Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2022-12-31 in all areas

  1. ishoot

    Hemma hos Ishoot

    Jo men så var det en sista grej som hände under förra året. Vi har ju varit så otroligt nöjda med våra Verity Audio Lakmé att någon tanke på byte eller uppgradering har inte uppstått. Men under näst sista veckan på året så dök det upp en blänkare från @Perfect sense att mina drömhögtalare fanns till salu. Verity Audio hade nämligen bestämt sig för att ta fram en ny version av Parsifal och då skulle givetvis den gamla modellen avyttras. Skulle det kanske finnas en möjlighet här? Vågar man testa? Sagt och gjort. Några samtal senare så var det en pall på väg ned från Stockholm och jag visste väl redan innan pallen hade anlänt hur detta skulle sluta... Skrev ett mail till Julien på Verity och förklarade läget. Han gjorde nya beräkningar på högtalarplacering i vårt rum och pallen anlände dagen efter. Ut med Lakmé och in med Parsifal på den platsen Julien hade föreslagit. In med högtalarkablarna, på med förstärkaren och startade upp med First Aid Kit "In The Morning" De stämsjungande systrarna fyllde HELA vardagsrummet och redan där visste jag att dessa högtalare skulle inte lämna detta huset. Några dagar har nu gått och jag har finjusterat placeringen ytterligare och tror mig ha landat i en placering jag trivs med. Det blev 3,7cm längre bak än vad Julien hade sagt men annars exakt på millimetern där han hade föreslagit. Och där är vi nu.
    34 points
  2. Josaa

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Idag inleds ett nytt kapitel i mitt hifi-liv. Jag går in som delägare i Stylus. Det känns otroligt kul att ta detta steg och bli än mer involverad i hifins underbara värld. Över tid är min plan att bli alltmer engagerad men det kommer vara en bisyssla under några år till. Jag hoppas kunna bidra till att utveckla verksamheten från showrummet på Erik Dahlbergsgatan 25 men också med att skapa fler audiofiler och få vår hobby att växa! Tråden ”Josaa’s äventyr i Hifi” kommer jag skriva på fortsatt och har inga planer på att dissa allt som vi inte säljer utan kommer skriva vad jag tycker om olika saker. Jag gillar fortfarande Linn/Naim/Harbeth/Ypsilon mm även om inslaget av YG/Gryphon/Nordost/Brinkmann/Lyra mm säkert kommer öka. Vi ses!
    23 points
  3. ishoot

    Hemma hos Ishoot

    Just det ja, det hände en grej i augusti. Då bjöd nämligen @lindome in till god mat, dryck och givetvis lyssning. Det var otroligt varmt ute men likaså inne. Rören hade stått på hela dagen och anläggningen bara väntade på att vi skulle äta klart. När den goda maten och drycken hade intagits så var dags att spisa lite musik. Närmare bestämt musik på rullband :-) Jag har tidigare varit hemma hos bla. @Apexorca och lyssnat på rullband och gått därifrån med konstiga tankar. Dessa tankar har jag tidigare lyckats arkivera långt bak i minnesbanken. Just denna kvällen hos Lindome spelades det bla. Chic, Funkadelic men även en hel del jazz. Kvällen fortlöpte och rullbanden avlösta varandra. Allt lät fantastiskt bra och det var dynamiskt, behagligt men även med ett bett jag inte hört på ett flertal inspelningar tidigare. Under kvällen så kom jag på mig själv att jag inte alltid satt och lyssnade utan jag funderade på om man skulle... Kvällen avslutades och jag gav en viss hint till Lindome att det kanske var dags att börja sondera terrängen efter en "nybörjarmaskin" Dagen efter ringde Lindome och berättade att han hade ringt lite samtal och att det eventuellt fanns en maskin som snart skulle vara genomgången och redo. Efter det samtalet har jag lite svaga minnesbilder men så en dag i oktober får jag ett samtal att den är klar nu. Sedan hände detta
    19 points
  4. Peo

    Peo's prylar

    Så där, nu har det (på dagen) gått ett år sen sist jag hörde av mig. Jag börjar med det mest övergripande, jag har blivit pensionär! Det borde ju innebära att jag har betydligt fler av dygnets timmar till förfogande, men dagarna försvinner lika snabbt som innan och jag förvånas dagligen över hur jag tidigare hann med att jobba också. Några av er träffade jag på mässan i Göteborg och några har jag kontakt med via PM, Email eller i.r.l., men för övrigt håller jag en fortsatt låg profil. Jag tittar in på Euphonia emellanåt och kollar vad som avhandlas och till min glädje ser jag att min artikel om "Det smutsiga nätet" fortfarande omnämns. Det är extra kul när ett alster i ett så knaster-torrt ämne har gett ett bestående och mestadels positivt avtryck. Anläggningen ser i stort sätt ut som senast jag skrev. Vissa av prylarna har blivit utsatta för jämförande tester, men de gamla står fortfarande kvar. Visst har jag hittat prylar som möjligen låter lite bättre (eller åtminstone positivt annorlunda) än de befintliga, men prislappen gör att det inte är lika roligt längre. För mig handlar dock inte Hifi-hobbyn bara om själva apparaterna, att optimera anläggning utifrån de förutsättningar som gäller hos mig, d.v.s. att "tweaka" har varit minst lika givande. Tyvärr verkar även den processen ha nått fram till ändhållplatsen. Just tweak-delen har varit både lärorik och resultatgivande (samt extremt nyttigt när man ibland tvingas omvärdera sina djupt rotade fördomar), men de mest intressanta tweaken har tagit slut och jag tror faktiskt inte att jag har så mycket mer att hämta där heller. Jag läste detta för ett tag sedan, en något märklig inställning i min värld, med det är självklart upp till var och en. Om det med tweeks (som i ovanstående citat) menas pluralformen av tweak d.v.s. [optimera, justera, finslipa, vrida, anpassa] (enligt mina uppslagsverk) så är det för mig en helt logisk förlängning av hobbyn och egentligen bara ett sätt att förvalta sin "investering". Ingen (och jag vill betona, INGEN) konstruktör/tillverkare vet hur det ser ut hemma hos mig eller vilka förutsättningar som råder här och de bygger därför saker som ska passa hyfsat bra överallt, men som troligtvis inte presterar optimalt någonstans. Exempel: Valet av apparatfötter bör ju göras utifrån de förutsättningar som gäller hos användaren, inte hos tillverkaren. Det "ansvaret" anser jag ligger hos slutkonsumenten och vågar man bara tulla lite på sina djupt ingrodda fördomar och släppa lite på övertron att tillverkaren alltid vet bäst, så kan man oftast lyfta en redan bra anläggning ett par rejäla snäpp med relativt enkla medel. Har man testat men ändå inte hör någon skillnad, ja då är det ju bara att återställa, men att det inte skulle behövas någon som helst anpassning/optimering/justering/finslipning någonstans i en hel ljudanläggning ställer jag mig ytterst tveksam till. Inte minst vad gäller strömförsörjningen, kablar och kabel/apparat-placeringar (vilket även inkluderar möbler och fötter). Jag har länge hävdat att mitt hifi och mitt musikintresse har gått hand i hand och att båda har varit lika viktiga för mig, den teorin kan jag bekräfta nu. Nu när min hifiresa verkar ha nått sin slutstation så dog själva hifi-intresset och det drog även med sig musiklyssningen i fallet. Under 2022 har skivspelaren bara snurrat 121 timmar (mot 474 timmar under 2021), så lite speltid har jag nog aldrig haft tidigare (inte ens som småbarnsförälder), CD-spelaren har knappast använts överhuvudtaget och streaming/filspelning existerar fortfarande inte i min värld. 2022 var även ett lågvattenmärke för antalet nyinköpta skivor, 37 skivor på ett helt år är långt under vad det brukar bli. Även den inspirationen har alltså svalnat. När själva hifi-intresset dog blev det helt andra saker som engagerar mig, men tyvärr är det inte mycket av det som inkluderar musiklyssning, snarare tvärtom. Jag har helt enkelt förpassat musiklyssningen till några väl valda tillfällen och däremellan är det tyst. När hifi-intresset (d.v.s tekniken bakom avspelningen) frodades genererade det många tillfällen då något skulle testas/utvärderas och som i sin tur genererade många timmars lyssning, även helt utan en tanke på tekniken. En liten förändring/förbättring kunde trigga åtskilliga timmars lyssning. Man kan enkelt säga att hifi-intresset var som en katalysator för musiklyssningen. Vad kan jag då göra för att hålla hifi-grytan kokande? Tips mottages tacksamt. Jag har mina skivor dokumenterade i en hemsnickrad databas, men tyvärr är det inte alltid rätt utgåva som är angiven, så därför är det bara att börja från början och med Discogs som underlag försöka hitta rätt utgåva. En perfekt pensionärssyssla kan tyckas, men fan va' tråkigt det är. Jag vill samtidigt ha ordning på min skivsamling, inte minst för att underlätta för nästa generation och då är det ju bara att ta tag i det. Orkar jag bara med 10 skivor om dagen så blir jag klar under 2023. Jag önskar alla en god fortsättning på det nya året.
    17 points
  5. Så kom den då min nya lilla sub. Från England och BK electronics. Modellen är en XLS300FF om det säger något. 300watt klass A/B och en st 10tums frontriktad driver. Jag har ju alltid haft en förkärlek för stativhögtalare. De verkar ha den direktheten som jag föredrar. Mitt rum är lite svårt också, ganska smalt och övergår i ett öppet landskap. Så att få hyfsad och musikaliskt bas är en utmaning. Mina nya Franclin Serblin Accordo verkar nu börja trivas med sin nya kompis. Det tar ett tag för den att brännas in och samtidigt kunna integrera subben på ett bra sätt.
    16 points
  6. ishoot

    Hemma hos Ishoot

    Det som har hänt på dessa 4 månader är att jag testat nya signalkablar. Jag var tidigt ute och testade @Anders65 signalkablar då i RCA utförande. Dessa gav ett mycket positivt intryck som inte riktigt ville försvinna. Det oansträngda, utsträckta dynamiska ljudet med mängder av texturer hade gjort ett bestående intryck. Så efter jag att jag bestämde mig att byta till balanserade signalkablar från RIAA och DAC så var det inte så mycket att tveka på. Purist Audio Corvus RCA fick ge plats åt två par Regal Audio Zero XLR Momentum. Ljudminnerna från det allra första testet blev bekräftade och mer därtill. Accuphase E-800, REGA Aura och Holo Audio May KTE DAC tjänar absolut på att köras helt balanserat. Ljudbilden växte och det mejslades ut detaljer och placeringar på en nivå jag inte hört hemma hos mig tidigare. Allt detta utan att det känns hissat eller tillgjort någonstans. Det spelar naturligt, axlarna sjunker ned och man åker med på en fantastisk resa in i musiken och vidare. Hatten av för @Anders65 som har lyckats att ta fram en fantastisk produkt för väldigt rimliga pengar.
    16 points
  7. Efter en tur över jul och nyår i Tanzania med en kamera och massa djur... ... som just på denna bild ovan inte var så farliga som många andra i närheten tex lejonen nedan, väntade en box med Beethovens 5st Sonater på Cello och Piano på posten när jag kom hem. Det låter finfint på denna press från 1963. Bra ljud på denna pressning enstaka knäpp och mycket tyst bakgrund. Inspelningen är klanderfri och dessa gubbar kan spela sonaterna bra. Allt man kan önska tycker jag.
    15 points
  8. Tux

    En hifihistoria

    Vi skall ge oss på något så våldsamt som ett trådlyft i brottarklassen... 2004 var det lite liv här. I sanning en livstid sen i musik och hifiträsket. Då var just OA52.3 inköpta och det byggdes Hypex-steg... Sen dess har en del grejer passerat, andra saker lever faktiskt kvar. Nu landar vi direkt in i nutiden även om det tidigare omtalade Hypex-steget står där i hyllan och tar upp en del plats... JBL 250ti classic edition är sen ett par år mina högtalare. Huruvida det är vettigt att ha ett par sådana högtalare i en vanlig lägenhet kan alltid diskuteras, men men... Dessa drivs av en AVM 5.2CS alltiett-maskin. En fantastiskt trevlig maskin som är av karaktären "tillsätt endast högtalare och eventuell skivspelare". Den råkar dessutom innehålla ungefär samma hypex-moduler som jag under många år tidigare har älskat. Den enda lilla tveksamheten med denna generations avm är appen för sköta den inbyggda streamern, men är man inkörd på squeezebox så känner man sig tämligen hemma. Dock har jag en separat streamer, en Bluesound Node 2 med uppdaterad intern nätdel och batteridrift. Skivspelaren är en klassisk 1200mk2 med en ortofon 2m Blue pickup. För att få ljud från bildformat nyttjas en hdmi-switch med ljud ut, det duger utmärkt till tvserier etc. Det står även en gammal rega dac framme för lite jämförselser och för att med säkerhet lyckas mata de lite mindre högtalarna som stod temporärt på bänken när bilden togs. Den har sp-dif ut och det är en av alla signaler som de nyinköpta JBL LSR-4328P gillar. JBL LSR-4328P köptes för att ha som datorhögtalare och där gör det sig verkligen bra. Det kvartstår en del jobb innan det är färdigt, men de låter fantastiskt. Sen har jag sen drygt 3 år en ordentlig akustisk uppgradering som jag verkligen kan rekommendera: Tillåt mig presentera Paradis Oskar, en korsning mellan vanlig huspanter, labrador och knubbsäl.
    15 points
  9. Bebop

    Från Bebops hifi-horisont

    Efter 6 månader sedan kontraktsdatum har jag fått upp 26 solceller på mitt västertak. Det är ett välkommet inslag för en rörfantast där enbart slutstegen drar 600 W i tomgång. Dessutom försteg, dac och riaa med rör… Vårt hem drar ungefär 12,000kWh/år. Solcellerna skall ge ca 8,000 kWh/år baserat på soltimmarna där jag bor och 90 % verkningsgrad. Enligt kalkylen kommer jag att köpa ca 8,000 kWh/år och sälja ungefär 4,000 kWh till spotpris plus ett litet påslag. Vad det sedan blir får vi se. Första dagen producerade de knappt 4 kWh under de tre timmar de var igång under solsken. Hörs det någon skillnad…Absolut; bättre, svärta, snabbare transienter, tystare bakgrund… Alla nya tweeks blir bättre… Skämt åsido; jag har inga konspirationsteorier kring solenergi. Med tanke på alla de solcellsparker som planeras i mitt närområde blir det svårt att undvika solel framöver. Jag märker ingen som helst skillnad. Jag skrev i en annan tråd att Eon inte kunde fjärravläsa min elmätare. Nu har jag fått en ny och en förklaring till varför den andra inte funkade. Elektriken berättade att den tidigare lästes av via s k pulsmätning via nätet. Dess värsta fiende är digitala lösningar, led-lampor billaddare och liknande. De har stora problem med detta och håller på att byta alla mätare till sådana som läses av via mobilnätet. Det skall vara klart i hela landet under 2024. Den nya är dubbelriktad, alltså läser av både köpt och såld el. Den har ett eget SIM-kort som skickar data till Eon. 1 december bytte jag alla återstående lampor i huset till LED. Numer finns de i normalt ljus som de gamle med högre värmeinnehåll. Samma dag slutade fjärravläsningen fungera. Det elektriker påstod verkar ha bäring.
    13 points
  10. Äntligen:
    13 points
  11. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Hemma igen, och hämtat paket hos ombudet. Ett förvånansvärt tungt paket måste jag säga, med tanke på det förhållandevis lätta innehållet. Efter att ha låtit Heimdal 2 spela en skivsida, kunde jag inte avvakta längre. Jag tog tillfället i akt och kontaktade @Josaa, som ju tagit det stora steget med egen tonarmskabel. Vi enades och nu sitter den Valhalla 2 Plus som han fick över i min Bardos 10.0-arm! En enkel fix för att inte behöva böja för hårt blev att Bardo fick "hänga ut rumpan" över kanten på Nero Assoluto-blocket den står på. Jag har i första hand tänkt mig kabeln till Viella, där böjen inte är lika hårdhänt. Men oavsett den tillfälliga placeringen så möter den här kabelstumpen alla förväntningar. Förväntningar som @Daniel till stor del bär skulden till, då han hade med sig en Odin V2 på besök tidigare. Den upplevelsen är svår att mota, det enda vaccinet är väl prislappen egentligen. Min upplevelse är liknande nu, med en svårförklarlig känsla av "äkthet"eller "nära till mastern". Det här motsvarar faktiskt att lägga liknande slantar på att uppgradera sitt RIAA-steg, eller möjligen än större behållning. Det är lättare att bara bli bortförd av musiken och jag har suttit här och njutit, till alla möjliga plattor. Tracy Champmans debut fick börja, och den är ju ordentligt bra och välljudande redan i andra sammanhang, men här kliver hon fram än närmare och sjunger till mig, med en påtaglig dynamik och kraft. Basen är fantastisk och bättre än jag hört den tidigare. Nästa platta blev Arvo Pärt - The sound of... som påvisar ännu en egenskap, nämligen förmågan att inte accentuera de få knäppar och knaster som nästan alla vinyl uppvisar. Den här plattan håller hög kvalitet men nu tror jag de flesta skulle ha svårt att avgöra att det faktiskt är vinyl som spelas. Jag hoppade vidare till en gammal favorit som jag vuxit upp med på kassett, Genesis - Three Sides Live. Det här är långt ifrån den mest välljudande plattan i min samling men den har en del fantastiska live-spår som plötsligt framträder i en ny och betydligt tydligare, klarare och mer engagerande dager. Genesis (Eller iaf Phil Collins och Bill Bruford Chester Thomson) gillar cymbaler vet ni kanske. De kan bli ganska påstridiga i vissa partier men nu sitter jag lyssnar till det helt fantastiska cymbalspelet på t.ex. Misunderstanding, In The Cage & och Follow You, Follow Me. Min summering måste bli att det här är ett av mina bättre val när det gäller hifiprodukter. Jag är mycket nöjd! Med ett sladdskrälle?
    13 points
  12. uj uj, 100 sidor(!) och 3000 inlägg i denna tråd med bara en massa pladder om mina hifiprylar och annat som känts spännande genom åren. jag har nog för mycket tid som jag kanske borde göra något vettigare av.
    12 points
  13. Detta är bland det bästa lite nyare musik jag köpt. Tackar @lindome för inspirationen. Albumet Black Acid Soul. Lady Blackbird (Marley Munroe) är riktigt duktig sångerska och flirtar inte så lite med Nina Simone i sitt uttryck. Hon har förmåga att gripa tag i mig och krypa in under skinnet. Otroligt snygg produktion. Låtarna är eftertänksamt tolkade in i minsta detalj och spelas för styckets skull och inte för musikernas skull. Finess och balans är bra ledord. Det är så snyggt gjort. Jag är imponerad. Slänger med lite fler djurbilder. '
    12 points
  14. Apexorca

    Hemma hos Björn!

    Nytt Besök hos Björn denna gråmulna söndag. Björn slutar aldrig att trimma systemet. Så klart! Inte kaffemaskinen heller. Grymt gott kaffe inledde denna träff. Nu har det hänt lite nyheter på ljudfronten. Dags att lyssna på systemet igen. En förändring är att det blivit betydligt mer toe-in än när jag var där senast. Jag tror Björn sa 6-7cm mer invridet på den innersta främre foten. Den yttersta foten där fram är routationspunkt. Eftersom vägen framåt vad gäller ström heter Shunyata i Björns system så sitter det nu en ny burk med massa kablar där av just nämnda märke. Shunyata har hakat på andra märken vad gäller jordning. Det har utvärderats och utvecklats till ett eget jordningssystem. I grunden verkar det vara som det jag själv känner väl från Nordost. Det finns ju all som behövs här. Vinyl och digitalt, bra ström och förstärkeri. Allt tar mycket lite golvyta och volym mellan högtalarna. Altaira heter denna burk och syr ihop signaljorden. Chassi-jorden fixar Everest strömrenare/strömlist redan. En massa kablar blir det och det finns flera olika nivåer på jordkablar från ca 5000kr upp till ca 11000kr. Något Shunyata betonar är att man bör mäta motståndet mellan jordstiftet i nätbrunnen och de olika kontakterna på varje produkt och välja den kontakt där motståndet är som minst. Det skall vara bäst effekt på jordningen då. Björns breda utbud av musik tog oss i dag till Triphop, som ligger mig varmt om hjärtat. Det triggade mig och vi improviserade musikvalet och for via diverse inledande covers i denna genre till orginalen från Portishead, Lamb, Hooverphonic, Sneaker Pimps, mfl. Skitkul. Det var också Jazz och klassiskt med bla sång etc. Systemet klara verkligen allt och går sjukt djupt i basen med full kontroll. Magico A5 är ingen liten högtalare men heller ingen bjässe. Dock lyckas den spela imponerande stort i basområdet och kraften även mycket långt ner i frekvenserna låter helt utan ansträngning. Min spontana känsla sedan förra gången jag var där är att Toe-in och jordningen ökat attacken, dynamiken och kraften i musiken generellt. Det är en påtaglig värme i systemet som jag gillar. Det är nu ett ännu mer kompetent system som inte viker ner sig för någon musik verkar det som. Med tanke på hur detta system spelar är det mycket slimmat ur ett estetisk/fysiskt perspektiv. Det är inte mycket plats som elektroniken tar i anspråk. Normalt är det förstäkaren som tar störst plats i racket. I detta fall undrar jag var den är. Devialet får betraktas som en mycket unik produkt. Imponerande hur denna lilla maskin kan leverera ström på detta sätt.
    11 points
  15. Packade upp Regals högtalarkabel i går och körde den utan vidare uppmärksamhet och koncentrerad lyssning eftermiddagen och kvällen. Gick omkring och stökade lite i lägenheten, men kunde redan "out of the box" konstatera några saker. Mer detaljer och rymd än min ordinarie Audience AU 24 som är mjukare i sin karaktär. Körde den på svag volym under hela natten för att ha den strömsatt hela tiden. Anders rekommenderar minst 40 timmars inbränning som bas och ytterligare förbättringar därefter. Körde som första skiva idag Donald Fagens Morf the Cat som är en utmärkt test över både komplex ljudbild, musikaliskt och instrumentellt intressant. Redan nu kan jag uppfatta både en klarare basgång som ligger och taktsätter på ett tydligt sätt, men också trummorna och diverse klaviaturinstrument och blås. Sången och backgrunds körande också mer utmejslade och klarare. Nu skall jag låta den gå ytterligare några dygn för att så småningom göra en mer ingående analys. Men så här långt klart intressant. Calm
    11 points
  16. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Här har det varit vinyl för hela slanten ett tag nu! Dels för sladdskrällets skull, ni vet "ny skivsamling" och den känslan! Men jag plockade också fram Etna med ambitionen att landa den på Bardo, men av nån märklig anledning så hamnade den på Viella istället!: Det låter riktigt, riktigt fint! Men dess ålder (välanvänd) medför också en lite högre brus/knasternivå än vad jag är van vid, även om Valhalla 2+ av outgrundlig anledning sätter fokuset på nyttosignalen och nästan dämpar knastret. Summan blir att det är riktigt roligt att lyssna på den och andra pickuper i min samling kämpar i uppförsbacke. De kommer aldrig nå den upplösning, 3D och frekvensomfång som Etna visar upp. Men, som jag skrivit tidigare, jag har i stort sett lika kul med de enklare pupporna, men på ett annat sätt. Apropå kul, så är det rockad i digitalstallet: Omständigheter gjorde att jag kunde plocka hem den Embla Classic jag sålde till Jojje för ett antal år sedan, utan att lägga så mycket slantar i affären. (Jag sålde min Basic med Classic-DAC) Den här har alltså lite mer finesser (analoga ingångar, större SSD, touch-skärm) men framför allt fungerande digitala ingångar. Eftersom jag har en iPad Mini med Bladelius-appen på så är det dessutom en utmärkt streamer och filspelare. Det allra roligaste med den här åldermannen är dock hur den låter! 😀 Ja jädrar vilket drag det är i ljudet från den, det är muskulöst och rytmiskt på nästan engelskt manér. Nej, den är inte lika detaljfokuserad som nyare spelare, och basen kanske är lite rundhult men jag har görskoj med den! Jag ville köra ut lite Roon till den så jag plockade fram IAN Canada PurePi med en SPDIF-HAT. Fördelen med Roon i det här fallet är att Embla av outgrundlig anledning inte gillar 88.2Khz och 176.4Khz med ingångsbufferten påslagen. Det är en av de märkliga missar man gjort i mjukvaran, och aldrig fixat till. Hursom, med Roons DSP kan jag välja att omsampla de besvärliga bitrates som får den att hicka. Och det här var dagens höjdare, för det låter helt otroligt bra även via Coax SPDIF! Och Roon är onekligen ett bättre gränssnitt än egna appen. Jag blev självklart sugen att höra lite Fleetwood Mac - Rumours från min gamla vinyl som jag håller högt, både avseende musik och ljud. Men här fick vinylen storstryk av rippen som ligger på den interna disken! Pinsamt! Jag bytte LP till Tusk istället så vinylen fick hedern återupprättad! 🤓
    11 points
  17. Under de senaste 10 åren har ändå ganska stora framsteg gjorts av hela ljudkedjan. Jag ber om ursäkt att det blir en hel del prat om prylar och produkter här. Runt 2016 kontaktade jag Vinnie Rossi som då endast sålde direkt via hemsida. Han var väl lite känd för sina tidigare förstärkare som gick på uppladdningsbara batterier. Jag köpte hans första integrerade förstärkare som gick under namnet Vinnie Rossi. En modell som hette LIO. Denna kunde förses med olika moduler för vilka funktioner man ville ha med. En 25 Watts mosfet modul och linjesteget hade 6922 rör i kedjan. Från att ha varit mer åt det engelska ljudidealet så anslöt jag nu till att inte bry mig om vilken grupp man skulle tillhöra. Det viktiga handlade för mig om ljudet passade mig. Med rör i kedjan tyckte jag att man fick en bättre värme, botten och dynamik. Lite mer som verkligheten, en viktig upptäckt för mig som inte hade varit i närheten av rör tidigare. LIOn var smidig också för den innhöll också en DAC modul version 1 som jag senare uppdaterade till version 2. Jag hade dock lite problem med lite jordbrum från den medföljande 24Volts strömförsörjningen så efter några år kunde jag byta in denna direkt hos Vinne Rossi mot en ny integrerad som jag fortfarande äger. En L2i. Denna ger nu 100 Watt och kunde också förses med moduler. Till senaste generationen Brama så har VR gått ifrån detta men jag tyckte det var ett trevligt och miljövänligt sätt. När det gäller streamingsidan så har jag via diverse internetforum läst och påverkats mycket av vad som gäller. Vissa saker har jag provat och förkastat men de flesta saker har stannat. Jag är inte någon personlighet som kastar mig in i nydaningar utan väljer hellre att avvakta och låta andra testa först. Jag köpte ändå Roon tidigt och provade lite olika lösningar på serversidan. Oftast med en allt i ett lösning direkt mot DAC. Resultatet var sådär. Den tidigare lösningen med en USB- Spdif converter fungerade bäst egentligen. En Vortexbox inhandlades via Audiostore. Jag hade tidigare rippat in mina CD som nu låg på denna hårddisk. Jag inhandlade en server till , Innuos mini Mk3 och delade på Roon signalen. En för server och en för playerfunktionen. Detta var ett steg i rätt riktning. En sk hifi switch inhandlades AQVOX SE modell. Blev lite bättre igen. Jag sålde Vortexbox servern som ersattes med en Antipodes EX. Nätverkskablar blev bättre, bla Sablon kom in i bilden. USB kablage blev lite bättre. Strömförsörjningar till de olika delarna uppgraderades till linjära osv osv. Jag provade ett tag även en streamer från AQUA som hette Linq. Denna var nog inte riktigt färdig ljudmässigt och jag bytte in den mot en Antipodes S40 eftersom jag har alltid gillat Antipodes. Jag införskaffade en extern DAC istället för den inbyggda modulen i Vinnie Rossin. Det blev en Merason DAC-1 som är en mycket trevlig DAC. För ett par år sedan gick jag över helt till LDMS Lucas Domansky servers. Där är jag fortfarande och mycket nöjd med. Det bästa kanske är hans service, han löser det mesta man kan råka ut för med data eller nätverksproblem via anydesk uppkopplat. Det digitala ljudet är mycket bra nu. För att krydda det hela ännu mer så upptäcks Afterdark i Hongkong som säljer bra externa klockor till min Etherregen . En sådan klocka testades och köptes. Resultatet gav mersmak och jag sålde sedan Etherregen och köpte deras större switch med extern klocka. Om jag ska beskriva vad som finns i de två racken som för övrigt kommer från Tonläget och heter Harmonihyllan. Jag har känt Anders på Tonläget mycket länge och det är kul att kunna köpa lite lokalt hantverk och tekniskt kunnande. Dessa är uppgraderingsbara så klart och det går välja i detalj utförande. Jag har även ägt hans egna Klångedang T1 stativhögtalare. Det vänstra racket består egentlgen bara av den digitala källan. Överst LDMS server och player. Där finns en Sean Jacobs dual DC3, en Ferrum LPSU Afterdark switchen. Längst ner mer Dual output LPSUs för nätverk och för att försörja LDMS burkarna. Högra racket består av Vinnie Rossi förstärkaren, en Afterdark klocka, en bluray spelare, Merason DAC och längst ner en Ansuz mainz8 D2 strömfördelare. Fötter från SSC och Graphite audio Summa summarum, det är kanske för många burkar och tillbehör men jag upplever att dessa gör nytta för det digitala ljudet ska bli så där mjukt som jag vill ha det. Vad man ser idag är väl att utvecklingen går raskt framåt inom denna sida. Företag som Taiko ,Antipodes och Innuos och LDMS tänker på att ALLA detaljer påverkar i den digitala återgivningen mycket mer än man kan tro så i framtiden hoppas man på att kunna ersätta med mindre antal enheter. Jag tänker mig dock att den sk "källan" är för mig hela vägen från ISP, router och switch till server DAC så det är lite detta jag menar när jag säger att en CD spelare eller transport kan vara ett bra val som ersättare till mina lösningar. Ström har också varit en viktig del för mig. Kablaget kommer i stort från andra sidan pölen. Strömkablar och högtalarkablar från Triode Wire Labs. Har dock aldrig känt att kablaget i sig varit så viktigt som kanske andra känsligare delar men visst påverkar de. Just nu håller subwoofern på att spelas in och den är lite lurig att ställa in perfekt. Kanske mer för att den kräver mer inspelning och det är väl först då som man egentligen kan finjustera ljudet. Vad för typ av bas vill jag egentligen ha. Torr, blöt, mycket eller lite. Punchig eller seg? Det finns många olika svar och åsikter. Här känner jag igen mig lite från mixningsstadiet i min hemstudio. Det går att välja och det är inte så dumt men det kan också vara ett problem om man som jag ibland har lite svårt att bestämma sig.:)
    11 points
  18. Jag hade hoppats på en lead-in av antingen @Ampalang eller @lindvall för detta inlägget men det verkar utebli. Det är lite som när en leker kurragömma och gömmer sig för bra, tillslut tröttnar de andra deltagarna och slutar leta och man sitter ensam kvar och undrar vad man egentligen håller på med. En gammal flickvän till mig klättrade som barn upp i en gran och stannade där över natten... hon hade tydligen sett och hört både grannar och oroliga föräldrar leta men valt att ignorera dem och var väldigt sur när hon tillslut kom ner - för att de inte kunde leta bättre. Några år senare, som nybliven 15åring vann hon Norska mästerskapet i Slalom över många bittra seniorer. Vissa människor har den slags dedikationen att de kan göra till synes omöjliga saker - som att sova i ett träd. Jag själv har problem med att hitta en tillräckligt bekväm position i soffan. En annan s k "Övermänniska" får man väl ändå säga att Peter Snell var. Han var son till Nobelpristagaren i medicin, George Snell. George märkte tidigt att Peter var begåvad och hade säkert önskat som många fäder gör, att hans son på något sätt skulle gå i hans fotspår. Det blev inte så. Peter satsade istället all sin begåvning på att bygga högtalare. Med start i deras vardagsrum... undrar hur populärt det var hos resten av familjen? "Peter Snell became determined to build a loudspeaker that achieved lower levels of coloration through careful attention to on and off axis response. Two Snell innovations, a novel low diffraction cabinet and .5dB production crossover tuning were required to satisfy Peter’s high standards. In 1976 Peter introduced the highly refined Type A loudspeaker that launched Snell Acoustics." Jag har levt med just Snell Type A i tredje generationen här hemma i ett år och det är dags att dela lite erfarenheter. Snell typ A III är den näst sista varianten av Type A men den sista som Peter konstruerade före hans tragiska bortgång i Snell fabriken vid 38 års ålder. Snell Type A III är stora högtalare. 130x61x35cm och nära 70kg/st. Botten är en basmodul med ett 12" element som är monterad att spela mot taket. Det ska kunna leverera ner till 24Hz -3dB. Eftersom basen är monterad som den är så är det ofta den som behöver service/bytas först. Mellanregistret får högtalaren att se lustig ut då det som synes är väldigt litet, det täcker ett stort frekvensområde från 275Hz till 2700Hz På diskanten sitter en filtbit limmad vilket ger högtalaren ett DIY-intryck. På baksidan sitter en supertweeter som går att stänga av om en så önskar. Filterlösningarna är stora och jag tänker inte försöka ge mig på att beskriva dem då jag inte har någon som helst kunskap om dem. Här är en bild lånad från faktiskt: Ingen av delarna Peter använde sig av i sina byggen är exklusiva utan han ansåg att han fick ut ett fulllgott resultat av de modesta element och komponenter som han använde sig av. Det gäller även Type A som är den främste av hans skapelser. Detta gjorde så att högtalarna inte heller behövde kosta oerhört mycket utan kunde bli tillgängliga för en bredare skara. På 1980-talet blev Snell Typ A utsedd av många som världens främsta högtalare och jag skulle vilja påstå att det även idag finns väldigt få högtalare som kan mäta sig med dem, Tar vi hänsyn till begagnatpriset på ca 20 000kr-25000kr så skulle jag vilja säga att det inte finns någon konkurrent alls. Det är viktigt att när en köper Snells högtalare att se till så att en fått ett par vars serie nr följer varann, tydligen så blev varje högtalarpar intrimmat tillsammans mot en "master". Jag förstår inte riktigt hur man gör detta men det kanske @Engelholm Audio kan svara på? Mina lyssningsintryck: Det som kanske tilltalade mig mest med högtalaren(förutom all hype från Steve Guttenberg och Herb Richert) var 12" basen. Jag har länge velat ha en högtalare med minst 10" baselement och nu skulle det äntligen bli åka av. Det var dock inte basen som gav sig till känna först utan det var hur naturligt mellanregistret och diskanten lät. @shaftuttryckte det som att de spelade "rent och balanserat" och ja tyvärr så har jag inget mer definierbart sätt att beskriva ljudet. Det är högtalare som kan spela allt, iallafall allt jag slängt på härhemma har låtit bra. Inget som sticker ut på något sätt utan återgivningen är naturlig och harmonisk och aldrig någon hint av "lådljud". Jag tror supertweeterrn spelade roll i att skapa en ytterligare upplevelse av rymd kring musiken vilket funkade väldigt bra härhemma. Är detta då mina sista högtalare? Stannar Karusellen här? Nej. Men kanske att den stannat nu iom. mitt senaste högtalarköp... to be continued!
    11 points
  19. Jag har tidigare nämnt ett litet projekt jag har ihop med en kompis. Projektet kallas ”Mandrake” och går långsamt framåt. Mandrake syftar till att återge musikens magi så enkelt och direkt som möjligt. Känsliga högtalare och 300b och (många) trafos från Lundahl är några av ingredienserna. För-och slutsteg börjar närma sig slutlig utprovning och prototyphögtalarna har spelat vackert snart 2 år. Jag tog några testbilder för vår site (igen, är ingen fotograf och använde iphone!) som jag tänkte jag kunde dela.
    11 points
  20. calle_jr

    Tape Head Preamp

    Det har tagit 3½ år att komma hit, men nu spelar det! Det finns lite kvar att göra, men inget brådskande. Det finns en hel del man kan göra men inte behöver, och det är nog det som lockar mig mest. Det var ett fel på balunen THAT1200 till kanal 1, och det var det inte så lätt för mig att komma fram till. Det har spökat i flera månader. @Peo hjälpte mig att lokalisera det och igår byggde vi en adapter för AD SSM2141 eftersom den fanns hemma på Electrokit men har lite annan pinout. Vill här verkligen promota Electrokit, som har fysisk butik i Malmö. Jag beställde SSM2141 via hemsidan, och en halvtimme senare kom det ett mejl att den låg klar för avhämtning. Jag ska beställa en ny THAT1200 som är lite svårare att få tag på, men det fungerar utmärkt med SSM2141 tills vidare. Har även kalibrerat output till 775mVrms vid 1kHz samt vu-mätare så att 0dB motsvarar 0VU för 320nWb/m med aktuellt avspelningshuvud (200mH/50ohm). Jag ska komplettera med resistor R24 som jag skrev om tidigare, men det är inte brådskande. Drivkretsen till vu-mätare (som jag köpte färdig) har lite för låg ingångsimpedans. Den belastar kretsen och dämpar signalen ca 6dB, vilket är onödigt. Jag ska bygga en liten buffert och Peo ritade ett skissförslag med en OP275;
    11 points
  21. ishoot

    Hemma hos Ishoot

    Vy från hallen
    10 points
  22. ishoot

    Hemma hos Ishoot

    Äntligen fint ljus och hemmajobb. Bob Dylans Fragments - Time Out of Mind Sessions (1996-1997): The Bootleg Series, Vol. 17 spelandes på stereon. Då passar det bra med en ny översiktsbild.
    10 points
  23. Fyller på med några släktingar.
    10 points
  24. Ok! här kommer lite safaribilder. Lodge i en natioanalpark. Farligt att gå ut då det är mörkt. Man får kalla på vakt då. Zebra! Vårtsvin! Buffel! Elefanter! Bushbuck Mer Elefanter!
    10 points
  25. Azur

    Plötsligt händer det

    För att citera en någorlunda (ö)känd svensk - Äntligen! Mina äventyr med att justera in Etna har nu kommit bra mycket närmare mål. Med god hjälp från @JoL har jag fortsatt att justera, kontrollmäta och lyssna. Alla parametrar utom VTA har hållit sig så det har varit att justera, lyssna och justera igen tills dessa att det faller på plats. Till slut efter att varit nere och vänt upp igen slutade vi 3.5 varv ned från första inställningen. Alltså en sänkning av tonarmsbasen. Om detta är mycket eller ej vet jag inte. Kanske kan någon med erfarenhet av att justera in Bardo med olika pickuper kommentera. Oavsett vilket är lyftet rejält. Jämför man med hur det var när jag inledde denna resa kan man nog säga att skillnaden är enorm utan att överdriva. Nu när axlarna sjunkit med och den kalla klumpen försvunnit ur magen så drar jag några enkla slutsatser: 1. Man ska inte underskatta vikten av en noggrann inställning av pickup oavsett prisklass. Ta stöd från någon med stor erfarenhet om man är osäker, det lönar sig! 2. Det lyser igenom nu att mitt inbyggda riaa i mitt McIntosh försteg nu är en begränsning. Suck. Så jag tackar för goda tips och råd från alla engagerade Euphonianer samt för den praktiska hjälpen från @JoL 😊🙏 Nu inleds nästa steg på resan…
    10 points
  26. Daniel

    Pickup tråden.

    Det gör jag gärna. Ledsen att det tog lite tid. Jag har själv använt Lyra Delos, Kleos och Skala på en Kuzma Stabi Ref med mycket gott resultat. Jag tycker att Lyra tillför lite fart och liv till Kuzma på ett trevligt vis. Lyras styrka har alltid varit det rytmiska drivet och en förmåga att gräva fram mycket detaljer ur spåren. Och det fanns en tid då många tycker att de lät ljust, så är det inte längre tycker jag. Men visst var Lyra Helikon, Dorian, Argo och Titan lite mer slanka än nuvarande generationer. Lyra ändrade soundet när Skala lanserades, och det var den första pickupen i den femte generationen. Den hade jag själv i många år och hade mycket kul med den. Tyvärr hittar jag ingen bild. Den andra pickupen som lanserades i femte generationen var Delos. Den ersatte alla de billigare pickuperna och blev snabbt erkänd som en riktig boogie-maskin. Lyras traditionella fart och fläkt med en mer silkeslen presentation och mer kropp och tyngd i ljudet. Lyra Delos på en Linn LP12 med en Ittok LV3 arm (Pre-Cirkus) Lyra Delos på en Linn LP12 med en The Wand arm (Cirkus) Jag har installerat och använt Delos på en mängs spelare och den gör en aldrig besviken. Det är också en favorit hos @SOUND BY VINYL Som säkert kan säga några ord om Delos. Lyra Kleos Storebror till Delos, både i pris och prestanda. Kleos är Delos mer mogna familjemedlem. Med mer stadga i botten och en allmänt större presentation, men också lite mer känslig för inställning än Delos, och en något lägre output som beror på färre lindningar i spolarna, den har dessutom en något styvare infästning av diamanten i cantilevern och en mer dämpad kropp. Den låter helt enklet mer kontrollerat, större med mer kontroll i den djupaste basen. Vissa kan mena att Delos är roligare, vilket jag inte kan argumentera mot, men jag föredrar Kleos. Lyra Kleos på en Brinkmann Balance med 10.5 arm Lyra KLeos på en Linn LP12 med en The Wand arm (Pre Cirkus) Lyra KLeos på en Linn LP12 med en Ekos 2 arm (Pre Cirkus) Fortsättning följer...
    10 points
  27. Bebop

    Pickup tråden.

    Här kommer en kavalkad på pickuper jag haft under årens lopp med början ca 1970 i ungefärlig kronologisk ordning som jag minns dem. Någon har jag säkert missat. De tre sista är de jag spelar på idag monterade i tre olika spelare. Koetsun har varit i Japan för retipping/renovering en gång och nästa på tur är Windfeld-pickupen. Jag har spelat ca 2000 LP och jag brukar retippa efter 3000 LP, ca 2000 timmar. Det dröjer nog ett par år till innan jag är där. Koetsun har bara spelat ca 500 LP och har mycket speltid kvar. Jag känner ingen drivkraft att byta ut dessa mot något annat. De är väl intrimmade i mitt system, vilket är ett jäkla jobb, och det låter som jag tycker det skall göra. ”Fixa inte det som funkar”.
    10 points
  28. Bebop

    God Jul igen då...

    Min julhälsning uteblev... sorry för det. Istället önskar jag er ett Gott (Bättre?) Nytt År.
    10 points
  29. Hej entusiaster! Boka din plats här: https://billetto.se/e/diy-vintage-i-molnlycke-biljetter-785455 Den 1:a april 2023 är du välkommen på DIY & Vintage -träff på Wendelsbergs folkhögskola i Mölnlycke. Samma upplägg som tidigare, där vi ägnar en timma åt att lyssna gemensamt på en ljudanläggning i taget. Välkomstfika, lunch, eftermiddagsfika och middag kommer att finnas! Preliminärt program: Fika 09:00 - 10:00 Spelschema: 10:00 - 11:00 highfive & peterh "Bo Hansson anläggning" Nuvistor-RIAA - KF101 - Candela - Rauna Leira 11:00 - 12:00 Soundbrigade Rörförstärkare, betonghögtalare och synthar. Lunch 12:00 - 13:00 Under lunchen presenteras ett stort aktivt system med bashorn. Faital Pro, Eighteen Sound, Slutsteg från Labgruppen, DSP. (fforsman) 13:00 - 14:00 Anders - Euphonia audioforum DAC - MHDT Orchid Egenkonstruerad förstärkare TAD Me 1 högtalare 14:00 - 15:00 Stefan & Magnus - Faktiskt Hypex förstärkare Orthoakustiska högtalare Med fika ! 15:00 - 16:00 Henrik & Daniel - Faktiskt Egendesignade DAC 16:00 - 17:00 Valvo - Hififorum Lenco skivspelare - Rör-RIAA - Rörslutsteg - Bredbandshögtalare Middag 17:00 - 18:00 Här spelas det på en Vintageanläggning med svenskt ursprung. 18:00 - 19:00 Fri lek 20:00 - Avslut Lunchmaten och middagsmaten bestäms senare, fika blir nybakade kanelbullar. Med vänlig hälsning, highfive / Björn
    9 points
  30. Uppgraderat till 4.7.6 18:30 2023-01-12. Gått fint. //Richard
    9 points
  31. P-pan

    P-Pans Musikhörna

    Nu är vi lite på gång här... Mycket bra förslag @Daniel
    9 points
  32. Daniel

    Pickup tråden.

    Måste kommentera detta. Jag tycker nog att pickuper är bland det roligaste som finns. Det är inte bara juveler och det närmaste man kan komma ett manligt smycke, förutom svindyra klockor då, som inte kan hålla tiden. :-). Det är så väldigt komplexa och eleganta lösningar som har ett så otroligt tufft jobb. Vi talar G-krafter och energi. En diamant som släpas runt i ett plastspår som har förmågan att mejsla ut en viskning i en symfoniorkester, inte bara ljudet i sig, utan exakt varifrån viskningen kom. Det är magi för mig. Helt obegripligt.
    9 points
  33. Det går inte börja beskrivningen utan att ge lite historik. Det började med en Tandberg-bandspelare. Bilderna är hämtade från en auktions-site på nätet och jag förmodar att de försvinner snart så jag valde att "låna" bilderna som kopior. Det är en 4-spårs mono-bandspelare med rör och inbyggd förstärkare och högtalare. Vi hade en Philips rörradio med grammofon och mestadels utnyttjades radio men de vanligaste klassiska verken fanns på skiva så jag fick tidigt favoriter som Ravels Bolero och Tjajkovskijs Svansjön. Från radion spelade jag in mestadels 60-talspop och det gjordes till en början med mikrofon nära radions högtalare. På den tiden fanns inga mobiltelefoner och faktiskt inga datorer ens så vi hade tid för annat. Några skivor med Lennart Hellsing hade vi också och jag har dem kvar så jag ska kolla upp dem tror jag. En annan skiva med texter av Lennart Hellsing köpte jag senare och den är inte så dum. Fred Åkerström & Gösta Linderholm – Bananskiva (1976, Vinyl) - Discogs
    8 points
  34. Jag vill börja med nämna att när man gör tester så är det väldigt individuellt när det gäller anläggningar, bara för att det låter bra hos mig betyder det inte per automatik att det kommer låta bra i en annan anläggning! Vilket även detta test kommer att visa sig, så jag råder alltid att låna hem och testa själv än att blint lita på tester eller en vän säger om en kabel. Även Jim Aud på Purist Audio har sagt att man inte ska vara rädd att testa andra kabelmärken och vara rädd för att blanda. Lite därför han har tagit fram lite olika ljudsignaturer på olika kablar han har ifall man har rör, AB eller A klass då det handlar om matchning mellan olika komponenter i sin anläggning. Jag har även en bas puckel vid 38 hz vilket även påverkar upplevelsen av en testad kabel. Bara för att en kabel låter dåligt i min anläggning betyder det inte att det är en dålig kabel, detta är lite farligt när någon blint litar på tester andra gjort som total sågar en kabel. Jag kör en hel del nyare kablage från Purist Audio Designs. Ibland får man höra att Purist kablar är luddiga och slöa vilket jag och flera tycker är en missuppfattning, då brukar jag fråga om dom har lyssnat på de senare modellerna av Purist kablar och inte syftar på dom första generationens Purist kablar! Det vore ju samma sak och jämföra första generationen av Transparent och säga att alla Transparent kablar låter instängda. Utvecklingen går framåt även inom kablar. Så åter till testet med att strömkabel till Innous Statment i vanliga fall använder jag mig av en Purist aquila! Först ut är GigaWatt LS-1 EVO som jag fick låna av Joel på Meta Wave Joel nämnde att GigaWatt LS-1 är en kabel som är väldigt korrekt med stram återgivning. Det här var verkligen en kabel som fungerade otroligt bra med min anläggning, den har otroligt kontroll i alla register och det märkte jag speciellt i mellan basen med en otroligt snabbhet och kontroll. Det andra jag upplevde när jag lyssnade på en liveinspelning av opera var hur den målade upp själva lokalen på ett väldigt trovärdig sätt, det jag mest uppskattade med kabeln var att den lät så balanserad i min anläggning i Innuos Statmenten det var inga frekvenser som stack ut på något sätt. Jag hade med mig kabeln till min vän som också har en Innuos Stament också och tänkte eftersom det lät så förbaskat bra hos mig så borde det låta riktigt trevligt hos honom med eller? Här blev det helt fel med matchningen det lät väldigt torrt livlöst och lite platt vi såg lite förvånade på varandra. Förvisso så vet jag vid det här laget att allt låter inte samma i en annan anläggning och här blev det verkligen uppenbart hur viktigt det är att testa sig fram och inte ha en övertro på ett visst märke, utan det handlar om matchning mellan olika komponenter i anläggningen som avgör. Nästa kabel som var ut för test var OePhi Immanence som även denna fick låna av Joel på metawave! Detta verkar vara en kabelmärke som Joel verkligen brinner för men här blev det faktiskt lite av en besvikelse i Statmenten, visst den lät upplöst på ett mjukt sätt men jag och en vän som var med och lyssna konstatera att den tryckte på lite i de högre frekvenserna som en liten peak som gjorde att det kändes som signalen var på gränsen att slå i genom. Tredje ut var Puritan Classic en kabel som kostar ca 1000:- hos lukaseaudio.se Måste erkänna att jag var lite tveksam hur den skulle kunna prestera! Men jag blev faktist positivt överraskad då den spelar väldigt trevlig med svärta bra separation, mjukhet, med bra balans och även att den bidrar till att trolla lite att högtalarna försvinner i ljudbilden. Det var verkligen inget jag var bered på för det här priset. Visst den har lite mindre bred och storlek på ljudbilden mot de dyrare kablarna i testet men med tanke på priset så går det verkligen inte att klaga på, då jag har testat kablar som kostat mycket mer som inte har presterat på samma nivå i min anläggning. Fjärde ut var Puritan Ultimate en kabel som kostar ca 6000- hos lukaseaudio.se som man kan låna i 30 dagar. Här var det ett steg upp jämfört med Puritan Classic som jag skulle beskriva kanske lite mer mörkare. Puritan Ultimate har mer upplösning mer av det övriga den billigare kabeln gjorde om jag ska beskriva det kort! Jag skulle verkligen rekommendera att testa Puritan Ultimate eller Puritan Classic med tanke på priset visst den gör inte allt som OePhi Immanence och Purist Neptune men jag skulle säga att puritan är väldigt balanserad vilket jag inte sprungit på med billigare kablar innan. Nästa test var med att strömkabel till Devialet 1000 kombon i vanliga fall använder jag mig av en Purist Neptune här! Först ut är GigaWatt LS-1 EVO. Det lät väldigt torrt och lite tråkigt med Devialen och här mina vänner förstår man hur viktigt det är med matchning, då denna kabel lät fantastiskt bra när den var kopplad till Innuos Statement. Andra kabeln som var ut för test var OePhi Immanence. Oj oj det här fungerade otroligt bra med Devialen, det spelar upplöst fint balanserat med en härlig mjukhet. Joel nämnde att OePhi Immanence kan uppfattas en uns lite tunnare! När jag börja jämföra OePhi Immanence mot Purist Nepturne, så verkar det stämma då Nepture spelar lite mer åt det varma hållet. Så blir det i mitt rum med bas puckeln vid 38 HZ att Neptune gör att trummor kan låta lite mindre distinkta när det klingar ut jämfört med OePhi Immanence, med OePhi Immanence så hörde man att trumman klingade ut bättre i rummet det var inspelat i och man fick en känsla av att truman hade mer luft runtom. Här var det inget som stack ut som när jag testade kabeln i Statment utan jag skulle säga att den här kabeln är topp 3 av många kablar jag testat med Devialet. Tredje ut var Puritan Classic en kabeln. Jag kan inte fatta att det kan spela så bra som det gör för dom här pengarna med Devialen det drar lite åt det mörkare hållet och man märker att detaljer är lite mer maskerade jämfört med de bästa kablarna jag hört med Devialet. Fjärde ut var Puritan Ultimate. Här märker man tydligt att här får man ut mer detaljer jämför med deras billigare kabel och jag skulle faktiskt kunna tänka mig sitta rätt så nöjd med den här till Devialen, när man tänker på ljudskillnaden man får för pengarna inte har väldigt stora steg till dom dyra i det här fallet men som dom säger de sista procenten är det som kostar mest.
    8 points
  35. Apexorca

    Perrras Klocktråd

    Snygg dykare. Klockor är roligt. Jag har sedan urminnes tider haft ett hjärta som slår lite hårdare för Jaeger LeCoultre. Det finns flera anledningar. Tex att de fått göra urverken i de första ikoniska modellerna Patek Philippe Nautilus och AP Royal Oak. De har också en del riktigt ikoniska modeller som Memovox och Reverso. Memovox är en modell som fortfarande finns och som jag alltid tyckt varit både stilig och cool. Den har en lite rolig larmfunktion som vibrerar på armen och låter. I München för kanske 5 år sedan höll jag ett mycket fint ex som hade många år på nacken i min hand. Älskade den... men tvekade. Lät den vara. Har ångrat mig sedan dess. Men det var nog en mening med det (så säger man, men det tror jag inte på egentligen). Hur som helst så har jag haft ögon och öron öppna för att hitta en riktigt gammal men fin Memovox sedan dess. Alla jag sett har haft en del patina och det kan vara fint, men jag kommer ihåg den jag såg i München som var riktigt fin. Nu sprang jag på en begagnad från 1950-talet som legat i kassaskåp troligen nästan hela tiden. Till och med finare än den i München. Den ser ut att vara i nästan nyskick. Inte de vanliga prickarna och patinan i urtavlan. Inte alls sliten på baksidan och jag hittar inte en fläck. Den finast gamla Memovox jag någonsin sett. Klart jag slog till. Jag är sjukt nöjd. Den är alltså 70 år gamal!!
    8 points
  36. conan

    Vad lyssnar du på just nu?

    Johnny Cash - The man comes around För dig som vill ha en in-your-face upplevelse 😁 Här inser man ju hur jätteviktigt det lägre mellanregistret är.
    8 points
  37. I helgen kom ett efterlängtat paket med avsändare från Linköping och Regal. Regals högtalarkablar levereras i en praktisk men inte prålig pappförpackning och innerpåse i plast med blixtlås. Bättre att lägga krutet på innehållet än på träbox eller små flightboxar i aluminium! Kablarna andas kvalitet med en styv omslutning av isolering och nätstrumpa. Kablarna känns solida och mäter ca 2 cm i diameter. Anslutningskablarna är försedda med, som i detta exemplar med bananer som känns precisa och med ett styvt fjäderben. De lär gå att få med spadar också. Anslutningskablarna har i båda ändarna en "byxa" i krympslang som kommer från en cylinder i något kompositmaterial med metallhylsor i ändarna i anslutning till själva kabeln. På krympslangen vid anslutningen står ZERO samt >> rikningspilar. I förpackningen finns också en installationsanvisning och en "historiebeskrivning" om kabeln och dess bakgrund, samt en hänvisning till en inbränningsanvisning på företagets hemsida. Återkommer efter installation och inbränning. Calm
    8 points
  38. juha

    Den långa vägen tillbaka.

    Nu har det rullat en hel del timmar. Intrycken består. Stor precis ljudbild. Bra separation mellan instrument och effekter eller vad som nu än hörs. Det gör det hela lugnt och det blir inte stressigt eller grötigt när det är komplext. Men är ej heller softat. Bra dynamik micro macro. Hög transparens. Detaljrik men inte åt hållet så det hamnar i fokus. Musiken är i fokus. Trots det så är det många nya detaljer jag ej hört innan. Tycker Regal är balanserad i registrena. Basen tex är stram och har fin kraft. Tappar inte orken som det lätt kan bli när det blir tight. Mellanreg har en fin klang och som sagt detaljrik-ren. Känns rätt. Diskanten likaså. Ren detaljrik. Många aha upplevelser under dessa dagar. Ej hissad. Skulle vilja säga neutral. Där finns ju en svärta med bakom men ej dämpat på ngt sätt. Väldigt imponerad av: transienterna. Öppenheten. Helheten. Musikaliteten. Micro dynamiken. Seperation. Transparens. Klang. Artikulerad topp till botten. Suttit ikväll och försökt summera. Och har samma tycke som de första timmarna i början. Men nu mer erfarenhet genom musikstilar. Från dassiga syntband till högupplöst jazz. Verkligen bra Anders!
    8 points
  39. En ny trend kanske... inboxing En milstolpe äntligen klar. Högtalarkablar skickas för första "riktiga" test nästa vecka. Otroligt spännande förstås.
    8 points
  40. Jo pappa har lovat mig, att jag ska få en present när jag konfirmerar mig, för det är det största som hänt mig Vi har talat om moppar som man kan trimma vi har talat om bilar varenda timma Allt som pappa tycker är bra, men inte det jag helst vill ha.. Refräng: Jag vill ha en Lampi, farsan, jag vill ha en Lampi när jag konfirmerar mig! Jag vill ha en Lampi, farsan, jag vill ha en Lampi när du gratulerar mig! Jag vill ha en Lampi, farsan, jag vill ha en Lampi när jag konfirmerar mig! Jag vill ha en Lampi, farsan, jag vill ha en Lampi för då ska jag spela så öronen kräks då ska jag spela så grannarna vräks.. ..om jag får en Lampi farsan, om jag får en Lampi när jag konfirmerar mig! Jag vill ha en Lampi, farsan, jag vill ha en Lampi! Jag vill ha en Lampi, farsan! Jag vill ha en Lampi, farsan! Jag vill ha en Lampi, farsan när jag konfirmerar mig! Motor med hög effekt, dubbla förgasare Får jag det så blir jag knäckt, jag har ju sagt vad han ska ge mig Vi har talat om Porschar och Puchar och Chryslar men han kan inte stava till LampizatOr Farsan, med din smälfeta lön, hör på konfirmandensbön! Refräng: Jag vill ha en Lampi, farsan, jag vill ha en Lampi när jag konfirmerar mig! Jag vill ha en Lampi, farsan, jag vill ha en Lampi när du gratulerar mig! Jag vill ha en Lampi, farsan, jag vill ha en Lampi när jag konfirmerar mig! Jag vill ha en Lampi, farsan, jag vill ha en Lampi för då ska jag spela så öronen spyr Det blir musik så oblaterna yr.. ..om jag får en Lampi farsan, om jag får en Lampi när jag konfirmerar mig! Jag vill ha en Lampi, farsan, jag vill ha en Lampi! Jag vill ha en Lampi, farsan! Jag vill ha en Lampi, farsan! Jag vill ha en Lampi, farsan när jag konfirmerar mig när jag konfirmerar mig!
    8 points
  41. Service, kontroll och underhåll. En kund med ett par Mission Cyrus 782 önskade just detta. Trots högtalarnas ålder så visade komponenterna på fortsatt god vigör.En konstruktion med sluten låda och MTM konstellation. En subjektiv bedömning är att bas/mellanregisterna är riktiga guldklimpar. Låter otroligt bra och fint utan filter!Som vanligt i dessa ärenden finns en positiv miljöaspekt i att behålla, snarare än slänga och köpa nytt.Tack för förtroendet. Mission Cyrus 782 loudspeaker | Stereophile.com
    8 points
  42. Det kan kanske verka så men allt har skett planerat, både vad gäller val och tidsramar för de olika komponenterna. Jag har gjort min ”dröm” och haft mina drömsystem här under åren där nyfikenhet för olika märken och konstruktionslösningar varit ledande. Det har blivit som en slags avgiftning och jag har inte längre ett sug på att höra något mer utan min prylresa är färdig. Jag har testat det jag velat testa. Det känns just nu som att jag har en perfekt balans för mig i mitt system ljudmässigt, ekonomiskt och utrymmesmässigt/ estetiskt. Jag säger inte att min resa slutar här men skulle jag tippa så skulle jag säga att det mest troliga är det kommer stå still ett långt tag vad gäller byteshandel. I en framtid långt borta kan jag se att jag hade velat ha ett dedikerat rum eller attefallshus men det är ingen reell verklighet inom överskådlig tid.
    7 points
  43. Precis som du @byZan så upplevde jag för ett par år sedan att min hörsel hade blivit sämre. Min hustru påpekade med viss irritation vid ett flertal tillfällen att hon var tvungen att upprepa nåt hon precis sagt. En utebliven reaktion från mig kunde ju förvisso berott på ett ointresse gällande samtalets innehåll. Jag upplevde inte mindre lust eller njutning av att lyssna på musik. Vare sig via min stereo eller att lyssna live. För att reda ut hur det verkligen förhöll sig bokade jag tid för en hörselundersökning. Resultatet i audiogrammet visade att jag har en nedsatt hörsel i “mellanregistret”. Jag förklarade mitt stora intresse av att lyssna på musik och frågade om det finns hjälpmedel (hörapparater) som kan bidra till en förbättrad ljuduppfattning vid musiklyssning. Japp det finns! Skulle jag bli tvungen att använda hörapparat 😱. Jag fick förevisat en Oticon Opn 1 miniRITE. Den kunde justeras så att ljudkurvan enligt mitt audiogram blev mer lik kurvan som hos en person med perfekt hörsel. Hur upplevde jag resultatet då? Klart mycket bättre hörsel framför allt när jag befinner mig i en miljö där fler samtal pågår samtidigt. Mycket lättare att hänga med i samtalet där jag själv deltar. Behöver anstränga mig klart mindre. I den tillhörande appen kan jag välja olika inställningar, bl.a finns ett val som heter Musik som lämpar sig vid just musiklyssning. Att jag upplever en positiv skillnad när jag lyssnar på musik med hörapparaterna på det vill jag intyga. Använder jag dom för jämnan? Nej. Inte ens vid varje tillfälle då jag avnjuter musik, vilket jag kanske borde göra då upplevelsen är helt annorlunda till det bättre. Jag måste erkänna att jag har en viss ”skämmighet” att använda mina hörhjälpmedel. Fånigt men så är det. Jag hade inte samma pinsamma känsla att använda glasögon. Nu har jag även lagt de åt sidan och opererat in nya linser i ögonen så att jag slipper använda glasögon. Tyvärr så finns det inget motsvarande ingrepp att göra i öronen (än så länge i alla fall) Har jag nu diskvalificerat mig själv att fortsätta ha åsikter och synpunkter kring HiFi och musik på ett forum som euphonia? Det överlåter jag åt andra att avgöra. Mitt intresse i ämnet har jag haft sedan barnsben och det består. Jag kommer lyssna på musik så länge jag orkar och har lust. Med glasögon eller nya linser kan jag fortsatt njuta av litteratur och konst. Förhoppningsvis kommer jag att kunna njuta av musik och ha intressanta samtal även med stigande ålder men tillsammans med smarta hjälpmedel.
    7 points
  44. Gomiddag, eftersom även jag är lite äldre enligt andras utsagor så kan jag delge lite av mina upptäckter. Har testat min hörsel och har succesivt drabbats av lite dåliga gener blandat med ålder. Och förstås många konserter och discobesök då det tjöt i öronen dagen efter. Min hörsel idag har fått förutom ett frekvenstapp som går enklare att leva med även sämre överstyrningsreserv vid vissa toner. Längtar t.ex. efter att barnbarnen skall komma i målbrottet. Vissa toner behöver väldigt lite extra ljudnivå för att få det att skära i öronen och då kan en mera utvecklad peq (parametrisk eq) gå in och sänka den tonen något. Så när man jagar förstärkare som skall låta mjukt så kan skillnaderna vara på helt andra nivåer jämfört med 2 olika bra fabrikat. Förstås är en peq nästan som att svära i kyrkan för många men den kan lätt göra extra stor skillnad på typ piano som är ett instrument som inte är förlåtande om man har ett litet problem med hörseln. Så om man lägger till att man skall anpassa sina grejor efter hur man faktiskt hör så blir det väldigt svårt att hitta en förstärkare utan någon form av peq som kommer låta mjukt på allt på en bra anläggning utan att ge andra problem. Vanliga oktavbandseq eller tersbandseq är för trubbiga för att inte tala om vanliga tonkontroller så då kan det snarare vara så att man behöver en digital grunka som är steglöst ställbar. Och du har en redan, detta går att göra inne i Roon men tyvärr får du då inte med din skivspelare men du får med streaming och dina egna rippade skivor. Så min personliga reflektion är att jag skulle välja något som låter "rent och snyggt" och låna och se om en viss hårdhet kanske inte sitter i anläggningen utan i öronen och hittar man vad som irriterar så kan man polera bort lite hårdhet digitalt.
    7 points
  45. Ja min "resa" ja. Har alltid varit musikintresserad och lyssnade mycket på faderns enkla vinylanläggning i början på 80- talet, Han hade vad jag kommer ihåg en sansui anläggning med Jamo högtalare som stod på rullhjul. Smidigt om man skulle flytta högtalarna. Att sådana detaljer som fötter osv eller kablar var viktigt fanns ju inte då. Man köpte en trevlig vinyl eller lyssnade på farsans Johnny Cash eller Elvis och var nöjd. Han hade en rullbandspelare från 60-talet också. Användes vad jag minns mest till egna små inspelningar med mikrofon. Egna inspelningar har sedan följt mig med åren och jag har delat musiklyssnandet med eget musicerande och en hemstudio. Så det har alltid varit begränsat med kapital för att föda båda intressena. I mitten av 1985 köpte jag min första lite mer seriösa lösa delar från det som sedermera blev Hifi klubben. Det var Heybrook HB1 högtalare, Nad förstärkare och tuner Denon CD spelare och kassettdäck. En Dual skivspelare fick jag plats med också. Vi hade en trevlig hifibutik som öppnade i Jönköping i slutet på 80 talet som faktiskt hette Eufonia:) som drevs av 2 bröder vid namn Patrick och Joakim, efternamnet har jag glömt tyvärr. De var en av de första om inte den enda som sålde Naim från England. Jag blev riktigt biten av detta fantastiskt trevliga ljud dessa burkar gjorde. Så nu började jag att långsamt bygga ihop en Naimanläggning med både lite begagnat och nytt. Högtalare från Proac tablette serien bla. Hängde vid denna tid mycket på engelska forum bla Pinkfishforumet där många var Naim fans. Där fanns också Naims egna forum förstås som gärna visade vilken väg man borde ta med uppgradera powersupply till Hicap eller supercap. Tyvärr blev det nästan som en sjuka att hela tiden kunna uppgradera. Deras produkter var ju redan då väldigt dyra så jag började se mig om efter alternativ. På Pinkfishforumet började man intressera sig för ett annat lokalt märke under ledning av Les Wolstenhome som både tillverkade och sålde själv under namnet Avondale Audio. Dessa fick närmast kultstatus och deras förstärkare är mycket bra och idag säljer de moduler för DIY marknaden bla. Jag köpte en Avondale A260Z som levererades som en byggsats. Hade en hifikompis då som hjälpte mig att få ihop denna best. Lät riktigt bra och jag körde då med separat försteg från Naim men skaffade sedan Avondales egna försteg Avondale Pre Amps | pink fish media Avondale Grad 1 med TPX2 LPSU. Les hade rykte om sig att tillverka bland de bästa LPSU som fanns vid denna tidpunkt, tom bättre än Naims egna och prat om Avondale på Naimforumet togs omedelbart bort av Richard Dane mfl moderatorer. Då fanns varken Sean Jacobs eller andra dedikerade PSU tillverkare. Teddy Pardo från Israel började vid denna period att sälja en regulator också på DIY marknaden som han kallade TeddyReg och detta gjorde konkurrensen med Naim återigen svår. Teddy hade sådan framgång att han började nu tillverak egna produkter såsom många strömförsörjningar till andra produkter och egna för och slutsteg och även högtalare under en period. Teddy Pardos ljud var likt både Avondale och Naim men lite mjukare och väldigt musikaliskt. Direktköpen från tillverkare gjorde att man kunde ändå ha råd med kvalitet till bra priser. Att köpa direkt har varit min melodi allt sedan med allt vad för och nackdelar det kan ha. Begränsad möjlighet till lyssning och retur. Konstigt nog har jag ändå blivit väldigt nöjd med mina inköp. I början av 2010 ca började jag lägga om kursen och satsa endast på streaming. Köpte en TeddyDac och sedermera en USB spdif omvandlare. Köpte en lite NUC från England också. Tyckte inte då att det lät något vidare. Jämförde med vinyl. Linn DS produkter som såldes av Tonläget höll en bra kvalitet ljudmässigt och jag ville åt det hållet. Men det var svårare än jag trodde. To be continued...
    7 points
  46. Under andra halvan av 1970-talet hade anläggningen byggts upp till en rätt bra nivå och jag hade hittat den inriktning ljudmässigt som jag följt sedan dess. Jag har bara hamnat vid sidan om den utstakade vägen någon enstaka gång. Genom att återgivningsidealet är hittat så finns det ingen anledning att redovisa så många apparater framöver i tråden så jag kommer att gå över till att gå igenom de olika delarna och ge lite förklaringar och tillbakablickar för att förklara hur jag hamnat där jag är nu. Först är en kortfattad beskrivning av återgivningsidealet som jag legat kvar i under de 45 år som gått sedan jag fann det. Det nämns ofta återgivning som är liknande BBC-monitor-ljudet och det är i de trakterna jag ligger. Jag brukar gilla högtalarna som har sin grund där och så är det fortfarande. Senast på HiFi-mässan i Göteborg 2022 tyckte jag att de stora Harbeth-högtalarna hörde till de allra bästa. Stridbeck TL6 har sin grund i IMF's monitorer och klangen är lik den som fanns hos KEF och Spendor på den tiden. Quad gillade jag också men hade inte möjlighet att köra sådana då. Skivspelare och PU'er liksom förstärkare valdes bland dem som gav ett "neutralt" och hellre tillbakalutat än framåtlutat ljud. Neutralt betyder i det här fallet inte tråkigt utan att de hade lite "egenljud", de förmedlar snarare än tolkar. Jag hade vid det här laget funnit att subjektiv bedömning var det som fungerade. Att bara titta på mätvärden eller jämföra allt sida vid sida gav inte utveckling på det sättet jag önskade. Med det sagt så accepterade jag inte hur dåliga mätningar som helst och det gör jag fortfarande inte men de fel som mäts upp ska snarare bedömas utifrån hur störande de är för musikupplevelsen snarare än om de är hörbara i absoluta termer. I stort sett alla apparater jag använt har hamnat i gruppen "lämpliga för klassisk musik". Där är klangen och frånvaron av egenljud viktigare än "imponatorljud". För mig fungerar detta med all sorts musik men nackdelen är att tråkiga pop/rock-inspelningar kan bli just lite tråkiga eftersom det inte läggs till något på "rätt sätt".
    7 points
  47. Även om streaminglösningar och väl integrerade smarta hemlösningar nog kommer att dominera marknaden i framtiden så funderar jag på om CD kanske har ett värde som till vissa delar kan jämföras med vinyl. Jag tänkter inte ljudmässigt utan på "proceduren" kring att välja ett album i lugn o ro bland de man har köpt av olika skäl och faktiskt gillar. Man kommer ifrån informationsöverflödet som för många blir allt jobbigare att hantera. Och då inte minst när man kommer upp i "mogen" ålder. Vi glädjs inte alltid av att ha tillgång till allt. Det var så jag tänkte när jag skrev att om jag skulle försöka göra en CD transport så vill jag ta fasta på enkelheten o proceduren kring att välja ut och spela en skiva. Antalet olika inställningar hos apparaten minimeras. Eller är det så att den typen av behov kommer att lösas med bara vinyl?
    7 points
  48. MatsT

    Pickup tråden.

    Jag brukar säga att alla borde ha en Ortofon SPU. I det här fallet är det en SPU Gold och det är en PU som jag är väldigt förtjust i. Det är en riktig allround-PU som fungerar med all musik och den spelar bara musik helt enkelt. Att alla borde ha en är kanske en överdrift eftersom den inte fungerar i alla tonarmar och det är nog också en PU främst för oss som har rejäla skivsamlingar som vi tycker om att spela.
    7 points
  49. En liten tillbakablick på systemen som fått ta plats i vardagsrummet de senaste åren: Dynaudio Contour 1.3SE & Musical fidelity Harbeth 30.2, Accuphase E-480 & Rel Verity Parsifal Anniversary, Kuzma & Pass Labs Audiovector SR3 Arreté & Clearaudio Snell Type E & Lavardin Quad ESL-57 Snell A3 Sonus Faber & Lavardin
    7 points
  50. Adagio

    Pickup tråden.

    Riktigt, o spännande läsning. Jag vill också ha en liten samling över tid, tyvärr sålde jag min Benz LP och ACE L hade varit fint att ha i sin samling. Jag köpte ju ett Ebenholts skal/kropp till min Glider. Dock hade den 2 brister: nr 1- hålen hade för liten diameter så standardskruvar inte kunde användas utan bara de medskickade skruvarna som skulle fastas i själva träet. Detta kändes aldrig bra, lyckades dessutom få en av skruvarna att fräsa bort de gängor som skruvarna skulle skapa. Dessa skruvar fäste altså inte i själva ramen på Glidern. nr 2- det fanns inget ”sikte” som på Benz original. Men allt detta fixade min underbara kvinna som råkar vara både guldsmed och juvelsfattare enkelt.
    7 points
×
×
  • Create New...