Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2022-09-27 in all areas

  1. Bebop

    Från Bebops hifi-horisont

    Jag har haft en del Kenwoodprylar genom åren men deras bättre skivspelare mäktade inte plånboken med då. Det var några spelare som stack ut lite extra för mig. Den ena lär jag aldrig komma över. Den var dyr då och ännu dyrare nu. Den heter L-07D. Följande ligger/låg på Ebay för styvt 220,000:-. Det är den inte värd utifrån sin funktion och prestenda. Det visar mer att den blivit ett samlarobjekt. För ca 10 år sedan kunde hitta sådana i Europa för ca 30,000. Även det är för mycket för en leksak jag inte behöver. Det finns också en senare modell som jag håller ögonen efter om ett bra pris dyker upp. Den är rätt så ovanlig men lär vara väldigt bra. Den heter KD-07 som Kenwood tog fram tillsammans med Micro Seikki. Inte så snygg men ”cool” i mina ögon. (Kenwoods billigare instegsmodeller är inte så mycket att sukta efter). För några år sedan köpte jag istället den jag drömde om mest när det begav sig, en KD-500. Det är en direktdriven spelare med motor från Technics. Höljet är en polymer blandad med stendamm som dämpar mer än en ren stenskiva. Den är sedan urfräst inklusive stagen i botten för att passa verket. Den är inte så tung som sten men ändå rätt så bastant med sina 15 kg. Sedan dess har jag bytt arm från SME Series 3 till deras M2-9 som är en riktig favorit. Den låter bättre än den förra som var gjord för lätta pickuper med hög complians. Med rätt pickupval, t ex Ortofon OM 10-40, kan den låta bra men det är inte de pickuperna jag normalt har. Just nu spelar jag med Ortofons M2 Black som är riktig favorit. Mitt riaa här kommer från Clearaudio, Basic+ samt tillhörande separat nätdel. Kablage från Siltech. Högtalarna häruppe är också gamla favoriter som vi diggade skarpt på 70/80-talet. Det är ett par Carlsson OA51 med uppdaterade element och filter. De låter fortfarande mycket bra, inte minst ljudbilden som är makalös. Vad gäller upplösning, glitter och annat är de förbisprungna men helheten är fortfarande mycket bra. De skall få ny foam till absorbentvingarna vad det lider. Rummet jag har på andra våningen är 20m2 och vi använder det främst som TV-rum med ljudet via samma anläggning. Förstärkaren är ytterst prisvärd Marantz NR1608 som är en surrondförstärkare men vi använder den bara som två-kanaler till TV/film, skivspelare, internetradio och streaming över nätverket från min server eller NAS. Funkar även över wifi men jag föredrar kabelnätverk. Marantz har något som heter Heos och som stöder flera streamingtjänster, dock inte Qobuz. Men det funkar via appen mConnect. Förstärkaren är diskret uppbyggd AB-förstärkare och lämnar 2x90 watt enligt specifikation. Det räcker till gott och väl. Det låter bättre i min huvudanläggning, så klart. Men jag har annan kravprofil här uppe och de motsvaras väl av det jag har satt upp här. Här är det inte aktiv lyssning på samma sätt. Jag får snarare positiva vibbar från förr och de upplevelser jag hade då. De är fortfarande positiva minnen. Just idag när regnet vräker ner värmer det gott med Betty Carter. Men jag har skruvat en del också under de senaste dagarna…
    7 points
  2. Anders65

    Nyheter från REGAL

    Tänkte berätta att jag fått tillökning i kabelsortimentet. När jag gick in i detta med kablar trodde jag inte att jag skulle ta fram en strömkabel. Men att se vad som kommer att hända i framtiden går ju inte. Sen är det ju så att jag gärna försöker se om jag kan göra det som efterfrågas. Och jag lovar inget förrän jag vet om jag klarar det och att jag kommer kunna stå för det jag gör. Och för mig är en strömkabel mer än en vanlig sladd med kontakter. Jag ser ingen poäng att göra det, utan skulle jag göra en strömkabel så måste den bidra till en förbättrad elmiljö för apparaten. Sen finns det begränsningar i vad som är möjligt med en strömkabel. Jag kan inte minska den harmoniska distortionen i elnätet. Det är omöjligt i en nätkabel. Men det det finns en del andra saker som jag sett borde kunna göras. Även om det finns en del som säger att kablar inte har betydelse så började jag testa själv och upptäckte snabbt hur förvånansvärt stor skillnad det ändå kunde vara mellan olika signalkablar. Jag började gå in på djupet i det teoretiska kring vad det som många upplever beror på kring signalkablar. "Allt" påverkar sägs det, men jag ville veta vad som är viktigast. En insikt på resan är att det är väldigt olika saker för olika kablar. För att en signalkabel ska vara bra är vissa saker mer centrala än andra. Jag började titta på högtalarkablar och såg att det finns viss överlappning i vad som är kritiskt för en högtalarkabel, men mycket är väldigt olika. Detsamma gäller skivspelarkablar och inte minst signalkablar för digital audio/klocksignaler. Och nu strömkablar. En insikt är att det har varit och är enormt mycket arbete att utveckla kablar som verkligen är optimerade för respektive tillämpning. Bara för att jag har Zero teknologin betyder inte det att alla kablar ska vara baserade på den. Den tar hand om specifika problem som uppstår vid överföring av analoga audiosignaler. Så när jag gör en strömkabel är det helt andra förutsättningar som gäller och helt andra problem som behöver lösas. Så det är som att börja med ett vitt papper där jag tar med mig teoretiska kunskaper, det jag hör från andra och lyssningserfarenheter förstås. Som alltid när jag utvecklar en produkt eller kanske bara testar en idé använder jag mycket simuleringar. I fallet strömkabel så gör jag dels en förenklad modell av elnätets karaktär som ex förimpedansen. Nästa steg är att jag gör en modell av en verklig last som strömförsörjs via nätkabeln. Jag bygger en linjär nätdel i simuleringsmiljön. En modell som bygger på en toroidtransformator jag mätt upp tillsammans med likriktning, glättningskondensatorer och efterföljande last. Först nu kan jag börja testa olika typer av filter mm för nätkabeln. För mig är det extra viktigt med en realistisk simuleringsmiljö för strömkablar, eftersom jag dels vet vad jag vill uppnå och dels för att det är svårare att lyssna till sig den sista biten. De positiva effekterna av en bra strömkabel beror på så mycket olika saker. Hur mycket störningar finns det i nätuttaget och hur ser frekvensspektrat ut? Hur ser strömförbrukningen hos ansluten apparat ut spektrummässigt och inte minst hur känslig är apparaten för störningar via nätsladden? Bilden nedan visar frekvensgången i den första strömkabeln jag tagit fram (ligger i Momentum-serien). Den har ett inbyggd differential mode LC-filter samt en tillhörande urladdningsresistor. Filtret har sin induktiva del i stickproppen och sin kapacitiva del i apparatuttaget. Därimellan en partvinnad kabel samt skyddsjord. Varför jag gjort just så är av goda skäl som relaterar till kabelns sammantagna EMC-egenskaper. Både avseende ledningsbundna störningar och emission samt immunitet avseende elektronmagnetiska fält. Detta är hur kabeln fungerar i en miljö som efterliknar en verklig inkopplingsmiljö, om än något förenklad sådan. Bilden nedan visar hur resultatet blev. Den är ett litet hantverk att tillverka - som alla andra kablar jag gör, vilket gör att den kostar en slant. Men precis som andra kablar är den till för att ge bästa möjliga förutsättningar för den utrustning den används tillsammans med. Och att den inte ska ha någon negativ inverkan på den så viktiga dynamiken. Kabeln bidrar tvärt om till att bättre kunna leverera ström vid snabba strömtransienter - om apparaten behöver det. Kommer förstås visa den på Göteborg HiFi show.
    3 points
  3. Idag blir det lite skivspelare influerad av @MatsT intressanta redogörelse från sitt ”vinyllab” där ett antal gamla Dual-spelare fått nytt och välförtjänt liv. På 70-talet tyckte vi i ”hifi-gänget” att Dual inte riktigt platsade i finrummet. Det var dock inte baserat på att de inte skulle vara bra utan snarare att de var inte like ”inne” som t ex Thorens. Även en del direktdrivna stod högt i kurs och då framför allt en del av Technics spelare. Jag har själv haft en Thorens 160B med SME 3009 Ser 2-arm med Ortofon VMS 20 MkII, Pickering XSV 3000 och 4000, Stanton 681 respektive 881S samt AKG P8ES. På den tiden bytte jag som regel pickup en gång/år när skatteåterbäringen kom. Senare, andra halvan av 90-talet hade jag en Technics SP-25 med deras EPA-arm med ett par olika tonarmsrör av titan. Då hade jag helt gått över till MC-pickuper och framför allt då från Ortofon. Jag kan inte minnas några andra än Ortofon MC20 Supreme respektive MC30 Supreme. Skillnaden mellan dem var nålslipningen: Fine Line respektive Super Fine Line. Därefter följde två olika Nottingham-spelare varav den sista var en Analog Spacedeck med separat SPU och ”Heavy Duty Kit” plus två armar; SME 309 och Ace-space. Den annonserade jag ut här på Euphonia 2010. Sedan dess har min huvudspelare varit Simon Yorke S7 som i år får dela uppgiften med en SME 12 som jag redovisat tidigare i tråden. Men om jag går tillbaka till 70/80-tal fanns det en tillverkare kittlade lite extra hos mig och det var Kenwood. Framför allt deras tuners, förstärkare och skivspelare…
    3 points
  4. Rent generellt behöver varje hushåll kolla på balansräkningen och testa sin egen känslighet för högre priser. Om tomater blir dyrare kanske det är ok om man inte köper massor av tomater. Har man dåligt isolerat hus och direktverkande el blir det jobbigare. Samma med hushåll som har stora lån. Köpa en värmepump, se över läckor med värmekamera samt kolla igenom senaste årets alla utgifter i två högar är jättebra aktiviteter, innan man börjar tänka på att byta bostad eller stänga av värme i vissa rum osv. Många små åtgärder kan leda till en rejäl besparing.
    3 points
  5. ulfsan

    Roon 2.0

    Gjorde precis så och nu fungerar allt som det ska i 1.8-versionen här hemma. STORT TACK @AlfaGTV - vår trygghet i denna röriga och otrygga värld (dvs streamingvärlden 😉)… / Ulf
    2 points
  6. Kan det vara Roberta Flack - First take
    1 point
  7. Nu hoppas jag att jag inte trampar i klaveret här, men jag ser fram emot en beskrivning av Trio (Kenwood) L-07D! Kenwood L-07D Turntable Web site
    1 point
  8. LPL

    Mickes Musikrum

    Det kan jag tänka mig, med en hel Linn-anläggning måste det bli en del stampa takten i sann Linn-anda😊
    1 point
  9. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Jamän, det var en av plattorna som vi spelade hemma hos mig när "husse" till Linn-anläggningen var på besök för några veckor sedan. Intrycken är positiva, av anläggningen som helhet. Den artikulerade mycket väl och kanske i någon mån formats av husses musiksmak. Det jag saknade från egen lya var ffa ljudbild i form av djup, bredd och möjligen frekvensomfång. Men som sagt, det var skoj att lyssna på musik och det spelade medryckande och engagerat.
    1 point
  10. LPL

    Mickes Musikrum

    Rain Dogs? Det var länge sedan jag lyssnade på Linn Kaber, men inget som föll mig i smaken jämfört med andra högtalare.
    1 point
  11. Muffin

    Mickes Musikrum

    Någon som vill slå till på ett par Linn Kaber, så finns det ett par här i länken. Förvånande bra pris dessutom 😃 https://www.referenceaudio.se/produkt/begagnad-linn-kaber
    1 point
  12. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Igår fick jag förmånen att provlyssna en Linn-anläggning av lite bättre snitt! Eller egentligen två, om man räknar de aktiva högtalarna i familjens stora gemenskapsrum, som drevs lite nonchalant av en Klimax DS Renew dold i ett skåp! I det mindre lyssningsrummet huserade följande anläggning: Jag har ingen jättekoll, men LP12'an hade Karousel-lager, Lingo 4, Kore-subplatta och en Ekos 2 utöver den fina ek-plinten och Trampolin2 bottenplattan. RIAA tror jag hette Uphorik (?) men det satt iaf en Adikt pickup på Ekos 2:an. Streamer och försteg Klimax DSM, men inte ännu uppdaterad till senaste DAC-teknologi. Linn Kaber aktiva med varsina 3-kanalssteg i botten. Gott om vinyler i hyllan till höger och för att förekomma er, de liggande plattorna var utsorterade för lokal återvinning eller bulk-försäljning. Ljudmässigt var det... ...annorlunda de första minutrarna och spåren. Men det var lätt att vänja sig och faktum är att diggarfoten gungade med och ett o annat luft-trummslag utdelades! Kul upplevelse som jag stoppar i erfarenhetsryggan!
    1 point
  13. Jag tycker svaren på den frågan osar lite för mycket politik än vad som är hälsosamt för forumet när jag tänker på alla möjliga svar/åsikter som politiker luftat i valdebatten i ämnet. Inte ointressant men jag ber er hålla den diskussionen utanför Euphonia.
    1 point
  14. Daniel

    Roon 2.0

    Självklart. Jag ville inte tävla och borde avslutat med "för mig" :-)
    1 point
  15. Daniel

    Roon 2.0

    Jag håller verkligen med. Gränssnittet är överlägset och enkelheten. Visst, jag har behövt starta om någon gång, men det har aldrig strulat för mig. Min hårdvara som hårddiskar och NAS'ar strular mycket mer och går sönder. :-)
    1 point
  16. Många som verkar tveksamma till att uppgradera till 2.0 tycker jag? Om det är hårdvarumässiga begränsningar eller Internet access som är anledningen att låta bli så må det väl vara så. Men att av någon annan anledning "hänga kvar" på en äldre version som inte supportas längre eller får nya uppdateringar har jag svårt att förstå. För egen del tycker jag dessutom att Roon 2.0 låter bättre än 1.8 och läser man runt på lite andra forum verkar det som de flesta delar den upplevelsen. Roon ARC är väl trevligt att ha tillgång till ibland, men den stora behållningen blev ändå en förbättrad ljudkvalitét, vilket jag INTE trodde på förhand. Alla har vi olika preferenser och smak, men för mig så förändrade Roon streaming, det finns ingen mjukvara som ens är i närheten av Roon rent användarmässigt och det är Roon alla de andra tittar på och försöker komma ikapp numera. Sen kan man alltid hitta något att klaga på som inte fungerar som man vill, men i det stora hela tycker jag Roon är svårslaget.
    1 point
  17. Metal

    Roon 2.0

    Är riktigt nöjd med ARC, spelade 2 hela nätter på jobbet utan några problem. Krävdes några portmappningar för att få det att funka förbi vpn och annat men det löste sig snabbt. Jag håller med om att internetkravet känns fel, kanske inget jag kommer att märka av men ändå begränsande.
    1 point
  18. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    Ofta läser man om folks problem med fraktleverantörer, jag lämna min Statement hos DHL i Malmö 08.00 igår, den lämna Malmö 19.39 igår kväll och idag 14.42 lämnades den över till Innuos i Portugal, svårt att klaga på det Nu ska de ta 5 arbetsdagar att få uppgraderingen gjord med 2 nya AC/DC kort i PSU lådan och 8 nya regulatormoduler i server delen. Sen bär de hemåt igen, sagt att allt som allt ska man vara utan den i 2 veckor, kanske mindre om man har tur.
    1 point
  19. Jag håller med alla ovan. Vi går helt klart in i en komplicerad period. Det som bekymrar mig mest är givetvis kriget. Och en hel del nyhetsmedia (även de seriösa) som i ren överlevnadspanik spär på en känsla av panik och kris. Rubriker är överdrivna och alarmistiska, tonen är desperat och faktakoll är sådär. Man måste ju vara först på bollen med skrikigast rubrik. Just nu lider ryssarna stora förluster men media väljer att fokusera på TASS nyheten att ryssarna mobiliserar 300 000 soldater. Det man inte säger är att ryssarna tillgång på vapen är begränsad och att de provinser man mobiliserar ifrån inte vill strida utan tvångsinkallas. Det innebär förvisso att lidandet kommer att förlängas och att "bunkertsaren" Putin helt har tappat kontrollen. Men styr med järnhand från en bunker i sitt guldplats. Frågan är hur länge folk kommer att gå med på detta? Sorry för utsvävning om det. Men om man ska fokusera på hifi-branschen tror jag att många kommer att få det tufft. Man ser redan tecken på det. Som konsument med en passion borde man kolla noga på vad man köper sett till hur trygg och stabil tillverkaren är, på andrahandsvärde och på långsiktig kvalitet och stabilitet. Personligen tycker jag att ord som "kris" "chock" och liknade är rätt töntiga att ta till av en seriös journalist. Kriget är som sagt en stor modern tragedi, men räntorna och energipriserna kommer vi att överleva.
    1 point
  20. Måste och måste - det finns inga måsten om man ska må bra Det är nog inga fel på Roon i mitt fall utan det är nog jag som tror och gör för att jag måste må bra. Mitt tålamod när det gäller datorer är nästintill obefintlig och är därför oftast lite för snabb att trycka på tangenter och klicka på saker som dyker upp på skärmen - sedan är jag bortkollrad upp på läktaren Men nu lirar det och jag har plockat bort lite pinaler och kablar i och kring systemet som jag förmodligen inte behöver i systemet framöver? Ett stort tack till @VoicesInMyHead för att du kom förbi och hjälpte mig och tack för att du förstår att jag inte förstår ”allt" Nu när frugan kom och sa att hon tar ”barnvakteriet" själv så blev jag ännu gladare, nu snart ska det lyssnas på musik via Statement NextGen -> Lampizator Baltic 3 och på lite högre volym än brukligt. /byZan
    1 point
  21. 95 år fyllda, still going strong! Herbert Blomstedt Kungliga Filharmonikerna, Konserthuset, Stockholm Honegger 3:e & Brahms 4:e
    1 point
  22. juha

    Den långa vägen tillbaka.

    Fortfarande inte rensat undan alla kablar som ligger på kö i provning. Så det blir lite lösryckta bilder😊
    1 point
  23. En hel del spelandes och hgt flyttande har det åstadkommits sen April. Akustik och annat har testats och testats. Det verkar som att mina högtalare nu blivit inspelade efter alla dessa månader. Vet inte om det är därför men de vill ha helt andra placeringar samt akustikfix. Eller så är det jag😂 Just nu testar jag kablar från Oephi. Nät signal högtalarkablar i 2 olika prisklasser. Mycket skoj måste jag medge. Tycker de presterar bra. Börjar få ett hum hur det ska låta så här efter ett års ägande av Z5. Verkligen nöjd. Men det har varit sökande och släpande. När det börjades spela lite högre så vart det som en kran av välljud öppnades. Bara på några veckor så det släppt. Galet detaljerat men underbart sväng snabbhet musikaliskt. Dessutom på allt verkar det som. Oansträngt och ej påfluget.
    1 point
  24. Några reflektioner... Nu har jag 2 system i huset. Olika system. Olika rum. Det har givit några för mig nya insikter jag inte reflekterat över på ett så tydligt vis jag gör nu när jag byter mellan systemen. Det ena är utvecklat under decenier bit för bit från starten med mid-fi och sedan uppåt, sakta men säkert uppåt. Trissor och klass A har varit kärlek länge för förstärkeriet. Analogtiden avbröts av en 10 års period helt utan vinyl och sedan åter vinyl och dessutom rullband. Ja det är rätt mycket jag varit igenom. För det mesta tycker jag det varit en utveckling som gått åt rätt riktning i det stora hela, men så klart finns det saker i systemets utveckling som jag lärt mig. Det som varit bra och sådan jag trimmat bort till något jag gillar bättre. Alla olika system jag hört vid sidan av mitt eget genom åren har så klart givit insikter som jag haft nytta av. Saker jag gillat och själv velat få till i ljudet och sådant som jag inser att det inte är min grej. ARC är tex ett märke som var mycket nära att det blev fullt ut får snart 10 år sedan, men det blev annat då... Krell Evo men med ARC försteg till att börja med. Allt har sina förtjänster och nackdelar. Även om jag hissar saker som jag gillar bäst i mitt system så finns det mängder av andra bra produkter, både som skulle passa mig eller i helt andra typer av system. Något som ideligen återkommit när jag lyssnat runt är naturligtvis fantastiskt rörljud. Varför det inte riktigt blivit investerat med rör i mitt stora system är därför att jag lyssnar så mycket både konsentrerat och jag har systemet till slölyssning för stora delar av huset. Bakgrundsmusik. Dessutom ingår det i mitt biosystem. Bränna rör på det viset känns lite som att vaska fin skumpa. Men som sagt, jag har varit sugen på ett litet system med rörljudets skimmer och nerv. Utan att ljuga kan jag säga att det tagit mer än 10 år att landa i det för mig. Att skrida från konkret plan till aktion alltså. Jag har vilat på hanen och väntat på rätt tillfällen. Plötsligt hände det... Detta system skull byggas upp med tydlig träffbild med ffa högtalare och förstärkare, som jag anser sätter grunden i återgivningen. Naturligtvis har det funnits alternativ både på högtalare och förstärkare, men när det gick att få till både Sonus faber och ARC som jag känner väl och vet kan spela fantastiskt ihop blev det ett klockrent och för mig ett säkert val. Resten med källor, både analoga och digitala, kablar, fötter mm blir sekundärt. Även om jag har lite planer för en kul vinylrigg... vi får se om jag får till det... även dessa vinylideer har flera år på nacken... Alltså, jag har nu både ett fintrimmat system med trissor i klass A och massa watt och ett litet rörsystem. Frågan kanske bör ställas igen... varför? Jo det är ju för att det finns något i röråtergivningen som är härligt och engagerande och närvarande på ett eget sätt. Allt i hur det låter är inte bäst men jättekul att lyssna till. Systemen är båda i min smak och har kanske en ryggrad som ligger i mitt ljudideal och samtidigt är de ändå olika. Iden till detta inlägg har vuxit fram under några veckor. Jag hamnar ibland först i det stora systemet och senare på kvällen då jag går upp till det lilla systemet. Ibland tvärt om. Det tvistar skallen, öronen, upplevelsen och kräver tillvänjning. Det låter bra, men går jag från stora systemet till det lilla tror jag först att någon kabel åkt ur. Basen finns men lågmäld, mkt mer fokus på mellanregister i fysiken. Mellanregistret är mycket bra i båda, men betonas mer i det lilla systemet. Det är bara ett exempel och inget annat. Det intressanta är hur man anpassar sig till det man lyssnar på. När man byter system, ffa till ett mindre, även om det är bra så förstärks skillnaderna. Efter ett tag är mycket av de negativa skillnader borta och man hör bara fördelarna eller det som är är det bästa med systemet. Det stora är komplett men det lilla fullt lika magiskt ändå... utan bassfysik i samma omfattning eller andra egenskaper. Börjar upplevelsen med att något saknas, så saknar man det inte lika mycket efter 20 minuter om det finns andra strålande kvaliteer. Karaktären är förnämlig i det lilla systemet . Stativares egenskaper är härliga med släppet och precisionen och med rör blir det berörande och luftigt och jag kan leva utan en del bas då. Nu skall sägas att det lilla systemet kan spela en del bra bas så den saknas inte, bara mindre framträdande. Det funkar att få gåshud ändå. Med detta sagt så är en del av mina tankar pga detta att det är svårt att bedöma andras system eller system på mässor och demonstrationer hos handlare. Det är rätt självklart, men jag tycker det är värt att påpeka att alla system har en karaktär och inget är rätt eller fel, men man blir präglad av vad för typ av system man lyssnar mest på. Bias kommer vi inte undan ffa inte om vi lyssnar mycket på ett system. Så klart har de flesta nog trimmat sina system som man gillar bäst, men när man kommer till ett annat system så kommer man alltid att ha sin referens i sitt eget system. Det är en medveten eller omedveten referens och man kanske inte förstår sig på det andra systemet. Jag tror kanske att man kommer gilla sitt system bäst även om man gillar det man hör hos andra system. Jag tror detta är något man kanske har olika fallenhet för att hantera och man kan helt klart träna på det. Något jag tagit upp är vikten av att lyssna på många olika system i olika skepnader och i olika akustiska miljöer. Får man inte utmanat sin referens tror jag det blir än svårare att höra förtjänster i andra system som man själv skulle kunna ta efter. Eftersom jag blir mer och mer övertygad om att HiFi handlar om att skapa sin egen twist på återgivning subjektivt och att det inte finns ett system som gör allt "rätt" i en musikåtergivning så "behöver man" (blink blink) lite olika system. Jag har hört dåliga men skitroliga och musikaliska system där det inte går att sitta still och hifi-korrekta system med alla egenskaper på plats som jag somnar till. Jag har hört system med lite bas som låter asbra och system med mycket bas som låter kass. Det är bara så. Ett systems attraktionskraft är svår att ta på (ej mätbar), det är något man bara kan känna. Magnepan-system har extremt unika egenskaper och de låter inte som Wilson som intre låter som Verity Audio, som inte låter som Sonus faber, som inte låter som Stenheim, som inte låter som YG, Magico, XXX osv. Men ofta låter alla kalasbra om de matchats rätt.
    1 point
  25. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Ovanligt länge sedan det hände nåt här va? Men igår anlände en apparat "to rule them all"! Nä, det kanske inte är sant, men det är ett steg på vägen att ta ett steg tillbaka i antalet digitala lösningar. Sen är det ju inte alls säkert att det lyckas, men om nån är sugen på en SOtM sMS-200/sPS-500 combo så hojtar ni! Eller en Denafrips Ares II för den delen! Hursom, Auralic postade om ett "trade in" program på sitt fora och jag tog chansen att byta in en av mina gamla Femto mot en ny Altair G1. Det är alltså en streaming DAC med serverfunktionalitet. Även hörlursuttag, vilket jag inte provat ännu. Jag envisas ju med att skillnaderna är förhållandevis små mellan digitala ljudkällor och transporter och vidhåller detta fortfarande. Ljudmässigt är denna väldigt lik Audiobyte Black Dragon, men den är faktiskt ännu lite mera putsad i toppen. Jag vågar nog erkänna att jag aldrig skulle kunna skilja dem åt blint, och då återstår att utröna om man trivs med återgivningen under längre tid. Jag tror jag kommer vara nöjd med denna "instegsapparat"!
    1 point
  26. Ja, den var/är fin. Den hade också några finesser som då upplevdes som exklusiva. Den gula ringen markerar skivlyften som var en magnet som lyfte armen. Genom att vippa den som på bilden satte man den ur spel. I armhållaren i röd ring satt en belysning som man kunde vrida till önskad vinkel. Mittnavet hade en ”EP/singeladapter” som på-/avaktiverades genom popup när man tryckte på den. Den spelades i ett hem med AR LST högtalare. I källarplan bland ca 20,000 LP fanns även ett par AR 2ax i och sommarstugan AR-4X. Det var hos honom jag och min kompis Nisses intresse för välljud väcktes ordentligt och även för jazzen och skivsamlandet. Förstärkning skedde över NAD 200 som då inte hade något med nuvarande NAD att göra. Tillverkades av japanska Foster. Efter varje besök grottade jag ner mig i HiFi-Boken och tidningar och drömde om uppgraderingar…
    1 point
  27. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    Att där är bättre kondensatorer både på likriktarkorten och på regulatorkorten är en del i uppgraderingen men i princip så tar man bort allt som har med strömförsörjningen att göra utom transformatorn och ersätter det med Sean Jacobs nyaste varianter plus lite annat. The Power section uses two custom-designed ARC6 AC/DC modules – each containing a new high-precision Active Rectifier board, a massive 10mH DC Choke and almost 4 times more capacitance provided by six Mundorf caps. The ARC6 modules are mounted on the new Adaptive Vibration Control (AVC) platform, a combination of Panzerholz wood with a specific density gel layer, which is highly effective at dampening high-frequency vibration coming from the chassis. In the Server section, the Regulator modules include a dedicated CPU Booster module, providing up to 15A of current to the CPU for faster transients. All rails are further smoothed by new Audio Note KAISEI capacitors benefitting all the main components: Motherboard, USB Reclocker, Ethernet Clock module and SSD.
    1 point
×
×
  • Create New...