Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2022-08-13 in Posts

  1. Det är ju svårt att veta hur man uppfattas på ett forum. Det jag skulle vilja förtydliga är att när jag skriver om mitt "Stora" system så är det i korta drag efter min vision om att när det passar kunna spela stort och dynamiskt, takt tajming, kontroll, ytan hårdhet eller lyssningströtthet, det skal bara flöda och systemet skal försvinna och med en klang jag gillar. All musik skall låta bra. Stort, smått, dåliga in spelningar med bra musik vill jag kunna njuta av och kalasbra inspelningar skall kalasbra. Jag är i varet fall en bra bit på väg tycker jag. Jag gillar det. Med detta sagt så är det inte bara den typen av system som ger mig musikalisk gåshud. Väldigt många välmatchade system jag hört hos många Euphoniamedlemmar och andra får full pott i min värld. Om vi tar några exempel på system med olika förutsättningar och kvaliteer som är olika, men mycket bra. Dessa är bara exempel och det finns fler men de belyser olika typer av välljud. McIntosch med Dynaudiostrativare, Magico med Devialet, Magnepan med Lamm + ARC, Verity Audio med Nagra, Einsteinsystemet med statrivare och rör. Sonus faber med Pathos, Gryphon mfl. Wilson med nästan allt möjligt. Respons och ARC, TAD i många kombinationer, Rockport + Devialet. Yg med Gryphon och Aestetix, Dynaudio och VTL... mfl. Alla med olika kvaliteer men som jag skulle kunna leva med utan tvekan. Jag tänker i detta fall inte göra kopiera något utan med min touch få till en återgivning som håller sig i min grundfåra med värme romantik och luft med en stativares signatur. Det skall vara mer subjektivt berörande än intellektuellt. Jag tänker inte uppfinna hjulet igen utan använda "mina" säkra kort. Därför lånade jag hem en förstärkare med rör som jag vet funkar med Sonus faber. Den skall jämföras med Krell, Pathos och Moon och kanske något mer.
    8 points
  2. Hej på er alla, Jag har alltid gillat "bra ljud" och/men i synnerhet musik, musik för mig kan vara allt från nostalgiska upplevelser när man var ung till häftiga upptäckter i dagens musik men det är lång mellan kickarna numera.. Skivsamlingen har genom åren vuxit numera ca 3 500 album/boxar, mest 50-70 tal i olika genrer och numera endast på CD, vinylen är avyttrad sedan länge. När det kommer till hårdvaran så blev den sista riggen Harman Kardons 990 stärkare med tillhörande CD också 990, och i samband med detta blev det en HRT HD Dac som spelade via JRiver och en dedikerad dator, djäkligt meckigt med det gick hyggligt bra, högtalarna är XTZ och Focal båda golvare. Datorn och JRiver åkte bort och därefter blev det en BloueNode för streaming. Tyvärr drabbades förstärkaren av ett känt HK fel som gör att när den blir för varm går den in i protection mode. Lösningen finns på olika forum på nätet inget svårt, men folk som jobbar med våra prylar försvinner mer och mer och att hitta en duktig tekniker idag är inte helt lätt. Så HK har åkt ner i källaren och den kommer avyttras med Focal högtalarna. Kort sagt jag har gjort upp med mig själv och värderat om min syn på vad jag behöver och vill: Som jag skrev här ovan så är musiksamlingen (kanske för) stor ca 63 tusen låtar, allt från tidig Chess Blues till modernare sound exempelvis Caro Emerald och allt där emellan Beatles, Stones, Dylan obskyra band från sextiotalet you name it and I maybe got it. Ljudmässigt har jag alltid jagat de CD jag hoppats låter bäst uppgraderat när nya remastrade utgåvor släppts ibland har dessa låtit bättre, ibland har ljudbilden förändrats så mycket att man inte känner igen sig. Men med denna redogörelse kom jag fram till att min skivsamling har stor variation ljudmässigt och visst kan jag jaga en anläggning med High End produkter för att klämma ut det sista av en riktigt bra inspelning, men när det gäller det jag riktigt gillar från 50-70 talet är denna typ av anläggning överkurs enligt mig. Så efter mycket våndande skrotade jag nu mina tankar på ny stärkare eller reparation av min HK och Köpte en PowerNode 2021 skivsamlingen ar rippad till Wav filer sedan länge (yepp, med backup på två externa diskar) Powernoden låter bra, jag har det som är viktigast för mig, det vill säga musiken och med endast knapptryckning i telefonen kan jag kan hoppa som en dåre mellan låtar utan att plocka fram en speciell skiva. Bluesound systemet kan indexera 200 000 spår medans HEOS endast klarar av 40 000 därav gick Marantz PM700N bort. När kassan tillåter vilket med dagens Skånska elpriser förmodligen ligger långt fram i tiden blir det kanske en rejäl uppgradering till en mer High End streamer eller Martin Logan högtalare men för nu känns det som en perfekt lösning och för första gången har jag lyssnat på MQA filer vilket höjer mervärdet på Noden. Hoppas få hänga kvar här ändå trots att jag gått till en allt i ett lösning, men det var så det började en gång en en batteri driven plast historia med högtalare i locket av fabrikat Philips. Världen förändras, men inte jag med den ;-) Passar på att önska alla en skön sommar så länge den nu varar.
    5 points
  3. Då får ni väl se det självklara test-objektet.
    5 points
  4. Med anledning av att jag velat försöka bygga upp ett system med stativare sedan många år och att jag haft en tanke om att det gärna skall vara med rörförstärkare så har jag funderat lite kring vad som är viktigast. Högtalarna så klart, sedan förstärkeriet och signalkällan och kablar/ström. Akustiken blir rimligt anpassad oavsett. Kanske kan man kasta om ordningen lite men inte att högtalarna kommer som den viktigaste faktorn. Övriga faktorer? Tweaks, fötter, mm mm. Ja det är ju inte där jag kommer börja. Avgörandet kommer bli högtalare och förstärkare först. Jag tror ändå det är det som sätter den viktigaste upplevelsen av ett system. Jag har nog haft denna tanke sedan närmare 10 år att göra ett litet system som jag kan lyssna på med stativares fördelar. Bra släpp, pinpoint, lätthet, kvittrigt kort sagt det jag gillar när jag hör små system prestera som bäst på mässor och hemma hos kompisar med stativare. "Jakten" går då inte mot enorm dynamik och bråddjup i basen, då blir det mer fokus på tajming, driv, nerv, anslag, klangfärg. Detta sätts inte av olika apparatfötter, bänkar, kabellyftare eller vad det nu kan vara. Inte i grunden. Så klart kan och är dessa tweeks något som gör att man på sikt kan lyfta återgivningen och hitta det lilla extra men det är det jag tycker man skall ta efterhand. När man testar saker kan man ju heller inte hålla på med all dessa småsaker. Man får ta de stora delarna i systemet och matcha dem först.
    5 points
  5. Hahaha vad ni är duktiga. Hur dåliga bilder skall jag ta för att ni inte skall gissa rätt? . Audio Research vsi75 är det som skall testas, men f-n det är ju 30 grader ute och varmt i vattnet. Det får vänta lite till. Audio Research har varit en grym kombo med Sonus faber historiskt. Dessutom just Audio Research vsi75 med Guarneri. Jag har aldrig hört just den kombinationen själv så vi får se vad jag tycker. Men det borde vara en bra matchning.
    3 points
  6. Kan det vara Audio Research må tro?
    3 points
  7. Håller med Apexorca! Finns många systemkombinationer som låter otroligt bra och har sina unika egenskaper! Håller även med att välljudande stativare har sina unika egenskaper som du beskrivit redan = klockren analys som jag kan skriva under på! Är nyfiken på vilken förstärkare du har kopplat in? Ser ut som KT 150 rör som en viss tillverkare på senare år har använt mycket på sina slutsteg…. Även en beskrivning av upplevelsen tillsammans med dina Electa Amator III 🔜
    3 points
  8. Kanske till och med en Audio Research Vsi75
    2 points
  9. Ha tålamod de dröjer är jag rädd Men lite undertiden kommentarer kommer det att bjudas på! Först skulle jag säga att jag kanske börjat i fel ände denna gång eller rätt egentligen, vete tusan vilket som är rätt eller fel egentligen. Jag har ju testat en del genom åren högt som lågt och tycker att mycket låtit bra, kanske t o m tillräckligt bra för att kunna leta musik, artister, låtar via? Men så kommer den där undran, undran om jag kan hitta något som kan närma sig det analoga, något som får mig att bli lika berörd (olika sätt vid olika sinnesstämningar) som jag blir via vinyl/band? Det ska inte kosta "för mycket”. har ju inte förmågan att klippa och klistra, så att bygga själv är totalt uteslutet. Men lyssna kan jag fortfarande, känslor finns för hur jag vill att det ska låta och ju mer berörd jag blir ju bättre för kropp och själ är det. LampizatOr blev en ögonöppnare och har alltid gillat rör i någon del i systemet så varför inte via en dac? Så nöjd med det beslutet! Streamer/musikserver blev det och är det en del frågetecken som jag behöver räta ut innan jag tar beslut om vad/vilken/hur(plats/antal burkar/kablar/anslutningar/Roon eller inte/lagringskapacitet o s v. många parametrar att ta hänsyn till blir det. Eftersom jag haft en del olika märken och i olika prisklasser genom åren och skaffat mig både erfarenheter och förmodligen fördomar oxå så blev det inte helt lätt att bara välja en då tekniken gått fram i en hiskelig fart. Lite som att börja om på nytt även om jag har ett annat mål idag - mot det analoga! Undra var i detta slutar och hur många parametrar som jag kan få till och om beslutet jag tillsist tar gör mig helt nöjd? Ni får följa tokigheterna här i tråden för att få svaren, själv fortsätter jag att försöka räta ut frågetecknen. Allt gott och lyssna väl! /byZan
    2 points
  10. Det är en intressant övning att testa streamers. Särskilt i ens egna systemet. Jag gjorde det intensivt under ca 3-4 månader i vintras. Jag lärde mig mycket om vad olika streamars gör på olika prisnivåer, en del olika kablar och några olika switchar. Det var verkligen betydande skillnader. Det går inte helt att dra generella slutsatser om detta men man får en vink om vad som spelar roll och vilken karaktär olika produkter har. Jag hamnade ju också i att höja nivån på DAC för att komma framåt. Det är svårt att få bra effekt på digitalsidan utan en DAC som lever upp till den nivå man vill uppnå. Streamern allena klarar inte hela resan själv. Angående @byZanså har han ju hittat en Lampizator-DAC med mycket bra egenskaper för att i närma sig det analoga. Jag håller med om @byZan s 'längtan och den positiva visionen om att minska gapet mellan det digitala och det analoga. Det är verkligen önskvärt. Jag tycker en riktigt bra streamerlösning med en kompetent musikserver kan vara ett steg framåt om man kör mycket streamat (när DAC , switch, kablar är med i samma utveckling) . För att slå en befintlig bra CD-drive så får man nog dock ta i en hel del. Det fick jag göra och det var tydligt att man behöver klättra rätt högt på streamingstegen för att komma upp i en CD-drive nivå. Kör jag hårdisklagrat och när jag spelar bra DSD filer kommer jag som närmast vinylen, men i mitt system så är det ändå 2 olika saker. Det är rätt stor skillnad till vinylens fördel tycker jag. Följer slutsatserna från @byZan 's streamertest med spänning.
    2 points
  11. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    Första veckan i verkligheten igen, sambon och barnen fortfarande lediga så inte riktigt tillbaka till de vanliga. Varit en skapligt lugn jobbvecka är fortfarande lite avfolkat på arbetsplatserna största kunden körde igång igen i måndags och efter 4 veckor med reparationer så är de oftast en hel del strul men i år gick de över förväntan Även lite ont om personal så då blev man ömsom elektriker/mekaniker/processmaskinist fick dock en utryckning till en annan kund (asfaltverk) klockan 04.00 i tisdags brukar gå upp 04.45 så inte allt för drygt men man är allt lite mör i kroppen nu när kvicksilvret närmar sig 30. Men nu är de helg faktiskt i 4 dagar tog ledig måndag/tisdag då skolorna börjar där jag bor på tisdag och min minsta pojke ska börja i förskoleklass så de är lite spännande han har iofs. varit med och hämtat och lämnat storebror i 2 år så han är typ redan inskolad Jaja nog om annat har de hänt nått med hifi:n Ja en liten sak som jag gått och fnulat på en tid som jag ville testa. Införskaffade kabel och kopplade om så nu får PSU till nätverket ström ifrån min Ansuz nätlist blev iFi Nova kabel där med har inga bilder på det då ja de är en kabel in i en PSU men det blev en uppdaterad systemskiss. Den nya DAC:n har stått på i ett par veckor nu och om där nu är någon "inspelning" så är den nog över undras tro om där inte är lite bättre "svärta" med denna Nä nu får det bli kaffe och musik en stund, en @byZan morgon så att säga Resten av dagen får spenderas på stranden i Ystad
    2 points
  12. Det ÄR inte självklart hur det kan ha den påverkan. Och jo, det är en bit från strömförsörjningen tills att den "signalen" faktiskt översätts till fart, eller den oerhört viktiga delen av musiken som kan kopplas till tiden. Än mer så kanske om tallriken drivs av en rem, men å andra sidan introducerar du andra komponenter istället, som elasticitet, resonanser och temperaturberoenden. Å andra sidan kan en kraftfull direktdrift (eller mellanhjul) göra kopplingen till drivspänning ännu mera känslig eftersom du inte har elasticiteten i samma grad. Jag kan säga att de mätmetoder jag tillämpar inte alls avslöjar några stora skillnader, alltså gyroskopmätningar med telefon, 3150Hz-ton pressad på vinyl eller lasermätare för rpm-räkning. Men upplevelsen av musiken kan vara väldigt olika med olika nätdelar, ibland upplever jag inga större skillnader alls heller.
    2 points
  13. Det finns inget konstigt med det. För en skivspelare är de mekaniska delarna direkt kopplade till de magnetiska och elektriska kretsarna. Om man tänker efter ska en skivspelare mekaniskt kunna separera en hel orkester inkl alla detaljer och transienter i tid och rum. Det är just drivningen som är allra viktigast eftersom det är referensen för all avläsning. Avläsningen för en pickup sker på mikrometernivå och ändringar i mikrosekundhäradet hörs direkt och kan påverka återgivningen fundamentalt. Så drivverkets precision kan bara inte bli för bra.
    2 points
  14. fredrik

    The curse…

    En tröst med covid kan ju vara att åtminstone musiksmaken inte försvinner. Åtminstone är det inget man brukar ta upp på infektionsläkar-webbinarierna.
    2 points
  15. Jag börjar förstå det...
    1 point
  16. Exorcising Ghosts (1984) is a 2LP career spanning compilation produced in consultation with David Sylvian (two years after after the demise of Japan). Half Speed Mastered by Miles Showell at Abbey Road Studios, the LPs are housed in a gatefold sleeve with printed inner bags. Contains an Abbey Road Half Speed Master Certificate and Obi strip.
    1 point
  17. 1 point
  18. Den där tror jag bestämt jag känner igen…
    1 point
  19. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    Kanske en liten liten Ingen fara tjata du på Jag har alltid min elektronik igång så den är alltid "varm" så under normala förhållanden så har jag ingen påverkan ifrån sånt. Jag försöker hålla mig rätt sansad till hur saker och ting påverkas för mig är de oftast små skillnader i mångt och mycket när de kommer till saker runt omkring.
    1 point
  20. Jag skall inte förstöra tråden med mina tankar och jag förstår att drivverkets precision är viktigt, men igen det enda nätdelen gör är att driva motorn och i många fall har inte ens motorn fysik kontakt med tallriken. . Men är som sagt dum på detta, kan dock endel om motorer. . det enda jag ser motorn kan "göra fel" är att gå ojämnt, vibrera och hålla fel hastighet . .samt vara för klen för att orka men det antar jag ingen tillverkare skulle göra. . Men som sagt, intressant.. många spelare har ju motorn stående helt fritt från spelaren och har drivningen med tunn tråd/rem (även vissa Brinkman tror jag) och hur då ett byte av nätdel kan påverka så mycket så att ändringarna kan följa med i denna tunna drivrem och genom tallriken ut i pickuppen till en hörbar skillnad är lite svårt att greppa för en oinsatt
    1 point
  21. Min eget exemplar ser inte alls ut så. Jag handlade den när den kom och den visade sig vara tryckt i metropolen Norsborg. Mitt trettonåriga jag älskade den...
    1 point
  22. HansW

    The curse…

    Trist med Covid. Hoppas det inte varit allt för hemskt och att du återhämtar dig snabbt. Förstår att du gör det bästa av situationen, hoppas du även kunnat njuta av din fina anläggning. Jag har också förundrat mig över att sk audiofila testskivor ofta är de som låter bra oavsett system. Själv försöker jag testa komponenter med de ’svåraste’ av mina favoriter. Det blir ofta musik där det händer mycket, många instrument och röster, gärna grötigt, gärna mycket gitarrdistortion. Mvh Hans
    1 point
  23. hrk

    NYHET | Harbeth

    Tycker Alan har flera bra synpunkter/poänger på saker som är viktiga för att en högtalare ska låta bra. Jag har dock ingen större uppfattning om dom lever upp till det han beskriver pga att jag knappt har lyssnat till dom. Men det dyker väl snart upp ett "event" i en stad när mig skulle jag gissa så man kan komma o tjuvlyssna lite ! Sen är dom till skillnad mot mycket annat idag humant/trevligt prissatta vilket är välkommet och glädjande tycker jag! Önskar lycka till med representationen!
    1 point
  24. P-pan

    The curse…

    Har man lätt för att stampa takten till musiken som ljuder från en normal bilstereo så har man nog insett att det är musiken som är det viktiga och inte vad som presenteras via högoktaniga inspelningar på en mässa eller demo hos handlare. Det finns massor av 80-tals hits som jag tycker är hur bra som helst.... oavsett ljudkvalité Tror jag har de viktigaste på singlar... Men jag spelar dem bara i smyg när jag inte är inloggad på Euphonia. Man måste ju vara rädd om sitt ryktet ?
    1 point
  25. AlfaGTV

    The curse…

    Jag började skriva nåt tidigare om att jag tycker hifi-musik är rätt tråkigt, men sedan började jag fundera lite mera.... Jag spelar rätt ofta Dire Straits och även Kari Bremnes och Tracy Chapman. Varför? Jomen jag gillar ju musiken och att det låter bra om dessa dassiga hollandspressar gör ju ingen skada? Se på några av de mest sålda plattorna i världshistorien, Michael Jackson - Thriller, Madonna - Like a Virgin och Pink Floyd - Dark Side of the Moon. Ingen av dessa låter dåligt, de är välgjorda, välproducerade och innehåller bra musik, för sin tid.
    1 point
  26. Utan nyfikenheten hade jag aldrig kommit vidare i denna hobby och då hade jag missat en hel massa som gjort gott för själen. När det gäller vad någonting är värt för var och en så är det upp till just var och en tycker jag. Men för min egen del så är det värt det på ett sätt men inte på ett annat sätt om jag ska vara helt ärlig. För om det bara hade varit ljudmässigt så hade jag kunnat leva med enbart vinyl alla dagar i veckan och fått mitt ljudideal tillgodosett, hade ju bara vinyl när jag började och en ångradio. När sedan CD kom så ville jag vara med på den resan, bra ljud, enklare, mindre plats cd kontra lp, tyckte fördelarna var många och en imponerad av att det kom ljud ut via ettor och nollor, lika imponerande som att faxen gjorde men den fastnade jag inte för. När sedan vinylen blev populär igen så fortsatte jag med det och bytte upp mig vartefter och tills jag var nöjd. Sedan kom streaming och dess tjänster med ett utbud jag aldrig trodde jag skulle kunna få ta del av, hittade massor av ny musik, fantastiskt! Om man gillade det man hittat den vägen så blev vägen till vinylbutiken spännande att gå - undrar om de har den eller den i hyllan, om inte så kanske de kan beställa? Av de köp som gjordes då så lät merparten bättre än via streaming. Jag lyssnar ofta koncentrerat och då vill jag att det ska låta så mycket live som möjligt från instrument och röster, kallas och är kanske mitt ljudideal?! Antalet kr som jag lagt på denna hobby är idag ointressant, de är ju borta och kommer aldrig mer tillbaka, men vid vilken resa får man tillbaka pengarna? Jag har fått gnugga hårt genom åren för att utveckla hobbyn, prioriterat (ibland väldigt egoistiskt), sparat, nästan aldrig köpt något som givit ett par kronor i vinst. Ångrar massor av inköp som gjorts, sålt prylar alldeles för billigt när jag sett vad den som köpte grejerna fått för dem när de senare kom ut på beg. marknaden (ville bara vara extra juste, inte bli utnyttjad som en dålig affärsman. Men varför gråta över spilld mjölk, det var då och nu är nu, så jag lägger ingen energi på det längre utan nu vill jag bara försöka att nå nästa mål ljudideal-mässigt, mer mot det analoga via streaming utan att det får kosta skjortan, men det får kosta då jag tycker att det är förbannat roligt att försöka nå fram så långt jag kan med de förutsättningar jag har. Idag är det x som är bäst, i morgon ?, inte en aning men jag är inte villig att lägga alltför mycket i den digitala korgen (egentligen ingen korg) utan jag försöker använda mig av öronen och själ att avgöra när det är dags att sluta försöka nå längre (iaf för nu). Att sedan ha tre alternativ vid musiklyssnade om vi bortser från radio, tv och live tycker jag är otroligt roligt och givande. Inga emojis inlagda för att slippa ev. feltolkningar! /byZan
    1 point
  27. Dags för en uppdatering - kring tonarmskabeln - eller kanske mer korrekt skivspelarkabeln. Det första förserie-exemplaret har varit ute på en första ordentlig lyssningstest och fått mycket fina kommentarer. Den står sig väl mot en av de tuffaste konkurrenter som jag respekterar högt. Några citat: "nedre registret är fastare och det känns som om den går djupare" "Men än mer impad blir jag av mellanregistret upp till övergången till diskanten. Det är rent som en fjällbäck men inte så att övertoner försvinner. Det finns där liksom en naturlig "värme". "Mikrodetaljer och ljudbild sitter som en smäck. Det känns lite mer som musikerna flyttat in i rummet. T o m sibilanter kändes mindre utmärkande men på andra spår ungefär det samma som med XXXXXX som också låter bra. Men de når inte fram till din kabel." Helt fantastiska ord. Jag vill inte skylta med vilken kabel som den jämförts mot. Men om du vill veta så skicka bara ett meddelande så berättar jag gärna. Skivspelarkabeln testas fortlöpande och den kommer bara att finns i den kommande referensserien på grund av tillverkningskostnader. Lite data: - 1,25 m. Lätt och flexibel för minimal mekanisk koppling till skivspelaren. - DIN rak/vinklad alt. RCA till RCA (i nuläget). - Unik triple twist för att få ner lastkapacitansen till låga 38 pF/m samtidigt som den blir tålig mot påstrålade elektromagnestiska fält (låg lastkapacitans är viktigt för MM som har hög källimpedans). - Silverpläterade skärmar o signalledare - Zero technology (Patentskyddad, signalkapacitans <10 pF) - PTFE isolationsmaterial i kontaktdon - Jordtråd med låg impedans för jordning till SUT/RIAA. Lite förhandsinfo är att mina två produktserier kommer heta Momentum resp. Reference, Håller med en major update på marknadsmaterial, folders, produktemallage mm. - Momentum (Zero RCA, Zero XLR & Digital 75 - de som finns idag m.a.o.) - Reference (Zero RCA, Zero XLR & Skivspelarkabeln och högtalarkabel så småningom) /Anders
    1 point
  28. Nej jag kommer nog inte göra det. Det blir ett j-kla kopplande eftersom det är triampat. Det är lite svårt att komma åt. Men visst hade det varit kul att maxa Electa Amator III. Jag skall prova med en Moon och Krell Integrerad som jag har också. Ja, det är min slutsats också. Jag tycker man får mer spelglädje för pengarna med stativare om man inte satsar några hundratusen på golvarna. Bara för att få en bild av vad jag menar skulle man kunna säga att om man har en skitbra stativare för 100.000kr och vill ha en golvara för att få bas ner till under 30hz (nästanfullregister) som låter integrerat och bra så får man lägga 100.000 till för det. Bra bas är skitdyrt. Skall man ner runt 20 Hz så börjar det bli ordning på det en bit över 500.000kr. Kommer man upp mot 1 000 000kr så klarar de flesta högtalare fullregister på riktigt och det låter stort och kraftfullt liknande musik som spelas live. Med det sagt kan det var kul att lyssna och man får gåshud av små stativare. Men det är på ett annat sätt. Jag uppskattar båda och. Men som sagt stativare ger mer rapphet, tajming, definition och spelglädje för pengarna de första 100.000 kronorna tycker jag. Vill man dundra på med rock och dansmusik med mer pumpande bas till starka ljudvolymer kan man hitta annat som har mycket bas också för de pengarna, men ur ett audiophilt perspektiv är det inte lika lätt att sitta och lyssna på tex klassiskt och Jazz med sådana. Basen blir svårintegrerad i mellanregister och diskant och blir mer otajmad och bumlig... om jag tillåts förenkla det hela lite. Din fråga får mig att fundera lite på hur Sonus fabers olika modeller jag hört låtit och hur återgivningen utvecklats. En gissning och reflektion... om det tillåts? Jag har hört modellen Sonus faber Guarneri Evolution som du hade en hel del bland annat hos Bengt på Sound By Vinyl. Det har låtit toppen. Jag tror möjligen dina var snäppet större och lite kraftigare i ljudet, lite mer slam och kunde nog fulla ett större rum bättre. Electa Amator III är nog lite luftigare, något klarare och rappare men har kvar värmen och romantiken. De båda har Sf-soundets grunder som jag gillar, men med åren har Sf gått mot det lite mer klara och, om jag spetsar till det, sterila, dock på rätt sida gränsen (som jag tycker). Elector Amator III har de goda egenskaperna av detta, men dessutom det romantiska förföriska som de hade på Serblins tid då de samtidigt kanske saknade lite friskhet och luft mot vad de har i dag. Det är faktiskt ett unikt Hat Trick att få till båd dessa egenskaper och jag har inte hört det tidigare på denna nivå högtalare. Det är ett nytt steg på något vis. De du hade, Sonus faber Guarneri Evolution och den jag hade, Sonus Faber Amati Futura, är de som efter Serblin ligger närmast hans helt egna återgivning ,men med mer kontroll. Med tiden har hela modellserien öppnats upp lite och jakten på ett "neutralt ljud" och "rak frekvenskurva" har varit bra, men nästan börjat tappa lite själ i återgivningen på vissa modeller. Vad jag gillar med Electa Amator III är att det verkar som de har det nya de lärt sig med upplösning och klarhet och renhet och mixat det med det "genuina" i Sonus fabers ljud som fångat så många. Intressant om detta sound blir en ny serie även uppåt i hierarkin också. Jag vet att jag är lite sen på bollen och att Electa Amator III funnits några år, men den har liksom passerat mitt medvetande tills nu.
    1 point
  29. De spelas nu i min sons rum, men det är bara tillfälligt. De skall få en annan plats framöver. Misstänker att grabben kommer sakna dem. Han satt och blev rätt tagen och överraskad över ljudet faktiskt. Shunyata Venom som högtalarkabel funkar bra i detta system. Baksidan är en fröjd att se på. Tänkte gå loss på lite närbilder. Det passer bra när man fotar bla diskanten. Det är många tillverkare som har sina egna ideer om diskanten. Sonus faber är inget undantag. Diskanten är något som naturligtvis sätter en viss ton på högtalaren. Soft Dome och som i detta fall en egen patenterad silk dome med ett litet stöd mitt på ("Arrow point" - Damped Apex Dome). Det håller ordning på distorsionen och det är alltså samma diskant driver som den senaste Sf Aida har. Jag är inte fast någon konstruktion för principens skull, det finns många bra diskanter jag gillar, men denna Sf diskant är luftig och mjuk för öronen på ett organiskt analogt sätt om ni förstår vad jag menar. Den blir i princip aldrig hård och tröttande för öronen när det på vissa stycken blir hårt i en del andra konstruktioner. Den är inte avrullad, seg eller diffus som biverkan på detta. Jag uppfattar den som pigg, luftig med mer av analoga kanter i texturen är vassa frasiga "digitala" om ni ursäktar liknelsen. Det slog mig nämligen när vi streamade från grabbens Technics streamer via hans mobil och Moon DAC. Det lät bättre än det borde... mycket bättre . Så har det inte låtit innan. Electa Amator III hanterar de övre registren mycket bra tycker jag. Ibland säger man att en högtalare är ärlig när det låter dåligt på vissa inspelningar och med viss musik. Detta är inte en sådan högtalare. Den får musik som låter dåligt att låta bättre och musik som låter bra att låta underbart ... låter det rätt eller fel. Spelar mig ingen roll. Det är precis i min smak. Midwoofern är 7 tum spelar till från 40Hz- 2500hz i är gjord av olika natur fibrer, cellulosa mfl. Det använder Sf gärna i flera modeller. Jag har det tex i mina The Sf också. När jag läst om hur folk tycker och när jag lyssna själv känns det som att man får med en hel del lägre frekvenser. Det gör ju inget så länge det är ordning på det och det är det. Som helhet är det en luftig attraktiv textur i hela registret och musiken blir mycket attraktiv och tilldragande. Som jag förstår det har Paulo Tezzon nästan bett om ursäkt för att han trimmat högtalaren utanför det som mäter perfekt. Han hänvisar till historik i ljudbild mm, men med en modernare mer upplöst touch. Det var ett medvetet val för att få en attraktiv återgivning. Jag vet att även PS-audio gjorde detta med något av en ursäktande video med Paul Mc Gowan som förklarar varför de först gjorde ett perfekt Riaa vad gäller mätning, insåg att det inte var så kul trots all perfektion. Sedan trimmade de med öronen som mätinstrument. Många gillade detta mycket bättre och Stellar Riaa har fått mycket goda omdömen. SPANING! Jag säger inte att alla inte trimmar med öronen. Det nya nu kanske är att konstruktörer börjar gå ut med detta lite mer officiellt. Jag har varit inne på detta tidigare och jag vet att alla inte är inne på detta (helt ok med mig), men jag tror att om man använder sig av all tillgängliga kunskaper och teknik vid ritbordets väl upplysta beslut och konstruerar efter detta, mäter och kontrollerar och sedan använder kloka val och goda öron för att fin-trimma ljudet så blir det en trevligare och mer tilldragande återgivning. Vad Paulo Tezzon gjort med Electa Amator III är att han från början haft målet att krydda lite extra här och var i konstruktionen. I mina öron funkar det ypperligt även om någon nu skulle börja mäta och säger att det inte mäter som det skall eller att det inte är neutralt. En persika kan vara hård torr och enkel i smaken eller så kan den mogna och bli saftig så det dryper i mungiporna av söt stor smak. Sedan kan smaken bli fadd och torrare igen. Vilken är mest persika? Dessa upplevelser är 100% upplevelse av en persika. Jag väljer söt saftig med stor smak alla dagar i veckan om jag har möjlighet. Det är samma med musik. jag bryr mig inte om när musiken når mitt hjärta om det är rätt eller fel återgivning, bara om den är bra och berör mig musikaliskt. Visst finns det tekniska kvalitetsfaktorer som främjar detta, men inte den sista lilla tweakningen eller kryddningen om man så vill. Kan det vara ett trendbrott när vissa tillverkare börjar göra modeller där de går ut med att de inte konstruerat det med en optima mätkurva och använder det som ett positivt argument. Dan d'Agustino har påtalat detta om sina produkter sedan många år. Jag tror ibland att vi Audiophiler/musikälskare som gillar att lyssna återgiven musik kan imponeras av extremt "rätt" elektronik vad gäller vad vi kan mäta. Kanske detta förblindar oss och gör oss Biased pga det. Sedan har vi tycke och smak samt att man vänjer sig vid viss typ av karaktär på återgivningen + att vi med stor sannolikhet upplever musik olika. Det finns så klart inget rätt eller fel i vad man gillar för typ av återgivning, men det är nog alltid bra att lyssna så förutsättningslöst man kan. Skall man lita på mig om hur bra Sf Electa Amator III låter. Tja.. i vart fall att jag tycker det. Var och en som är intresserad för bilda sig en egen uppfattning. ____________________________________ Det är så att det är få högtalare som för samma pengar bygger så fina lådor tycker jag. Svart läder, Walnötsträ (mattlackad), mässing och vit marmor i en fyrvägskorsning... så himla snyggt tycker jag. Som ni märker blev jag mer än vanligt golvad av dessa stativhögtalare på flera plan.
    1 point
  30. Hos Bengt på Sound By Vinylbutiken gjorde några likasinnade en demo med massa skivspelare, armar och puppor för att få lite kunskaper och referenser. Man kan ju inte spela utan högtalare och Bengt valde Sonus faber Electa Amator III. Jag är van vid att Bengt sätter upp system bra och får det att svänga så in i Norden. Men dett var något extra i mina öron. Bengt fick förklara vad det var för en högtalare från Sonus faber. Jag hade missat denna modell. Det spelade ingen roll vilken puppa arm eller spelare han demade, det lät olika så klart, men det svängda till 100% HELA TIDEN. Jag slöts av bara musik och fick otroligt bra musikupplevelse. Stativare kan ha den egenskapen. Det blir sådan tajming, släpp och driv som bara riktigt bra och ofta svindyra golvare kan hantera. Ofta ställer basen i golvaren till det i övre registren. Jag kan nog säga att detta var i klass med det roligaste/bästa jag hört från stativare och många golvare har inte en chans. Jag har upplevt liknande vid några sådan tillfälle till tex i Einsteins rum i München för några år sedan. Detta var i samma klass, men med lite mer botten. Jag skulle beskriva det som en romantiskt innerlig högtalare men med modern snabbhet klarhet och upplösning. Ja den har faktiskt allt. Magiskt mellanregister med luftighet. Klangen i instrumentoch röster är underbar. Musikalisk värme från alla register. Bengt spelade med Pathos T.T. och jag har ju en Classic One hemma som passar mycket bra också sa Bengt. Han tvekade inte på att jag skulle uppleva samma karaktärer med mina prylar. För mig var denna upplevelse ovanligt lite påverkad av bias pga att jag inte kände till denna högtalare innan jag såg den hos Bengt. Läste nu efter at den kommit hit lite på nätet och förstod rätt fort att jag inte var ensam om denna lite extra goda upplevelse. Vissa beskriver den som en av de bästa högtalarna från Sonus faber... punkt. Ja... så kan man ju inte riktigt säga tycker jag, men det visar ändå på att många tycker om den och att den är härlig att lyssna till. Det visar sig också att Paulo Tezzon designat ljudet med lite extra spelglädje och romantik i åtanke och gått mer än vanligt efter hur den låter och inte för att få extremt raka kurvor hit eller dit. Han har gjort avkall på kurvorna och designat karaktären mer. Den designan av ljud passar mina öron. Love it. Som ni förstår har jag nu ett uppackat par hos mig. Satte upp systemet lite provisoriskt och började lira. Det blev perfekt. Jag får i detta rum dessutom lite extra stöd i basen i ca 30Hz regionen vilket lyfter basen lite gentemot som det var i Bengts rum. Electa Amator III är specad 40-35000hz så det passar mycket bra i detta rum. Lite bilder på vägen från paket till musik. Sonus faber har en tradition av mycket fint förpackade varor. Diskanten är samma som i nya AIDA... den är mycket skön att lyssna på. Stativen med fina spikes. Allt framme. Nu montering och uppkoppling. Högtalaren som rent konstruktion estetisk är grymt fin. Valnöt, läder, mässing och marmor behandlat så att man vill klappa på de och det är en fröjd för ögat. Nu sweet spot!
    1 point
  31. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    Nästa generation vill vara med och packa upp. Se men inte röra På plats i racket, byggkvalitet och finish är på topp. Så nu är de till att börja spela in den
    1 point
×
×
  • Create New...