Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2022-04-05 in all areas

  1. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    Röjt upp och städat av så nu syns de hur resultatet blev. Var diskussioner fram och tillbaka hur panelen skulle sitta, hur mycket osv. osv. men jag (vi) är nöjda med resultatet.
    10 points
  2. Kvällen räckte till för att bli nästan klar saknar lister vid sidorna som ska upp idag. Ska bli kul att se hur det blev när högtalarna är tillbaka på sin plats.
    9 points
  3. Jag måste säga att denna ström-manöver var lyckad. Det drog ut på tiden och äntligen är projektet med tri-ampning möjligt att utvärdera helt eftersom jag kan utnyttja fördelarna från A-Ö först nu. Målet och den på pappret uppenbara fördelen för mig att köra dubbla strömtillförseln till stereon var att kuna spela dynamisk musik med kraft och volym som närmar sig musik som den kan upplevas live. Helt enkelt att förbättra musikupplevelsen och härma kraften i musik bättre. Check på det! Inga proppar har gått så här långt. Förutom denna uppenbara effekt hade jag inte några förväntningar på ljudförbättringar i övrigt, snarare en oro för att jag skulle få något problem och ev tappa någon viktig återgivningskvalitet. Jag hör en skillnad av återgivningen i mitt system sedan det blev dubbelt kablage från proppskåpet. Det är en klart hörbar skillnad som är till det bättre på alla volymer. Jag är inte osäker på detta. Det är inte hårklyverinivåer. Det är en lugnare och mer avspänd presentation. Pondus och kraft och tydlighet i anslag mm. Det handlar inte om detaljer som i upplösning eller klang och så. Mer av hur musiken känns levande och här, mer på riktigt. Jag glömmer än mer stereon som musikförmedlare och bara musiken finns. Jag försöker mig på en diskussion på området för de som vill hänga med. För det första. Detta var oväntat för mig. Den tekniska kvaliteten på de båda strömförsyning-systemen är tämligen lika. Det skiljer bara lite mellan klangmodulerna i propskåpet och mellan nätkablarna, en Nordost V1 och en V2. Jag valde V2 till den QB8 som både har några slutsteg och skickar vidare ström till nästa QB8 som har försteget och Font-End prylarna. Tror det kan vara smartast. V1 går till QB4 som kör 2 monoblock Krell FPB 450Mcx som spelar mellanregister och diskant. Finns det några tekniska synpunkter på detta? Strömkablarna från väggen får ju en mindre mängd produkter att fördela ström till och mindre mängd ström att hantera. Det är så klart samma för nätlisterna och säkringar mm. Jag tänker mig att det blir en mindre komplex situation för dessa strömprodukter. Det borde vara en fördel. Det är också på ett vis dubblad kabelarea till systemet. Kan det handla om ett ökat headroom i denna del av systemet och mindre distorsion i strömförsyningen?
    6 points
  4. Audio Concept och deras stora rum nu! Riktigt fränt, speciellt när Robban drog igång operan. Mer klassiskt på mässor! Alsyvoxarna var nog de skapelser jag tycker levererat bäst i det här rummet under de gånger jag varit på mässan. Inga basproblem som annars verkar vara norm här. Fokus hallå?
    6 points
  5. Tar igen på de som varit uppe i tråden redan. Stylus, var nog mitt favoritrum i år. Har nog mycket att göra med den härliga atmosfären @Daniel skapade med musikvalen. Lyssnade tyvärr inte på Moon/Spendor-systemet men YG/Gryphon-systemet var mycket njutbart, satt säkert där 20-30 minuter på söndagen. @P-pan live in action Tackar även Stylus för vinylseminariet på lördagen, mycket lärorikt och trevligt inslag på mässan.
    6 points
  6. Här några av mina intryck... Att göra slutomdömen om hur elektronik, högtalare, musikkällor och kompletta system låter och hur bra de är utifrån en mässa är svårt och det vill jag inte göra. Utställarna har haft max ett dygn att få till allt i rum som inte alltid är de optimala. En del lyckas ändå rätt så bra med en kombination av tur, kunskap och engagemang. Det som slår mig mest är faktiskt hur mycket bättre lägsta nivån blivit. Hifi behöver inte kosta flera hundra tusen eller t o m flera miljoner för att ge en stor upplevelse. Det blir lika abstrakt för mig som att provsitta en Königsegg. Det lockar inte mig. Ett exempel på det motsatta var rummet med Marantz och Polk. Ett par golvare från Polk med Marantz helt nya integrerade förstärkare som är specad till 2 x 70 W (klass AB) inklusive streamer och dac för strax över 50 lakan är ytterst prisvärt i min bok. Jag tycker det kan vara en lämplig nivå för den som vill stiga in i hifi-världen och ta det från där. (CD/SACD-spelaren SA-10 är deras förnämsta spelare/dac som gör om alla signaler till DSD256. För den får man host upp lika mycket plus 20-25,000 till och det är den värd.) Jag har själv en Marantz-anläggning på ovanplan och ännu en är på väg till min bodega. Jag tycker de ger väldigt mycket för pengarna. Jag redovisare inte alla rum utan enbart de som jag tycker var mest intressanta om jag skull få för mig att byta. Då faller rum med prylar för en, två eller mer millar. Men det är kul att höra dem en och en annan gång. Ett exempel var Stylus Audios stora rum med YG, Aesthetix, Lyra, Brinkman, Valhalla, Gryphon mm. Det är inte tu tal om att det låter fantastiskt. I min smak var den anläggning i det översta skiktet som stack ut mest. Samtidigt blir det lite av en PA-känsla för mig, musik från en scen för en större publik men fantastiskt medryckande och njutbart i sin genre. Ett annat exempel som i sammanhangen väl får kallas för budgetnivån med ett system av bl a Aurender och Rockport. Med rätt förutsättningar kan det säkert låta riktigt mäktigt i närheten av Stylus stora system. Skillnaden var att Perfect Sense hade ett rum på ca 15-20 m2 med en anläggning som säkert vill ha betydligt större ytor för att spela ut. Jag fick inga direkta intryck av vad systemet förmår här. Stylus Audio hade en stor konferenslokal på plus 100 m2 där anläggningen kunde spela ut ordentligt. Med lite fix kan det bli ännu bättre. Det fanns annat som jag tyckte var betydligt intressantare för det ljud jag söker och som jag vill ha hemma. Själv karaktäriserar jag det som ljud med högre mysfaktor, mer värme och en mer intim ljudbild. Jag blev väldigt betagen i Spendors Classic-högtalare som matades med elektronik från Moon och med en SME-12:a som källa. Perfekt var det inte i den stora lokalen. Bl a blev basen lite bumlig men det är sådant man kan fixa till i en slutplacering. Det jag gick igång på var hur högtalarna placerade ljudbilden mellan högtalarna och den lena och fina diskanten och ett utmärkt mellanregister. Bl a spelades Dave Brubeck över både YG- och Spendorsystemet. På YG lät det rent, snärtigt, dynamiskt och en stor och bred ljudbild; ungefär som på en konsertarena medan Spendor excellerade i en mycket fin ljudbild med klubbkänsla. Jag kunde nästan se Paul Desmond framför mig exakt var han stod. Gåshud! Det systemet tror jag har oerhörd potential i hemmiljö med rätt förutsättningar. Ett annat system som jag lyssnade en hel del på i tre omgångar var rummet med KEF Blade 2 tillsammans med elektronik från Electrokompaniet. Det var inte optimala betingelser här heller men tillräcklig för att höra det fantastiska mellanregistret, den silkeslena diskanten och den fina spridningen. Jag inbillar mig att det här är ett system som jag skulle få till rätt så bra hemma. Mycket intressant. Slutligen ett besök hos Dynaudio som i år fokuserade på ett par av sina minstingar; nya EMIT 10 (bilden) och på Contour 20i. I fallet är Dynaudio är jag jävig. Jag blir bl a imponerad deras förmåga att behålla sin grundläggande ljudsignatur oavsett storlek. EMIT 10 är förvånansvärt vuxna trots sin litenhet till ett attrativt pris. I ett mindre utrymme för lite strölyssning med även för lite halvseiös lyssning skulle jag kunna leva med denna instegshögtalare alla dagar i veckan. För lite mer komplex musik får man plocka fram några hövdingar till ur börsen. Resten då? Jo, det var trevlig och intressant men inget som direkt fångade mig på några avgörande punkter i förhållande till det jag har. Det är också svårt att göra omdömen med musik jag inte känner till så väl. En del fokuserade på trumsolo, andra på akustiska gitarrer, elektronisk musik eller kraftigt distorderad musik. Min musiksmak är inte så väl representerad på hifi-mässor. Men jag hörde Berlioz "Symphony Fantastique" i korridoren ett litet tag på Sheraton. Men när jag kom fram hade åhörarna framlagt andra önskemål från typiska mässalbum. Men jag fick en liten kick när Daniel hos Stylus spelade denna. Den var jag snabb att köpa när jag kom hem (24/88,2). Spår 2 är riktigt mäktigt. Dominique Fils-Aime (från Montreal) är en ny bekantskap för mig.... trodde jag. När jag laddade ner albumet såg jag att redan hade hennes senaste... Den har jag endast spelat i bakgrunden en gång. Det blir till att lyssna igenom den också ordentligt.
    6 points
  7. Petar in några skott från höften också... Ett par masar masade sig ur sängen i gryningen för att åka kollektivt till storstan: Både Tågkompaniet (och även SJ, på hemresan) skötte sig exemplariskt! Vi kom fram i gott skick på utlovad tid! Solen sken och den klara april-luften välkomnade oss! Så vi kastade oss genast inomhus igen! Karan Master Collection stod ju i Audio Concepts rum, där det spelades högt. Jag tror många tyckte det var för högt och ryggade lite. Jag är inte blyg med volymen själv så mig störde det inte, jag bara njöt! AlsyVox, som redan nämnts ett flertal gånger var en av höjdpunkterna för egen del. Lite utanför budget tyvärr.. I bakgrunden Taiko Extreme SGM (?) och den välspelande DACen från Omega Audio Concepts.
    5 points
  8. Eureka! Elektrikern har varit här och installerat en kabel till mm till stereon. En liten reminder om varför kommer här. Tri-amping med Krell FPB drar mycket ström och 16A säkringar brinner i parti och minut utan att jag krämar på som bra dynamisk musik kräver. Jag har alltså aldrig hört vad mitt system kan prestera ännu. Efter insiktsfulla diskussioner och goda råd av många duktiga forumvänner valde jag till slut alternativet att dra en kabel till från egen grupp i proppskåpet och med eget uttag i väggen. Då behövdes en Nordost QB-list till och en strömkabel till. Denna strömkabel blev en Nordost Valhalla. Klangmodul från Svalander, transport av ström via GigaWatt in-wall-HiFi-kabel LC-Y EVO 3x4 1,5qmm och Furutech Rhodium nätuttag i väggen. Det som länge saknades var en Elektriker jag litar på, men nu har han varit här. Allt funkar och det brummar inte eller har andra uppenbara artefakter i ljudet. Valde att köra den "nya" linan till Nordost QB4 som får leverera kraften till de båda Krell 450Mcx. Dessa driver mellanregister och diskant. Systemet behöver värmas upp några dagar innan det blir sig själv efter en total "look down" . Kablarna som ruskats om och flyttats har ju en märklig egenskap av att behöva ligga till sig då de flyttats för att låta som de skall. Någon som kan förklara denna effekt, som jag hör finns där? Lite bilder. Dock syns inte QB8an som är kopplad till Front End prylarna.
    4 points
  9. Jag lyckades hitta en gammal översiktsbild från Wadia-Nuforce-Wilson-tiden. Så här spartanskt såg det alltså ut. Jag tyckte att det lät rätt bra. Relativt sett också få grejer.
    3 points
  10. Ett annat system som jag uppskattade extra mycket var @Perfect sense och uppställningen med Aurender digital transport, APL DAC och Pilium integrerad med Rockport som ljudförmedlare. Det kanske är rummet som sätter begränsningar här, men det spelades på så modest volym med lugn musik att besökare som pratar, går in/ut blev ett större distraktionsmoment än i andra rum. Kanske får ta en tur till Bromma för att höra det här systemet på riktigt i en nära framtid? Vad säger du @Perfect sense? Kommer det finnas uppställt möjligen? Edit: Korrigerat företagsnamn. Slutligen ett annat imponerande rum, det var det förhållandevis sparsamma PL Audio Audionord med en Devialet som matade ett par Vivid Audio Kaya: De spelade högt och med imponerande tryck ur de mycket små Kaya! Avantgarde imponerade STORT på mig sist när jag hörde dem på mässan, 2020? De befann sig då i St. Clara, hörsalen i lokalen uppe vid Klarabergsviadukten. Den här gången var jag ganska sval inför den ljudliga upplevelsen, tyckte inte det släpp och naturlighet jag hörde sist infann sig. Däremot hittade jag en Bryston skivspelare i andra änden av signalvägen här, med en Soundsmith puppa: När jag hörde dem senast var det med en Rui Borges vinylsvarv i en helt annan prisklass (tror jag iaf!) Nån mer än mig som reagerar över pickupmontaget? Kanske Soundsmith har väldigt kort "överhäng" mellan diamanten och monteringsanordning, vet inte?
    3 points
  11. Ska passa på att tacka för alla bilder och kommentarer kul för oss som inte kunde vara där att få ta del av det på distans Just nu spelar jag spellistan som @Perfect sense delat med sig av, uppskattas https://open.qobuz.com/playlist/6093101
    3 points
  12. Slutstegen från Nuforce, tillsammans med mina Valhalla-signalkablar, fick också lämna och ge plats för en liten fransk allt-i-ett
    3 points
  13. Mina intryck: Chord Company demonstrerade sina nya grendosor under svåra förhållanden. Hög musik spelades utanför rummet och dörren öppnades och stängdes kontinuerlig av besökare som ville komma in eller ut. Inte den bästa miljön för att visa ökad tystnad från de nya dosorna. Skillnader kunde dock höras. Mest lärorikt var när det visades hur en lös sladd (kopplad till grendosan men inte till någon apparat) bidrog negativt till musikupplevelsen. Naim visade sin nya Solstice skivspelare. Lite mycket snack i förhållande till musik men intressant och ett härligt flyt från skivspelaren. Audio Note brukar alltid låta väldigt bra men inte denna gång. Jag hade kanske otur men två försök på två dagar gav samma resultat - bumlig bas, stod inte ut mer än ett par minuter. Perfect Sense presenterade ett verkligt high-end system som frontades av Aurenders nya streamer för en kvarts miljon och en APL DAC. Musiken passade inte mig så mycket men kvalitén på systemet framgick tydligt. De bästa systemen har en extra tystnad och ett lugn som höjer upplevelsen markant. Det verkar finnas en ny nivå av tystnad och lugn från den senaste generationen av digitala produkter och förstärkare. Det blir mer analogt. Tror detta är vad Chord, CAD, Nordost mfl också bidrar med med sina jordningsprodukter. Estelon imponerade inte på mig. Ett litet trångt rum med mycket folk bidrog. Stylusrummet var höjdpunkten för mig. Jag har själv YG Acoustics högtalare som jag är väldigt nöjd med så deras Hailey 2 uppställning var helt i min smak. Lika viktigt var Brinkman/Lyra/Asthetix/Gryphon. Det svängde, lät klart, rappt, tydligt från top till botten. Systemet uppvisade också samma ’tystnad’ som hos Perfect Sense. Bra gjort. Deras andra system innehöll ett kärt återseende, jag har ägd föregångaren till Spendor SP1/2 för ett antal år sedan. Inte samma bas som YG men härlig återgivning av röster och mycket mer. Bra och varierad musikval bidrog också. Avantgarde var intressant med sina enorma aktivt drivna (6x1 Watt) horn. Dynamiskt och stort; kanske orealistiskt stort, men härligt. Tror dock de hade vunnit på att ha använt bättre källor, såg ut som en i sammanhanget ganska modest CD-spelare och skivspelare. Med ett så känsliga och högupplösta högtalare hörs kvalitén på källan tydligt. German Physics med MSB och Spectral elektronik lät bra. Lindström Audio lyckas få ut väldigt mycket ur små högtalare. Imponerande i förhållande till storlek och pris. Lätta att placera i ett normalt hem. Kanske inte lätta att acceptera utseendet dock. Tror de måste få en bättre finnish om de skall få kunder att vilja ha dem i sina vardagsrum. Audio Concept var en annan höjdpunkt. Lyckades sätta mig i ’sweetspot’ andra dagen. Detta var det tredje rummet med en imponerande ’tystnad’ något som jag är säker på deras Taiko-streamer och Torus strömrenare bidrog med. Det var inte bara röster som framträdde tydligt placerade mellan högtalarna, det var sångare med kropp. Hans
    3 points
  14. Mina synpunkter på seriekoppling av grendosor har jag redan nämnt. Även om jag förstår lockelsen och logiken med att fördela de strömkrävande slutstegen mellan dina två uttag, skulle jag ändå föreslå att du testar att använda ditt 16A uttag till en QB8 som du kopplar alla slutsegen till, och 10A uttaget till den andra QB8:an och kopplar allt annat till denna. Jag tror inte man kan vara säker på vad som är bäst men med den installationen du har nu borde vara relativt lätt att testa. Mvh Hans
    2 points
  15. Fötter och frukt
    2 points
  16. Här någonstans kom Devialet med en ny modell/uppgradering, 220pro. Löftena var många där i början och maskinen åkte ned till Frankrike för ett utbyte av all inredning. Den lät i alla fall ganska mycket bättre, även om en del av löftena ännu inte uppfyllts på mjukvarusidan, såhär fem år senare. Nåväl, efter en del funderande kring både YG Anat, Wilson W/P 8 och något ytterligare stod plötsligt, nåja inte helt plötsligt då det tog rätt lång tid, detta framför dörren här hemma.
    2 points
  17. Hittade ytterligare en gammal wadiabild. Man kan se märket som Great Northern Sound satte på baksidan för att markera uppgraderingarna. Detta var väl också på den tiden som Nordost hade serienumret på kontakten. Och ursäkta dammet....
    2 points
  18. Men nu ska jag inte vara "tjurig" över det; jag hittade flera andra intressanta vinylspelare i olika sammanhang: Naim Solstice, som demonstrerades på typiskt brittiskt manér: "Det här är vad ni kommer höra!" Och givetvis lyssnar man efter det som pekas ut, och ofta hör man just detta? Hittade även denna som jag inte blir klok på: Trinaudio Gyros 33. Jag var inte kvar så länge här och vet inte ens om de spelade på den här? Jag kan inte se på min bild, det externa motorhus och de tre drivremmar som man ser den avbildas med annars? Transfiguration puppa iaf och en Rega RB-330. Det var en intensiv helg och mycket givande som vanligt! Stort tack till alla middagsdeltagare och andra trevlig filurer vi träffade på!
    2 points
  19. Jag tycker det bästa tweaket hittades på herrarnas, en god idé! Det var ganska rent i hörselgångarna efter besöket hos AC dock, så vi var klara för ytterligare en av höjdpunkterna... YG Acoustics Hailey 2.2 i ändan på ett par Nordost hgt-kablar skämdes inte alls för sig. Pulvret från Gryphon Essence skötte sig utmärkt och källan kan inte klandras i någon aspekt heller. Ett drömsystem i alla aspekter, och dessutom trevligt och behagligt presenterat av @Daniel. I andra delen av rummet befann sig Moon/Spendor-riggen och även om den lät markant annorlunda mot YG/Gryphon så upplevde jag där ett av mässans mest behagliga ljud. Tror Karl från @Stylus Audio diskjockade mest där, och gjorde även han en avslappnad och varm presentation med trevliga musikval. (Lessen att jag dissade Youn Sun Nah's She Moves On! Jag tycker ändå att det är förhållandevis tam platta jämfört med Voyage, Same Girl och nyaste Waking World! ) Det var ingen tvekan (för mig iaf?) att Lyra Delos Kleos! på SME-snurran gjorde ett fantastiskt jobb, men ändå inte förmådde plocka upp all den information som Atlasen i andra änden av rummet gjorde. Visst, det finns fler komponenter i båda kedjorna som påverkar också, men min känsla är att pickupen är en av "dirigenterna" i sammanhanget. Längst fram, uppepå QKore jordlåda står en Nordost QNet, en riktigt färsk switch som jag faktiskt fick med mig ett ex hem av! Den står här och jobbar igång sig och kommer presenteras i min egen tråd senare!
    2 points
  20. Audio Concept's lillputt-rum #2 med Estelon gjorde sig faktiskt riktigt bra här. Måste nog ha varit akustikavajen som nämndes tidigare, diffuserande och absorberande effekter månne?
    2 points
  21. Perfect Sense var åtminstone på övre delen av min top 5 den här helgen. Lite tråkiga (läs: lugna) musikval, men rummet har sina begränsningar så har överseende med det.
    2 points
  22. Ja det blev inte alls fel det där @AlfaGTV Just den väggen var den största kala ytan i mitt rum så den har länge varit ett objekt för någon form av åtgärd men när det ska "passa" damen i huset med så har många förslag förkastats men med Wallribons ask modell gick det hem så att säga Ska slutföra allt ikväll och ta bort stödet under panelerna och fixa till de sista sen får de bli lite mer seriös lyssning ikväll.
    2 points
  23. Instämmer med @octavia rs Stort tack till alla som delar med sig till oss "stackare" som inte var närvarande
    2 points
  24. Vad var det som fanns i det där paketet? Har en längre tid funderat på dessa ribbpaneler och när jag nu hittade en tillverkare som erbjöd ask och grå baksida så blev det köp.
    2 points
  25. Efter flera år när hifi-intresset inte varit helt på topp kände jag dock en liten lust till förnyelse. Därför lämnade jag Wadia efter över tjugo år. Familjen ville alltmer börja spela annat än cd-skivor, och under en period hade jag en liten puck från Nuforce inkopplad för rudimentär streaming. Tror detta är min sista bild på den innan den gick iväg.
    2 points
  26. Avantgarde Liksom för några år sedan så var mässans mest spektakulära system ett maffigt hornsystem. Tyvärr vet jag inte varför dessa system tycks vara så svåra att ställa upp och matcha med kringutrustnings så att det blir njutbart rent musikaliskt. Skarpt och hårt och utan mellanregister är min bedömning. Har dock hört hornsystem som presterat luftigt och lätt i världsklass med en ljudscen utöver det vanliga. En presentation av Patricia Barbers piano som bara stod i rummet. Detta var i Göteborg på Opalen, med en dansk som presentatör för många år sedan. Den upplevelsen sitter kvar i huvudet. Inte ens i München hade Avantgardes eget folk lyckats med att ställa upp systemet på ett njutbart sätt. Ett av de få rummen som jag då var tvungen att rymma ifrån. Visuellt blir det även lite svårt att koppla bort de stora hornen, man sugs in i trattarna om man inte blundar, men då blir ljudet ännu mer påtagligt skarpt. Kanske har jag för känsliga öron för denna typ av presentation. Technics Elegant, precist och tekniskt fulländat, men lämnar mig lite oberörd och oengagerad. Men absolut mycket bra, men inte "my cup of Tea" Musiken måste vara engagerande och tankeväckande för att rycka tag i mig. Så blev det inte trots flera besök och flera spår. Men som sagt ändå mycket bra. Calm
    2 points
  27. Fortsätter med de sista rummen på Sheraton: Electrocompaniet och KEF Blade 1 Är lite svag for Elektrocompaniets ljudhantering sedan den tiden jag själv ägde elektronik av märket. En mörkholografisk presentation skulle jag kunna definiera deras ljudbild som. Inga skarpa kanter utan ett mjukt och harmoniskt avslut uppåt ett underbart mellanregister, kanske inte världsbäst i basdefinition men väl godkänt. Roligt att man här hade en premiär på nästan prototypstadiet med Nemo 2 eller AW 800 som den också heter. Ett riktigt kraftpaket som skall presenteras internationellt på mässan i München i vår. Ny var också CD spelaren CD1 mk....? Försteget och streamern var tidigare kända, liksom vinylspelaren. Ny var också Blade 1 i ny version med lite ytterligare utvecklad diskant. En nästan skulptural högtalare som i mässans exemplar var i en blåskimrande nyans. Riktigt snygga högtalare, men ljudet var också "snyggt", välartikulerat och dynamiskt. Förstod att med den aktuella högtalarimpedansen så nosar Nemo 2 på 1100 watt. Tyvärr var rummet ett av de mest populära vilket gjorde att det var mestadels fullt, men en placering i sweetspot blev det i alla fall. Skulle vilja höra mer. Ett av mina favoritrum alla kategorier. Calm
    2 points
  28. Tack för rapporter och alla fina beskrivningar av era intryck under helgen @calm, @P-pan, @ukiro, @JWE, @HansW med flera. Vi försöker att visa upp ett par nyheter varje år, men också system med lite olika inriktning och fokus sett till egenskaper och karaktär. Utöver vårt eget rum hos Kapitel 8 så samspelade vi också med Lindström Audio på Sheraton där vi bidrog med elektronik ifrån Lumin och AGD samt kablar ifrån Esprit. / Marcus, Perfect sense
    2 points
  29. Hann inte lyssna jättemycket på meze-lurarna men det lilla jag lyssnade lät det jättebra! Både Empyrean och Empyrean Elite. Feliks-stärkarn kan jag tänka mig värmer upp ena sidan av ansiktet när man hade lyssnat hemmavid. Bilddumpar efter dig idag P-Pan, tentaplugg på agendan.
    2 points
  30. P-pan

    Vad lyssnar du på just nu?

    I kväll har jag vilat lite från deltagandet i Mässtråden men jag har väl inte varit helt uppåt vägarna lat när det gäller musiken. Detta album, från 1998, har jag säkert nämnt förut men jag tycker den tål att tas upp igen, om man nu gillar musik med lite mer mindfullnesshet och ambientare betoning... Jon Jenkins - Flow Gillar man det här så kan det också vara gott att lyssna till David Helpling som tillsammans med Jon Jenkins gjort en del musik ... David Helpling - Sleeping on the edge of the world I övrigt har här också passerat lite akustiska toner via b.l.a Neil Stacey och Antonio Forcione Acoustic Mania - Talking Hands Och sist, men inte minst på något sätt, så blev det ett par svängar med... Fleetwood Mac - Tango in the night
    1 point
  31. Jag har inga teorier runt orsakerna till vad du hör, men grattar ändå till lyftet men givetvis även funktion! Skönt att kunna lita på tillgängligheten igen!
    1 point
  32. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    Tack så mycket @Ivery Hann få ihop allt nu i eftermiddag och flytta tillbaka högtalarna har bara lyssnat lite snabbt men de verkar lovande Ja Stringhyllan är ny eller ny och ny har haft den i ett par år men de är av "ny produktion" så att säga.
    1 point
  33. conan

    Vad lyssnar du på just nu?

    TD live från The Philharmonics 1976.
    1 point
  34. Birds ligger först i en spellista jag har med musik jag hittar t.ex. i hifi-klipp på Instagram. Den fångar verkligen alla som lyssnar på den.
    1 point
  35. Lasse

    Hemma hos Octavia rs

    Försökte mig på att hitta en bild på hur det såg ut före, inte det lättaste då 99% av bilderna är på kabeldragningar och baksidor på dina aparater. 🤔
    1 point
  36. Sänksåg med skena är nästan ett måste om de ska bli till något. Som en del av de hela blev de först en sänggavel så att sambon blev nöjd. Lite gjerning av kantlister gör sitt för helheten. Men nog om det nu var det dags för de väsentliga ner med TV och undan med högtalarna.
    1 point
  37. Sjävklart. System Spendor SME Model 12A + Lyra Kleos MOON by Simaudio 610LP Riaa MOON by Simaudio 680D DAC/Streamer MOON by Simaudio 740P Försteg MOON by Simaudio 860A v.2 Monosteg Spendor Classic 1/2 Nordost V2 och Norse kablar System YG Acoustics Brinkmann Taurus + Brinkmann 12.1 arm + Brinkmann RöNt III PS, Lyra Atlas Lambda Aesthetix IO Eclipse Gryphon Essence försteg och stereoslutsteg YG Acoustics Hailey 2.2 Nordost V2 + O2+ tonarmskabel Nordost QKore
    1 point
  38. Off topic, men kan inte låta bli: Typiskt exempel på att en dålig kabel i själva verket är en utmärkt antenn för radiofrekvens (RF) som leds in i elektroniken och skapar intermodulationsdistortion som mattar ner musikåtergivningen. Har sett samma fenomen när dålig kabel används för t.ex. en subwoofer. Sens moral 1: Inte en enda onödig kabel i anläggningen. Sens moral 2: Håll jämn kvalitet på kablarna, sämsta kabeln sätter nivån på lyssningskvaliteten.
    1 point
  39. Efter alla dessa så fint beskrivna upplevelser så kanske det är dags för lite fler bilder... Dune Audio Långväga besök som åkt hela vägen från Holland, riktigt kul med en helt ny utställare. Man verkar satsa väldigt mycket på den mer avskilda delen av vår hobby... hörlurslyssning. Här fanns en riktigt fin hörlursförstärkare från Feliks Audio. Och med fin menar jag då själva designen och utseendet. Hur fint den spelar musik eller ej hoppas jag att någon annan kan redogöra för... Sen så börjar jag faktiskt att ana vem det var som nästan hade "spammat" mässan med produkter från Hifi Rose... Det ska bli lite kul att få läsa och höra lite omdömen om just dessa vad det lider. Nu vet jag inte om det redan finns några tester av just Hifi Rose men det lär väl komma hoppas jag... Här finns, för den intresserade, en Länk till Dune Blue's hemsida där det kanske finns ytterligare information att finna.
    1 point
  40. AlfaGTV

    Krya på er! Ni var saknade och omtalade vid middan i lördags!
    1 point
  41. Under High End Mässan i Stockholm lördagen den 2 april klockan 16.30-17.30 håller jag och min fantastiska kollega Karl på Stylus en liten föreläsning om hur man ställer upp en skivspelare. Det är vår samlade kunskap och erfarenhet i ämnet (så det går väldigt fort.) 😉 Många av er här har förstås redan all kunskap som behövs, men alla är ändå hjärtligt välkomna. Vi hoppas det kommer att bli både roligt och givande. Vår filosofi bygger på att vi använder oss av verktyg som de flesta kan införskaffa och hantera. Vi kommer också att förklara varför vi gör så och inte använder mikroskop och liknande. Eftersom vi kommer att ha begränsat utrymme så ber jag er att anmäla intresse här i tråden, eller skicka ett PM till mig, om ni är intresserade så skriver jag upp er på listan. Det blir ju ert euphonianamn, så det blir ju lite som en hemlig klubb. Vi kommer att köra med stängda dörrar den tiden. Hoppas vi ses! Daniel & Karl
    1 point
  42. Jag kan ännu inte garantera att vad jag säger här kommer att hända då det finns okända parametrar i detta ännu, men.... Jag fick just svar att 2 st mycket vänliga tyskar kommer att med lastbil köra 150 mil upp till mässan i Stockholm 2-3 April för att visa upp senaste versionen / helt nya modellen av Avantgarde Trio G3. Och nej detta är inte vilken högtalare som helst. Och nej, det är inte "samma" högtalare som de alltid visar i Munchen varje år. Detta är en helt ny modell där i princip allt om ombyggt och omgjort. Och kanske det mest nya är att de nu går att driva helt aktivt med inbyggda förstärkare. Och det är inte vilka förstärkare som helst heller! Avantgarde har provat massor av olika förstärkar-konstruktioner och kommit fram till att om de bygger en liten balanserad klass A och anpassar utgångsimpedansen till varje specifikt element (ström-förstärkare!) så fick de ett helt annat ljud. Men det fungerar endast om de drivs aktivt vilket också är orsaken varför man nu har gjort dem fullt aktiva denna gången. Enligt folk som jag talat med säger att detta gör ljudet till något helt annat än innan. Men de går även att driva dem passivt för dem som istället vill det. Missa inte möjligheten att få höra dessa på HEM-mässan!. Det kan bli den enda möjligheten att någonsin får att höra dem i Stockholm. Nedan bild visar Stefan på Akkelis Audio vid besök på fabriken i Tyskland där han provkör ett par.
    1 point
  43. Verkligen trevlig mässa! Tack till alla som ställde ut och till alla som kom. Min Lördag började i Sheraton och eftersom jag tyvärr gick själv så kunde jag hålla min egen takt. Första stoppet blev Bang & Olufsen i det stora svåra rummet och det lät ganska ok. De är duktiga danskarna men att få till basen därinne är ju nästan stört omöjligt. Han hade mätt upp i 7 punkter i alla fall och det lät väl så bra som det kunde. Sen in hos Hifi-klubben. Det var tyvärr oengagerande. Låg volym på B&W 801 och trist musik när jag var inne ett par gånger. De som ställde ut stod mest där bak och just inte gjorde mycket för att interagera. Det lilla som lät var såklart helt ok. Kef, Electrocompaniet och Rega väntade sedan och Peter spelade fint på vinyl och ström. Vinylen lät bäst med Planar 10 och deras Apheta 3 pickup + Aura. Jag är lite partisk för jag spelar med denna combo hemma. Riktigt trevligt! Monoblock/Stereo-Stärkarna och Kef verkade trivas fint ihop. Lagom högt tack också. Inne hos Focal lät det stort, fint o högt. De hade den goda smaken att spela Oscar Peterson så det är ju plus för mig som jazz-vän. På tal om jazz så spelade det Miles Kind Of Blue från Fil/CD på German Physics Borderland MkIV rundstrålande högtalare. Det spelades högt med en jättestor ljudbild och ganska mycket live-känsla. Coltrane och Cannonball var verkligen dynamiska och Cobbs cymbaler lät verkligen "life-like". Riktigt bra. Sen saknas lite pin-point för mig med rundstrålande högtalare, men på det hela ett fint ljud. Spectral förstärkare hade en del med detta att göra antar jag. Inne hos Avant-garde hade de ställt upp ett stort 2M kr system och det lät bättre än förra gången på audiotoriet. Musikvalet gjorde det svårt för mig att säga så mycket. Det lät som det fanns bas i harpspelaren och kanske lät det lite "tratt" om mellanregistret? Hos Perfect-Sense med Rockport var det ett fint lättflytande ljud på den glesa musiken de spelade. Gav mersmak! Lilla MBL-rummet var riktigt trevligt. Blev överraskad faktiskt. Trots rundstrålningen ett homogent ljud med kvinnoröst. Bra! Hos Audio Concept gick Robert o myste med sin padda. Skruvade upp volymen till nästan näsblodsnivåer och de där Magnetostaterna kunde ta det! Wow vilken dynamik. Helt öppet ljud. Skulle dock varit kul med lite mer lagom nivåer. Fin bas för dipoler IMO. Brinkmann och en SME svarv var kul att se IRL. Fina grejer. Lyra Atlas spelade på med Dean Martin "Fools rush in" . Tack för det! Sen inne hos Audio Note var det electronica-fest. De spelade någon UFO-låt obeskrivligt högt med infra-bas på AN-E högtalarna. Tarmarna masserades av en 20W 356Tkr rörstärkare. Helt obeskrivligt! Brutalt var bara förnamnet. Hörnplaceringen hjälper såklart till och eftersom jag har ett par renoverade Snell E-III i sommarhuset så var det extra kul för mig. De har ju samma yttre design och mått som AN-E men sen upphör nog likheterna. Slutligen så blev det dagens bästa musik med Steely Dan och Deacon Blues på större Klipsch (dock ej stora Klipsch-Hornen). Tyvärr lät det inget vidare. Lite muffligt och oengagerande IMO. Men en väldigt nöjd hifi och musikälskare travade hem efter Lördagen mässa. Söndagen hade jag annat för mig.
    1 point
  44. Efter en lång helg av Hifi i Stockholm så tackar vi för denna gången! Med en stark insats (150 mil enkel väg!) av team Babak och Armin från Avantgarde på plats med de enorma Tri G3 så var vi alla trötta men nöjda och glada. Från vänster jag (Lasse), Jan Lundberg från Tur-Pex Finland, Babak från Avantgard Tyskland, Janne Banan från Stockholm och Egil från Stockholm. Bakom oss alla ovanpå basarna står Armin från Avantgarde Tyskland. Tack även till Jonas Egehult för den fina bilden och bärhjälp!
    1 point
  45. Då var det dags på lite intryck från Sheraton. Lite blandat mellan lördagen och söndagens lyssningar. Bang Olufsen Jag vet egentligen inte på vilket ben jag skall stå på. Jäkligt snyggt designade, men ljudmässigt så blev det stora rummet för mycket att trycksätta. Skulle säkert gjort sig i ett lite mindre rum så att man kunde få en mer close-up upplevelse. För mig är märket väl känt, har haft både förstärkare och skivspelare i min ungdom. Som sagt balansen mellan design och ljudkvalitet blir ibland svår. Hifi-klubben B&W, klubbens högtalarmärke har ibland tillsammans med lite neutral elektronik-karaktär lite för lite värme för min smak. Låter ibland lite för spetsig. Har faktiskt kvar mina gamla B&W DM 2A som var mina första "seriösa" hifi-högtalare efter DIY-perioden. Dome-tweaters i glasklar plast, minns stoltheten. Idag lite mediokra i jämförelse. German Physics Luftig och lätt presentation men hade behövt fler kroppar i salen för att fylla ut. I princip folktomt. "Sladd" lyste med sin frånvaro i år. Kan ibland sakna duktiga säljare och presentatörer. Lindströms Audio Detta var nog mässans absoluta haksläppare! Vilket soundstage lätthet och dynamik! Mycket trevlig bekantskap. Lyssnade på lite blues med någon sångare som just vaknat upp med sängen tom. She´s gone på vanligt maner. Men vilken presentation. Blev tvungen att begära lite piano och fick höra Oscar Petersens We have a request i en fantastisk presentation. Kul med lite nya konstruktioner och här med öppen baffel gör sig lågwattiga förstärkare verkligen bäst. @Anders65, Zero kablar. Fick möjlighet att byta några ord med @Anders65och vad jag förstod så hade en del varit nyfikna på hans kablar. Roligt också att HiFi-musik lånade ett par för test, kan bli spännande att höra vad de tycker. Själv håller jag på att utvärdera mina, men väntar lite tills de är väl inkörda innan jag är beredd att uttala mig. PL. Audio I gamla Audio Nords "finrum" på hörnet paraderade numera PL-Audio med fokus på Focals olika modeller. Bland annat så fanns det en ny "in wall" högtalare som var lite spännande. Hifi-högtalare inbyggda i väggen, dock inte möjligt i detta sammanhang mer som en demo på att tekniken finns. Med bättre förutsättningar skulle det säkert låta annorlunda. På andra varvet blev det helt annat ljud i skällan och en för mig ny förstärkare i form av Moon River som lät riktigt trevligt i mina öron. Behagligt men inte laidback, fick lite ASR-vibbar tillsammans med Focal-högtalare som inte påkallade uppmärksamhet utan flödade musiken på ett bra och harmoniskt sätt. Fortsättning följer.............. Calm
    1 point
  46. Det är ju musik på vinyl man vill höra ... Stylus Audio Stylus förfogade över ett väldigt stort rum som jag trodde skulle ställa till det rent akustikmässigt... men det höll riktigt bra på den punkten. Bra dynamik och högtalarna orkade också trycksätta rummet så att basen kunde hänga med på ett föredömligt sätt. Dubbla uppsättningar elektronik och högtalare hade man dessutom med sig... Många kablar blire'... För att inte blanda ihop alla modeller så ber jag snällt Daniel på Stylus om hjälp, om han har tid förstås, att fylla på med vad det är vi kan se i racken o.sv... Att det är undertecknad som speglar sig i skivtallriken behöver jag dock ingen hjälp med att förtydliga...
    1 point
  47. Hej har inte skrivit på några år. Men tog mig en tur på HEM. några korta intryck. Audio Concept Det stora rummet med Alsyvox var imponerande med dynamik och stereobild. För mig messan mest imponerande system. Estleon rummet mycket trevligt och balanserad, hade förmånen att få några minuter ensam, kändes som en trevlig hem miljö. Stylus Audio kom ner när man spelade Dvorak, detta var mycket trevligt. Vilken klarhet i ljudbilden, mycket stabilt och det spelade musik… Kef och Electrocompaniet mycket trevligt ljud, trevligt att man visar att man kan återge musik utan att behöva hög volym. Gav mersmak för mig. Cabasse super imponerande mini högtalare det store hade lite problem med rummet. Detta rum och det två närliggande led om att isoleringen mellan rummen var obefintlig… Pl Audio sopra lätt helt enligt min ljudideal, bra stereobild, stabilt och rappt. German Physics Behaglig ljud, fin stereobild, ingen där…stort rum som fylldes väll. Perfect Sense väldig känslig stereobild, satt man i mitten helt ok, så fort man kom utan för sweet spot så vart det inte lika klokrent ljudbild. Trevlig och stabil ljud, men inget som jag blev helt övertygad av Hifi klubben stort rum, ingen där, inget fel på ljudet, me hade kanske kunnat spelat lite annat en akustisk gitarr… Bang och Olufsen världen tråkigaste musik första gången, bra ljud men spela musik och inte pingpong ljud och vatten droppar. Andra gången var det musik på den mIndre modellen, lite platt återgivning, lätt ok men saknar dynamik. Septon första gången spelades det på klipsch, fick känslan att bara en kanal var på, inget jag fastnade för. Sonus Faber lät trevligt och gav lite mer smak, dock skulle jag vilja lyssna på dem med egen musik Hifi-agenten Paradigm och Bladenius lätt trevligt, trevlig med att man spelade varierade typ av musik… Avangarde tyckte det var dynamisk och trevlig med fin stereobild, dock skulle man kunna spela lite lägre enligt mitt tycke kort generella intryck trevligt att det vart gått om plats och inte för mycket folk. Skulle kunna önska sig lite mer varierad musik, många som spelar akustik gitarr med kvinnliga röster. Mer variation skulle inte skada… Akustiken i vissa rum var inte lätt…
    1 point
  48. Jag startade på lördag och söndag på lokalen vid Klara Sjö och Klarabergsviadukten. Började hos Chord. Demon handlade en del om effekterna av switch och att ha ordning på sitt nätverk för att minimera störningar. Testades bl.a English Electric, Melco och Chords egna lösningar. Kanske inte så mycket nytt men lite bekräftande av egna erfarenheter. Intressant jämförelser som faktiskt hördes. Naim Intressant nyhet med egen brandad skivspelare tillverkad enligt egen specifikation för deras räkning hos Clearaudio. "Allt i ett paket"om jag förstod saken rätt med plint, motor, tonarm med monterad pickup, motorstyrning, riaa, psu mm. klart att montera själv utan behov av ytterligare justeringar. AudioNote Tyvärr inget som i vart fall attraherar min smak för ljud. Hörnplacering av högtalare skapar svårigheter som tyvärr upprepar sig gång på gång. Intressant och fin rörelektronik. Enda gången jag hört dem prestera var i Denver för många år sedan men då pratar vi deras top of line system i megabuck-ligan. Perfect Sense. Hade fått till det riktigt, riktigt bra i ett ganska svårt rum. Rockport-högtalarna sjöng melodiskt och skönt, precis som jag minns ett par som fick upp ögonen för Absolares elektronik och att dessa stora högtalare kunde spela finstämt, trots sitt lite anabola utseende. Detta var i München för ett antal år sedan, men sedan hört dem därefter ett antal gånger. Bra pianoinspelning med Jakob Karlzon som dock hade litet uns ringning i toppen. Skall kolla om det ligger i inspelningen eller möjligen en effekt av det vanliga att grejorna gått för få timmar. När man kommer upp i dessa subtila nivåer så kan minsta komponent påverka. Men underbart och ett av mässans 5-i topp system alla kategorier. Grattis Marcus! Estelon. Ytterligare ett bevis på att dessa högtalare är för mig är i toppskiktet var gäller det ljudmässiga. Trots det ligga rummet så skapades en både bredd- och djupmässig scen som engagerade. En högtalare som jag hört från toppnivå på Clarion hotell för ett antal år sedan, via mellanstorlek vid en senare mässa som var en av den mässans bästa systemen. Högtalare helt i min smak! Elektroniken tydligen ett för mig nytt märke Omega Audio Concept. Bara namngemenskap? Audio Concept I mässans största rum presterades också den absolut största ljudscenen. Med maffiga magnestater? Alsyvox från Spanien i en unik konstruktion. Mycket bra presentation av sång, piano och symfonisk musik, bland det bästa på mässan alla kategorier, vad gäller klarhet, dynamik, djup och bredd och närvaro. Det spelades rejält högt och vid mer komplex elektronisk musik så skar det sig i vart fall i mina öron på oharmoniskt sätt. Kan naturligtvis vara källmaterialet eftersom kontrasterna blev så stora mellan genrerna. Återkommer med intryck från Sheraton. Calm
    1 point
  49. Du tänker kanske på AlsyVox ? Audio Concept: Rejält slutsteg från Karan med tillhörande försteg får jag antaga... Gott om röda kablar här också, lite häftigt med en stark färgprakt istället för de mer vanligt förekommande varianterna i svart, grått eller silver. Hur mycket "värme" det eventuellt tillför ljudet ska jag dock låta vara osagt Här var det musik på hög volym när jag tittade in. T.o.m lite väl högt för min smak om jag ska vara ärlig men det lät förbaskat rent, dynamiskt och klart. Detaljrikedomen var helt otrolig men musiken som spelades när jag var där var inte den mest basrika jag skulle ha velat hört. Tidsbristen, som jag redan nämt, gjorde att jag knappt fick med mig några lyssningsintryck alls under denna mässans första dag. Audio Concept brukar mer eller mindre alltid tillhöra de bästa rummen så jag kan bara förmoda att det så också var denna helg. Helt klart är att jag borde ägnat bra mycket mer tid till lyssning i stället för fotograferande så när mina små yttranden angående de ljudliga aspekterna kommer på tal så... ta det med en god skopa salt...
    1 point
×
×
  • Create New...