Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2022-06-02 in all areas

  1. gsson

    Har jag hamnat fel, tro?

    Hej, jag vill passa på att introducera mig (jag gjorde faktiskt en registrering här 2015 - vad som hände sen minns jag ej). Jag heter Marcus och har alltid haft ett stort intresse för musik såväl som teknik. Som liten fanns det inget mysigare än att dra igång Iron Maiden och bygga med mitt Technic LEGO. Nu jobbar jag som ingenjör inom bygg och anläggning, hårdrocken går fortfarande varm och mina frontar från pojkrummet lever fortfarande... har i ett årtionde funderat på att uppgradera min stereoanläggning - nu är tanken att komma till skott med en någorlunda budget. Tanken är att samla in information och kunskap för att kunna motivera ett köp av en specifik vinylspelare, som ett första steg i att skapa en riktigt trevlig hifi-anläggning. Jag har inte särskilt mycket kunskap eller erfarenhet att bidra med i dagsläget men hoppas att jag kan delta i trevliga diskussioner här och kanske lära mig ett eller annat också. Hoppas att jag hamnat rätt. MVH Marcus
    17 points
  2. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Nu jädrar har jag utövat marklyft! Oavsett vad man sätter för epitet på viktklasserna så är det givetvis slutsteg som provsmakats! I östra ringhörnan, Karan KA-S270 á ca 55Kg med runt 15 år på nacken. Det är också en av de komponenter som jag levt längst med, och känner väldigt väl vill jag påstå. Jag har spelat alla möjliga högtalare med den här besten och de flesta har kommit mycket väl överens. Ett fåtal högtalare, som troligen konstruerats för slutsteg/förstärkare med lite mildare nypor avseende dämpfaktor, har hittats och avfärdats. Karan hävdar en dämpfaktor på runt 6000 vilket jag hävdar är mer än de allra flesta konkurrenter. Hursom, jag tror också att den egenskapen är något som "färgat" mina högtalarval och även övriga komponenter. Så med den historiken i åtanke kunde jag inte neka när möjligheten att få prova "nåt annat" dök upp! Så i den västra ringhörnan stod där plötsligt en värdig kombattant i form av Simaudio Moon 860A v2! En betydligt nyare konstruktion med hyfsat likvärdiga specar. Iaf avseende effekt och egenskaper. 860A är dock betydligt mera deffad och kommer trimmad, med en matchvikt på runt 40Kg. Vad säger detta då? Inte ett jädra skvatt egentligen, jag tror de är ganska likvärdiga avseende transformatorer och kapacitans-bankar faktiskt, möjligen att Moon satsat på lite mindre transformatorer och större kapacitorer. Men det här är spekulation. Moon går i Klass AB och sägs lämna ca 5W i klass A beroende på en hyfsad tomgångsström medan serben jobbar med ngn typ av "sliding bias class A". Det här återspeglas också av att Moon blir något varmare (inte het) i drift, och har en StdBy-switch på fronten. Karan har enbart en huvudbrytare på baksidan och står hos mig på "för jämnan" men blir knappt ljummen. Enda gången man känner värmen stiga från Karan är efter längre sessioner på "mindre grannvänlig volym"! Det största besväret med en sån här övning är att få fram Karan-steget! Det är inte helt enkelt eftersom man ska lyfta eländet ur ett trångt utrymme och elaka kylflänsar är vassa! Moon har flänsarna horisontellt och är betydligt lättare att få på plats, givetvis gör 15Kg stor skillnad också. Givet att mitt Karan är en av de komponenter som levt längst i mitt system ges ju också förutsättningarna, att jag format mitt system runt kombinationen av slutsteg och högtalare. Man kan tro att slutstegen inte skulle låta speciellt olika, det är "ju bara gain" liksom. Det är långt ifrån upplevelsen vill jag hävda! När Moon tagit plats och kopplats in så var det INGEN tvekan om att nåt ändrats! Och upplevelsen var att jag inte längre kände igen min anläggning, det blev en främmande fågel!? Den pippi som spelade för mig var tydligt definierad, musklad och snabb men saknade den fyllighet och pondus som jag inte kan vara utan. Cymbaler och vispar antog en betydligt mera framträdande roll, bastrumman fick en härlig snabbhet och fina transienter, men krympte till en juniorstorlek i min upplevelse av framförandet. Det som jag inte kan leva utan är dock den "krämiga" och mättade fysiken i Karan-stegets återgivning av t.ex. röster och akustiska instrument. Jag gillar verkligen den här goa och lite "pysmysiga" återgivningen som Serben erbjuder. Jag hävdar själv att den inte slår över och blir sladdrig och oprecis, utan fyllig och färgstark med en underbar återgivning av de övre registren, utan att de tar över framförandet. Det betyder ju inte att Karan är ett "bättre" slutsteg än Moon 860A v2, men det passar mig definitivt som hand i handske! Åter ett gigantiskt tack till @Daniel och Karl på @Stylus Audio för den stora förmånen att få prova dessa fina pjäser!
    13 points
  3. Jag har under många år varit inne och läst på detta audioforum, men själv inte lagt ut eller skrivit något, analog som jag är . Ska försöka bättra mig. Det hela kanske beror på att jag gillar att jobba i bakgrunden, trummis som jag är. Höras, men knappt synas.
    13 points
  4. Bebop

    Från Bebops hifi-horisont

    Jag citerar @MatsT från hans tråd: Ibland: "Ibland måste man ta ledigt från HiFi-pyssel. " Det är nu andra sommaren utan båt. Vår son kom med ett förslag: "Vi köper en ihop och delar 50/50". Sagt och gjort. Han hämtade mig igår 05.00 och for till Stockholm. Vid midnatt var vi hemma igen. Nu blir det andra prioriteringar ett tag...
    11 points
  5. Det där med paket som ska landa snart är ju i dessa tider inte svårt att få äta upp. 🤔 De landar vilken dag som helst inom några veckor med andra ord. 🤪 Både svampen och grönkålen håller på att växa till sig. 😋 Svampareller, lök och grönkålsfräs, ugnsbakad färskpotatis och några färskkorvar till det. En kan ha det sämre. 😃
    11 points
  6. Det var bara att trycka dit de medföljande tillbehören…. …och såklart den nyinköpta Sablon USB-kabeln som legat och väntat på att få bli inkopplad. /byZan
    11 points
  7. Då var roslagsstereon inkopplad också!
    11 points
  8. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    @Daniel är en riktig på många områden, helt klart! Visst är det en Ortofon, och den torde gälla för både Cadenza Black likväl som för den 2M LVB250 som landat här. Det är alltså ortofons tolkning av Nude Shibata. Jag blev ju barnsligt förtjust i det goa drivet från 2M Blue/Silver när de var monterade på Bardo. Och mitt tidigare försök att skaffa en MM med "finare" slipning och nålrör genom en Audio Technica AT-150MLX gick ju om intet eftersom den anlände utan diamant! Oooops! Så jag högg den där beggade! Ja, en chansning i någon mån, men den verkar fin iaf. Så den skall monteras när tillfälle ges! Men varför är inte det idag då? På fikarasten t.ex.? Jo, därför att jag har ett par kartonger i mitt lyssningsrum, utöver de som brukar befinna sig där. Och en av de kartongerna innehöll denna: Eftersom jag gjort mig av med Nagra HD DAC (till förmån för Bardo) så var det också ett rimligt(?) beslut att avyttra Aries G2.1. Det ÄR ingen tvekan om att det var min topp-kombo ur det digitala perspektivet, men jag har ändå större behållning av att skruva med mina skivspelare och njuta musiken från dessa. Det är ju inte samma sak som att jag nöjer mig med vad som helst på digital-sidan, för det spelas ju en hel del digitalt också! Och att samla funktionaliteten med streamer och DAC i samma burk gör ju att jag inte behöver ngn NO Valhalla v2 USB! Jag har kommit att uppskatta Moon som tillverkare, av flera skäl. De apparater jag levt med har alltid låtit bra, riktigt bra. De är inga maskiner som hoppar på lyssnaren och försöker förföra dig med bling och show. Nej, det här är apparater som låter sina inre kvalitéter komma lyssnaren tillhanda genom att inte ha några (för mig) uppenbara nackdelar. Det är nästan något japanskt över dem, balans och perfektion i de små detaljerna. Och det här gäller också för Moon 680D v2 Streaming DAC. Den utför det man ber den om, utan knussel, utan irritationsmoment och med ett framförande som gör att apparaten i sig blir ointressant. Musiken bara finns där, och inte heller drivs man att analysera något speciellt. Det bara funkar, och man kan njuta. Har den någon egenskap som blir värd att nämna då? Ja, den erbjuder djup i scenen på ett sätt som jag får svårt att ersätta med några andra apparater i min ägo. Den spelar fullregister och erbjuder en stor och rymlig scen utan överdrifter åt något håll. Jag har använt den via den inbyggda Mind2-modulen, alltså Simaudios egen streaming-modul. Den har en app som är fullt funktionell och kan nyttjas tillsammans med t.ex. en Minim Server eller någon annan UPnP-server. Men den är också Roon Ready och erbjuder ett antal klienter för de som streamar enbart via resp. tjänsts app, som Spotify. Bild från uppspelning kommer! Uppspelning från Qobuz, urvalet upptill. Filtrering via "förstoringsglaset. Uppspelning från lokal Minim 2 Server, urval via "folder view" och min egen mappstruktur. Jag har även kört den som USB-dac direkt från min Roon Core vilket också detta fungerar utmärkt. Jag upplever inga avgörande skillnader mellan dessa kopplingsmetoder, och då använder jag en Tyr 2 USB mellan ROCK och Moon, eller via en Ghent Ethernet då. Som jag antydde tidigare älskar jag de röda dot matrix displayerna på Moon (och Audiobyte), de är både lättlästa och dekorativa i mina ögon. Och det är också en fördel gentemot en streamer med display, den tar uppmärksamhet på ett annat sätt. Jag ska fortsätta njuta denna medan nästa kartong packas upp!
    11 points
  9. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Tekniken är inte begränsningen här, det är jag säker på. Däremot kan marknadsföring, produkt- & märkesidentitet och liknande har säkert större påverkan. Och jag är i princip minst lika skeptisk till lösningen med RGB-LED och mjukvarustyrning av denna till nyttjande av iögonenfallande enkelfärgs-LED:ar... Ytterligare ett ickerelevant bekymmer i dagens värld kanske man kan bedöma det som ändå @figge antydde ju något om en påse på kollo i gröna Dalarna och i den befann sig bland annat dessa: Och det handlade om två uppsättningar högtalarkabel, jag lämnade över Tyr 2 till @Gryphon300 häromkvällen och anslöt själv "resterna" från påsen! Det är inte utan att man blir lite ödmjuk inför möjligheten att få provköra en kabel som ligger ungefär lika listprismässigt som jag betalat för lejonparten av min elektronikstack. Gör den nån nytta? Helt utan tvekan!!! Den speciella konstruktionen gör absolut något annorlunda mot de kablar dessa ersatte, en uppsättning Jorma No.2 BiWire. Klarheten är tydlig, och jag upplever personligen att jag får mer av musiksignalen och mindre av oönskade bieffekter. Även tystnaden mellan tonerna och förmågan att inte få ljud att flyta ut, både i frekvens och tidsdomänen. Resultatet är en väldigt tydlig scen med bredd djup OCH höjd. Det är också lättare att höra detaljer och egenheter i mixen och liknande. Basen upplevs som djupare men renare och stramare. Nackdelar? Hmmm... Njae, ovant är ett bättre begrepp. Med Jorma får man ett varmt och lite gosigt mellan- och röstregister och en bas som möjligen kan upplevs som lite fylligare. Det blir dock "grumligare" återgivet och lite mera pölsa än kött och potatis för sig. Jag förstärker givetvis intrycken för att tydliggöra! Kontentan blir att det är läge att lämna dessa vidare snabbt, för att inte orsaka sig för mycket separationsångest!
    11 points
  10. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Denna vackra nationaldag spenderades på en biltur till de lummiga villaområdena nordväst om Stockholm! Föremålet för färden var i huvudsak detta: Det vackra "röret" i mitten alltså, Helmut Brinkmanns halvledar-ekvivalent till GZ34 röret! Med @Daniel förnämliga assistans lyckades vi både bryta oss in i RöNt II, mäta upp PL36-pentoderna och ersätta det Sovtek-rör som tidigare utfört likriktning, med Helmuts BZ34. (Den makalösa manicken! Daniels AVO rörprovare!) Varför gör man halvledar-ekvivalenter av rör? Jo, de GZ34 som gjordes av Mullard är svåra att hitta, mycket dyra och de allra bästa för denna tillämpning. Brinkmann satte på sig tänkarmössan och konstruerade då ett "rör" som skulle både vara driftsäkrare och minst lika välljudande i denna tillämpning. Jag noterar redan efter några timmars spelning att driftstemperaturen sjunkit markant på RöNt, som för övrigt kan sägas vara en III-version, iaf nära. Det tar jag som ett gott tecken som sannolikt ytterligare förlänger den redan långa driftstiden på de PL36 som fortsätter sprida sin behagliga glöd. Vad hade jag för förväntning på denna övning då? Egentligen var det mest nyfikenhet, och att hålla spelaren aktuell. För vad kan en nätdel påverka egentligen? Jag kan utan tvekan säga att Bardo tog ett prestandamässigt skutt som jag inte förväntat mig! Och kanske inte i de aspekterna jag möjligen kunde tänka mig heller... Det var ju inte det att farthållningen blev "bättre", jag tycker den är granit-stabil numera, efter service och underhåll. Redan tillförsel av RöNt II i förhållande till den fina halvledar-nätdelen som är original gjorde något med ljudet som inte kan beskrivas med mätvärden eller fakta. Spelaren tog nerven och livet med sig in i lyssningsrummet, är det närmaste jag kan beskriva upplevelsen. Med bytet till RöNt III följde något annat, nämligen tystnad! Alla skivor jag spelat sedan hemkomst måste fått sig en runda i Okki Nokki av gumman (Jo, tjenare! ) för de är betydligt knasterfriare, med en svärta (jodå, minst en floskel per post är väl kravet, va?) som jag får svårt att matcha med någon anna spelare. Den berömda svärtan alltså... Lite svartare och ljuset kommer inte att kunna fly ut ur lyssningsrummet! Men det är det jag upplever, och med den kommer mikrodynamik, detaljer och djup och ett liv som jag inte hittar i det digitala... Jag är lessen @P-pan, @Azur, @Apexorca och ni andra som snurrar lakritspizzan med hjälp av Bardo eller Balance etc.! Det här är värt att prova! (Sen vet jag givetvis inte om effekten är densamma eller så på t.ex. Balance som är remdriven)
    11 points
  11. Jomän, instämmer! Hälsningar från fäbon där en rejäl fatbike-tur(49km) avslutats med hundpromenad, lupin-ansning och påföljande bad/tvagning i sjön (22°C). Då är det gött med en grillad färskkorv (ICA, löjligt bra enligt mina smaklökar) en blandsallad med egen gurka, grönkål, babyspenat och lite köpetomater och en klassisk potatissallad. Kall lager till det, tack! 🤓 (Och lite kolsyrat vatten från lokal källa) Edit: Dessert ska man väl ha när man jobbat lite? Jordgubbar från Skåne med vaniljglass från bonden nere i byn (man köper i en liten "ta-själv-swisha-beloppet"-kiosk, där man också kan köpa potäter och lokalproducerat ost) med lite extra kolhydrater i form av vaniljsås!
    10 points
  12. Satt och hade lite tråkigt en dag och tänkte: Jag gillar grönt. Är inte så förtjust i blått. Fick en ide... Varför inte sätta in gröna lysdioder och ett gult filter i CD-spelarens display så att den visar turkosgröna siffror istället? Tänkt och gjort... Nu har jag en Esoteric med ett behagligt grönt sken vilket känns mycket bättre än blått när man vill njuta av musiken Nu har man gjort ett inlägg för 2022 också
    10 points
  13. AlfaGTV

    Figges ljudlåda

    Ett stort tack till gästfrihet, lunch o trevligt sällskap idag! Så här såg det ut innan masarna hade stökat till ordentligt! Den puppa som spelade gjorde inte bort sig, det var den fina Roksan Shiraz, tweakad av Touraj Maghaddam själv! Lite åt det tillbakalutade hållet, men väldigt trevligt! Efter lite "närgångna bilder" på både denna och efterträdaren blev det efter detta lite mera drag under galoscherna! En lite mera "deffad" presentation som iaf jag tyckte var minst lika underhållande, om inte lite roligare till och med! Och efter lite googlande här hemma verkar @Daniel har full koll på sin Acespace! Prova vrida in Azimuth lite försiktigt genom att stadigt hålla i pivoten med ena handen och försiktigt vrida tonarmsskalet med den andra. Det är inga låsskruvar, bara pressad passning.
    10 points
  14. Om jag får/kan använda ordet euforisk så gör jag det nu/idag då jag åter är i stugan efter några dagars frånvaro. Det är alldeles för tyst hemma för att jag ska trivas när jag är där, något saknas definitivt! Med risk för upprepning och tjat så känner jag att jag ändå vill förmedla vad jag upplever just nu. Här är det "liv i luckan” och jag sitter med ett lugn, axlarna nästan löjligt avslappade och med ett flin på läpparna. Tänker att jag har lyckats med att få det som jag ville ljudmässigt och mår alltså förbaskat bra där jag nu sitter. Frugan frågade om vi skulle ha vin till maten idag och jag sa och Champagne före - här ska firas! Nä riktigt så blir det inte, men en slurk rött till pastan blir det. Euforisk kanske var att ta i men glad och nöjd är jag Må hemmet få samma utveckling så mina sinnen blir lika tillfredsställda, till midsommar kanske jag vet det? Trevlig helg på Er alla! /byZan
    10 points
  15. Jag har suttit här några dagar nu och verkligen känt att det låter så fantastiskt trevligt. Det är ändå ett tydligt steg upp från tidigare, så pass att jag började fundera lite på vad det är som egentligen har gjort det och tänkte därför att jag skulle sammanfatta lite vad som hänt i anläggningen på sista tiden. - JCAT XE USB -> Innuos PhoenixUSB - Sablon Audio Evo USB kablar 2st - SR Purple säkringar till Innuos PhoenixNET/USB, LampizatOr, Absolare och Sean Jacobs PSU - Sablon Audio Evo signal och högtalarkablar - Woo Audio 6F8G->6SN7 adapter - RCA 6F8G rör till LampizatOr - Amperex 7316 & Tungsram E80CC rörkombination till Absolare - Sablon Audio strömkabel till server/streamer, DAC och förstärkare - Graphite Audio IC-35 koner under DAC och server - Graphite Audio CIS-35 kabellyftare (GLÖMDE!) - Tungsram E80CC till Absolare och RCA 12BH7A till LampizatOr (UPPDATERAD!) Jag har säkert glömt något, men det började nog egentligen med att jag fick för mig en galen idé om att kasta ut JCAT XE USB kortet ifrån servern och köpa en Innuos PhoenixUSB re-clocker att placera mellan server och DAC istället. Jag har länge varit motståndare till just detta pga kostnaden, hur mycket ska det få kosta att "fixa USB" liksom. Att ha ett högpresterande USB kort inbyggt i servern är såklart det mest kostnadseffektiva. Till en början ska jag erkänna att jag blev lite rädd och undrade om jag gjort rätt för det lät lite som en oönskad slöja låg över allting, lite som man förr brukade beskriva DAC:ars påverkan fast omvänt, dvs inte så positivt. Mer inspelning och byte till SR Purple säkring löste dock detta och resultatet blev till slut väldigt mycket bättre än utgångsläget och en ännu mer naturlig presentation. De nya Sablon Evo kablarna har jag väl skrivit tillräckligt om kanske, men.... faktum är att det hade inte blivit vad det är utan dem, en helt annan nivå från varenda kabel jag testat. Helt klart står de tillsammans för den största förändringen där de låter övriga komponenter komma fram på ett väldigt fint sätt. Det har varit rejäla steg för varje kabel jag stoppat in i anläggningen där jag varje gång tyckt att "den här är den som gjort absolut störst skillnad", men det är väl förmodligen nån form av synergi effekt kanske. De där Woo adaptrarna var inte billiga och till en början tyckte jag att det blev lite väl ljust och var rädd att de kanske inte var för mig riktigt, men nu efter några veckor så verkar de blivit inspelade och de har bara bidragit ännu mer till ett renare och klarare ljud. Detsamma kan nog sägas om Graphite Audio konerna, jag tänkte att underläggen skulle passa med mina högtalarkoner men det blev inget bra, däremot är konerna på egen hand riktigt bra under DAC/servern. Allt detta (förutom kablarna då kanske) är ju mest tweaks och småfix egentligen, men det har verkligen gjort sitt. Men det ska såklart sägas att det inte började här, min server är på en riktigt bra nivå med den nya strömförsörjningen, Absolare förstärkaren bidrog med en större och kraftigare ljudbild och min DAC växer ju bara för varje dag som går, högtalarna behöver vi inte ens prata om osv... allting hänger liksom ihop! Nåväl, nöjd för dagen.... men trots det så är det några små spännande grejer på ingång, för det kan ju ALLTID bli bättre!
    9 points
  16. calle_jr

    Swing Low

    En extremversion av swing low;
    9 points
  17. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    "Ja jädrar! Det är riktigt skoj med MM, även i så pass enkel utformning som denna (Ortofon 2M Silver)! Nu lägger jag en stor del av ansvaret på Grandinote Celio som spelar som aldrig förr! Jag lyckades ju sabba det genom att koppla ur tonarmskablarna medan det var igång, vilket Max upplyste mig om att det är i stort sett det enda man inte bör göra (utom att slå av och snabbt på igen, vilket dock står i manualen). Efter en vecka i Italien så har han fixat problemet och uppgraderat det till senaste versionen vilket enligt upphovsmannen själv betyder "Now the basses are better and it is more transparent." Jag utgår ifrån att det inte är aborrarna som är bättre utan basen, men jag går med på både och! Jag passade på att höja tonarmsbasen ca 3,5mm också, med nåt så rudimentärt som M4-brickor. Det här gjorde väldigt mycket för renheten i återgivningen trots den enklare nålslipningen på Silver-nålen. Nu svävar St Vincent mellan högtalarna strax framför (hitom) den tänkta linjen mellan frontarna och djupet blev tydligare definierat. Härligt! Skulle man (jag) kunna leva med en Planar 3 med ett trevligt RIAA i det långa loppet? Ja, jag tror det, som komplement iaf, men jag tror tyvärr jag är "bortom räddning" när det gäller vinylen och behöver den högre upplösningen och än tydligare ljudbilden som de massiga spelarna erbjuder. Det här är dock ett uppfriskande alternativ som inte alls skäms för sig!
    8 points
  18. En uppdatering från Audiophonics: - De har uppdaterat informationen på hemsidan till 99,9% (tyvärr missade de att uppdatera en text, vilket gör att det står kvar 99,999% där). - De frågade om hur jag mätt IACS. De fick all nödvändig info för att kunna göra detta själva - vilket de tackade för. Jag släpper denna punkt från mitt håll /Anders
    8 points
  19. I helgen gjorde jag en paella på kycklingben, jätteräkor och musslor. Allt gick åt och inbjudna grannar verkade må gott.
    8 points
  20. Ibland (vissa säger alltid) blir jag lite (vissa säger mycket) manisk. Sagt och gjort så har jag sedan förra posten (igår em) kört mellan Stockholm-Uppsala-Roslagen-Stockholm. Plockat ner kontorsanläggningen, flyttat Naim Fraim bänken till Roslagen, plockat ned anläggningen i stugan, lastat den bänken med dess 8 granitskivor och kört den till kontoret i centrala stockhilm och nu plockat upp anläggningen. Jag passade på att ta med CAD jordbox och Auralic Streamer Dac med wifi till kontoret också för de kommer inte få plats i Naim Fraim. Jag har kvar att plocka ihop anläggningen i stugen och få streamingen att funka på kontorets gästnätverk. Dagens träningspass avklarat!
    8 points
  21. Josaa

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Senare under eftermiddagen kom Bengt från Soundbyvinyl förbi med ett paket. Det var var Phasemation EA-320 riaa som jag hoppas kommer matcha min Phasemation Pp200 pu perfekt. Den har den funktionalitet jag vill ha med mono (Decca och Columbia), MM om man ha egen SUT samt även en degaussfunktion, helt diskret uppbyggd, symmetrisk ”0-feedback” design. Ganska nätt och lätt (ca 4 kg). Traditionellt high-end japansk kvalitet med bra känsla i knappar och reglage samt givetvis guldton. Efter en kortare inbränning kan jag konstatera att detta kommer bli bra! Vis a vis den LFD riian jag hade innan har Phasemation fylligare ton ochden låter även ”friare” och ön mer utsträckt. Den är dessutom knäpp tyst där LFD gärna tog in brum och gnissel från omgivningen. Senare kom min synnerligen elektronik kunniga kompis på besök för provlyssning och vi spisade några plattor och kunde konstatera att det lät bra. Saknade dock lite av Gryphon Essence ultimata kontroll och attack. Speciellt trummor och bas var tightare med Essence men Ypsilon var lite lugnare. Då jag kopplat in och ut apparater friskt senaste tiden kunde jag idag konstatera att jag vänt fasen fel tio (10) gånger i rad på nätkablarna. Man har 50-50 och jag mäter alltid så 0,1% sannolikhet (om jag räknat rätt trots att jag är nykter). Skall även flytta Naim Fraim bönken till landet (där jag ju har Naimgrejer) och bänken där till kontoret.
    8 points
  22. Var på Berwaldhallen igår och lyssnade på Rachmaninoff pianokonsert no 2 och Enigma Variationerna. Tårarna kom som dom ska …
    8 points
  23. Angående djup i ljudbilden så har jag samlat tankarna lite till och utgår från mitt system. Den del av ljudbilden som har med det @Josaa är inne på trimmar jag för att uppnå. Tex bredden i ljudbilden och att det är luft mellan instrument både i bredd höjd och djup. En annan viktig faktor i ljudbilden för mig är att trycksätta rummet och mätta det med musiken (högtalaren har kanske störst påverkan på det). OM inte systemet kan trycksätta rummet känns det litet tunt och tamt och all annat i ljudbilden blir föga intressant heller tycker jag. Angående just bara djupet från där du sitter till bakom högtalarna så kom jag på att jag fick en demo på HiFi Consult då det var HiFi Consult på den gamla goda tiden och då Olle Mårtenson var HiFi'ns svenska nestor. Detta var nog på slutet av 90-talet och jag suktade efter tex krell FPB som en fullständigt omöjlig dröm. Dock hade jag redan en Krell KAV300i jag köpt i Stavanger då jag jobbade där. Jag hade med den till Olle för att Olle tyckte jag skulle kika lite på en integrerad Bladelius. De demades side by side. En skillnad som definitivt fällde avgörandet då var att Bladelius lät en bit bakom högtalarna och bortåt medans Krell KAV300i lät mest mellanhögtalarna men också lite mot mig och en bit bakom men inte lika långt bakom som Bladelius. Tänk er en ellips med högtalarna i centrum. Ljudet sträcker sig lite framåt mot mig och lite bakom högtalarna. Jag kommer ihåg att vi diskuterade detta, jag och Olle, och jag gillad det mycket bättre med en mer framfusig stil. Jag upplevde mig mer involverad i musiken än att jag var en åhörare. Olle sa: Du får välja mellan att se den söta sångerskan eller att ha henne i knät. Jag valde att ha henne i knät, självklart. Jag tror faktiskt att det var där och då som mitt ideal på ljudbild formades. Jag har nog valt prylar som involverar mig nära i perspektivet framför att komma en bit bort. Jag gillar bredd och höjd och luft mellan instrument och att de alltså skall vara rätt nära mig i djupet. Dock får det gärna vara perspektiv i djupet, men eftersom det börjar närmare där jag sitter blir det inte lika långt bakom högtalarna heller. Det är nog så att jag tänkt på djupet i ljudbilden på ett annat sätt. Jag gillar när musiken kliver fram och tar tag i mig eftersom jag blir mer berörd och involverad av det och har kanske omedvetet vald efter detta och då inte fått det största djupet bakom högtalarna. Alltså en prioritering. Jag får fundera vidare på detta. Märkte att det finns en del intressanta stenar att lyfta på kring denna HiFi-effekt. Det är säkert så att det går att trimma perspektivet med högtalarplacering hos mig, men jag tror jag valt produkter som flyttar fram musiken i ljudbilden. Tex Nordost. Jag är ganska säker på att detta kabelsystem lyfter fram ljudet mer än en del andra märken. Krell tillhör också den kategorin. Vad gäller mina högtalare så har de en extra högtalare (som är som en stativhögtalare med två element) som spelar bakåt ( ger dipoleffekt). När man slår av den blir det tydligt en plattare ljudbild och slår man på den blir det ett mycket större musikaliskt rum där det är så i en orkester, men det beror så klart också på inspelningen. För att dipolhögtalarna där bak skall kunna utnyttjas som bäst (om jag nu skulle vilja öka djupet) så skulle högtalarna behöva någon meter till luft bakom sig. Men när jag flyttat runt högtalarna då jag trimmade in dem i rätt härad från start tappade jag attack då de kom ut mer i mitt rum, men attacken kanske kommer tillbaka om jag flyttar ännu mer ut dem. Jag vet inte om det kan vara så eller om jag ens kan testa det. Det blir krångel både med kabellängder och att högtalarna väger 307 kg styck. Eftersom rummet dessutom skulle bli värdelöst för det mesta av annan social aktivitet gör att denna övning ger ett visst motstånd att ta tag i. Vilket resultat i återgivningen det än skulle ge så måste högtalarna tillbaka igen...
    7 points
  24. Linea Aspera Live på Hus 7 (Slakthusområdet), Stockholm Små klubbspelningar är ofta de trevligaste tycker jag, sen är det roligt med stora arena spelningar emellanåt också och det ena behöver ju såklart inte utesluta det andra, men det blir onekligen mer intimt och mysigt på en mindre scen och närmre kontakt mellan artist och publik. I onsdags satt jag långt upp, långt bort från en stor scen i Globen och tittade ner på några små figurer på scenen med en bländade ljus och videoshow och i fredags så stod jag längst fram vid den lilla scenen på Hus 7 utan vare sig det ena eller andra. Kontraster kan man säga. Linea Aspera är/var ett litet dark wave/minimal band som hade en kortvarig aktiv period för drygt 10 år sedan och nu är ute på en liten re-union turné igen. Deras debutalbum börjar bli lite av en klassiker i genren. Musik förknippas ju ofta med minnen och Linea Aspera är för mig väldigt mycket att vi köpte vårt hus, men det dröjde nästan ett år innan vi lämnade stan och flyttade ut permanent och innan vi hade inrett ordentligt och hade någon form av musikanläggning osv så blev det en del musikvideos från YouTube, och framförallt Linea Aspera's "Malarone" rullade flitigt under denna period. Vi skulle faktiskt även sett dem när de var här och spelade på Nalen Klubb för ett gäng år sedan, vi var till och med där och satt och väntade, men av olika anledningar så blev vi tvungna att åka hem innan(!) konserten börjat. Jag har alltid känt mig lite snuvad på den konsertenen så det var kul att äntligen få se dem live! Jag blev inte besviken. De är ju trots allt fortfarande rätt unga om man jämför med alla "nostalgi spelningar" jag varit på den sista tiden så det var inga konstigheter alls, det lät och kändes precis som det skulle. Publiken var fantastisk och även om Alison Lewis håller masken under låtarna så var det rejäla leenden som inte gick att hålla tillbaka mellan dem när hon kände av publikens kärlek. Konserten i sig var dock bara början på kvällen för sen fortsatte den genom att dörrarna öppnades ut mot gården där den gamla anrika synthklubben Tech Noir hade en Open Air danstillställning. Det var längesen jag höll igång till kl 3 på dansgolvet och sedan var besviken över att det inte var öppet till 5 någonstans där vi kunde fortsatt lite till i den ljumna sommarnatten. Under hela gårdagen blev man därför påmind om att man inte ska göra sånt här för ofta utan det blev soffan hela dagen. Men så värt det, det var en av de trevligaste kvällarna på länge!
    7 points
  25. Nu har jag några intressanta mätresultat av renheten hos tre olika metalltrådar. Alla med en diameter nära 0,5mm. En koppartråd och två silvertrådar. 3N koppartråd = Uppmätt IACS 101,7% (Leverantör A. Enligt dem ska kopparn ha en renhet på 99,9% eller 3N) 5N silvertråd = Uppmätt IACS 102,4% (Leverantör B. Enligt dem ska silvertråden ha en renhet på 99,999% eller 5N) 4N silvertråd = Uppmätt IACS 107,3% (Leverantör C. Enligt dem ska silvertråden ha en renhet på 99,99% eller 4N) Leverantör B är en leverantör av komponenter för HiFi och DIY, medan leverantör C är en leverantör av material för professionellt bruk. Jag blir ganska besviken på leverantör B vars silver faktiskt ska vara renare än den från leverantör C. Men mätningen visar att silvret från leverantör C är mycket renare. Jag skulle till och med säga att silvertråden från leverantör B är av dålig kvalité. Speciellt med tanke på att den bör vara något bättre än tråden från leverantör C. Slutsatsen blir (tyvärr) att denna typ av uppmätning var mycket relevant. /Anders
    7 points
  26. Precis efter att jag skrev inlägget ovan ringde det på min frus telefon……beskedet var att svärmor hade lämnat jordelivet en stund tidigare. Ett tungt men ett väntat besked då hon blivit allt sämre det sista eller kanske de två sista åren. Hon blev drygt 100 år för 4 månader sedan och hennes 100 årsdag blir en dag som jag kommer att minnas som ett av det häftigaste jag varit med om. Tänk er vad mycket en fullt frisk (om än sliten) person har varit med om. Jag gillade att höra om hennes liv som bestått av mycket glädje, hårt arbete men också en hel del sorg. Förmodligen ett ganska vanligt liv. Genom mina ögon ett långt kärleksfullt liv med 4 döttrar, 13 barnbarn och en helsikes massa barnbarnsbarn och ett barnbarnbarnsbarn som hon nu aldrig hann uppleva. Häftigt men också lite tråkigt att aldrig mer få sitta och lyssna och skämta med henne, men så är väl livet om jag uttrycker mig krasst. Själv är jag glad att få ha haft en sådan trevlig och rolig svärmor, tack Majken! Så igår efter att ha varit på ”hemmet” för att ta ett sista farväl så åkte vi tillbaka till stugan och min fru höll med mig om att kvällen skulle få fortsätta med mamma och Majken i fokus, lite god mat och dryck intogs mellan alla skratt och tårar, en fin och minnesvärd kväll kunde vi båda konstatera. Jag vet att detta kanske kan vara på gränsen till "för personligt"? Men i mina ögon är det precis så som livet är eller kan vara och eftersom min tråd inte bara handlar om hobbyn utan också om vardagen för mig/oss så valde jag att ta mig rätten att skriva av mig även om en liten mörkare vardag men med fokus på ljuset som en 100-åring givit mig, en av hennes döttrar och fyra barn och 6 barnbarn. /byZan
    7 points
  27. Föregående helg spenderades i London med två kompisar. Vi har samma musiksmak och gillar att köpa skivor Det blev en dyyyr helg, men fantastiskt trevlig med ett sommarvarmt London och konsert på Jazzcafe fredag kväll - Str4Ta spelade. STR4TA & Gilles Peterson (Live) - The Jazz Cafe, London, UK - 10/06/2022 - YouTube LP skivor: Pharaohs - In the basement. Afro James Larter - Polarity. Jazz Sly Johnson - 55,4. Soul Sugaray Rayford - Into the deep. Soul/Funk Robert Cotter - Missing you. Soul Rare groove MF Robots - Break the wall. Soul/Funk Shirley Davis & The Silverbacks - Keep on keepin on. Soul/Funk Eddie Russ - See The Light. Jazzfunk Eddie Russ - Take a look at yourself. Jazzfunk Ivan Boogaloo Jones - Black whip. Jazzfunk The Frightnrs - Always. Reggae L.J. Reynolds - Travellin. Soul/Funk
    7 points
  28. Gryphon300

    Mickes Musikrum

    Ja och nu är resterna av påsen här, Nordost Valhalla v2 och jag lägger mig platt.Det här en kabel som verkligen lämnar intryck, allt tar ett antal steg upp till det ”så mycke bättre” sammanfattning skall inte provas om inte kontot är laddat!😄
    7 points
  29. Jag spenderar faktiskt mycket tid på kontoret och med ett väljudande system känns det roligare att jobba! Jag gillar ritualen med att sätta på grejerna, välja en skiva, fixa kaffe och börja jobba med behaglig lugn musik i bakgrunden. Jag tillämpar ”pomodoro-metoden”: jag jobbar fokuserad i ca 25 min (ca en skivsida), tar en kort paus, dvs vänder skivan, och kör ca 25 min till. Hjälper fokus. En sämre förstärkare än Gryphon skulle göra det ännu lättare att fokusera på jobbet, speciellt när det är tråkiga arbetsuppgifter. Jag känner en kärlek gro…huga!
    7 points
  30. Jag har lånat ihop lite mer grejer till mitt kontorssystem som jag testar. Just nu har jag inget riaa-steg så det får bli streamat från Advancen direkt till Gryphon Essence utan den inbyggda Dacen (har ingen digitalkabel). Kablage är mina egna Nordost Tyr 2 ström, signal och högtalarekabel, samt lånad V2 och V1 XLR signal. Jag gillar klangen från Wilson Duette. Absorbenttavlan skall flyttas när jag hittat rätt placering. Gryphon Essence är verkligen overkill men låter otroligt fritt och vackert. Ett bra system kommer underlätta logistiken när man vill testa olika saker.
    7 points
  31. Bebop

    Från Bebops hifi-horisont

    Det börjar bli vardag snart igen. SME’n har ”satt sig” och jag tycker att jag fått till det riktigt bra. Så bra att jag tog tag i inspirationen från @AlfaGTV och provkörde Ortofons 2m Black. Det är en mm som har en naken infattad shibataslipad nål (r/R 6/50 µm) på ett nålarmsrör i aluminium. Den nyare LVB har samma slipning men på ett rodium nålarmsrör. Det är f ö samma nål och nålarmsrör som satt på Ortofons MC-modell Jubilee en gång. Hur lät detta då? Min första reflektion var om det var så stor skillnad men efter ett tag så blir jag klar över att så är det. Rytm, driv och bas är mycket, mycket bra och jag saknar inget där. Lite högre upp, kanske inte riktigt samma finess, eller? Jag spelade några album och sedan tillbaka igen… Jo, det är skillnad. Inte att PW på något sätt ”slår” 2m Black i driv, bas och rytm. Men det är något med värme, klangkropp i t ex saxofoner och stråkar. Även de där små mikrodetaljerna som skapar klangfärgen. Inte minst i stora orkesterverk. Men det handlar inte om hästlängder. Just dessa detaljer tillskrivs de förbättringar som Blacks efterföljare, LVB fått. Jag blir lite nyfiken på den. Det skulle vara kul att testa den. Om det bara handlar om att spela t ex gamla Blue Note, Impulse! och Riverside skulle jag kunna leva med 2m Black alla dar i veckan. Det är också kul med en tonarm där man kan byta skal med olika pickuper istället för fipplandet med Simon Yorkes knepiga montage. Har man väl fått till det på den så tar de emot att byta. Det går naturligtvis men det är rätt så ”mekkigt”. Den enda nackdelen är att skalet spänns fast med en skruv och den kan man bli av med när man som jag springer mellan nedanvåningen och ovanplan där jag har min andra spelare med SME-arm (M2). Och det är precis vad jag lyckades med. Å andra sidan har väl @Daniel en hel byrålåda med reservskruvar… Edit: Skruven återfunnen… hamnade i ett skivkonvolut…
    7 points
  32. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Oj, det blir inte helt enkelt och lite generaliserande. Men för att ge ett exempel så är den här tystnaden som de massigare spelarna erbjuder något som jag tror påverkar min uppfattning mest. Alltså tystnaden när man sänker ned nålen i spåret på en trevlig pressning och musiken bara uppstår, som ur tomma intet. Rega med sin betydligt enklare pickup och nål förmår inte "sålla agnarna från vetet" på samma sätt och verkets begränsade rotationsstabilitet bidrar säkert till den mindre tydliga ljudbild som målas upp. Men, likväl som jag kan digga med i musiken i bilradion under resa så kan man njuta av Regans återgivning. Den är (troligen) något bandbredssbegränsad när det gäller frekvensextremerna också, iaf får inte jag intrycket av att basen är lika klippfast och stum som på Viella/Bardo och i något mindre mån Kuzma/Clearaudio. Även mellanregister och diskant får en annan transparens med de kostsammare spelarna även om jag lägger ansvaret i första hand på puppan där. Jag misstänker att den (Rega) erbjuder en lätt förstärkning av de rytmdrivande frekvenserna lite högre upp i registren, säg 2-400hz som ger ett skönt gung i återgivningen och smickrar rytmisk musik. Om det här låter som hård kritik så är det i grund och botten rejält beröm att man man kan både njuta av och på lika villkor jämföra med spelare som kostar mellan 5 och 20 ggr mer. Och den har givetvis fördelar också som att den är oerhört lätt att installera och få massor med musik ur för den som inte har 20 års erfarenhet av skivspelarinställning. Man kan till och med tycka att den är snygg som en inredningsdetalj om man gillar sånt.
    6 points
  33. Lördag igen, veckorna rör sig fort mot semester. Hade planerat att åka iväg och tälta med ett par vänner vid en sjö i närheten av där vi bor men minsta sonen fick ögoninflamation och 39 graders feber så de fick ställas in Börjar röra på sig med en kommande uppgradering som kan bli av inom de kommande veckorna tror iofs. inte de är så överraskande vad det är men en pryl ska få åka till sydligare breddgrader för en "make-over" När jag satt och läste på forumet i veckan så tänkte jag lite för mig själv att man är ju egentligen en rätt tråkig medlem.....ingen vinyl, ingen R2R, inga rör att "rulla" lyssnar bara på digitalt dessutom via streaming och ovanpå allt så har man ett klass D slutsteg Jaja de är ju jag som ska lyssna på mitt system så jag kan leva med att vara lite "tråkig" och efter morgonens första kopp och lyssning på detta album så känner jag mig nöjd med mina val.
    6 points
  34. Jag har provat flera tekniker. Men efter ett längre samtal med Helmut så har jag blandat hans teknik med min egen, vilket kräver en inspelning med en centrerad röst och en med mycket rumsinformation. Ett klassik stycke där man tydligt hör rummet och instrumentens utklingningar. Röstens siblianter ska vara symmetriskt formade, dvs klinga ut jämt och inte dra åt antingen vänster eller höger. Om siblianten upplevs klinga ut åt ett håll så får man justera antiskating. I det andra fallet ska rummet upplevas symmetriskt, alltså ha lika mycket rymd och luft åt vänster som åt höger. Om rummer skevar får man justera. Rösten är enklare att höra i vissa system och rummet i andra. Eftersom skatingkraften påverkas av hur hög friktionen är i spåret så påverkas detta av nålslipning, VTA, azimuth och nåltryck, samt av hur kraftigt modulerat spåret är. Därför är lyssningstester bättre en enkla mekaniska tekniker.
    6 points
  35. Är det bara jag som firar i år... Önskar er alla en riktigt fin midsommar och framförallt en skön semester när den väl faller in. Ni som har "semester på heltid" får väl också en hälsning även fast ni inte riktigt räknas... jag är inte ett dugg avundsjuk om ni nu skulle tro något annat 🙄
    6 points
  36. Här är ett axplock av min skörd från Berlin. Jag gillade särskilt jazztolkningarna av Radiohead. Glad midsommar!
    6 points
  37. Ketchupeffekten har slagit till! Nu är paket 2 oxå aviserad som klar och ska skickas så fort de hinner vilket betyder att jag förmodligen inte är hemma då☹️ Men innehållet i paket 1 hinner ju å andra sidan få några timmars speltid vilket är positivt. Det blir ju svårt att lyssna på de ev skillnader som de två prylarna gör för örat om man stoppar in båda samtidigt. Det blir till att klura lite på hur jag ska ta mig an detta STORA projekt😉 Men kul att det äntligen är på G😎 /byZan
    6 points
  38. Berlin har en bra vinylscen. Har besökt 4 butiker och utökad min Chet Baker samling med 7 skivor! Spacehalle” och the Record Store Berlin var mycket bra.
    6 points
  39. conan

    Musik man råkat köpa!?

    Nu har det hänt ... råkade lägga bud på en bunt LP med 80-talsmusik. Oklart vad som hände. Kanske tryckte fel. Det följde med några hundra singlar också .. Vad gör jag nu?
    6 points
  40. Tänk om Gryphon och Aavik skulle få en baby tillsammans... det är nämligen precis vad de verkar ha fått då Gryphons grundare och designer Flemming Rasmussen ju sedan en tid tillbaka jobbar tillsammans med Michael Börresen på Aavik och deras paraplyorganisation Audio Group Denmark. Nu börjar det synas lite tycker jag. En ren Class A historia och lite av ett monster. Bild lånad från Mono and Stereo Bild lånad från Stereophile
    6 points
  41. Bebop

    Har jag hamnat fel, tro?

    Välkommen till forumet @gsson … Här finns mycket erfarenhet, kunskap och upplevelser av musik och hifi som vi förmedlar och delar med oss av. Här finns experter som kan ta dig med på elektronik- och konstruktionsnivå, om mekanisk och akustisk påverkan, handlare som du kan vända dig till. Men framför allt har vi mängder av användare som har gjort eller är mitt i sin hifiresa där vi delar med oss av våra erfarenheter utan att bråka om rätt eller fel. Vi har en ålderstruktur från ca 20 år till 70+ i en brokig skara av allt från knegare, hantverkare, företagare, naturvetare till humanister som trivs tillsammans och älskar det vi håller på med. Vi ser fram emot dina inlägg och jag hoppas du känner att du har hamnat rätt. //
    6 points
  42. Då har jag haft några spännande dagar/veckor med Gryphon Essence paret drivandes Wilson Duette Mk1 på kontoret. Ljudmässigt är det bästa jag hört i förstärkarväg. Jag är ju som ni säkert noterat ingen skribent, men jag brukar bli kär i produkter där inget skaver och inget fattas. Det viktigaste är att inget får skava och ibland tar det ett tag innan en produkts svaghet uppenbarar sig och då går det inte att fokusera förbi det. Just detta är själva kärnan i Audiophilia Nevorusa för mig. När det gäller Gryphon Essence så har jag ingenting att klaga på: vacker ton, otrolig upplösning, kontroll hela vägen upp och ned. Dynamiskt är den "på" och engagerar och släpper musiken fri. Den känns helt komplett och fantastiskt välbyggd. 50W räcker hela vägen som jag använde den. Men...det går knappt att jobba när den spelar för man sugs in även på låg nivå. Den har "magi" som gör att musiken berör - direkt och snabbt - vilket gör att det blir svårt att koncentrera sig på annat då man vill njuta av musiken. Dessutom tar det mycket plats och kräver fler (dyra) kablar och genererar en hel del värme. Min uppfattning är att det låter bra i Eco-läge men magin kommer i klass A. Inte optimalt för kontoret med andra ord. När tiden kommer att byta ut Linn-systemet vet jag var jag skall titta efter förstärkare! Jag kommer som nästa steg utvärdera Ypsilon Phaethon mot Gryphon Diabolo... (tack till Stylus och Perfect Sense).
    6 points
  43. Hehe, man blir ibland ganska snabbt påmind om varför man inte orkar sälja saker på begagnatmarknaden... Jag fick lite svar på min annons igår kväll, nu var iofs alla dessa meddelanden från en och samma person, en riktig så kallad expert som förmodligen hade lite för mycket tid över till att hjälpa stackars audiofiler i nöd. Ändå lite komiskt att han bemödar sig med att berätta hur jag borde göra för att få bästa ljud hemma hos mig kan jag tycka. Han missade också att jag inte bara vill behålla dessa fötter själv utan även köpa fler, inte lura någon, men men det är inte alltid så lätt. Det är ju ändå bara ormolja allting vi håller på med. Jag förväntar mig verkligen inte att "normala människor" ska förstå vad vi håller på med när det kommer till vår hobby, men det är trist att folk känner att de behöver ägna så mycket tid och kraft på vad andra håller på med. Håhåjaja....
    6 points
  44. Vantage Live - det aktiva mästerverket Jag har följt utvecklingen av Vantage Live sen den först hamnade på skissbordet för några år sedan. Det har varit en minst sagt intressant resa. Från början arbetade YG med en stor tillverkare av streamers och DAC'ar, och resultatet blev efter något år ganska bra, man hade lite problem med värmeutvecklingen i ett slutet kabinett och ljudkvaliteten var som sagt ok, men ok är inte riktigt ok för YG. Så efter intåget av den nya chefsutvecklaren Matthew väcktes helt nya idéer. Och han teamade upp med en annan genialisk eldsjäl, – chefsutvecklaren på Bel Canto. Det visade sig nämligen att båda har haft en dröm att producera en fullt aktiv högtalare, i den absolut högsta nivån, med alla moderna funktioner i ett användarvänligt paket. Så det slog bokstavligen gnistor om dem. Så ganska fort var Vantage Live helt rekonstruerad. Det blev en extern kontrollenhet som ansluts med fiberoptik till högtalarnas förstärkarmoduler och helt nya moduler i botten av högtalaren. 700w per element och ett riktigt vasst riaa-steg samt att den kan hantera de flesta kommersiella digitala format, det är ju trots allt en life-style produkt. 😉 Jag var försiktigt positiv när vi satte oss ner för att lyssna. Det är ju trots allt en klass D förstärkare, och det är ju life-style, så inget för mig. Jo, visst. Jag blev inte bara överraskad, utan nästan chockad över hur otroligt fint det lät. Tonalitet, rymd, värme, djup, lager på lager, flyt, rapphet och en flödande musikalitet med en helvetisk botten. Det gick inte att höra att det var klass D, eller att det var digitalt. Det lät bara otroligt bra och självklart naturligt. Hade jag varken jobbat med hifi, eller gillat mina lådor, så hade jag kunnat leva med detta varje dag och bara njuta av musiken. Så för mig var detta årets överraskning. Jag är fortfarande smått chockad när jag tänker på det.
    6 points
  45. ...och här kommer em teatralisk brygga till nästa tillverkare. No loss of energy and musicality. Den filosofin stämmer till 100% på två tillverkare vi har haft förmånen att lära känna genom åren. Ovan nämnda Nordost och YG Acoustics. Detta stämmer givetvis på fler tillverkare i världen, i vårt stall tänker jag närmast på Brinkmann och Lyra. Men jag vill mena att både YG och Nordost har gjort detta till en utpräglad filosofi. Och varför är detta viktigt? I ödmjukhetens namn måste jag nog säga att det inte är så viktigt för alla musikälskare. Är det något jag har lärt mig genom åren är att det finns lika många audiofiltyper som det finns knäckebrödstillverkare i Dalarna. Det måste helt enkelt finnas något som passar alla. Men för mig är den här filosofin otroligt viktig för att jag ska ryckas med in i musikskaparens värld. Om det finns för mycket bromsverkan i systemet blir det tråkigt och livlöst, visst kan det finnas en fin tonalitet och alla andra hifi-parametrar kan vara på plats, men närvaron och spelglädjen kan saknas. Senast när jag var på Berwaldhallen och lyssnade på Maxim Emelyanychev dirigera Rachmaninovs andra pianokonsert med Lucas Debargue vid flygeln och Elgars Enigmavariationer så blev jag återigen påmind hur mycket energi, attack och fart det finns i ett liveframförande. Det är helt sagolikt härligt och gåshuden går inte att hejda. Ett high-end system kan bara inte ha för mycket av detta, alla delar i reproduktionskedjan är på något vis energi och informationstjuvar. Så fram med mer energi och fart, det är så det låter på riktigt. YG Acoustics Hjärtat i YG's alla produkter är mjukvaran som används för att konstruera delningsfiltren. En ide som grundaren Yoav kom på när han jobbade med digital signalspaning i den Israeliska armén. Det är grunden till att YG låter så öppet, snabbt och musikalisk korrekt som de gör. Inga tunga basslöjor som döljer det känsliga mellanregistret och ingen tung gump som får basisten att verka trött. Utan en frekvens- och amplitudkorrekt återgivning som helt klart inte är något som alla gillar. Men får oss som gör det är det alldeles fantastiskt kul att lyssna på och de har förmågan att, precis som Nordost, öppna upp och gör ens musiksamling större och mer intressant. Man skyller inte längre på dåliga inspelningar, man förstår hur det tänkte under produktionen. 2017 sålde Yoav sina andelar i YG, vilket öppnade upp för att locka till sig ett ännu större geni, Dr. Matthew Webster, en astrofysiker från Cambridge i England som har hifi-världens häftigaste utvecklingsresurser till förfogande. De senaste åren har Matthew och utvecklingsteamet på YG arbetat intensivt med att lansera 2 stora nyheter. En helt ny högtalarserie kallad Peaks, jo det tillverkas i Colorado och de har en nära relation till deras magnifika berg. Och en helt aktiv serie kallad Live. YG Acoustics Peaks Series Först ut på scenen var den nya stora stativaren Tor. Och trots det enorma rummet spelade Tor ut och fyllde rummet med en enormt stor ljudscen. Det fanns otroligt mycket bas för att vara en stativhögtalare och all den energi, spelglädje och realism som Referens-Serien är känd för. Vi lyssande länge och Tor lyckades imponera oavsett musikval, som när man kommer från Colorado kan vara lite annorlunda än det vi lyssnar på här hemma. De lyckade också dräpa på med några riktiga plågor från Chris Jones bland annat. Men med tanke på hur det lät var allt förlåtet. Tor är något mycket mycket speciellt.
    6 points
  46. Medans världen blivit tokig, bensinpriserna skenar och rör till råga på allt blivit solid state så fick jag hem en ny laddning äkta vara med 6F8G rör. Bäst att bunkra lite inför svårare tider och kan man egentligen ha för många sådana här? Kanske, kanske inte.... RCA 6F8G har snabbt blivit en favorit hos mig (väldigt hög WOW faktor!), jag funderar dock lite kring Tung-Sol märkningen (som också saknar originalkartonger) för de ser exakt likadana ut från vad jag kan se av insidan (det här med re-branding kan man ju få gråa hår av), jag får kolla dem lite mer noggrant och inte minst lyssna på dem imorgon, men oavsett så blir det nog väldigt bra. Dessa rör kommer från ett bekant namn för de flesta som kollar Hifitorget regelbundet i form av Erik Andersson som är väldigt aktiv och säljer av sin gamla rörsamling. Här ses han sittandes framför ett gäng kartonger för några år sedan. Ordning o reda får man ändå säga, tänk om jag kunde ha lika fin ordning på mina lätträknade kartonger. Tack för snabb och trevlig affär Erik!
    6 points
  47. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    ja, i 15 minuter varannan timme ja... Jag kanske ska passa på att gå med Rozzo en sväng medan solen faktiskt skiner!
    6 points
  48. Och nu är hyllan på plats. Det blev lite ommöblering som jag tycker passar lite bättre där min Simon Yorke tar plats i vänstra ringhörnan och SME 12A i högra ringhörnan. Det nya hyllplanet blev utmärkt. Det förväntas väl att jag nu skall skriva om hur svärtan och upplösningen förändrades till det bättre. Det avstår jag ifrån och konstaterar bara att det låter alldeles förnämligt. Jag har fortsatt och trixat med VTA/SRA för att hitta optimal inställning. Jag tror jag är ganska nära nu, kanske t o m vad som är möjligt i min rigg. SRA med Ortofon Winfeld med VTF på 2,4 g blir inte optimalt med parallell arm. Den måste upp lite mer. När den är parallell hamnar SRA hos mig under 90 grader och det är inte optimalt. Jag har trixat både både med VTF och VTA/SRA och nu låter det förbannat bra i min bok. SME kan nu mäta sig med min Simon Yorke. Båda spelarna är lika bra men lite annorlunda. Med då skall man beakta att det sitter olika pickuper; Koetsu visavi Ortofon, Heimdal-phonokablar till SME och Cardas till Simon Yorke. Koetsun förstärks via MC rörlinjesteg i VTL. Ortofon går via Ortofons SUT och sedan in i VTLs MM-steg. Så vad gör vad? Det jag gillar hos SME är armen som man har bättre inställningsmöjligheter på och mer kontroll på vad jag gör. Inte så bra som med Kuzmas armar men betydligt bättre än med Simon Yorke. Men för övrigt handlar det mer om känslor. Båda spelarna låter bra och jag tunar dem lite olika med pickupval. Så här ser stacken ut nu...
    6 points
  49. Lite fina begagnatfynd idag 😋 Behövde ett bra underlag till vinylsvarven och den linjära nätdelen med dubbla utgångar ersätter 2 andra. Den lilla iFi Dac fortsätter imponera. Har testat hörlursutgången oxå med gott resultat!
    5 points
  50. Det är bra och förståligt att tillverkare erbjuder "rengörningsvätskor" för att säkerställa resultat. Samtidigt skapar okunskap kring kemin involverad utrymme för superprodukter av standardprodukter som finns allmänt på marknaden från t ex Bona, Kährs och Tarkett för anjonisk rengöring av pvc, lackade ytor, folier/laminat mm (finns många fler tillverkare) som ofta kommer från en och samma kemikalietillverkare. Trixet är bara att blanda snålt för att inte få för mycket skum. Det behövs väldigt små mängder (beroende på koncentration) typ 1-1,5 kapsyl till 10 liter vatten. 1 liter outspädd flaska kostar ca 125:- och kan försörja ett helt kvarters skivtvättar en livstid. Precis som sägs i texten från Degritter skall man använda "anionic surfactants" eller på svenska anjoniska ytaktiva ämnen. Ett annat ord för dessa är "tensider". När dessa ytaktiva ämnen löses i vatten bildas negativt laddade partiklar, dvs anjoner. Dessa är den aktiva tvättkomponenten som hindrar vattnet att dra ihop sig till vattendroppar och som därmed tränger ner i "skiten" genom att minska ytspänningen. Den negativa laddningen får skräpet att lyfta från ytan, se illustration. Sulfater, sulfonater och glukonater är exempel på anjoniska ytaktiva ämnen. Det här är inga "hokus-pokus-produkter" som kräver hifi-stämpel. Det påstår heller inte Degritter, vilket hedrar dem. Något som kan ha betydelse är kvaliteten på vattnet. Destillerat vatten är inte alltid destillerat s a s. Det finns olika namn som ibland påstås vara samma sak typ batterivatten. Säkrast, tycker jag, är att använda Apotekets men det finns säkert även på annat håll.
    5 points
×
×
  • Create New...