Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2022-01-18 in all areas

  1. Det kan vara dags att lägga in en post om musik och prylar hos mig. Kanske inte blir så ofta uppdaterat, men ska försöka svara på frågor om det dyker upp. Här är en vy i alla fall. Det är en Project 9.1 i det vita skåpet. Annars är det inte så mycket mer än Marantz 7001, Quad II med ESL 57 samt två REL Stadium III. Supra högtalarkablar och egentillverkat lågnivåkablage. Börjar bli alltmer underhåll på grejorna men det har gått att fixa dem vartefter de går sönder.
    15 points
  2. Har nu lånat en MSB Discrete DAC... MSB's "enkla" DAC... dock pimpar jag den en del.. ... med 2 externa nätdelar av Klarsund/Marten/Leif. En nätdel till digitaldelen och en till analogdelen om jag förstod det rätt. Dessa matas med Nordost Valhalla. Dessutom har jag med en liten burk som heter MSB Pro USB som galvaniskt avskiljer USB signalen från källan när man streamar. Verkar ju i alla fall som en mkt bra ide. MSB menar att det ÄR bra. Har också med en modul med 2st I2S Pro-ingångar så jag kan köra min drive. Riktigt cool modul att montera. Stabil, tung och med härlig passform in i chassit och med en låsmekanism som är gedigen och bra känsla att hantera. Lätt som en plätt. Lossar en ledig modul till höger på baksidan. I2S pro passar som hand i handske. De nya MSB DACarna har fått en kvalitetskänsla som är snäppet högre än den jag har. Mycket bättre display dessutom. Kockorna skall bli varma så utförligt test kommer om några dagar men spelar så klart på i dag också från min MSB drive. Lite album på CD. Låter jättebra genast!!! Frågan är om det är samma nivå jättebra som min gamal MSB DAC ? Annan nivå? Eller bara annorlunda? Det skall jag försöka avgöra på torsdag. Samma geometri så de passar i de smarta "hålen" i varandra. Rätt mycket digitalprodukter tampas om platsen nu... Fler kommer på fredag... Man skulle nästa tro att jag bytt sida... Nej, jag vidhåller att det är roligare att lyssna från analoga källor, men nog är digitaltekniken på väg framåt på ett mycket bra sätt. I mitt system är mina analoga källor en nivå upp i hur det griper tag i mig, hur det involverar lyssnaren/mig och gör musiken mer musikalisk rättvisa tycker jag. Men lite inspirerad blir jag på denna resa. Vad blir det? Inget nytt. Bra ny Streamer. Bättre ny DAC? Ny DAC och Streamer... vilka märken och vilken nivå i så fall? Ja det kommer visa sig. Men MSB ger jag inte upp, de klickar jag med extra mycket varje gång jag hör dem. De har mitt sound. Just nu samlar jag in upplevelserna först och får försöka värdera dem senare. Kul övning är det.
    15 points
  3. Byggde klart de första XLR-kablarna ikväll :-) Version "B" med noll dielektriska förluster. Hur kan jag hävda noll förluster? Jag lovar att det inte finns någon ormolja alls i påståendet, utan ett mig veterligen helt nytt och annorlunda sätt att bygga en kabel. En konsekvens blir att de inte behöver spelas in. Nu ska jag lyssna ordentligt och kritiskt på dem. Sen blir det mätningar...
    13 points
  4. Lustigt hos mig blev CD omkört ganska enkelt via olika streaminglösningar, eftersom mycket idag finns i bättre upplösningar, När upplösning är lika så är även CD vs streaming rätt lika. Inget att skriva hem om avseende ljudkvalitetsskillnader. DSD låter alltid bäst tycker jag. Men för vardagsbruk föredrar jag Qobuz alla dagar i veckan.
    10 points
  5. Josaa

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Har suttit och lyssnat på musik hela kvällen med min fru. Vi har mest bara diggat men även jämfört Brinkmann vs LP12 vs Streaming etc. Vi båda föredrog Brinkmann vs LP12 och vinyl före streaming. Kvällens citat: ”Streaming är som att ha sex med kondom, bra och så men…”
    9 points
  6. jaxho

    Grubbla med jaxho

    Igår var det en trevlig stund på RC i Umeå. Några personer var inbjudna att ta del av vad en Antipodes K50 och en Taiko Audio Extreme kan erbjuda. Förväntansfulla så flockades vi i lyssningsrummet för att höra vad bland de bästa inom streaming kunde leverera. Förstärkning var Audio Analogue ABsolute, en rätt ny pjäs som ger ett härligt ljud. Kablar från Shunyata research(+Everest strömrenare) och Phoenix switch ( mer om den sedan). Högtalare var Marten Parker trio DE och MSB premiere avrundar uppsättningen. För ett antal veckor sedan gjordes en liknande spelning med Innous Statement , Grimm MU1 och The Extreme. Då var det stoor skillnad på Extreme och de andra två. Statement och Grimm var rätt olika i sin presentation. Mörk kontra ljus, grovt sett. Men långt efter gällande scenbild, luftighet, värme, kontroll, lugn etc. Denna gång hade gapet minskat något och upplevelsen var att K50 lät mer liknande Extreme än Statement och Grimm hade mäktat med. Med det sagt så har K50 fortfarande en bit kvar till upplevelsen av Extreme. Det skiljer ca 100kkr också så det är ju bra att man får nåt för de pengarna... Nu till Phoenixnet. Det fanns två stycken att tillgå. En standard och en "moddad". I Umeå har vi en "electrowizard" som gillar att mecka och förbättra/förändra. Han har svingat sin lödkolv över Phoenixnet och skillnaden till det bättre var mycket tydlig, ffa med K50. Jag tolkar det som att Extreme har en mer påkostad nätverksingång. Men båda vann på moddningen. Han har även jobbat med switchen från Nuprime, vilken har blivit rejält mycket bättre än orginal. Intresserade kontaktar RC. Jag tackar RC och mina medlyssnare för en upplysande och underhållande stund. Och som vanligt, YMMV. Vänligen Jaxho
    8 points
  7. Nu åter till det roliga! Jag påminner om vad jag håller på med och varför! Jag inser fördelarna med streaming. Check! Det jag vill veta är om det är något för mig att satsa på. Det kommer vara avgörande hur kul jag tycker det blir att lyssna på streaming ur ett upplevelseperspektiv. Små krångligheter med inställningar vad de nu än beror på har jag bestämt mig för att överbrygga. Utmaning är ju att jag har ett analogljud som är min referens i mitt system och enligt min personliga smak är det en nivå som jag inte hört digital återgivning prestera. Mittt CD-ljud jag har redan nu är bra nog, men kan så klart kan det bli bättre. Kan streaming bli lika bra eller bättre än CD i vardaglig användning? Innuos Statement är den första streamer som tagit mig till den nivån-ish. Den låter mycket bra och den är mkt nära min CD-rigg. Nu skall den ställas face to face med den lite mer kostsamma Antipodes K50. Kostnadsmässigt är det en skillnad som inte när obetydlig. För att jag skall vara så van jag kan vid systemet så kör jag med min MSB DAC och inte den nya MSB-seriens DACar jag lånat. Jag har nu hemma Discrete och Primier DAC som jag skall testar efter streamingen. Innuos Statement vs Antipodes K50 Nackdelen för Antipodes i detta test var att den bara fick 1-2timmars uppvärmning medans allt annat stått på i dagar. Det sägs att bla klockan behöver stabiliseras i veckor innan den släpper loss. Några "goa gubbar" med nyfikenhet på streamers samlades i min soffa i går vid 15-tiden. Jag, @bigblue, @JoL, @bfjohansson och "servicetekniker/uppkopplare/högtalarkonstruktör"-Leif på Marten. Alla förutom jag har nyligen haft Corona och jag har självklart 3 doser vaccin. Smittrisken bedöms som extremt låg. K50 spelades med Qobuz via Roon och lite Hqplayer. Digital XLR föredrager Antipodes så det använde vi på den. Statement med Sense och Qobuz. USB är deras lösning. Full koll på alla uppgradering av DACen etc. Allt vick ström via Nordost Valhalla. Vi spelade på vinyl cd och streamer. Samma album samma låtar och vi valde så bra vi kunde. Testade olika HD varianter också. Vi bytte hit och dit och jag bytte även lite blint bara för att testa. En övertygande majoritet av oss föredrog vinylen som i de flesta fall upplevdes mycket mer musikalisk, medryckande och med större ljudbild. Vi stampade mera takten helt enkelt. På några spår var ffa Antipodes närmast och i vart fall inne på vinylens planhalva. Eftersom allt låt bra så har detta med preferenser att göra och smak. Min smak gillade vinylen bättre. Det analoga mediet skilde ut sig lite så jag koncentrerar mig nu på de digitala källorna. Det är skillnad mellan Antipodes K50 och Innuos Statement och min CD drive. Det är inte hårklyverinivå. Det är hörbart. Men så klart upp till var och en att bedöma relevansen av. Om vi tar min CD drive som referens i mitt digitalljud så låter alltså Statement liknande i tonalitet och den har något mindre ljudbild det sträcker inte ut lika mycket och är något mindre låter det som. Antipodes K50 ha mer klipp och upplevs lite mer upplöst i alla frekvenser. Det friskar upp mitt system lite. Det är inte fel och det ligger i linje med vad jag vill. Dock är detta nära min CD, men det märks mer tydligt efter en längre tids lyssning med några extra timmar i dag också. Statement gör inte detta lika bra. Den ligger kvar på strax under min CD-rigg i detta avseende. Jag betonar att det inte är stora skillnader men heller inte hårklyverier. K50 var en tydlig nivå uppåt i mitt system och med mina öron. Vi testade rätt mycket och det var så att basen var bättre än i min CD-drive. Det var nog det som märktes först. Samtidigt sträcker den upp alla frekvenser så det blir tydligare start och stopp. Jag gillar att K50 öppnar ljudbilden och det gör den också bättre än min CD drive. Det sträcker ut mer i höjd bredd och djup. friska klarare med mer brilljans i ljudet men samtidigft på ett mjukt sätt. Jag hör inga uttalade digitala artefakter som jag gjorde på en del andra digitala källor. De stör inte alls på k50 och inte heller på Innuos. På med vinyl igen och då är vinylen ännu större. Då låter Antipodes mindre. Allt är relativt och dessutom har det med tycke och smak att göra. Glöm inte att det är utefter mina öron jag bedömer detta. Man kan tycka olika. Skulle jag utse en total digitalvinnare i går, med det vi testade i mitt system och med mina öron så blir det Antipodes k50. Det var överraskande att det lätt bättre än min CD-drive. Hur går det till? Genom hela testet varierade skillnaderna något. Ibland var de mycket nära eller lika varandra och ibland är avståndet större beroende på musik. Men det jag har bedömt är en slags känsla för den generella upplevelsen. Jag vill också påpeka att jag är medveten om att en lång tids lyssning på en produkt är bra. Men tids nog måste man testa fram och tillbaka. Jag använder samma musik, som jag gillar mycket, som är bra inspelad och som jag kan mycket väl. Då blir dessa noggranna men lite kortare tester över några timmar ändå ganska relevanta tror jag. Det bygger alltså på att jag kan systemet och låtarna som min egen ficka. Men visst kan man nog hitta luckor i detta test. Testet syftar främst till att jag skall få en bild av vad streaming gör och vilka delar ev den signalkällan som spelar stor roll för mig. Frugans kommentar var att det låter hårdare med streaming än vinyl. - Det är mer tillrättalagt och torrare med streaming, lite för "clean" jämfört med vinyl, men rätt bra ändå... Hon tyckte Statement "lät mindre på något vis" och att "K50 kom ut mer". Kan vara värt att säga att mins fru hört mycket mycket mer från mina analoga källor senaste åren så jag antar att hon känner igen karaktärerna mer i det analoga ljudet. Hon är oerhört känslig för att det blir hårt när man återger musik från HiFi. Oförstärkt livemusik har hon aldrig klagat på hårdhet, men konserter med PA gillar hon ofta inte ur ett återgivningspespektiv. Hon gillade det på ett sätt hon inte sagt innan när jag streamat. Hon är nog nästan på.... Min uppfattning i ärendet just nu är att värdera upplevelsen och ställa den i relation till en ny DAC. Som jag ser detta så hänger det ihop, men vad skall komma först. Fortsättning följer.
    8 points
  8. Fungerar gamla skivspelare bäst med gamla skivor? Häpnadsväckande bra blir det i alla fall.
    8 points
  9. Min Excalibur har fått konkurrens! På benäget hemlån från serviceinriktad distributör! Det här är alltså andra gången jag har en sån här (V2) hemma och trots att även jag håller Supras Excalibur högt så är det inte speciellt otydligt vad Valhalla bidrar med. Det finns två sätt (säkert flera egentligen) att se detta på: a) Supra Excalibur USB når riktigt långt i förhållande till vad en Valhalla 2 USB uppnår, det är en riktigt bra prestation, dessutom till en bråkdel av kostnaden. b) Valhalla 2 USB tar ljudet till en annan nivå, dit jag inte uppfattat att någon annan USB-kabel nått i mitt system. Den ger mig ro i själen, musikglädjen vinner över de plågade skriken från plånboken. Jag kan tänka mig båda alternativen faktiskt...
    8 points
  10. bigblue

    En hifinörds bekännelse

    Helt enig. Det är detta som är en av orsakerna till att jag lägger mycket tid och energi på att testa själv. Då känner jag att jag bättre kan förhålla mig till och "sila" det jag läser på nätet. Både på forum, tester och marknadsföringsmaterial. För jag har hört med egna öron vad jag upplevt för ev. skillnader mellan olika switchar, coaxkablar, ethernetkablar, mediaspelare etc. Det ger mig en grundtrygghet som jag trivs med i de diskussioner som förs kring dessa ämnen.
    7 points
  11. Har nu testat MSB Discrete DAC med MSB CD-drive mot Innuos Statement och med Qobuz. CD kvalitet på båda. Samma resultat som med min gamla MSB Platinum DAC. Mkt lika, men kanske är allt lite mindre i ljudbilden med Streamingen, men det är så lite att jag ibland tvekar i omdömet när jag lyssnar. ___________________________________________________________ Vad skiljer då MSB Discrete DAC med dubbla nätdelar och MSB Platinum DAC IV Plus med Power Base Diamond? Vad som kan vara bra att veta är att min gamla MSB CD-uppsättning kostade en del mer för ca 10 år sedan än vad Discrete DAC-uppsättningen gör i dag. Min gamla MSB var alltså ett steg upp mot Discrete. Min gamla skulle mer motsvara Premier DACen, för att jämföra utvecklingen. Men jag tycker ändå det jag testar kan säga något. Första upplevelsen och intrycken var att de låter rätt likt i karaktären. Samma grundkaraktär. Basen är det som är mest lik. Discrete DACen upplever jag lyfta fram lite mer detaljer och får en mer holografisk ljudbild. Allt är lite tydligare. Det jag brukar beskriva som digitala artefakter tex i röster är mjukare och renare. Hela ljudet upplever jag bli mjukt luftigt upplöst utan att tippa över och bli överanalytiskt eller hårt. Även här kan jag tveka lite när man byter snabbt fram och tillbaka, men efter någon timmas lyssning i längre perioder på samma DAC så känns det något mer avslappnat att lyssna på Discrete DACen. Närt jag bytta fram och tillbaka lyssnade jag lite mer på Discrete och fick en lite skönare känsla i kroppen. Ganska viktigt faktiskt. Utvecklingen har gått framåt utan att vara revolutionerande. MSB's rykte om att ha en analog karaktär i ljudet är än mer så nu, samtidigt som den lyfter fram digitalteknikens unika egenskaper på ett bättre sätt. Tex hög upplösning utan att bli hård och analytisk. Med det jag hörde i dag vill jag inte säga att MSB gått på vägen som leder mot ett "överanalyitskt digitalt"-sound, inte heller mot ett ljusare håll. Det har snarare blivit mjukare och samtidigt mer upplöst och luftigt. Bibehållen karaktär men förbättrat. Om streaming och CD inte har någon större skillnad, även om den säkert finns lite, så är skillnaden mellan DACarna något större, fortfarande är det små skillnader som man skulle kunna missa. Jag kan inte låta bli att fundera på vad utvecklingen i samma nivå som min MSB rigg skulle göra. Det skulle då bli Primier-riggen. Där skall det visst vara ett tydligt hopp upp. Kanske borde testa den också?
    7 points
  12. Vilken resa det är mede detta nya format för mig. Både resa i mil i bil, i telefon och i skallen. Nu äntligen får jag streaming koppling mellan MSB Descrete DAC och Innuos Statement. "Lite ris och mycket ros" kan man kalla denna övning. Ris till funktion på produkterna och ros till personerna som hjälpt till. STORT TACK FÖR MYCKET PROFFSIGT ENGAGEMANG FÖR ATT FIXA DETTA FRÅN ALLA INBLANDADE! Det är detta som skiljer agnarna från vetet. Jag fick ju ett felmedelande i Innuos Sense att utgången ej var ansluten men det var den. Ingen musik.... Så fort jag kopplade in min gamla DAC (som också hade problem innan uppgradering mellan Statement och DAC) så funkar det bra, men uppenbart inte med den ny MSB DACen. Även Bluesound Node funkade mot den nya MSB DACen utan problem. Svenska representanter från MSB och Innuos och deras internationella tekniska support har gnuggat geniknölarna. Ett förslag var att det var något "handskakningsproblem" mellan MSB och Innuos. Det borde ju funka tycker jag, alla prylarna är bara något år. Jag fick uppdaterat MSB DACen med nya ingångar. Det verkade också som att Innuos och Sense fokuserade på min gamla MSB DAC och inte kunde koppla om till den nya DACen. Så jag fick med instruktioner från Innuos att gå in och radera min gamla dac som låg lagrad i Innuos Sense appen och då kom den nya DACen igång. Hmmm. För mig är detta fullständigt oförståeligt och ytterligare en anledning för mig att hålla samma skeptiska hållning till datorlösnignar. Detta var betydligt mer fixande än jag hade kunnat ana för att kunna testa och få igång det. Visst var detta mycket ovanligt sa alla inblandade, men det är ändå på detta vis. Datortekniken är skör och svår. Jag vet inte ens om någon egentligen förstod varför det blev såhär. Jag kan inte förklara. OM någon känner ett behov av att veta varför eller förklara så är det ok med mig, men för mig räcker det att det fungerar nu. Så nu kan jag test DACar och Streamers mot varandra som tänkt i morgon... hoppas jag. Det positiva med detta är att jag lär mig en del på vägen och det behövs. Om det nu är inkopplingen och viss funktionalitet som krånglar, men går att lösa och att det sedan kommer funka klanderfritt så är det ok med mig. Att det låter bra vet jag nu. Där är jag inte tveksam. Men jag är dock fortsatt osäker på om jag vill ha teknik med risk för handskakningsproblem så fort man får för sig att byta något och när det efter bara något år är så "gammal" att det måste uppdateras om man byter något. Där har jag lite kvar att bestämma mig för. Värt att betona att detta är ju inte specifika problem jag beskriver här ovan. Detta finns överallt. Min Arcam Hembioförstärkare hittar aldrig min ingång från BD-spelare med en gång. Handskakningsproblem. Jag får flytta till ofta 2 olika ingångar innan de hittar varandra. Hembiobutikens support där jag köpt det har varit här, men ingen kan lösa det. "Så är det" blir svaret. Jag blir i alla fall bra på att byta ingångar i mörker och i trånga utrymmen. Ibland funkar BD-ingången ibland VCR och ibland någon av de andra 4 ingångarna... Jag är tacksam för den 100%-iga engagemang på supporten från alla håll och det löste ju sig ang MSB/Innuos. Synd att det skall behövas för alla inblandade. Humöret är dock på topp, så nu blir det DAC test i kväll. Ny MSB Discrete DAC mot gammal MSB Platinum DAC med bästa nätdelen från den tiden.
    7 points
  13. bigblue

    Dags för nästa steg

    Ha ha @AlfaGTV. Ja, den har stått på 24/7 i en vecka nu. Första timmarna tyckte jag inte att skillnaden var speciellt stor mot hur det lät innan, möjligtvis något tystare (svartare) än tidigare, men då var LPS:en kall och allt var oinspelat. Men nu tycker jag definitivt att uppgraderingen tillför mer välljud. Det är som att chips-trimma sin bil. Något som bl a leder till att du inte behöver växla ner i uppförsbackarna. Översatt till en ljudmässig upplevelse innebar den externa nätdelen att The Node fick mer kraft att återge de lägre tonerna. Inte så att dessa blev lägre - utan snarare levererades de med mer kärna, definition och pondus. Det blev över lag en tystare/svartare presentation som gjorde att jag bättre uppfattade små detaljer i tysta partier. Något som i sin tur bidrar till en bättre holistisk upplevelse i min anläggning. Alla delar i den musikaliska presentationen är mer separerade. Och den sista förbättringen var i de högsta tonerna som jag upplevde som något mer "liquid" än tidigare. Det är färre tillfällen som jag upplever som "stixiga". Över lag är detta förändringar som jag i mångt och mycket känner igen från andra ström-relaterade uppgraderingar jag gjort. Och för priset (knappt 3000 kr) tycker jag att det var väl värt investeringen.
    6 points
  14. Lite mätningar Zero XLR ligger på 60pF sett från DACen eller vad man kopplar den till. Det är dock en avgörande skillnad mot andra kablar. För Zero XLR är kapacitansen att se som ett vanlig kondensator medan vanliga kablar har motsvarande kapacitans distribuerad längs hela kabelns signalledare. Detta gör att mätningen av kapacitans för Zero XLR inte blir så relevant ur ett signalperspektiv. Den är dock relevant ur perspektivet att ex DACens utimpedans och kapacitansen skapar ett RC-filter (kring 10MHz beroende på apparatens utimpedans ). Zero XLR har en förhållandevis hög induktans. Zero XLR har med min utrustning inte mätbara nivåer av förluster avseende elektriska fält. Zero XLR har klart lägst resistans i signaljord av de XLR-kablar jag testat. Detta är dock vanligen inte av så stor betydelse för XLR-kablar på grund av balanserad signalöverföring. Men beroende på konstruktionen hos ansluten utrustning kan låg resistans ändå ha en viss betydelse.
    6 points
  15. Då jag har haft en del problem med statisk elektricitet införskaffade jag en DS Audio Ionizer från SoundByVinylbutiken som kommer se till att jag blir kvitt eventuella problem. Initialt intryck är att ljudet blev tystare och mjukare och ljudbilden större. Alla små detaljer på The Police Syncronicity fick sin egen rymd på ett tydligare sätt, dvs ett steg i rätt riktning. Har även fått låna ett gäng Entreq produkter av Bengt på SoundByVinylbutiken (demoex). Jag tror stenhårt på parallell jord och dess positiva inverkan på ljudet. Jag har ju Nordost Qkore i min stora anläggning och CAD i stugan. Av dessa ger Nordost störts effekt och är mest välbyggd. CAD har en attraktiv formfaktor och är billigare och ger ca 50% av effekten av Nordost. Effekten är helt enkelt att ”smuts” försvinner och musiken kommer fram tydligare och mjukare-man kan spela högt utan att det känns högt eller lågt och ändå höra allt. Vad skall man säga om Entreq? Det känns som något man själv kunde byggt i slöjden med trä överallt och en offensiv prisättning: drygt 2 000 för Everest polskruv! Hur dessa apparater funkar förstår jag inte (gäller för övrigt Nordost och CAD också). Men initialt intryck är en klart positiv effekt när jag kopplade Olympus Ten till mitt Shindo försteg. Samma effekt som Nordost och CAD: svart bakgrund, större rymd, snärtigare ljud och bättre kontrast. Har inte CAD här men det känns som effekten är större och effekten kommer smygande. Märks tydligast när man rycker ut jordkabeln efter kvart och ljudet blir stökigare, vassare, mindre och inte lika klart. Kopplade även i Silver Minimus i min Linn Akurate streamer samt ställde streamern på Entreqs träplattform samt jordade även plattformen (!). Det enda jag kan konstatera direkt är att vinylen är överlägsen! Tappade helt inspiration att lyssna på streamat så den utvärderingen får vänta.
    6 points
  16. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    Fick hem den nya switchen idag och blev väldigt paff då även denna hade fläkt, fel hos ytterligare en tillverkare.....efter ett samtal med tillverkaren så fick jag lov att öppna påsen och testa och se hur den lät och bestämma om jag ville ha den. Gigamedian var betydligt tystare än Hikvision modellen, hörs svagt utanför garderoben i tvättstugan så den ser ut att få stanna. Varför detta meck med en switch som inte spelar någon roll för min hifi....den enkla förklaringen är för att jag kan och jag ville ha PoE matning inbyggd i switchen, ha enbart en SMPS i systemet inbyggd i plåtlådan och switchen ska ha SFP port för fiber och möjlighet att byga ut med saker som kräver PoE. Vad har då hänt? Jo jag har med den nya switchen skapat isolation mot mitt hemnätverk kanske helt onödigt men iom. att jag har fiber ut ifrån routern så fullt lösbart så varför inte de kan inte skada och SFP moduler och fiberkabel hade jag kvar sen jag körde med Uptone etherREGEN. Routerns hölje jordas i matande skyddsjord till HD Plexen, nätverkskabel mellan router och Innuos PhoenixNET är en Belden CAT6+ U/UTP oskärmad kabel med bonded pair så att det inte kan uppstå kontakt via någon skärm mellan de två olika delarna. Ifrån PhoenixNET till Statementen har LAN-kabeln bara skärmen kopplad i switch änden. I Ubiquiti routern är det lätt att styra vilka portar som är aktiva och även se trafiken på respektive port, bra när man vill ta reda på hur streamern agerar mot nätverket, hur den buffrar osv. ETH0 är WAN in ifrån fibernoden, ETH4 är LAN via RJ45 till mitt rack med PhoenixNET och ETH5 är SFP porten som då går till den stora switchen som förser huset med nätverk. Routern är inte "plug and play" men för mig är den värd det lilla extra besväret jämfört med de vanliga allt i ett routers och wifi:n kommer via en extern AP placerad mitt i huset. HD Plex har 4 utgångar jag använder bara de två justerbara som har de bästa regulatorerna av de 4 utgångarna och matar 5V till noden och 9V till routern en väldigt smidig och i mitt tycke prisvärd PSU för att ersätta små väggbulor och annat till nätverket eller hifi:n om man känner för det. Känner mig nöjd med detta, de känns bra att gått hela vägen och andra får tycka vad de vill om det jag gör de för min egna skull inte för att andra tycker. Att de spelar väl ingen roll de är ju bara nätverk osv. och så är det kanske men när de snackas om servers för flera 100k, kablar till detta för stora summor så är de produkter jag satt ihop i mitt nätverk innan hifiracket som piss i Nilen jämfört med det och om de så bara påverkar mitt system lite lite mot nått bättre så är de värt det i mina öron/ögon och en del av dem behövs oavsett hur jag gjort. Router 800kr AP (wifi) 950kr PoE+ till passiv 24V PoE 280kr 2st SFP+kabel ca 300kr Switch 16p PoE SFP 2500kr HD Plex 200W 4500kr DC-kablar ca 600kr Allt i allt precis under 10000kr. Är väldigt väldigt nöjd med ljudet som systemet presterar som en helhet om de sen är "rätt" produkter jag valt, är de "rätt" server/streamer, är det rätt DAC osv. osv. just nu är det en icke fråga för mig när de låter såhär bra. Jag är nöjd och känner inget behov att ändra på nåt vad gäller elektronik eller högtalare och det bara fungerar, systemet är stabilt, inga konstigheter de spelar runt 4-5h på vardagar och desto fler på helgerna utan några mankemang ett tryck på play i Sense appen så spelar det svårare än så är det inte, precis som de ska vara de räcker gott för mig
    5 points
  17. Jag tror vi ser rätt olika på detta. För jag har inga övertygelser alls i denna hobby. Jag har blivit överraskad för många gånger. Jag försöker bara dra slutsatser på vad jag hör och upplever och försöker snarare aktiv marginalisera tekniken i sig för att den inte skall störa min musikupplevelse. Men eftersom detta inte är på liv och död utan en rolig sysselsättning där man kan få njuta av ett ännu större intresse på köpet, i mitt fall musik, så är det ju upp till var och en att ha kul med denna hobby med sina övertygelser och på sitt sätt. För mig ger alla dessa olika sätt att hålla på med detta inspiration, nya tankar och ideer.
    5 points
  18. En enkel fråga kan tyckas kanske, men jag tycker den förtjänar sin utläggning. Jag tidigare sagt att jag gärna undviker skriva för mycket om strömkablar, men jag kommer ändå beröra det lite i svaret här. Högtalarkablar och signalkablar används för att transportera information. En analog ljudsignal innehåller all den information som i slutänden ska till högtalaren för att generera ljud. Kablarna som transporterar signalen från ex en DAC till ett försteg eller från slutsteget till högtalaren bör dels inte påverka signalen och inte heller filtrera bort något alls från signalen. Alla elektriska kablar som transporterar analog eller digitaliserat ljud är relevanta med avseende på att påverka signalen så lite som möjligt. Så ur det perspektivet kommer varje tillförd skarv bara mer eller mindre försämra signalen. Det spelar (på den här nivån) ingen roll i vilken ordning skarvarna monteras. En bra kabel tillför mindre försämringar än en dålig bland skarvarna. Om vi håller oss kvar vid kablar som signalkablar, högtalarkablar mm så är störningar ett kapitel i sig. Om man skarvar ihop fler kablar så riskerar man att dels får in mer störningar i systemet och dels ökar risken för störningar via jord mellan apparaterna. Så generellt sett om man använder RCA-kablar så ha gärna korta om det går. Med XLR-kablar blir störningsproblemen mindre så de kan vara lite längre. Men ju längre kablarna är desto mer påverkar de ljudet. Hur mycket beror förstås på kabelns egenskaper. När det gäller strömkablar finns det några viktiga skillnader jämfört med de som transporterar en ljudsignal. För strömkablage finns det två aspekter att tänka på. Dels vill ha inte ha in ledningsbundna störningar från nätet men inte heller påstrålade störningar. Samtidigt ska den ha en låg impedans sett från ansluten utrustning så att strömmen kan levereras så "snabbt" som möjligt. Om kabeln har för hög impedans kan det i slutänden orsaka distortion vid transienter i ljudet eftersom spänningen då kan dippa kort vid dessa (generaliserar en del här...). För strömkablar finns det två motstridiga krav kan man säga. Dels vill man filtrera spänningen från 50Hz-nätet så mycket det går för att inte få in störningar i apparaterna och samtidigt behöver kabeln kunna leverera ström mycket snabbt. Min åtsikt är att en strömkabel måste ha ett väl konstruerat filter för att apparaten ska fungera optimalt - nu tänker jag visserligen mest på slutsteg och integrerade förstärkare. För apparater som inte driver signaler med höga strömmar är strömkabelns filtrering viktigast. Sen kan man ju ha ett separat strömfilter för detta eller andra lösningar som återskapar en ren 50Hz med låg distortion och låga störningsnivåer. Hur viktigt allt detta är beror på hur känsligt utrustningen är för distortion på 50Hz, hur känsligt den är för snabba spänningsdippar och störningskänsligheten. Så slutklämmen för strömkabeln och din fråga blir: - Ja, sista biten har betydelse. Jag skulle inte gå så lång att säga att bara sista metern som räknas. Att ha en robust strömförsörjning, bra jordning mm fram till 230VAC-uttaget är viktigt. Men det är ju inte alls alltid det går att påverka, då är sista metern viktigast. Såvida man inte ha ett separat och bra konstruerat nätfilter.
    5 points
  19. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    I brist på annat att pyssla med så fick mitt OCD sitt idag.....en baby blå Supra är kanske inte så snygg i ett rack med svarta kablar men de hade jag fixat med lite svart fläta.....nu var den flätan lite väl olik mina nya Tubulus kablar så jag fick rota fram annan fläta En naken Supra. Min klena fläta gick inte över kontakten så de blev en improviserad lösning med en uppfläkt robotslang för att öka på diametern. Så ja nu passa den lite grövre flätan fint. Hur är de man säger de är detaljerna som gör det Vad hände mer då? Blev lite förberedande arbete i nätverksskåpet, fiber och SFP modul väntar på den nya switchen. Routern har fått plats vid sidan istället och nätverkskablar, DC-kabel och jordning har fått lite annan dragning. LAN-kabel till PhoenixNET kan smita in direkt under racket och få enklast väg dit. LAN-kabel i mitten ska bort när jag går över till fibern. Blev även ett test av en sak jag gått och funderat på en tid inte helt klart än men den tunna kabeln under nätlisten är en del i testen men mer om det längre fram
    5 points
  20. Jag kompletterar lite. För att få tillgång vid behov bör en sådan server vara igång ständigt, eller i alla fall starta snabbt. Den bör inte vara frugans receptsamling eller grabben gaming-PC utan dedikerad för sitt syfte. Den kan absolut bara stå ansluten till nätverket nånstans utan skärm och tangentbord. Mac Mini är populära liksom Intels NUC'ar. Det finns en optimal väg här också avseende prestanda, strömförbrukning osv. Jag kan resolut rekommendera Roon Nucleus eller den ihopsnickrade varianten, Intel NUC med Roon ROCK som operativ. Varför betalar man det tredubbla för en Nucleus? Jo, för att den är inbygd i ett fläktlöst chassi och kan därmed placeras i stereobänken. Och du behöver inte pilla själv med montering såklart. Men precis som Marcus är inne på så kan man ju välj en Statement, men det tycker jag personligen är att överdimensionera, eftersom dess primära syfte är att lämna USB-signal. Dessutom är den (i min mening) underdimensionerad som Roon Core även om det troligen knappt märks om man inte har ett ansenligt lokalt bibliotek. Jag är rätt säker på att upplevelsen är betydligt raskare med Innuos som OS och musikspelare? Väljer man UPnP istället är det lite mera "hembygge" över det hela (jag avser allt från appar till serverval) och jag vet faktiskt inte om det är din grej Apex?
    5 points
  21. musicus

    Musicus stereo...

    Det er kul å spela vinyl igen, efter lite mekande och byte av pick up! Bra jazz er det också (fotokonsten får andra ta sig an, her dokumenteras endast med äpplefonen) mvh
    5 points
  22. Lite snickeriarbete i vintermörkret. Diskbänksrealism!? I stan måste man handjaga på landet har jag min maskinpark som spar mycket tid. Men för att få raka hål tog jag hem en borrgigg som jag köpte i sommars vid bygget av ett sluttande trappräcke. Fördelen är att man kan vinkla den i valfritt gradantal. I botten på varje regel, som jag skall fästa på mina hjulförsedda bottenplattor, kommer det att sitta en typ av islagsmutter men med större diameter. Lite så här är det tänkt. Uppstickande gängstänger på vilket man trär tvärribbor i olika längd och höjd. Anpassade efter höjden på från apparater utstickande kablars höjd och de justeras med muttrar till önskad höjd. Mellan de horisontella ribborna här i ek, sannolikt svartbetsade, kommer någon form av gummiskoning att fästas så att kabeln inte blir klämd men sitter fast. Kommer att ta sin tid att knåpa ihop, men roligt att genomföra. Calm
    5 points
  23. Är ute på en ”liten” hemma-hos; @Audionet och idag hos @Ladadar, båda ställena är nya för mina öron och klart spännande att få ta del av. Återkommer om detta när jag är hemma igen. /byZan
    5 points
  24. Det finns inga "digitala kablar" påstår jag då! (För att erbjuda en diskussion, givetvis!) Alla signaler som överförs är analoga, de kan variera i bandbredd och amplitud givetvis, men till sist och syvende finns inga "ettor och nollor" i våra sladdar, bara representationer av dessa i form av fyrkantvåg eller liknande. Det är upp till mottagaren att göra en tolkning av signalens form för att vittja den på informationen.
    5 points
  25. Min usb kabel har dykt upp. Så nu blir det en liten kabel jämförelse i all anspråkslöshet. Audioquest Forest. Detta har varit min brukskabel i rätt många år. Den har fungerat klockrent och jag har inte haft något att anmärka på. Men det är klart att man funderar på över om det finns någon vinning ljudmässigt på en dyrare kabel? Entre' Audioquest Coffee. Ramlade över denna kabel på Rehifi för halva nypriset. Det var taget. Så vad händer när man kopplar in en kabel vars vars nypris var ungefär 10ggr mer än den gamla? Denna kabel har låda på magen. Ett batteripack. Mer vet jag inte om dbs systemet. Jag tror inte att det handlar om liknande funktion som Synergistic Research och deras aktiva skärm. Saxat från deras hemsida. "AudioQuest's patented Dielectric Bias System (DBS) puts all of a cable’s dielectric into a strong, stable electrostatic field which saturates (organizes) the molecules of the insulation." Låter ärligt talat ormoljigt. Efter att ha lyssnat på min gamla trotjänare, och efter en "Coffee break" (förlåt, men vi har väl många göteborgare här och ordvitsar är deras gebit😁) så kopplades kabeln med låda på magen in. Jag får intrycket att det blir mer av samma vara. Det blir lite som när man kopplade in Dolby brusreducering på kassettbandspelare, men utan diskantförlusten. Alltså återigen renare. Det gör att man undrar, blir det renare eller är det bara inbillning? Det kan ju liksom inte bli renare ad infinitum? Men detaljer i musiken framträder tydligare. Mycket tydligare. Bredden och djupet i ljudbilden har ökat. Speciellt bredden märks av ganska så dramatiskt! Jag måste vänja mig en stund med detta. Men det blir inte överanalytiskt och vasst. Det blir bara "mer". Förresten så plockade jag bort en switch. Igen. Efter att ha lyssnat med dubbla så känns det som att det blir för mycket av det goda. Jag tror att trots det blir renare på något sätt ändå inte är lika homogent och musikaliskt. Och med den här nya USB kabeln försvann lite av de fördelar seriekopplade switchar gav. Jag ska landa i det här och utvärdera var jag ska gå vidare med tweakandet. För det här var skoj!👍🙂
    5 points
  26. "Antipodes has firmly decided to compete on its sound quality, rather than the list of technologies employed. For this reason we do not list the specific details of, say, RAM, Mips, GHz, etc. We do not do this in order to hide anything. We do it because, if we are measured by the specs we publish then this will divert us towards improving those specs rather than sound quality. Antipodes is an audio company, not a computer company, and so our values are about the sound. We choose to ‘live and die’ by the sound quality we deliver, rather than ‘live and die’ by specs we publish." Det är Antipodes egna ord, men jag sympatiserar med det som står. Liknande syn på specifikationer som tex Dan d'Agostino har. Högst eller lägst siffra på någon spec. är inte alltid det som låter bäst.
    4 points
  27. Det är inte lätt, det ska gudarna veta :). Jag ägnar mitt liv åt det här men är trots det stundtals lika förvirrad - och nyfiken - som alla andra . Den enda vettiga metoden är att lyssna och känna efter och inte låsa sig för hårt i sina övertygelser vilka ständigt utmanas ifrån höger och vänster. Dagens sanning behöver inte nödvändigtvis vara morgondagens... / Marcus, Perfect sense
    4 points
  28. LPL

    Mästarmöte har en vinnare!

    Instämmer Det jag kan tycka är lite tråkigt med Streaming är att det finns mycket att önska av systemarkitekturen. Det finns hur många sätt som helst att bygga ihop en streaminglösning och tillverkarna väljer att plocka ihop delsystemen på olika sätt, allt från streamer och DAC i försteget/förstärkaren, streaming i DACen med analoga ingångar till separata delar. Sedan kommer serverdelen, reclockers, switchar och PSUer till dessa. Allt detta kombinerat i olika utsträckning i olika burkar med de för och nackdelar det medför. Nu verkar det som alla tillverkare har sin egen arkitektur som de bygger efter vilket gör det kostsamt, riskabelt och besvärligt för oss kunder. En väg är att köpa en helhetslösning där allting är inbakat i en burk med de tekniska för- och nackdelar det innebär samt att prislappen blir väldigt hög och risken att den snabbt bli föråldrad ökar. En annan väg är att köpa allting separerat vilket resulterar i många burkar och de för- och nackdelar som det medför. Jag skulle gissa att detta är en viktig orsak varför det blir så viktigt med kablaget. Ser jag till mig själv vill jag absolut inte ha något försteg i en DAC eller streamer då jag föredrar gillar renodlade lösningar. Jag vill inte heller ha någon CD-släde för rippning och ser gärna server/lagring och streaming separerat
    4 points
  29. Det är spekulation från min sida. Den bygger på att MSB har en lång erfarenhet av att utveckla DAC:ar på allra högsta nivå men att de använder samma streamer-modul för alla sina DAC:ar, trots att de kostar från ca 120 ksek till 1200 ksek. De verkar inte lägga lika mycket kraft på streamern. Samtidigt har vi Taiko, Aurender, Innous och andra som har rena streamers som de satsar hårt på att optimera och kostar upp emot 250 ksek. Linn, Naim och andra verkar tycka att streamindelen minst lika viktig som dac:en. En intressant jämförelse vore att ställa MSB Reference med egen streamer mot en MSB Premiere med Taiko eller Aurender N30SA. Två alternativa lösningar till ungefär samma pris (och jag gissar ungefär samma prisnivå som en Brinkman Balance med bra pick-up och phono-steg). Med vänlig hälsning, Hans
    4 points
  30. Ett annar arbete jag håller på med är att rensa upp och korrigera bland mina rippade album. Framför allt albumomslag. Det är gamla synder som jag vill rätta till. Sedan några år gör jag rätt från början. När jag började rippa så länkades ofta albumbilder med väldigt låg upplösning i huvudsak mellan ca 100x100 till 250x250 pixlar. Det kunde duga i en mobil eller på en skärm som småbilder. Men det är alldeles för låg upplösning för att se albumen ordentligt på t ex en läsplatta. Det stör mig. Albumbilden är en viktig del och en del av helheten. Därför går jag nu igenom samtliga album från A-Ö och kollar albumbilderna. Det är ett projekt som jag räknar med tar året ut. Än så länge har jag fixat A till C vilket tog 6 veckor. Ett par timmar lite då och då. Det är så man slukar en elefant. Uppskattningsvis handlar det om 5-10 % av mina filer. Det som tar mest tid är att sortera ut vilka. Här några exempel före och efter: Alla mina album finns på fyra ställen. Dels i en hårddisk på mitt kontor som jag rippar och ladda ner till. När jag är färdig för dagen gör jag backup till en likadan hårddisk. De jämför varandra om vad som ändrats och gör backup på mellanskillnaden s a s. När jag är färdig kopierar jag det jag gjort till min NAS som också gör en kopia i en s k RAID-koppling. Därefter uppdateras min iPad och jag är redo att streama igen. Det här är ingen tidsödande process. Att rippa en cd tar kanske 3-4 minuter beroende vilken hastighet man valt. Att ladda ner ett highresalbum kanske 2 minuter. Däremot kan backupen ta en stund om man gjort stora ingrepp men det går ju göra annat under tiden. När jag byter bilder plockar jag upp albumet från min hårddisk i ett s k tag-program. Jag använder Mp3Tag som jag känner mig bekväm med. Där går att ändra ”allt” eller lägga till taggar typ ”Solist”, ”Skivbolag” eller vad man nu vill söka på. Men också att uppdatera bilder och justera upplösning neråt. Därefter sparar jag, gör back up och den kopierar den ändrade filen till NAS. Bättre bilder googlar jag fram, hämtar från Discogs, Qobuz eller andra ställen där jag hittar dem. Minimikravet är 600x600 pixlar. Är de för stora drar jag ner dem med en knapptryckning till fördefinierat format i Mp3Tag. Ibland får jag scanna in bilden själv från min cd och i mer sällsynta fall ladda jag ner bild och justera färger om det behövs. Det tar allt från 3-4 minuter per album upp till en kvart. Men jag har ingen brådska. Det tar den tid det tar och jag vill inte kompromissa. Det tar betydligt mindre tid än ständiga byteskarauseller och tester av tweaks och apparater. Jag får också inspiration till lyssning av album jag inte hört på länge. Mycket roligare och intressantare än hifi, tycker jag. Ordning i diskoteket är viktigt för mig, inte minst för att hitta det jag söker. Här några exempel till ”före” och ”efter”.
    4 points
  31. Så känner jag också. Åtminstone inte om man, som i mitt fall, har en dac med inbyggd cd-släde som i båda fall buffrar inkommande signal på exakt samma sätt och ställe. En lite reservation kring högupplösta filer. Det ljudliga resultatet av dessa är i hög grad en funktion av hur det är gjort. Att bara ta en vanligt 16/44.1 CD-album och konvertera den till t ex 24/96 bidrar inte till något speciellt. Det visar HiFi News månatliga granskning. De flesta mastringar idag är överförda till digitala medier i 24/192 eller högre och varsamma nymastringar av dessa till high-resfiler låter ofta mycket bra. Det gäller även nyinspelningar om de inte är förstörda av dynamikkompression, vilket ofta är fallet inom pop, rock och soul. Ny soul har jag i stort sett slutat både spela och köpa av det skälet. Det får ”duga” med Aretha F. och Otis R. Men välgjorda high-resfiler låter förnämligt och det är en av fördelarna med streaming och i synnerhet Qobuz istället för Tidals bastard med MQA (”högupplöst MP3”) som man dessutom behöver köpa ny dac till för att packa upp filen fullt ut. Rena streamers/nätverksbryggor typ Lumins klarar bara packa upp en nivå. För den sista nivån krävs också en MQA-licensierad dac. Ofta när jämförelser görs är det snarare jämförelser mellan olika mastrar när det jämförs mellan digitalt och analogt, tycker jag. Båda teknikerna kan leverera.
    4 points
  32. Det är viktiga frågor som behöver svar. Det ingår för mig att få pejling på det i detta test. Streaming skall bara "tävla" mot CD om jag vill ha en superstreamer. Mot vinylen tror jag det är kört i mitt system för lång tid framöver. Jag benar ut mina tankar lite. Hur bra skall det låta då? Antingen nöjer jag mig med en pimpad Bluesound eller supertstreamer som är i CD nivå. Mellantinget finner jag ointressant. Varken hakat eller malet. Om jag slår till på en superstreamer så har jag 4 bra signalkällor. Varför??? Onödigt??? Kanske... kanske inte!!! Nu har jag en digital källa och 2 analoga källor och jag gillar alla. 1. Vinylen är för att jag älskar återgivningen och har massa vinyl. Det är mitt nummer ett som signalkälla. 2. Rullband för att det är så magiskt bra återgivning. Helt utan jämförelse med annat om inspelningen är bra. Det svåraste mediet att hitta musik på. Gammal musik jag vill ha, tex Jazz och klassiskt hittar jag ofta. 3. Digitala källan med MSB CD+DAC jag har är ju för att jag har ca 4000 CD skivor och det är en stor del av min musiksamling som jag vill kunna uppleva. 4. Streaming står för det lättillgängliga och det är oändligt med musik att hitta och få nya favoriter. Numera har jag fått höra, dock sent om sidor, att det till och med kan låta lika bra som CD eller bättre. Jag tänker också att de nya DACarna bidrager till detta, men det är inte ikapp vinyl, inte hos mig i vart fall. Alla dessa medier har olika syften . Men visst skulle jag klara mig med bara vinyl om det knep. Hur blir det om jag väljer Bluesound eller en superstreamer? 1- Om jag kör vidare med Bluesound Node, oavsätt om jag byter till ny DAC eller inte, så kommer jag fortsätta med CD. Inte finlyssna med streaming bara slölyssna och leta musik. Digital finlyssning sker således med CD. 2- Med superstreamer kommer jag spela 99% av digitalljudet från streamern och bara spela de få plattor på CD som jag inte hittar på tex Qobuz. CD-driven fasas nog ut gissar jag. Då är det bara en digital källa kvar. Alltså kan man nog se det som att jag byter CD mot streaming i det fallet. Därför blir det ju viktigt att det låter minst lika bra som CD hos mig. Dessutom kommer en streamer att användas istället för både CD och vinyl i vardagen. Slitaget på puppan kommer nog bli betydligt mindre. Jag tror det blir absolut mest streaming när jag lyssnar i mina lurar. Jag har lyssnat rätt mycket i lurar denna helg, det låter prima från streamat.
    4 points
  33. Jag har ätit klart, så jag kan ta nåt annorlunda:
    4 points
  34. Är det en speciell sorts tröja? 🤣 (Inser att det kan va en sån där långärmad variant med knäppning bak!)
    4 points
  35. Det blev ett snabbt foto via mobilen nu……påväg ut på stan med fruarna. De må kallas betongbunker men ljudmässigt så fanns inget av mina förutfattade meningar där. Jag tror ägaren ändå kan lite i denna hobby trots allt😉 Jag ska berätta mer om mina hemma-hos senare, det finns lite intryck och egna funderingar som ska få chans att sätta sig först. /byZan
    4 points
  36. Solid tech tycker jag har en vettig lösning med sin cable clamp. Det beror givetvis vad man har för rack o.s.v. men gillar konstruktionen som tar alla kablar till skillnad från t.ex. Furutechs NCF Booster.
    4 points
  37. Ja, man får inte glömma bort känslan i musiken och samtidigt att det man gillar i återgivningen kommer fram. En del gillar inte alls färgat ljud men jag kan inte tänka mig musik utan ett varmt mellanregister. Skulle en kabel ta bort den färgen från ljudet så är den inte för mig helt enkelt. Det är en balansgång mellan musik man gillar och huruvida värmen lagts på inspelningen .. då blir det lätt lite för mycket av det goda.
    4 points
  38. hehe, jag skrev väl nästan mer eller mindre rakt ut vad jag tänkte göra? samma test som jag gjorde i morse med ethernet tänkte jag göra även med USB, så jag var alltså och hämtade en Innuos PhoenixUSB vilket är något jag velat testa länge men som inte riktigt blivit av och jag har prioriterat annorlunda osv. testet i sig blir lite knepigt dock då jag inte har två likvärdiga USB kablar, men jag försöker ändå få nån slags känsla för vart det kan tänkas ta vägen. ethernet kortet kom jag fram till att jag vill behålla (tillsammans med PhoenixNET), USB kortet vs PhoenixUSB återstår fortfarande att se, men jag kommer inte köra båda där utan det får bli den ena eller andra.
    4 points
  39. LPL

    Mästarmöte har en vinnare!

    Det var bara ett förslag i all välmening med en Raspberry PI, jag menar inte att man ska träna på att koppla in kablar i rätt kontakt Jag menar mer att sätta sig in i hur man får igång streaming på en minidator från att installera OS och vald programvara till att konfigurera upp det hela och få det all lira. Just switchar nämns som en strulfaktor, jag skulle säga att det är ytters sällsynt att en switch måste startas om. Du kan se switchen som ett grenuttag, plugga in den och glömma bort den. Löser det något problem när du startar om switchen beror det sannolikt på att du bryter förbindelsen mellan apparaterna. Är det problem med nätverket är det troligast att det är något med utdelningen av IP-adresser (DHCP) i routern, kanske att det krockar mellan IP-adresser eller något liknande. Det viktiga är att ringa in problemen och inte baka ihop allting till att produkterna inte är systemerade, digitalt och streaming är instabilt. Är det problem med nätverket så får man åtgärda problemet där, är det problem med USB-interfacet får man lösa det problemet, är det problem med streamingtjänsterna får man inrikta sig på det o.s.v. Jag menar att har man satt upp prylarna och konfigurerat rätt så är streaming inte instabilt. Jag menar vidare att det inte är chansartat eller slumpmässigt, är det ett fel så måste det felet åtgärdas på samma sätt som en glappande kabel som fungerar ibland.
    4 points
  40. Vad har priset med saken att göra? Det är väl ingen kvalitetsfaktor av rang. Valhalla 2 låter inte bra för att den dyr och Supran låter inte dåligt för att den är billig. Jag inbillar mig att det har något med konstruktion att göra hur de låter. Jag har USB-kablar från några hundralappar upp till 5,000 kronor och jag ser ingen koppling till pris och hur de låter. Däremot är jag helt enig om att Valhalla 2 är en fantastisk kabel. Crystal Cables har tre USB-kablar från 36,000 - 72,000 plus en för 8,000. I min säger det ingenting om hur de låter.
    4 points
  41. När det är ta fem betala för en då hugger en bara. En Philips CD160 är det @AlfaGTV , den skulle vara bra hade jag hört och den var också målet. Sedan att det följde med lite annat gott ser jag som en bonus, lätt värt en femhundring och en resa till Borås tur och retur.
    4 points
  42. Jag har HiFi-handboken från 1974 också och ska nog jämföra lite med andra skivspelare från tiden. Jag upplever TD 125 mkII som tystare än jag trodde att den skulle vara och alla skivspelare jag har är fria från rumble vid normal drift, annars åker de ut. Jag har ägnat mig åt jämförelser med 3 skivspelare idag och resultatet blev att Denon-tonarmen åker tillbaka till en låda igen! Den är inte tillräckligt bra för att platsa i "finanläggningen". Nu sitter Jelco-armen på plats igen och med den spelar DL-103SA fantastiskt fint och utmanar faktiskt mina "finare" PU'er på allvar. Jag saknar egentligen ingenting när jag spelar med den och det låter bara "självklart" och det är de PU'erna jag söker.
    4 points
  43. Det skrivs en del om strömprodukter och hur viktigt det är med bra och ren ström. Jag passade på att mäta på min HDPlex när jag möblerade om bland apparaterna. Plockade även fram en ny SMPS från en vanlig nätverksswitch. Dessa mätningar i frekvens och tid visar kvaliteten på sekundärsidan och vad som händer när man drar ström ur en vanlig SMPS väggbula. Dessa mätningar säger inget om vilka störningar som nätdelarna sprider på primärsidan eller via etern. Värt att notera att det är ett visst grundbrus i mätningen från mätadapter och DC-kablage. Det blir lite mer rättvist mot SMPSen men HDPlexen mäter bättre om man mäter direkt på utgången.
    4 points
  44. Bildbevis. Denon DL-103SA sitter nu i Denon DA-307 och har provspelats med fint resultat. Jag har tidigare provat armen med en standard DL-103 och de är gjorda för att spela tillsammans. När det gäller nålens upphängning så är DL-103SA likadan så armens egenskaper bör vara passande för båda men jag tror att tonarmsskalet jag använder är tyngre än originalet för armen så en viss förskjutning av armresonansen nedåt i frekvens blir det nog. Med tanke på hur det låter så fungerar det som tänkt. High Fidelity Review - Denon DL-130SA Jag behöver modifiera infästningen en aning för att få ned tonarmens bakända, den är aningen hög men inte så att det stör nämnvärt ändå. Mer omdömen kommer så småningom.
    4 points
  45. Jag har precis börjat byggandet av en egen XLR-kabel. Har inte allt material än, men kunde inte hålla mig från att börja mäta lite på bänken. Kör nu till att börja med med två varianter på konceptet. Första mätningar på själva kabelkonstruktionerna. - A: 23pF/m, -48dB förlustnivå, induktans som Supra DAC XLR. - B: 41pF/m, Även högre induktans men sjukt snabb då signalöverföringen är i princip förlustfri (AC-mässigt förlustfri).
    4 points
  46. Här kommer några kommentarer från min lyssning… Det första jag slås av är att jag upplever en något lägre ljudvolym och en något mjukare klang. Om det är så eller om det är en effekt av något annat vet jag inte. Joe Henderson är en av mina saxofonhjältar. Detta hyllningsalbum (rippad CD) till Miles Davis gillar jag skarpt. Framför allt första låten ”Miles Ahead” har ett par splash-passager från cymbalerna som kan vara väldigt påfrestande i ett mindre bra avstämt system i min betygskala. Excalibur låter helt OK och tillför inget som är värre än övriga USB-kablar lyssnat på. Om den skulle släta ut cymbalerna för mycket hade jag dragit öronen åt mig. Det hade ju påverkat även andra register där man vill upplösningen. Lite mer jazz och nu från Keith Jarrett Trio. Det är remastrad ECM-utgåva som lanserades för något år sedan som DSD64 download. Det är en liveplatta där pianot fått nästan lite för mycket övertoner som ibland kan låta som ett litet överstyrt eko. Men det låter bra och med fin klang. En liten skillnad tycker jag mig märka i diskanten som har en liten annorlunda klang än t ex Nordost Blue Heaven. Jag har svårt att sätta fingret på det, om det handlar om tonen i sig eller att t ex att övertoner dämpas något mer. Det krävs mer lyssning. Det låter dock inte illa på något sätt. Jag har inte lyssnat så mycket på röster ännu. Jag satte på Arcadia på Lana Del Reys (24/44.1 download) senaste men jag kan inte dra några direkta konklussioner av den. Inspelningen är helt enkelt för dålig. Dynamik är obefintlig. Låter bara ihoptryckt och platt. Nivån ligger omkring 3dB högre än vanligt. Jag får hitta något bättre. Detta album är något helt annat. Det är DSD64-fil jag köpt från Highresaudio.com där jag spelade första satsen i andra trion som innehåller det mesta av Schuberts klangvärd och melodiösa ådra i det lilla formatet. Pianot har stor, rund fin klang med fin dynamik. Stråkarna låter nyhartsade. Utmärkt bra. Ingrid Fliter (som jag upplevt Live i Malmös konserthus) är en argentinsk pianist som räknas bland de främsta Chopintolkarna. Hennes inspelning av hans pianokonserter gillar jag skarpt både musikaliskt och ljudmässigt. Det är en nerladdad ”köpefil” i hi-res 24/192. 1:a pianokonsertens första sats börjar med 4 minuters orkesterintroduktion innan Ingrid slår an tangenterna. Jag tycker pianoupptagningen är suveränt bra med stor fin dynamisk klang och med rika och gnistrande övertoner, framför allt i de högre oktaverna. Även Excalibur gnistrar till med fin återgivning. Slutligen den bästa versionen jag har av Händels Messias som snurrat lite i julas. Det är en cd som jag rippat (alla mina cd är f ö rippade). Jag nöjde mig den inledande instrumentala Symphonia som jag tycker är mäktig och har en väldigt typisk klang från Händel som präglas av swung och pauseringar där tonerna ligger kvar nästan som en gest av eftertänksamhet. Det låter mycket bra. Mitt omdöme om Supra Excalibur USB 2.0 blir ett toppenbetyg så långt. Som så ofta när det gäller USB-kablar så är det små nyanser det handlar om men de är viktiga. Jag kommer framför allt lyssna på övertoner och mikrodetaljer och naturligtvis mycket mer musik. Jag förväntar mig dock inga besvikelser. Det här är ett bra köp och jag blandar inte in pengar för att konstatera detta.
    4 points
  47. ishoot

    Hemma hos Ishoot

    Tack så mycket! Jag skall försöka hinna ta lite nya bilder på allt snart men kan väl bjuda på en helhetsbild bakom soffan/sweetspot. Vi kommer strax att påbörja en större renovering utav vardagsrummet så det kommer ske en del förändringar under året. Men så här ser det ut idag.
    4 points
  48. Det var en otroligt kul afton med väldigt trevligt sällskap och ljud och mat och dryck. Tack alla inblandade och framförallt till Apex för detta. Min personliga uppfattning är att det känns väldigt svårt vilken väg som nu borde beträdas. Summorna som nämns för att komma nära vinylen är höga. Och när vinylen är så bra, behövs det då ett till, nästan (min uppfattning), lika bra system? Eller ska streaming vara mer en komplement för att användas mer vid "slölyssning", och då få vara lite enklare? Jag tyckte att vinylen alltid presterade på topp. Och då är pickupen välanvänd, som jag förstått det. Det får mig att undra hur mycket det går att krama ur dessa omoderna gamla plastbitar...
    3 points
  49. Häftigt! Jag gillar verkligen när man går till botten med ett problem/ fenomen, och gör någon riktigt åt det! ska bli riktigt spännande att läsa/se/ höra vad detta slutar 😊👍👍👍
    3 points
  50. Jag ägnade mig åt jämförande lyssning av skivspelare igår och kom att tänka på den här tråden då. Svaret på vad jag förväntade mig att få reda på vid öppen lyssning är enkelt att formulera. Jag ville veta hur resultatet skiljer sig åt mellan 3 skivspelare vid spelning av några LP som jag valde ut och hade lyssnat på senaste tiden. Skillnaderna är tydliga och det svåra är inte att avgöra om det är skillnad eller inte utan att avgöra om jag gillar det eller inte. Jag är inte ute efter att ha någon skivspelare med en karaktär som lyser igenom hela tiden pga hissad diskant eller dylikt så den gallringen är redan gjord, alla spelarna är hyfsat neutrala klangligt sett. Ibland blir det en synergieffekt med den valda LP-skivan och någon av skivspelarna som gör att jag föredrar den framför någon annan. Det kan faktiskt skifta beroende på LP-skiva vilken jag föredrar och det gör det meningsfullt och inte bara roligt att ha flera skivspelare. Det finns klangliga skillnader mellan skivmärken och olika ålder på inspelningar och ett exempel på god synergi är tidiga stereoinspelningar från 50- och 60-talet som ofta låter ljuvligt med Ortofon SPU eller för den delen Denon DL-103. Den öppna lyssningen gav de svar jag ville få och gjorde att jag bytte ut en av tonarmarna som var på test. Jag kan inte se något skäl att använda blindtest vid den här typen av praktiska prov som ska avgöra vilken pryl som passar bäst in i omgivningen och för att få grepp om hur de skiljer sig vid normal användning. Blindtest behöver förstås inte vara snabba byten utan kan göras på ungefär samma sätt som jag lyssnade men det blir väldigt komplicerat utan att egentligen tillföra någonting. Skillnaderna är så pass tydliga att jag inte känner någon tvekan om jag hört rätt eller inte och någon bias för någon av spelarna föreligger inte eftersom alla är mina och ska behållas. När jag tänker efter så är nästan alla test av prylar till HiFI-anläggningen av ungefär den här beskrivna typen och det besvarar nog frågan i trådtiteln. Blindtest kan jag tänka mig att använda om jag modifierar något i en förstärkare eller dylikt och vill vara helt säker på att det verkligen blev skillnad. Om det sedan blev bättre eller inte kommer sannolikt inte att avgöras genom blindtest.
    3 points
×
×
  • Create New...