Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2021-12-25 in all areas

  1. Jag får säga att storleken till trots så gjorde de sig otroligt bra i rummet visuellt. Visst, de är stora men upplevs ändå slanka. Mycket tack vare både färgval och formspråk. Otroligt fina och ett makalöst hantverk i dessa högtalare
    25 points
  2. Visst går det att snacka om HiFi och det är kul. Men allt handlar om hur det låter tycker jag, så därför blev det en heldag för att åk runt och samla ihop några olika streaminglösningar. Jag vill får reda på hur det skiljer sig åt och hur det kan låta när vi kommer upp en bit på streaming-stegen. Är det något jag gillar eller inte? Det kommer nog den närmaste veckan att avgöra. Jag går in i detta med inställning som @ishoot var inne på. Så tänker jag också. Vi kommer att ha 4 streaminglösningar med lite olika nätverkswitchar. Nätverkswitch: 1- English Electric - 8Switch 2- Nätverkswitch SOtM-Audio sNH-10G och SOtM-Audio sPS-500 PSU 3- Innuos - PhoenixNET - Nätverkswitch Streaminglösningar: 1- Bluesound Node. 2- Innous Statement 3- dCS Bartók 4- Auralic Aries G2.1 Streamer + Auralic Sirius G2.1 UP-Sampler Vi tänkte blanda och ge lite för att se vad olika prylar gör. Börjar i morgon. Nu står de och värmer upp. Det behövs visst, säger alla vi talat med. Lite bilder för att komma i stämning... l Innous Statement landar här i morgon.
    22 points
  3. MSB DACen har i dag åkt från Akkelis till dr. Leif för en uppdatering. Efter lite ytterligare krångel och mycket längre tid än väntat med själva uppdateringen (pga datorstrul) så blev det till slut en uppdatering på själva USB ingången. Det var intressant att inte ens Innous eller MSB själva riktigt förstod vad som gjorde att det strulade från början. Tillbaka till Akkelis för att se om det funkade på Innous. När det väl kom igång med paddor och internet så funkade det som det skall. Hurra! Tack för mycket god service av Marten och Akkelis. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Så nu blir det dags att boka en dag för att prova Innous Statement... Då får vi se om datorgudarna är med oss. Jag kommer göra ett offer inför detta besök för att visa min vördnad inför datorguden, som jag tror heter Steven? Därför kommer jag att offra en dator. Jag tänkte backa över en gammal PC Compaq laptop från 2003 med bilen samtidigt som den spelar Computerworld av Kraftverk via bluetooth till bilens stereo. Tanken är att backa och köra fram igen, om det behövs, tills det slutar att spela. Men jag gissar att det kommer gå rysligt fort. Kvarlevorna kommer jag sedan signera Apexorca, döpa till "No Big Deal" och skänka till MOMA i New York. Det måste ju ändå blidka Steven och underlätta för testet tänker jag.
    19 points
  4. Peo

    Peo's prylar

    Jag antydde lite löst att jag kanske skulle återvända om/när det blir myggfritt, men det kommer nog inte att bli så. Oavsett vilket, så har det blivit lite av en tradition att jag börjar det nya året med en resumé av det föregående och jag gör så även i år. Musik & Hifi-intresset är fortfarande på topp, nyfikenheten har inte sinat och mina experiment/tester pågår med oförändrad kraft, det är egentligen bara min motivation att engagera mig publikt som har sinat. Det är fortfarande en övervägande majoritet av musiken som kommer från vinyl. Lite onödig, men ändå rolig statistik. Under 2021: snurrade skivspelaren i 474,2 timmar (och jag stänger t.o.m. av den vid sid/skivbyte). har det tvättats 242 skivor med Degritter'n och antalet stiger snabbt. Jag är fortfarande extremt nöjd med den. förbrukade anläggningen 2218 kWh. var den högsta förbrukade (aktiva) effekten under spelning 2887 W (medelvärdet under 10 sekunder) var den högsta registrerade strömförbrukningen 18,8 A fluktuerade nätspänningen mellan 217,22 - 241,89 V och frekvensen mellan 48,88 - 50,91 Hz (medelvärdet under 10 sekunder) har THD varierat mellan 0,9 - 2,2% (medel 1,3%) och består nästan bara av 3:e och 5:e överton. Jag har helt sluppit förekomsten av 4:e överton och den 6:e ligger mer eller mindre konstant på 0,1 %. Jag vill passa på att tacka @Amatören för att han fick mig att inse det absurda i att ägna så mycket av min fritid på ett forum istället för att att umgås med familjen, med mina vänner, lyssna på musik eller att fördjupa mig i några av mina övriga intressen. Att skriva, fixa med bilder, rita illustrationer mm. för att sedan försöka koka ihop dessa ingredienser till en smaklig och förhoppningsvis lättuggad anrättning är kanske enkelt för många, men så är det inte för mig. Det tar mig ganska mycket tid i anspråk, formuleringar ska vägas, bilder ska vara illustrativa, data ska verifieras plus att de ska presenteras på ett begripligt sätt och inte minst ska anrättningen kryddas pedagogiskt på ett vis som gör att den passar de flesta runt bordet. Jag vill också be om alla ursäkt för att jag "mulnade" till tidigare, men jag köper verkligen inte när någon klampar in och spottar i min gryta. Mina nerlagda timmar var bevisligen ingenting värda och min motivation att bedriva soppkök (utfodra andra utan egen vinning) försvann snabbare än en löning. Det spelar ingen roll att personen i fråga hävdar att det är humor (sarkasm, ironi och förlöjligande av andra är INTE humor enligt mig), gränsen för vad jag accepterar passerades och oavsett antalet emoji's på slutet visar det ändå på en attityd som jag verkligen föraktar. Jag har därför valt att lägga ner mina aktiviteter här tillsvidare. Jag har ju faktiskt inget att förlora på det, snarare tvärtom. Med facit i hand har det (tack vare detta) blivit åtskilligt fler timmar till förfogande, tid som jag annars hade lagt på forumet. Jag har tagit upp och slutfört några avsomnade projekt, startat några nya och planerar för ytterligare några spännande utmaningar inför framtiden. Jag lider definitivt ingen brist på andra saker att engagera mig i. Och nu till ämnet HiFi: Det har testats några olika hifi-objekt under hösten/vintern, en s.k. Power Conditioner med inbyggd DC-blocker, en Power-regenerator, en integrerad förstärkare i tungviktsklass (med inbyggd riaa och DAC), ett RIAA-steg i toppsegmentet (åtminstone prismässigt), ett exklusivt rörbaserat försteg, några betydligt modernare DAC:ar än min gamla Wadia, en hypad streamer/DAC som kostar >100 ggr mer än min befintliga Raspberry Pi och även några svindyra strömkablar (av ett tidigare otestat fabrikat). Jag vill tacka all berörda för lånen, ingen nämnd och ingen glömd, men eftersom inget av ovanstående objekt gjorde så stort avtryck att det föranledde ett byte (eller ens en fundering på det), så låter jag bli att kommentera och namnge dem. Det var nog allt. Jag avslutar med en liten glimt av framtiden. Pensionen närmar sig snabbt (bara några månader kvar) och därmed får jag förhoppningsvis ytterligare några fler timmar per dag för fria aktiviteter. Det är få saker i livet som jag har längtat så mycket till, som att slippa gå till jobbet. Jag vantrivs absolut inte med mina arbetsuppgifter eller mina arbetskamrater, jag är bara så förbannat trött på det. Jag har ju annat och framför allt betydligt roligare saker att göra än att jobba. Nu får nästa generation ta över. Planerna är att använda den extra tiden till att försöka lära mig så mycket som möjligt av de saker som jag aldrig har hunnit sätta tänderna i tidigare och då gäller det att sätta fart innan hjärnan förtvinar. Jag tycker mig nämligen se ganska tydliga tendenser på att man blir allt mer inskränkt i sitt tänkande med åren och att skygglapparna dras åt mer och mer för var år som går och jag känner många människor som tidigare hade ett klart, fritt och öppet sinne men som har blivit rejält trångsinta på gamla dar och de lägger betydligt mer tid/energi på att (med en terrier's envishet) försvara sina gamla invanda värderingar, än att öppna nya dörrar. Om det är bristande nyfikenhet (d.v.s. ointresse), bekvämlighet (man slipper ju tänka) eller något medicinskt, det vet jag inte, men jag hoppas innerligt att jag inte smittas av det än på många år. Blotta tanken på det tillståndet skrämmer mig. Tack för ordet. Ha nu ett gott liv, det tänker jag försöka ha. /PEO
    18 points
  5. Jag skrev i en tråd för 3 år sedan att "Jag blir nog sist ut med streaming". Det kan nog vara ganska riktigt. Det märks inte minst i denna tråd med alla som har erfarenheter och goda råd och kunskaper att dela med sig av till mig. Tack för det. Lita bakvänt kanske, men min första lite bättre produkt till min streaming har landat i dag från Innuos via Akkelis. Inga leveransproblem där inte. Innuos PhoenixNET i djupt svart utförande. Den skall spelas in nu. Bara att streama musik hela dygnet. Från min horisont, som nybliven "något bättre än okunnig" på streaming, ser jag switchen som en av de central delarna i streamingen. Utan den kan de andra produkterna i kedjan inte prestera vad de kan. Tack för lånet av den jag lånat av Björn W så länge och all support så här långt. Fullständigt makalös service och hjälp.
    16 points
  6. Tänkte börja ge lite första intryck. Jag har bara lyssnat på Statement och PhoenixNet och inte bytt annat än en gång till min Bluesound. Jämförelser kommer senare. Det märktes tydligt att Statament liksom de mesta av High-End prylar behöver bli varma. Det lät bra från start, men efter några timmar spreds ett lugn i återgivningen. Det är en mycket behaglig återgivning, som är in min smak. dCS streamer + DAC var mer digital i sitt ljud och ljusare. Även Auralic var på samma spår. Inte romantisk på det viset Innous är. Det är en tydlig skillnad. Jag har ju spelat ett antal spår extremt mycket senaste månaderna. Jag vet exakt detaljer och hur de kan presenteras i olika uppställningar. De är i grunden mycket bra inspelningar både moderna och äldre. Jag har valt dem bla därför att jag vet att digitalteknikens brister kommer fram i dessa spår samt att jag gillar musiken. Dessa brister märks mest i mellanregister och uppåt. Det är några spår där jag fokuserar på röster för att se hur de presenteras i ljudbilden och hur den digitala frasiga hårdheten ter sig. Med Innous blir jag lugn. Det är ingen störande frasighet och det presenteras stort och lugn med värme utan att missa små detaljer. Röster blir naturliga och väl utmejslade i ljudbilden. Det är bra dynamik. Hårda anslag är snabba och tydliga men samtidigt mjuka och fina vilket jag tycker är ovanligt med digitala källor. Mycket luft i ljudet. Microdeltaljer i svaga partier får plats och presenteras på ett musikaliskt relevant sätt vilket bidrager till det luftiga intrycket. Ibland lyfts sådant fram i högupplösta, klara, friska, digitala system så att det låter artificiellt. Imponator effekt, men inte musikaliskt i min mening. Detta gör Innous klart bättre. Testade några spår med återkommande djup bas och det är ett mycket bra grepp i texturen och i botten. Ljudbilden fyller mer runt framför och bakom högtalarna. Således blir ljudbilden större än på de streamers jag testat. Det är svårt att säga vad som är analogt ljud, men detta är åt det hållet. OM man vet vad en bra Klass A förstärkare kan göra med kraft, värme och luft i återgivningen så skulle jag säga att det blev mer Klass A-ljud med Statement. Det är faktiskt egenskaper i återgivningen som får bort en hel del av det jag inte uppskattar så mycket med ljud från digitala källor. Det gör att jag gillar detta. Det är utan tvekan det bästa streamade ljud jag hört och det är ett kliv upp från det övriga produkter jag testat så här långt. Det ju också en prisskillnad som är stor, men det är bra att investeringen gör något för återgivningen. Nivån på återgivningen är långt inne på det jag kallar High-End med statement. Det är värt att påpeka en sak igen. Jag har inte gjort direkta jämförelser produkter emellan ännu utan bara konstaterar hur jag tycker det låter när jag streamar via Innous Statement, PhoenixNET och med bra kablage. De streamers jag hört tidigare är upplösta klara och friska och låter bra, men med tydligare digitala artefakter enligt min mening. Dessa egenskaperna är bättre med Statement. Således är den mer som de analoga signalkällorna brukar bete sig och det passar mig eftersom det är mer åt mitt ljudideal. En sak jag märker är ju att min MSB DAC fortfarande är riktigt bra. Enligt mitt tycke håller den en nivå som är hög i det digitala mediet och den analoga känsla den har som jag valde den för en gång i tiden kommer väl till pass nu. Detta test vänder på en hel del stenar för mig och olika tankar dyker upp vad som spelar roll i mitt system. Om jag funderade på vad en ny DAC kan göra i mitt system inledningsvis så tror jag nog den jag har sköter sig så bra den behöver. Men det kan vi få se om jag ställer den öga mot öga med en ny MSB DAC om några veckor. Det är intressant med relationen mellan äldre och nya produkter för att avgöra hur utvecklingen tar sig framåt. Jag gissar att den fortfarande går framåt i det digitala mediet och ffa vad gäller streaming, men i övriga delar av vår hobby händer inga revolutioner. Det har kanske planat ut på DAC sidan sedan ett tag. Ett stort kliv framåt togs ju runt 2010 och ett antal år efter det. Det är dagens spaning från mig. Sammanfattar jag ljudet från Innuos och skall lyfta fram det jag tycker är viktigast så blir det Klass A-karaktären, mjukheten, luften och storleken på presentationen.
    16 points
  7. Det kan vara dags att lägga in en post om musik och prylar hos mig. Kanske inte blir så ofta uppdaterat, men ska försöka svara på frågor om det dyker upp. Här är en vy i alla fall. Det är en Project 9.1 i det vita skåpet. Annars är det inte så mycket mer än Marantz 7001, Quad II med ESL 57 samt två REL Stadium III. Supra högtalarkablar och egentillverkat lågnivåkablage. Börjar bli alltmer underhåll på grejorna men det har gått att fixa dem vartefter de går sönder.
    15 points
  8. Har nu lånat en MSB Discrete DAC... MSB's "enkla" DAC... dock pimpar jag den en del.. ... med 2 externa nätdelar av Klarsund/Marten/Leif. En nätdel till digitaldelen och en till analogdelen om jag förstod det rätt. Dessa matas med Nordost Valhalla. Dessutom har jag med en liten burk som heter MSB Pro USB som galvaniskt avskiljer USB signalen från källan när man streamar. Verkar ju i alla fall som en mkt bra ide. MSB menar att det ÄR bra. Har också med en modul med 2st I2S Pro-ingångar så jag kan köra min drive. Riktigt cool modul att montera. Stabil, tung och med härlig passform in i chassit och med en låsmekanism som är gedigen och bra känsla att hantera. Lätt som en plätt. Lossar en ledig modul till höger på baksidan. I2S pro passar som hand i handske. De nya MSB DACarna har fått en kvalitetskänsla som är snäppet högre än den jag har. Mycket bättre display dessutom. Kockorna skall bli varma så utförligt test kommer om några dagar men spelar så klart på i dag också från min MSB drive. Lite album på CD. Låter jättebra genast!!! Frågan är om det är samma nivå jättebra som min gamal MSB DAC ? Annan nivå? Eller bara annorlunda? Det skall jag försöka avgöra på torsdag. Samma geometri så de passar i de smarta "hålen" i varandra. Rätt mycket digitalprodukter tampas om platsen nu... Fler kommer på fredag... Man skulle nästa tro att jag bytt sida... Nej, jag vidhåller att det är roligare att lyssna från analoga källor, men nog är digitaltekniken på väg framåt på ett mycket bra sätt. I mitt system är mina analoga källor en nivå upp i hur det griper tag i mig, hur det involverar lyssnaren/mig och gör musiken mer musikalisk rättvisa tycker jag. Men lite inspirerad blir jag på denna resa. Vad blir det? Inget nytt. Bra ny Streamer. Bättre ny DAC? Ny DAC och Streamer... vilka märken och vilken nivå i så fall? Ja det kommer visa sig. Men MSB ger jag inte upp, de klickar jag med extra mycket varje gång jag hör dem. De har mitt sound. Just nu samlar jag in upplevelserna först och får försöka värdera dem senare. Kul övning är det.
    15 points
  9. Josaa

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Helt magiskt norrsken igår kväll! Största jag sett tror jag och jag har ändå bott i Luleå och Umeå. Undrar om stereon påverkas av urladdningarna?
    15 points
  10. Bebop

    Jakten på sound stage

    Först några bilder för att illustrera. Så här såg det ut innan akustikfixet kom på plats så blir det lättare att tolka skissen nedan. Längst ner i skivspelar stapeln sitter en svart box som är en parametrisk equilizer som jag skrev om innan. Den var svindyr och skall vara mycket bra. Den var bra på att plocka ner basen men den plockade också ner ljudbilden. Det finns säkert situationer där den funkar utmärkt men inte hos mig. Här har jag ritat in alla mått i rummet: Om jag börjar nerifrån i bild (obs, inte i absolut skala): 1,6 meter från högtalarbaffeln till väggen bakom 2,0 meter mellan högtalarnas mittplacerade diskantelement 3,5 m rumsbredd utan akustikfixet 3,0 m bredd efter utplacering av akustikfix (drygt 40 cm mindre överst där V4:orna ligger som skjuter in lite i rummet 3,0 m från högtalarnas plan dragen mellan bafflarnas mittpunkt till lyssningsposition 1 (LP 1) mätt vid öronens placering 2,6 m från LP 1 till LP2 7,7 m är rummets totala djup Mitt emellan högtalarplanet, ungefär där pilarna som visar rumsbredden har jag satt upp Golden Horn i taket för bättre spridning av takreflexer. LP 1 ger en annan lyssningsupplevelse än LP 2; lite mer intimitet som jag tycker gör sig bra i mindre sättningar typ jazztrio och stråkkvartetter med mer exakt ljudbild. LP 2 tycker jag ger bättre livekänsla vid kraftfull musik typ symfonisk musik. Det blir inte så mycket höger/vänster utan en mer storlek. Men det är smaksak. Jag har vänner som tycker det alltid låter bästa i LP 2 och andra som alltid föredrar LP 1. Jag skulle vilja säga lika bra fast olika. Bekymret där bak tidigigare var att där ligger en bastopp som kan röra om det rejält i skallen. Framför allt om man ligger ner i soffan med huvudet på kudden. Det lösta jag (= @Engelholm Audio) genom att sätta dit en V6:a även där. Det kunde gott vara en till men där satte jag ner foten. Så här såg det ut för ca 1 år sedan i själva "apparatrummet" och LP 1
    15 points
  11. Sammy

    Hemma hos Sammy

    Som sagt så har det nog redan framgått från Zoods fina bildtråd vad testet handla om! Nämligen att testa Peak på resliga ca: 230 kg stycket Kanske man ska hänga på trenden med en förebild och efterbild. Kteman fortfarande på plats. Peak på plats!
    15 points
  12. Innous Statement tar sin vanliga plats på bänken där Lyrec Frida brukar stå. I dag är jag själv och får monterat kablar utan problem. Slår på on... den startar... väljer musik i Snense och kikar oroligt i MSB DACens fönster och plötsligt dyker det upprätt siffror. Det spel ar. Gött. Nu skall jag låna den ett tag och prova. Mina huvudfrågor utefter hur jag tror jag kommer använda streaming är: 1- Hur låter Qobuz när jag bara streamar från Statement vs Bluesound utan att grotta ner mig i bästa versionen? Jag fattar att det kommer vara skillnad, troligen stor, men hur stor är den när Bluesound får bästa förutsättningarna? Kommer skillnaden vara typ 130.000kr stor? Det blir en synnerligen subjektiv uppfattning från mig om det. På något annat sätt kan det inte bli. Kan vara intressant att höra hur min CD-drive står sig också och då har jag dessa frågor: 2- Hur låter lagrad/nedladdad "fin-filer" kontra min CD-drive? 3- Hur låter rippade CD-skivor kontra min CD-drive? Dagens släpiga vinterljus blänker fint på Statement. Här ser ni det som kommer testas: Innous PhoenixNET switch. Min egen Audioquest Diamond elektroniskt skärmad. Innous Statement och Bluesound med så lika förutsättningar jag kan ordna med kablar. Hur står skillnad är det? Jämförs med USB-utgångar och en lånad Shunyata-kabel i 17.000kr klassen. Digitalriggen är: MSB PLATINUM DAV IV PLUS med SIGNATURE DATA CD IV och DIAMOND POWER BASE. Det skall bli kul att låna ett tag och vänja mig vid ljudet. Jag kommer köra med bara Statement minst ett antal dagar innan jag börjar jämföra noggrant.
    14 points
  13. Streaming test dag 1: Alla produkter vi provar nu har stått på i ca 24 timmar innan testen utfördes. Pga snöblandat regn och snöslask som frös på vägbanan kom aldrig Innous Statement fram till oss i dag. Men vi hade lite ändå att testa. Började med Bluesound och English Electric - 8Switch och nollställde oss med den. Audioquest Diamond nätverkskabel till alla test liksom Nordost Valhalla nätkabel. Nordost Heimdall 2 digital Coax från streamer till DAC. Sedan blev det samma musik från min drive men inte högupplöst som den var på Streamat. Tydligt bättre på min Cd-drive. Testpolare var 100% överens om detta. Bytte English Electric - 8Switch mot SOtM-Audio sNH-10G och SOtM-Audio sPS-500 PSU. Här hände det saker. mer rymd och luft och snäppet mindre digitalt "fnas" i röster och diskant men fortsatt betydligt efter min CD-drive. den är betydligt snabbare i tex basen och mjukare och digitalt "fnas" är i jämförelse inte där. Dags för Auralic Aries G2.1 streamer, fortsatte med SOtM-Audio sNH-10G och SOtM-Audio sPS-500 PSU. Bättre rymd och kanske lite mindre "fnas" uppåt men det var klart mer av digitalljudets negativa sidor än vi hoppats på med tanke på prisskillnaden. CD-drive fortsatt ohotad. Det är så här långt en egen nivå. Testpolare hade ingen annan åsikt. Nu tänkte vi köra med Auralic Sirius G2.1 UP-Sampler, men den fick vi inte att lira. det kom ingen signal till min DAC. Försökte ändra up-sampling manuellt och gick igenom menyer och goda råd men det gick inte. Försökte på alla vis även med experthjälp, men det gick inte så vi fick lämna denna del av testet. Oklar orsak till detta, men det kan också vara jag som gör fel. Använde bland flera album bla Jamiroquai - Automation på Sreamat, CD och på vinyl. (Vinyl var bäst. Störst skillnad var rösterna på vinyl samt den lygnare presentationen där det var lättare att hänga med i komplicerade partier, men nu var det inte vinyl som testades men det var ändå bra att få den referensen) dCS Bartók var busenkel att få i gång. Logisk och enkel. det är ju en låda med streamer och DAC i ett. Här testade vi såklart streamerfunktionen först med den inbyggda DACen och det lät ett klart steg upp från Auralic med min MSB DAC, Gissar på ungefär samma totalpris när prylarna var nya. Här var dCS klarar, friskare men med betydligt mindre digitalt "fnas" uppåt i registret. Basen hade också bättre tajming och anslag. Nu anlände 2 testpolare till. Körde också med min CD-drive med denna dCS DAC och då var min CD-drive fortsatt ett tydligt steg bättre än streaming. Testade mot dCS DAC mot min MSB DAC för att se hur DACarna skiljer sig åt. Något ljusare och klarare än med min, men min hade mer drag i botten. Skulle säga att det skiljer mer i sidled än uppåt eller neråt i kvalitet. Men får nog erkänna att jag gillade den något friskare klangen i dCS DACen. Tycker nog att alla fyra i testpanelen var rimligt samstämmiga. Vi hittade inget sätt att ta ut streaming-signalen från Bartók så jag kunde inte testa MSB DAC med dCS-streamern. Kopplade tillbaka till Bluesound med SOtM-Audio sNH-10G och SOtM-Audio sPS-500 PSU. Hade förväntat mig ett stort tapp i ljudet, men det var inte så mycket ändå. Det är större skillnad mellan Auralic Sreamer och min MSB + CD än mellan Auralic, MSB DAC och Bluesound i mitt system. dCS är rätt bra, och närmast mitt CD ljud, men ändå inte riktigt nära och då kostar den lösningen minst 150.000kr mer. Streamingen var dock på en nivå där jag skulle vara nöjd, men inger habegär ännu. Börjar istället få ideer om att trimma Bluesound lite till med bra nätdelar osv som jag fått tipps av några av er för någon tid sedan. Det börjar istället gro en tanke om att uppgradera min DAC. Som läget ser ut just efter dagens övningar verkar jag få mest ut av att köpa SOtM-Audio sNH-10G och SOtM-Audio sPS-500 PSU och kika på en ny DAC för samma pengar som tex dCS Bartók. Det ger nog totalt mest välljud i mitt digitala system. Innous Statement funkar inte på min DAC och att bygga om den med USB ingång känns lite som att pimpa en gammal sliten kombibil med nya 20 tums fälgar för att försöka vinna Le Mans. Fortsatt ej helt färdigt med tankarna och lösningen för mig med streaming. Hade tänkt att detta testa skulle visa på tydliga förbättringar upp till nivå med CD-ljudet men så var det inte i mitt system. Jag vet inte vad Auralic UP-sampler kunde bidragit med och vad vi missade. Det skulle i alla fall vara den absolut dyraste kombinationen i detta test. Särskilt medräknat DAC så klart. Eftersom Bartók hade mest spelglädje och närmast min egen DAC, men med lite annan karaktär i detta test, så kommer jag spela på den lite längre tid i morgon för att se hur det utvecklas.
    14 points
  14. Byggde klart de första XLR-kablarna ikväll :-) Version "B" med noll dielektriska förluster. Hur kan jag hävda noll förluster? Jag lovar att det inte finns någon ormolja alls i påståendet, utan ett mig veterligen helt nytt och annorlunda sätt att bygga en kabel. En konsekvens blir att de inte behöver spelas in. Nu ska jag lyssna ordentligt och kritiskt på dem. Sen blir det mätningar...
    13 points
  15. Vi blickar in i skåpen för att se vad som döljer sig där före vi går på översikt och intryck.. Nätfilter från Purist audio Holo audio May Kitsune Dac Innuos Statement (samt annan låda från Innuos..) Samt Riaa från Rega. Mumma rakt igenom så att säga
    13 points
  16. Jag håller på med test i dag! Oväntat va! Nu tycker jag att jag har landat i Statements egenskaper rätt bra. Så därför testar jag nu Statement vs. MSB Signature Datat CD IV. Jag spelade bla Daft Punk - Random Access Memories som är ett moderna album med både elektroniska instrument och akustiska, olika sorters sång och röster och det har omtalad inspelningskvaliet. Det är mycket dynamiskt och här finns allt från låga frekvenser till distat ljud i diskanten. Kort sagt rätt bra att testa med tycker jag. Bara för att jag måste skriva det som analogljudsälskare så låter albumet ruggigt bra på CD, men en nivå bättre på vinyl. Det kan nog betraktas som en sanning när till och med han som mixat både vinylen och digitalversionen säger det. Jag har hört honom dema just detta på en anläggning som får betraktas som en dröm med extrem Nagra och YG utrustning. Jag testade lite andra typer av musik också, men inte lika noggrant som detta album för jag märkte att det barkade åt samma håll. Statement streaming med Sense fick spela både HD och CD kvalitet mot Min MSB Drive som hade en vanlig CD. Mycket lätt att byta mellan detta och jag körde alla låtar och olika typer av avsnitt fram och tillbaka. Jag gillar detta album och njöt i fulla drag. Jag satt och bara slappande av och lät musiken flöda och ömsom blundade koncentrerat. Det var inte lätt faktiskt. Det lät mycket lika även med HD varianten. För lika för att dissa eller hissa. Tonalt mycket likt identiskt skulle jag säga. Dynamiskt mycket likt. Digitala artefakter som jag brukar skriva om i röster uppåt i registret var ytterst lika, minimalt. Djup elektronisk bas oskiljaktig. Distade ljud som skall vara hårda lät hårda, men utan att trötta öronen. Allt detta så lika att jag inte kan utse en vinnare. Röster är mjuka, naturliga, organiska och lika. Det enda jag möjligen kan märka skillnad på via målfoto är att scenen kan vara liiite större med min CD. Kanske är allt lite större och fyller rummet mer. Men om det skulle vara bättre blir i så fall en smaksak. Inte heller detta är något att skriva hem till mamma om, kanske till Michael Framer men bara kanske. Min slutsats blir ändå att det är lika, dött lopp. Så nu vet jag, säkert efter den stora massan användare av streaming men jag VET att High-End streaming är där uppe på nivå och fullt jämförbart med High-End drive för CD. Det var ett av mina huvudsyften att ta reda på hur Streaming står sig mot CD-drive med denna lite omständiga övning. Check på det! Återstår att testa Antipodes K50 och kanske S40 och gärna jämsides med Innuos Statement. Jag tror jag kan få till det om inte inblandade generösa utlånare är oroliga på något vis. Respekt för det i så fall. Det som kan komma med på köpet blir ju att rippa, ladda ner bättre filer och jämföra med CD-driven. Det är intressant i sig men inte något jag i sig ser som mitt huvudsakliga mål med en streamer. Skall man tro en del av er så blir det bättre än CD och det är ju i så fall kul och jag ser det som en bonus i så fall.
    13 points
  17. ishoot

    Hemma hos Ishoot

    Tack så mycket! Jag skall försöka hinna ta lite nya bilder på allt snart men kan väl bjuda på en helhetsbild bakom soffan/sweetspot. Vi kommer strax att påbörja en större renovering utav vardagsrummet så det kommer ske en del förändringar under året. Men så här ser det ut idag.
    12 points
  18. ishoot

    Hemma hos Ishoot

    Är det förresten någon mer här som kör en DJ-setup uppkopplat till huvudanläggningen? Väldigt roligt att kunna köra ett spontan-set efter en flaska vin på en fredag :-)
    11 points
  19. För att sammanfatta mina intryck efter detta besök. Det är STORA högtalare som har letat sig in i rummet, men de upplevs inte fullt så stora utan smälter in på nästan oförskämt bra sätt i rummet rent visuellt. Otroligt fina byggen som jag ville fram och röra vid för att få bekräftat vilka byggen vi talar om. Riktigt hög nivå på arbetet! Går vi sedan över till hur det lirar så blir det lite samma sak med ljudet som med det visuella, en makalöst fin förmåga att försvinna fullständigt ur ljudbilden och gå från att spela litet, intimt, nästan som ett par ytterst potenta monitorer till att slå över och leverera en klubbupplevelse med lätthet. För att i nästa stund ställa upp ett liveband som tar över rummet fullständigt och får mig att glömma att jag sitter framför en "stereo" utan bara sugs in i musiken som griper tag i mig. Sammy har jobbat med / tweakat sin anläggning och rum under många år för att få till en musikupplevelse så som han önskar med så lite påverkan av rummet som möjligt (detta rum har inte varit en snäll utmaning) Det blir nästan lite surrealistiskt när det kommer in dem (vad jag tror) största högtalare som rummet har tagit emot och rumsproblemen upplevs som nästan bortblåsta Meeeen, jag har varit med om det förr med stora högtalare. Det spelar nu med en sådan lätthet, dynamik, definierad botten och ett lugn så det är liksom bara till att dra på låt efter låt och njuta av upplevelsen för detta system spelar MUSIK! Riktigt kul att ha fått lyssna till detta system. Kommer gärna tillbaka snart :-)
    11 points
  20. Gott nytt år! Skall dock försöka vara ledig en vecka till och jobba lite i skogen. Är hemma i Uppsala och får inte spela musik i stora anläggningen så jag sitter i boden och har justerat min Thorens och bytt till SPUn. Kör den direkt in i Shindo försteget sedan slutsteg och högtalare. Det var så Art Dudley körde oftast. Det finns något i att produkter skapade ungefär samma tid passar ihop: SPU kom ju cirka 1959, Thorens td124 kom 1956, EMT 997 armen 1974, Altec Lansing 604 kom 1944 och levde i olika versioner i 50 år, Shindo är ju Shindo och mina enheter är nog ca 20 år och hans konstruktioner är ju ”vintage”. Schubert (på Decca från 1958) låter storslaget, dynamiskt och vackert. Det är lätt att försvinna in i musiken och inte bry sig om hifi-vilket varit målet med denna anläggning.
    11 points
  21. Lustigt hos mig blev CD omkört ganska enkelt via olika streaminglösningar, eftersom mycket idag finns i bättre upplösningar, När upplösning är lika så är även CD vs streaming rätt lika. Inget att skriva hem om avseende ljudkvalitetsskillnader. DSD låter alltid bäst tycker jag. Men för vardagsbruk föredrar jag Qobuz alla dagar i veckan.
    10 points
  22. Här kommer några kommentarer från min lyssning… Det första jag slås av är att jag upplever en något lägre ljudvolym och en något mjukare klang. Om det är så eller om det är en effekt av något annat vet jag inte. Joe Henderson är en av mina saxofonhjältar. Detta hyllningsalbum (rippad CD) till Miles Davis gillar jag skarpt. Framför allt första låten ”Miles Ahead” har ett par splash-passager från cymbalerna som kan vara väldigt påfrestande i ett mindre bra avstämt system i min betygskala. Excalibur låter helt OK och tillför inget som är värre än övriga USB-kablar lyssnat på. Om den skulle släta ut cymbalerna för mycket hade jag dragit öronen åt mig. Det hade ju påverkat även andra register där man vill upplösningen. Lite mer jazz och nu från Keith Jarrett Trio. Det är remastrad ECM-utgåva som lanserades för något år sedan som DSD64 download. Det är en liveplatta där pianot fått nästan lite för mycket övertoner som ibland kan låta som ett litet överstyrt eko. Men det låter bra och med fin klang. En liten skillnad tycker jag mig märka i diskanten som har en liten annorlunda klang än t ex Nordost Blue Heaven. Jag har svårt att sätta fingret på det, om det handlar om tonen i sig eller att t ex att övertoner dämpas något mer. Det krävs mer lyssning. Det låter dock inte illa på något sätt. Jag har inte lyssnat så mycket på röster ännu. Jag satte på Arcadia på Lana Del Reys (24/44.1 download) senaste men jag kan inte dra några direkta konklussioner av den. Inspelningen är helt enkelt för dålig. Dynamik är obefintlig. Låter bara ihoptryckt och platt. Nivån ligger omkring 3dB högre än vanligt. Jag får hitta något bättre. Detta album är något helt annat. Det är DSD64-fil jag köpt från Highresaudio.com där jag spelade första satsen i andra trion som innehåller det mesta av Schuberts klangvärd och melodiösa ådra i det lilla formatet. Pianot har stor, rund fin klang med fin dynamik. Stråkarna låter nyhartsade. Utmärkt bra. Ingrid Fliter (som jag upplevt Live i Malmös konserthus) är en argentinsk pianist som räknas bland de främsta Chopintolkarna. Hennes inspelning av hans pianokonserter gillar jag skarpt både musikaliskt och ljudmässigt. Det är en nerladdad ”köpefil” i hi-res 24/192. 1:a pianokonsertens första sats börjar med 4 minuters orkesterintroduktion innan Ingrid slår an tangenterna. Jag tycker pianoupptagningen är suveränt bra med stor fin dynamisk klang och med rika och gnistrande övertoner, framför allt i de högre oktaverna. Även Excalibur gnistrar till med fin återgivning. Slutligen den bästa versionen jag har av Händels Messias som snurrat lite i julas. Det är en cd som jag rippat (alla mina cd är f ö rippade). Jag nöjde mig den inledande instrumentala Symphonia som jag tycker är mäktig och har en väldigt typisk klang från Händel som präglas av swung och pauseringar där tonerna ligger kvar nästan som en gest av eftertänksamhet. Det låter mycket bra. Mitt omdöme om Supra Excalibur USB 2.0 blir ett toppenbetyg så långt. Som så ofta när det gäller USB-kablar så är det små nyanser det handlar om men de är viktiga. Jag kommer framför allt lyssna på övertoner och mikrodetaljer och naturligtvis mycket mer musik. Jag förväntar mig dock inga besvikelser. Det här är ett bra köp och jag blandar inte in pengar för att konstatera detta.
    10 points
  23. Kul! Det är ffa denna användning jag ser fram mot att göra. De tankar jag får just nu är hur bra jag tycker det behöver vara. När vi spelade på min pimpade Bluesound i går lät det rätt ok. kringutrustning tex kablar gör en oväntat stor skillnad. Det är säkert bättre med Statement, men vill jag satsa det på en "dator"? Kommunikation mellan format och produkter i framtiden kan vara osäker. Kompetensen som ifrågasatts hos mig är inte en faktor i detta fall eftersom det handskats till 100% av andra med hög kompetens. Det kommer nog inga digitala lösningar som är framtidssäkra över en period på 5-10 år. Det är min spaning. Jag vill inte värdera detta. Jag respekterar och gillar till 100% de som maxar och kör på för att få ut allt välljud de kan ur streaming. Jag har ju gjort detta på CD, vinyl och rullband. Det är ju en del av det roliga. Jag vill ändå veta hur bra Stetement låter och hoppas vi kan göra något så att vi får testat det i mitt system. Just nu ligger frågan och ambitionen att lösa detta problem både hos MSB och Innous. Det blev en långbänk detta men jag tänker inte ge mig. Jag vill veta hur bra det låter och så får jag värdera om jag vågar satsa på det.
    10 points
  24. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Då har eftermiddan spenderats hos @Gryphon300! Vi har dels försökt mäta hans system med XTZ Room Analyzer II Pro och så har vi lyssnat till de eventuella skillnader en Innuos PhoenixNet gör! Jag förstår inte varför men det går inte att få till en "lagom" signal-nivå för svepen utan att antingen a) överstyra Gryphon Diablo eller b) få klagomål från mjukvaran att "signalnivån för låg"??? Det verkar inte spela ngn roll om jag använder XTZ's programvara eller REW, resultaten blir desamma i stort sett. Jag har exakt samma inställningar när jag mäter hemma och får inte alls samma bekymmer där? Vi har också provat en Innuos PhoenixNet, och jämfört den direkt med hans Netgear GS105. Och ja, där finns skillnader. Men de är inte himlastormande, och jag är personligen skeptisk till kostnad i förhållande till vinning i detta fall. Skillnaden är i min uppfattning klarhet, och tydlighet. Det är lättare att följa enskilda instrument och röster i scenen som målas upp, mindre "grums" för hjärnan att sortera bland... Men det krävdes en hel del skiftande fram och tillbaka innan vi hittade något att greppa efter! Om anslutning direkt i ComHem Sagem-router tidigare gavs betyg 5-6 så får Netgear onekligen en 8:a på 10-skalan! Och med Innuos PhoenixNet knallade betyget upp till 9 ungefär! Sen var jag så trött i pallet efter lyssningsövningar och mätproblem så jag gick hem och spelade vinyl istället! Och just nu, kanske inspirerad av 80-tals referenserna i en annan tråd:
    10 points
  25. bigblue

    Dryckestråden

    När man pratar om The Great Migration är det många som förknippar det med den mäktiga vandring som gnuerna påbörjar i Serengeti. Här ska de ta sig väldiga sträckor samtidigt som faror lurar bakom varje buske och i varje flod. Men detta är ingenting jämfört med det som sker i en källare på Västkusten, vid första nymånen på det nya året. Då ska mängder med flaskor (ok, inte lika många som gnuerna) skifta bostad och hoppa ett år framåt i lagringshierarkin. Här inventeras beståndet för att se hur många som överlevt årets lystna blickar och törstande strupar. Anledningen till denna årliga rockad är ett resultat av att jag lagt upp min vinkällare på ett något annorlunda sätt. Jag fördelar mina flaskor årsvis baserat på när jag tänker mig att de når sina glansdagar. En låda på 6 flaskor brukar vanligtvis delas upp på 2 per år och att de första når "konsumtion" om 3-5 år. Är det champagne kan det bli längre. Lite bökigare - men jag tycker det är kul att hantera, drömma och lagerföra allt gott som komma skall.
    10 points
  26. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Passar på att önska er alla ett gott nytt år! Och det gör jag med en efterlängtad vinyl som äntligen landat (bokade/förbeställde i augusti): Dyr, som så mycket annan vinyl numer men också en produktion som verkar motsvara kostnaden. Det är alltså denna:
    10 points
  27. Då känner jag mig redo. Öronen är tvättade med isopropanol. Kläderna har valts för sin minimala ledningsförmåga och lunchen ska enligt förpackningen vara frekvensneutral. Let the games begin!
    10 points
  28. Josaa

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Har suttit och lyssnat på musik hela kvällen med min fru. Vi har mest bara diggat men även jämfört Brinkmann vs LP12 vs Streaming etc. Vi båda föredrog Brinkmann vs LP12 och vinyl före streaming. Kvällens citat: ”Streaming är som att ha sex med kondom, bra och så men…”
    9 points
  29. bigblue

    Dags för nästa steg

    Testandet av streamers har ju fortsatt och steppats upp rejält prismässigt i annan tråd här på forumet där en Innuos Statement utvärderas. Då fick Bluesound Node N130 se sig tydligt förbiseglad - och konstigt vore väl annars. Statement är ju en tvådelad maskin där den separata strömförsörjningen säkert är en starkt bidragande del till dess framgångar - både bland press och användare. Och då är det ju inte mer än rättvist att också lilla Node får en separat LPSU. Man ska ju alltid jämföra äpplen med äpplen . Uppgraderingen kommer från PD Creative i Polen och består i mitt fall av ett internt PSU kort samt en extern LPSU. Själva "operationen" inleds med att man tar bort den bakre plattan som sitter med magneter. Detta säkert för att man lätt ska kunna skifta "språk" beroende på vilken marknad den aktuella enheten ska skeppas till. Några skruvar senare öppnar vi hela enheten och till höger hittar vi kortet som ska bytas ut. Det hela gick på ca 20 minuter och innehöll inte några större bekymmer även för mig som inte brukar ägna mig åt "open surgery". TIll vänster ser man kortet som ska ut som som dittills stått för strömförsörjningen. Här försvinner också anslutningen för C7 kontakten och detta ersätts med den DC kontakt som det nya kortet är försett med. I paketet så bifogades också detta diagram - som inte säger mig ett endaste dyft. Men om någon här kan tyda det får ni gärna förklara innebörden 🤓. Nu står allt på inspelning och jag hoppas återkomma om några dagar med mina intryck - dessa kommer dock inte utföras medelst blindtest.
    9 points
  30. För en tid sedan läste jag om Blue Jeans Cable. Ett litet företag i USA som bygger kablar till bra pris. Deras LC-1 (RCA) bygger på en kabel som Belden tillverkar exklusivt för Blue Jeans Cable. Den ska ha väldigt låg kapacitans 12,2pF/ft och låga förluster genom att den använder skummad PE som isolering. Den har fått mycket bra recensioner och är inte så dyr. Så jag beställde ett par för en tid sedan då jag var nyfiken på hur den skulle låta. Kabeln kom idag :-) Den tog upp matchen direkt med Supra DAC XLR och spelar väldigt likt Supran direkt från påsen. Jag kan efter en initial lyssning växlande mellan kablarna inte skilja dem åt ljudmässigt. Det ska bli spännande och se om LC-1 blir ännu bättre efter inspelning. Återkommer med mätningar när jag uppdaterat mätriggen. Jag har redan nu sett att förlustfaktorn hos både signalkablar och högtalarkablar påverkas av golvet de ligger på när jag mäter. Jag återkommer med mätningar på detta och annat när jag har än högre känslighet och högre tillförlitlighet i mätutrustningen. Det räcker att nudda "härvan" jag har nu så går kalibreringen åt skogen... Det ser ut som om det jag inte trodde påverkade alls på för några månader sedan, visst påverkar och att det dessutom går att mäta. Hurvida man kan höra skillnaden om man lyfter kablarna från golvet lämnar jag gärna till andra att bedömma. Men ska man maxa systemet kanske det trots allt inte är fel att lyfta upp kablarna lite från golvet. Hoppas kunna börja förberedande tester med den uppgraderade mätriggen i helgen - om allt går enligt planen. Not: Ska tillägga att även Supra DAC XLR använder skummad PE som isolering.
    9 points
  31. Den idén kommer aldrig flyga. Färre lådor är inget säljargument för @Apexorca .
    9 points
  32. Kameran fick följa med den med... Tänkte att när det flaggas för att något tungt ska testas. Då kaaaan det börja klia i avtryckarfingret. Sååå, vad var det som skulle testas denna gång..?
    9 points
  33. Jag vet vem de tänkte på när de döpte slutsteget! @Apexorca
    9 points
  34. Jo, jag förstår vad du menar och vi har många uttryck typ metaforer för att beskriva vad vi menar. Det är helt OK. Jag är också "orättvis" då jag oavsiktligt hackar ner på företelse utan riktigt fog för det. Men då och då kan det vara bra om man ändå försöker vara lite petig om vad det egentligen handlar om. En sak som jag stör mig på är att det finns uttryck som tenderar att "omyndigförklara" viss teknik eller företeelse, även om det inte är avsiktligt, där bl a "digitalt ljud" kan racka ner eller ifrågasätta en hel sektor och de som satsar fullhjärtat på denna. Det finns massor av sådana exempel genom åren. Jag drar mig bl a till minnes omställningen från tiden man hade film i kamerorna. Nu finns det knappt annat än digitala kameror och knappt ens det. Mobilerna har tagit över allt mer. På 70-talet var jag med i omställningen i den typografiska världen då blysättning ersattes av fotosättning och därifrån till användning av macar som revolutionerat arbetet för tidningar, layoutare med flera. Då var datorer det stora skällsordet. Transistorer användes som något negativt när bilarna fick elektronisk tändning. De skulle "aldrig" kunna ersätta tändspole, fördelardosor med tändfördelning med en rotor. TV- och filmutvecklingen är ett annat område. Vem vill tillbaka till den gamla filmtiden med sax och lim vid ett klippbord? Kvaliteten har dessutom blivit bättre. Det framgår lätt om man går in och kika på gamla program i SVT Play. Idag spelas nästan allt in digitalt, mixas digitalt och mastras digitalt. Man använde digitala mixerbord, digitala mikrofoner. De flesta masterbanden är överförda till digitala medier och ommastras digitalt. Det är i stort sett digitalt hela vägen ända till omvandling slutligen sker för en vinylmaster och gravering av en LP alternativt att mastringen omvandlas till analoga signaler i en DA-omvandlare. Som flera varit inne på så tycker jag att oavsett vad man spelar på och med så handlar det om att optimera det man spelar med och då tycker jag att vare sig digitalt eller analogt säger så mycket om ens något. Även på 70-talet fanns det bra och dåliga inspelningar trots att allt var analogt. Det pratades om "vasst" ljud, dåligt ljud, bastungt ljud, bumligt ljud och otrevliga sibilanter. Det hette att tyskt ljud var "vasst" och högupplöst, engelskt ljud var varmt och innerligt, amerikanskt ljud var stort, dynamiskt och kraftfullt, japsarna ljud var tråkigt och när det gällde deras högtalare näst intill olyssningsbara. I Sverige omhuldades Stig Carlsson och hans ortoakustiska högtalare som världens räddning (ungefär). Allt var analogt. Gamla band mastras om digitalt och ges ut till nya generationer i audiophilutgåvor. Jag tror knappt det hade varit ekonomiskt möjligt med gammal teknik. För egen del har jag haft en fantastisk resa om vi håller oss till ljud och det alldeles oavsett om man använt analoga eller digitala verktyg under resans gång. Det som består är taskiga produktioner oavsett vilket åritionde och teknik vi pratar om. Ord och utryck har betydelse.
    9 points
  35. Sammy

    Hemma hos Sammy

    Om jag skulle försöka mig på en kort summering hittills hur jag upplever skillnaderna mellan Kteman och Peaken, så skulle jag börja beskriva det mer i biltermer. Kteman handlar om passion både ljud och designmässigt. Här går tankarna osökt mot Maserati eller Ferrari med former och linjer som förför! När man vrider om nyckeln och hör motorn starta så rusar hjärtat ett par slag extra när man nås av ljudet från motorn och avgassystemet som är dynamisk och snärtig, här anar man lite av att här blir det åka av. Det är egentligen helt fantastiskt hur Kteman kan prestera bas fysiskt från en så lite låda egentligen så att hela golvet skakar, sedan så tycker jag att det mesta låter live med en otrolig närvaro, intimitet och spänst. Peaken är mer som en Bentley eller Rolls här har man en otroligt vacker inredning som doftar mängder av läder och ädelträ, man sitter bekvämt i den som i en Chesterfield fåtölj på en engelsk herrklubb. När man vrider om nyckeln så anar man att motorn är igång och här handlar det mer om silkeslen kraft som ger en knuff när man behöver utan någon större dramatik. Peaken förmedlar ett otroligt stor öppen luftig oansträngd ljudscenario med en bas som är otroligt kontrollerad och snabb som bara finns där, men är inte lika fysiskt påmind jämfört med Kteman. Märker att jag spelar lägre till grannarnas glädje och med en väldigt avslappnat presentation. Det är lite som att man inte har behov att gasa på då man vill bara glida i lungmaka takt på rivieran som en gentleman medans med Kteman så vill man gärna gasa på och njuta av fart och fläkt kanske i San Bernardino passet, självklart så går det att åka lugnare men den lockar gärna till att man gasar på!
    9 points
  36. Ett erkännande. Har nu kört med Roon ett tag. Nått år handlar det om. Två kanske? Hur som helst, Mina Esoteric ska klara 192 khz, men jag har aldrig lyckats få Windows att se att min dac är kapabel till det. Trots att jag installerat Esoterics drivers. 96 khz har gått och det har jag använt. Det har låtit bra ändå. Men det har stört mig lite. Var tvungen att ta tag i det. Och det har jag nu gjort. Tack till @AlfaGTVför support. Problemet var inte Windows. Det var jag! När jag ögnade genom instruktionsboken på Esotericen så fanns det olika modes på Usb ingången. Ett standard (vilket jag har den inställd på) och två high speed läge varav det andra var asykront....🤕 Det fanns en massa andra inställningar, bla gick det är ställa in vilken pin som var hot på xlr utgången. Men där hade jag efter att kollat genom det gjort rätt från början. Testade nu under kvällen är konfigurera om dacen till de nya inställningarna, inga problem. BIlldbevis följer... Jag tog första bästa 192 khz/24 bitar album på Qobuz. Fourplay. Bra musik faktiskt, har inte lyssnat så mycket på dom. Och det låter bra. Jävligt bra! Kan inte fatta att jag inte har undersökt detta tidigare! Min ovilja mot instruktionsböcker straffade sig. Men nu jäklar så kör även jag 192 khz filer. Och asykront dessutom. Vilket borde innebära att Esoterics klocka får arbeta istället för htpcn? Ha en bra fortsättning, önskar en något skamsen new order...😁
    9 points
  37. calle_jr

    Tape Head Preamp

    Ett par bilder till på A810 in action; Jag vill inte uttala mig än om några ljudmässiga skillnader eftersom jag inte kan säga något med säkerhet. Jag har inte kunnat spela med B62 på lång tid pga pågående projekt med tonhuvud och preamp. Det låter mycket bra, men jag tror det finns en del att göra med avspelningskortet i A810. Jag får be om att återkomma. Men den slående skillnaden är handhavandet. A810 är fantastisk att handha, känns väldigt mjuk och skonsam mot banden. Jag ska sätta mig in i hur man använder sensoravläsningen och en del annat som jag inte hunnit med. Men igår var det dags att packa den stora väskan...
    9 points
  38. Bebop

    Från Bebops hifi-horisont

    @Apexorca och @bigblue rör om i skallen på mig och gör mig till med lite osäker... Jag och fru Bebop har ägnat hela morgonen och förmiddagen och jämfört analogt/digital, cd, rippat, downloads och streaming i olika upplösningar. Här följer ett högst subjektivt utfall där jag börjar med en lite summering och förutsättningar: Vinylen är avspelad på min Simon Yorke SD7 med Koetsus pickup Roswood över VTL hela vägen. En del spår spelade jag även på min Kenwood KD500 där det sitter en SME M.2 och Ortofons Black MM2 som jag tycker ger lite mer sväng på en del album, inte minst från Blue Note. Streaming på nätet eller från NAS där min rippade och köpta filer ligger som går vi CAT6 till en English Electric switch och därifrån Chord Epic RJ45-kabel till min Lumin U1 Mini streamer. Från streamern använder jag Nordost Blue Heaven USB-kabel till min Marantz SA-10 som omvandlar allt, oavsett upplösning, pcm eller dsd-signal till dsd 256 (2 gånger SACD-formatet). Därefter tas signalen ut via ett lågpassfilter som man kan jämföra ganska väl med en analog överföring. Alla övriga kablar är Transparent Ultra MM2 (balanserade) Jag har spelat olika format och ännu viktigare, olika mastrar. Det är alltså svårt att avgöra som är vad. Som exempel tar jag EST. Den CD jag har är från 1999 mixad och mastrad 1998 av Superstudio Gul i Sverige. CDn är gjord av CD-Plant AB. I samma veva tecknades avtal med ACT som pressade egna CD senare. Vad jag har förstått så har dessa högre komprimeringsgrad än det svenska originalet. 2014 gav ACT ut albumet på vinyl som för mig är alldeles för basig och bullrig. Är det pga vinyltekniken eller hantverket? Jag tror på det senare. Ett par låtar finns också på det röda samlingsalbument och där låter det ännu värre. Jag föredrar den svenska CD'n alla dagar i veckan. Den master som ligger på Qobuz har ACT laddat upp. Så vad jämför jag egentligen? Olika mastrar eller olika tekniker? Säkert båda men hur mycket av var? Lite samma sak med Ella & Louis. Mitt engelska original från 1957 låter suveränt bra men det gör även den senaste 24/96.mastern på Qobuz från 2020. Där finns också en annan 24/96 master där som också låter bra men inte riktigt så bra som den från 2020 men det är bagateller i min värld. Där finns också en 16/44.1 som jag tror är från 80-90-talet. Den är rätt skramlig. Miles Davis "Miles Smiles" förvånar mig lite. Jag har ett japan-pressad LP som jag trodde var bra. Men det är den inte. Den låter tunt och lite skramligt. Ingen kontroll i klangen på något sätt. Däremot låte MoFi-utgåvan riktigt bra och dessutom bäst av det jag hört. Men det streamade albumet i pcm 24/88.2 och CD'n från Columbia-boxen från 1998 låter också utmärkt. För mig handlar det mer om hårklyveri. Varför upplever jag inte de skillnader som beskrivs från Götet? Min anläggning tror jag inte det är något större fel på och inte akustiken heller? Eller har jag fått till det bra? Eller är det rent av så enkelt att det jag anser är hårklyveri anser andra är stora skillnader? Jag vet inte. Jag känner mig i vart fall väldigt nöjd. Jag fortsätter att spela vinyl om det är där jag har musiken. Finns den på CD (där jag har rippat samtliga) så spelar jag dom. Nya album botaniserar jag på Qobuz. De allra bästa köper jag och laddar ner i högupplösta format. Det jag anser testet visar är att de största skillnaderna ligger mellan utgåvorna, inte mellan tekniken. Men så går ju inte hålla på, tycker jag. Det finns fler än 100 andra utgåvor av Miles Smiles och Ella & Louis nästa 160 stycken. Jag har en hel del LP som jag har flera utgåvor av men att sitta och jämför dem ids jag inte. Möjligen stänger jag av om det låter direkt illa men det är faktiskt inte så vanligt. Mitt självförtroende är återställt. Jag sammanfattar min övning så här:
    9 points
  39. Gryphon släpper ny serie i toppskicket. https://hifipig.com/gryphon-apex-amplifiers-and-gryphon-commander-preamplifier/
    8 points
  40. jaxho

    Grubbla med jaxho

    Igår var det en trevlig stund på RC i Umeå. Några personer var inbjudna att ta del av vad en Antipodes K50 och en Taiko Audio Extreme kan erbjuda. Förväntansfulla så flockades vi i lyssningsrummet för att höra vad bland de bästa inom streaming kunde leverera. Förstärkning var Audio Analogue ABsolute, en rätt ny pjäs som ger ett härligt ljud. Kablar från Shunyata research(+Everest strömrenare) och Phoenix switch ( mer om den sedan). Högtalare var Marten Parker trio DE och MSB premiere avrundar uppsättningen. För ett antal veckor sedan gjordes en liknande spelning med Innous Statement , Grimm MU1 och The Extreme. Då var det stoor skillnad på Extreme och de andra två. Statement och Grimm var rätt olika i sin presentation. Mörk kontra ljus, grovt sett. Men långt efter gällande scenbild, luftighet, värme, kontroll, lugn etc. Denna gång hade gapet minskat något och upplevelsen var att K50 lät mer liknande Extreme än Statement och Grimm hade mäktat med. Med det sagt så har K50 fortfarande en bit kvar till upplevelsen av Extreme. Det skiljer ca 100kkr också så det är ju bra att man får nåt för de pengarna... Nu till Phoenixnet. Det fanns två stycken att tillgå. En standard och en "moddad". I Umeå har vi en "electrowizard" som gillar att mecka och förbättra/förändra. Han har svingat sin lödkolv över Phoenixnet och skillnaden till det bättre var mycket tydlig, ffa med K50. Jag tolkar det som att Extreme har en mer påkostad nätverksingång. Men båda vann på moddningen. Han har även jobbat med switchen från Nuprime, vilken har blivit rejält mycket bättre än orginal. Intresserade kontaktar RC. Jag tackar RC och mina medlyssnare för en upplysande och underhållande stund. Och som vanligt, YMMV. Vänligen Jaxho
    8 points
  41. Min Excalibur har fått konkurrens! På benäget hemlån från serviceinriktad distributör! Det här är alltså andra gången jag har en sån här (V2) hemma och trots att även jag håller Supras Excalibur högt så är det inte speciellt otydligt vad Valhalla bidrar med. Det finns två sätt (säkert flera egentligen) att se detta på: a) Supra Excalibur USB når riktigt långt i förhållande till vad en Valhalla 2 USB uppnår, det är en riktigt bra prestation, dessutom till en bråkdel av kostnaden. b) Valhalla 2 USB tar ljudet till en annan nivå, dit jag inte uppfattat att någon annan USB-kabel nått i mitt system. Den ger mig ro i själen, musikglädjen vinner över de plågade skriken från plånboken. Jag kan tänka mig båda alternativen faktiskt...
    8 points
  42. Det finns flera trådar här på forumet som beskriver författarens och dennes systems utveckling. Många intressanta läsningar och mycket att lära sig av. Mitt egna system tämligen blygsamt i detta sammanhang och min resa har hittills varit ganska kort så jag känner inte riktigt att jag har så mycket att dela med mig av. Men det jag vill skriva om här är min erfarenhet av sound stage. OK, jag vet ett engelskspråkigt uttryck men jag har inte nått bättre på svenska. Vi pratar om hörupplevelsen av att ljudet låter realistiskt i tre dimensioner: höger-vänster, fram-bak. Jag skulle vilja beskriva en anläggnings förmågan att producera sound stage i flera steg: 1. Mono. Tänk köksradion. Ljudet kommer ifrån en bestämd plats i rummet. OK, ekar det mycket kan det vara svårt. 2. Svennebanan-stereo. Två högtalare placerade i rummet där det råkade finnas plats för en högtalare, ibland tom på olika höjd. Rummet fylls av ljud men lite mer obestämt var ifrån. 3. Basal stereo. Högtalarna och lyssningsplatsen är en liksidig triangel eller nästan. Man får nu en en-dimensionell stereobild där ljud kan placera sig från höger, mitt till vänster. Kanske ingen större precision men ändå. Som en scen med ridån neddragen och musikerna placeras längs scenkanten. 4. Fantom center. Nu börjar det hända grejer. Det som är i mitten börjar få en känsla av realism. Som om ridån dragits isär lite. De musiker som står i mitten backar lite bakåt in på scengolvet, bakom högtalarna. Allt på sidorna är fortfarande placerat längs scenkanten. För detta krävs enligt min erfarenhet att ytan mellan lyssningsplatsen och högtalarna är tämligen fri och att högtalarna är ungefär i öronhöjd i en ungefär liksidig triangel. 5. Sound stage. Nu kommer även sidopanorerade ljud bakom högtalarna och mitten är tydligt och rejält bakom högtalarna. Desto mer sidopanorerade ljudet är ju längre fram upplevs ljudet komma ifrån, lite som formet av ett V. För detta krävs att alla komponenter i anläggningen har lite kvalitet. Det duger inte med kompaktanläggningen från Expert för 1800kr 1984. Framförallt högtalarna. Men heller inte sladdar för 20.000 är nödvändiga. Det som är enligt min erfarenhet nödvändigt, men här kan jag ha fel det har sagts mig finnas undantag: utrymmet mellan och bakom högtalarna måste vara ganska fritt. Lite saker på golvet kanske men att ställa högtalarna nära väggen bakom gör att sound stage blir väldigt grund. Fyll utrymmet med massor av rack upp i öronnivå så blir det heller knappt något djup i ljudbilden. Då menar jag att ljudet verkar då komma från högtalarna eller på linjen mellan dem. Med ett lyckat sound stage är det som att högtalarna försvann. Ljudet verkar komma från en plats bakom högtalarna. Med enklare komponenter blir sound stage mer som en triangel i djupet. Med bättre så blir det mer som ett brett U. 6. Holografisk sound stage. Med lite bättre komponenter så framträder tydligare nivåer av djup. Man kan börja höra att flöjterna sitter bakom altfiolerna tex. Det är här nånstans jag befinner mig. För att ta mig hit så krävdes 8 akustikpaneler totalt. Jag hade 4st vid steg 5. Reflexer från sidorna måste hanteras i mitt rum som är 3,8m brett med betongväggar. Likaså väggen bakom högtalarna måste dämpa framförallt basen. Men även kablar gjorde sitt till samt en rör-förförstärkare samt mono-block slutsteg. Hela förstärkarpaketet kostar ca 15.000kr nypris så det är ändå i juniorklassen. Men tack vare paneler och kablar i rimlig kvalitet samt givetvis placering och möblering i rummet kom jag hit på halvannat år. Jag ser fram emot att få mer precision i djupet. Precision i sidled upplever jag väldigt bra redan så ännu bättre kan jag inte hoppas på men troligen där också. Bättre DAC är helt nödvändigt för mitt nuvarande är verkligen i budgetklassen. Bättre dator/streamer är också planerat. Samt diffusorer (quadratic diffusers). Det lutar mot hemmabygge precis som hälften av absorbenterna. Jag är nyfiken på om ni har liknande eller andra tankar och erfarenheter av sound stage. Dessutom är jag nyfiken på steg 7? Vad händer med ljudbilden då och vad krävs för att komma dit? För jag kan ju knappast vara vid slutstationen... Jag trodde många år att steg 3 var slutstation. Men oj så fel jag hade.
    8 points
  43. Ett exempel. Under åren har det varit ett evigt tjat (tycker jag) om hur bra analogt är och hur illa digitalt låter. Det har som väl är mattats av lite nu. Det har utmanat mig ibland och jag har försökt att för egen del testa den typen av påstående med mig själv om det stämmer här hemma och i så fall vad det kan bero på. Jag har spelat cd/rippad fil blint mot vinyl på exakt samma volym och med synkad start så att jag kan växla mellan källorna. Sedan har min fru växlat mellan källorna och sagt ”nu byter jag” utan att jag vet vilken som spelas. Det har för mig varit avgörande för mig att påstå att i vart fall hemma hos mig, så låter det lika bra, men inte alltid, vilket jag tillskriver skillnader i mastringar, inte i tekniken. Jag har gjort samma övning med större gäng. Bl a spelade jag en ”nice price”-cd av Ricky Lee Jones Pop, Pop parallellt med en ORG-audiophile-pressning och även en ”nice-price” av Ben Harpers Welcome to the Crual World” på nypressad 180-grammare inför ett Euphonia-gäng. Ingen kunde upptäcka och höra några direkta skillnader, i vart fall inga uppenbara. Sedan gjorde jag samma övning med Sonny Rollins Way Out West. CD’n lät direkt illa, rent av skräp. Jag har också erfarenheter åt andra hållet, framför allt med klassisk musik och ommastringar i en del klassiska boxar från Philips och Mercury. Det är en övning som har lett fram till mina slutsatser. Men det finns alltid konspiratörer som försöker hitta anledningar till varför vi hörde ”fel”, att skivan inte var rengjord, att min vinylrigg är för dålig, pickupnålen var smutsig, att jag borde byta rör i riaan, fel kablar osv. Deras sanning är ristad i sten och kan inte/får inte ifrågasättss. Däremot var det ok i de fall när vinylen lät bättre. När det påstås saker som sanningar kan jag bli misstänksam och försöker utmana det som påstås. En klassiker i forumets historia är när ett antal medlemmar köpte varsin Yellowtech PUC-dac för 10-11 år sedan och påstod att den lät lika bra som ett antal välrenomerade cd-spelare. En del blev nyfikna och ville testa själva så mitt ex åkte sickades till ett par adressater som också skrev väl om den. Då brakade helvetet löst ordentligt vilket slutade med att ett helt gäng avpolleterades från Euphonia. Det finns vissa ”sanningar” eller upplevelser som inte tål att förmedlas. Det är ok att påstå produkters förträfflighet och stora förbättringar när man sitter i soffan och lyssnat en dag eller två, med eller utan vin, ensam eller i grupp och få ”gilla”-tecken. Det är också uppskattat när vinylen påstås utmanövrera digitalt men inte det omvända. Och om man jämfört blint så går det inte dra några slutsatser eftersom man måste lyssna minst 14 dagar för att dra slutsatser. Det är något med blindtest som upprör väldigt många och jag förstår faktiskt inte varför. Men jag har mina konspirationsteorier…
    8 points
  44. Vilket fantastiskt arbete du lägger ner och delar med dig av! Jag röstar på att du borde få någon form av Euphonia pris för denna tråd!
    8 points
  45. Om jag reser mig upp och rundar soffan så hamnar jag här. Vid ytterligare en plats för möjlig avspelning av vaxet. Här får man dessutom en härlig vy över detta rum som andas konstnärs och musiksjälar, helt i min smak!
    8 points
  46. Igår fick jag hem Supras nya USB-kabel Excalibur. Optisk finns inget att anmärka på. Det som slår åtminstone mig är kontakterna i aluminium som ser mycket stabila ut, vilket USB-branschen inte är bortskämd med. Jag saxar Supras egen beskrivning: Det tvinnade dataparet är tillverkat av PE-isolerad silverpläterad syrefri koppar. Silverskiktet är väldigt tjockt, 3,8% av den totala arean, för bästa ledningsförmåga och hög hastighetsfaktor. Silverplätering gör ledaren bra för höga frekvenser och dataöverföring med hög hastighet. Strömledarnas konstruktion är helt annorlunda jämfört med dataparet. För att minimera strömförluster och för att maximera trådarean använde vi fyra tennpläterade ledare i star quad konfiguration. Star quad tvinning tillsammans med de separata skärmarna minskar effektivt all RFI. Kontakterna är helt skärmad i aluminium. Kontakterna är demonterbara för att göra det möjligt att dra kabeln genom 16 millimeter VP-slang. På kartongen skriver de också att kabeln är optimerad för att hantera 24-bit HiRes Audio. De skriver också att den är specad im90 Ohm, enligt USB-standarden, vilket inte alla gör. Hur detta och texten ovan omsätts i ljudkvalitet och anpassningsmässigt med mina prylar vet jag inte. Jag förväntar mig dock att den låter bra. Jag lyssnade en hel del igår och även nu i förmiddags och gjorde en del jämförelser med andra USB-kablar med en bukett musik. Det låter mycket bra.
    8 points
  47. Nu vet nog merparten av er vart jag befinner mig, igen..
    8 points
  48. Gårdagens nyårsmiddag gick helt i traditionens tecken. Kanske tråkigt men beprövat och tryggt. Lite snacks och en flaska Palmers champagne som inledning. Därefter en halv hummer nersköljd med en flaska chardonnay Swan Bay från Scotchmans Hill Australien. Tagen blint från tillfälliga sortimentet på Systemet. Därefter en väl tilltagen tornedeus med smörslungade haricot verts, pommes frites, samt bearnässås. Vinet som hittades i vinskåpet var en Primitivo Passito från Italien. Minnet från förra gången det dracks var bättre. Avslutet blev en kvarvarande mandelmussla från julen med grädde och hjortronsylt som sig bör. Mätt och belåten och kanske lite rund under fötterna kunde vi skåla in det nya året med champagnen som blev kvar sedan fördrinken. En liten annorlunda nyårsafton på tu man hand med Calma i dessa pandemins tidevarv. Calm
    8 points
  49. Ni testar lite äpplen mot päron om ni inte ser till att ha samma master på de olika formaten. Påfallande ofta är högupplösta filer på Qobuz väldigt trista att lyssna på när det gäller populärmusik. Ett första test för att se till att streamern fungerar tillfredsställande är att köra rippade CD som jämförelse mot CD, då bör det inte bli några större skillnader.
    8 points
  50. calle_jr

    Tape Head Preamp

    Studer A810 producerades fram till 1989, och den finns med en rad optioner; med/utan VU-mätare, fjärr, testtonsgenerator, tidkodsystem för synkning, mono/stereo-switch, LS- och HS-version, med/utan in-/utgångstrafos, monitorhögtalare, hörlursutgång, stativ-/konsolversion, träsidor+bärhandtag. Denna är som syns med VU-mätare och det är HS-version med fyra hastigheter 3.75, 7.5, 15 och 30ips.
    8 points
×
×
  • Create New...