Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation on 2022-07-24 in all areas
-
Rörglöd – En kärleksförklaring
calle_jr and 3 others reacted to Erik Andersson for a topic
Jag måste erkänna en sak. Under alla år jag jobbat med the noise of valvamps har jag aldrig använt ECC81/12AT7 Jag tillhör ECC88 familjemaffian. Sedemera har jag även använt högbranta bredbandspentoder i tex Audion Silver Night monosteg, The Dream och nu som konsult även Knispel förstärkaren. Jag roade mig med att Googla lite på ekvivalenter till ECC81 och fann 5965/12AV7 mycket intressant. Detta rör har samma pin-out, något lägre förstärkningsfaktor (47) men det borde inte göra någon större skillnad. Däremot är triodkurvorna betydligt roligare jämfört med ECC81! Kan vara värt att testa kanske. Det gäller i första hand när röret arbetar med spänningsförstärkning, som katodföljare däremot förmodligen mindre betydelse.4 points -
4 points
-
Ja, ärligt talat var det just det jag gjorde och fann att vissa rör är bättre på att få musiken att engagera. Men i slutändan så fann jag att en högkvalitativ förstärkarlösning utan rör funkar bäst i mitt fall.3 points
-
byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg
AlfaGTV and 2 others reacted to VoicesInMyHead for a topic
då är det dags att byta rör vet du... nej, jag vet inte. jag är nog ingen förespråkare för vare sig det ena eller andra egentligen, som vanligt så beror det nog på fler faktorer än bara en ingrediens vid tillredning eller konstruktion av en hifi pryl. jag kan tycka att det känns trevligt att ha rör någonstans i signalkedjan, eftersom jag landat i Lampi DAC:ar så är det naturligt att det är just där, och jag skulle säkert kunna tänka mig en förstärkare helt utan rör (en Pilium t.ex), men det finns såklart säkert även en massa DAC:ar som är bra och inte har några rör.3 points -
En bra fråga! Om man ser röret som en naturlig del i en krets men som tillför lite egna egenskaper och olika distortion. Verkar vara som att vi människor tycker om det som är naturligt, åtminstone gör jag det. Ex smör är godare än margarin. Ull är varmare än polyester osv osv. I musikersammanhang där man har en klassisk rörförstärkare till elgitarren så tillför röret en dynamik och attack som är naturlig. Och krankar man upp volymen och överstyr förstärkaren bara lite grand så får man den där härliga overdrive tonen som vi alla gillar. Jag har försökt att använda mjukvara för att simulera overdrive eller förstärkarljudet men det är ändå något som saknas.3 points
-
Peter Gabriel, albumet - Up2 points
-
Nu blev det rörigt men roligt Jag säger inte heller att rör är ett måste men kul och mer eller mindre en nyupptäckt syssla (rullande av rör) för egen del. Har oxå varit lite emot rör av olika orsaker genom åren trots att jag hört system med bara rör som låtit fantastiskt fint. Ett det ena måste absolut inte utesluta det andra då det är så många parametrar för välljud som spelar in, men kul att testa och bra för ens kanske gamla fördomar. Spelade digitalt där Roon Radio tog vid medans jag plockade undan lite prylar i rummet som legat utspridda och mer eller mindre skräpat. När jag skulle lägga undan allt ”skräp” så upptäckte jag att jag har rör kvar sedan McIntosh-tiden, apparatfötter och en massa annat ”krafs”. Hade det inte varit för att jag inte skulle få besök till veckan så hade prylarna säkert fått legat kvar oupptäckta?! Kolla vad jag hittade …….bild kommer, ska bara gå kursen att flytta en bild från iPhone till laptopen först Kursen klar och jag blev så stolt över att få godkänt och även för min nya installation med en Supra strömlist som låg bland gömmorna och som ska försörja laddning av mina Apple prylar, golfklocka och kanske något annat som behöver finström Rör det er? Förmodligen ointressant! Men dock något jag vill förmedla från min vardag som rör mig! Åter lill Roon Radio, det lät bra de där svenska låtarna som spelades och hon skrattade när min kropp kom i gungning /byZan2 points
-
@P-pan, du kan ju inte bara "tumma" inläggen, du vet att du vill va me o leka!2 points
-
byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg
VoicesInMyHead and one other reacted to triomio for a topic
Japp, man kan inte få trevligare overdrive och dist än från en äkta rörbaserad gitarrförstärkare. Jag har provat några transistorförstärkare och det blir bara platt, hårt och tråkigt. Dock tycker jag att rör inte tillför något speciellt i HIFI sammanhang. Det låter oftast trevligt och behagligt till en början men efter ett tag upplever jag att musiken inte längre engagerar.2 points -
byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg
AlfaGTV and one other reacted to VoicesInMyHead for a topic
precis, och det är ju kul att dela med sig av vad man hittat för något roligt, kanske speciellt då till ägare av samma produkter och det är väl därför Lampi trådarna är så långlivade och intressanta, det byggs en hype och ett växande intresse med tiden, folk slutar inte utforska och hitta nya vägar. ju mer man kan göra med sina prylar desto större behov av forum att diskutera dem i. jag kan även minnas att jag läste om alla som höll på med sina vinylspelare här på Euphonia och nästan kände mig lite utanför då jag inte hade någon vinylspelare själv. man kan ju lätt få känslan om grönare gräs på andra sidan när man läser om vad "alla andra" håller på med för spexigt hela tiden. tja, så kanske det är iofs... men det skiljer sig säkert från olika produkter hur man ser på dem.2 points -
En hobby i hobbyn, visst! Tycker fortfarande att de flesta (inkl mig själv) verkar vara mest lyriska över äldre teknik, oavsett om det är vinylavspelning, rullbandspelare eller rörbaserade DAC'ar. 😀 Eller så är det en annan typ av fascination än den man kanske har för Devialet och deras unika design och konstruktion eller kanske Technics SU-R1000 och deras otroligt tekniskt drivna design.2 points
-
byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg
byZan and one other reacted to VoicesInMyHead for a topic
förmodligen... Jag har ingen aning. Jag vet egentligen inte om jag gillar rör och grejen med rör speciellt mycket, dels tycker jag inte om att samla på saker eller köpa en massa prylar som blir liggandes, dels tycker jag inte om att de kan förändras över tid, är ömtåliga och går sönder, låter olika även om de ska vara lika, hela osäkerheten kring dem osv, dels så tycker jag inte om att de sticker ut och alstrar en massa värme. Jag ser helt klart en massa nackdelar med rör. Samtidigt får jag medge att jag tycker det finns en viss charm med dem, speciellt då med äldre rör som hängt med ett tag. Det ÄR även kul att man kan byta dem och kunna förändra ljudet litegrann. Det är också lite kul att läsa om och försöka jaga rätt på olika typer av gamla rör, om än tidskrävande och ibland en snudd på hopplös känsla. Det är väl kanske lite som vinyl kontra CD, det är en del runt omkring själva vinyleriet som folk finner charmigt, en del i hobbyn liksom. Jag tror att bilden man har (som jag själv iaf hade) är att rör låter varmt, mjukt, trögt och nästan såsigt, men det är inte alls det jag upplever. Kanske är det kombinationen med modern teknik som gör det så bra och att den där bilden är föråldrad? Är det rören i sig som gör att jag gillar Lampi DAC:ar? Ingen aning... Jag bryr mig egentligen inte så mycket om det tekniska HUR saker och ting funkar, vad det har för för och nackdelar, jag är bara intresserad av hur det låter. Jag tror dock mer och mer på att vissa störningar som brusnivåer och distorsion faktiskt kan vara positivt, att "för perfekt" inte är vad vi finner njutbart i längden. Rör verkar ha en positiv inverkan på det ljudmässiga, jag gillar iaf det jag hör. Jag är verkligen inte heller någon som brukar förespråka att det var bättre förr, snarare tvärtom, men med rör... ja, då var det (iaf enligt mig) bättre förr...2 points -
Rörglöd – En kärleksförklaring
VoicesInMyHead and one other reacted to Erik Andersson for a topic
Jag noterar att RFT rören omnämnts i denna tråd. Jag har erfarenhet av RFT rören då jag tilsammans med Peter Qvortrup (numera Audionote uk) startade Audio Innovations i mitten av 1980 talet i Brighton. Vår målsättning var att masstillverka rörförstärkare som inte drastiskt sänkte bankkontot. Vi kunde av förklarliga skäl inte basera vår tillverkning med mindre rörposter ofta av surpluskarraktär. Genom ombud importerade vi rör OEM/RFT från DDR. Dessa rör fanns i stora kvantiteter. Jag var i början tveksam att använda rör från andra sidan järnridån. Dessa rör kom dessutom bulkpackade helt utan firmatryck. Det gällde typer som: EL34, ECC83, ECC82, ECC88 mm. ECC82 hade små "ynkliga" anodplåtar påminnande on ECC81, ingav inget förtroende alls! Men mina farhågor visade sig vara helt ogrundade! Dessa rör spelade utmärkt, mätte bra samt visade sig ha mycket bra hållbarhet, detta gällde även de andra typerna. När jag flyttade tillbaka till Sverige och lanserade Edison byggsatserna kom dessa utmärkta rör till användning även där med tillskott av EL84. Ett flertal av dessa förstärkare spelar gott efter c:a 35 år med RFT rören. Snacka om arbetshästar!2 points -
Jag är ärligen tacksam för dessa förtydliganden om vad saker inte är. Det besparar mig de vakna timmarnas velande och ångest, kval och lidande. Keep up the good work.2 points
-
2 points
-
1 point
-
England är bra och sett till bandets start så kan en bit in i 60-talet vara en liten ledtråd. Jag söker naturligtvis bandets namn och albumtiteln.1 point
-
Hmm... Borde jag hålla mig till UK? Färgerna ger mig lite 70-talsrysningar... Tänk polotröja, polisonger och oljekris....1 point
-
Rörglöd – En kärleksförklaring
VoicesInMyHead reacted to Erik Andersson for a topic
Ett tillägg: När ett rör testas i rörprovare görs det vid max effekt I annat fall är det inte någon verklig test. Däremot i kretsar är det mycket sällan sådant sker undantaget kan vara slutrör arbetande i Klass-A. Så i detta fall kan en något ökad anodström inte behöva vara en nackdel, kanske tvärtom, att steget bara mår bra av det med förbättrad ljudkvalitet.1 point -
Här en bra summering1 point
-
Härligt Pan! Trodde du skulle va ”Digging in the dirt”? Nähä, fel platta såklart, den var på ”Us”… Alltså 16 år efter ”So” kom ”Up”, och den är 20 år gammal numera!!! Det krävdes att jag köpte Classic Records vinylen av denna innan jag faktiskt såg vad det suddiga i bakgrunden var, utöver de "droppar" som i sig innehåller reflektioner av Gabriels ansikte:1 point
-
Det var jag nog, bokstavligt! 😂 Schweiziskt då?1 point
-
1 point
-
Det var den enda jag kom på med blå text☹️1 point
-
Rörglöd – En kärleksförklaring
VoicesInMyHead reacted to Erik Andersson for a topic
För att djävlas så testade jag en 5965 som ECC81 i Avon. Och det är rätt som du säger vid 2 volts gallerspänning och 250 volts anodspänning ökade strömen till det dubbla jämfört med ECC81.så en ökning i värme är trolig. Vad det sen betyder i din apparat beror på kopplingen, arbetspunkt mm så det är svårt att säga.1 point -
Rörglöd – En kärleksförklaring
VoicesInMyHead reacted to Erik Andersson for a topic
Rör för datorer var försedda med en speciell typ av katod vilken klarade av att stå i cut-off läge under långa perioder. Det klarar normalt inte "vanliga" rör utan en beläggning kan uppstå vilket minskar emissionsförmågan sk "katodförgiftning" Dessa rör passar även som förstärkarrör.1 point -
Rörglöd – En kärleksförklaring
VoicesInMyHead reacted to Erik Andersson for a topic
12BH7 användes i Amerikanska och Japanska svart-vita TV apparater som Vertikal oscillator och slutsteg. Det rörde sig om apparater med 90 graders avlänkning.. Det är i princip en uppbiffad ECC82. Att 5685 blir varmare än ECC81 kan bero på att anodplattorna är större.1 point -
Nja, det finns ju ingen grävmaskin i den här tråden så jag får nog försöka gräva "upp" det jag behöver hemma på tomten i första hand.1 point
-
Rörglöd – En kärleksförklaring
P-pan reacted to Erik Andersson for a topic
A2900 är tänkt för datorbruk, svindyrt idag! ECC81 är ett mycket gammalt rör och användes i äldre ångradio på 40-50 talet som triodblandarsteg och oscillator. Vanligt var att dock att Hexod/Heptod/trioder användes (Typ ECH) men det var en massa patenträttigheter och avgifter involverade så för att frångå dessa avgifter änvändes ECC81 och även 6J6 för att frångå patenten. Den mindre förstärkningen som blev följden kompenserades med ett extra mellanfrekvenssteg. ECC81 kom även till användning i TV-apparater för olika ändamål.1 point -
Nejdå, det här är inget "fusk"! Det är en del av omslaget! Men du är på rätt spår!1 point
-
Vet inte varför, men tror det kan vara en obskyr inner till något av Peter Gabriel.1 point
-
Visst var det en sådan liten nätt grunka. 30kg försteg för en halv mille! Och då är phono-steget tillval! Och den har INTE inbyggd DAC, den har dock konfigurerbara ingångar som kan döpas.1 point
-
byZan - en tänkt pensionärsresa fr # 1275 och sedan blev det en blogg
byZan reacted to VoicesInMyHead for a topic
6F8G är en föregångare till den omåttligt populära och vanligt förekommande 6SN7, men som med all utveckling så ville man optimera storlek, effekt och handhavande. Den externa anslutningen på ovansidan var väl för bökig kan tänkas. I ljudsammanhang så verkar större glasbubbla vara att föredra, liksom de äldre konstruktionerna över lag där nymoderniteter som bekant inte alltid nödvändigtvis behöver innebära en förbättring för våra stackars ömtåliga öron. De optimeringar som önskades för att få plats med mindre radiokommunikations apparater i stridsflygplanen under andra världskriget tog nog ingen större hänsyn till att vi sisådär 80 år senare skulle sitta och lyssna på musik genom dessa fantastiska glasbubblor i våra DAC:ar och analysera varje ton vi hör, eller för den delen njuta av vad de var kapabla till att bygga på den tiden. https://www.wshu.org/vintage-radio/2014-10-17/radio-prepares-for-war-part-2 Samma rör tillverkade på olika sätt av olika fabriker låter olika, men olika rörtyper låter ännu mer olika och därför är det spännande att testa lite över gränserna ibland, även om det kanske innebär att introducera en adapter, och adaptrar i sig kan som sagt även de göra skillnad.1 point -
Förra gången du snabbt skrev Weather Report tänkte jag också Return To Forever. Då var båda fel. Jag kan inte storyn med illustratören Wilson McLean, men det är säkert någon här som kan den.1 point
-
Tack själv @Daniel alltid lika trevligt att ses. Du ska även ha ett x-tra stort tack för att du inte tog med dig några kablar denna gång... ... ryktet har ju redan gått menar jag... Tids nog kommer det säkert att bli aktuellt med kablar igen men för dagen duger det mer än väl med MQ2. Jag är mycket nöjd med åt vart detta lutar rent ljudmässigt. Jag skulle vilja beskriva förändringen, mot hur MQ1 lät, som att MQ2 har en mycket bättre fördelning av registerna sett till helheten. Tidigare så har basen varit lite för markerad, vilket naturligtvis också kan tillskrivas det akustiska förutsättningarna, men att den skymt en del sett till djupet i ljudbilden. Skillnaden i MQ2 ligger i att mellanregister och diskant fått en bättre framtonad roll vilket resulterat i både mer detaljer och rymd. Basen är s.a.s "tämjd" och satt på plats men trots det så spelar den fortfarande väldigt lågt och slår så där härligt djupt ner i golvet för att sedan rulla in som en våg mot lyssnaren. Daniel fick ju lite prov på detta i.o.m ett par låtar signerade av Miktek. Gillar man förresten den här typen av ambient elektronika, som det handlar om, så måste jag rekommendera ett franskt skivbolag på området... https://ultimae.com/ Finns även på Bandcamp för lättare provlyssning .... https://ultimae.bandcamp.com/?from=search&search_item_id=1908050684&search_item_type=b&search_match_part=%3F&search_page_id=2128464000&search_page_no=0&search_rank=1&logged_out_menubar=true Och det var väl allt från min horisont för stunden. Jag får önska er en fortsatt trevlig helg så länge1 point
-
1 point
-
Jo, med den nya processorn i U2 Mini så låter uppsamplingen bättre än med U1 Mini. Framför allt är alla ”pops” och ”tics” borta. Gäller även för 24/384. I U1 Mini låg en gräns på 24/192 respektive DSD64. Högre än så var inte optimalt. Med USB-kabel, som jag kör med just nu till Aesthetix så konverterar jag till DSD128 som jag tycker låter bättre än PCM över USB. Men med AES, som är det jag spelar med mest på Aesthetix så kör jag 24/192 och det låter också fantastiskt bra. Det är lite mer ”fjong”, tyngd och detaljer via AES hos mig. DSD låter lite mjukare och inte fullt så stort. För mig är det bara smådetaljer och inget att hänga upp sig på,i en skala bra, bättre, bäst. När väl musiken är igång sjunker jag in i den. När jag spelar med Marantz så verkar det spela mindre roll. Den konverterar ju allt, både PCM, DSD och SACD till DSD256 oavsett vilken upplösning jag förser den med. Det är så många andra prylar i signalvägarna som påverkar mer än om det är PCM eller DSD, tycker jag. Jag vill inte hamna i ett fack där jag spelar format istället för musik. Vinyl, cd, tonband, digitalfiler, sacd, dsd eller pcm … jag väljer det format jag har musiken på utan att fälla några tårar.1 point
-
P-Pans Musikhörna
K-man reacted to - Marten - for a topic
Hej, P-pan har helt rätt med det ovanstående. Vill bara tillägga att med det nya mellanregistret så har den redan mycket låga distorsionen blivit ännu lägre samt att känsligheten på mellanregistret har åkt upp ca 2 dB som har resulterat i ca 1 dB högre generell känslighet. Delningsfiltret har då följaktligen justerats och optimerats till det nya mellanregistret. Med vänlig hälsning, Marten1 point -
1 point
-
1 point
-
1 point
-
Skaffar en dedikerad skivspelare för singlar såklart Alternativt en hederlig gammal ...1 point
-
Alpha audio har gjort lite tester med nätverkskontakter! Här är resultat där dom har lyssnat på kontakterna! https://alpha-audio.net/review/wat-zorgt-voor-hoorbare-verschillen-in-netwerkkabels/2/ Dom kom fram till att störst påverkan är hur man har skärmat!1 point
-
Nope... dessutom är du i fel land0 points