Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2022-08-28 in all areas

  1. Rätt med Armageddon. Sen lånade han introt till en Sweet låt, Ballroom Blitz, men bytte ut bandmedlemmarnas namn i texten till Jesus, Buddha och Muhammad
    3 points
  2. Jag gillar både AT-ART9XA och My Sonic Lab Eminence Ex. De har delvis olika egenskaper och kräver lite olika förutsättningar, om inte det varit fallet hade jag haft My Sonic Lab i SOTA-spelaren eftersom jag köpte den först och tycker att den klarar allt jag vill. Nu fick det bli en AT-PU som ersättare där istället och då har jag 2 riktigt bra spelare som har lite olika företräden men båda är ändå allround. Jag vet ungefär vad som skiljer dem åt men det är inte så enkelt att beskriva så att någon annan förstår. AT-PU'en kostar bara en tredjedel men är kanske lite mer krävande när det gäller omgivningen eftersom utsignalen är låg. My Sonic Lab trivs nog bättre i en lite tyngre arm än AT-ART men jag har inte provat alla varianter. Jag tror att det är lämpligt att söka efter andras åsikter på nätet för att försöka få en uppfattning om hur olika PU'er fungerar för olika personer, anläggningar och deras musiksmak och lyssningsvanor som kan skilja sig åt en hel del.
    2 points
  3. Igår tittade @persve förbi och lyssnade i första hand på de nya högtalarna men blev förstås även utsatt för lite jämförelser mellan PU'er och annat. Det är bra att få tillgång till ytterligare ett par skarpa öron ibland för att bli säker på att upplevelserna stämmer. Jag hade satt tillbaka AT-OC9XML i SME-armen (3009 S2 imp) på Luxman-spelaren och vi var lite besvikna på hur det lät, inte dåligt men ljudet släppte liksom inte och det lät lite "tjockt". Vi bytte till AT-ART9XA som då var installerad i SME-armen (typ III) på SOTA-spelaren och det var vi överens om att det lät riktigt bra. Den låter ännu bättre idag efter ytterligare inspelning och finjustering av oljedämpning. Jag började dagen idag med att justera in AT-OC9XML eftersom inställningarna rubbades i samband med att jag provade ART9XA där. Det behövdes lite ändringar av vinklar och oljedämpning och efter injustering tyckte jag att det lät helt OK och jag lyssnade en stund. Det är ett ljud som egentligen borde räcka men jag vet ju att det kan bli bättre så nästa lyssningspass blev med SOTA-spelaren och det är verkligen ett rejält lyft. Jag är helt nöjd med hur det låter nu och min gamla Denon DL-S1 kan få gå i välförtjänt pension. Jag återkommer med några kommentarer om hur det låter senare. Igår lät det bättre om My Sonic Lab Eminence Ex men idag har AT'n nog närmat sig en del och de ligger båda på en verkligt hög nivå.
    2 points
  4. Näh, jag har skivan och, som det verkar, ett gott öga som minns vad som passerat via näthinnan. Den skivan har jag hur som helst inte spelat på många, många år... Megiddos berg: kanske har koppling till albumets låt - Armageddon days are here ? Sweet: får jag inte riktigt ihop med resten.
    2 points
  5. Målet har varit att hitta en ersättare för Denon DL-S1 som jag haft länge och trivts väldigt bra med. Jag har därför en omgivning som är uppsatt för att fungera med DL-S1 som har en relativ mjuk upphängning, låg utsignal och omagnetiska spolar. Denon DL-S1 tillverkas inte längre och går inte att få tag i annat än som begagnat eftersom Tsunamin i Japan förstörde fabriken som inte startade upp igen. AT-ART9XA är den PU på marknaden som påminner mest om DL-S1 och dessförinnan har jag tittat på AT-ART7 som nu ersatts av AT-ART9XA. Det finns en del fördelar med luftlindade spolar och eftersom jag redan har en omgivning som klarar av de lite svårare förutsättningarna som fås med det är valet för mig givet. Audio Technica skriver själva ""Compared with the magnetic core used in most MC cartridges, non-magnetic core cartridges are free from magnetic distortion, allowing for natural timbre and a precise sound field."". Att det passar bättre för akustisk och klassisk musik är nog en rimlig slutsats men det går att spela annat också. Jag tror att jag skulle beskriva min upplevelse som att det blir lite mer finess och att man hör detaljer längre in i ljudbilden exakt återgivna. De mer makrodynamiska kvaliteterna påverkas mindre och då kan säkert AT-ART9XI vara ett säkrare kort eftersom den är lättare att integrera i en anläggning och skillnaderna i ljud lär inte vara astronomiska precis. Däremot verkar skillnaden mot AT-OC9X-serien vara ganska rejäl.
    2 points
  6. Det här är en perfekt plats att vara på, som jag ser det har du två vägar att följa (nåja jag blir säker motsagd) Den ena är dina egna öron och storleken på din budget man kan få riktigt bra ljud för en rimlig peng. Den andra är storleken på din budget (den här hobbyn har ingen övre gräns när det gäller pengar) och vad dina öron förmår att höra. Min input är och mitt lyssnande har en tonvikt på musiken som i mitt fall är från 50-70 tal inspelade med den teknik som fanns då och det blir en avgrunds skillnad i kvalitet mellan olika inspelningar utgivningar osv. där jag köpt om skivor i hopp om bättre ljud, ibland har det funkat och många gånger har jag blivit besviken. I mitt fall kanske inte en superanläggning hjälper särskilt mycket, men en hygglig rigg är ändå till stor hjälp. Lyssna dig fram, ställ frågor här på forumet och fundera på vad du vill ha ut av din anläggning och inte minst är dina öron viktigast, min rangordning blir en bra CD spelare och/eller som du själv skriver vinylspelare en hygglig förstärkare, men det som ger mest skillnad i ljud är valet av högtalare här kan du hitta alla varianter av nyanser och skillnader i karaktär och då djäklar är dina öron och musiksmak viktigast!
    2 points
  7. Vi är oerhört stolta över att ha fått förtroendet att representera en av hi-fi världens allra mest anrika och inflytelserika tillverkare av rörförstärkare. Conrad Johnson har en fantastisk historia som sträcker sig mer än 40 år tillbaka i tiden. En lika klassisk som ständigt aktuell tillverkare med en integritet, kvalitetsnivå och långsiktighet som få andra. Under flera decennier fram tills i höstas så har man haft en Skandinavisk partner baserad i Norge där närvaron i Sverige har varit väldigt begränsad under lång tid. Med lokal tillgång så är vår ambition att ge fler av er möjlighet att uppleva dessa fantastiska produkter. Vi kommer inom kort att få hem de första exemplaren ur både Classic och ART serien ifrån Conrad Johnson för demonstration och hemlån. Ni kan också räkna med att få se och höra produkterna under höstens mässor och events. Varmt välkommen att upptäcka en legendarisk tillverkare hos oss i höst! Läs mer om Conrad Johnson här: https://perfect-sense.se/varumarken/conrad-johnson
    1 point
  8. My Sonic Lab (MSL) och Audio Technica (AT) är på de flesta plan två vitt skilda tillverkare. MSL görs i små serier med de allra högsta av ambitioner under ledning utav Yoshio Matsudaira som under sin 40 år långa karriär även utvecklad pickuper åt Koetsu, Air Tight, Miyabi och Luxman. MSL är hans eget företag där han erbjuder sina egna pickuper kort och gott vilka börjar på hög nivå och fortsätter hela vägen upp i referensklass. AT är en av världens största producenter med ett brett program av pickuper, hörlurar osv. där man vänder sig till en betydligt bredare målgrupp. Vi har agenturen för My Sonic Lab i Sverige där jag också har AT i sortimentet kan tilläggas. Här hittar ni lite mer information: https://perfect-sense.se/varumarken/my-sonic-lab / Marcus, www.perfect-sense.se
    1 point
  9. Fick lite frågor om My Sonic Lab av en polare i helgen. Finns det några förbehåll, egenheter eller talanger man bör känna till? Jag tror han siktar på Ex isf, men visst är väl AT en hel del mindre kostsam?
    1 point
  10. Apexorca

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Ja… jag hör skillnader på olika fötter. Den stor skillnaden i princip är hård koppling tex spike eller mjuk koppling. Bara hård koppling har jag inte fattat vitsen med egentligen. Mjuk koppling kan dämpa och isolera produkten från vibrationer utifrån. Men det är inte hela sanningen. Elektroniken skapar vibrationer som stör samt att ljud och andra produkter förstör med vibrationer som smittar runt i anläggningen.. Hur påverkar det? Och kan man minska dem? Dessutom har jag hört både bra och dåliga effekter av hård och mjuk koppling. Det är nog ruggigt komplexa samband som säkert bara till viss del går att förklara i audiosammanhang. Det får bli öronen som avgör för mig. Min grundide är att elektroniken bör stå stumt mot underlaget för att stå stabilt. Om underlaget dessutom är tungt och hårt är det bra i de flesta fall jag testat detta. Att sedan dämpa den totala massa av sten fötter och elektroniken som står på den till en resonansfrekvens på kanske 15-25hz tror jag är bra i många fall. Men mjuk koppling direkt mot en ”lätt” elektronikburk blir Inte alltid så bra. Man behöver mkt massa först. Detta kan säkert förklaras bättre av proffsen här på forumet eller ute i industrin, men hoppas ni förstår mig på min hobbynivå.
    1 point
  11. Ooops… jag var otydlig. Jag menar ”bakåt - framåt”
    1 point
  12. JWE

    When I was a kid...

    Såg denna på Linkedink, smart reklam!
    1 point
  13. Snyggt! Jag kollade på Older med George Michael och Sting och Boy (U2) men inte Mind Bonb son jag också har…
    1 point
  14. Körde ett GE 6BQ7 i går och det lät väldigt bra, bland de bästa ingångs-/driverrör jag testat i hörlursförstärkaren. Det får bli kvar någon vecka för utvärdering. På den här OTL-förstärkaren kan man köra utgången antingen från anod eller katod, eller från båda ("balanserat") som jag gör. Med anodspänning på 126V och katodmotstånd på 330 ohm borde det ligga inom 6BQ7:s arbetsområde. Klingar fint gör det i alla fall, dynamiskt och detaljerat.
    1 point
  15. Aerosmith, Toys in the Attic? får dock inte in B i rebusen…
    1 point
  16. Om det räcker med "snygga kurvor", ja!
    1 point
  17. Det räcker alltså med en Bardo och Hana?
    1 point
  18. Trist att höra men jag vet hur det är.... Därför man ofta behöver 2 eller 3 maskiner Alltid nån av relikerna som behöver service.... Vi lär väl ses på mässan hoppas jag!
    1 point
  19. Uppfriskande och rofyllt att läsa dina rapporter och små anekdoter @byZan För egen del så har det blivit väldigt lite golf (läs 1 runda) pga av tennisarmbåge som jag fick i våras.... Rehabträning är för j-a tråkigt och långsamt går det också Däremot blir det extra tid över för musik och lite grejande med stereon. Trist med din dac. Hoppas det löser sig snabbt så du kan fortsätta leka med dina ettor o nollor Känns som det är många som har strul med den digitala sidan än idag.... Jag stannar kvar på den analoga planhalvan ett tag till
    1 point
  20. Många vet att harmonisk distortion i elnätet är ett problem. I tråden "Det smutiga elnätet" ser vi hur övertoner skapas av alla apparater som har likriktare i sig. Problemet som beskrivs är mycket riktigt relevant för alla apparater som har en strömförbrukning som inte är linjär med spänningen. Vilket är den övervägande delen av de elektriska prylar vi har i hemmet. Det vi kan göra för att minimera harmonisk distortion orsakad av alla dessa prylar är att sänka impedansen i elnätet och/eller att dela upp lasterna på olika faser. Till exempel så att ljudsystemet kör på mer eller mindre en egen fas. Så långt tycker jag att det finns mycket skrivet kring detta. Alla förstärare, försteg, DACar osv har inbyggda likriktare. Om vi har en nätspänning med harmonisk distortion orsakad av vanlig utrustning i hemmet så kommer sinusvågen plattas till vid max och min-spänning. Detta är samma sak som att det skapas harmoniska övertoner till grundtonen på 50 Hz. När vi matar en transformator med en sådan kurvform uppstår förluster i den. Dels genom virvelströmmar och dels genom magnetiska förluster i kärnan. Om vi pratar industriella system med transformatorer för höga effektuttag så riskerar denna distortion att skada transformatorer på grund av överhettning. Det är förstås inget vi riskerar i ljudutrustning, men det blir en annan konsekvens som mycket väl kan ha betydelse. På grund av ökade förluster så kommer transformatorernas impedans att öka och det är inte något vi gillar när det gäller slutsteg. Med andra ord så genom att minska impedansen i elnätet så minskar den harmoniska distortionen på nätspänningen, vilket leder till att vi även får lägre förluster och inte minst en lägre impedans i transformatorn som sitter i slutsteget. När vi sätter in ett nätfilter för att filtrera bort störningar som kommer från annan utrustningsom är ansluten till elnätet så minskar vi högfrekventa common mode och differential mode störningar till ljudutrustningen. En del kanske menar att det inte behövs, eftersom det ofta redan sitter filter på nätintaget i utrustningen. Men generellt sätt så blir den totala filterfunktionen mycket effektivare om man seriekopplar två filter. Probemet när det gäller slutsteg som har en mycket dynamisk strömförbrukning (ej klass A) är de ofta är beroende av en stabil nätspänning för att prestera så bra som möjligt. Det är bra med låg impedans hos nätspänningen, men här ser vi två krav som strider mot varandra. Vi vill ha nätfilter eftersom högfrekventa störningar via elnätet kan passera rakt genom transformators kapacitiva koppling mellan primär och sekundärsida och vidare genom olinjäriteter i ex strömförsörjningen kan modulera/påverka ljussignalen i audioområdet. Hur sådan modulation uppstår är överkurs i tråden. Men i vilket fall så är det inte bra att få in högfrekventa störningar via nätkabeln. Samtidig så kommer nätfiltret öka impedansen eftersom det sitter drosslar som har en viss resistans i serie med fas och nolla.
    1 point
  21. Vox

    I gubbskrubben hos Vox

    Inuti apparaten som låg i dubbla lådor och mängder med bubbelplast ser det ut så här.
    1 point
  22. Bebop

    Solceller och hifi.

    Viktig input. Nu har jag också beställt. Installeras under januari. Idag är det ca 24-26 veckors leveranstid. Om kalkylerna stämmer (baserat på normalvärden av soltimmar per år) täcker det 67% av min årliga förbrukning.
    1 point
  23. Tänkte på "not required" och normalt sett i industrin betyder det bara att prestandakraven uppfylls ändå, utan oljedämpning. Om man skulle höja prestandakraven mer kanske detta tilläggskrav behövs. Man vill och kräver att krav ska vara tydliga, mätbara, entydiga, ej i konflikt mm men det brukar alltid finnas besvärliga krav på omätbar prestanda där en människa eller grupp behöver ge bedömningar och rekommendationer så att slutlig acceptans av produkten kan ges.
    1 point
  24. Jag har en ca 10 år gammal Galaxy från 2016. Den fungerade inte med Lumin-appen så jag köpte en iPad som fungerar klockrent. För ett år sedan köpte min fru en ny Galaxy och den fungerar också utmärkt med Lumin-appen. Det verkar vara viktigare med programversionen än om det är OS eller Android. För mig är de i stort sett likvärdiga utom när det gäller att skriva där jag föredrar Android. Hur kan man skapa en ordbehandling utan back space som saknas på iPaden? Obegripligt.
    0 points
×
×
  • Create New...