Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2022-08-06 in Posts

  1. Apexorca

    Hemma hos Björn!

    Björn spelade en bred blandning av musik med början i ganska gles lugn musik på både hårddisk streamat och på vinyl. Allt lät bra och det streamade var otroligt bra mot hur det brukar vara, men min personliga smak är att när vinylen kommer på så kommer jag ett steg närmare musiken och vi gjorde en direkt jämförelse på ett specifikt album. Trots att puppan är av förhållandevis enkelt snitt gör den ett mycket bra jobb. Här är öronen vässade. Kort sagt är detta grymt bra och det bästa jag hört från Magico. Jag har läst lite om deras nya modeller bland reviewer på nätet senaste åren och börjar mellan raderna förstå att Magico har kommit framåt en bit. Många har fallit pladask för Magicos ny serier och just denna A3 har fått extremt fina omdömen. För egen del håller jag med. När jag faller får en återgivning så är det ofta lite subtila upplevelser som puttar mig över kanten till att må riktigt bra av musiken. Om det i detta fall har att göra med att jag vant mig och först nu förstått Magicos ljud eller om det verkligen förändrat sig åt ett håll som jag gillar är svårare att säga. Men för mig har denna upplevelse med Magico puttat upp dem till min dryga handfulla samling av de högtalarmärken jag fått de bäst musikupplevelser med. Jag har varit ganska subjektiv i mina omdömen ovan men det var just därför att upplevelsen av musiken var så bra. Då brukar det överskugga mitt sätt att lyssna efter detaljer och precisa egenskaper och det blir mer fokus på musiken. Eftersom vi alla väljer olika typer av system är naturligt vis detta något som är olika för person till person i exakt smak men jag tro de flest hade älskat musikåtergivningen från detta system. Tack för denna härliga musikupplvelse Björn.
    15 points
  2. Apexorca

    Hemma hos Björn!

    Björn var en Wilson- och Krell-fantast. På den tiden var det många burkar, stora högtalare och flera ton med akustikbehandling i detta rum. Peter McGrath (Wilsons legendariska medarbetare) lär ha sagt att detta var något av de bästa rum han hört med Wilson Audio. Allt har sin tid. Systemet har rent visuellt minskat. Akustikbehandling har kunnat plockas ner. Numera är det navet Magico sedan ca 10 år och Devialet. Eftersom Björn är som Audiophiler är mest, testar och trimmar så händer det ideligen saker i systemet, dock får man säga att ett högtalarbyte är lite extra. Nu står Magico A5 i detta rum sedan några månader. Det var nog i början en smärtsam upplevelse eftersom högtalarna behövde ca 1000 timmar innan det började låta riktigt bra. De började med en hårdhet som inte var skön för öronen sa Björn och jag har pratat med honom under resan och förstått att det varit nästan oroande. Men så är det, högtalare skal spelas in och dessa behöver mer tid än vanligt. Resultatet? Jag återkommer till det. Shunyatas produkter är i högsta serierna både på signalsidan och strömsidan. Shunyata tillhör utan tvekan de seriösa tillverkarna som verkligen gör bra produkter. Det har snackats mycket om hur mycket tex Nordost Valhalla 2 gör för ljudet. Vissa väljer kablarinvesteringar framför uppgradering av apparater med all rätt. Kablar gör stordåd. Så även med Shunyata. Jag gissar mellan tummen och pekfingret att Björns strömprodukter från Shunyata kostar mycket mycket mer än hans förstärkeri. Detta val är inte slumpmässigt, det är noga valt med öronens hjälp. Det är värt att begrunda och lära sig något av. Det är mest mentalt detta val kan vara svårt. Hur kan bra kablage ge en sådan effekt, det är ju bara en kabel??? Detta kräver verkligen en mental brottningsmatch men det går inte att snacka bort om man hört vad det gör. Det finns lite akustiprodukter som står på golvet här och var och det sitter i taket, men man slås inte av att det är ett akustikrum precis. Men som vanligt har Björn med fingertoppskänsla fixat till det så det inte finns något i akustiken som stör eller sticker ut. Björn har varit mycket tidig med de "moderna"digitala lösningarna och hängt med i framkant hela tiden sedan det blev digitala alternativ till CD. Innous Statement är den huvudsakliga källan och så klart en Innous Phoenix switch. Osäker på om Björn har den uppgraderade nätdelen men det har han nog. DAC finns i Devialet så klart. Riaa också men det funkar på på något anat sätt än vanligt med digital inblandning. Björn har han också tagit upp Vinylspelandet och nyligen bytt till Michelle Orbe SE. Den har under den remdrivna tallrikens nivå, som är fjäderdämpad, 2 st plexiglasplattor där den undre står på 2 st spikeliknande fötter. Puppan har hängt med sedan den förra spelaren. Denna Hana är förhållandevis enkel mot Björns övriga prylar men klarar sig mycket bra. Det låter bra. Motorstyrning Jag letade efter den tråd jag och Björn tidigare haft om hans rum och system men den verkar försvunnit från Euphonia. Hittar någon den så tipsa mig gärna. Jag hade så klart tänkt fortsätta med detta i den tråden för att få ihop utvecklingen i rummet. Det fick bli en ny tråd istället. Det är utan tvekan alltid så att högtalaren är det som betyder mest för ljudet i ett system givet att akustik och ström är på rimligt bra nivåer. Denna Magico A5 är faktiskt den första Magico som riktigt imponerat på mig. Jag betonar att jag bara kan beskriva vad jag tycker och att det inte är sanningen för alla. Jag har hört Magico hos Björn, på event och på mässor. De har alltid låtit klanderfritt och imponeranade kontrollerat, men det har varit något som inte träffat mitt hjärta lika bra som jag gillar det. Det är lite svårt att beskriva men jag har kunnat bocka för alla rätt i Hifi-parametrar, men inte lika många bockar i den musikaliska upplevelsen även om det varit bra. Jag har alltså varit lite kluven i mina upplevelser ... tidigare... tyckt det varit bra men det har inte triggat mig fullt ut. A5 i detta system gör dock allt rätt för vad jag tycker. Det låte imponerande bra från oväntat djupa frekvenser hela vägen upp. Det är också en fysik i ljudet med mer oansträngd luft och lätthet. Detta är fullregister på riktigt. De förra högtalarna Björn hade var bestyckade med 3 7tummare och nu är det 3 st 9tummare. Jag tror det hjälper till för detta tror jag. Storleken på presentationen är bättre och det är en mer organisk känsla. Värmen i systemet är påtaglig och det kan jag inte komma ihåg jag hört på det viset innan. Magicos bästa kvaliteer är således där med tillskottet av värme luft och storlek. Jag tycker också det fysiska anslaget i basen och mellanbasen är kraftfullare med mer fysik så det känns mer. Bättre makrodynamik helt enkelt. Fantastisk microdynamik har alltid funnits och finns kvar. Mellanregistret är riktigt bra och berylliumdiskanten är jättebra. 9 tummarna x3 och mellanregistrets 5 tummare är en bikake-konstruktion som fått grafitväv och grafen lagt på sig. Kan inte tekniken helt men det är ett mycket lätt och styvt membran med 1 atomlager kol som inte skall ge egenresonanser.
    11 points
  3. fredrik

    Hemma hos Björn!

    Mästaren in action
    11 points
  4. Vad behövs för att få det ultimata musikrummet ? Först behövs en förstående och accepterande sambo/livskamrat! Sedan behövs en gillestuga/stort rum i källaren i villan Sist men inte minst intresse och hängivenhet Gurkan och jag var hemma hos Krelle i fredags för att provlyssna. Först fick vi hjortfilé med kantarellsås och libanesiskt vin i trädgården (mycket gott) därefter ner till musikrummet i källaren. Bild från sweet spot
    10 points
  5. Dags för en uppdatering - kring tonarmskabeln - eller kanske mer korrekt skivspelarkabeln. Det första förserie-exemplaret har varit ute på en första ordentlig lyssningstest och fått mycket fina kommentarer. Den står sig väl mot en av de tuffaste konkurrenter som jag respekterar högt. Några citat: "nedre registret är fastare och det känns som om den går djupare" "Men än mer impad blir jag av mellanregistret upp till övergången till diskanten. Det är rent som en fjällbäck men inte så att övertoner försvinner. Det finns där liksom en naturlig "värme". "Mikrodetaljer och ljudbild sitter som en smäck. Det känns lite mer som musikerna flyttat in i rummet. T o m sibilanter kändes mindre utmärkande men på andra spår ungefär det samma som med XXXXXX som också låter bra. Men de når inte fram till din kabel." Helt fantastiska ord. Jag vill inte skylta med vilken kabel som den jämförts mot. Men om du vill veta så skicka bara ett meddelande så berättar jag gärna. Skivspelarkabeln testas fortlöpande och den kommer bara att finns i den kommande referensserien på grund av tillverkningskostnader. Lite data: - 1,25 m. Lätt och flexibel för minimal mekanisk koppling till skivspelaren. - DIN rak/vinklad alt. RCA till RCA (i nuläget). - Unik triple twist för att få ner lastkapacitansen till låga 38 pF/m samtidigt som den blir tålig mot påstrålade elektromagnestiska fält (låg lastkapacitans är viktigt för MM som har hög källimpedans). - Silverpläterade skärmar o signalledare - Zero technology (Patentskyddad, signalkapacitans <10 pF) - PTFE isolationsmaterial i kontaktdon - Jordtråd med låg impedans för jordning till SUT/RIAA. Lite förhandsinfo är att mina två produktserier kommer heta Momentum resp. Reference, Håller med en major update på marknadsmaterial, folders, produktemallage mm. - Momentum (Zero RCA, Zero XLR & Digital 75 - de som finns idag m.a.o.) - Reference (Zero RCA, Zero XLR & Skivspelarkabeln och högtalarkabel så småningom) /Anders
    10 points
  6. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Ja, så är det Apex! Jag bara "plonkade ned dem" igår när de kom hem. Nu på morronen provde jag att flytta undan dem (vinkla öppningarna mot plana ytor och bort ur "ljudbilden") men jag saknade dem omedelbart. Den vinklades direkt in där de stod tidigare! Jag tyckte jag fick ett tydligt förbättrat fokus på uppträdandet där vokalisten (eller solisten) blev betydligt mera tydligt definerad mitt i ljudbilden. Alla övriga händelser blev lättare att placera i både bredd- och djupled. Dessutom tyckte jag att basen blev både tajtare och med mera struktur OCH pondus? Så här står de nu, lite som en minneskapsel för Augusti 2022: Jag hade för övrigt två musiknördar på besök igår, vilka var både roade och förbryllade. De båda herrarna äro lärjungar i andra kyrkor, dels Linn-församlingen och dels i IÖ-pastoratet. Så det var roligt att se deras reaktioner eftersom de var rörande överens om att det lät "annorlunda" än i deras respektive hem. Jag skall besöka dem i en snar framtid så det kommer förhoppningsvis någon bild och beskrivning från deras lyssningsrum.
    9 points
  7. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Sent skall syndaren vakna. Jag har levt i några år med ungefär samma upplägg på högtalarplacering och akustikreglering i mitt lyssningsrum. Ja, ni har ju koll på hur det ser ut tror jag... Eftersom jag spelar från långsidan i rummet trodde jag att inverkan från sidoreflexer var måttlig till försumbar. Tycker att jag har både bredd och djup i ljudbilden och har egentligen inte önskat något mera. Men då en vän och tillika audiofil fått respass på hans tredje par akustikprodukter valde jag att rädda hans relation till hustrun och köpa ett par av honom! (Jag skojar givetvis, men frun tackade mig också när jag lastade bilen!) Det sägs att man ska "köpa wingar för pengarna" och på nåt vis förstår jag bättre varför nu!
    9 points
  8. Det är ju svårt att veta hur man uppfattas på ett forum. Det jag skulle vilja förtydliga är att när jag skriver om mitt "Stora" system så är det i korta drag efter min vision om att när det passar kunna spela stort och dynamiskt, takt tajming, kontroll, ytan hårdhet eller lyssningströtthet, det skal bara flöda och systemet skal försvinna och med en klang jag gillar. All musik skall låta bra. Stort, smått, dåliga in spelningar med bra musik vill jag kunna njuta av och kalasbra inspelningar skall kalasbra. Jag är i varet fall en bra bit på väg tycker jag. Jag gillar det. Med detta sagt så är det inte bara den typen av system som ger mig musikalisk gåshud. Väldigt många välmatchade system jag hört hos många Euphoniamedlemmar och andra får full pott i min värld. Om vi tar några exempel på system med olika förutsättningar och kvaliteer som är olika, men mycket bra. Dessa är bara exempel och det finns fler men de belyser olika typer av välljud. McIntosch med Dynaudiostrativare, Magico med Devialet, Magnepan med Lamm + ARC, Verity Audio med Nagra, Einsteinsystemet med statrivare och rör. Sonus faber med Pathos, Gryphon mfl. Wilson med nästan allt möjligt. Respons och ARC, TAD i många kombinationer, Rockport + Devialet. Yg med Gryphon och Aestetix, Dynaudio och VTL... mfl. Alla med olika kvaliteer men som jag skulle kunna leva med utan tvekan. Jag tänker i detta fall inte göra kopiera något utan med min touch få till en återgivning som håller sig i min grundfåra med värme romantik och luft med en stativares signatur. Det skall vara mer subjektivt berörande än intellektuellt. Jag tänker inte uppfinna hjulet igen utan använda "mina" säkra kort. Därför lånade jag hem en förstärkare med rör som jag vet funkar med Sonus faber. Den skall jämföras med Krell, Pathos och Moon och kanske något mer.
    8 points
  9. Som alltid intressant att dels lyssna på andras anläggningar och dels testa nya leksaker... för ett tag sedan så var vi ju hos @Perfect sense och lyssnade på båda dessa, men då med den gamla PSU'n till Statement och nu var det väl den nya som jag förstod det? Olika anläggningar, olika miljöer, olika förutsättningar, och till och med olika spontana reaktioner och preferenser från dessa tillfällen. Där och då föredrog vi Statement, igår visade K50 var skåpet skulle stå, både med och utan finström. Dessutom som jag också förstått det så är Statement optimerad för USB medans K50 hellre ser en SPDIF anslutning? Jag är inte helt insatt i Antipodes och har bara snabbgooglat lite på den så osvuret är nog bäst. Hur som helst, Inte vad jag tror någon av oss väntade oss sedan förra jämförelsen, Statement var ju dessutom uppgraderad! Funktionsmässigt och byggmässigt så föredrar jag däremot helt klart Statement, K50 känns "meckig" i jämförelse och bara en sån enkel sak som att få igång den vållade förvånansvärd stor huvudbry, men man får ta det lite lugnt med tryckande på den stora knappen helt enkelt och ge den en chans att svara. Sen är man ju lite otålig och bara tänker att allt ska fungera out of the box men man var tvungen att konfigurera att man ville köra USB t.ex via ett web gränssnitt som man till att börja med såklart måste veta om att det finns för att kunna hitta det. Sen har man även delat upp server och uppspelning och dess konfiguration i två delar vilket också kan vara lite förvillande. Nåväl, inga stora saker egentligen och det finns ju instruktioner och videos och allt möjligt om man bara tar sig tid. Intressant ändå vilken tilltro vi båda känner inför inspelningsprocessen och att Statement kommer att ta sig bara den får lite fler timmar på sig. Sen lät det ju inte direkt dåligt kan jag ju inte påstå, men @byZan känner sin anläggning väl och är en mästare på att identifiera hur det låter (eller inte låter). När man sitter i fåtöljen hemma hos @byZan och volymen åker upp så känner man att det här med stora högtalare är rätt häftigt ändå. Det är verkligen något helt annat än vad jag har hemma, och då är jag inte missnöjd på något sätt egentligen, men det blir något annat. Man kan tro att rummet är för litet, att högtalarna ser lite inklämda ut, men det fungerar verkligen, och det låter riktigt STORT och mäktigt! Lite som en Rammstein konsert på Stadion vs Sophie Zelmani på Nalen. Jag är kanske inte helt opartisk här och ljudminnet är ju kort, men det ljud jag hörde igår mot när jag varit där tidigare är på en helt annan nivå tycker jag, jag mindes INTE att det lät så här iaf. Den nya streamer/DAC kombinationen och allt arbete med akustikpaneler, switchar/kablar, borttagning av TV'n och en massa prylar som inte var relevanta, generell uppstädning helt enkelt, allt har tillsammans gett resultat skulle jag säga, och jag tror att @byZan är på god väg mot sitt mål om en förbättrad digital upplevelse.
    7 points
  10. Bjorn W

    Hemma hos Björn!

    Tack för ett trevligt besök - det är som alltid roligt att läsa om ApexOrcas äventyr i hifi-djungeln - speciellt när man själv är föremål för så trevliga omdömen Jag kan inte låta bli att lite självgott lägga upp en bild med de utmärkelser Magico A5 fått de senaste åren - vi är lite fler än 4 st som gillar dem, helt klart Alltid när man träffar Apex hamnar vi snabbt in på musik, musik, musik efter inledande tekniksnack - och det är ju musiken som är drivkraften i denna hobby. Lite utbyte av tips på musik som stimulerar intresset vidare - så tack för besöket och vi ses snart igen! Björn
    7 points
  11. Daniel

    Dryckestråden

    I den charmiga hamnen i byn Marsellian finner man Noilly Prat. Det var där man skapade den första vermouthen. Förutom en shop och ett museum har de en boulebana och en bar på innergården. ❤️🇫🇷
    7 points
  12. Att jämföra en streamers mot varandra kan ju inte vara så svårt, det är ju bara att skifta några kablar, eller hur?! Ny streamer -> nya appar -> nya inloggningar -> komma ihåg några olika inloggningsuppgifter -> leta i olika inställningar så man får upp den i Roon o s v, förmodligen lätt som en plätt om man inte heter @byZan Nja, riktigt så illa var det kanske inte men visst blev det lite svordomar innan det kom musik ur högtalarna. Jag hämtade två stycken testobjekt hos Marcus på @Perfect sense, en Antipodes K50 och en Innuos Statement Next-Gen (sprillans ny) som båda skulle kunna bli riktigt bra efter att ha läst och hört om omdömen som verkar lovande. Anledningen till denna test är som jag skrivit tidigare - försöka få det digitala att närma sig den analoga presentationen jag har här hemma. Jag vet inte om jag är ute och cyklar men jag ”alltid" tyckt att det digitala i den översta toppen låtit lite för hårt, kallt, onaturligt, oroligt om uttrycken tillåts? Basen ”alltid” fast, hård, distinkt men kanske inte lika varm och naturlig så som jag har via det digitala. Dessa försök till beskrivning får ni ta inte ta som allenarådande och inte heller som att det digitala låtit ”dåligt” tidigare, men jag söker ett mer ”analogt” ljud, mer värme utan att tappa i upplösning etc. och det är det jag försöker få till eller hitta. Jag hade en budget för detta projekt och den ska inte överskridas och jag kommer hålla mig i en klass ”långt" under de svindyra digitala prylarna, ungefär så har jag tänkt, mer eller mindre i vart fall. Jag tycker att detta försök att nå fram till mina uppsatta mål kan ta en stund och måste inte ha nytt, Lumin S1 spelar väl så bra men jag vet och har hört att jag kan få det än bättre och är därför nyfiken på dagens utbud och så även mina öron och hjärta, lite mer analogt önskas av dem!? Testdag 1-2: (Läses som hur jag uppfattat det i mitt system …..o s v) Eftersom Statement var alldeles nytt (ouppackat) så tänkte jag att jag börjar med den, behöver förmodligen ett antal timmars inspelning för att visa vad den går för? Sagt och gjort - ingen höjdare direkt ur lådan kunde jag konstatera, ingen bas orolig diskant som lät lite distat, inga lovord precis. Men den fick stå och gå medans jag spelade lite vinyl. Vinyl, varför då? Jo min dac’s vänstra kanal sa upp sig, bara sådär? Ja bara sådär! Skiftade rör, kablar och lite annat utan att hitta något fel, va fan! Tur att jag har en kompis och tillika en LampizatOr kompis Det blev lite PM och telefonsamtal oss emellan och utan att tveka så erbjöd sig @VoicesInMyHead att rycka ut till undsättning dagen efter och tog med sin dac. Nu gick allt mycket lättare med de digitala, inställningar, inloggningar, få in även K50 i Roon som ett alternativ till för uppspelning. De e lätt när man vet hur man hanterar en laptop/iPad och flinka fingrar över tangentbordet som tar genvägar via kortkommandon är bara något jag kan drömma om, ja-ja! Nu kunde vi också börja jämföra även om det inte var med min egen dac, om nu det var av en så jättestor betydelse, vill inte tro det? Hursomhelst så lät Statement så som den lät dagen innan, vi lät den stå på och fixade lite plats för K50 och kopplade om till den men med lite sämre förutsättningar för ström (läs lakritssnöre) men den lät klart bra direkt (inspelad sedan tidigare) och visade prov på vad den skulle kunna prestera med några timmar i systemet. Efter lite fika och ytterligare lyssning, byte till ”finkabel” till K50 gjorde den än bättre vilket kanske var väntat? Tillbaka till Statemnet som nu hade fått gå i ett par timmar och även den hade mått bra av att vara igång. Nu blev det kväll och jag blev sittande alldeles själv med golvet fullt av prylar, en lånad dac som ska tillbaka i morgon till min vänlige kompis Mer om detta kommer vartefter det händer något….. /byZan
    6 points
  13. Hej på er alla, Jag har alltid gillat "bra ljud" och/men i synnerhet musik, musik för mig kan vara allt från nostalgiska upplevelser när man var ung till häftiga upptäckter i dagens musik men det är lång mellan kickarna numera.. Skivsamlingen har genom åren vuxit numera ca 3 500 album/boxar, mest 50-70 tal i olika genrer och numera endast på CD, vinylen är avyttrad sedan länge. När det kommer till hårdvaran så blev den sista riggen Harman Kardons 990 stärkare med tillhörande CD också 990, och i samband med detta blev det en HRT HD Dac som spelade via JRiver och en dedikerad dator, djäkligt meckigt med det gick hyggligt bra, högtalarna är XTZ och Focal båda golvare. Datorn och JRiver åkte bort och därefter blev det en BloueNode för streaming. Tyvärr drabbades förstärkaren av ett känt HK fel som gör att när den blir för varm går den in i protection mode. Lösningen finns på olika forum på nätet inget svårt, men folk som jobbar med våra prylar försvinner mer och mer och att hitta en duktig tekniker idag är inte helt lätt. Så HK har åkt ner i källaren och den kommer avyttras med Focal högtalarna. Kort sagt jag har gjort upp med mig själv och värderat om min syn på vad jag behöver och vill: Som jag skrev här ovan så är musiksamlingen (kanske för) stor ca 63 tusen låtar, allt från tidig Chess Blues till modernare sound exempelvis Caro Emerald och allt där emellan Beatles, Stones, Dylan obskyra band från sextiotalet you name it and I maybe got it. Ljudmässigt har jag alltid jagat de CD jag hoppats låter bäst uppgraderat när nya remastrade utgåvor släppts ibland har dessa låtit bättre, ibland har ljudbilden förändrats så mycket att man inte känner igen sig. Men med denna redogörelse kom jag fram till att min skivsamling har stor variation ljudmässigt och visst kan jag jaga en anläggning med High End produkter för att klämma ut det sista av en riktigt bra inspelning, men när det gäller det jag riktigt gillar från 50-70 talet är denna typ av anläggning överkurs enligt mig. Så efter mycket våndande skrotade jag nu mina tankar på ny stärkare eller reparation av min HK och Köpte en PowerNode 2021 skivsamlingen ar rippad till Wav filer sedan länge (yepp, med backup på två externa diskar) Powernoden låter bra, jag har det som är viktigast för mig, det vill säga musiken och med endast knapptryckning i telefonen kan jag kan hoppa som en dåre mellan låtar utan att plocka fram en speciell skiva. Bluesound systemet kan indexera 200 000 spår medans HEOS endast klarar av 40 000 därav gick Marantz PM700N bort. När kassan tillåter vilket med dagens Skånska elpriser förmodligen ligger långt fram i tiden blir det kanske en rejäl uppgradering till en mer High End streamer eller Martin Logan högtalare men för nu känns det som en perfekt lösning och för första gången har jag lyssnat på MQA filer vilket höjer mervärdet på Noden. Hoppas få hänga kvar här ändå trots att jag gått till en allt i ett lösning, men det var så det började en gång en en batteri driven plast historia med högtalare i locket av fabrikat Philips. Världen förändras, men inte jag med den ;-) Passar på att önska alla en skön sommar så länge den nu varar.
    5 points
  14. Då får ni väl se det självklara test-objektet.
    5 points
  15. Med anledning av att jag velat försöka bygga upp ett system med stativare sedan många år och att jag haft en tanke om att det gärna skall vara med rörförstärkare så har jag funderat lite kring vad som är viktigast. Högtalarna så klart, sedan förstärkeriet och signalkällan och kablar/ström. Akustiken blir rimligt anpassad oavsett. Kanske kan man kasta om ordningen lite men inte att högtalarna kommer som den viktigaste faktorn. Övriga faktorer? Tweaks, fötter, mm mm. Ja det är ju inte där jag kommer börja. Avgörandet kommer bli högtalare och förstärkare först. Jag tror ändå det är det som sätter den viktigaste upplevelsen av ett system. Jag har nog haft denna tanke sedan närmare 10 år att göra ett litet system som jag kan lyssna på med stativares fördelar. Bra släpp, pinpoint, lätthet, kvittrigt kort sagt det jag gillar när jag hör små system prestera som bäst på mässor och hemma hos kompisar med stativare. "Jakten" går då inte mot enorm dynamik och bråddjup i basen, då blir det mer fokus på tajming, driv, nerv, anslag, klangfärg. Detta sätts inte av olika apparatfötter, bänkar, kabellyftare eller vad det nu kan vara. Inte i grunden. Så klart kan och är dessa tweeks något som gör att man på sikt kan lyfta återgivningen och hitta det lilla extra men det är det jag tycker man skall ta efterhand. När man testar saker kan man ju heller inte hålla på med all dessa småsaker. Man får ta de stora delarna i systemet och matcha dem först.
    5 points
  16. P-pan

    The curse…

    Har man lätt för att stampa takten till musiken som ljuder från en normal bilstereo så har man nog insett att det är musiken som är det viktiga och inte vad som presenteras via högoktaniga inspelningar på en mässa eller demo hos handlare. Det finns massor av 80-tals hits som jag tycker är hur bra som helst.... oavsett ljudkvalité Tror jag har de viktigaste på singlar... Men jag spelar dem bara i smyg när jag inte är inloggad på Euphonia. Man måste ju vara rädd om sitt ryktet ?
    5 points
  17. Totalt har Krelle 5 subbar, fantastiskt ljud med en stor ljudbild, Krelle har aldrig haft så bra ljud och det säger inte lite 🎶👍 tommy
    5 points
  18. Perfect sense

    NYHET | Harbeth

    En av världens mest legendariska högtalartillverkare. Vi har nyligen fått förtroendet att ta hand om anrika Harbeth för Sverige. Ett uppdrag som vi kommer att förvalta på det bästa sätt vi kan och ser väldigt mycket fram emot. Harbeth har en fantastisk historia bakom sig med ett ovanligt starkt renommé. Dudley Harwood var ansvarig för utvecklingsavdelningen hos BBC när han 1977 grundade Harbeth. Idag sker all vidareutveckling under ledning av Alan Shaw. Det här är högtalare som erbjuder en öppen och välbalanserad återgivning med en fantastisk närvaro - inte minst minst i det så viktiga och känsliga mellanregistret. Byggkvaliteten är också något alldeles speciellt med möbelhantverk i toppklass. Vi kommer inom kort att ha samtliga fem modeller ifrån Harbeth tillgängliga för demonstration, hemlån och i lager. Varmt välkommen att uppleva Harbeth hos oss! Läs gärna mer om Harbeth: https://perfect-sense.se/varumarken/harbeth ...boka ett besök för lyssning: https://perfect-sense.se/showroom ...eller prova hemma: https://perfect-sense.se/aktuellt/prova-hi-fi-hemma
    4 points
  19. fredrik

    The curse…

    En tröst med covid kan ju vara att åtminstone musiksmaken inte försvinner. Åtminstone är det inget man brukar ta upp på infektionsläkar-webbinarierna.
    4 points
  20. 200 timmar inspelning var en siffra som kom från Innuos för Statement, men som inte hade med stabilisering av klockor i sig att göra, men all elektronik mår väl bra av lite inspelning, förmodligen så även klockor. Det verkar dock vara ett känt fenomen hos Statement ägare att om man slår av den så tar det ett dygn för den att komma igång ordentligt igen. Taiko Audio pratar om en vecka för deras Extreme. AfterDark som tillverkar switchar och reclockers postade på AudiophileStyle den här uppskattade tiden för stabilisering av OCXO klockan i deras produkter. 3 hours - 85% (already outperform, better focus, wider soundstage, and remove all digital hardness when compared to other TCXO, FEMTO, other OCXO) 1 days - 90% (1 day burn in, keep improving, the Giesemann clock will surprised customer with lush mid-high, airy sounding ) 7 days - 95%. (Customer will expected to very enjoyable and cannot live without the Giesemann Clock, improving is huge!!!) 14 days - 98% (The improvement is keep on day after day, customer will be very happy and looking for upgrade of Giesemann) 35 days - 99.99% (The final stage burn in, the optimised stage, customer will be very impressive, will introduce other audiophile)
    4 points
  21. Tack Calle! Vi börjar med den "enklaste" riggen, Dvs en Rega Planar 3 (senaste generationen, med RB-330) med Rega Neo PSU och en Ortofon 2M Silver MM-pickup. Denna anslöts till mitt gamla trofasta Lehmann Audio Black Cube RIAA. Det här är en trevlig kombination och det ljudliga resultatet tycker iaf jag ger en behaglig upplevelse. Silver-nålen har en elliptisk "bonded" diamant som är väldigt samma lika som 2M Red-nålen. Så här ser analysen ut av överhörning och signal-brusavstånd. Frekvenssvepet från 800Hz till 50KHz antyder att den här pickupen (och i ngn mån spelaren) inte hänger med lika högt upp i frekvensbandet. Så här ser THD+N (Total Harmonisk Distorsion + Brus) ut för de spår vi använt för denna bedömning. Det är sällan jag sett (och/eller noterat) den här typen av mätningar för skivspelare och egentligen hela uppspelningskedjan. Är det mycket? Är det lite? Jag börjar tro att det här är vad man kan förvänta sig av vinyluppspelning, efter att ha sett siffror för övriga kombinationer också. Som ni ser i grafen så har THD+N beräknats för tre inspelningar, dels 1kHz-tonen från Ortofons Test LP, men också från de båda första "antiskejt-testspåren" på Hifi News Test LP. Jag vill bara nämna att jag INTE ställer in antiskating och nåltryck för att den aktuella spelaren skall klara något annat är det första spåret egentligen, jag försöker hitta balansen med normalt modulerad musik, gärna kvinnoröster. Slutligen då, pudelns kärna. Att dekonstruera fyrkantvågen från Ortofonplattan, för att försöka se vad den egentligen innehåller: Det kommer givetvis mera senare, för att se skillnader, ur det här perspektivet!
    4 points
  22. Det har han... Och här är hans kommentar om det ifrån en annan del av Internet: "helt klart ännu bättre - än större ljudbild, öppnare och än mer naturlig i klangen - uppgraderingen är helt klart värd pengarna enligt min mening. Innuos är en av få tillverkare som erbjuder uppdateringar/uppgraderingar till rimliga priser - även på äldre modeller…" Tack för ännu ett trevligt reportage från mästaren av reportage...
    4 points
  23. När jag spelade från PC -> extern hårddidk -> USB -> dac (PUC2) med mjukvaran JRiver så spelade jag i huvudsak 16/44.1; alltså rippade cd-album i originalformat. Det lät utmärkt. Sedemera, med ny dac och efter uppgradering av den och även av JRiver, så kunde jag konvertera mina filer till högre pcm-upplösning ända upp till 24/384 eller upp till dsd128 (dubbla SACD-formatet). Jag kunde naturligtvis även spela köpta högupplösta filer. Erfarenheten från den perioden var: Jag konverterade cd-formatet till 24/88.2. Jag kan inte med säkerhet hävda att det var bättre än originalformatet, men det kändes rätt. Lite bättre tyckte jag ändå att det var. Jag började köpa dsd64-filer som lät utmärkt. Jag provade även en del dsd128-filer och konvertetingar upp till 24/384. Det funkade inte. Det blev en del oljud typ klickljud och korta ljudstopp. Senare förstod jag att det var i huvudsak usb-överföringen som orsakade detta. När jag började spela med samma dator och hårddisk över ethernet försvann det mesta av detta. Men då hade jag även skaffat en Lumïn U1 Mini-brygga som signalen gick genom och som kan ha haft betydelse. Men även med Lumïn U1 Mini kunde det vara en del problem med det högsta upplösningarna via min Aesthetix-dac, framför allt om jag konverterade till dsd128. När jag höll mig till att konvertera till dsd64 var det OK men jag kunde inte direkt notera några skillnader annat än att volymen sänks några dB. Ibland upplevde jag t o m att jag tappade lite briljans visavi pcm. Så istället började jag jämföra USB med AES/EBU-överföring. Det blev min linje där jag konverterade allt (även dsd) till pcm 24/176,4 - 192. Det gav hos mig en liten ”lugnare” och mer sammansatt ljudbild som kändes ”bäst” hos mig. Nästa drag, som jag skrivit om i denna tråd, var uppgradering nr 2 av min Aesthetix Romulus, från Signature till Eclipse: Jag gjorde också några rörbyten till Telefunken och Philips SQ. Allt blev bättre men den relativa skillnaden mellan USB och AES/EBU bestod. Så var det då dags för uppgradering av Lumïn U1 Mini till den nya U2 Mini. Som förväntat lät det inte direkt annorlunda men det kändes rätt med tanke på att den var förberedd för kommande FPGA-uppdateringar över nätet. Den stora nyheten, utöver den mer exklusiva aluminiumytan, var att den hade försetts med en helt ny processor för hantering av högupplösta filer inklusive konvertering både uppåt och nedåt i pcm eller dsd. Med Lumïns egna ord: The first LUMIN to feature our all-new processing system Faster processor provides greater resampling flexibility - upsampling and downsampling to every supported format up to DSD256/PCM384 to hit your DAC's sweetspot Frågan jag ställde mig om detta är något jag kan dra fördel av? Så jag gick tillbaka till USB och provade uppsampling av allt till 24/176,4-192 respektive 24/352,8 - 384. Det lät bra med jag föredrog ändå AES/EBU 24/176,4 - 192. Men nästa försök skulle visa sig bli ett rejält lyft i mina öron. Det handlar då om konvertering av allt till dsd128. Det blev en helt annan kontroll. Lite mjukare och mindre spretigt utan att förlora detaljer, skimmer och dynamik. Det handlar inte frekvensomfång, lägre brus och liknande utan snare om den ”totala” ljudupplevelsen. Dacen har heller inga problem att ta emot den högre frekvensen som jag hade problem med innan. Hur kan det bli så här? Enligt artikeln jag inledde med så skrivs det att det mest otimala för SigmaDelta dac (som jag har) är att skicka en färdig högkvalitativ dsd-signal till den som är det format SigmaDelta-dacar arbetar med. Enligt artikeln har de flesta sådana dacar ”billiga” lösningar innan den dacen gör pcm-signalen till dsd. Så om man kan skicka en bättre dsd-signal och gå förbi dessa kretsar och har bra klockning så är det föredra. På motsvarande sätt får man bäst resultat av att skicka en pcm-signal till en R2R-dac. Åtminstone enligt artikeln. Det finns måhända olika synpunkter. Men i mitt fall kanske det är orsaken till resultatet? Det är ytterligare ett ”bevis” på att inom den här hobbyn räcker det inte att stirra sig blind på enstaka produkter. Det är vad de gör tillsammans som ger resultatet. Jag har kommit ännu ett steg närmre målet att få vinyl och digital återgivning att ge samma positiva upplevelse. Den lilla skillnad jag märker idag är inte till någons direkta fördel eller nackdel. Det blir ungefär som att gnabba mellan en god Comté eller en fin Gruyere. Jag citerar Miles Davis: So What? Så konverteringen görs ”on the fly”. Det har skrivits många kritiska röster om detta men inte om att DeltaSigma-dacar också gör konvertering ”on the fly”. Även ESS Sabre-dacar gör upsampling ”on the fly” men till PCM 64/768. När man gör SACD-skivor konverterar man från t ex 24/88,2 ”on the fly” till en dsd-fil som görs om till en ISO-fil som packas på skiva som sedan skall packas upp från ISO till DSD ”on the fly” i spelaren. Jag har svårt att förstå att det skulle vara så mycket bättre. Jag tror att det beror på vad man har i hyllorna som ger resultat snarare än gamla dogmer som tenderar att ses som eviga sanningar oavsett den utveckling som trots allt sker.
    4 points
  24. Jag har spenderat en hel del tid på sistone med att försöka tränga mig ner i teorier, fakta, tro och praktiska övningar kring DSD kontra PCM och konvertering av framför allt PCM-filer till DSD64 och/eller DSD128. Jag tänker inte försöka mig på att förklara skillnader rent tekniskt. Det finns de som klarar det bättre än jag. @calle_jr har skrivit flera intressanta inlägg tidigare om det. Samtidigt tycker jag att det är ”klädsamt” för egen del att ändå ha lite hum om vad det handlar om med lite basala teorier och förklaringar. Det finns mycket att läsa om detta på nätet. Jag tror jag läst följande artikel, plus en del rekommenderade länkar, fyra gånger nu för att insupa både fakta, åsikter och intressanta tankar. https://www.mojo-audio.com/blog/dsd-vs-pcm-myth-vs-truth/ De reflektioner jag gör är bl a följande: Det råder ingen enhet vad som är bäst och framför allt inte när man väger in hur inspelningar och mixningar görs samt hur spelarna/sevrar är byggda. Någon konsumentupplysning råder inte kring detta. Det är en veritabel oreda från inspelning till slutprodukt med en blandning av analogt och digitalt, mellan pcm -> dsd -> pcm (igen) och sedan motsvarande splittar i sevrar och dacar där deltasigma-dacar gör om signalen igen till dsd och där R2R-dacar kan bara hantera pcm. Lägg sedan till detta sevrar som erbjuder konvertering i båda formeten, t ex Roon, JRiver, HQPlayer och Lumïn. En del spelare konverterar allt till dsd som t ex referensmodellen från Marantz och Meitner. Andra dacar gör om allt dsd/SACD till pcm innan DA-omvandlingen. Även på mjukvarumarknaden råder rena vilda västern, framför allt när det kommuniceras kring ”nymastringar från masterband” där, enligt HiFi-News över 90% av alla s k nymastringar är gjorda från digitala överföringar från masterband. Man blandar arbetsformat med arkiveringsformat osv. Ofta tar man en digtal fil från dsd eller pcm och gör ommastring analogt eller digitalt och sedan tillbaka igen till ett lagringsformat och därifrån mastrar för vinyl, cd, SACD eller streaming. En del bolag använder sig dessutom av det nya komprimeringsformatet MQA. Vi konsumenter har som regel inte en susning vilka turer filerna har tagit innan vi spelar dem. Jag har också noterat nästan religiösa stämningar om vad som är bäst där det vanligaste argumentet tycks vara att dsd-signalen liknar mest den analoga signalen. Andra skjuter in sig på att pcm är bäst då det förekommer så mycket fusk i kedjan och ovederhäftig marknadsföring kring dsd. Ett exempel är blandning av multiplar på upplösningen innan signalen görs om till dsd/SACD (alltså 44.1 vs 48 kHz där den rena multipeln för dsd är 44.1 som för dsd64 blir 176,4 och inte 96 eller 192). En slutsats jag drar är att båda formaten låter bra rätt hanterat och om de enheter man har spelar väl tillsammans. Först när man vet det kan man dra någon slutsats och då handlar det om vad som låter bäst hos den enskilde snarare än att påstå att dsd låter bättre än pcm som en generell slutsats eller omvänt. Jag ”skiter jag ett stort stycke” i vilka format som använts. Frågan för mig är vad jag tycker låter bäst här hemma när jag spelar den musik jag har. Så vad är det jag har gjort och kommit fram till? Det återkommer jag till i nästa inlägg.
    4 points
  25. Mitt i prick! Ett lite underskattat album av ett väldigt bra band. De har ju sitt ursprung i Twin Cities musikscen. Sound of Lies avvek ju lite från soundet från de tidigare albumen så det kanske är en förklaring till det lite svalare mottagandet av albumet. Gillar man Gram Parsons, Neil Young, Byrds etc. så är det värt att lyssna på The Jayhawks. Bra att börja med är ”Hollywood Town Hall”, ”Tomorrow The Green Grass”.
    4 points
  26. calle_jr

    Tape Head Preamp

    Det har pinnat på här, men det har inte funnits så värst mycket att visa. Det tar en hel del tid och kraft och det är lite ansträngande för mig att ha både simuleringar, komponentval, layout, byggande och mätning på gång samtidigt. Men det är samtidigt både kul och stimulerande. För att rekapitulera så ser krets och layout just nu ut såhär; Det svåraste för mig är mätning, och just nu har jag problem att mäta hela dubbel-OPn tillsammans i kort #4 (X4 och X5), där kort #5 är kretsmässigt placerad mellan X4 och X5. Jag har kontrollerat funktionen på moderkortet och varje instickskort var för sig, och är på god väg att få till spotfrekvensmätningar var för sig. Men det är som vanligt inte helt straight forward. Man behöver ha koll på signalnivå för att inte överstyra men ändå kunna få en snygg insignal, störningar, flytande signal, matningsspänning, jordar, pinkonfigurationer på de olika OP och hylslister, hur impedanser för källa och last påverkar mätning jmf med tonhuvud osv. Som tur är har jag @Peo att samtala med. Det behövs för att få mig tillbaks i spåret när min skalle snurrat till det rejält. Det känns ändå som att jag snart kommit igenom grovjobbet för en kanal.
    4 points
  27. Hahaha vad ni är duktiga. Hur dåliga bilder skall jag ta för att ni inte skall gissa rätt? . Audio Research vsi75 är det som skall testas, men f-n det är ju 30 grader ute och varmt i vattnet. Det får vänta lite till. Audio Research har varit en grym kombo med Sonus faber historiskt. Dessutom just Audio Research vsi75 med Guarneri. Jag har aldrig hört just den kombinationen själv så vi får se vad jag tycker. Men det borde vara en bra matchning.
    3 points
  28. Kan det vara Audio Research må tro?
    3 points
  29. Håller med Apexorca! Finns många systemkombinationer som låter otroligt bra och har sina unika egenskaper! Håller även med att välljudande stativare har sina unika egenskaper som du beskrivit redan = klockren analys som jag kan skriva under på! Är nyfiken på vilken förstärkare du har kopplat in? Ser ut som KT 150 rör som en viss tillverkare på senare år har använt mycket på sina slutsteg…. Även en beskrivning av upplevelsen tillsammans med dina Electa Amator III 🔜
    3 points
  30. jag har en lite rolig formad bildsingel....
    3 points
  31. Daniel

    The curse…

    En förbannelse kommer sällan ensam. När man är nere med covid har man tid att läsa ikapp allt möjligt. Tyckte att det var en insiktsfull artikel av den vältalige Roy Gregory. https://gy8.eu/blog/the-curse-of-the-demo-disc/
    3 points
  32. Jag också. Jag tror det sitter i huvet (vanbildning till det nya). "Forumexperter" säger att varje gång jag sätter på mina rörprylar så tar det flera timmar innan de låter njutbart. I min värld är det bara nys. Jag brukar låta de stå på 10-15 minuter innan jag spelar. Skulle något hända därefter är det inget påtagligt som jag reflekterat över vare sig det rör sig om Aesthetix, VTL Lumin eller Marantz. En del påstår också att skivspelare låter bättre om de står och snurrar dygnet runt. Den typen av mystifisering av hifi tycker jag faktiskt är lite fjantig. Kanske det är ett argument för att kunder inte skall klaga på nya prylar? Sätt på prylarna och lägg på ett album. Låter det inte bra då? Sitter ni och väntar ett dygn innan ni kan njuta av er musik? Med nya mekaniska prylar, typ högtalare är det lite annorlunda som du är inne på. Det är ju lite som nya skor som behöver gås in.
    3 points
  33. LPL

    The curse…

    Detta tycker jag är bland det mest intressanta när det kommer till musikintresse och HiFi. Ett stort musik- och teknikintresse har jag haft sedan barnsben och tidigt kom intresset för att musiken skulle låta så bra som möjligt. Det blev ganska snabbt bättre och bättre och då det var som bäst spelade jag på Forsell Air, hemmabyggd förförstärkare, aktivt delningsfilter, monoblock och stora bandhögtalare. Just där gick flyttlasset för en anställning som jag inte kunde tacka nej till, varvid både skivspelare och högtalare såldes. Jag införskaffade ett par B&W 805 i stället och spelade CD. Jag ska inte bara skylla på ljudet, men HiFi intresset sjönk som en sten samtidigt som jag ändå lyssnade på musik mer eller mindre konstant. Så var det under länge tid men på senare år så har intresset sakta men säkert blivit större och större igen. Så här i efterhand så ångrar jag att jag inte sålde mina B&W högtalare direkt😃. Ständigt återkommande är dock att mycket musik som jag gillar låter riktigt dåligt på en större anläggning. Jag måste dock säga att ljudmässigt så går det inte att jämföra hur det låter här hemma nu med för ett par år sedan. Allting jag har gjort, elmatning, strömrenare, strömkablar, lite akustikfix, ny dac och inte minst nytt försteg och slutsteg gör att jag har betydligt större behållning av musik med ”dålig” ljudkvalitet idag. Jag skulle kunna lägga till förbättrat nätverk, bättre streamer, switch, linjär strömförsörjning, men det är enligt min uppfattning (än så länge) mindre skillnader jämfört med tidigare nämnda förbättringar. Numera upplever jag att vissa ”dåliga” inspelningar egentligen inte är fullt så dåliga. Det är snarare som energin i musiken bättre fördelar sig som den bör och lyfter helheten och inte bara lyfter fram det som låter illa. Vad jag menar är att det lönar sig att jobba med detaljerna i stället för att välja bort den musik som man verkligen gillar för att det är en ”dålig” inspelning. Jag har inte tålamod att lyssna på musik som jag inte giller bara för att den låter bra.
    3 points
  34. Utan nyfikenheten hade jag aldrig kommit vidare i denna hobby och då hade jag missat en hel massa som gjort gott för själen. När det gäller vad någonting är värt för var och en så är det upp till just var och en tycker jag. Men för min egen del så är det värt det på ett sätt men inte på ett annat sätt om jag ska vara helt ärlig. För om det bara hade varit ljudmässigt så hade jag kunnat leva med enbart vinyl alla dagar i veckan och fått mitt ljudideal tillgodosett, hade ju bara vinyl när jag började och en ångradio. När sedan CD kom så ville jag vara med på den resan, bra ljud, enklare, mindre plats cd kontra lp, tyckte fördelarna var många och en imponerad av att det kom ljud ut via ettor och nollor, lika imponerande som att faxen gjorde men den fastnade jag inte för. När sedan vinylen blev populär igen så fortsatte jag med det och bytte upp mig vartefter och tills jag var nöjd. Sedan kom streaming och dess tjänster med ett utbud jag aldrig trodde jag skulle kunna få ta del av, hittade massor av ny musik, fantastiskt! Om man gillade det man hittat den vägen så blev vägen till vinylbutiken spännande att gå - undrar om de har den eller den i hyllan, om inte så kanske de kan beställa? Av de köp som gjordes då så lät merparten bättre än via streaming. Jag lyssnar ofta koncentrerat och då vill jag att det ska låta så mycket live som möjligt från instrument och röster, kallas och är kanske mitt ljudideal?! Antalet kr som jag lagt på denna hobby är idag ointressant, de är ju borta och kommer aldrig mer tillbaka, men vid vilken resa får man tillbaka pengarna? Jag har fått gnugga hårt genom åren för att utveckla hobbyn, prioriterat (ibland väldigt egoistiskt), sparat, nästan aldrig köpt något som givit ett par kronor i vinst. Ångrar massor av inköp som gjorts, sålt prylar alldeles för billigt när jag sett vad den som köpte grejerna fått för dem när de senare kom ut på beg. marknaden (ville bara vara extra juste, inte bli utnyttjad som en dålig affärsman. Men varför gråta över spilld mjölk, det var då och nu är nu, så jag lägger ingen energi på det längre utan nu vill jag bara försöka att nå nästa mål ljudideal-mässigt, mer mot det analoga via streaming utan att det får kosta skjortan, men det får kosta då jag tycker att det är förbannat roligt att försöka nå fram så långt jag kan med de förutsättningar jag har. Idag är det x som är bäst, i morgon ?, inte en aning men jag är inte villig att lägga alltför mycket i den digitala korgen (egentligen ingen korg) utan jag försöker använda mig av öronen och själ att avgöra när det är dags att sluta försöka nå längre (iaf för nu). Att sedan ha tre alternativ vid musiklyssnade om vi bortser från radio, tv och live tycker jag är otroligt roligt och givande. Inga emojis inlagda för att slippa ev. feltolkningar! /byZan
    3 points
  35. Jag har alltid förundrats över just inspelningstid och vad som egentligen händer under tiden fram tills jag inte längre hör förändringar? Högtalare tror jag är lättare att förstå då det är olika mtrl i själva membranen som behöver typ; mjukas upp, motioneras men i elektronik är det för mig svårare att förstå vad som påverkas och så olika det kan vara tidsmässigt. När jag hade min Audio Research Ref 10 och läste att den kunde behöva ca 600 timmar, sexhundra timmar för att prestera fullt ut, då garvade jag för mig själv och tänkte - ja vad tänkte jag? Jo många och kanske inte så smickrande tankar om personerna bakom detta påstående. Men…... jag har aldrig tidigare varit med om en så lång startsträcka och inte heller att en elektronikpryl förändrats så mycket under den tid det tog innan jag ansåg den färdiginspelad. Med den timräknaren som fanns på Ref 10.an så stod den faktiskt på ca 600 timmar, kanske +/- 50 tim, otroligt men sant! Det var nog då jag bestämde mig fullt ut att aldrig garva åt personers kunskaper eller upplevelser, sanna eller placebo kvittar, för mig gäller det att lyssna, testa, analysera innan jag kommer med egna uttalanden om vad jag tycker, tror eller upplevt. Så för att koka ner mitt svammel till ett något mer förstående kring hur jag tänker så tar jag och återupplivar den text jag har/hade i min signatur tidigare; "Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper" Så nu låter jag Statement få den tid den behöver och tackar samtidigt för förtroendet jag fått av @Perfect sense att låta den spelas in här hemma, tack! Btw så tror jag att jag har bättre och renare ström här än vad du har, så den blir liksom inspelad på ett finare sätt /byZan
    3 points
  36. Dags att uppgradera mitt lyssnande, frugan till min stora förtjusning tycker att högtalarna är så pass fula så att hon vill ha ut dom ur huset . Vilken otur, hon tycker dom skulle passa i garaget. Inga problem, jag bygger ett ljudrum / mancave i garaget. Till denna process så anser jag att 70w i triodläge inte räcker till, jag vill kunna rocka ! Ayon Triton Evo såld, på jakt efter något otroligt. Funderar på att kliva upp på deras monoblock Epsilon då ligger jag runt 100w i triodläge( Triodläget är magiskt ) eller Devialet 250 pro ? fått fantastiska recensioner.. Jag är iaf på jakt !
    3 points
  37. Oavsett vad klockan är i för ”mood”så spelar det bättre och bättre tycker jag, inga steg bakåt men små steg mot målet skulle jag säga Det senaste som är åt det positiva hållet är att diskanten börjar mjukna och därmed en mer analog presentation genom mina öron, jag känner att jag är på rätt spår med de förutsättningar jag har till förfogande Jag jobbar vidare så får vi se var detta slutar i för beslut? /byZan
    3 points
  38. Jag tror nog att man får lägga ett antal timmar eller en vecka på att låta Statmenten bli inspelad om den är helt ny. När Eitan köpte sin Statment som var helt ny så var han förtvivlad först och tänkte nästan lämna tillbaks den, då den lät riktigt dåligt ingen bas orolig diskant som lät lite distat! Detsamma gäller om man drar ut strömmen ur sin Statment så tar det ca 24 h innan det låter optimalt igen skulle säga att den beter sig lite som en Pass Lab i det hänseendet.. Skulle den fortfarande låta distat så är det nog nått fel med enheten.
    3 points
  39. Jag med, ser lite ut som Dan Hylander så albumet borde vara det han gjorde tillsammans med Py Bäckman / Ray Montana Band... Tele-gram/Långt farväl ...
    3 points
  40. Då presenterar vi nästa rigg, som här också förstärks av Mastergroove MkII. Men spelaren här är Brinkmann Bardo mede RöNt III som nätdel och monterat på 10.0-armen sitter en Hana ML Vi ser redan här att vissa skillnader kan skönjas, och vi kommer troligen kunna hänföra vissa skillnader till pickup och vissa till verket. Förhoppningen är att vi skall även kunna göra någon bedömning av RIAA-stegen! Först ut, överhörning och SNR: Frekvenssvepet ser ut så här för denna kombination: Och THD+N för de olika spåren ser ut så här: Och slutligen fyrkanten för setupen: Som ni kanske ser skiljer det sig lite grann och ni är givetvis välkomna att komma med spekulationer, funderingar frågor och givetvis ifrågasättanden!
    3 points
  41. Nästa rigg som presenteras blir AMG Viella med 12J2 tonarm, där en Transfiguration Axia monterats. Signalerna från denna förstärks av Tom Evans Audio Design Mastergroove MkII. Osäker på vad som gör de avvikelser vi ser i överhörning och SNR här. Jag tror att jag spara på teorierna och analyserna tills vi börjar se en lite större helhet, med mera data. Frekvenssvepet är avsevärt planare än Ortofon/Rega iaf: THD+N visar mindre avvikelser, inte helt linjära med förra mätningen: Och slutligen, fyrkantsvågen nedbruten i ett frekvensspektrum: Det är ingen tvekan om att det låter bättre, och "närmare" vad som faktiskt präntats i vinylspåren, med den här riggen. Skillnaden mellan de båda riggar som presenterats hittills är markant, om ni nu trodde något annat!
    3 points
  42. Jo, det gör jag ibland och med analogier som är övertydliga. Både du och Calle är genuint intresserad av det ni håller på med och försöker förstå hur saker fungerar och hur allt hänger ihop med ett djup som jag inte har kunskapsbas att göra. Det är jättebra och de har ökat även min förståelse och bidragit till klokare eller bättre val även hos mig. Jag har inte samma drivkraft eller samma infallsvinkel. Jag drivs av det jag hör där jag hämtar inspiration av det jag läser från några referenser. Den viktigaste under ca 45 år har varit engelska HiFi-News. Jag tycker de alltid haft en mer balanserad diskussion än tvärsäkra uttalanden från bl a många forum. De drar sig heller inte för att säga vad de tycker kring överdrifter i branschen och man lär sig över tid vilka man brukar dela omdömen med. Dessutom har de intressanta och välmeriterade som inte drar sig för att dela ut kängor över ”sanningar”. Senast om myter och påstådda argument för och emot MM-, MI- och MC-pickuper. Ett exempel från senaste numret under följande rubrik: De har också haft intressanta tester och skriverier om påstådda fördelar/nackdelar mellan digitala och analoga format och tweaks och dessutom hur studiobranschen resonerar och varför. Verkligheten är inte så vit och svart som man ofta kan få intryck av när man läser om upplevelser på t ex forum. Och som jag varit inne på många gånger så drivs vi också av annat än ren fakta. Ett exempel är mitt senaste inköp av SME 12 som var styrd av ren fåfänga. Jag ville ha en SME av samma skäl som jag ville ha en Simon Yorke. Det blev inte mer svärta, mer lugn, mer sväng osv. Det blev lika bra som med Simon Yorke. Jag tar ett annat exempel som är åt andra hållet från Gearspace (studiofolkets viktigaste forum) som bl a har en artikel om ”allt man behöver veta om XLR-kablar” där de bl a skriver: With regards to sound quality, the type of XLR cable you get does not matter. This is because, under normal conditions, the quality of sound produced by an XLR cable is not influenced by the quality of the XLR cable. Så trodde jag också under flera år. Inte nu längre och inte pga av teoretiska kunskaper utan för att jag även hört andra uttalanden och jag har provat. Vad jag har noterat hos mig är att de flesta jag provat, framför allt bättre XLR-kablar från Transparent, Chord Cable, Siltech, Tellurium och Kubala Sosna låter i stort set identiskt lika. Först när jag bytt kan jag upplevt skillnad till det bättre och när jag sedan bytt tillbaka har även det låtit bättre. Det är en signal till mig att det är så små skillnader att det inte är något att bry sig om. Just nu har jag @Anders65 xlr-kabel på prov. Den låter faktisk lite annorlunda och sticker ut i flera avseende. Ger det en totalt bättre helhetsupplevelse? Det funderar jag på just nu. Men upplevelsen mellan min dac och försteg och hans kabel sticker ut i förhållande till Transparent Ultra men mindre mot Chord Epic. Med ”korståg” exemplifierar jag med ”sanningssägaren” Mikael Fremer. Han har varit en viktig röst för vinylen men har varit lika viktig för att sprida dåligt rykte med digital antipropaganda. Jag och @calle_jr träffade honom på skivmässa i Holland för några år sedan. Han vägrade överhuvudtaget att diskutera digitala källor. ”Allt är sämre med det digitala” är hans paroll och det tycks han leva gott på. Hans uttalanden litar jag inte alls på. Det finns även andra ”sanningar”. Jag tycker de digitala källorna låter fantastiskt bra oavsett dsd eller pcm och bättre än någonsin, med undantag av överkomprimerade produktioner som handlar om hantverket. Även vinyl låter makalöst bra. Jag kan också reagera på en del paradoxer. Alla dacar av typ sigma-delta konverterar om pcm till dsd innan analogomvandlingen via lågpassfilter. DSD lever i högsta grad. Vid produktion av av SACD och DSD-filer har det också skett omvandling mellan pcm och dsd, ibland men nu mindre ofta, även från och till analogt. Det finns en del puritaner som endast hanterar omixbara dsd-inspelningar men de är få och musiken är inte alltid så spännande. Det är ju en typ av sigma-deltaprocess även det. De mest hyllade dacarna idag tycks vara R2R-dacar (”ladders”) och ESSSabre. De hanterar bara pcm-filer. Om man spelar dsd så måste de först konverteras om. Utvecklingen tycks drivas av pcm. Har en hel bransch så fundamentalt fel i att satsa på fel häst? Och har recensenter (där en en hel del sitter inne även med djupa kunskaper om tekniken) så fel när de ger goda omdömen? Om dsd är det rätta, hur fixar man det med streaming… Min tes är snarare att försök få till rådande teknik så bra jag kan med de resurser jag är beredd att kasta in. Det gjorde jag även under kassettdäckseran men det formatet fick till slut ge vika bl a pga bristande ljudkvalitet men också pga hantering. Samma sak med minidisc. Det var helt enkelt inte tillräckligt bra. Jag tror att både pcm och dsd har förutsättningar och kvalitet att leva vidare lång tid framöver men kanske i lite olika sammanhang. Digital teknik används ju inte enbart för avlyssning. Om man vill åka tåg får man ta det som rullar in på perongen.
    3 points
  43. Jag och @AlfaGTV har tillbringat en del av sommaren åt att försöka sammanställa prestanda för ett gäng vinylriggar. Han har spelat in och jag har analyserat. Nu ska vi inte fokusera på rent mättekniska frågor, men vi vill ändå för ordningens skull beskriva lite hur vi har gjort. Det finns en tanke om att komplettera vår artikel om uppställning och inställning av vinylspelare med ett avsnitt om uppmätning av prestanda för en vinylrigg. Prestanda för en vinylrigg bör helst omfatta SNR, kanalseparation, frekvensgång och THD+N. Vi har även försökt oss på att bedöma mikrodynamik och transientsvar. Fem kompletta vinylriggar är testade; Hana ML, Brinkmann Bardo, Grandinote Celio Hana ML, Brinkmann Bardo, Mastergroove Ortofon 2M Silver, Rega Planar 3, Lehmann Black Cube Transfiguration Axia, Viella V12, Mastergroove Transfiguration Axia, Viella V12, The Groove SRX Inspelning är utförd med Olympus LS-12 kopplad från Fixed Line Out RCA på Moon Evolution 740P via Audioquest Cinnamon RCA-3.5mm TRS till Line In på Olympus LS-12. Inspelningsformat är pcm 24/96 som sparats till wav. Mjukvara utgörs av Ortofons Test-LP från 2016 med matrisnummer BG34218-01, samt Hi-Fi News Test-LP HFN 002. Samtliga spår är 33rpm och 0dB motsvarar 5cm/s rms lateral. Alla inspelade spår ligger som råfiler med en nivå i närheten av 0.71-0.73FS (ca -3dBFS). För att få en exaktare jämförelse är de normaliserade i den digitala domänen med huvudsignalen centrerad kring 0.00 och maxamplitud exakt 0.80FS (-1.94dB). Brusnivå för inspelningsutrustning är bedömd genom kontroll av brusnivå genom inspelning av en tyst 24/96-fil från Roon via en Audiobyte Black Dragon DAC. Brusnivå efter beräknad FFT är korrigerad för processing gain och equivalent bandwidth noise, dvs FFTbrus = FFTberäknad_brusnivå + 10*log(M/2) - 1.76. Brusnivå för Olympus LS-12 är även testad av Avisoft Bioacoustics: Analyser är utförda med hjälp av Audacity 2.1.0 med linjär FFT Hann fönstring med 16384 tunnor. Se nedan "Förklaring till..." för en mer detaljerad förklaring till hur dessa är utförda. SNR och kanalseparation Ortofon Test-LP innehåller en 1kHz sinus för vänster kanal (0dB 5cm/s rms 45o). Denna spelade vi in i stereo. Stereospåret normaliserades till 0.80FS varpå vi kunde skapa en FFT för respektive kanal för att bedöma SNR och kanalseparation. FFTn ska korrigeras för processing gain och ekvivalent bandbreddsbrus, och vi redovisar detta i diagrammen. Frekvensgång Linjärt modulerad frekvensgång 800-50000Hz för vänster kanal är inspelad i stereo. Med "linjärt modulerad" menas att svepet har konstant hastighetsamplitud efter riaa-korrigering. Eftersom svepet har en logaritmisk tidsaxel (det sveper snabbare och snabbare) så har FFT för vänster kanal korrigerats med +6dB/oktav och normaliserats till 0.80FS vid 1kHz. Höger kanal har kalibrerats mot separat mätning för kanalseparation av 1kHz. THD+N Harmonisk distorsion är bedömd från tre olika spår. 1kHz sinus 0dB, 300Hz sinus +12dB och 300Hz sinus +14dB. Inspelningarna är normaliserade till 0.80FS och korrigerade för processing gain och ekvivalent bandbreddsbrus. Mikrodynamik och transientsvar Vi känner inte till några spår för direkt test av transientsvar. Men Ortofon Test-LP är graverad med ett triangelformat spår som i hastighetsdomänen och med riaakorrektion ser ut som en fyrkantvåg. Med detta spår kan man se hur väl en vinylrigg klarar avkoda en så komplicerad vågform. 370Hz (2.7ms) fyrkantvåg med arbetscykel 3:7 är normaliserad till 0.80FS. Denna FFT är inte korrigerad för processing gain eftersom det gör att mikrodynamiken i bruset i så fall inte skulle synas. Förklaring till hur mätningar kan genomföras och bearbetas Idag är det väldigt praktiskt att spela in en audiosignal och spara den i tex wav-format för att i lugn och ro kunna analysera innehållet. Oavsett om det gäller enskilda toner, svep, brus eller musik, kan sådana ljud i tidsdomänen mappas över i frekvensdomänen tex för att studera frekvensgång för ett svep eller frekvensinnehåll för en fyrkantvåg. Den metod man normalt använder är FFT (fast fourier transform) som bygger på grundmetoden DFT (discrete fourier transform), dvs en matematisk metod att omvandla signaler som har fluktuerande energinivåer (tex ljud, ljus, radar, vibrationer) från en domän till en annan, oftast mellan tids-, rymd- eller frekvensdomänerna. För ljud går FFT enkelt uttryckt till så att frekvensbandet delas in i ett antal tunnor där varje tunna tar hand om ett litet band av registret. En tunna som då ansvarar för tex 997-1003Hz, omgärdas av en tunna som ansvarar för 991-997Hz och en som svarar för 1003-1009Hz. Efterhand som varje tidsenhet analyseras, så sorteras energinivåerna in i den eller de tunnor som har de våglängder som varje tidsenhet ljud innehåller. Om man då som exempel har en 30sek ljudfil som innehåller ett linjärt svep från 20-20000Hz, så kommer lika mycket energi sorteras i alla tunnor från 20-20000 Hz, dvs vi kan redovisa att svepet ger en rak frekvensgång. Om vi spelar in en 1kHz sinuston, så kommer tunnan för 997-1003Hz att innehålla nästan all energi, och övriga tunnor innehåller endast övertoner pga harmonisk distorsion samt brus. En FFT för en 24/96-fil som delas in i tunnor med delning ca 6Hz (5.86Hz) sägs ha storleken N=8192 och beräknar då frekvensinnehållet från 0-48kHz. Men det finns några saker att beakta om man använder tex Audacity, ARTA eller liknande verktyg för digital signalbehandling. Saker som man inte råkar ut för om man är van att läsa av ett oscilloskop och skriva ner pp- eller rms-värdena i realtid. Jag nämner här några saker att ta hänsyn till; Man behöver alltid sampla sin inspelning till minst dubbelt av det frekvensregister man vill studera. Detta är inte för att ha marginal utan för att om det analoga ljudinnehållet ska kunna återskapas så måste bandbredden BW < fs/2 där fs är samplingsfrekvensen enligt Nyquists samplingsteorem. För inspelning och ljudbearbetning rekommenderas 24/96-hårdvara och filformat pcm 24/96 för att undvika fel som beror på AD/DA-omvandling och digital bearbetning. Kalibrering...(arbete pågår) Om man vid FFT-beräkning vill att tunnorna ska vara lika stora per tidsenhet (ha samma energiupptagningsförmåga per tidsenhet) så måste man välja att skapa FFTn med linjär skala. Om man väljer logaritmisk skala kommer tunnorna för låga frekvenser vara bredare än de för höga frekvenser, vilket för sinustoner medför en amplitud som faller med 6dB/oktav. Om man spelar in ett sinussvep måste man skilja på om själva svepet är linjärt eller logaritmiskt eftersom för logaritmiska svep fördubblas svephastigheten per tidsenhet och således minskar energiinnehållet till FFT-tunnorna med 6dB/oktav. Olika typer av brus har olika energinivåer i frekvensbandet. Vitt brus är linjärt och har samma frekvensinnehåll i hela frekvensbandet när det plottas i en linjär frekvensskala. Rosa brus (1/f-brus) är linjärt när det plottas i logaritmisk skala, och minskar därför med 3dB/oktav i linjär skala. I en ljudfil som innehåller sinusartade toner och brus kommer energinivåerna tilldelas olika eftersom sinustoner är proportionella mot antal tunnor i kvadrat N2, medan tex vitt brus är proportionellt direkt mot antal tunnor N. FFT är avsett för analys av signaler med diskreta komponenter eller toner. Brus är fördelat över hela frekvensbandet och brukar bäst beskrivas med enheten V2/Hz i den analoga domänen eller FS2/Hz i den digitala domänen. I en vanlig inspelad mätning av 1kHz med brus kommer därför brusnivån att underskattas kraftigt vid hög upplösning. Själva FFT-processen äter upp mycket mer brus än nyttosignal. Denna effekt kallas för processing gain, PG. Det innebär att output från FFT ska korrigeras för processing gain PG=10log(N/2) dB om vi antar att det är vitt brus. En annan effekt på brus vid FFT är att man behöver korrigera med ekvivalent bandbreddsbrus i tunnorna pga den fönstring som används, för Hann-fönstring är EBWN=1.76dB. Verklig SNR är således SNRBERÄKNAT - PG + EBWN. Om man spelar in från LP måste man beakta om LPn är riaa-kodad eller ej. De flesta test-LP är riaa-kodade, men inte alla. Det ska stå på konvolutet. Sak samma gäller för analoga magnetband. Man behöver ibland ha koll på nivåer, tex om man ska bedöma output från en pickup eller beräkna distorsion och brus. Ett spår som är inspelat med +10dB kan ge mer distorsion men mindre brus än ett som är inspelat med 0dB. Ibland är det oklart vad som avses med 0dB på en LP, men då bör det avse 5cm/s rms lateralt. Nivån från ett riaasteg mäts i Volt eller dBV. När signalen ad-omvandlas kommer den få en nivå i dBFS (dB Full Scale), dvs aktuell signals nivå i förhållande till max nivå för aktuellt filformat. En 16-bitars pcm-fil kan innehålla 216=65536 värden, så maxnivån kan representeras på en skala med +/-32767 skalstreck som då representerar full scale innan klippning. Full Scale redovisas normalt med en skala +/-1 eller +/-100% oberoende av bitdjup, och ofta används flyttal som innebär att maxvärdet kan flyta genom att skalstrecken är dynamiska. Det finns således ingen fysisk koppling mellan dBV och dBFS, men EBU anger som standard att 0dBFS kan/bör/ska motsvara +16dBV. Det innebär att om riaasteget visar 2VRMS output för en 1kHz sinuston, dvs +6dBV, så skulle den ad-omvandlade signalen visa -10dBFS som rms-värde, dvs 0.32 FS. Om man behöver göra en stor FFT med hög upplösning så beräknas ofta bruset med höga fluktuationer vilket kan göra det svårläst, speciellt om resultatet redovisas i log-axel. För att undvika detta kan man skapa flera FFTer med samma ljudfil och därefter medelvärdesbilda. Sammanfattning: Vi antar att våra mätningar med test-LP består av sinusartade blandtoner och vitt brus. Inspelning utförs med AD-omvandling till 24/96 pcm. Nivåer mellan olika vinylriggar matchas så nära 0.7-0.8Vrms som möjligt, och normalisering av den ad-omvandlade signalen utförs därefter till ca -2dBFS (0.8FS). Storleken för FFT väljs till 16384 tunnor med linjär fördelning och fönstringen väljs till Hann. I nedan illustration har en 1125Hz sinuston blandat med vitt brus sparats med 24/96 pcm (vänster bild), och därpå har ett FFT-spektrum beräknats och korrigerats med avseende på processing gain och ekvivalent bandbreddsbrus (höger bild); Sådär, nu kommer snart mätresultaten...
    3 points
  44. Jo, men de diskussionerna tycks blanda ihop arbetsformat och lagringsformat. Sony/CBS förde över alla sina band med början 1995 till dsd64. Det kan man packa upp till pcm 24/88,2 och göra ommastring antingen digitalt eller analogt. Därefter gör de ett arkivex i t ex dsd256 eller pcm 24/384. Men de gör också anpassade mastrar för vinyl, cd eller SACD som inte skall blandas ihop arkivkopior. För en vinylmaster drar man ner bas och dynamik något så att det går att gravera och spela av. Det behöver man inte göra för en SACD. Exkat hur dessa filer levereras vet jag inte. Den stora ”skandalen” om den existerar, är väl hur kommunikationen stämmer överens med hur de arbetar. På Patricia Barbers senaste ”Clique! informerar man om att inspelning, mixning och mastring är gjord i DXD (pcm 32/352,8) och därifrån gör man en cd-master (16/44.1) med och utan MQA, streamingmaster 24/176,8 och en SACD-master (dsd64). Arkivfilen är pcm 32/352,8. På ett annat album (minns inte vilket) skriver de att upptagningen är gjord digitalt, mixning analogt och mastring digitalt. Det är bra. Värst är väl de busarna som utgår från överförda filer till 16/44.1 som de sedan konverterar till 24/176,8 och kallar det högupplöst. Det är bondfångeri. Om de har upptagningar och mixningar gjorda i t ex 24/96 och säljer dem som originalfiler i samma format (typ BIS) så är det äkta High Res. Samma sak med med originalfiler i 24/192 som säljs som 24/96. Det är också bra. På Qobuz där jag handlar mina flesta highresfiler så kan man i de fallen välja mellan 24/192 och 24/96. Jag väljer då alltid 24/96. Att gå högre än så ser jag ingen rimlig anledning att göra.
    3 points
  45. Fick för mig det var Mott the hoople- Th Hoople
    3 points
  46. calle_jr

    Dryckestråden

    Goudale , probably the best beer in France Goudale är ett bryggeri i nordvästra Frankrike vid gränsen mot Belgien. De har bryggt fin öl i över 100 år, och om man inte känner till Goudale så kanske Landelin som kommer från samma bryggeri. De brygger ett tiotal olika typer. Alla jag har provat är mycket bra. Idag är de 99 anställda som årligen brygger 2.5 miljon hektoliter öl. Denna cirkustrippel är brygd på rökt malt, vete, humle, koriander och apelsinskal.
    3 points
  47. Jag har använt Rönt III ett tag, på lån från Stylus. Av någon outgrundlig anledning vill de ha tillbaka den. Men, det ger mig möjligheten att jämföra med den medföljande nätdelen. Oftast, i mitt fall i alla fall, så brukar jämförelser gå åt andra hållet, men denna gång går det från en i sammanhanget "finare" till en enklare. Jag hade i ärlighetens namn inte lyssnat så himla mycket på Bardon innan Rönten kom på plats, så jag tänker att det blir en lite spännande övning.
    2 points
  48. Tack för besöket i tisdags. Kul att höra dina grejer. Tycker att Kroma Thais var en trevlig bekantskap. Har nu så klart börjat fundera om Mima extreme kunde fungera hemma. Vilket de säkert gör och en stor mängd andra märken o modeller.🤔😀
    2 points
  49. Håller helt med dig man kan inte förutsätta bara för kabeln är ett visst märke att den kommer låta gudomligt i enheten man kopplar den till! Här gäller det att testa olika märken av kablar billig eller dyra. Det jag upplever är det viktigaste när det gäller detta, är att hitta rätt kombination så kabeln och enheten får rätt ljudbalans.
    2 points
×
×
  • Create New...