlora oss i, men snart mopeder, flickvänner och bilar vilket tyvärr fick HiFi:n att vila i några år, även om musiksamlingen fortsatte att växa på medium som brända CD:s, Mp3-arkiv och minidiscar. Nya dimensioner tillkom när jag i tonåren fick besöka mammas nya kille som hade en gedigen anläggning bestående av Infinity Kappa 8, dubbla Denon POA monosteg och en TEAC P-700 CD-spelare. Intresset för tekniken väcktes igen och vi spelade Toni Childs, The Motels, Bryan Ferry, Roxy Music, Prince, och Michael Jacksson, om vi inte kollade på Terminator 2, en gång till. Här fanns över 600 CD skivor att välja på och jag förstod att jag inte var ensam med att samla på musik i kvantitet. Mammas nya kille hade en BMW 750 också. Minns att vi spelade Cindy Laupers röda CD i den, en sommarresa till och från Öland. Allt gifter sig med musik, tydligen. Idag har jag inte någon fysisk musiksamling utan hanterar det mesta på Spotify. Har inte riktigt kommit överens med de andra streamingtjänsterna eftersom interface blandat med utbud och tillgänglighet inte är lika tilltalande. Kvaliteten har fått ge vika på den fronten, men det påminner mig om att jag är på musikens sida av spektrumet snarare än tekniken. Den sistnämnda är en intressant dimension som förgyller intresset. Idag har jag själv ett par Infinity Kappa 7, ett par Kappa 8, men spelar mest på ett par Wilson Benesch. De senaste åren har jag testat olika försteg, slutsteg, streamers, strömkablar, och signalkablar men använder för närvarande en Naim Uniti Nova. Har även en Sansui AU-7700 och en TU-5500 till ett par Dalihögtalare som sekundäranläggning. Jag ägnar mycket tid åt att läsa forumtrådar och drömma/spara om och till Japansk och Kanadensisk elektronik. Tänker dock att när allt kommer omkring klarar mig rätt bra utan mina Furutechkontakter, Gaiia-fötter och strömfilter, men skulle aldrig kunna leva utan Spotify och ett par bättre hörlurar. Allt sammantaget och med viss onödig personlig historia menar jag att jag är en stolt audiofil. Edit: Något stavfel.
    17 points
  21. Jag tänkte först att jag skulle göra ett sånt där låååångsamt avslöööööjande som vissa här gjort till en konstform :-). Och berätta att "Rudolf Med Röda Väskan" hade varit förbi.... Men inser att jag inte behärskar det lika bra som vissa andra här. Ja, det tar längre tid att få igång musiken än med en iPad och Spotify. Och betydligt dyrare än att köpa specialutgåvor på LP. Men i mina öron kompenseras dessa nackdelar av den musikaliska leverans som fina R2R utgåvor är kapabla till. Spelade Tracy Chapmans debutalbum för en hifi-kompis, som inte i sin vildaste fantasi skulle lyssna på henne i vanliga fall. Men efter 10 sekunder av "She's got her ticket" sa han bara - det är är ju magiskt. När hammaren träffar baskaggen i de ledande sekunderna av låten känner man hur det fladdrar till i skjort-tyget (bokstavligt talat). Blunda och du kan för ditt inre se hur trumskinnet vibrerar i anspänningen. Och trots att du spelar så högt att grannarna 3 hus bort kan höra musiken, är det inget som känns hårt eller vasst i öronen. Och det är väl det som hifi handlar om. Att skapa en koppling mellan artisten och lyssnaren. Så att vi inte bara hör det som framförs, utan också känner och blir berörda.
    17 points
  22. bigblue

    Dags för nästa steg

    God fortsättning! Hoppas att det både smakade och lät gott i stugorna. Här hemma har rull-syltan bytts ut...
    17 points
  23. Reuben utskriven efter 2 dagar på intensiven efter ormbett! Skönt!
    16 points
  24. Hej, Det stora rummet är framtaget för att "låta" så neutralt som möjligt utan att gå över till att vara för analytiskt och kliniskt. Detta för att kunna utvärdera mina konstruktioner under utvecklingsprocessen. Det är "tunat" så att det lägger till lite, både efterklang och nivå, under ca 100Hz för att inte få en överdrivet torr bas. Detta har åstadkommits med absorption (helmholtz) under 200 Hz ca. Över 200 Hz så är det en kombination av absorption (dämpning) och diffusion, men mestadels diffusion. I dagsläget är det skulle jag tro ca 70% diffusion och 30% absorption. Förhållandet mellan diffusion och absorption är justerbart då de vita vingarna utmed väggarna är flyttbara och bakom dem är det mjukt material som absorberar. Vi kan också justera efterklangen i rummet genom att ta bort, flytta eller vrida vingarna så att de också kan reflektera. Detta för att kunna förändra klangen i rummet beroende på vad vi ska använda rummet till. Just nu är det justerat för lyssning och har förhållandevis kort efterklang. Vid inspelning av musik så vill vi gärna ha lite mer efterklang, men det är väldigt beroende på vilket typ av instrument och röster som ska spelas in. Det mindre rummet ute i "loungen" är mer som ett normalt bra vardagsrum. Det har en hel del akustikåtgärder ändå då det utan dessa åtgärder var ganska värdelöst. Under utveckling av våra högtalare så har vi också tillgång till våra privata bostäder med rum med "vanlig" akustik för att vi ska kunna kolla att högtalarna fungerar i så många olika rum som möjligt. Det stora rummet har hjälpt mig otroligt mycket för mig som konstruktör och är en förutsättning för att upptäcka alla eventuella fel och egenheter som annars skulle döljas vid lyssning i ett "sämre" rum. Det gör mina konstruktioner betydligt mer universella och kan fungera i många olika sorters rum och under olika förutsättningar. Med vänlig hälsning, Leif
    16 points
  25. Hej igen, dags att presentera det system jag har i stugan. Det är ett hemman i Roslagen och jag har under 2020 twekat det så nu är det som jag vill ha det. Elektrikern från Hallstavik var stoisk när jag instruerade honom hur han skulle installera Klangmodul och Furutech strömmen. Tanken bakom detta system är att kombinera Linn’s ”flyt” med Naim’s ”driv” och Harbeth’s ”ton”. Jag tycker det funkar. Jag ersatte precis min Naim Nat01 tuner med en Auralic Altair g1 (server/streamer/dac) för att lättare kunna välja musik (och volym) från matbordet i intilliggande rum. Systemet är: AQ Niagara 3000, LP12/Klimax Radikal/Aro/Dvxv1t/Urika1/woodsong ebony/Linn CD12/ naim nac52/Sc/naim nap 135s/Harbeth 30.2 anniversary på Tonträger. Kablar Chord och Naim. Jord från CAD till Nac och Radikal och Stillpoints under alla apparater och min egen bänk med grön granit för att matcha ”olive”.
    16 points
  26. Tänkte delge er en liten uppdatering av projektet. Slutsteget har gått från cad genererad bild till verklighet! Den första varianten som sett dagens ljus är ett 6-kanalers stereo steg med inbyggda dsp kort och både analoga och digitala ingångar. Effekt mässigt hamnar den på 4 x 500 watt + 2 x 100watt, mätt vid 4 Ohm. Just nu matar vi den digitalt från en Cocktail Audio X45 så slipper vi onödiga ad/ da omvandlingar.
    16 points
  27. MatsT

    Besök hos persve

    Äntligen har besöksförbudet lagt sig och jag har dessutom fått lite tid över så idag bar det av till en näraliggande ö. Jag knäppte några bilder mest som stöd för att kunna berätta lite om våra förehavande hemma hos @persve. Första bilden från min lyssningsposition. . Jag brukar trivas bra i den här positionen och den här gången var inget undantag. Syftet med besöket var inte att lyssna på systemet som sådant utan mer ett intresse från min sida för några av de ingående komponenterna. Att systemet låter bra behöver jag nog inte nämna, det kan ni säkert lista ut ändå.
    15 points
  28. bigblue

    Dags för nästa steg

    Det är ju egentligen först nu som man kan säga att man äger en rull-bandspelare... I enighet med den rådande WAF-doktrinen så måste störande element kunna föras undan med kort varsel om situationen så skulle kräva. Ska-kravet är precis som hos brandkåren 90 sek Nej, så allvarligt är det som tur inte. Men av praktiska skäl kan jag inte ha bandaren ståendes framme hela tiden. Det löses dock med en rullbräda samt ett egenritat ställ i plexiglas där B67:an kunde luta sig tryggt tillbaka i 22,5 grader. En vinkel som gör att man jobba med rullbanden under rimligt ergonomiska former.
    15 points
  29. Jag kommer ta hjälp av officiella bilder plus en del egna bevis. Så här ser den ut. I normalfallet hade jag valt en silverfärgad men Marantz har ju bara något mitt emellan guld och silver som jag inte tycker passar. Bättre då att bryta av helt. Mina VTL har en svart nedankant och min skivspelare en svart stenmjölsskiva så när allt har fått sin rätta plats kan det bli bra. Det är en riktig bjässe som väger in med 18 kg men som framgår är min Aesthetix ännu större och väger en del den också. Min Luminstreamer har fått flytta upp i en hylla. Tandbergaren används inte så mycket, mest till kopiering. Det är för övrigt en mycket fin spelare men kan inte matcha min Studer; framför allt inte i mekanik och precision. Ljudmässigt hänger den med bra vid avspelning men vid inspelning skiljer de sig rejält. Ett starkt argument för Marantz bästa spelare är deras helt nyutvecklade släde i aluminium. Den är optimerad för CD och SACD och sägs matcha Esoterics slädar väl. Normalt annars är att CD-spelare använder "skramliga" CD-ROM-läsare. Men inte här. Fjärren är ganska standardiserad layout men har tyngd. Det är en aluminumfjärr som andas kvalitet. Jag har spelat 3 SACD-album och det låter rent förbannat bra. Djupare analyser och jämförelser med skivor kontra ripp och streaming får komma senare. Likaså jmförelse med Aesthetix. Den använder jag enbart som dac idag. Den tar dock inte SACD som jag har en hel del av och det är mitt främsta skäl till att jag slog till. Men det finns fler orsaker...
    15 points
  30. Live demo!
    15 points
  31. Hej! Jag heter Johan och är garanterat audiofil. Och nörd. Tror många audiofiler också har ett nördigt drag som för mig innebär en förmåga och drivkraft att gå ”all in” i en domän. Ett annat begrepp som är närliggande för mig är konnässör som innebär att inte nöja sig med vad som helst utan man är medveten om skillnader. Jag tycker att alla begreppen är neutrala men man kan nog uppfattas som snobbig för man inte gillar Sonus eller konstig för man vet vad ekernipplarna väger på ens MTB... För mig började det med musik. Uppväxt i musikaliskt hem med trumpet, piano, trummor blev det musikskola och sedan klassisk gitarr. Jag ”låste” på gitarr och spelade mycket och lärde mig svåra stycken men brydde mig inte särskilt om olika gitarrer, strängar, nagelbandsoljor eller nagelfilar - det kom långt senare. Påverkad av min pappa och det faktum att vi bodde granne med en hifihandlare som hade en son i min ålder så utvecklades audiofilin ganska snabbt också. Riktig fart tog det under Chalmerstiden på slutet 80/början 90. Jag ser det nog som att jag inom detta område har tre relaterade hobbies: spela gitarr, annan musik (innefattar lyssna på musik, läsa om musik, pyssla med skivor, gå på konserter mm) och hifi (köpa/byta hifiprylar, meckla med stereon men även bygga och mäta, läsa om hifi, mm). Att själv spela musik hjälper mig att förstå musiken och man tränas i att uppfatta små skillnader medan hifi hjälper mig uppleva musik bättre. Hur jag fördelar min tid mellan dessa varierar mycket men jag tror jag mår bäst när det fördelas ganska lika. Kul att det finns ett sådant fantastiskt forum att diskutera sånt här! Tack!
    15 points
  32. musicus

    Musicus stereo...

    Snurr vinyl, igjen Mvh
    15 points
  33. lindome

    Tar resan slut.....

    Jag skrev ju att Tomten var snäll i år... Eller är det bara jag som tycker det skall vara så Hur som helst. Väldigt mycket fokus har legat på bandspelare och band de sista 2 åren - inget fel med det. Dock så lyssnar jag väldigt mycket på vinylskivor - nästan dagligen. Sedan har en liten kommentar från @bigblue legat och gnagt några år. "Bandspelare är bara för dom som inte har ordning på vinylen" En hel del ironi såklart men nyfikenheten har legat till sig ett tag och nu var det dags att hitta på nåt nytt. Jag tycker att jag har koll på vinylen med SME 20/2 och SME V tillsammans med ZYX 4D, men vis av erfarenhet så finns det alltid mer att hämta.... Alltid lite nervöst med pickup köp då det inte är lika lätt att testa/låna hem med tanke på montering och bytande mellan olika pickuper, armar o spelare. Stort tack till Stefan på @Akkelis Audio som satte upp en jämförelse i butik mellan några olika alternativ Ett par steg upp på välljudstrappan hittar vi Dynavector Te Kaitora Rua. Denna gillar jag skarpt och den passar till det mesta av den musik jag lyssnar på. En klar förbättring avseende attack, separation och luftighet. Dessutom känns det som scenen blev lite större också! Just nu spelar pickupen in sig med hjälp av lite Herbie Hancock från Tone Poet serien. Tack så mycket Tomten
    15 points
  34. lindome

    Tar resan slut.....

    De bästa julklapparna köper man själv Det är sen gammalt.... Lite fokus på nåt annat än band denna gång. Jag spelar fortfarande väldigt mycket vinyl och har aldrig ägt en skivtvätt. Egentligen en dålig prioritering med tanke på vinylsamlingen som omfattar drygt 3000 titlar... Nåväl, det blev ändring på det häromdan! Okki Nokki - nu skall det tvättas Börjar med en gammal goding från Funkadelic..
    15 points
  35. Åren går, men Uffe kan leverera ännu. Riktigt bra. Satt på en bänk med Uffe ute i solen på Sophiahemmet. Året var 1972, när vi båda jobbade ihop som vaktmästare. Vi rensade blomsterrabatterna och hämtade avlidna på avdelningarna och tog dom till kapellet. Uffe hade inte slagit igenom. Jag jobbade extra och pluggade annars på KTH strax bredvid. Uffe var ofta rödögd och bakis. Undrade och frågade vad han pysslade med annars? "Jag skriver på en bok och skriver låtar till en skiva". Jahaja, lycka till tänkte jag. Av det blev det "Vargmåne" och samtidsromanen "Jack". I boken fick jag namnet herr Werner. Resten är historia.
    15 points
  36. Jag hoppas på en trevlig helg..... ....även om frugan tycker de andra är mycket snyggare, fast lite bra då de är lite av samma som hemma kom det som en sista kommentar. De är precis uppställda och jag ska låta de stå på en stund innan jag sätter mig ner för en första lyssning. Ni kanske får intryck i realtid från kvällen och över helgen? /byZan
    15 points
  37. Idag hade jag förmånen att få besöka @byZan med fru i deras hem och lyssna på deras anläggning för första gången, något jag såklart varit nyfiken på under längre tid. Dessa enorma TAD högtalare som han lyckats få innanför dörren på något sätt är verkligen sjukt stora, därför var de första tonerna jag möttes av nästan lite förvånande. De spelade väldigt elegant, luftigt och avslappnat utan att låta "bombastiskt" eller som en arena konsert där hela huset vibrerar vilket jag nästan hade förväntat mig (förutfattad mening såklart). Ingen behöver vara orolig dock, här saknades verkligen inte kraft och dynamik om man önskar dra på lite för den delen. Basen kändes alltid väldigt kontrollerad och i samspel med resten av högtalaren, den liksom bara var där, precis där den skulle. Ljudbilden var helt frånkopplad högtalarna där allting utspelades sig mitt framför sweet spot. Här har det säkert blivit en och annan justering av högtalare tänker jag. Det var väldigt roligt att lyssna till både streaming, vinyl och R2R band. Det känns verkligen som en komplett anläggning på alla sätt. Och dessa band alltså... jag gör mitt bästa för att inte bli intresserad av dem och hålla dem på lagom avstånd, jag har liksom inte plats för dem i mitt liv. Det var ju tyvärr oundvikligt att INTE gilla vad man hörde dock, det lät så oerhört följsamt och som allt allting bara hängde ihop på ett otroligt fint sätt. Vinylspelaren är även den av ganska seriös modell och gick inte av för hackor den heller. byZan visade som sagt var även sina talanger i köket och hur han i ett annat liv utan vidare hade kunnat jobba heltid i en korvkiosk och slängt ihop chorizos med sauerkraut i baguettbröd hela dagarna långa. Mycket gott var det! Tyvärr inga bildbevis på detta, och någon vidare fotograf är jag ju inte heller så det blir inte så mycket till fotoreportage, se nedanstående mer som en stämningsbild. Jag hade som en del säkert listan ut vid det här lagret med mig min DAC då byZan var nyfiken på den. Jag måste medge att det nästan känns "hedrande" att han tror att lilla jag kan tillföra något i hans anläggning, och att han hemma hos mig alltså hörde något som han blev nyfiken på. Vi får väl se om DAC:en stillar hans nyfikenhet då den blev kvar hos honom tills vidare. Hur som helst, väldigt trevligt att sitta och tjata lite och lyssna på fin musik. Som vanligt flyger tiden iväg och det var hög tid att bege sig hemåt. Stort tack för idag!
    14 points
  38. byZan

    En hifinörds bekännelse

    Så fick jag äntligen göra ett hemma-hos (tillsammans med @figge), ett besök jag har velat gjort sedan länge, men kanske tur att det inte blev av förrän nu? I detta hem har det testats och bytts prylar ganska frekvent, med stor noggrannhet och med teknisk kompetens hittat fram till ett system som lät riktigt bra och som även jag gillade. Nu är det tänkt att det skall byggas om lite och systemet ska få en annan plats i huset vilket jag tror kommer att gynna soundstaget som i mina öron inte har de allra bästa förutsättningarna där det spelas idag, men det är ju högst individuellt! Oj, kanske skulle skriva om besöket i kronologisk ordning och inte bara som det poppar upp i hjärnan?! Okej! Träffade @VoicesInMyHead för första gången för något år eller två hemma hos p-pan i samband med tite Riaa testande, det var mycket snack om vinyl då. Men hade följt hans förehavanden via forumet och blev imponerad av både kunskap, skrift, engagemang, ödmjukhet etc och det trots sin ringa ålder Det var den gången jag frågade om det skulle vara möjligt med en hemma-hos och svaret var ja med en passus, vänta lite tills jag blir klar! Pandemin kom emellan och det byttes mer grejor under tiden, grejor jag trots min ringa tekniska kunskap blev intresserad av att få höra irl. Så jag PM:ade om att jag var dubbelbesprutad och hade inga problem med att träffas men följa restriktionerna. Sagt och gjort! En perfekt sommarkväll med en tur genom Roslagen i min sommarbil, nercabbat så man hör motorljudet och med bra skön musik på bra volym, så var tanken inför besöket. Dagen kom och precis innan jag skulle åka kom regnet (hade inte regnat på veckor innan) och det blev bara musik i takt med vindrutetorkarna och regnets smattrande på cabben, surt! Väl framme så möttes vi av en glad värd med kockmössan på och hans kära som hälsade oss välkomna. Maten var i stort sett klar och det dukades upp utomhus med en vacker utsikt över sjön, under en markis även om regnet hade slutat redan. Lite snack, nja mycket snack (figge var ju med, haha) om ditt och datt innan det var dags för lyssning på övervåningen i ett lite speciellt rum (min tolkning). Det blev en presentation av systemet och jag hängde med i allt utom det digitala där det hänt grejor och som var extra intressant för mig och min nyfikenhet, hur hade han tänkt och gjort? Den utförliga beskrivningen tackar jag för och fick lite svar på funderingar jag haft själv, tackar Det är nog bäst att värden presenterar sina grejor och specar så att det blir rätt, själv kunde jag bara konstatera att det lät förbaskat bra, organiskt, avslappnat och skönt, precis så som jag gillar att få musiken framförd Timmarna gick och det var dags att åka mot stugan, 19gr och med en himmel som visade sig tillåta nercabbat. Sagt och gjort så for jag genom Roslagsskogarna i en hastighet av ca 30km/tim för fort trots lite lätt dimma, jag fick mitt tänkta lystmäte tillfredställt under de 30min resan tog och jag la mig glad, mätt och belåten att få ha fått avverkat ett hemma-hos och som jag gärna gör om med de de förutsättningar som ska förvekligas framöver. Tack för denna kväll och du! Det är inte längre för dig än för mig om du känner för en sommar lyssning i en sommarstuga via en sommaranläggning! Allt gott! /byZan
    14 points
  39. Efter en så arbetssam förmiddag så var det dags för lunchpaus, och fru DoubleA hade fixat superb lax som jag tyvärr inte fick foto på. Det är nog iaf @P-pan lite tacksam för, han brukar bara bli så förbannat hungrig annars. Det som distraherade oss lite var dessa pågående byggen;
    14 points
  40. Idag har jag haft finbesök av Pär @Engelholm Audio och @Kilgore Nya högtalare är under utveckling hos Engelholm Audio, dessa skulle nu testas med olika filterinställningar och vi provade även att köra den aktiva basenheten ihop med TAD. Det gäller att ha tungan rätt i mun när det ska kopplas filter.
    14 points
  41. En kalkylerad risk, om man kan säga så, är att jag med den här lösningen fått koppla ur mina aktiva subbasar då M22:an nu är inkopplad på pre-out/subutgången på M32:an. I teorin skulle jag kunna sätta en splitter där och skicka signalen vidare även till subbasarna, eller köra de via högnivå, men deras filter delar som lägst vid ca 40 Hz som jag minns det (ja, jag borde dubbelkolla detta ). Det kan förvisso vara värt att testa hur det funkar men då 804:orna spelar ner till en bit under 30 Hz enligt spec så känns det som lite väl stort överlapp. Just nu är jag dock inte så sugen på att klämma in ännu mer kablar inne i bänken men det kanske kommer. Eller så vill jag kanske mest ha en uppsättning REL som jag kör via högnivå (ja,det blir mer kablar inne i bänken då också). Kompisarna som står och värmer varandra i bänken. Lite kul att dioden på M22.2 går att dämpa och stänga av helt men på M32an går det bara att dämpa, tillsammans med displayen, men ej stänga av helt.
    14 points
  42. 14 points
  43. 14 points
  44. Då var mitt uppdrag nästan slutfört. Högtalare, integrerad stärkare och Riaa införskaffat. Vi fick stretcha budgeten liiite.. Det blev ett par högtalarklassiker i form av Mirage M3si, en Vincent SV-232 stärkare och iFi-Audio Zen phono riaa. En ny enklare Denon CD-spelare är på ingång. Nån form av rack måste skaffas. Var rädd att de stora högtalarna med 10:or i basen skulle rumla om i rummet men det går förbluffande bra! Sedan tidigare hade han en skaplig Audio Technica skivspelare.
    14 points
  45. Gryphon Essence verkar ju te sig som ett par riktigt trevliga ljudförmedlare... kanske t.o.m "onödigt" trevliga... Kan jag ha fått nya tokigheter i huvudet nu då kan man ju undra ? Mmm..nja, kanske För att få svar på en sådan fråga så ska det väl till en testrunda i mitt egna lyssningsrum i så fall. Att bara så där lämna den, för mig nyfunna, ljudåtergivande världen av rör kommer jag nog inte att göra "bara sådär". Absolaren får nog lov att hänga med ett bra tag till skulle jag tro... men man ska väl inte slå sig till ro helt och hållet heller. Utvecklandet av den egna ljudåtergivelsens magiska krafter är ju en ständigt pågående process. Den här lyssningen får nog, för min del, ses som ett led i denna... tillsvidare i alla fall. I den här bänken tror jag knappast att Gryphon behöver känna någon större oro över att ha hamnat i "dåligt sällskap"...
    14 points
  46. Det är inget avancerat montage som krävs men det är lite pilligt beroend på vilket utrymme som finns för fingerfärdigheten. Här är den på plats. I mitt fall är det viktigt att den inte tangerar tonarmens metallhållare. Den hamnar nära men nära är inte samma som att de vidrör varandra. Det pilliga är att hitta rätt plats med hänsyn till var armen skall lyftas. Det är också viktigt att tonarmens ordinarie lyft lyfter högre så att tonarmslyften går fri när man sätter på en platta och tar bort armen efter spelning. Audio Technicas lyfter ca 3 mm (efter justering) och Simon Yorkes lyft sedan ytterligare 2-3 mm. Nu är allt inställt och jag har fäst armen. Nu återstår bara att vrida hållaren 180 grader så att armen lyfts på rätt ställe. Innan spelning trycker man helt enkelt ner hydrallyften som snäpps fast i sitt "spelläge". (Obs! Här har jag inte snurrat runt lyftaren 180 grader. Det märkte jag först efter jag tagit bilden). När skivan nått sitt slut träffar armen pianotrådsvinkeln som frigör hydrallyften som fint och stilla lyfter tonarmen. Så här ser ungerfär 3 mm ut... Ett mycket elegant verktyg som fungerar utmärkt, inte minst när man slocknar i stolen eller i soffan... Låter det också bättre...Självklart, det gör väl alla tweeks
    14 points
  47. Jag insåg att jag var tvungen att gå igenom lite olika rörkonstruktioner. Eftersom det kom upp frågor kring hur man inte blir lurad vid köp av NOS. Så först kommer en gruppbild på E88CC-familjen med några varianter. I den familjen ingår en farlig massa olika benämningar som jag inte tänkte gå igenom här. Det är enklare att Googla, Men tidsmässigt sträcker sig rörtypen från 6DJ8 till Cca. Jag tänkte hellre att vi tittar på några konstruktionstyper som sagt, och för det tänker jag krossa lite glas. ;-) Sen gör vi samma med 12AX7. Från vänster: Siemens Cca, – en av de finaste rör som byggts. Mycket eftertraktade. Just denna varianten är den många vill ha. 60-tal, O-getter, eller Halo-getter som de kallas. (det är ringen högst upp på röret. Men det finns en äldre variant med en så kallad D-getter, som jag aldrig hittat, men vissa tycker att det är ännu bättre. Förutom gettern brukar Siemens Cca ha i princip samma konstruktion. Ofta har Siemens Cca-rören koder stämplat på ett av benen som håller plattan som gettern sitter i. Alltså sektionen precis över de karakteristiska grå plattorna (plates) Det finns 70-tals varianter av Siemens Cca med A-frame. Det är precis som det låter en a-formad ram, eller två ben som håller gettern, och gettern kunde vara en O-getter som ovan, eller en dimpled disc-getter som Philips röret nedan. Ljudmässigt är varianten ovan extremt transparent, utsträckt i frekvensextremerna och har ett tajt punchigt samt livligt ljud. Neutralt i mina öron, vissa tycker att de låter lite kyligt, och det gör de om man söker efter en artificiell rörvärme. Dessa rör låter inte som kliché av rörljud. Förutom den extrema transparensen då. A-frame varianterna låter enligt mig inte alls lika kul. Bra kontroll, men lite döda och tråkiga i ljudet. Men det finns de som gillar dem. Det är också väldigt förstärkar- eller systemberoende. Därför är det alltid svårt att uttala sig tvärsäkert om rör, (precis som med alla hifi-produkter) Det någon ogillar kan en annan älska. Nästa variant är en Philips E88CC med en så kallad single support, dimpled disc-getter. (Enkelt va?) Men det är ganska självklart när man ser konstruktionen utan glas. En typisk 70-talare. Hundra gånger bättre än allt nyproducerat men långt ifrån lika bra som de fina rören med O-getter från 60-talet. Rör tre är en Electro Harmonix 6922EH, nyproducerat i Reflektor fabriken i Saratov, Ryssland, det är precis samma rör som Sovtek 6922 och de flesta andra nyproducerade rör med gamla anrika varumärken tryckta på dem. Skillnaderna är ofta bara guldpinnar och getters med lite variation, men oftast bara en bättre selektering och matchning. Sen skickas de iväg med Mullard logo, men de har ingenting med gamla Mullard eller Telefunken att göra. Trams och bondfångeri tycker jag. Det gäller att kunna se skillnaden på äkta vara och de här rören, så slipper man vara bonden i det här fallet. Inget ont om bönder. :-) På den här lite äldre varianten är gettern en så kallad tallriksmodell, men här är den större i diameter, lite rejälare, och dämpad med något material på ovansidan. Electro Harmonix idag har en lite mindre och tunnare tallrik som getter. Rör fyra är ett NOS Sovtek 6H23P-EB. Byggdes för militärt bruk, vilket man ser på konstruktionen, de är betydligt mer rejäla med en stabil dual support O-getter (som fick lite stryk av hammaren) De låter också bättre, men har svårt att mäta sig med de bättre rören från väst. Så genom att kolla på konstruktionen kan man lära sig mycket om rör, och även hur de kommer att låta. Det ger en fingervisning i vilket fall. Men det finns både fynd, och fallgropar om man gräver djupare...
    14 points
  48. Pågående test.. (hoppas bildlänken funkar bättre denna gången..)
    13 points
  49. Du gav alltså frun en ny phonokabel i julklapp? Som dessutom visade sig inte fungera ihop med din tonarm? Jag är förvånad över att nästa inköp inte har med ditt nya boende att göra..
    13 points
×
×
  • Create New...