Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2022-01-31 in all areas

  1. calle_jr

    Tape Head Preamp

    Nu är lådan till B62 klar tror jag; Återstår att få till signalkablage Här är samtliga kort till B62. Dessa ska återmonteras;
    4 points
  2. Dessa skillnader i krav skulle vara intressanta att få kunskap om. Har du någon länk, eller någon info som har faktabotten. Detta vill jag med en gång säga är INTE ett sätt att ifrågasätta ditt inlägg, tvärsom, det gjorde mig nyfiken på vilka egenskaper man värderar högre inuti än utanför.
    4 points
  3. calm

    Tape Head Preamp

    Ja att rapportera mer eller mindre i realtid är nog en metod som många tillämpar här på forumet, så även jag. Det ger en möjlighet att bekräfta eller dementera det man tidigare skrivit om det behövs! Eftertankens kranka blekhet, kan ibland vara bra vid mer eller mindre genomtänkta inlägg. Calm
    4 points
  4. Innan jag började plocka ihop min egna server så hade jag en massa olika tankar som spretade åt alla håll, en av dessa handlade om att pimpa t.ex en NUC eller enklare liten dator med bra strömförsörjning och en USB re-clocker. Dessa re-clockers har gått lite från att kännas som ett litet tweak i kedjan till att bli en väsentlig del av den. När jag påbörjade bygget så kändes det väldigt smart och otroligt kostnadseffektivt med ett internt USB kort av hög kvalitét. JCAT USB XE var precis vad jag behövde där och då. Från början var ambitionen med bygget något enklare, men i takt med de ljudmässiga förbättringar och insikter jag fick längs vägen desto högre sattes också ribban. Servern hade faktiskt större påverkan än vad jag kanske trodde. Jag inser att jag inte riktigt är konsekvent med benämningen server vs streamer, men min server är både och kan man säga, det är den som spelar upp musiken direkt till DAC:en. Hur som helst, när jag inser att något kan bli bättre så försöker jag göra det ännu bättre istället för att nöja mig så det här bygget har ju blivit så mycket mer än vad jag kanske tänkte från början. Jag utvärderade för ett tag sedan på nytt vad Innuos PhoenixNET bidrog med i min anläggning, jag testade alla kombinationer med och utan PhoenixNET och JCAT NET XE och (tyvärr) landade jag i att båda behövdes! Därefter så slogs jag återigen av tanken om vad en extern och "riktig" USB re-clocker skulle kunna göra. Här kände jag dock att då USB till skillnad från ethernet går ut från servern och lämnar den att jag inte behövde köra dem i kedja utan isåfall var det antingen eller som gällde. JCAT USB XE är troligtvis ett av de bättre USB korten som finns på marknaden, det sägs att det dessutom skalar otroligt bra med kvalitén på extern strömförsörjning. Till en tredjedel av priset av en Innuos PhoenixUSB så är det minst sagt prisvärt. Dessutom behöver man ju bara en USB kabel. Då moderkortet till min server egentligen bara har plats för ett sånt här PCIe kort och tanken från början var att bara använda PhoenixNET och inte något JCAT kort för ethernet så blev det sedan lite för mycket med två av dessa kort och tankar om att bygga en ny server i en större låda blåstes till liv. Genom att ta ut USB kortet nu och flytta om lite internt så känner jag inte längre samma behov där. Jag sparar såklart också in en LPSU för att driva kortet. På ett sätt känns det lite "tråkigt" att all magi inte längre sker inuti servern utan förlitar sig på externa delar också, men det är ju bara i mitt huvud. Observera att i det här läget så handlar det inte längre om vad som är praktiskt och prisvärt utan vad som är bäst rent ljudmässigt. Jag tycker att Innuos PhoenixUSB framförallt bidrar med ett större lugn, det känns lite mer avslappnat och ännu ett steg i rätt riktning bort ifrån den digitala känslan. JCAT kortet som inte på något sätt är dåligt är lite mer åt det detaljerade hållet, lite vassare, lite skarpare medans med PhoenixUSB så blir det lite mjukare och ner med axlarna. Klassiskt digital vs analog känsla helt enkelt. Skillnaderna är inte jättestora, men de finns där, så nu har min PhoenixNET fått en kompis i PhoenixUSB.
    4 points
  5. Nja de har inte nått med kardeler i ledaren att göra. Mono Filament i Nordostkablar är den tunna FEP tråd som lindas runt ledaren innan man extruderar det yttre FEP höljet över varje ledare. Tråden är den som separerar ledaren ifrån höljet så de inte rör vid varandra.
    3 points
  6. ok då är jag med, och ja Phoenixen ska du nog behålla hos Luminen... allting kan ju påverka som bekant, även om jag "tror" att med Phoenix i kedjan så kommer införandet av en enklare switch längre upp i kedjan vara av mindre betydelse, men man vet aldrig. flera switchar verkar ju inte ha någon negativ effekt utan tvärtom.
    3 points
  7. Jag förstod såklart att något var radikalt annorlunda redan när jag var upp paketet…. Vad tusan innehöll lådan? Brutalt tung! Nästa fråga var om jag skulle vänta med att montera den tills köparen av min S kom för att hämta den….. ha ha nej, självklart gick det inte att vänta. När jag packade upp den kunde jag knappt begripa att den lilla kubistiska sockeln var så gedigen och tung. Den matchar både färgmässigt och designmässigt lådorna på mina Avantgarde, mattsvart kubism. Att läsa och följa instruktionerna var ju busenkelt. Jag hade köpt till en extra fot också eftersom jag redan hade Kuzmas nya Damper feet. Detta visade sig vara ett bra val. Med S fick jag experimentera ganska mycke med olika massa och material för att få fötterna att fungera optimalt, inte alls med R. Det bara fungerade direkt. Jag valde inga tillbehör i form av sidor eller vinge, min sambo tyckte dock att vingen var snygg. Så jag övervägde denna men jag tycker den rena kuben är rätt frän också. Till slut var det nog priset som avgjorde, att betala såpass mycket för något som bara tillför en annan estetik kändes för mig onödigt. Sidorna övervägdes men min tanke var nog ett par snickeribeställda sidor i massiv rosewood eller liknande. Mått och ritningar finns på Kuzmas sida. Men när den stod på plats ser den så härligt brutalt funktions-designad ut att jag bara älskar den utan något lulllull.
    3 points
  8. Kan även syfta på science fiction "Monofilament cable, also known as monofilament line, was a liquid substance often ejected from liquid-cable launchers. After launch and upon atmospheric exposure, the monofilament solidified immediately into a tough yet lightweight and flexible cable. The tensile strength of a monofilament cable was generally strong enough to hold the weight of several Humans and other beings." Men som @octavia rs skriver så menar Nordost med Monofilament samma uppbyggnad som en RG-62 coax, vilket för övrigt är eller i alla fall var en populär signalkabel.
    2 points
  9. Bebop

    lindvalls lya

    Det är inga riktiga diamanter. Antingen syntetiska diamanter eller lab-diamanter. De är i och för sig starka de också. Ett LP-spår utsätter pickupen för otroliga krafter. Så följande text som publicerats av HiFi-klubben. Nålen i en pickup rör sig i spåret med otroliga hastigheter. Den kan utsättas för g-krafter (tyngdacceleration) på upp emot 100g och röra sig med en hastighet på över 100 kilometer i timmen. Som jämförelse kan jaktplanet F-16 prestera omkring 9g och en topptränad pilot riskerar att svimma vid 7g. Fräsverktygen i trä- och laminatgolvstillverkning använder och diamantverktyg och de byts flera gånger i veckan, framför allt för laminatgolv. Där är det raka linjer men istället i hög hastighet.
    2 points
  10. Kanske ett par Quartette från Strumenti Acustici di Precisione skulle vara intressant?
    2 points
  11. Ja, då är det kanske säkrast ändå att ha musiken hemma som t ex Bebop. Artisterna kan ju knappast åka hem till honom och rycka skivorna ur hans hyllor även OM han skulle bära sig illa åt….🥴
    2 points
  12. Apexorca

    Tape Head Preamp

    Det gör ju varje inlägg till en cliffhanger ala Netflix serier. Min tråd är ju likadan. Jag skriver för det mesta allteftersom saker händer och utgången är alltid oviss i min tråd.
    2 points
  13. calle_jr

    Tape Head Preamp

    Tråden är ju tillkommen i realtid. Det fanns inget format och inte ens en målbild när jag startade. Idéer, problem och lösningar har tillkommit efterhand som de har uppstått, ihop med sidospår och återvändsgränder. Det gör att det blir lite svårt för läsare att hänga med. Som vi har sett finns det många sätt att flå en katt, och jag har fått jättebra alternativa förslag på olika delproblem i kretsen Ska se om jag kan sammanfatta detta vid tillfälle. Ett tonhuvud är ganska extremt i sitt beteende, betydligt värre än tex en mc-pickup. I grunden är de lika, men riaa underlättar för LP betydligt mer än IEC/CCIR för tonhuvud. I teorin hade det varit mycket elegant att enbart kombinera en open loop-förstärkning och en lågpasshylla vid 8kHz. Jag var inne på detta på sid 5-6 nånting. Men går det att få en sådan krets stabil? Det hade ju varit en bonus om det går att få musik ur detta också.
    2 points
  14. Jag har inte testat utan just nu men när min Zen och USB-reclockern installerades så testade jag med och utan Cerapucer och fann att med Cerapucer så uppnådde jag en något bättre klarhet i diskanten. Det är subtila skillnader och handlar om microperspektiv i fråga om transientsvar som jag upplever bättre. Har som allmän princip att ta ner hårt i alla sammanhang. Mjuka underlag får mig att känna ytterligare återhållsamhet i framställningen och ett påslag som går mot lite mer laidback och det kan lätt bli lite väl mycket av den varan i mitt system. Det är den mörkholografiska karaktären som jag är lite rädd om att den inte blir för mycket av, det är en balansgång på slak lina. Calm
    2 points
  15. Testade nu på morgonen med några Cerapucer under PhonenixNet som står på en 4cm tjock hylla i trä och kunde inte höra någon skillnad alls. Har Cerapucer under all övrig utrustning förutom Absolaren. Om jag minns rätt så var det under P10:an jag tyckte att Cerapucerna gjorde mest skillnad, men det är ju några år sedan detta gjordes så ta det med en nypa salt. Det kanske t o m så att jag borde ta bort dessa och lyssna igen för att höra om det verkligen gör skillnad eller om mina öron är för trötta för att höra de idag? Nu har jag ju ett gäng av dessa fötter så de får vara kvar, orkar inte ta bort de, inte nu iaf. Däremot rycker jag nog ut Valhalla 2 vilken dag som helst för att höra om de första omdömet består, lite kul har det varit att testa lite nytt och efter de funderingar jag tidigare har haft. Ett litet steg för mänskligheten men ett stort steg för mig i den digitala världen /byZan
    2 points
  16. Solen skiner 🤩 Thore Swanerud With Friends - On The Sunny Side…
    2 points
  17. Detaljerna är så härligt funkis.
    2 points
  18. Ljudet då? Ja, jag blev nog lite chockad. Det var som jag nämnt inte alls vad jag förväntade mig, radikalt annorlunda faktiskt. Det fann så klart gemensamma punkter, men med tanke på att jag bara flyttade över samma arm och pu rakt över så satt jag som ett frågetecken…. Det första som jag märkte var hur brusgolvet inte bara sänkts, ytljud var i princip borta! Svärtan!!!! Tystaden mellan tonerna och mellan låtarna, som att den inte alls var påslagen eller att nålen låg i spåret. Med samma puppa och arm…. Svårt att smälta. Nästa käftsmäll var dynamiken och djupet i basen, herregud! I den första jämförelsen med S, var min första reaktion ändå, fasen vad mycket spelare man ändå får med S, basen framstod till en början som flirtigare och ”roligare” men allteftersom så insåg jag att jag aldrig hört bas på detta sätt från en vinylspelare, den var exakt, ren, nyanserad och djuuup. Luften eller snarare avsaknaden av någonting mellan instrumenten var smått fantastisk. Svärta, dynamik, bottendrag, parat med ett stabilt lugn förmåga till start stopp mm har jag hört detta tidigare? Inte på vinyl men på rullbandspelare! Min nya skivspelare låter inte som en skivspelare den låter ta mig tusan mer som en bandare!! Stefan på Akkelis audio sade att den ”låter som cd, som cd borde låta” alltså som rullbandare. He he.
    2 points
  19. Adagio

    StabiR min sista skivspelare?

    Efter många år med min gamla trotjänare StabiS kom jag till slut till vägs ände. Jag hade uppgraderat den med PSU ref 2, lönnplattan, dubbla tallrikar och bytt tonarm från StogiS till Stogi Ref och slutligen 4-point 9”. Jag har under alla år varit jättenöjd med S, men nu kände jag att det var dags att gå upp i nivå. Vad väntade jag mig av detta byte, inte jättemycket faktiskt. Jag viste att min S rent mätmässigt låg i en extremt hög klass och att R kanske kunde höja nivån några kanske 10%……. Ack så fel jag hade. Att det är två radikalt olika spelare står pinsamt klart. De låter olika, inte bara är R bättre men den har en annan karaktär än S. Jag går in på det senare.
    1 point
  20. Apexorca

    Tape Head Preamp

    Jag gillar att det är så. Det blir spontant, rakt och ärligt och som sagt, ideligen med naturliga cliffhangers. För mig är det en dagbok eller en slags loggbok för vad jag gör. Jag söker ibland tillbaka i min tråd för att påminna mig om några intryck eller prylar jag testat och vad jag tyckte. Dessutom är ju feed back i realtid mycket bra när man testar saker. Då kan man få tips och ideer från andra som kan göra slutsatser bättre och om man kan göra på anat sätt. Det är ett unikt bra sätt att ta sig framåt. Jag har skrivit det förut men utan Euphonia så hade jag gått på fler minor och missat mängder av bra ideer och tips.
    1 point
  21. Ingen ursäkt för att lämna "kamerari" hemma nu heller *hrm, hrm* @JWE
    1 point
  22. Reta mig på det när jag spelade skivan i lördagsmorse tänkte att de måste ju vara fel sen kom massa annat mellan och det glömdes bort. Hörs väldigt tydligt i vänsterhögtalare på spår 3 börjar runt 50s som du skriver @AlfaGTV.
    1 point
  23. Vi håller sakfrågan borta från Euphonia. Vi vill inte ha en förgiftad diskussion om detta. Redan formuleringen "ett vettigt svar" kan vara tillräckligt för att sätta igång en debatt som inte hör hemma här. De som vill diskutera sakfrågan får vända sig till andra media. Jag kommer att låsa tråden om inte detta respekteras.
    1 point
  24. Sista testapparaten är nu inkopplad och det är en Keces P8 som nu matar inkommande fiber (tjänstgörare) med 12V och medskickad DC-kabel. Ska få stå på ettag nu och vänja sig i källarmiljön, tyvärr hade jag ingen switch av enklare modell kvar ute i stugan som jag trodde att jag skulle kunna testa med, hmm? Måste leta i gömmorna, den kan ha gömt sig på en plats som jag trodde jag visste att jag skulle komma ihåg eller så har den fått fötter och dragit sin kos. Inget hörbart vid en första lyssning men vid en andra så kanske det ändå är något som gör att jag iaf reflekterar lite, kan det ens vara möjligt? Jag tror jag får ta mig en tupplur och låta det stå på och lira lite innan jag ens försöker bena ut detta i min hjärna. /byZan
    1 point
  25. ja, men jag håller med till viss del, det är lite mer avrundat men också behagligt, samtidigt kanske det också kan bli lite av en balans och matchning med grejer runt omkring. jag är väldigt nyfiken på vad som kommer hända när jag byter kablar imorgon eller övermorgon t.ex. Kanske uppskattar jag bara variationen, jag har haft det ena ett tag och nu får jag nånting annat. Hos mig är ljudbilden i konstant förändring och en resa som ständigt pågår...
    1 point
  26. En person som utöver den japanske gentlemannen bakom Harmonix inspirerat till tweaks, är Kerem Kucukaslan på Absolare. Han upplever jag som minutiös i sina uppställningar och har vunnit flera pris "Best in show" när det gäller ljud på bl.a. Münchenmässan. Minns fortfarande den uppställning med Rockport, Absolare och MSB i München där han drivit detta till fulländning. Till och med de små mässingscylindrarna som placerats på MSB-driven var utplacerade med omsorg. Det minns nog @Apexorcaockså. Jag är av uppfattningen att man kan komma långt med att jobba inom befintlig ram, och att t.ex. Phoenix NET får anses ingå i denna strävan att optimera sitt system. Annars skulle det vara lätt att gå direkt till Innuos Statement som jag nog är nyfiken på att jämföra med någon gång. Men jag sitter ganska nöjd fn. Calm
    1 point
  27. Sorry, men det är fakta... Inte ens Roon ROCK är gjord för vaktmästar-reset (göra apparaten plötsligt strömlös) utan det kan tyvärr orsaka korrupta loggar och databaser... När gjorde du senast backup till ett separat USB-minne för övrigt? Ta en USB-sticka, peta in den i något ledigt USB-uttag på ROCK och sedan går du Inställningar-Säkerhetskopior från paddan. Välj "Säkerhetskopiera nu" och peka ut den där USB-stickan. Det tar runt 30 minuter, med en minuts avbrott på musiken i början. Sen gör du samma sak hemma vid tillfälle, med Nucleus.
    1 point
  28. Jag vet inte om du menar "pålagt vinylknaster" för det är inte det jag menar här. @LPL har rätt, det är inte på alla spår, men 3:an, Lost Vegas, är ett tydligt exempel. 51-52sek in, tydligt i vänster kanal... "tick"... Sen återkommer det då o då, även på andra spår. @byZan, du kommer höra det tydligt!
    1 point
  29. calm

    Tape Head Preamp

    Tack för sammanfattningen av projektet! Behövdes nog för att förstå det hela på en övergripande nivå och inte förlora sig i tekniska detaljer som jag nog ändå skulle ha svårt att tillgodogöra mig. Förstår att flera kloka huvuden samverkat i olika delar. Nu väntar jag och förmodligen fler på slutresultatet i form av en ljudmässig utvärdering. Signifikant skillnad och en kul ingenjörsmässig utmaning, misstänker jag. Calm
    1 point
  30. LPL

    Vad lyssnar du på just nu?

    Märkte inget på spår 1 & 2, men på spår 3 så låter det som ett försök att låta som vinyl
    1 point
  31. calle_jr

    Tape Head Preamp

    Det är jättebra frågor specifikt kopplat till användarsynpunkter, och de flesta är belysta i tråden. Men tråden är 10 sidor nu, så det lämpar sig bra med en sammanfattning. RCA är +/- ingångar direkt från tonhuvudet. Den signalen förstärks först 45dB, därefter kommer en BalUn som omvandlar till single-end (för att minimera brus, få en god CMRR och behålla impedanssymmetri). Därefter eq enligt IEC/CCIR 15ips, därefter ytterligare förstärkning 43dB och sist en balanserad driver, så utsignal är enbart XLR. Jag avser koppla till försteg, men det går säkert att koppla direkt till slutsteg. Har dock inte kollat vad lägsta volym blir, så jag vet inte omfånget på volympotarna. VU-mätarna är för att se utnivå. Tanken var att de skulle kalibreras till 0dB för 320nWb/m. Jag får se vad som går, men man vill åtminstone ha en referens. Det är enbart för medhörning som jag satt en hörlursförstärkare med separat volymkontroll. Men jag tror faktiskt att den är bra. Preamp är enbart för avspelning, och alla variabler som normalt finns i kommersiella spelare med anpassning för olika tonhuvuden, olika hastigheter, bandtyper, olika eq osv är bortskalade. Kretsen är helt skräddarsydd (uppmätt och beräknad) för en enda setup. Tack!
    1 point
  32. octavia rs

    Hemma hos Octavia rs

    Tog ett par bilder när de var på plats blir inte mer spännande än såhär Baksidan av CE-1. Kablarna har olika konstruktion beroende på register de går till så inte enbart dubbelt upp så att säga. Baksidan av racket var de lite mer svordom då kablarna är rätt styva av de hårda teflonslangarna och solida ledarna i dem men i de stora hela så löste inkopplingen sig helt ok. Terminalerna på TAD är riktigt ordentliga och både spadar och bananer sitter bra så inga problem att ansluta dubbla kablar. Kablarna är upphängda under skåpen i tvättstugan där de går ut till respektive högtalare så inget kablage ligger på golvet finns eventuellt en förbättring i åtanke vad gäller genomförandet där så nuvarande installation "fastna" inte på bild
    1 point
  33. Jag övervägde faktiskt att ha kvar min S också. Men då skulle ytterligare en arm, en PU och även RIAA inhandlas…. Nej det var bättre att någon annan fick chansen att njuta av den. Förmodligen hade den mest fått stå och se snygg ut. Som jag nämnde är S en ”roligare” spelare på något sätt, den bjussar på lite mer. Med R blir det alvar, man skojar inte bort den.
    1 point
  34. Hela plinten är bara en massiv klump av aluminium, med ett lager fastskruvat i mitten. Ett urfräst hålrum för den brutala DC motorn som hänger upphängd med liknande bussningar som storebror M. Lagret och tallriken är hämtad från storebror Ref2, men DC motorn och den nya superstövlarna remmen kommer från M och numera XLDC. Undrar vad R står för? Kanske Reduction eller något liknande? För den är ju en reduktion av M på samma sätt som S är en reduktion av XL från början. Kommer den i närheten av M? Jag vet inte, men formatet är ju väldigt lagom, inbyggd PSU och förmåga att husera 3 armar i alla upptänkliga längder gör den ju väldigt framtidssäker.
    1 point
  35. Trots mitt tjat och malande om det digitala mediets kvaliteter så har jag inte övergett min vinylrigg. Den låter lika bra som vanligt. I helgen är det bara 50- och 60-tal som får chansen. Just nu spelar jag igenom mina Horace Silver-album från den tiden. En av mina favoriter i Blue Note-stallet. Hans grupper och upptäckter av nya musiker kan inte underskattas. Bröderna Brecker, Bennie Mauphin, Billy Cobham, Tom Harrell, Kenny Dorham, Lou Donaldson, Joe Henderson och Hank Mobley bara för att nämna några… Horace Silver var också en betydande kompositör. Han slog igenom med The Preacher som också blev en hit i Sverige där den fick heta Jazzbicillen som blev en av Siv Malmkvists mest kända låtar. Men Horace skrev en hel drös av låtar som sedan länge tillhör standardboken för jazzmusiker. Horace hade sin rötter på Kap Verde via sin far och det har också färgat mycket av Horace musik. Det märks kanske mest i Cape Verdean Blues och i Song For My Father är titelspåren på ett par album Han upptäcktes av Stan Getz och spelade även en tid hos Miles Davis innan han startade Horace Silver & the Jazz Messengers som också var titeln på hans första album för Blue Note. Han lämnade efter ett par år och sedan tog Art Blakey över the Jazz Messenger. Men det är en annan historia. Jag upptäckte Horace 1977 då han spelade på Jazzfestivalen i Kristianstad. Allt var försenat och konserten började 24.00. Sista grupp gick på 02.00. Härliga tider. Bilden nedan togs då. Jag har faktisk kvar radions utsändning på kassettband. Horace Silver dog 2014, 85 år gammal. Att spela gamla fina jazzalbum från Blue Note, Impulse!, Prestige, Riverside, Columbia, Atlantic, Contemporary, New Jazz, Verve och ECM i sina originalformat inspelade, mastrade och mixade analogt ger en viss upplevelse. ”Gammalt” ljud som ger en viss känsla och upplevelse och som jag tycker ibland raseras i nymastrade utgåvor. Jag vill att denna musik skall ha lite 50-/60-talspolityr över sig även klangmässigt. Ungefär som antika möbler som inte skall målas om i akrylatfärger. Det är linoljefärg som gäller. Vilken skall man börja med att lyssna på för nybörjaren? Varför inte ta hans första inspelad 1954-55. Redan på första låten avslöjar han sin typiska funkiga vänsterhand som gör det lätt att känna igen Horace Silver.
    1 point
  36. Ettorna och nollorna lär vara intakta men transportören i sammanhanget är spänning (taxin) och kabeln är vägen. Den digitala informatonen är passageraren och den är densamma oavsett om hen åker i en Volvo eller i en Audi på motorväg eller på landsortsväg.
    1 point
  37. Hifi_Perrra

    When I was a kid...

    Den sista snubben här verkar va jag hahaha :P Eller när man blir utan likes vad ensam man känner sig, fast man aldrig har träffat folk IRL. Like-funktionen på forum och sociala medier kan vara både världens bästa funktion men även världens sämsta uppfinning, beroende på vem du frågar, för man har sån makt. Som jag tror många inte lägger märke till.... Men ibland ser man att det går att störa ut mål på detta sätt. Men en rolig grej var när det hände en själv på ett annat forum en gång i tiden och man inte ens hade noterat att funktionen fanns... Då helt plötsligt insåg man att jaha här har folk like:at allt utom mina inlägg o jag som inte ens hade upptäckt funktionen som sådan... Så om man inte känner till att den existerar ja då finns ju inte själva problemet :P ××× vad jag skrattade efteråt 😀
    1 point
  38. Jag har börjat fundera på det här med inbränning av kablar. Vilka orsaker kan det finnas? Har börjat läsa lite om något som heter Contact Electrification, CE. Det liknar statisk elektricitet men uppstår när man för samman två material. Inte som statisk elektricitet när två material gnids mot varandra. Det innebär att laddningar förs över från det ena materialet till det andra. Laddningen lägger sig på ytan av materialet i form av elektroner (enligt senare forskning ser det ut att handla om elektroner och inte laddade joner). Hur lätt ett material eller som i detta fall en polymer kan ta emot laddningar finns beskrivet genom en normaliserad term som kallas triboelektrisk laddningsdensitet, TECD. Lite intressant är att PTFE är en av de polymerer som har lättast att ta emot laddningar. Min hypotes är att vid tillverkning av en kabel med isolering av exempelvis PTFE så lägger sig elektroner på ytan av isoleringen mot kopparn. När vi sedan börjar använda kabeln så påverkas antingen det elektriska fältet och/eller energin som transporteras via det elektriska fältet längs kabeln av detta. Men ju mer vi använder kabeln desto mer försvinner laddningarna på ytan som "stör" det elektriska fältet. Eftersom PTFE har relativt låg dielektricitetskonstant och låga dielektriska förluster samtidigt med en hög benägenhet av att ta emot laddningar på ytan så borde den relativa inbränningseffekt vi hör vara störst med PTFE. Min erfarenhet säger att det var så när jag först körde med Kimber 8VS (PE) och sen Kimber 12TC (teflon). Helt ovetenskapligt, men en notering jag gjort på kabelresan. Jo, detta är ett "långskott" i ett område där mina kunskaper inte är speciellt djupa, men jag skulle inte vara förvånad om inbränning har någon koppling till detta. Tycker i alla fall det är så intressant att jag läser vidare i området..
    1 point
  39. Brunello är en favorit bland de röda vinerna och detta var mycket bra. Casanova di Neri har jag ett gott öga till. 2007 var ett bra år där nere och åren i källaren har gjort mycket gott för detta vin. Passade bra till oxfilet, gorgonzolasås och lite grönsaker.
    1 point
  40. Dagens lunch. Har säkert varit med innan men tål att upprepas. Tonfisk med haricot vertes och ostronskivling.
    1 point
  41. Nej det var helt nytt för mig också. Kul att hon tagit över efter pappa Leif även om han säkert fortfarande finns med i firman.
    1 point
  42. LPL

    Vad lyssnar du på just nu?

    Kul, satt just och lyssnade på den Får väl spela Yazoo nu då...
    1 point
  43. Vince Clarke spåret ledde hit:
    1 point
  44. Grym! Men det finns många fler pärlor, själv sitter jag med ståpäls och lyssnar till Ode to boy... Riktigt välljudande platta dessutom! Tror det blir Ane Brun med Vince Clark härnäst, med Fly on the Windscreen från Rarities!
    1 point
  45. Ge den en chans igen! Alison Moyet är det svårt att få för mycket av! (Och Vince Clarke saknar ju inte talang heller iofs!)
    1 point
  46. jaxho

    Grubbla med jaxho

    Igår var det en trevlig stund på RC i Umeå. Några personer var inbjudna att ta del av vad en Antipodes K50 och en Taiko Audio Extreme kan erbjuda. Förväntansfulla så flockades vi i lyssningsrummet för att höra vad bland de bästa inom streaming kunde leverera. Förstärkning var Audio Analogue ABsolute, en rätt ny pjäs som ger ett härligt ljud. Kablar från Shunyata research(+Everest strömrenare) och Phoenix switch ( mer om den sedan). Högtalare var Marten Parker trio DE och MSB premiere avrundar uppsättningen. För ett antal veckor sedan gjordes en liknande spelning med Innous Statement , Grimm MU1 och The Extreme. Då var det stoor skillnad på Extreme och de andra två. Statement och Grimm var rätt olika i sin presentation. Mörk kontra ljus, grovt sett. Men långt efter gällande scenbild, luftighet, värme, kontroll, lugn etc. Denna gång hade gapet minskat något och upplevelsen var att K50 lät mer liknande Extreme än Statement och Grimm hade mäktat med. Med det sagt så har K50 fortfarande en bit kvar till upplevelsen av Extreme. Det skiljer ca 100kkr också så det är ju bra att man får nåt för de pengarna... Nu till Phoenixnet. Det fanns två stycken att tillgå. En standard och en "moddad". I Umeå har vi en "electrowizard" som gillar att mecka och förbättra/förändra. Han har svingat sin lödkolv över Phoenixnet och skillnaden till det bättre var mycket tydlig, ffa med K50. Jag tolkar det som att Extreme har en mer påkostad nätverksingång. Men båda vann på moddningen. Han har även jobbat med switchen från Nuprime, vilken har blivit rejält mycket bättre än orginal. Intresserade kontaktar RC. Jag tackar RC och mina medlyssnare för en upplysande och underhållande stund. Och som vanligt, YMMV. Vänligen Jaxho
    1 point
  47. Byggde klart de första XLR-kablarna ikväll :-) Version "B" med noll dielektriska förluster. Hur kan jag hävda noll förluster? Jag lovar att det inte finns någon ormolja alls i påståendet, utan ett mig veterligen helt nytt och annorlunda sätt att bygga en kabel. En konsekvens blir att de inte behöver spelas in. Nu ska jag lyssna ordentligt och kritiskt på dem. Sen blir det mätningar...
    1 point
  48. AlfaGTV

    lindvalls lya

    Håller med Daniel här, det går inte att säga.... Man kan ibland se på diamantens symmetri att den är sliten. Jag tycker själv att man ock så kan se att en sliten diamant får en "vassare" spets, dvs den skrapar botten på vinylspåret. Men utan referenser att jämföra med är det väldigt svårt att avgöra.
    1 point
  49. 1 point
×
×
  • Create New...