Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2022-07-13 in Posts

  1. Hos Bengt på Sound By Vinylbutiken gjorde några likasinnade en demo med massa skivspelare, armar och puppor för att få lite kunskaper och referenser. Man kan ju inte spela utan högtalare och Bengt valde Sonus faber Electa Amator III. Jag är van vid att Bengt sätter upp system bra och får det att svänga så in i Norden. Men dett var något extra i mina öron. Bengt fick förklara vad det var för en högtalare från Sonus faber. Jag hade missat denna modell. Det spelade ingen roll vilken puppa arm eller spelare han demade, det lät olika så klart, men det svängda till 100% HELA TIDEN. Jag slöts av bara musik och fick otroligt bra musikupplevelse. Stativare kan ha den egenskapen. Det blir sådan tajming, släpp och driv som bara riktigt bra och ofta svindyra golvare kan hantera. Ofta ställer basen i golvaren till det i övre registren. Jag kan nog säga att detta var i klass med det roligaste/bästa jag hört från stativare och många golvare har inte en chans. Jag har upplevt liknande vid några sådan tillfälle till tex i Einsteins rum i München för några år sedan. Detta var i samma klass, men med lite mer botten. Jag skulle beskriva det som en romantiskt innerlig högtalare men med modern snabbhet klarhet och upplösning. Ja den har faktiskt allt. Magiskt mellanregister med luftighet. Klangen i instrumentoch röster är underbar. Musikalisk värme från alla register. Bengt spelade med Pathos T.T. och jag har ju en Classic One hemma som passar mycket bra också sa Bengt. Han tvekade inte på att jag skulle uppleva samma karaktärer med mina prylar. För mig var denna upplevelse ovanligt lite påverkad av bias pga att jag inte kände till denna högtalare innan jag såg den hos Bengt. Läste nu efter at den kommit hit lite på nätet och förstod rätt fort att jag inte var ensam om denna lite extra goda upplevelse. Vissa beskriver den som en av de bästa högtalarna från Sonus faber... punkt. Ja... så kan man ju inte riktigt säga tycker jag, men det visar ändå på att många tycker om den och att den är härlig att lyssna till. Det visar sig också att Paulo Tezzon designat ljudet med lite extra spelglädje och romantik i åtanke och gått mer än vanligt efter hur den låter och inte för att få extremt raka kurvor hit eller dit. Han har gjort avkall på kurvorna och designat karaktären mer. Den designan av ljud passar mina öron. Love it. Som ni förstår har jag nu ett uppackat par hos mig. Satte upp systemet lite provisoriskt och började lira. Det blev perfekt. Jag får i detta rum dessutom lite extra stöd i basen i ca 30Hz regionen vilket lyfter basen lite gentemot som det var i Bengts rum. Electa Amator III är specad 40-35000hz så det passar mycket bra i detta rum. Lite bilder på vägen från paket till musik. Sonus faber har en tradition av mycket fint förpackade varor. Diskanten är samma som i nya AIDA... den är mycket skön att lyssna på. Stativen med fina spikes. Allt framme. Nu montering och uppkoppling. Högtalaren som rent konstruktion estetisk är grymt fin. Valnöt, läder, mässing och marmor behandlat så att man vill klappa på de och det är en fröjd för ögat. Nu sweet spot!
    20 points
  2. Nu hem till @AlfaGTV och en efterlängtad middag. Det kurrade i magen. Gästvänligheten och god kokkonst gick inte att ta miste på. Lite andra HiFi polare till @AlfaGTV var också med och det bidrog till härliga samtal om Hifi. Ett mycket skräddarsytt system med Wilson Audio Sofia II. Mängder av skivspelare då det för dagen spelades på AMG Viella med en V12 arm och någon puppa jag nu inte kommer ihåg. En Brinkmann Balance Bardo med 10.0 armen och en Hana ML Puppa. (samma som hos Eitan). Dessa båda spelare är nästan som syskon. De har en hel del gemensamma konstruktionsideer och de har visst byggt delar till spelarna ihop i perioder. De har matchats med olika Riaa också och Försteget freån Moon har bra med ingånga villket @AlfaGTV har mycket nytta av eftersom det dessutomn spelas med 2 separata digitala system med lite olika karaktär. Ljudmässiga likheter finns i vinylljudet där AMG Viella är lite mer lite mer mogen, ståtlig och stilig och Bardon var lite busigare snabbare och gav ett piggt ungdomligt intryck. Men det var inte "hej kom och hjälp mig"-skillnader. Det var kul att lyssna till båda. Medan @byZan och @bigblue led av musikvalet tex Jack White och liknande så kom jag igång och glömde tid och rum. Jag och @AlfaGTV delar en hel del musiksmak och har samma album från en del ovanliga artister. Detta är ett system där jag verkligen inte hör systemet. Det spelar ren och skär musik på ett sätt som träffar mitt i prick för mig. Sofia II klarar det mesta och rummet ställer inte till något för dem. Vi spelade ju med 4 olika signalkällor med tillbehör och allt lät bra. Vi testade lite mellan alla dessa och visst blir det skillnad, jag fick mina favoriter men inget skiljde på det viset att det bli relevant att dissa eller hissa. Stereosteget från Karan kan uppenbarligen leverera den ström som krävs för det saknades aldrig kontroll och kraft. Sedan fanns bla Clearaudio och Kuzma mfl på avbytarbänken. Detta är verkligen ett system där man hör och ser att det utvecklats organiskt och med en tydlig vision. Det finns en innerlighet i återgivningen och en självklar tolkning av all musik som slängs över det. Man förstår musiken på djupet och det breda utbud vi lyssnade till visar att det klarar detta med allt från Stor klassisk orkester via riktigt skitig rock/blues till gles skön lågmäld Jazz med mjukt skönsjungande kvinna (det @byZan och @bigblue's sköra öron tål bättre , förväntar mig tillbörligt mothugg). Vi trivdes och spelade till småtimmarna då jag @bigblue och @byZan flanerade nöjda genom ett Falun med fukt i luften och samlade nöjt intrycken. En kort natts sömn frukost och kaffe dagen efter och sedan försökte vi hänga på @byZan 's snabba bil hem till honom 3 timmar bort (men det var nog 2.5 timmar det tog shhhh ) Så numera är Falun känt för mig inte bara för koppar, röd färg och en tjock korv utan för att det finns gudomligt välljudende system och trevliga människor där också. Stort tack för detta. En sak som bör nämnas är något @AlfaGTV tog upp med extra emfas. Det handlade om kablar och det vare en han testat som verkar omkullkasta lite av vad han trodde möjligt för en kabel ,som jag förstod det. Jag har hört detta klart och tydliga och om fascinerande beskrivningar om upplevelser utöver det vanliga från flera personer senaste tiden. Det blev på ett ställe till i Stockholm jag hörde om det också. Mer om det senare. Jag har egen erfarenhet av den kabeln också och har skrivit om den. Det handlar om Nordost V2 kablarna som inte ens är Nordosts bästa. Jag sitter inte i knät på Nordost i detta men tycker de är mycket bra i många system. Jag kan mest om detta kabelmärke men det är inte det enda seriösa kabelmärke och alla gör framsteg. Jag vill inte pådyvla någon detta. Jag vill bara möjligen få någon att få en fin upplevelse om smaken är som min för musikåtergivning. De som har chans och möjlighet att prova en V2 på rätt sätt (det är gratis) så får man bilda sig en egen uppfattning. Risken/chansen kan vara att man får en Aha upplevelse. Det finns fler bra märken och kablar som gör stordåd. V2 är en av dessa och om det är en perfekt match är upp till var och en. Jag vet personer som på fullaste allvar efter efter utvärderingar valt att lägga mer på V2 än på deras övriga enheter. Det har inte jag själv gjort. Det är något provocerande med att en kabel kan ge en så stor positiv effekt på återgivningen. Det stör mig faktiskt lite, men jag har ju hört (flera gånger) och vet att det faktiskt är så bra. Jag vill respektfullt säga att jag inte vill reta någon med detta, kablar är fortsatt kontroversiellt, men när jag fått denna kick av hur det kan låta kryper i alla fall jag till korset. Den som inte fått eller får denna kick har min respekt ändå. Så är det med musikupplevelser, de är synnerligen personliga och så skall det vara. Peace! Nu kommer bilderna på @AlfaGTV's system. Börjar med en då han knäböjer vördnadsfullt framför vinylen. AMG VIella. Dubbla Riaa. Italienska Grandinote Celeo till Bardo och Tom Evans The Mastergroove för AMG Viella.
    19 points
  3. ishoot

    Hemma hos Ishoot

    Nu så... Nu börjar alla möbler och småprylar återfå sina rätta platser. Elektrikern har varit här och lamporna lyser som de skall. Blev extra nöjd med pendellamporna där den ena lyser upp skivspelaren så att man kan se vad man gör
    17 points
  4. Apexorca

    Hemma hos Björn!

    Björn spelade en bred blandning av musik med början i ganska gles lugn musik på både hårddisk streamat och på vinyl. Allt lät bra och det streamade var otroligt bra mot hur det brukar vara, men min personliga smak är att när vinylen kommer på så kommer jag ett steg närmare musiken och vi gjorde en direkt jämförelse på ett specifikt album. Trots att puppan är av förhållandevis enkelt snitt gör den ett mycket bra jobb. Här är öronen vässade. Kort sagt är detta grymt bra och det bästa jag hört från Magico. Jag har läst lite om deras nya modeller bland reviewer på nätet senaste åren och börjar mellan raderna förstå att Magico har kommit framåt en bit. Många har fallit pladask för Magicos ny serier och just denna A3 har fått extremt fina omdömen. För egen del håller jag med. När jag faller får en återgivning så är det ofta lite subtila upplevelser som puttar mig över kanten till att må riktigt bra av musiken. Om det i detta fall har att göra med att jag vant mig och först nu förstått Magicos ljud eller om det verkligen förändrat sig åt ett håll som jag gillar är svårare att säga. Men för mig har denna upplevelse med Magico puttat upp dem till min dryga handfulla samling av de högtalarmärken jag fått de bäst musikupplevelser med. Jag har varit ganska subjektiv i mina omdömen ovan men det var just därför att upplevelsen av musiken var så bra. Då brukar det överskugga mitt sätt att lyssna efter detaljer och precisa egenskaper och det blir mer fokus på musiken. Eftersom vi alla väljer olika typer av system är naturligt vis detta något som är olika för person till person i exakt smak men jag tro de flest hade älskat musikåtergivningen från detta system. Tack för denna härliga musikupplvelse Björn.
    15 points
  5. En bild på hur det ser ut just nu kan jag bjuda på /byZan
    15 points
  6. Vår reseledare som slöt upp i Falun var alltså @byZan och han tyckte inte bara vi skulle lyssna i stora systemet i stán utan även i det han kallar stugan!!! Även om detta skedde dagen då vi åkte hem så börjar jag där. Lite mer norrut vid Norrtälje ligger stugan. Röd färg så att det passar trådens tema... så klart. Makalöst läge och utsikt. Under construction. @byZan's numera välkända vinkällare gjorde att man blev törstig. Stugans storstuga hade en avdelning för musik där man i sweet spot får del av den makalösa utsikten också. En dröm. Från andra hållet. Det röda temat funkar här också. TAD CR är inget annat än urkompetenta stativare som naturligtvis inte riktigt kan jämföras med stativare som man är van vid. JAg har bara hört dessa på mässor, alltid blivit imponerad men hemmiljö är något annat. Det spelar fullödigt och stort och djupt med pondus likt duktiga golvare. Passar mycket bra i detta rum. Absolare integrerad, och streamat från Lumin, lite strömordning med hjälp av Entreq och PS-Audio. Detta "kompromissystem" ute i stugan klarar sig bra. Riktigt bra. Visst spelar systemet i stán större och än mer utsträckt på alla håll och kanter men detta är riktigt bra också. TAD's alla positiva egenskaper finns här. Kontrollen dynamik skärpan djupet och dynamiken. TAD har en synnerligen torr kontrollerad bas och det stora systemet har en energi som är några våningar upp mot detta lilla TAD system men det är ändå uppe på HiGH-end nivå där inte saknar något. Imponerande från dessa stativare. En positiv sak med horn är den fria lätta snabba och kraftfulla trycket i mellanregister och diskan. TAD har dessa egenskaper utan hornets karaktäristika. Fullt blås kan man säga. Och Det stora systemet med R1 lirar i en högre division här. Innous switch Phoenix har gjort stor förbättring både i stora och lilla systemet. Lumin låter bra... ...när vi väl fick igång det . lunch i ett somrigt Norrtälje. Tur att @bigblue's jacka förstärker det röda temat. Tack för att du tog oss hit @byZan.
    14 points
  7. I ett mycket prydligt fint hem stod tillika en extremt prydlig anläggning och den representerar det bästa Pioneer någonsin byggt. Slutstegen finns i detta utförande bara i 3 par och totalt var det om jag kommer ihåg rätt bara 13 par totalt. Denna anläggning skulle kunna bli beskriven i en hel bok och jag fick ej med med detaljerna fullt ut men tex slutstegen är renoverade av samma man som en gång byggt den. Hur cool är inte det? Toppskick i denna vintage anläggning är det utan tvekan. Högtalarna är TAD då de fortfarande var Pioneer och det skall visst varit Andrew Jones som gjorde dessa och sedan blev det TAD utan Pioner men fortsatt med Andrew Jones vid ritbordet. Gillar Champagnetonen, belysningen och det extremt välbyggda i dessa produkter. Lutstegen är från någonstans på 90-talet och högtalarna från typ 2007. Ljudet var mycket bra och med tydlig TAD-karaktär. Det sparsamt möblerade rummet hade öppningar i hörnen till andra utrymmen vilket gjorde att det lät bra helt utan dedikerad akustikbehandling. Ett mycket trevligt system att lyssna till och en fröjd för ögat att titta på. Vi hade inte tid at grotta ner oss annat än ganska kort i detta system men jag hade gärna kunnat lyssna hela natten. Tack @AlfaGTV för att du fixade med din trevliga kompis så att vi kunde få uppleva detta. Hälsa gärna och tacka. Det är roligt med entusiaster som löper linan ut. Detta system är inte lätt att få ihop och helt uppenbart är det unikt. Att det fanns gedigna kunskaper och erfarenheter av Pioneer är utom allt tvivel. Imponerande rätt igenom. Jag kunde i i vart fall stoltsera med att jag har vår gammla Pioneer plasma tv med mycket bra bild på landet. Kvaliteten bekräftades så klart av värden. Pioners plasma Tv var extremt bra för filmvisning och är fortsatt av både randiga och rutiga skäl kunde dock ej denna utvecklingslinje följas. Kolla in dessa kylfänsar. Passformen är galet bra och formen är mer effektiv än andra former för att transportera bort värme. Formen är alltså noga uträknad. En numer klassisk design på TAD mellanregister och diskant. Baselementet är också bekant. Som sagt... ett tydligt fingeravtryck i karaktären på återgivning av Andrew Jones och TAD. Går nog inte att inte gilla denna återgivning.
    14 points
  8. Hahaha, ja två monosteg är alltsomoftast bättre än ett stereosteg Med lite bärhjälp så har apparaterna äntligen kommit in i lyssningsrummet. Det är nog ingen överraskning att det är Pass Labs XA60.8 som fått permanent boende här hemma. Jag hade tur att få låna demoexemplaren närmare två månader. Tyvärr får jag nästan säga, så gick det för fort att sälja mina gamla slutsteg (Primare A35.2), så väntan blev lååång innan mina nya slutsteg till slut dök upp. Det har varit otroligt tråkigt och närmast frustrerande att lyssna på stereon under denna tid.
    14 points
  9. Apexorca

    Eitans delikata system.

    Eitan är uppväxt med HiFi så det är inte rätt att säga att han är ny på vinyl som signalkälla, men det är definitivt en ny start där fokus legat på digitala signalkällor en tid. Riaa och puppa måste man ju ha också. Nu från start blev det så klart ett Riaa från NAGRA. Detta lilla NAGRA BPS Riaa går på ett helt vanligt 9v batteri. Håller ca 100 timmar så ett litet lager finns i garderoben säger Eitan med ett brett flin. Den lilla luckan till batteriet ser ni på ovansidan. Detta Riaa är alltså inte så stort. Det brukar ju inte heller NAGRA vara. I spåret gräver en HANA ML fram ett mycket fint analogljud. Mer om ljudet längre fram. Först en serie bilder på puppan som jag tycker är skitsnygg. Skivpucken skruvas på och är härlig att ta i. Allt på alla ställen av spelaren är det superfin finish på. Var man än tittar och från vilket håll så är det en fröjd för ögat. Den är så läcker.
    14 points
  10. Vi började med att åka 65 mil till Sveriges rödaste stad.
    13 points
  11. Apexorca

    Eitans delikata system.

    SME är bra gissat @P-pan. SME MODEL 12 närmare bestämt. Ytterligare en delikat enhet i systemet. Det är en härlig känsla och byggkvalitet i denna Armen är MODEL 309. Allt är så snyggt gjort. Det är ingen slump att SME får räknas till ett fåtal stora märken i toppskiktet.
    13 points
  12. Nu börjar det likna något som var tänkt.. ..och får duga inför besöket på onsdag. /byZan
    13 points
  13. Installationen påbörjad…. … men avbruten p g a middag🙂 /byZan
    12 points
  14. Apexorca

    Hemma hos Björn!

    Björn var en Wilson- och Krell-fantast. På den tiden var det många burkar, stora högtalare och flera ton med akustikbehandling i detta rum. Peter McGrath (Wilsons legendariska medarbetare) lär ha sagt att detta var något av de bästa rum han hört med Wilson Audio. Allt har sin tid. Systemet har rent visuellt minskat. Akustikbehandling har kunnat plockas ner. Numera är det navet Magico sedan ca 10 år och Devialet. Eftersom Björn är som Audiophiler är mest, testar och trimmar så händer det ideligen saker i systemet, dock får man säga att ett högtalarbyte är lite extra. Nu står Magico A5 i detta rum sedan några månader. Det var nog i början en smärtsam upplevelse eftersom högtalarna behövde ca 1000 timmar innan det började låta riktigt bra. De började med en hårdhet som inte var skön för öronen sa Björn och jag har pratat med honom under resan och förstått att det varit nästan oroande. Men så är det, högtalare skal spelas in och dessa behöver mer tid än vanligt. Resultatet? Jag återkommer till det. Shunyatas produkter är i högsta serierna både på signalsidan och strömsidan. Shunyata tillhör utan tvekan de seriösa tillverkarna som verkligen gör bra produkter. Det har snackats mycket om hur mycket tex Nordost Valhalla 2 gör för ljudet. Vissa väljer kablarinvesteringar framför uppgradering av apparater med all rätt. Kablar gör stordåd. Så även med Shunyata. Jag gissar mellan tummen och pekfingret att Björns strömprodukter från Shunyata kostar mycket mycket mer än hans förstärkeri. Detta val är inte slumpmässigt, det är noga valt med öronens hjälp. Det är värt att begrunda och lära sig något av. Det är mest mentalt detta val kan vara svårt. Hur kan bra kablage ge en sådan effekt, det är ju bara en kabel??? Detta kräver verkligen en mental brottningsmatch men det går inte att snacka bort om man hört vad det gör. Det finns lite akustiprodukter som står på golvet här och var och det sitter i taket, men man slås inte av att det är ett akustikrum precis. Men som vanligt har Björn med fingertoppskänsla fixat till det så det inte finns något i akustiken som stör eller sticker ut. Björn har varit mycket tidig med de "moderna"digitala lösningarna och hängt med i framkant hela tiden sedan det blev digitala alternativ till CD. Innous Statement är den huvudsakliga källan och så klart en Innous Phoenix switch. Osäker på om Björn har den uppgraderade nätdelen men det har han nog. DAC finns i Devialet så klart. Riaa också men det funkar på på något anat sätt än vanligt med digital inblandning. Björn har han också tagit upp Vinylspelandet och nyligen bytt till Michelle Orbe SE. Den har under den remdrivna tallrikens nivå, som är fjäderdämpad, 2 st plexiglasplattor där den undre står på 2 st spikeliknande fötter. Puppan har hängt med sedan den förra spelaren. Denna Hana är förhållandevis enkel mot Björns övriga prylar men klarar sig mycket bra. Det låter bra. Motorstyrning Jag letade efter den tråd jag och Björn tidigare haft om hans rum och system men den verkar försvunnit från Euphonia. Hittar någon den så tipsa mig gärna. Jag hade så klart tänkt fortsätta med detta i den tråden för att få ihop utvecklingen i rummet. Det fick bli en ny tråd istället. Det är utan tvekan alltid så att högtalaren är det som betyder mest för ljudet i ett system givet att akustik och ström är på rimligt bra nivåer. Denna Magico A5 är faktiskt den första Magico som riktigt imponerat på mig. Jag betonar att jag bara kan beskriva vad jag tycker och att det inte är sanningen för alla. Jag har hört Magico hos Björn, på event och på mässor. De har alltid låtit klanderfritt och imponeranade kontrollerat, men det har varit något som inte träffat mitt hjärta lika bra som jag gillar det. Det är lite svårt att beskriva men jag har kunnat bocka för alla rätt i Hifi-parametrar, men inte lika många bockar i den musikaliska upplevelsen även om det varit bra. Jag har alltså varit lite kluven i mina upplevelser ... tidigare... tyckt det varit bra men det har inte triggat mig fullt ut. A5 i detta system gör dock allt rätt för vad jag tycker. Det låte imponerande bra från oväntat djupa frekvenser hela vägen upp. Det är också en fysik i ljudet med mer oansträngd luft och lätthet. Detta är fullregister på riktigt. De förra högtalarna Björn hade var bestyckade med 3 7tummare och nu är det 3 st 9tummare. Jag tror det hjälper till för detta tror jag. Storleken på presentationen är bättre och det är en mer organisk känsla. Värmen i systemet är påtaglig och det kan jag inte komma ihåg jag hört på det viset innan. Magicos bästa kvaliteer är således där med tillskottet av värme luft och storlek. Jag tycker också det fysiska anslaget i basen och mellanbasen är kraftfullare med mer fysik så det känns mer. Bättre makrodynamik helt enkelt. Fantastisk microdynamik har alltid funnits och finns kvar. Mellanregistret är riktigt bra och berylliumdiskanten är jättebra. 9 tummarna x3 och mellanregistrets 5 tummare är en bikake-konstruktion som fått grafitväv och grafen lagt på sig. Kan inte tekniken helt men det är ett mycket lätt och styvt membran med 1 atomlager kol som inte skall ge egenresonanser.
    11 points
  15. fredrik

    Hemma hos Björn!

    Mästaren in action
    11 points
  16. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Skall hälsa och tacka för besöket från deltagarna som inte är aktiva på detta forum (M.L. & J.A.) med likaledes stor behållning av de "utomsocknes" besök! Till M.L. har jag har varit på besök nu på kvällen! Han har fått hem en fantastiskt fin spelare från "när det begav sig", en Pioneer P3! Denna lilla pjäs (50Kg) spelar nu i hans system och det lät riktigt trevligt. Jag tror att vi kommer få se några bilder av Apex senare på resten av hans rigg men jag är tvungen att dela ett par med er, på vinylsnurran! Och locket i sig är värt att visa också, i äkta glas, med träsidor! Den utrustades med en Benz Micro Ace SH (Pioneer C7 Exclusive har bara MM) och kalibrerades in så gott det gick. (Vi får ta finjusteringarna senare, när rätt verktyg finns till hands) Med tanke på åldern så verkar den även mekaniskt vara i utmärkt skick och en snabb mätning med RPM Wow-appen visar på utmärkta värden; Den telefon jag mätte med är inte kalibrerad så den visar lite högre hastighet än sanna fakta. Den faktiska avvikelsen är mindre än +0,62% men det är Wow-värdena som är exemplariska.
    11 points
  17. Oj så trevligt, nu låter det som det ska igen
    11 points
  18. Så blev det då dags för riaafight: Aesthetix Io mot Ypsilon VPS100. Jag tog med min från Uppsala (och Ypsilon SUT och ett antal Nordost V2 kablar) till @Daniel så Io fick fördel av hemmaplan. Daniel och jag har likadana Brinkmann Balance, 12 arm och Lyra Atlas Lambda. Hans anläggning är supertransparent med Gryphon elektronik och YG Sonja kopplade med idel Nordostkablar. Medan Ypsilon värmde upp passade vi på att jämföra Nordost V2+ och Odin 2+ tonarmskablar. V2 är det bästa jag hittills hört så jag var inte förberedd på vad Odin 2 hade att komma med. Det var omedelbart uppenbart att Odin gav varje instrument färg och en egen rymd utan att samspelet gick förlorat. Musiken uppstod helt naturligt och man behövde inte anstränga sig för förstå. Hela frekvensbandet förtydligas och allt blev vackrare. Detta är en mycket jobbig skillnad att bli varse med tanke på priset på Odin… När Ypsilon väl var varm använde vi sedan Odin kabeln till SUT och sedan en V2 mellan SUT och VPS-100 medan man kopplar Odin direkt in i Io (som även hade fördel av Qkore). På skiva efter skiva var samma skillnad i presentation uppenbar. Efter att ha först lyssnat på Io kändes Ypsilon lite försiktig och dynamiskt återhållen. Ypsilon lät även lite mindre och hade kanske snäppet lägre upplösning. Dock hade Ypsilon vackra toner med tydlig kropp och bra samspel mellan musikerna. Det lät mer avspänt helt enkelt. Bytte man sedan tillbaka till Io var musiken nästan lite påträngande. Det är som en person som ställer sig lite för nära, ser sig i ögonen och säger: ”lyssna nu! Jag har något viktigt att berätta”. Gällande detta så har jag och @Daniel olika ljudideal. Min brittiska skolning (Linn) har gjort att jag är mer van vid lite ”artigare” presentation medan Daniel vill att anläggning skall ta din uppmärksamhet. Både Ypsilon och Io kan byta rör i och förändra karaktären. Även om jag gärna sett att Ypsilon hade krossat Io skulle jag säga att Io vann 3 av 5 ronder (dynamik, upplösning, frihet) medan Ypsilon var något vassare i 2 (ton och samspel). Har även hört detta tidigare i produkter med mycket trafos: det hänger ihop och låter vackert men blir ofta lite dynamiskt begränsat. Skall öven tillägga att Io är dyrare och kräver mer plats med sina 3 stora lådor. Båda dessa bestar är världsklass och jag blev sugen på att prova något av de bästa transistorstegen (CH, Soulution, D’agustino) Stort tack @Daniel för en intressant upplevelse och god mat!
    11 points
  19. Vad behövs för att få det ultimata musikrummet ? Först behövs en förstående och accepterande sambo/livskamrat! Sedan behövs en gillestuga/stort rum i källaren i villan Sist men inte minst intresse och hängivenhet Gurkan och jag var hemma hos Krelle i fredags för att provlyssna. Först fick vi hjortfilé med kantarellsås och libanesiskt vin i trädgården (mycket gott) därefter ner till musikrummet i källaren. Bild från sweet spot
    10 points
  20. Dags för en uppdatering - kring tonarmskabeln - eller kanske mer korrekt skivspelarkabeln. Det första förserie-exemplaret har varit ute på en första ordentlig lyssningstest och fått mycket fina kommentarer. Den står sig väl mot en av de tuffaste konkurrenter som jag respekterar högt. Några citat: "nedre registret är fastare och det känns som om den går djupare" "Men än mer impad blir jag av mellanregistret upp till övergången till diskanten. Det är rent som en fjällbäck men inte så att övertoner försvinner. Det finns där liksom en naturlig "värme". "Mikrodetaljer och ljudbild sitter som en smäck. Det känns lite mer som musikerna flyttat in i rummet. T o m sibilanter kändes mindre utmärkande men på andra spår ungefär det samma som med XXXXXX som också låter bra. Men de når inte fram till din kabel." Helt fantastiska ord. Jag vill inte skylta med vilken kabel som den jämförts mot. Men om du vill veta så skicka bara ett meddelande så berättar jag gärna. Skivspelarkabeln testas fortlöpande och den kommer bara att finns i den kommande referensserien på grund av tillverkningskostnader. Lite data: - 1,25 m. Lätt och flexibel för minimal mekanisk koppling till skivspelaren. - DIN rak/vinklad alt. RCA till RCA (i nuläget). - Unik triple twist för att få ner lastkapacitansen till låga 38 pF/m samtidigt som den blir tålig mot påstrålade elektromagnestiska fält (låg lastkapacitans är viktigt för MM som har hög källimpedans). - Silverpläterade skärmar o signalledare - Zero technology (Patentskyddad, signalkapacitans <10 pF) - PTFE isolationsmaterial i kontaktdon - Jordtråd med låg impedans för jordning till SUT/RIAA. Lite förhandsinfo är att mina två produktserier kommer heta Momentum resp. Reference, Håller med en major update på marknadsmaterial, folders, produktemallage mm. - Momentum (Zero RCA, Zero XLR & Digital 75 - de som finns idag m.a.o.) - Reference (Zero RCA, Zero XLR & Skivspelarkabeln och högtalarkabel så småningom) /Anders
    10 points
  21. De spelas nu i min sons rum, men det är bara tillfälligt. De skall få en annan plats framöver. Misstänker att grabben kommer sakna dem. Han satt och blev rätt tagen och överraskad över ljudet faktiskt. Shunyata Venom som högtalarkabel funkar bra i detta system. Baksidan är en fröjd att se på. Tänkte gå loss på lite närbilder. Det passer bra när man fotar bla diskanten. Det är många tillverkare som har sina egna ideer om diskanten. Sonus faber är inget undantag. Diskanten är något som naturligtvis sätter en viss ton på högtalaren. Soft Dome och som i detta fall en egen patenterad silk dome med ett litet stöd mitt på ("Arrow point" - Damped Apex Dome). Det håller ordning på distorsionen och det är alltså samma diskant driver som den senaste Sf Aida har. Jag är inte fast någon konstruktion för principens skull, det finns många bra diskanter jag gillar, men denna Sf diskant är luftig och mjuk för öronen på ett organiskt analogt sätt om ni förstår vad jag menar. Den blir i princip aldrig hård och tröttande för öronen när det på vissa stycken blir hårt i en del andra konstruktioner. Den är inte avrullad, seg eller diffus som biverkan på detta. Jag uppfattar den som pigg, luftig med mer av analoga kanter i texturen är vassa frasiga "digitala" om ni ursäktar liknelsen. Det slog mig nämligen när vi streamade från grabbens Technics streamer via hans mobil och Moon DAC. Det lät bättre än det borde... mycket bättre . Så har det inte låtit innan. Electa Amator III hanterar de övre registren mycket bra tycker jag. Ibland säger man att en högtalare är ärlig när det låter dåligt på vissa inspelningar och med viss musik. Detta är inte en sådan högtalare. Den får musik som låter dåligt att låta bättre och musik som låter bra att låta underbart ... låter det rätt eller fel. Spelar mig ingen roll. Det är precis i min smak. Midwoofern är 7 tum spelar till från 40Hz- 2500hz i är gjord av olika natur fibrer, cellulosa mfl. Det använder Sf gärna i flera modeller. Jag har det tex i mina The Sf också. När jag läst om hur folk tycker och när jag lyssna själv känns det som att man får med en hel del lägre frekvenser. Det gör ju inget så länge det är ordning på det och det är det. Som helhet är det en luftig attraktiv textur i hela registret och musiken blir mycket attraktiv och tilldragande. Som jag förstår det har Paulo Tezzon nästan bett om ursäkt för att han trimmat högtalaren utanför det som mäter perfekt. Han hänvisar till historik i ljudbild mm, men med en modernare mer upplöst touch. Det var ett medvetet val för att få en attraktiv återgivning. Jag vet att även PS-audio gjorde detta med något av en ursäktande video med Paul Mc Gowan som förklarar varför de först gjorde ett perfekt Riaa vad gäller mätning, insåg att det inte var så kul trots all perfektion. Sedan trimmade de med öronen som mätinstrument. Många gillade detta mycket bättre och Stellar Riaa har fått mycket goda omdömen. SPANING! Jag säger inte att alla inte trimmar med öronen. Det nya nu kanske är att konstruktörer börjar gå ut med detta lite mer officiellt. Jag har varit inne på detta tidigare och jag vet att alla inte är inne på detta (helt ok med mig), men jag tror att om man använder sig av all tillgängliga kunskaper och teknik vid ritbordets väl upplysta beslut och konstruerar efter detta, mäter och kontrollerar och sedan använder kloka val och goda öron för att fin-trimma ljudet så blir det en trevligare och mer tilldragande återgivning. Vad Paulo Tezzon gjort med Electa Amator III är att han från början haft målet att krydda lite extra här och var i konstruktionen. I mina öron funkar det ypperligt även om någon nu skulle börja mäta och säger att det inte mäter som det skall eller att det inte är neutralt. En persika kan vara hård torr och enkel i smaken eller så kan den mogna och bli saftig så det dryper i mungiporna av söt stor smak. Sedan kan smaken bli fadd och torrare igen. Vilken är mest persika? Dessa upplevelser är 100% upplevelse av en persika. Jag väljer söt saftig med stor smak alla dagar i veckan om jag har möjlighet. Det är samma med musik. jag bryr mig inte om när musiken når mitt hjärta om det är rätt eller fel återgivning, bara om den är bra och berör mig musikaliskt. Visst finns det tekniska kvalitetsfaktorer som främjar detta, men inte den sista lilla tweakningen eller kryddningen om man så vill. Kan det vara ett trendbrott när vissa tillverkare börjar göra modeller där de går ut med att de inte konstruerat det med en optima mätkurva och använder det som ett positivt argument. Dan d'Agustino har påtalat detta om sina produkter sedan många år. Jag tror ibland att vi Audiophiler/musikälskare som gillar att lyssna återgiven musik kan imponeras av extremt "rätt" elektronik vad gäller vad vi kan mäta. Kanske detta förblindar oss och gör oss Biased pga det. Sedan har vi tycke och smak samt att man vänjer sig vid viss typ av karaktär på återgivningen + att vi med stor sannolikhet upplever musik olika. Det finns så klart inget rätt eller fel i vad man gillar för typ av återgivning, men det är nog alltid bra att lyssna så förutsättningslöst man kan. Skall man lita på mig om hur bra Sf Electa Amator III låter. Tja.. i vart fall att jag tycker det. Var och en som är intresserad för bilda sig en egen uppfattning. ____________________________________ Det är så att det är få högtalare som för samma pengar bygger så fina lådor tycker jag. Svart läder, Walnötsträ (mattlackad), mässing och vit marmor i en fyrvägskorsning... så himla snyggt tycker jag. Som ni märker blev jag mer än vanligt golvad av dessa stativhögtalare på flera plan.
    10 points
  22. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    Nästa generation vill vara med och packa upp. Se men inte röra På plats i racket, byggkvalitet och finish är på topp. Så nu är de till att börja spela in den
    10 points
  23. Apexorca

    Eitans delikata system.

    Den integrerade NAGRA med 300B-rör måste vara en mycket viktig del i Eitans välljud. I dag spelades det betydligt starkare än vad Eitan brukar göra och det är inga problem för denna lilla förstärkare. Den är helt enkelt sjukt bra. Rören har gått uppskattningsvis 8000timmar. Låter prima.
    10 points
  24. P-pan

    P-Pans Musikhörna

    Tack själv @Daniel alltid lika trevligt att ses. Du ska även ha ett x-tra stort tack för att du inte tog med dig några kablar denna gång... ... ryktet har ju redan gått menar jag... Tids nog kommer det säkert att bli aktuellt med kablar igen men för dagen duger det mer än väl med MQ2. Jag är mycket nöjd med åt vart detta lutar rent ljudmässigt. Jag skulle vilja beskriva förändringen, mot hur MQ1 lät, som att MQ2 har en mycket bättre fördelning av registerna sett till helheten. Tidigare så har basen varit lite för markerad, vilket naturligtvis också kan tillskrivas det akustiska förutsättningarna, men att den skymt en del sett till djupet i ljudbilden. Skillnaden i MQ2 ligger i att mellanregister och diskant fått en bättre framtonad roll vilket resulterat i både mer detaljer och rymd. Basen är s.a.s "tämjd" och satt på plats men trots det så spelar den fortfarande väldigt lågt och slår så där härligt djupt ner i golvet för att sedan rulla in som en våg mot lyssnaren. Daniel fick ju lite prov på detta i.o.m ett par låtar signerade av Miktek. Gillar man förresten den här typen av ambient elektronika, som det handlar om, så måste jag rekommendera ett franskt skivbolag på området... https://ultimae.com/ Finns även på Bandcamp för lättare provlyssning .... https://ultimae.bandcamp.com/?from=search&search_item_id=1908050684&search_item_type=b&search_match_part=%3F&search_page_id=2128464000&search_page_no=0&search_rank=1&logged_out_menubar=true Och det var väl allt från min horisont för stunden. Jag får önska er en fortsatt trevlig helg så länge
    10 points
  25. Nu låter om denna nu oxå… …så nu är det äntligen bara att lira på, så som jag har längtat🙂😎 /byZan
    10 points
  26. Up and running…. …spelar via vinyl då det är den källan som är inkopplad, tänkte att lite musik under resterande arbete inte skadar😉 Det låter ur högtalarna men har inte satt mig i fåtöljen än, allt har ju stått oanvänt ettag så det ska få spela på innan det blir lyssning från fåtöljen och med lite fokus. Är bara glad att ha kommit igång och om det digitala skiter sig vid inkoppling så har jag iaf vinyl och förhoppningsvis band att lyssna på. /byZan
    10 points
  27. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Ja, så är det Apex! Jag bara "plonkade ned dem" igår när de kom hem. Nu på morronen provde jag att flytta undan dem (vinkla öppningarna mot plana ytor och bort ur "ljudbilden") men jag saknade dem omedelbart. Den vinklades direkt in där de stod tidigare! Jag tyckte jag fick ett tydligt förbättrat fokus på uppträdandet där vokalisten (eller solisten) blev betydligt mera tydligt definerad mitt i ljudbilden. Alla övriga händelser blev lättare att placera i både bredd- och djupled. Dessutom tyckte jag att basen blev både tajtare och med mera struktur OCH pondus? Så här står de nu, lite som en minneskapsel för Augusti 2022: Jag hade för övrigt två musiknördar på besök igår, vilka var både roade och förbryllade. De båda herrarna äro lärjungar i andra kyrkor, dels Linn-församlingen och dels i IÖ-pastoratet. Så det var roligt att se deras reaktioner eftersom de var rörande överens om att det lät "annorlunda" än i deras respektive hem. Jag skall besöka dem i en snar framtid så det kommer förhoppningsvis någon bild och beskrivning från deras lyssningsrum.
    9 points
  28. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Sent skall syndaren vakna. Jag har levt i några år med ungefär samma upplägg på högtalarplacering och akustikreglering i mitt lyssningsrum. Ja, ni har ju koll på hur det ser ut tror jag... Eftersom jag spelar från långsidan i rummet trodde jag att inverkan från sidoreflexer var måttlig till försumbar. Tycker att jag har både bredd och djup i ljudbilden och har egentligen inte önskat något mera. Men då en vän och tillika audiofil fått respass på hans tredje par akustikprodukter valde jag att rädda hans relation till hustrun och köpa ett par av honom! (Jag skojar givetvis, men frun tackade mig också när jag lastade bilen!) Det sägs att man ska "köpa wingar för pengarna" och på nåt vis förstår jag bättre varför nu!
    9 points
  29. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Jag har praktiserat som snickare den här veckan. Resultatet är ett trädäck/trapp till gästrum/verkstad/uthuset vid stugan! Det ser absolut mycket trevligare ut iaf!
    9 points
  30. Väl i soffan i lyssningsrummet placerade @bigblue sin pizzakartong innehållande en del referensplattor så att vi kunde utvärdera spelare armar och puppor med välljud vi känner igen. Detta system ovan var bland de bästa och mest medryckande jag hört stativare spela. På översta hyllan i racket stod en monolit som inkopplad till nätet skall stå bredvid en vinylspelare och konstant suga åt sig statisk electricitet. Bengt menar att det är en riktig bra effekt och det är hörbart. Jag gissade att vinterhalvåret är bra för denna apparat men Bengt sa att den alltid gör nytta för ljudet. Intressant! Kommer inte ihåg vad den hette. Jag kanske provar en framåt vintern. Vi var ju där för vinylen men jag fick en musikalisk kick av detta system bortsätt från vilken spelare vi körde med. Dessa stativare från Sonus faber sög in mig i musiken lite extra. Det var i klass med för mig unika upplevelser från stativare tex Bengts demo i Göteborg för många år sedan på Park Aveny och Einsteins demo i München för några år sedan med deras lilla stativare. Dynaudio har också fått till detta med en jubileumsmodell jag glömt namnet på. Spelglädje takt och tajming går inte att ducka för. Det var jätteroligt att lyssna hur vi än matade ut signalen. Sonus faber electa Amator III De är otroligt fint byggda och i botten sitter en mässingsplatta och under denna en marmorskiva. Trät är härligt bearbetat och sammanfogat. Väl värt att klappa på.
    9 points
  31. Nu är det konstaterat! Den senaste uppgraderingen av slutsteget är en höjdare enligt mitt hjärta. Om skillnaden från början ansågs vara åt det positiva hållet om än inte stor så kan jag nu konstatera att den är bra mycket större än förväntat. ”Danne” har lyckats med en uppgradering som passar mig och mitt rum perfekt🙂👍 Kanske för stora ord för en del men för min egen del har jag hållit igen på lovorden, kaxigt men sant😉 /byZan
    9 points
  32. Det är ju svårt att veta hur man uppfattas på ett forum. Det jag skulle vilja förtydliga är att när jag skriver om mitt "Stora" system så är det i korta drag efter min vision om att när det passar kunna spela stort och dynamiskt, takt tajming, kontroll, ytan hårdhet eller lyssningströtthet, det skal bara flöda och systemet skal försvinna och med en klang jag gillar. All musik skall låta bra. Stort, smått, dåliga in spelningar med bra musik vill jag kunna njuta av och kalasbra inspelningar skall kalasbra. Jag är i varet fall en bra bit på väg tycker jag. Jag gillar det. Med detta sagt så är det inte bara den typen av system som ger mig musikalisk gåshud. Väldigt många välmatchade system jag hört hos många Euphoniamedlemmar och andra får full pott i min värld. Om vi tar några exempel på system med olika förutsättningar och kvaliteer som är olika, men mycket bra. Dessa är bara exempel och det finns fler men de belyser olika typer av välljud. McIntosch med Dynaudiostrativare, Magico med Devialet, Magnepan med Lamm + ARC, Verity Audio med Nagra, Einsteinsystemet med statrivare och rör. Sonus faber med Pathos, Gryphon mfl. Wilson med nästan allt möjligt. Respons och ARC, TAD i många kombinationer, Rockport + Devialet. Yg med Gryphon och Aestetix, Dynaudio och VTL... mfl. Alla med olika kvaliteer men som jag skulle kunna leva med utan tvekan. Jag tänker i detta fall inte göra kopiera något utan med min touch få till en återgivning som håller sig i min grundfåra med värme romantik och luft med en stativares signatur. Det skall vara mer subjektivt berörande än intellektuellt. Jag tänker inte uppfinna hjulet igen utan använda "mina" säkra kort. Därför lånade jag hem en förstärkare med rör som jag vet funkar med Sonus faber. Den skall jämföras med Krell, Pathos och Moon och kanske något mer.
    8 points
  33. Vi testade Notinham analogue Dias med en 20 kg järntalrik toppad med graphite. En svag motor som kräver att man drar igång tallriken. dr Feikert Woodpecker med den tyngre talriken och en Brinkman Bardo med 10.0 arm. Bengt fick välja pickupper och generellt gillar han Lyra men inte på Bardo så där satt en annan puppa, (glömde namnet på den men komplettera gärna den som kommer ihåg det) Vi fick lite demos på olika armar och puppor och det tog några timmar men Bengt var snabb på detta. Han har ju en vis rutin och vana på det. Det var många intryck och det var lättare att höra skillnaden än att komma ihåg alla olika varianter vi hörde på men det viktiga var att få en känsla för hur olika matchningar och olika spelare låter. Jag, @bigblue och säkert också @byZan har aldrig fått möjlighet till en sådan här demo så det var mycket bra att få en förståelse för detta. Som jag skrev var det bara olika nivåer av jättebra återgivning, men det finns skillnader där man så klart får favoriter. Vi använde albumet Soular Energy med Ray Brown som har allt man kan tänka sig för att utvärdera musikåtergivning. På Dias kommer jag ihåg at vi testade Lyra Delos mot Kleos. Delos är prisvärd men Kleos hade en nivå till. rimligt men ändå bra att höra vilka kvantiterer det rör sig om. Jag var ju där för att lära mig mer om vinyl och det gjorde jag, men gick därifrån utan att kunna släppa Electa Amator III. Jäklar vad bra de lät. Sedan blev det ju 2 kassar fina pressningar klassisk musik att bära hem också...
    8 points
  34. Apexorca

    Eitans delikata system.

    Men hur låter det? Eitan har ju ett av de bästa digitalljud jag hört. Så är det denna gång också. Det är en mjukhet skimmer i presentationen som är mycket bra. Man kan tex inte bli lyssningstrött. Vinylriggen har bara några veckor på nacken och puppan är långt från inspelad. Eitan beskriver hur han upplevt att återgivningen båda tagit kliv framåt och bakåt under denna tid. Fullständigt normalt menar jag. I dag låter det dock strålande. Bra svärta i baggrunden och det är tyst när det skall vara tyst. Inget skrap. Det är lite andra färger i ljudet med vinylen. Mer färgstarkt. Ljudbilden är större och texturen tex i röster är mer naturliga om man nu skall jämföra. Innerligheten i musiken griper mer tag i mig. Rummet fylls bättre med musiken och trycksätter bättre även på lägre volym. Instrument och sångare blir större i ljudbilden, mer skala 1:1. Dynamiken är kraftigare. Leonard Cohen kommer fram mer i ljudbilden och får en mer levande närvaro i rummet. Det var mycket tydligt. Märkligt egentligen hur muskåtergivning från en stereo kan vara en sådan tidsmaskin. Underbart! Vinylljudet ger musiken mer närvaro i rummet vi sitter i. Jag blir mer involverad och berörd. Jag lyssnar mer på musik än på en stereo. Digitalljudet är lite försiktigare, men galet upplöst och man kan betrakta musikens alla detaljer. Allt finns där men man är mer på avstånd och man upplever musiken som åskådare mer än att vara i musiken i samma rum, här och nu. Digitalt och analogt är i Eitans system både mycket bra men också olika. Vad man gillar bäst blir en smaksak. Trots att jag tycker digitalljudet i detta system är jättebra och fantastiskt att lyssna till så med min smak är vinylljudet en nivå till. Eitan har fått till det kalasbra. Så om ni följt denna tråd, vet ni hur mycket jag gillar detta system. Nu med en analog signalkälla så lyfter den fram precis det analoga ljudet mycket tydligt och systemet är ännu bättre. Resan fortsätter och jag vet att det finns planer för framtiden... Det är bara att gratulera till även ett mycket bra analogljud.
    8 points
  35. Vet inte riktigt vilket forum som är lämpligt för denna länk men det är ett intressant test av högtalarkablar där man gör en mängd mätningar och sedan avslutar med lyssningstest. https://alpha-audio.net/review/megatest-speaker-cables-real-measurements-samples-and-blind-test/ Eftersom mycket expertis och åsikter kring mätningar, lyssningstest, osv finns samlat här kanske det kan intressera. /Stefan
    8 points
  36. Som alltid intressant att dels lyssna på andras anläggningar och dels testa nya leksaker... för ett tag sedan så var vi ju hos @Perfect sense och lyssnade på båda dessa, men då med den gamla PSU'n till Statement och nu var det väl den nya som jag förstod det? Olika anläggningar, olika miljöer, olika förutsättningar, och till och med olika spontana reaktioner och preferenser från dessa tillfällen. Där och då föredrog vi Statement, igår visade K50 var skåpet skulle stå, både med och utan finström. Dessutom som jag också förstått det så är Statement optimerad för USB medans K50 hellre ser en SPDIF anslutning? Jag är inte helt insatt i Antipodes och har bara snabbgooglat lite på den så osvuret är nog bäst. Hur som helst, Inte vad jag tror någon av oss väntade oss sedan förra jämförelsen, Statement var ju dessutom uppgraderad! Funktionsmässigt och byggmässigt så föredrar jag däremot helt klart Statement, K50 känns "meckig" i jämförelse och bara en sån enkel sak som att få igång den vållade förvånansvärd stor huvudbry, men man får ta det lite lugnt med tryckande på den stora knappen helt enkelt och ge den en chans att svara. Sen är man ju lite otålig och bara tänker att allt ska fungera out of the box men man var tvungen att konfigurera att man ville köra USB t.ex via ett web gränssnitt som man till att börja med såklart måste veta om att det finns för att kunna hitta det. Sen har man även delat upp server och uppspelning och dess konfiguration i två delar vilket också kan vara lite förvillande. Nåväl, inga stora saker egentligen och det finns ju instruktioner och videos och allt möjligt om man bara tar sig tid. Intressant ändå vilken tilltro vi båda känner inför inspelningsprocessen och att Statement kommer att ta sig bara den får lite fler timmar på sig. Sen lät det ju inte direkt dåligt kan jag ju inte påstå, men @byZan känner sin anläggning väl och är en mästare på att identifiera hur det låter (eller inte låter). När man sitter i fåtöljen hemma hos @byZan och volymen åker upp så känner man att det här med stora högtalare är rätt häftigt ändå. Det är verkligen något helt annat än vad jag har hemma, och då är jag inte missnöjd på något sätt egentligen, men det blir något annat. Man kan tro att rummet är för litet, att högtalarna ser lite inklämda ut, men det fungerar verkligen, och det låter riktigt STORT och mäktigt! Lite som en Rammstein konsert på Stadion vs Sophie Zelmani på Nalen. Jag är kanske inte helt opartisk här och ljudminnet är ju kort, men det ljud jag hörde igår mot när jag varit där tidigare är på en helt annan nivå tycker jag, jag mindes INTE att det lät så här iaf. Den nya streamer/DAC kombinationen och allt arbete med akustikpaneler, switchar/kablar, borttagning av TV'n och en massa prylar som inte var relevanta, generell uppstädning helt enkelt, allt har tillsammans gett resultat skulle jag säga, och jag tror att @byZan är på god väg mot sitt mål om en förbättrad digital upplevelse.
    7 points
  37. Bjorn W

    Hemma hos Björn!

    Tack för ett trevligt besök - det är som alltid roligt att läsa om ApexOrcas äventyr i hifi-djungeln - speciellt när man själv är föremål för så trevliga omdömen Jag kan inte låta bli att lite självgott lägga upp en bild med de utmärkelser Magico A5 fått de senaste åren - vi är lite fler än 4 st som gillar dem, helt klart Alltid när man träffar Apex hamnar vi snabbt in på musik, musik, musik efter inledande tekniksnack - och det är ju musiken som är drivkraften i denna hobby. Lite utbyte av tips på musik som stimulerar intresset vidare - så tack för besöket och vi ses snart igen! Björn
    7 points
  38. Daniel

    Dryckestråden

    I den charmiga hamnen i byn Marsellian finner man Noilly Prat. Det var där man skapade den första vermouthen. Förutom en shop och ett museum har de en boulebana och en bar på innergården. ❤️🇫🇷
    7 points
  39. Vi blev verkligen tagna av allt välljud, men fint högsommarväder utan vind på västkusten och lockelsen av havet har gjort mitt arbete med bilder och att läsa på Euphonia lite lidande. Vi hade ju en härlig och intensiv tur genom Sverige jag och @bigblue. Träffade härliga människor och fick höra på välljud på absoluta toppklassnivå vart vi än kom och så klart mycket musik. @byZan hakade på och var som en HiFi-guide för oss. Toppen. När jag samlat mig lite och fått ordning på alla bilder kommer detta i en tråd nära Dig inom kort. Passar på att tack alla inblandade för trevligheterna. Detaljer kommer, var så säkra.
    7 points
  40. Natten blev lite som en nattsköterskas, dropp i örat och medicinering till en febersjuk fru ett antal ggr. Vaknade därför lite senare än normalt men dock utvilad för att kunna fortsätta lyssna lite mer fokuserat. Nu kanske det blir lite av hifi floskler och för er kanske fel valda ord, men det får ni stå ut med! Att borttagandet av TV’n skulle påverka ljudet blev konstaterat redan då den togs ner för ett antal månader sedan men att akustikfixet skulle göra det än bättre var inte helt säkert även om jag trodde det. Så om jag nu minns rätt från tidigare presentation så är det ett större djup nu och diskanten mjukare. Nu kan det ju vara andra saker som påverkar och oxå säkert gör det. Men eftersom jag startade med lyssning via vinyl så är det bara det uppgraderade slutsteget som skulle kunna påverkat den iakttagelsen? Jag tror inte den gjorde så mycket för den förändringen utan den gör annat vilket kanske är för tidigt att spekulera i, men det jag skriver nu är vad jag hör nu och kan kanske komma att ändras med tiden. Uppgraderingen av Dan D’Agostino S250 till en MvX version var och blir förhoppningsvis en lyckad uppgradering för systemets helhet. Jag vet att det i princip bara var chassiet som blev kvar av det gamla och att resten av elektroniken byttes ut. Ljudmässigt så tycker jag att det framförallt är öppnare och mer luft runt instrumenten än tidigare, svårt då det var ettag sedan jag lyssnade och kanske placebo eller om jag har stugans system i huvudet? Men en sak kan jag med 100% säkerhet säga och det är att de extra watten gör gott för helheten. - Vinyl med endast slutsteget som ny komponent tycker jag var ett lyft gentemot tidigare Så kom då kvällen och halva nattens lyssning med de digitala källorna inkopplade. - Började med Lumin S1 som dac/streamer och hörde direkt att det det var förändrat sedan senast och där ska både akustikfix och slutsteget ha beröm. Det blev mer attack, luftigare och lugnare än tidigare. Minst lika detaljrikt som tidigare, lite mer analogt/organiskt, närmare de analoga källorna. Klart imponerad av vad S1 presterar! - Nu skulle min egen Lampizator Baltic 3 få göra entre i systemet och jag var otroligt spänd på att få höra den tillsammans med S1 som nu agerade som enbart streamer. Redan de första tonerna gjorde så att veckade pannan i ganska så djupa veck! Vad hände? Om det lät lite mer analogt/organiskt tidigare så var detta något mer och allt blev det lite mer av, bas, diskant, mellanregister, luft, svärta, ljudbild, allt lät lite bättre/annorlunda, mycket mer annorlunda än vad det gjorde i stugan. Klangmässigt var nog den största skillnaden, klart positivt och den omedelbara känslan blev att S1 som streamer skulle kunna få bli kvar!? - Okej då var det dags att koppla in den sista prylen och det var Sablon ethernetkabeln som jag har i stugan som skulle testas här hemma. Nu var jag trött och funderade och letade och funderade och letade, var t o m ut till bilen och letade men ingen kabel hittades, den blev tydligen kvar i stugan, j**la skit oxå! Jaja, då har jag ju förhoppningsvis lite att se framemot framgent oxå? Detta var mina första intryck från nattens övningar och jag har ingen aning om de kommer att bestå efter att allt har fått spela in sig, racket blivit inflyttat närmare bakvägg, Sablon ethernetkabeln blivit installerad och jag lite piggare??? Morgonens lyssning men nu med en Nespresso i handen var fin och behaglig musik på låg volym bekräftar intrycken från natten. Idag hoppas jag kunna få spela lite band oxå, ska bara fixa till den högra delen av racket först, på med den stora SolidTech-skivan lyfta upp Studer’n dit, koppla in, funktionskontroll, på med ett band och spola det till startposition, trycka play och skynda sig till fåtöljen för att få första parkett och sedan få skruva upp volymen så högt som frugan tillåter, jag har att göra idag med som ni förstår. Det kommer säkert att bli lite mer skrivet vartefter jag gör eller hör någon förändring men detta som skrivits nu är som sagts tidigare, såsom jag uppfattar det nu! /byZan
    7 points
  41. Nu tog orken slut både för mig och Lill-byZan, tackar för en ovärderlig hjälp med tunga lyft idag…. … i morgon tar jag nya tag! /byZan
    7 points
  42. Ett par trevliga sommarnyheter, Vi har nu även börjat levererat kablar till musikstudios, vilket jag tycker är superkul. Speciellt roligt att de jag pratat med är så intresserade av det vi gör. Det gör att vi nu håller på att ta fram en studioversion av XLR-kablarna - baserade på Zero technology förstås. Ska bli riktigt spännande att se vilken feedback vi får på dessa så småningom. En känd svensk producent/mix & master engineer som nyligen skaffat våra digitalkablar säger så här: "Jag hade en bra kabel innan, skillnaden blir mindre då mot en "vanlig" MEN jag gillar verkligen vad jag hör. Det blir lättare att skruva ljudet rätt. Roligare att jobba och slutresultatet blir mer fas-rätt, balanserat och rent. Otroligt roligt att upptäcka denna kabel!" /Anders
    7 points
  43. Audionet

    Audionet...

    Visst är det en Bergmann på toppen i bänken, mest för att jag måste ställa den någonstans. Jag håller med @lindome, hur i hela friden kan @AlfaGTV se att det är en Bergmann? Det finns fler vinylavläsare i hemmet, så det skulle kunna vara en annan spelare. Efter ett par dagar uppe hos @byZan så diskuteras det om/ hur man skulle kunna avyttra en del av hifi- lagret. Bör nämnas att den diskussionen påhejades ivrigt från sidan av mindre hifi- intresserade livskamrater.
    7 points
  44. Att jämföra en streamers mot varandra kan ju inte vara så svårt, det är ju bara att skifta några kablar, eller hur?! Ny streamer -> nya appar -> nya inloggningar -> komma ihåg några olika inloggningsuppgifter -> leta i olika inställningar så man får upp den i Roon o s v, förmodligen lätt som en plätt om man inte heter @byZan Nja, riktigt så illa var det kanske inte men visst blev det lite svordomar innan det kom musik ur högtalarna. Jag hämtade två stycken testobjekt hos Marcus på @Perfect sense, en Antipodes K50 och en Innuos Statement Next-Gen (sprillans ny) som båda skulle kunna bli riktigt bra efter att ha läst och hört om omdömen som verkar lovande. Anledningen till denna test är som jag skrivit tidigare - försöka få det digitala att närma sig den analoga presentationen jag har här hemma. Jag vet inte om jag är ute och cyklar men jag ”alltid" tyckt att det digitala i den översta toppen låtit lite för hårt, kallt, onaturligt, oroligt om uttrycken tillåts? Basen ”alltid” fast, hård, distinkt men kanske inte lika varm och naturlig så som jag har via det digitala. Dessa försök till beskrivning får ni ta inte ta som allenarådande och inte heller som att det digitala låtit ”dåligt” tidigare, men jag söker ett mer ”analogt” ljud, mer värme utan att tappa i upplösning etc. och det är det jag försöker få till eller hitta. Jag hade en budget för detta projekt och den ska inte överskridas och jag kommer hålla mig i en klass ”långt" under de svindyra digitala prylarna, ungefär så har jag tänkt, mer eller mindre i vart fall. Jag tycker att detta försök att nå fram till mina uppsatta mål kan ta en stund och måste inte ha nytt, Lumin S1 spelar väl så bra men jag vet och har hört att jag kan få det än bättre och är därför nyfiken på dagens utbud och så även mina öron och hjärta, lite mer analogt önskas av dem!? Testdag 1-2: (Läses som hur jag uppfattat det i mitt system …..o s v) Eftersom Statement var alldeles nytt (ouppackat) så tänkte jag att jag börjar med den, behöver förmodligen ett antal timmars inspelning för att visa vad den går för? Sagt och gjort - ingen höjdare direkt ur lådan kunde jag konstatera, ingen bas orolig diskant som lät lite distat, inga lovord precis. Men den fick stå och gå medans jag spelade lite vinyl. Vinyl, varför då? Jo min dac’s vänstra kanal sa upp sig, bara sådär? Ja bara sådär! Skiftade rör, kablar och lite annat utan att hitta något fel, va fan! Tur att jag har en kompis och tillika en LampizatOr kompis Det blev lite PM och telefonsamtal oss emellan och utan att tveka så erbjöd sig @VoicesInMyHead att rycka ut till undsättning dagen efter och tog med sin dac. Nu gick allt mycket lättare med de digitala, inställningar, inloggningar, få in även K50 i Roon som ett alternativ till för uppspelning. De e lätt när man vet hur man hanterar en laptop/iPad och flinka fingrar över tangentbordet som tar genvägar via kortkommandon är bara något jag kan drömma om, ja-ja! Nu kunde vi också börja jämföra även om det inte var med min egen dac, om nu det var av en så jättestor betydelse, vill inte tro det? Hursomhelst så lät Statement så som den lät dagen innan, vi lät den stå på och fixade lite plats för K50 och kopplade om till den men med lite sämre förutsättningar för ström (läs lakritssnöre) men den lät klart bra direkt (inspelad sedan tidigare) och visade prov på vad den skulle kunna prestera med några timmar i systemet. Efter lite fika och ytterligare lyssning, byte till ”finkabel” till K50 gjorde den än bättre vilket kanske var väntat? Tillbaka till Statemnet som nu hade fått gå i ett par timmar och även den hade mått bra av att vara igång. Nu blev det kväll och jag blev sittande alldeles själv med golvet fullt av prylar, en lånad dac som ska tillbaka i morgon till min vänlige kompis Mer om detta kommer vartefter det händer något….. /byZan
    6 points
  45. Ja det är ju gamle Dan's förstärkare. Dessutom uppgraderade. Mitt i prick för min smak på förstärkeri. Här är nog byggkvaliteten bland det bästa jag sett hos förstärkare.
    6 points
  46. Daniel

    Mickes Musikrum

    Nu förstår jag inte alls vad du menar. 😀
    6 points
  47. Jag avvaktar med att lägga dit en skiva för nu iaf. Tycker att det kanske kan duga som det är? Men vem vet något om morgondagen? Det blev ljudmässigt så mycket bättre att jag nu inte kan koncentrera mig alls, bara njuter av nyhetens behag hur det flödar fina toner i hela rummet. /byZan
    6 points
  48. Igår så blev det en tur ut till stugan med sommarbilen med min arkitekt kompis för ett litet möte tillsammans med några av sönerna för genomgång med betongaren/muraren som på fredag gör det sista för att snickarna ska kunna ta vid direkt efter semestrarna. En härlig tur i strålande sol och ca 30gr, så det blev nercabbat både dit och hem. Hemma vid ca kl 23 och alldeles för trött för att stopp in Sablon Ethernetkabeln som jag tog med mig från stugan. Men vaknade ganska tidigt och efter en ovanligt snabb frukost och sedan med en kopp Nespresso i handen så blev det inkoppling av kabeln. Hörde direkt att det lät annorlunda det som kom ut genom högtalarna, så det blev med ett stort leende jag fortsatte att lyssna. Musiken tog överhand över ev tankar och funderingar i ca 1 timme, m a o så behövdes det ingen analys. Resultatet var precis så som jag upplevde det i stugan och då förstår ni att jag blev nöjd. Så det blir till att beställa en kabel till hemmet oxå, inte en chans att jag förbiser kabelns betydelse för mitt system och mina öron, no way! Idag ska det tydligen bli riktigt varmt så jag blir nog sittande i musikrummet med AC’n inställd på en bra temperatur, det blir förmodligen en dag i musikens tecken trots finvädret. Nu kan jag också få kräma på lite mer då frugan är helt feberfri och rosfebern avtagande, känns som om jag har lite flyt nu. Bra musiklyssning, mindre sjuksköterskearbete och en gladare fru /byZan
    6 points
  49. Josaa

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Jag vill helst inte skriva en sån ”Hifi och Musik” slutsats där alla vinner. Jag beundrar Io för dess dynamik och öppenhet och känsla men Ypsilon passar mig bättre. Io är lite formel 1 medan Ypsilon funkar bättre i vardagen (för mig).
    6 points
×
×
  • Create New...