Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2021-09-13 in Posts

  1. Dags för nätverkskabel test! Del 1 Nu har jag lånat ihop några intressanta kandidater att utvärdera för att utröna vilka som skall in i min referensanläggning. Vi har Luna Blå, min egen AQ Diamond, Vertere, Wireworld Platinum, Nordost Heimdall och den nya Valhalla. Dock har de varierande längd som stör jämförelsen (mellan 3 m och 0,75) och sannolikt är kortare bättre. Pris varierar mellan ca 9000 (Heimdall) och ca 35000 för Valhallan. De andra ligger så cirka 12000. En kul kabel att testa då det bara är att rycka ut och trycka in nästa. Jag valde att börja testen i mitt vintage system och ta kabeln mellan Melco S100 (driven av Ferrum ps) och en relativt gammal Linn Akurade ds streamer. Sedan Shindo Monbrisson, Montrachet och mina egna Shindo 604 kopior. Alla andra kablar är Luna. Jag har haft flera kablar anslutna samtidigt i switchen vilken också kan påverka. Som billig kabel använda jag den som följde med switchen (Melco). Wireworld och Audioquest hade en tendens att fastna i kontakten vilket stör. Efter några dagars lyssnade kan jag prelimärt konstatera: 1. Alla låter tydligt bättre än Melco kabeln. 2. Skillanden är större på highres material. 3. Skillanden varierar ganska mycket mellan olika spår. Jag har olika favoriter på olika spår 4. Skillanden är ganska liten när man väl gott från Melcokabeln och Valhallan är outstanding! Jag valde spår som jag vill bli berörd av (enigma variationerna), dansa till (500 miles proclaimers), förstå (radiohead burn the witch), analysera (Bach med David Russell) och Lloyd Cole och Fleetwood Mac (Landslide). Återkommer med mer intryck och en slutsats.
    8 points
  2. Bilder efterfrågades. Hur det ser ut framåt mot anläggningen har ni redan sett så nu får ni se hur det ser ut bakom sweetspot :-) Jag har ändrat lite till där. V-4 har fått lämna plats till min andra stora DIY Helmholz. Den är avstämd till drygt 40hz men nu ville jag ju dämpa runt 35-40hz. Nöden är uppfinningarnas moder så jag provade med att minska på portöppningen genom att knö in några pocketböcker av lämplig tjocklek så att det slöt tätt. Porten blev då dryga decimetern kortare och därmed sjönk resonansfrekvensen precis lagom! Fick ner det önskade området med ca 3db. Som synes har jag en öppning ut mot hallen och resten av huset. Rakt bakom sweetspot är den sista Wingen innan dörröppningen. Jag sitter en dryg meter framför den.
    8 points
  3. Snart dags att måla nästa rum. Bara lite skitjobb kvar...
    7 points
  4. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    Ja vad döljde sig i de där lådorna då Kanske ingen högoddsare men de är två Ansuz Mainz C2 strömkablar. Inkoppling här blir svår dock. Så de fick bli en riktig ful installation av ett uttag men de är ju provisoriskt och på säkert avstånd ifrån klåfingriga små fingrar. Förberett för test så de går skapligt smidigt att växla mellan min egna DIY kabel som är fast kopplad i lådan och Ansuz kabeln i de provisoriska uttaget. Blir de allvar av att de blir annan kabel till nätlisten så får de kanske bli ett uttag i lådan men de är en senare fråga.
    7 points
  5. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Och en liten nyhet trillade in här! Raskt inkopplad mellan HDD-porten på Aries G2.1 och Black Dragon, och samma ström (ljudström) omdirigerad från de digitala utgångarna till denna port. (Den delar inte samma omtanke, klocka och galvaniska avskiljning som den "riktiga" DAC-porten) Och preliminärt lovar det här gott mycket gott! I medföljande lilla broschyr framgår att de strävat efter att göra den bästa USB-kabeln på marknaden. Huruvida de har lyckats kan jag inte säga, men de har iaf lyckats hålla prislappen på en marknära nivå. Under lusentappen för denna 1m! Det är rätt nyktert att inte alla hifiprodukter prissätts för att exponera sig mot den extrema änden av konsumentskalan.
    7 points
  6. En helt apropå och off topic historia, men frågan fick mig googla på vad butiken hette där jag gjorde mina första inköp i min lilla hemstad Falun. Jag googlade på EPA och Tempo i Falun och en av de första länkarna visade en bild från invigningen av EPA i Falun den 2:a december 1965. Det var extra jubileumsstämning eftersom det var den 100:e EPA-butiken som öppnade i Sverige. (Enhetspris AB, ett nytänk där kunderna fick handla själva i varuhuset, och fylla sina kundvagnar med varor som de sedan betalade i kassan vid utgången. Alltså, precis som det fungerar idag!) Vad som fångade min blick var dock kassörskan som ser lite pressad ut med tanke på köer och öppning. Det ÄR min mor, som jobbade där under ett antal år! Hon blev nästan rörd när jag visade henne bilden idag. Den som är nyfiken på sammanhanget kan läsa mer om den "nya affärsvärlden" här!
    6 points
  7. Exakt, ALFAGTV Blumenhofer fast T modellen alltså stående 1743 T. Byzan visst var det ett tag sen. Minsta grabben var nog nyfödd då ! Skulle nog göra sig bättre i ett större rum men man kan inte få allt. Håller på och trixar med kablar och tankar om strömrening och eventuellt falla tillbaka på vinyl. Ska hem och placera återkommer !
    5 points
  8. Om ni trodde min kvinna vart irriterad när jag bar upp Bullugnen, hur tror ni hon reagerade nu ? Jag tror att vi leker tysta leken just nu ? Ganska tyst vid middagen, undra hur länge vi ska leka ? Klart värt det, har bara smällt upp dom och riggat halvdant och lirar redan sanslöst. Blumenhofer Fs 2 med sin 12" var sjuk men det här är löjligt ! 2 *16" 1* 12" samt horn ifrån FS1 . Lite som en Fs1 på steroider 1 16" till samt en 12". Gissa om det finns begränsningar ? Foten stampar som jag hade Parkinson. Första gången som jag kan stå i köket och laga mat samtidigt njuta av musik från övervåningen. Det är otroligt
    5 points
  9. Du tweakar med böcker i mynningen! Är ni redo för lite göteborgshumor nu då? Om du använder taxeringskalendern kanske du kan göra avdrag i basen!
    5 points
  10. bfjohansson

    Intel eller AMD?

    De första delarna börjar ramla in. Ska bli kul att se hur jag får ihop detta. Det är tur att jag har @VoicesInMyHead som hjälpt mig med glada tillrop och tips
    4 points
  11. Nu har jag ägnat större delen av helgen till akustikoptimering Det börjar närma sig ett acceptabelt resultat, men perfekt lär det aldrig bli.. Gjorde mätningar med alla absorbenter bortplockade ur rummet för att börja från scratch. Sedan implementerades den stora nya basabsorbenten. För närvarande ligger den ner mot bakväggen. Bredvid den placerade jag en av mina Svanå V4, avstämd till ca.60hz. Ovanpå dessa ställde jag mina vingar. Den lilla hålabsorbenten kom till heders igen i ett hörn bakom höger högtalare. Bifogar före/efter bilder på mätningarna. Det ser ut som jag klyvt peaken jag hade vid 32-36hz. Första bilden är utan absorbenter.
    4 points
  12. Det är precis det som är anledningen till köpet just nu, bäst att passa på innan det är för sent. HiFi Collective har några kit kvar men jag valde att bara köpa element eftersom själva konstruerandet intresserar mig och jag har inte riktigt bestämt mig för vilken variant jag ska bygga än. ANK Kits i Kanada sålde färdiga lådor för AN-E och jag funderade ett tag på att köpa ett par trots en ganska hög prislapp men de verkar ha slutat med detta nu så jag får bygga själv och ser fram emot att få försöka bygga något som är rimligt snyggt själv.
    4 points
  13. Sista delen av uppackningen. Jag får ta bättre bilder senare men det syns väl i alla fall att det är element från Audio Note?
    4 points
  14. Jag tillhör också skaran som tror vinyl överlever. I min lilla värld är vinyl inget som endast tillhör hifinissar, av dessa finns inga förutom jag i min direkta närhet, däremot några som gillar fysisk media. Ett sätt jag använder mitt vinylspelande är att utforska klassisk musik. Det dräller av många ok inspelningar med fantastisk musik där ute som är i mycket fint skick och dessutom bra vinylkvalitet som fås i princip gratis. Det finns såklart många mindre intressanta inspelningar också, men det är svårt att bli deppad när man knappt betalar något.
    3 points
  15. figge

    Dryckestråden

    Synd på så rara pärlor. Då hade vi bättre lycka med den här till lammracksen.
    3 points
  16. Visst kan det låta låda eller snarare färgat om väggarna spelar med för mycket, mest låddljud verkar det bli om lådan har någon öppning enligt mina erfarenheter. När jag höll på med högtalarbyggen i min ungdom gjorde jag en del experiment med vibrationseliminering och det jag uppnådde var nog inte minskat låddljud utan snarare bättre upplösning. När jag nu ger mig på det igen så är min tanke när det gäller vibrationer i kabinettet att baffeln bör vara så vibrationsfri som möjligt eftersom rörelser där riskerar att blandas med direktljudet. När det gäller övriga sidor på kabinettet ger vibrationer ett bidrag till efterklangen som nog oftast kan ses som försumbart oavsett om rummet är dämpat eller inte. Förmodligen är frekvensen på vibrationerna väl så viktiga som nivån. Genom att använda väggar som lagrar mindre energi och släpper ifrån sig dessa mer bredbandigt borde det inte vara någon nackdel för konstruktionen men baffeln är förstås ett annat kapitel och allt ska rimligtvis ligga inom någon gräns någonstans. Att slentrianmässigt bara bygga lådor med tjocka väggar med dämpande material är nog enklare men varför göra det enkelt för sig. Som vanligt gäller att det går att nå framgång på olika sätt och jag har inget att invända mot exempelvis lådkonstruktionerna hos Wilson.
    3 points
  17. j_bloom

    Mickes Musikrum

    Tack för svar, spännande! Finns det återförsäljare i Sverige för dessa? sorry för ot
    3 points
  18. Från Audio Note's presentation: "But what of the other factors which are essential for emotionally involving music reproduction? What about coherence, full natural micro - as well as macro - dynamics, inner detail? What about LIFE? What about EMOTION? Sorry, they’re just not part of the “High Performance Audio” design brief. And Music suffers for it. The design of the AN-E Loudspeaker, by contrast, follows an altogether different philosophy. It calls for a cabinet that complements the chosen drive units, rather than fighting against them. Instead of trying to kill the resonances, we tailor the cabinet to place them in frequency bands where they aid and enhance the operation of the drive units, culminating in a loudspeaker system that makes the most of the preceding amplifier’s output. The material choice for the cabinet is an area where a great deal of research and development has taken place. Over the years, we have tried many different materials and combinations, a time consuming endeavour culminating in the current design, which utilises the highest quality Russian Birch ply for the entire cabinet. Bracing and internal damping is kept to a minimum and strategically applied to help, not hinder the drivers." Det finns olika filosofier tydligen och jag är kanske lite för mycket ingenjör för att chansa på att lådan sjunger på rätt sätt så jag kommer inte att följa ritningen slaviskt men jag kommer inte att göra en väldigt tung och dämpad låda utan snarare en som är styv på rätt ställen och materialet kommer att bli björkplywood. Ganska många högtalare som jag tycker låter bra har tämligen tunna väggar men låter ändå inte låda. Vi får se var det landar, jag kommer att knacka en del på lådorna innan jag lägger dit förstärkningar. Detta är inte main-stream konstruerat av tekniker som tänker "fyrkantigt".
    3 points
  19. Ljudet kommer i huvudsak att försvinna ut genom öppningen även med ett draperi på plats vilket enkelt konstateras om man ställer sig på andra sidan. Draperiet ger däremot lite resistiv dämpning på ett ställe där ljudutbredning sker och dämpar då mer än man kan tro.
    3 points
  20. Tänker lite på Kraftwerk som ställde ut dockor på scenen. Detta är ju att ta det ett steg längre.
    3 points
  21. Ett ständigt kompromissande, givande och tagande...och känslighet balanseras mot basdjup vilket har tentakler till storlek samt effekttålighet. I ditt fall +4 dB vid 40 på bekostnad av djup. Det är ju rejält med Qts och det bör kunna generera en del bas. Musikaliskt och lättsamt. Men Troels mätning med Qts på 0.24 är verkligen stor skillnad och här krävs såklart "facit" så du vet vart du står med dina element. Båda elementens impedansmätning visar på 1 resp 2 små-resonanser och i tämligen "öron-känsligt område". Mätartefakt eller nått faktiskt i elementen? Ps. Hoppas inte inlägget uppfattas som neggo. Intentionen är att bidra och lysa från olika håll.
    3 points
  22. 3 points
  23. LPL

    Hemma hos Octavia rs

    Sant, får väl omformulera: JAG, @LPL tycker det var en vettig uppgradering
    3 points
  24. Jag har funderat på om jag ska använda en bakåtriktad diskant också eftersom jag tänker mig en placering långt från väggar. Det ger sig om det behövs någon ambiens-justering. Peter Snell har nog en ganska stor del i designen men de har förstås ändrat en del på vägen. Apropå diskant, så här ser impedanskurvan ut. Ser också vettigt ut.
    3 points
  25. Jag köpte inget kit så de har i alla fall inte räknat ned efter mig. FedEx ville ha en dryg hundring för att sköta momsen och det blir svensk moms men den brittiska drar de av vid beställningen så det är inte så mycket dyrare ändå. Jag har mätt upp ett baselement och så här ser impedanskurvan ut med lite beräknade TS-parametrar också. Jag ska motionera elementen med musik och mäta igen men det dröjer ett tag. Fs på cirka35Hz och Qts på 0.41 känns som användbara värden Förmodligen ändras de en del efter uppmjukning men jag kan börja skissa lite på lådor i alla fall.
    3 points
  26. octavia rs

    Mickes Musikrum

    Tycker med att de är sunt att det finns företag som kan göra saker utan att priset ska skena iväg bara för att det kan. Tyvärr så är nog priset även det som gör att många ratar den då det allt som oftast är dyrt=bra. Hade jag inte precis köpt min Tubulus så skulle jag nog köpt en Supra sen är den ju inte dyrare att man kan testa den bara för att. Ska bli kul och se vad du tycker om den jämfört med annat du provat
    3 points
  27. Jag kommer att bygga lådor med samma bredd och djup som AN-E men är inte helt säker på att jag kommer att använda basreflexlösningen som finns i den. Det finns även en sluten konstruktion AN-K som avviker lite i mått och använder annat baselement men jag lutar nog mot ett mellanting mellan dessa storleksmässigt. Att bredden är lämplig för elementen kan ses i följande kurvskara för spridning i AN-E. Det ser ut att kunna bli en rätt homogen effektrespons och det är en svaghet för ett så pass stort element som jobbar upp till 3kHz. Diskantelementet har baffelstöd i hela sitt arbetsområde. Rätt bra design faktiskt. Jag har ingen plats för högtalare som ska stå intill en vägg förutom möjligen vid TV'n men där är det slöseri med sådana här högtalare (för mig). Jag vill alltså inte använda underavstämd basreflex som i och för sig ger bra output mot lägre frekvenser med hjälp av rumsreflexer. Det är inte en lösning som jag trivs med riktigt heller eftersom det finns nackdelar med väggnära placering som kräver en del åtgärder för att bli bra. Jag har mina högtalare helt fristående nästan mitt i rummet och där har jag även mina gamla hembyggen från 70-talet som fungerar utmärkt där så det borde en ny högtalare med Audio Note element också göra. För att basen ska fungera utan väggstöd krävs en mindre låda som antingen är sluten eller basreflex med klassisk Butterworth-avstämning. Undre gränsfrekvensen kommer att flyttas upp en del och jag måste ta reda på TS-parametrarna innan jag går vidare med lådans dimensionering. Med den fristående placeringen kommer jag att göra basunderdelar som tar vid mot lägre frekvenser och en låda med 2x12" känns rimlig, en framåt och en bakåt för minskade vibrationer. Det blir aktiv delning och EQ för att komma ned mot låga frekvenser och det troliga är att det blir slutna baslådor. Till en början kommer jag att köra med Audio Pro B2-50 för att få igång något att jobba vidare med. Delningsfiltren kommer att vara placerade utanför lådan så jag har möjlighet att leka lite med både aktiva och passiva lösningar under utvecklingsarbetet. AN-E AN-K AN-J
    3 points
  28. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Efter att ha haft en musikbegivenhet i fäbon har jag nu landat hemma igen. Av någon anledning blev jag nyfiken att koppla in de gamla Audio Pro Image 10 och att driva dessa med "rörhäcken". De här minimala högtalarna har en del riktigt goda egenskaper och ett sätt att förstärka dessa är att driva dem med något som inte har riktigt den höga dämpfaktor som Karan-steget har. Det här är skoj, väldigt holografiskt och transparent och fin närvaro på rösterna! Pondus och bas är väl inte direkt nåt man slås av men det funkar förvånansvärt väl ändå, med tanka på att lådan troligen är mindre än 2L och sluten! 🙃 Jag kör alltså Xindak V-15 i Pentod-läge, med volympotten i bott, som rent slutsteg. Ursäkta bildkvallen. det är för mörkt för iPhone..
    3 points
  29. Besökte Bengans igen! Det kommer in mycket bra jazz där hela tiden nu. Blev 8 nya titlar i går. Det är lite att lyssna igenom. Jag började med en Bill Evans Live i studio med publik. Det är en trippel-LP. Bill Evans - Behind The Dikes spelades in under 2 dagar -69. Det var en vårdag mars (de 2 första skivorna) och en sen höstdag i november (3e skivan) Jag gillar Bill Evans mycket som pianist. Han spelar på ett melankoliskt vackert och känslosamt sätt som jag gillar. Alltid med skön takt och tempo. Detta album är riktigt bra både bra ljud och bra musik.
    3 points
  30. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    Äntligen lossna de lite på försäljningsfronten och genast gjordes det en hemleverans ifrån Ljudupplevelser
    3 points
  31. bigblue

    Dryckestråden

    Och så synd på en flaska från 2016 som är en superårgång från Brunello-området. Jag fick fatt på ett par buteljer från Gaja som jag har höga förhoppningar kring. Vi får se om 4-5 år....
    2 points
  32. Bear Garden! Räserjazz!
    2 points
  33. 2 points
  34. Som förre detta Snellägare, och kanske även framtida snellägare ger jag tummen upp för detta projekt. Snell låter väldigt trevligt. Helt klart högtalare i min smak.
    2 points
  35. Kontakt med Vattenfall så klart... Vad hade du trott annars ?
    2 points
  36. Aaahhh... men. Jag som trodde det var en batch med fina nos-rör.
    2 points
  37. Lite utvidgningar i tråden när det gäller TS-parametrar stör inte alls eftersom jag just nu funderar i sådana banor. Jag har nu mätt impedans på båda baselementen och de mätte väldigt lika och jag har motionerat upphängningen manuellt genom att dra och trycka mot ändlägena. Det resulterade i en sänkning av Fs med cirka 5% och det roliga är att Qts faktiskt sjönk ungefär dubbelt så mycket i procent räknat. Det är nog en kvadrat eller snarare rot (resonansfrekvens) som gör detta. Jag orkar inte gräva i det just nu men det finns uppenbarligen några som gillar att kika på TS-parametrar så kanske svaret kommer ändå? Mina övningar gör att jag tror att elementen kommer att hamna i rätt område så småningom för att kunna användas i standardlådan precis som de borde göra eftersom det är ersättningselement. Jag har lekt lite med simuleringar och även med en del variationer i TS-parametrar är det ganska lätt att få till en avstämning som fungerar för placering utan väggstöd medan det för optimalt väggstöd och underavstämning är mer kritiskt med parametrarna. Min plan för framtiden är då att bygga 53-literslåda enlig ritning men göra en liten modifikation av basreflexen så att det blir med slitsport som kan förlängas utanpå lådans baksida. Baksidan kommer att göras demonterbar med skruvar för att kunna komma åt lådans insida och då blir det dessutom möjligt att göra en del modifieringar. Jag kommer att bygga filtren något annorlunda än Audio Note men det återkommer jag till. Bilder lånade från Troels Gravesen.
    2 points
  38. https://www.dropbox.com/s/rshxaprg2ly6k24/20210914_131832.jpg?raw=1
    2 points
  39. sprudel

    Mickes Musikrum

    Provat en hel del och byggt egna av RG 62 med fina Neutrik men har landat i BlueJeans cable som har bra kablage med fina värden för signalkablar och krympade kontakteringar. Bra pris och väldigt genomskinliga, nackdelen är att kontakterna är lite långa om man har ont om plats bakom apparaten. Tror att just krympningen istället för lödning spelar roll mer än själva kabeln när det rör sig om så kort avstånd som inom HiFi i hemmamiljö.
    2 points
  40. Jag hade absolut fokuserat mer på reverben än spl. De hör ju ihop i och för sig men får du ner efterklangen gör det gott.
    2 points
  41. Voltage Amplification Stage, VAS, i en traditionellt byggd förstärkare kan ha stor inverkan på hos karaktären hos en förstärkare. Kanske då antaget att utsteget är välgjort och bra dimensionerat så att det inte har någon egentlig karaktär i sig utan att det kan ses som förhållandevis transparent. Jag tänkte här översiktligt gå igenom ett antal "tweaks" utgående från enklast möjliga steg med en NPN-transistor. Tanken är att diskutera lite kring vad man kan göra och vilken effekt det får på egenskaperna. Det blir inte bara hur man kan skapa jämna övertoner utan lite gott och blandat. :-) %3CmxGraphModel%3E%3Croot%3E%3CmxCell%20id%3D%220%22%2F%3E%3CmxCell%20id%3D%221%22%20parent%3D%220%22%2F%3E%3CmxCell%20id%3D%222%22%20style%3D%22edgeStyle%3DorthogonalEdgeStyle%3Brounded%3D0%3BorthogonalLoop%3D1%3BjettySize%3Dauto%3Bhtml%3D1%3BexitX%3D1%3BexitY%3D0.5%3BexitDx%3D0%3BexitDy%3D0%3BexitPerimeter%3D0%3BentryX%3D0%3BentryY%3D0.5%3BentryDx%3D0%3BentryDy%3D0%3BendArrow%3Dnone%3BendFill%3D0%3B%22%20edge%3D%221%22%20source%3D%223%22%20target%3D%2210%22%20parent%3D%221%22%3E%3CmxGeometry%20relative%3D%221%22%20as%3D%22geometry%22%2F%3E%3C%2FmxCell%3E%3CmxCell%20id%3D%223%22%20value%3D%22Input%20Stage%22%20style%3D%22verticalLabelPosition%3Dbottom%3Bshadow%3D0%3Bdashed%3D0%3Balign%3Dcenter%3Bhtml%3D1%3BverticalAlign%3Dtop%3Bshape%3Dmxgraph.electrical.abstract.amplifier%3B%22%20vertex%3D%221%22%20parent%3D%221%22%3E%3CmxGeometry%20x%3D%22390%22%20y%3D%222390%22%20width%3D%2290%22%20height%3D%22100%22%20as%3D%22geometry%22%2F%3E%3C%2FmxCell%3E%3CmxCell%20id%3D%224%22%20style%3D%22edgeStyle%3DorthogonalEdgeStyle%3Brounded%3D0%3BorthogonalLoop%3D1%3BjettySize%3Dauto%3Bhtml%3D1%3BexitX%3D0%3BexitY%3D0.5%3BexitDx%3D0%3BexitDy%3D0%3BexitPerimeter%3D0%3BentryX%3D1%3BentryY%3D0.5%3BentryDx%3D0%3BentryDy%3D0%3BendArrow%3Dnone%3BendFill%3D0%3B%22%20edge%3D%221%22%20source%3D%225%22%20target%3D%2210%22%20parent%3D%221%22%3E%3CmxGeometry%20relative%3D%221%22%20as%3D%22geometry%22%2F%3E%3C%2FmxCell%3E%3CmxCell%20id%3D%225%22%20value%3D%22VAS%26lt%3Bbr%26gt%3BG%20%3D%2026dB%22%20style%3D%22verticalLabelPosition%3Dbottom%3Bshadow%3D0%3Bdashed%3D0%3Balign%3Dcenter%3Bhtml%3D1%3BverticalAlign%3Dtop%3Bshape%3Dmxgraph.electrical.abstract.amplifier%3BfillColor%3D%23dae8fc%3BstrokeColor%3D%236c8ebf%3B%22%20vertex%3D%221%22%20parent%3D%221%22%3E%3CmxGeometry%20x%3D%22632.95%22%20y%3D%222390%22%20width%3D%2290%22%20height%3D%22100%22%20as%3D%22geometry%22%2F%3E%3C%2FmxCell%3E%3CmxCell%20id%3D%226%22%20style%3D%22edgeStyle%3DorthogonalEdgeStyle%3Brounded%3D0%3BorthogonalLoop%3D1%3BjettySize%3Dauto%3Bhtml%3D1%3BexitX%3D0%3BexitY%3D0.5%3BexitDx%3D0%3BexitDy%3D0%3BexitPerimeter%3D0%3BendArrow%3Dnone%3BendFill%3D0%3BentryX%3D1%3BentryY%3D0.5%3BentryDx%3D0%3BentryDy%3D0%3BentryPerimeter%3D0%3B%22%20edge%3D%221%22%20source%3D%229%22%20target%3D%225%22%20parent%3D%221%22%3E%3CmxGeometry%20relative%3D%221%22%20as%3D%22geometry%22%3E%3CmxPoint%20x%3D%22740%22%20y%3D%222440%22%20as%3D%22targetPoint%22%2F%3E%3C%2FmxGeometry%3E%3C%2FmxCell%3E%3CmxCell%20id%3D%227%22%20style%3D%22edgeStyle%3DorthogonalEdgeStyle%3Brounded%3D0%3BorthogonalLoop%3D1%3BjettySize%3Dauto%3Bhtml%3D1%3BexitX%3D1%3BexitY%3D0.5%3BexitDx%3D0%3BexitDy%3D0%3BexitPerimeter%3D0%3BentryX%3D1%3BentryY%3D0.5%3BentryDx%3D0%3BentryDy%3D0%3BendArrow%3Dnone%3BendFill%3D0%3B%22%20edge%3D%221%22%20source%3D%229%22%20target%3D%2215%22%20parent%3D%221%22%3E%3CmxGeometry%20relative%3D%221%22%20as%3D%22geometry%22%2F%3E%3C%2FmxCell%3E%3CmxCell%20id%3D%228%22%20value%3D%22Out%22%20style%3D%22edgeStyle%3DorthogonalEdgeStyle%3Brounded%3D0%3BorthogonalLoop%3D1%3BjettySize%3Dauto%3Bhtml%3D1%3BexitX%3D1%3BexitY%3D0.5%3BexitDx%3D0%3BexitDy%3D0%3BexitPerimeter%3D0%3BendArrow%3Dnone%3BendFill%3D0%3B%22%20edge%3D%221%22%20source%3D%229%22%20parent%3D%221%22%3E%3CmxGeometry%20relative%3D%221%22%20as%3D%22geometry%22%3E%3CmxPoint%20x%3D%22920%22%20y%3D%222440%22%20as%3D%22targetPoint%22%2F%3E%3C%2FmxGeometry%3E%3C%2FmxCell%3E%3CmxCell%20id%3D%229%22%20value%3D%22Output%20Stage%26lt%3Bbr%26gt%3BG%20%3D%201%22%20style%3D%22verticalLabelPosition%3Dbottom%3Bshadow%3D0%3Bdashed%3D0%3Balign%3Dcenter%3Bhtml%3D1%3BverticalAlign%3Dtop%3Bshape%3Dmxgraph.electrical.abstract.amplifier%3B%22%20vertex%3D%221%22%20parent%3D%221%22%3E%3CmxGeometry%20x%3D%22765%22%20y%3D%222390%22%20width%3D%2290%22%20height%3D%22100%22%20as%3D%22geometry%22%2F%3E%3C%2FmxCell%3E%3CmxCell%20id%3D%2210%22%20value%3D%22%22%20style%3D%22ellipse%3BwhiteSpace%3Dwrap%3Bhtml%3D1%3Baspect%3Dfixed%3B%22%20vertex%3D%221%22%20parent%3D%221%22%3E%3CmxGeometry%20x%3D%22530%22%20y%3D%222415%22%20width%3D%2250%22%20height%3D%2250%22%20as%3D%22geometry%22%2F%3E%3C%2FmxCell%3E%3CmxCell%20id%3D%2211%22%20value%3D%22%26lt%3Bfont%20style%3D%26quot%3Bfont-size%3A%2036px%26quot%3B%26gt%3B-%26lt%3B%2Ffont%26gt%3B%22%20style%3D%22text%3Bhtml%3D1%3BstrokeColor%3Dnone%3BfillColor%3Dnone%3Balign%3Dcenter%3BverticalAlign%3Dmiddle%3BwhiteSpace%3Dwrap%3Brounded%3D0%3B%22%20vertex%3D%221%22%20parent%3D%221%22%3E%3CmxGeometry%20x%3D%22520%22%20y%3D%222470%22%20width%3D%2240%22%20height%3D%2220%22%20as%3D%22geometry%22%2F%3E%3C%2FmxCell%3E%3CmxCell%20id%3D%2212%22%20value%3D%22%26lt%3Bfont%20style%3D%26quot%3Bfont-size%3A%2036px%26quot%3B%26gt%3B%2B%26lt%3B%2Ffont%26gt%3B%22%20style%3D%22text%3Bhtml%3D1%3BstrokeColor%3Dnone%3BfillColor%3Dnone%3Balign%3Dcenter%3BverticalAlign%3Dmiddle%3BwhiteSpace%3Dwrap%3Brounded%3D0%3B%22%20vertex%3D%221%22%20parent%3D%221%22%3E%3CmxGeometry%20x%3D%22500%22%20y%3D%222445%22%20width%3D%2240%22%20height%3D%2220%22%20as%3D%22geometry%22%2F%3E%3C%2FmxCell%3E%3CmxCell%20id%3D%2213%22%20style%3D%22edgeStyle%3DorthogonalEdgeStyle%3Brounded%3D0%3BorthogonalLoop%3D1%3BjettySize%3Dauto%3Bhtml%3D1%3BexitX%3D0.5%3BexitY%3D1%3BexitDx%3D0%3BexitDy%3D0%3BendArrow%3Dnone%3BendFill%3D0%3B%22%20edge%3D%221%22%20source%3D%2211%22%20target%3D%2211%22%20parent%3D%221%22%3E%3CmxGeometry%20relative%3D%221%22%20as%3D%22geometry%22%2F%3E%3C%2FmxCell%3E%3CmxCell%20id%3D%2214%22%20style%3D%22edgeStyle%3DorthogonalEdgeStyle%3Brounded%3D0%3BorthogonalLoop%3D1%3BjettySize%3Dauto%3Bhtml%3D1%3BexitX%3D0%3BexitY%3D0.5%3BexitDx%3D0%3BexitDy%3D0%3BentryX%3D0.5%3BentryY%3D1%3BentryDx%3D0%3BentryDy%3D0%3BendArrow%3Dnone%3BendFill%3D0%3B%22%20edge%3D%221%22%20source%3D%2215%22%20target%3D%2210%22%20parent%3D%221%22%3E%3CmxGeometry%20relative%3D%221%22%20as%3D%22geometry%22%2F%3E%3C%2FmxCell%3E%3CmxCell%20id%3D%2215%22%20value%3D%22Feedback%20Circuit%22%20style%3D%22rounded%3D0%3BwhiteSpace%3Dwrap%3Bhtml%3D1%3B%22%20vertex%3D%221%22%20parent%3D%221%22%3E%3CmxGeometry%20x%3D%22685%22%20y%3D%222550%22%20width%3D%2270%22%20height%3D%2240%22%20as%3D%22geometry%22%2F%3E%3C%2FmxCell%3E%3C%2Froot%3E%3C%2FmxGraphModel%3E Bilden ovan till höger visar ett enkelt blockschema över det jag kallar en traditionell analog förstärkare med global återkoppling. Här kommer jag fokusera på VAS och lite fix och tricks som vi kan göra för att ge förstärkaren specifika egenskaper. Att skapa den karaktär jag menar här har att göra med distributionen av harmoniska övertoner, vilket avser den lutande linjen i bilden ovan till vänster. Om det är en rak linje, vilken lutning den har eller om det är en kurva kan vi påverka i VAS. Detta genom transistorns arbetspunkt, utnyttja transistorns olinjäritet och välja typ av transistor. Nivå på kurvan har även det stor betydelse. Ligger den för högt riskerar vi att intemodulationsdistortion påverkar ljudupplevelsen negativt. Ligger den för lågt uppnår vi inte upplevelsen som har med musikalitet att göra. Har vi stor oregebundenhet mellan övertonernas nivåer får vid inte heller önskad effekt. Man bör även se till att högre ordningens övertoner ligger mycket långt ner i nivå. Mäter vi högre nivåer på udda övertoner finns det ofta problem som relaterar till push-pull steg och så vidare... Låt oss utgår från (A). Ett enkelt förstärkarsteg där man nyttjar en konstantströmskälla för att göra steget så linjärt som möjligt. Genom att byta konstantströmskällan till ett motstånd (B) får steget en olinjäritet som beror på transistors egenskaper och dess arbetspunkt. Motsvarande nyttjas i (C) fast nu med en JFET-transistor. Just denna typ använde Nelson Pass när har gjorde sin så kallade H2-generator. Det behöver inte vara en JFET för att göra en H2-Generator. Att Pass valt en JFET denna beror nog till en del att han gärna jobbar med JFET och MOSFET-transistorer. Även (B) och (D) kan sägas vara "H2-gereratorer". Man får på detta enkla sätt en jämnt fallande distribution av harmoniska övertoner som kan justeras till att likna bilden ovan. För mer information om H2-generatorn, se: https://www.firstwatt.com/pdf/art_h2.pdf Men det finns en del andra tips kring steget. I (D) används en miller-kapacitans för att begränsa den övre gränsfrekvensen hos steget. Utan en extern millerkapacitans riskerar man en oönskad peak i frekvenssvaret strax under stegets gränsfrekvens. För att förbättre stegets egenskaper på högre frekvenser kan vi använda oss av en cascode-kopplad transistor (E). Pierre Frédéric f.d. konstruktör av förstärkare från Lavardin har en intressant modifiering av cascodekopplingen då man infört en som han kallar Magic Resistor (F). Denna ska ge en mer konstant effektförbrukning i spänningsförstärkningstransistorn vilket minimerar det man kallar minneseffekt (en termisk minneseffekt). För mer information se: http://peufeu.free.fr/audio/memory/memory-5-vas.html Ett alternativ till cascodekoppling är emitterföljare (G). En mycket bra lösning som kan göras ännu lite bättre genom att använda en JFET (H). Då ökas inimpadansen till steget, vilket kan isolera steget mera från föregående steg. Det finns de som använder dubbel cascode eller kombinationer av emitterföljare och cascode för VAS, men jag tror att detta i de flesta fall är onödigt och skapar bara mer aktiva komponenter i signalvägen. Notera att jag satt millerkapacitansen direkt över späningsförstärkningstransistorn i (G) och (H). Douglas Self och Bob Cordell brukar dock sätta den över båda transistorerna. För att minimera eller helt ta bort behovet av en global återkopplingsloop kan man införa lokal återkoppling i steget. Det finns två sätt. Antingen spänningsåterkoppling (I) eller strömåterkoppling (J). Strömåterkoppling har en fördel genom att den saknar återkopplingsloopen, men även spänningsåterkoppling kan vara mycket bättre än global återkoppling. I (K) lyfter jag fram vikten av att isolera VAS från utsteget. Här med en enkel sourceföljare i form av en JFET. LSK170 är ett exempel på transistor som är utmärkt för det typen av funktion. Edit: Fixat. Samma bild var uppladdad två ggr. Om man laddar upp men inte klistrar in en bild så hamnar den sist i inlägget. //calle_jr
    2 points
  42. sprudel

    Mickes Musikrum

    Signalkablarna har jag dålig erfarenhet av. USB är kanon.
    2 points
  43. Skulle en kunna få följa med i akustiskjoxandet även med bilder i hur det ser ut i själva rummet?
    2 points
  44. Jag gillar det här albumet, tycker inspelningen är helt ok och det ”nya” bandet låter i mina öron riktigt bra. Visst märker man att Joseph Williams på vissa ställen får plocka ner höga partier lite grann men jag kan leva med det då rösten är så bra i övrigt. Sedan har de Warren Ham på kör och lite blandat blås och han är så grym, särskilt då han sjunger David Paichs stämma på Home of the brave. Man kan tycka att han kanske wailar lite väl mycket men jag får erkänna att jag gillar det! Lite kuriosa är att det här är en covid-konsert som de sände ”live” från en lokal i LA, jag och min 7-årige son streamade den på projektorn här hemma så det var första ”konserten” tillsammans.
    2 points
  45. LPL

    Hemma hos Octavia rs

    Ett par bilder på Ansuz olika "kabelspolar" som även används i deras Mainz-kablar. Vet ej exakt vilken typ som sitter just under krympslangen på Mainz 8 strömfördelarna. I vilket fall får man en del handarbete för pengarna
    2 points
  46. Jag kan väl säga så mycket att både Moon 740P och Pass Labs XP-12 är riktigt bra försteg och bägge är enligt mig ett stort lyft jämfört med min nuvarande förförstärkare. Vilken som är bättre av 740P och XP-12 handlar nog mest om tycke och smak och vad man har för övrig utrustning. Jag upplever att Moon 740P är öppnare och tar ut svängarna lite mer medans Pass XP-12 låter lite intimare, tightare, mer organiskt. Det jag vet så här långt är att det blir ett byte av försteg men jag tänker testa lite mer med annat slutsteg o.s.v. för att få en ännu bättre bild hur de presterar här hemma
    2 points
  47. AlfaGTV

    Vilken DAC har du?

    Som av en händelse så passerade jag min lokala Hifiklubben på eftermiddan. Jag lånade raskt med mig en hyfsat intressant liten streamer/DAC; Deras nya Argon SOLO. För ett okej pris (strax under 3K) får man en strömmare som bockar av de flesta krav; Spotify Connect Chromecast Airplay Roon Ready UPnP kompatibel (Vilket betyder att man t.ex. med mConnect-appen har Tidal och Qobuz likaväl) Bluetooth Den är enbart trådlöst ansluten och har en hyfsad ESS Sabre DAC tillsammans med optisk och coaxial SPDIF utgång för den som vill ha möjlighet att nyttja befintlig DAC. Den verkar stabil och växlar mellan olika källor utan att knota, och jag måste säga att den låter helt OK.
    2 points
  48. De ville ha hamburgare men det blev köttfärssås, jag hade glömt köpa hamburgerbröd Men vi hade en trevlig helg med snack, sällskapsspel och några öl. Det blev en vända in till Norrtälje för att handla nya stekpannor som inte blivit av tidigare samt en räkmacka och kaffe till lunch på det anrika Café Hörnan som ligger i ett hus från 1770-talet och som varit café i 109 år. /byZan
    2 points
  49. Gräsänklingsmiddag.
    2 points
  50. Varje årstid har sin charm. Eller kanske: man anpassar sig och gör det bästa av vädret! Mer höst än sommar, vilket pockar på soppa och mys. Fisksoppa av enklaste slag men supergott och alla anledningar till bubbel… 🍾
    2 points
×
×
  • Create New...