Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2021-10-14 in all areas

  1. Daniel

    Hemma hos Daniel

    🩁 🩅 Mephisto Stereo BĂ„de @Bebop och @Apexorca har varit inne pĂ„ det, stora slutsteg med större motor spelar med en nĂ€stan otĂ€ck lĂ€tthet. Det Ă€r sĂ„ att man blir lite rĂ€dd att anvĂ€nda gaspedalen i början. Visst ger Mephisto lite mer av allt, en större ljudbild, en enorm bas, med bĂ„de stadga och djup. Men inget av det dĂ€r Ă€r ju sĂ„ viktigt egentligen. Inte i lĂ€ngden. Det som betyder nĂ„got Ă€r hur vi naglas fast framför musiken och försvinner in i upplevelsen. Det var helt uppenbart att Mephisto hade de kvaliteterna frĂ„n dag ett. SĂ„ först nĂ„gra ord om inspelning. Mephisto och Essence uppförde sig mer eller mindre likadant. Första dygnet lĂ€t de bĂ„da bra men lite beslöjade och ofokuserade. Lite murrigt, Efter ytterligare nĂ„gra dygn försvann murrigheten och ett tydligare fokus började trĂ€da fram, som att en dimma försvinner. Vid det laget har en viss vasshet börjat infinna sig. Det lĂ„ter jĂ€ttebra, men det Ă€r lite stökigt i toppen. Det Ă€r nu man inte ska bli förtvivlad och börja försöka tweaka bort detta. Det Ă€r bra, för det betyder att det finns energi Ă€ven uppĂ„t, det Ă€r alltsĂ„ bara att spela pĂ„. Efter en vecka Ă€r det sĂ„ gott som helt borta. Jag Ă€r ingen bas-junkie, eller rĂ€ttare sagt, jag tycker att för mycket lĂ„dbas ofta skadar mer Ă€n det tillför. DĂ€rför Ă€r det kul att höra nĂ€r basen blir sĂ„ dĂ€r knasdjup, men med stadga och textur. Jag har vid flera tillfĂ€llen vĂ€nt mig om för att jag trott att det varit nĂ„got i rummet bakom mig, men det har varit inspelat material, ofta akustiska inspelningar med mikrofoner i rum. Inte den dĂ€r knasiga basen som finns pĂ„ tex Hans Zimmers senaste verk Dune. Den ligger under parketten och morrar. Det Ă€r ofta denna baskontroll som jag tycker gör att inspelningsrummet blir sĂ„ mycket större med en stor förstĂ€rkare. Den bara blĂ„ser upp rummet, utan att blĂ„sa upp instrumentkropparna sĂ„ att de blir oproportionerliga, det Ă€r bara rummet, och luften runt instrumenten som upplevs luftiga. Vidare spelas allt med ett otroligt lugn och med en Italiensk mammas stadga och trygghet. I de övre registren fĂ„r cymbaler en tydlig metallkaraktĂ€r, tung metall, inte ett vimsigt fnissel i fjĂ€rran. Jag gillar nĂ€r det finns energi i toppen, sĂ„ som det gör live, och en avrullad förlĂ„tande diskant Ă€r inte min grej. PĂ„ konserthuset Ă€r det drag och det lĂ„ter inte alltid smooth, viss musik Ă€r skapad för att skrĂ€mma publiken oavsett om det Ă€r Beethovens idĂ© om Napoleon, eller Berlioz March to the Scaffold. DĂ„ vill jag bli skrĂ€md. Hifi Ă€r inget för fegisar! Men en av de mest slĂ„ende effekterna av Mephisto Ă€r att den fullstĂ€ndigt trollar bort högtalarna frĂ„n rummet, det Ă€r bara att bĂ€ra ut dem helt enkelt. De spelar bakom, framför, utanför, under och över rummet pĂ„ ett vĂ€ldigt odramatiskt vis. En god vĂ€n som Ă€r moderat hifi-intresserad, men som brukar lyssna ofta kommenterade detta fenomen direkt. Han sĂ„ att jag bara kunde ta bort dem, Musiken kommer att vara dĂ€r Ă€ndĂ„. NĂ€sta sak ha sa var att vi aldrig pratat sĂ„ lite som nĂ€r vi satt sent och lyssnade i lördags, vi bara vĂ€nde skivor och var tysta. Och det har aldrig varit tydligare att den största skillnaden mellan filmen Bladerunner och Bladerunner 2046, illustrerat via respektive soundtrack pĂ„ vinyl Ă€r att det i allt mörker och all melankoli finns nĂ„got otroligt vackert och hoppfullt som alltid Ă€r nĂ€rvarande i Vangelis mĂ€sterverk, och som ocksĂ„ lyser igenom i filmen mer eller mindre okommenterat av berĂ€ttelsen. Det hĂ€r Ă€r Mephistos storhet. Trots alla hĂ€ftiga saker som den klarar av nĂ€r den stĂ€lls under luppen, sĂ„ Ă€r det vad som hĂ€nde för lĂ€nge sedan som Ă€r intressant, ögonblicket dĂ„ musiken spelades in. Man vill bara veta mer, höra mer och spela mer, och efter man lyssnat sĂ„ stannar de stycken man spelade kvar i huvudet. Och det brukar för mig vara ett gott tecken, nĂ€r man fortsĂ€tter lyssna nĂ€r musiken Ă€r avstĂ€ngd. En av akilleshĂ€larna med en del stora förstĂ€rkare brukar vara att de blir lite av Mike Tyson pĂ„ konstĂ„kningsskridskor. Även om jag tycker att det var ett problem frĂ„n förr och att mĂ„nga tillverkare lyckats bygga bort det problemet idag, sĂ€rskilt i de övre prissegmenten, sĂ„ Ă€r Mephisto en av de mest dansanta förstĂ€rkarna jag hört. FĂ„r mĂ„nga Ă„r sedan diskuterade jag med en handlare i San Fransisco det dĂ„ nya slĂ€ppet av Wilson Watt Puppy 8. Han ville veta hur jag upplevde skillnaderna mellan 7'an och 8'an. Jag kommer inte ihĂ„g vad jag svarade, men jag kommer ihĂ„g hans svar. "They really moved it down on this one". Vad menar du sa jag. Att den gĂ„r djupare i basen?. "No, they moved the center of gravity from the chest to the hips!" En skön beskrivning tycker jag. WP8 var mycket mer boogie an WP7. Kanske den roligaste Wilson vid sidan av Sophia 2 i min mening. Den beskrivningen stĂ€mmer otroligt bra pĂ„ Mephisto. det Ă€r en boogie-maskin av rang. PĂ„ nya Billie Eilish plattan finns spĂ„ret My Future. Det Ă€r sĂ„ sagolikt svĂ€ngigt att det till och med skulle kunna fĂ„ en inbiten audiofil att börja spontandansa. Vi Ă€r trots allt ett slĂ€kte som gĂ€rna sitter ner och ser allvarliga ut. Det funkar inte med Mephisto. Det sista jag vill sĂ€ga Ă€r en varning till mig sjĂ€lv att inte spela för högt, Ă€ven efter nĂ„gra glas vin. Distorsionen Ă€r sĂ„ lĂ„g och kontrollen sĂ„ hög att man gĂ€rna vevar pĂ„. Högt i kombination med att man gĂ€rna sitter lĂ€nge Ă€r inte bra för öronen har doktorn sagt. Vet i fan hur det ska gĂ„ med det. Jag lĂ€r ligga i riskzonen. Tack för allt visat intresse sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt. @Apexorca jag tar den under armen och cyklar ner till vĂ€stkusten. Klart vi mĂ„ste kolla vilken som blir varmast.
    7 points
  2. Daniel

    Hemma hos Daniel

    Efter ca en veckas hÄrdkörning har det visat sig att hÄlen i bÀnken gör jobbet. Mephisto blir varm, riktigt varm... Som tur Àr kan man vÀlja vilken körstil man vill. Low, Medium eller High (Bias) High Bias betyder fullt drag. 175 watt i klass A Medium Bias ger 50 watt i klass A Low Bias Àr bra för bakgrundslyssning och för att förstÀrkaren redo för att vÀxla upp till High. PÄ Low Bias blir slutsteget knappt varmt, och lÄter ÀndÄ riktigt bra, men...
    6 points
  3. SpÀnnande, blir vÀl till att boka biljett nÀr det bjuds konsert med orgel. https://www.youtube.com/watch?v=LSRiLCT701o
    4 points
  4. Daniel

    Hemma hos Daniel

    HÀr stÄr Essence och ser nÀstan litet ut. Sanningen Àr att det Àr ett tvÄpersoners jobb att lyfta det sÀkert.
    4 points
  5. FrĂ„n det ena till det andra



 schakt för attefallshuset pĂ„börjades Ă€ntligen och det ser ut som det gömda berget hĂ„ller sig pĂ„ en höjd som vi trodde frĂ„n början. Kanske +20 cm men det gĂ„r nog att trolla bort nĂ„gonstans i konstruktionen hoppas jag. Grabbarna fick ett par bilder och började direkt prata om altandĂ€ck etc, de blev heta nu! Annars sitter jag nu ensam i stugan tills i morgon kvĂ€ll och funderar pĂ„ om jag inte ska ta en kaffe och lyssna pĂ„ lite musik kanske? Jo jag tror jag tar och gör det! /byZan
    4 points
  6. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Haha! Jag hittade en kort överblick över mitt musikrum, för ganska exakt 5 Är sedan!
    3 points
  7. Bebop

    Hemma hos Daniel

    Det rÀcker ju till gott och vÀl för pop och rock som ÀndÄ lÄter illa...
    3 points
  8. SMT

    Dolby Atmos

    Paradigm skiftet inom diffusor vÀrlden trollar bort vÀggarna och gör det omöjliga möjligt i Fredrik Janssons* lilla mix rum NÄgra av Fredriks kommentarer : Upplevelsen av Dolby Atmos Àr helt galen LÄter fantastiskt ! *Mastering engineer pÄ Epidemic Sound, Senior Music Reviewer pÄ Epidemic Sound och Senior A&R pÄ Epidemic Sound Passar pÄ att tacka Patrick Lundin (Genelec ) för support i vÀrldsklass ! Jobbar pÄ ett Euphonia besök :-)
    2 points
  9. byZan

    Hemma hos Daniel

    Det beror sÀkert pÄ banans storlek och utformning ocksÄ (lÀs rummet). Hemma hos mig skulle en 125cc vinna för en 500cc skulle inte ens komma runt i musikrummet, skoja bara /byZan
    2 points
  10. Bebop

    Hemma hos Daniel

    Även rummet. Daniel har stort rum, ungefĂ€r som ditt om jag minns rĂ€tt. Det Ă€r lite av min akilleshĂ€l. I mitt tidigare hus hade jag 75 m2 i mitt lyssningsrum. Det lĂ€t mycket bra dĂ€r. HĂ€r har jag fĂ„tt kompensera med diffussorer för att nĂ€rma den kĂ€nslan jag hade dĂ€r. Det slutsteget jag hade dĂ€r fick jag spela med volympotten pĂ„ kl 13.00 men i mitt i detta huset ungefĂ€r ca kl 11:30 för samma upplevda volym.
    2 points
  11. Apexorca

    Hemma hos Daniel

    FörutsÀtter att vi inte snackar extremt lÀttdrivna horn nu. Jag tror det Àr klart hörbart med mer kraft. Det beror pÄ hur du skall spela! SmÄ lÀttdrivna högtalare pÄ konversationsvolym i smÄ rum klarar för det mesta lÄga Watt bra. Större högtalare i stora system och större rum som man vill skall kunna spela med stor luftig scen och bra dynamik pÄ mer realistisk volym behöver mycket ström och kraft. Jag tror att det Àr klart vÀrt det nÀr systemet börjar komma upp i hög nivÄ. Det Àr ett sÄdana system vi pratar om hÀr. Tex @Daniel's system som Àr i vÀrldsklass. Jag Àr sÀker pÄ att jÀmfört med de 50 Gryphon-watt han körde pÄ innan sÄ hÀnder generellt nÄgot positivt nu, men kanske sÀrskilt nÀr man spelar pÄ volym över konversationsvolym gissar jag. Vi fÄr se vad @Daniel tycker? Jag tror pÄ att förstÀrkaren skall ha ett stort headroom vad gÀller ström och i relation till högtalarens kÀnslighet. MÄnga Watt Àr ett sÀtt, microfarad i överflöd, stora nÀtdelar mm ingÄr ocksÄ i denna lösning.
    2 points
  12. Bebop

    Hemma hos Daniel

    Men det Àr intressant i sig. NÄgot med effekten har möjligen effekt pÄ nÄgot annat vi nÀtdelar, kondensatorbankar, transformatorer eller vad den nu kan kan vara. Mina högtalara har en kÀnslighet pÄ 89 dB vid 4 ohm och har ganska snÀll impedanskurva som inte gÄr under 3,7 ohm. Eftersom de anges vid 4 ohm sÄ fÄr jag vÀl pytsa ut 2 watt för att uppnÄ det ljudtrycket 1 meter frÄn högtalarna och hela 4 watt för 92 dB och kanske 8 watt för att fÄ 92 dB i sweet-spoten. DÀrmed har jag 442 watt kvar att spendera. HÀr Àr en gravad hund nÄgonstans. I mina tidigare steg frÄn samma tillverkare hade jag 185 watt. De jag har idag spelare inte högre men det Àr en annan tyngd, större ljudbild och en kÀnsla av att det aldrig tar emot vid större crescendon eller andra kraftiga dynamiska förlopp. Vad som gör detta vet jag inte. Jag har varit hemma hos @calle_jr och han har ett par Pass A-slutsteg med ytterst modest effekt. DÀr finns ocksÄ den dÀr storheten vilket Àven hans tidigare Jadis JA80 rörsteg hade. Det fÄr vara vad det vill. I slutÀndan har vi ju öron att höra med. Kanske man kan göra liknelser med bilmotorer En stor motor brukar spinna tystare och lugnare i jÀmförelse med en liten motor vid samma hastighet.
    2 points
  13. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Jag Àr lite glad, för jag fick precis en rÀkning frÄn Postnord... Ja, inte rÀkningen i sig dÄ, dÀr 70% av hela summan bestod i Postnords schablonavgift... Utan det förmodade innehÄllet!, Mitt Mastergroove verkar vara pÄ hemvÀg!!!
    2 points
  14. Bebop

    Hemma hos Daniel

    SkÀmt Äsido sÄ Àr det en bra finess. Det Àr trots allt inte alltid man intensivlyssnar och gör man det sÄ Àr det ju kanon att kunna plocka fram det dÀr lilla extra. Du skull jag ocksÄ vilja ha, men det Àr nog knepigt med rör. De glöder ju vad fan jag hittar pÄ.
    2 points
  15. Daniel

    Hemma hos Daniel

    Det beror lite pÄ vilken pop som farbror menar. ;-) Men ja, det duger för det mesta, men eftersom Mephisto har 2 vÀxlar till vill man ju prova det. Kraftwerk behöver kraft!
    2 points
  16. Det börjar sÄ sakteliga droppa in lite komponenter till byggena: FortsÀttning följer...sÄ smÄningom, igen
    2 points
  17. AlfaGTV

    Hemma hos Daniel

    Egentligen vill jag inte dra det hÀr lÀngre, men det stÄ var och en fritt att dra slutsatser Anderstorp banrekord: 125cc 1990, Stefan Prein Honda RSR125 - 1:41.909 500cc 1990, Wayne Rainey Yamaha YZR500 - 1:31.107
    1 point
  18. Apexorca

    Hemma hos Daniel

    HÄller med. Jag bedömer hur bra det Àr genom upplevelsen dÀr jag sitter och lyssnar. Dock kan jag ibland se samband med upplevelse och konstruktion.
    1 point
  19. hrk

    Hemma hos Daniel

    Som Bebop skrev: "Det fĂ„r vara vad det vill. I slutĂ€ndan har vi ju öron att höra med" Jag kan bara hĂ„lla med och det Ă€r egentligen det enda som rĂ€knas. Sen tror jag det blir svĂ„rt att komma i mĂ„l i detta Ă€mne med effekt , alla har sina "upplevelser" och det stĂ„r ju för var o en vad den upplevelsen betyder. Upplevelser o ljudkvalitet kan vara olika saker men kan Ă€ven hĂ€nga ihop utifrĂ„n vilken utgĂ„ngspunkt man har och vad som betyder nĂ„got för en. NĂ„gra saker jag dock tycker Ă€r intressanta hĂ€r med tanke pĂ„ vad som skrivs Ă€r tex det hĂ€r med "headroom" och "bra dynamik". Hur mycket "headroom" behövs egentligen? Liknelse: En 125cc racer motorcykel har i mĂ„nga fall snabbare varvtid en en 500cc dito , konstigt kan tyckas men sant. 500:an har mer effekt (headroom) men 125:ans effekt (headroom) Ă€r uppenbarligen fullt tillrĂ€cklig. Jag tror att mĂ„nga (har sjĂ€lv varit dĂ€r) har en bild av att "mycket" eller "större" alltid Ă€r bĂ€ttre Ă€n tvĂ€rtom. Jag tror det kan vara vĂ€rt att tĂ€nka lite annorlunda dĂ€r för att framför allt inte förstöra för sig sjĂ€lv i onödan. Lyssna först o frĂ€mst o slĂ€pp dom förutfattade meningarna. Som jag tidigare beskrev , min förstĂ€rkare ligger o puttrar ur sig vĂ€ldigt fĂ„ watt pĂ„ normal behaglig lyssningsnivĂ„ men har 20-30ggr mer att förfoga över. Hur mycket mer headroom behövs? Jag hade tidigare mer Ă€n dubbel effekt att tillgĂ„ pĂ„ mitt förra slutsteg och kĂ€nner idag ingen brist pĂ„ det omrĂ„det alls trots lĂ€gre effekt pĂ„ nuvarande slutsteg. En annan sak som ofta beskrivs Ă€r "bra dynamik" , vad innebĂ€r det? Jag tycker det ganska oftast nĂ€mns i samband med hög effekt pĂ„ en förstĂ€rkare. Finns det en stor korrelation mellan hög effekt hos en förstĂ€rkare o bra dynamik ? I min vĂ€rld inte alls faktiskt utan det Ă€r framför allt högtalarens förmĂ„ga att leverera bra dynamik som Ă€r avgörande och effekten höjer bara nivĂ„n pĂ„ högt o lĂ„g i presentationen. Nu vill jag inte belasta Daniels trĂ„d i onödan med mitt babbel men det Ă€r bara nĂ„gra reflektioner av vad som skrivs hĂ€r o pĂ„ andra hĂ„ll. Är man nöjd med sin "upplevelse" sĂ„ Ă€r man oavsett storlek pĂ„ förstĂ€rkaren. Gott nog för mig! /hrk
    1 point
  20. hrk

    Hemma hos Daniel

    Ingen brÄdska , jag har fullt förstÄelse för att det du beskriver tar sin tid (lever med detta sjÀlv).Sen betvivlar jag inte att du kÀnde dig trygg innan inköpet , klok som du verkar vara! SÄ portionera ut dina upplevelser nÀr det passar bara , I`ll be waiting.....
    1 point
  21. Neve

    Hemma hos Daniel

    för det första; oerhört lĂ€ckra bilder👍. Och den dĂ€r low, medium, high funktionen verkar perfekt att ha. Som sagt, vid olika typer av lyssning. Watt Ă€r vĂ€l egentligen bara arbetseffekten förstĂ€rkaren klarar innan signalen fĂ„r en given % distorsion. Tror man fĂ„r skilja pĂ„ antal watt och gainstruktur. Watten Ă€r inte alltid i korrelation till gainen i en konstruktion. Om jag förstĂ„tt rĂ€tt sĂ„ Ă€r det spĂ€nningen som ligger mot effektförstĂ€rkaren som avgör hur hög gain, eller hur hög volym som levereras ut mot lasten(högtalarna). Och strömstyrkan ger kraft/dynamik etc. Vid lĂ„g last(fĂ€rre ohm) mĂ„ste mer ström till och dĂ€rför fler watt. Högre watt ger inte per definition bĂ€ttre ljud. Men en förstĂ€rkare som kan lĂ€mna högre ström vi samma spĂ€nning och last utan för hög distorsion har dĂ„ högre watt/effekt utan för hög distorsion. men dĂ„ skulle jag vilja frĂ„ga nĂ„gon mer pĂ„lĂ€st; enligt ohms lag sĂ„ ger en viss spĂ€nning mot en viss last en given strömstyrka. Vad gör att en ”kraftigare” förstĂ€rkare kan ge mer kraft vid samma spĂ€nning och last?
    1 point
  22. Apexorca

    Ny orgel i Göteborg.

    Herrejösses! HÀr snackar vi instrument! Vad Àr en liten blockflöjt mot detta. Gissar att det kan bli nÄgon orgelkonsert i programmet framöver.
    1 point
  23. Apexorca

    Hemma hos Daniel

    Yes! Vi Àr överens.
    1 point
  24. calle_jr

    Aaaaaaaaah!

    Det passar mycket bra! Följsamhet Àr för mig synonymt med de lite mer tekniska begreppen komplians och admittans. Dvs det Àr direkt kopplat till de lösningar vi talar om i Lambda. Motsatsbegrepp Àr rigiditet, styvhet, resistans, tröghet.
    1 point
  25. Apexorca

    Aaaaaaaaah!

    Den lutsatsen lÄter rimlig.
    1 point
  26. Apexorca

    Hemma hos Daniel

    Det Àr inte renodlat enskilda egenskaper och delar i konstruktionen som gör hur det lÄter, tex bara watt eller bara att det Àr vilka rör som gÀller eller trissor som avgör saken. Det Àr hela produktens konstruktion som ger resultatet. Men ett stort headroom vad gÀller kraft och effekt Àr en del som kan ha en mycket bra effekt pÄ Ätergivningen i system med stora högtalare i stora rum och med högtalare som har kÀnslighet runt 90db. Det har jag hört mÄnga fler gÄnger Àn motsatsen. Jag skulle bli mycket förvÄnad om inte Mephisto spelar pÄ en annan nivÄ Àn Essence (som ocksÄ spelar riktigt bra i systemet) trots att Mephisto har mer Watt...
    1 point
  27. Apexorca

    Hemma hos Daniel

    Ja detta Àr intressant och jag har ocksÄ egna förklaringsmodeller för att tÀnka mig vad det beror pÄ. Ett sÀtt att se detta Àr som nÀr Dan d'Agostino har en tanke om att max effekten pÄ slutstegen skall vara 10 gÄnger större Àn de pytsar ur sig nÀr du spelar som starkast pÄ ditt system. Detta för att de skall ha den dÀr "stora motorns kraft" i ryggen och kunna vila sig igenom de tyngsta backarna.
    1 point
  28. Apexorca

    Hemma hos Daniel

    Precis sĂ„ har jag anvĂ€nt min Gryphon Antileon. Tv-hembio-strölysning ut i huset blir det low bias och nĂ€r jag sitter i sweet spot high bias. Det Ă€r riktigt bra. SĂ„ hade Plinius ocksĂ„. Praktiskt. Du skriver att den blir varm? Du Ă€r bara ovan Min Antileon blir ljummen jĂ€mfört med Krell! Detta har jag utsatts för i ett sk "idiot blind test" (AlltsĂ„ nĂ€r man lyssnar pĂ„ nĂ„got som Ă€r fel kopplat utan att veta om det) . NĂ€r Mephisto demades tillsammans med The Sonus faber för nĂ„gra Ă„r sedan sĂ„ satt ett stort gĂ€ng och njöt av musiken. Det lĂ€t riktigt bra. De flesta som sa nĂ„got om det tryckte det. Det snackades om klass A driften. Jag gick min vana trogen fram och lade en hand pĂ„ Mephisto. Hmm blir den inte varmare i Klass A? Jag skrev om detta i viss förvĂ„ning men samtidigt lĂ€t det ju jĂ€ttebra. Detta nĂ„dde sjĂ€lvaste Gryphon Flemming som hade detaljstuderade mina bilder. Han sĂ„g att den inte stod kopplad i Bias H!!! Akutsamtal till utstĂ€llaren. SĂ€kert viss frustration, ursĂ€ktanden, förmaningar och förlĂ€genhet under detta samtal. Telefon till mig dagen efter och jag offrade nĂ€stan liv och lem för att hinna dit innan de packades för avfĂ€rd. DÅ var de uppvĂ€rmda och kördes i Bias H. Maphisto + The Sf lĂ€t sjukt bra innan, men nu var det en helt annan sak. Innerligheten, grym luft mellan instrument och en sjĂ€lvklar musikĂ„tergivning ihop med fysik vĂ€rme och kraft som jag aldrig tidigare hört och dĂ„ hade jag Ă€ndĂ„ hört bĂ„de större och dyrare system. Det var dĂ€r och dĂ„ Gryphon hamnade bland den lilla skara förstĂ€rkarmĂ€rken jag fastnat mest för. Den ligger stadigt kvar i detta sĂ€llskap sedan dess. Det Ă€r ett av mina största upplevelser i denna hobby och orsaken till varför jag senare köpte en lillebror till stora Mephisto... nĂ€mligen "lilla Antileon". NĂ€r man spelar i de lĂ€gre biasnivĂ„erna lĂ„ter det som andra bra förstĂ€rkare, men i Bias High Ă€r det som att sinnena förstĂ€rks och man kliver in i musiken. TĂ€nk er Matrix nĂ€r Neo plötsligt avkodar allt och blir oövervinnerlig. Klanger, luft och musikalitet pĂ„ steroider jĂ€mfört med det mesta. Det som jag tycker Ă€r otroligt bra med den bĂ€sta elektroniken Ă€r att de gör nĂ€sta alla högtalare bĂ€ttre och faktiskt till ock med dĂ„liga blir bra. Matchningsprobemet blir minimalt. Efter alla de gĂ„nger jag hört olika GryphonförstĂ€rkare sĂ„ har de alltid presterat bland de bĂ€sta jag nĂ„gonsin hört en högtalare lĂ„ta. NĂ€r jag hörde en Dansk högtalare frĂ„n ett mĂ€rka jag aldrig fastnat för och har svĂ„rt att njuta av blev jag inte förvĂ„nad nĂ€r jag kikade runt i racket och sĂ„g en Diablo 300 driva dem till stordĂ„d. SĂ„ klart kan man tycka olika eftersom vi har olika smak. För mig Ă€r det dock sĂ„. Gryphon kan inte lĂ„te annat Ă€n riktigt bra. Inte i nĂ„got system jag hört. De har en vĂ€xel till. OM jag nu hade jobbat pĂ„ SR (men det gör jag inte) sĂ„ skulle jag sĂ€ga att det finns fler bra förstĂ€rkartillverkare... och det gör det, men inte sĂ„ mĂ„nga i den klassen faktiskt tycker jag. SĂ„ jag glĂ€ds med @DanielnĂ€stan som om jag hade en Mephisto sjĂ€lv hĂ€r pĂ„ golvet.
    1 point
  29. 1 point
  30. hrk

    Hemma hos Daniel

    Och intressant att höra din fortsatta uppfattning om Mephisto.....Du vilar pÄ hanen..... NÄgot jag sjÀlv kan konstatera vad gÀller effekt sÄ har jag pÄ mitt slutsteg (rör) watt mÀtare och jag tror Ànnu inte dom har klÀttrat över 10 watt Ànnu nÀr jag spelat högt och högre Àn vad jag vill lyssna till sjÀlv. PÄ normal lyssningsnivÄ sÄ stÄr mÀtarna o studsar pÄ mellan 1-3 watt kontinuerligt. SÄ kvaliteten pÄ Ätergivningen tror jag sÀllan har med effekten att göra utan nÄgot annat. Det Àr iaf min slutsats utifrÄn min egen erfarenhet. Mephisto , to be continued..... /hrk
    1 point
  31. figge

    Hemma hos Daniel

    Minst pĂ„ medium snart kallgrader dĂ„ Ă€r det bara att vĂ€xla upp pĂ„ HIGH.đŸ”„
    1 point
  32. Daniel

    Aaaaaaaaah!

    Följsamhet Àr ett ord som jag tycker fungerar bra, ett liknade Àr Organiskt, de betyder antagligen samma sak. I pickup sammanhang tror jag det det kan hÀrledas till hur bra kanalseparation en pickup har. Om den hÀnger med i svÀngarna sÄ att sÀga.
    1 point
  33. 50-talsjazzen pĂ„ Contemporary Records (West Coast jazz) var kanske den bĂ€st inspelade jazzen under den tiden. Man anvĂ€nde sig av en enkel men högklassig signalkedja som Ă€n idag lĂ„ter hĂ€pnadsvĂ€ckande bra. Inget trixigt mixande hĂ€r! Dock jobbade man med lite EQ i diskanten pĂ„ inspelning/gravering, men det Ă€r inget problem IMO.Bara det mastras pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt. Skivorna kom ut i bĂ„de mono o stereo. De tidiga stereo-slĂ€ppen kom pĂ„ Contemporary-Ă€gda Stereo Records. BĂ„de mono o stereo funkar för mig, men stereo Ă€r oftast det jag föredrar. Det lĂ„g en hel del west coast toppartister pĂ„ Contemporary t.ex trummisen Shelly Manne och personerna runt honom. Curtis Counce, Hampton Hawes, Art Pepper meets the Rhytm Section kan vara en bra start LP. Även Sonny Rollins "Way out West" Ă€r toppen. BĂ„da har givits ut mĂ„nga gĂ„nger Ă€ven i audiophila utgĂ„vor.
    1 point
  34. Energi och jÀklaranamma
    1 point
  35. JWE

    KlocktrÄden

    Äntligen, haft den inne pĂ„ reparation sen Januari hos lokala urmakaren. MisstĂ€nker dock att Omega var tvungna att leta lĂ„ngt in pĂ„ lagret för reservdelar till en klocka frĂ„n -49 eller vad jag kom fram till.
    1 point
  36. Hehe, ja.. Jag besökte Musik-delen av Euphonias forumindex, sedan blÀddrade jag igenom de första, typ, 5sidorna med trÄdar, och plockade dÀrifrÄn! SvÄrt att precisera tipsen till @conan dock, för jag vet ju inte direkt vad som Àr "opÄverkat". Jag kan dÀremot tycka att en dynamisk och vÀlljudande inspelning lÄter bra, och dÄ blir tipsmöjligheterna större. The Police - Ghost In the Machine t.ex. Peter Gabriel - 4 (Security) Rickie Lee Jones - Girl At Her Volcano m.fl. The Magazine etc Nu blir det hÀr ju en annan typ av musik som efterfrÄgades iofs...
    1 point
  37. Bra tips. Dessutom bra musik, tycker jag. Duke Ellington har gjort en inspelning (1958) dĂ€r man Ă„tminstone fĂ„r kĂ€nslan av att det Ă€r en ”omixad” inspelning gjord med fĂ„ mickar dĂ€r man ocksĂ„ fĂ„tt med konsertsalens/studions ambiens. Jag har en 70-talspressning. Hur nya och ommastrade pressningar lĂ„ter vet jag inte. Music on Vinyl har den i nypress. Den Ă€r en i raden av fantastiska inspelningar gjorda 1958/59 av Columbia.
    1 point
  38. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Jo, kontentan av övningarna Ă€r ju tvĂ„: Med MeanWell-nĂ€tdelen kan jag inte uppfatta nĂ„gra störningar alls, inte med kinkiga RIAA-steg som sniffar efter jordloopar eller vad det nu var! Skönt! Men det var ju den andra upptĂ€ckten som förvĂ„nade lite. Det hĂ€r SOtM txUSB Ultra PCIe-kortet provade jag ju tidigare i min standard-server. DĂ„ körde jag med SOtM sPS-500 som nĂ€tdel till kortet, men hade Molex-kontakten internt ansluten ocksĂ„. SOtM rekommenderar detta av sĂ€kerhetskĂ€l, kortet riskerar nĂ€mligen att haverera om man strappar det för extern strömförsörjning, men av nĂ„gon anledning missar att tillföra denna? De Ă€r ju sedvanligt koreanska i sina manualer sĂ„ nĂ„gon tydligare förklaring Ă€n sĂ„ ges inte. Men som sagt, med en lĂ„ng gammal Supra till Denafrips sĂ„ installerade jag drivrutiner för bĂ„de SOtM-kortet och sedan Ă€ven drivrutin (ASIO) för Denafrips. Servern Ă€r ju en Windows, sĂ„ drivrutiner kan vara av godo som @VoicesInMyHï»żeaï»żï»żï»żdï»żï»ż var inne pĂ„. Min tidigare uppfattning av SOtM kortet var vĂ€l ganska blek, det gav inte nĂ„n mersmak över tid, att spela direkt frĂ„n server till DAC. DĂ€rför blev jag ganska överraskad nĂ€r Denafrips Ares nu omedelbart presenterade ett ljud som inte alls var mindre intressant Ă€n nĂ€r den kopplats till Aries G2.1! Den spelade med kropp, tydliga klangfĂ€rger och en stabil ljudbild som inte lĂ„g lĂ„ngt ifrĂ„n hur den lĂ€t med Aries. Det jag noterade var dock att de övre registren inte upplevdes riktigt lika mjuka och rena, men det var inte nĂ„got som hindrade uppskattning. Min fundering blir dĂ„; Var det iFi iPower-bulan som presterade sĂ„ mycket bĂ€ttre Ă€n SOtM sPS-500? Eller var det den mindre pĂ„verkan det innebar att inte ansluta den interna strömmen? Eller har jag drabbats av Galna DAC-sjukan? Kan vara en kombination iofs!
    1 point
  39. StÀmmer bra, startade kl.18, tittade pÄ klockan dÄ hade det redan gÄtt 50 minuter bara 20 minuter kvar. Hade gÄtt kunnat varit lÀngre. Helt klart en trevlig konsert bara att passa pÄ att njuta av musiken live nu efter den lÄnga vÀntan.
    1 point
  40. SjÀlv Àr bÀste drÀng, ensam hemma och kan lÄta grejerna spela ut litet!
    1 point
  41. Snart startar konserten.😎
    1 point
×
×
  • Create New...