Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2021-10-09 in all areas

  1. Neve

    Neve…uppbyggnad pågår

    Jag skulle vilja börja med att för bara ett par år sedan var jag helt säker på att jag aldrig skulle vandra denna väg, med horn och fleawatt, även om det alltid fascinerat mig så har jag alltid dragits åt låg verkningsgrad och muskelsteg. Kanske är det åldern… Avantgarde är troligen Hifi-forumens absolut mest hatade och älskade högtalare. Så, nu har de varit uppe ett par dagar. Det kommer att ta ganska lång tid innan jag kan utvärdera fullständigt. Tillverkaren säger att de bör spelas 40 timmar innan seriös lyssning. 200 brukar ju vara något slags standard. Sen är det många erfarna Avantgardister som påstår att de släpper riktigt efter först ett par tusen timmar, vilket spontant känns orimligt, men jag har ju tvivlat förr… Dessutom är mitt steg inte bra matchning då det är alldeles för högljutt på tomgång vilket gör ”enkel”, naken musik i princip olyssningsbart pga surr. Dsp/x-over är på 0 etc. Varning! Risk att låta som en försäljare nu Slänger på Trentemöller för att värma upp systemet lite. Jag har många oj och wow genom åren, men inget riktigt haktapp sedan jag hörde Linn’s tyngsta system på tonläget och själv ägde Mirage, perreaux och McGormack. Men där var det. Det berömda haksläppet. Enormt och massivt. Botten jag tidigare gnällt på att den saknats..nu skakar rummet. Men det som slår mig mest, eftersom jag bara lyssnat på AG i butik och jag läst såå många som klagat på hård/vasshet, är hur sammetslent ljudet är, samtidigt som mängden av detaljer är slående. Detaljer jag bara hört en förnimmelse av är nu självklara. Killgissar lite nu men mjukheten är snarare renhet. Har nästan bara lyssnat på elektronisk musik hittills då jag inte kan sluta + att akustisk musik inte funkar lika bra pga surret, tänkte köra lite rock idag. Med Responsen hade jag en fantastisk ljudbild, nu har jag en hel ljudvärld. Hittills är de väldigt grandiosa i ljudet och trots renhet/mjukhet finns oerhört med dynamik när det behövs. Inga blyga violer direkt. De spelar stort, rent och väldigt detaljerat och oerhört luftigt, samt dynamiskt. Lyssnade på ”Grimasch om morgonen” med Vreeswijk efter ca 1 timme. Gitarren fantastisk, men rösten hård, vass och kantig(blir nervös, älskar denna genrer). Lyssnade igen nu imorse efter 10-12 timmar och nu låter även rösten fantastisk(puh). Jag har som sagt en resa innan jag kan utvärdera och landa ordentligt. Innan kände att systemet fick jobba lite för hårt när jag spelade högt. Spelar jag högt nu känns det totalt effortless. En spontan och grov jämförelse mellan dessa och response är att med responsen är musiken hemma i vardagsrummet, och nu är jag framför scenen på konsert. På gott och på ont.
    7 points
  2. Kan hålla med, lite overkill. Men det är ju ändock lördag.😉 Men som medborgare i Mellansverige och i egenskap som Västmanlands landskapsfisk, så var det en hyllning till denna fantastiska fisk. Gös
    2 points
  3. Som vanligt har det mesta sina för och nackdelar och det finns fallgropar även här. Sedan beror det hur man definierar "närheten" Sämst lär det bli om man har separerat prylarna och kopplar in dem i olika eluttag och får till en jordslinga eller suger in skräp den vägen. Å andra sidan ska man kanske inte ställa servern på Riia-steget Vi har nog alla märkt att det finns många vägar att gå från digitalt lagrat media till musik i högtalarna. Sedan beror det rätt mycket på om man som du och jag har separerat server och streamer eller kopplar servern direkt i DACen. Ännu mer flexibelt blir det med 3-4 separata PSUer men inte så kul med en massa extra nätkablar att hantera.
    2 points
  4. Angående strömförsörjning skulle jag föreslå en HDPLEX 300W Linear Power Supply som ett alternativ, flexiblare än de flesta till vettigt pris. Kanske man inte får de sista procenten i välljud om den ska driva DAC eller Endpoint, men skönt med bara en burk och en nätkabel. https://hdplex.com/hdplex-fanless-300w-linear-power-supply-for-pc-audio-and-ce-device.html
    2 points
  5. Jag brukar vända på ordspråket. "Jag dör bara en gång, lever gör jag varje dag" :-) Även med det mottot som ledstjärna uppstår "stora" kostnader då och då!
    2 points
  6. Alltid trevligt med ett besök hos Gunters, vad åt du? Brukar ta en Thüringen med surkål och senap samt lite örtolja. Ett legendarisk korvställe. Gunters
    2 points
  7. Det är sällan jag spelar orgelmusik men idag kom ett infall. Det här är ett favoritalbum i genren och lite av en referens för Camille Saint-Saëns 3:e Symphoni, även kallad ”orgelsymfonin”. Vacker så det förslår. Här finns också spännande musik av framör allt Polenc och hans orgelkonsert. Dessutom är det ett utmärkt album för att kolla så att inte vinglasen står för tätt i vitrinskåpet eller några uppspikade brädor sitter lösa. På sina ställen mullrar det ordentligt när lägsta oktaven på 16 Hz får luft. De flesta orglar brukar gå ner till 32 Hz men i Philadephias konserthus har man en oktav till. Ja brukar spela kring 27-30 på min display men på symfonisk musik drar jag upp ytterligare 30-33 på min display. Men här krävs lite till upp till 36-38 hos mig för att spela ut. Vill ni bara testa bas kan ni börja med spår 2, 8, 10 och 12. Men det är lite synd att scrolla på det sättet för musiken är spännande rätt igenom Maestro Eschenbachs ledning. Håll i hatten!
    1 point
  8. Jag har inte provat någon sådan, men finns det en flexibel och mångsidig apparat som täcker nästan alla behov, så är det väl den? Men det kräver ju också att man samlar alla sina pilledutter i närheten vilket jag kan vara fundersam kring. (Tja, jag har ju valt att separera streamer och server iofs, så för mig kan det funka!)
    1 point
  9. calle_jr

    Aaaaaaaaah!

    Någon har sagt att... "If art is how we decorate space, music is how we decorate time" De lösningar som man har implementerat i Atlas adresserar just tidsaspekter. När upphängningen görs symmetrisk, både geometriskt och kraftmässigt, så blir rörelsen mer tidskorrekt. Precis som det finns en hysteresisloop i ett magnetfält, så finns det i en nålarmsupphängning. "Följsamhet" tror jag att @Daniel skulle kalla det. Det skulle vara kul att titta på om det går att visa.
    1 point
  10. Yepp, en sån var det. Den gick till elektronikskrot.
    1 point
  11. Ser ju nice ut! Jag fattar dock aldrig varför så många tillverkare envisas med huva på sina fleecetröjor/jackor? Kanske bara jag som ser noll användningsområde för luvan, den blir vara en knöl på ryggen när jag drar på mig skaljackan och annars använder jag mössa… 🙂
    1 point
  12. Man blir gråhårig av det digitala hemmet ... inget funkar tillsammans som man vill längre. Eller kanske är det för högt ställda krav? Vad förväntar man sig när alla tillverkare vill stänga in sina kunder i sin egen lösning - medvetet och omedvetet. Men det kanske kommer en köra tillsammans standard som t ex IFTTT eller Alexa. Fast WiFi är ju ändå relativt väl fungerande måste jag säga.
    1 point
  13. Jag blev också tipsad om en Asus. Den nya jag fått av Telia ”speciellt utvecklad för det digitala hemmet” fungerade inte alls med Lumin. Min Asus fungerar klockrent.
    1 point
  14. Och? Tror du jag vet det själv? Jag tror vi avvaktar, du kommer ju snart på ett platsbesök vilket jag ser framemot och då kan vi både skissa och spåna verbalt om hur det skulle kunna tänkas bli. Politiskt är jag envåldshärskare (hoppas att hon inte läser detta) m a o gör jag som jag vill då hon är än sämre på datorer och teknik! /byZan
    1 point
  15. var ordet, sa Bull! Nejdå, inte helt! Men det är svårt att ta till sig vad du vill uppnå i förhållande till komplexitet, miljö och utfall. Hur värderar du full tillgänglighet kontra de sista 2% i ljudkvalitet som ex.? Och jag har ju inte fått tummen ur och besökt Casa byZantium ännu. Då behöver man bra skisser över hur både planlösningen ser ut, och hur du tänker dig ansluta både strömförsörjare och informationskonsumenter. I min roll som arkitekt (inte här, på arbetstiden!) är en ständig fråga hur man designar för förutsättningar som man inte känner till ännu. För mig kan det vara politiska beslut som stakar ut nya riktningar och kanske innovationer/lösningar och så kan det väl vara även hemma hos dig. Men det är viktigt att ta med drömmar och visioner för framtida projekt också.
    1 point
  16. figge

    Vad lyssnar du på just nu?

    Stämmer bra, startade kl.18, tittade på klockan då hade det redan gått 50 minuter bara 20 minuter kvar. Hade gått kunnat varit längre. Helt klart en trevlig konsert bara att passa på att njuta av musiken live nu efter den långa väntan.
    1 point
  17. Hmm, ja. Slut är den väl inte men jag njuter nu fullt ut av Opeth - Deliverance & Damnation, inne på sid 5 av 6. Det här är remastern från 2015 och precis som i Roon kan man läsa en massa spännande information på vinylalbumen! (fast jag spelar vinyl) I det här fallet visar det sig att Deliverance är Remastrad av Bruce Soord och Damnation av Steven Wilson. Det kan i båda fall förklara varför det låter riktigt bra! För er som inte är djupt nere i prog-träsket så är Bruce Soord mannen bakom The Pineapple Thief och Steven Wilson, ja.. Porcupine Tree och "himself" kanske. Oavsett, en grym platta för er som gilla melodisk metal och progressive metal. Jag är INTE en growl-fan, men här funkar det för det är så vackert emellanåt att man blir tårögd och kontrasterna är riktigt häftiga!
    1 point
  18. Apexorca

    Hemma hos Daniel

    Så kan det vara. Att testa själv i sitt egna system är kul och inte alltid blir det uppenbara resultat. Lärorikt! 😊
    1 point
  19. parsifal

    Audionet...

    Är detta genom ett annat system eller är det också genom ”finsystemet”? Jag tycker det är kul att se att många härinne på forumet inte är avskräckta utav budgetprylar. De fyller sin funktion på kontoret eller i andra delar av husen och det är sällan jag hör eller läser något negativt om dem.
    1 point
  20. torbjorn

    Vad lyssnar du på just nu?

    Första vinylen på 4 veckor, bara streamat p.g.à kroppen håller på och återhämta sig/läka. Fasen vad mycket trevligare det är att välja ut en LP och sedan sätta sig ned och lyssna. Den ritualen är viktig för mig. Musiken blir ju inte bättre men… Det blev den här plattan
    1 point
  21. byZan

    Audionet...

    Precis så och subjektivt är det också, svårt men roligt! Tack, får jag ta med frugan oxå? Vi fixar till ljudet med de förutsättningar som finns, om och om igen i det oändliga Nya sängar, nytt hus, nytt rum och alltid lika trevligt sällskap ser vi framemot /byZan
    1 point
  22. Inspiration ger också ”stora” kostnader som i mitt fall blev verklighet då jag beställt 2 LP och 7 nya band, men jag lever återigen efter måttot ”jag lever bara en gång” ett måtto jag tar till när jag vill ha något /byZan
    1 point
  23. tek

    Tape Head Preamp

    fortsättning på förra inlägget: Du har ju ingen rippelström att tala om så du har gott om val. Men då du löder point to point kommer du ha avsevärt mycket högre induktans i matningen vilket gör att jag tänker att det spelar mindre roll för HF. Du kan gott använda film. Exempelvis får du en stor loop-area på matningen då returströmmen fysiskt kommer vara långt i från till-ledaren. Du kan såklart optimera för att få ned detta, men då är det enklare att göra ett mönsterkort. Att använda keramiska kondensatorer kan du skippa i ditt fall. då du kör hålmonterat blir det nog bara mer problem. Vinsten (för avkopplingskondensatorer) tycker jag är att de har hög resonansfrekvens och är i princip gratis och tar ingen kortyta. Att de har sämre temperaturstabilitet spelar mindre roll för avkoppling. I mitt senaste projekt med opampar använde jag 100nF 50V 0603 X7R och 10uF 0805 25V X5R som avkoppling nära opamparna. Om du velar kan du alltid skicka några exemplar för uppmätning av impedans. Det gör jag gärna. ------ lite ot: angående keramer i signalvägen så ger de en del dist. Dock är NP0/C0G keramer kondensatorer helt ok. De är betydligt dyrare än X7R och de andra sämre keramertyperna så man kan lika gärna använda film. Så brukar jag tänka iaf och använder endast film i signalvägen. http://www.janascard.cz/PDF/An ultra low distortion oscillator with THD below -140 dB.pdf Jag har testat att använda lite olika filmkondingar i signalvägen i mitt RIAAsteg och mitt avsomnade förstegsprojekt och har hittills inte mätt upp någon skillnad alls mellan olika typer av film i min. Nån gång får jag väl skaffa mig bättre mätsetup som kan mäta så små skillnader som det handlar om i dessa fall. Jag hävdar att det kondensatorfokuset vissa delar av audioindustrin har är iaf till viss del ett sätt att motivera priset på produkterna.
    1 point
  24. tek

    Tape Head Preamp

    Du får ta lite vad du hittar just nu. Jag har väntat > 3 månader på ett gäng lågnivåreläer. Men wima, mkp den röda serien hittar du nog i en 1uF. Kanske inte har optimerad spänningstålighet, men du bör hitta 50Vdc, vilket är lite Overkill för dig. Jag köpte dessa för nån månad sen. Struligare med andra värden. Wima "de röda" får väl anses som en klassiker inom audiosammanhang.
    1 point
  25. calle_jr

    Aaaaaaaaah!

    Ja Och nu har jag haft grön lyssningsstol, gröna kuddar och en grön filt till missus i 5 år. Ska jag byta detta till lila nu Detta har jag spelat, och det finns en del luckor om det skulle vara en seriös utvärdering. Ska försöka täppa till de luckorna i helgen.
    1 point
  26. calle_jr

    Aaaaaaaaah!

    Men denna kan man väl inte kalla skäggig
    1 point
  27. Neve

    Neve…uppbyggnad pågår

    Stämmer😋. Första monterad. En kvar.
    1 point
  28. Daniel

    Hemma hos Daniel

    På plats i bänken. Jag är över förväntan glad över hur odominant en så dominant pjäs tog plats i bänken.
    1 point
  29. calle_jr

    Tape Head Preamp

    Det har knappt gått en vecka och jag har redan tänkt om lite grand när det gäller val av kondensatorer, vilket får ganska stora konsekvenser på layout. Jag kan inte så mycket om kondensatorer och har inte brytt mig så mycket om dem mer än rent beräkningstekniskt och då utifrån ideala egenskaper. De flesta diskussioner om kondensatorval inom audio handlar om högtalare, rörförstärkare eller nätdelar, och det är normalt där man hittar de mest exotiska komponenterna. Sådana miljöer är inte så relevant här. Förutom i nätdelen har jag fyra typer av kondensatorer som har olika uppgifter; Kondensatorer för filterverkan i signalvägen Ingångskondensatorer Avkopplingskondensatorer för signal Avkopplingskondensatorer för matningsspänning Det är låga spänningar och jag bör väl egentligen i första hand beakta snäva toleranser, hållbarhet/robusthet, kanske lågt ESR, matchning och låg distorsion. Sen kommer väl det svåraste - ljudsignatur. Jag har en viss strävan att inte blanda alldeles för mycket. I första hand välja från samma serier, i brist på det samma typ och i brist på det minimera antalet serier och typer. Kruxet är att det blir en svår eller omöjlig uppgift när kapacitanserna varierar mellan 100p och 220µF, dvs en faktor 2 miljoner. Jag har generellt kommit fram till att jag nog inte bör välja polyester eller keramik och för värden under 50µF bör (behöver) jag inte välja elektrolyter. Både polystyren och polypropylen finns med bra (audio)egenskaper avseende energiavgivning, absorption i dielektrikum, isoleringsmotstånd och långtidsstabilitet. Energiavgivning anges av DF (dissipation factor, dvs hastigheten på energiavgivning i en kondensator) och absorption av DA (dielectric absorption, dvs kondingens förmåga att ladda ur helt). En bra kondensator har låg DF = lågt ESR och en låg DA. DF och DA är förutom beroende av kapacitansens storlek även frekvens-, temperatur- och åldringsberoende, och databladen ska ange mätdata för dessa beroenden. Man kan ofta approximera DF=2πfCRESR där RESR är ekvivalent serieresistans. För AC-tillämpningar (tex audio) använder man ofta en ekvivalentmodell för en kondensators egenskaper, med isoleringsmotstånd i dielektrikum (inkl resistans pga läckström), ekvivalent serieresistans ESR och serieinduktans ESL; Metalliserade filmkondensatorer av polypropylen eller polystyren finns med DA under 0.05% och DF under 0.5% vid 1kHz för måttliga kapacitanser. En vanlig aluminiumelektrolyt har ofta DA och DF över 10%. Så val av rätt kondensatorer borde ha alldeles uppenbar inverkan på klang och prestanda, vilket såklart många kan intyga. Den vanligaste aluminiumelektrolyten har för ögat en plåtlåda med en anod- och en katodpinne antingen axiellt eller radiellt. I den axiella typen är anodpinnen lindad med ett stort antal varv aluminiumfolie varvat med papper som impregnerats med elektrolytvätska. I andra änden är katodpinnen fäst; Bild: Vishay Jag har hittat de allra flesta värden jag behöver med metalliserade polypropylenkondensatorer från Vishay. Märkspänningen ligger högre än nödvändigt på mellan 100 och 400VDC, DF=0.04% vid 1kHz, DA=0.05% och tolerans typiskt 1%, dvs mycket bra. Problemet är att de är lite större än vad jag hade räknat med. Jag kan hitta mindre för en del av dem eftersom jag absolut inte behöver flera hundra volt märkspänning, men jag vill inte använda för många olika leverantörer eller sitta med förväntad leverans nästa år. Och oavsett hade jag aldrig kunnat montera dem på samma kort 160x100mm. Jag tänker mig att montera dessa på ett separat kort som placeras under huvudkortet; För de två 100µF till matningsspänning och en 220µF till BalUnen tänker jag välja elektrolyter. Då kvarstår avkopplingskondensatorer (1µF rödmarkerade) till OP-ampar där jag är villrådig. Tips?
    1 point
  30. Bebop

    Aaaaaaaaah!

    Som jag skrev skall man inte blåsa (i en vinkel) så att man trycker upp damm i upphängningen. Det är bara dammet som sitter på pickuphuset jag blåser bort enbart för att jag inte vill ha ett dammigt pickuphus. Det går inte rengöra nålen med luft. Rengöring av nålen gör jag med en borste. Jag använder ingen vätska, vare sig med eller utan lösningsmedel. Ortfon avråder bestämt från det och jag har valt att följa deras råd. Dels kan smuts beka ihop sig i vätskan och fastna som klumpar i stället när def torkar, men framför allt att den kan riskera lösa upp cementet som limmar nålen till nålarmsröret. Är man slarvig kan vätska också komma in i upphägningen. Hur stor den risken är vet jag inte men jag thcker det är för dyra och viktiga prylar för att leka själv. När jag tittar i lupp så håller sig tippen ren med den lilla runda borsten från Ortofon som drar över nålen vid varje skiva (nästan). Fukt kan det bli om man är för nära, men luften kanaliseras via ett 15 cm's sugrör som jag håller en bit ifrån. Där blir igen fukt. Samma sak när jag blåser rent i förstärkare mm. Ortofon i sin tur har fått anvisningen från Fritz Geiger i Schweiz som både slipar och monterar Replica-diamanterna på nålarmsröret till Ortofons alla pickuper med den slipningen att inte använda vätskor.
    1 point
  31. Nu är det äntligen dags för en riktig musikhelg i Umeå. 2021 är inget vanligt år för oss. Vi firar nämligen 30 år som butik och kommer självklart att fira detta. Därför kommer vi att köra ett myclet försenat lanseringsevent för Lasses i Umeå kombinerat med 30-årskalas. Lasses HiFi, Classic Design Scandinavia och Technics Sverige bjuder in till två dagar av hifi, gitarrer och skivor på Folkets Hus i Umeå. Vi tar självklart hänsyn till avstånd och håller god handhygien. Några av de varumärken vi kommer visa upp: Esoteric - Gold Note - McIntosh - Tobian - Pure Audio Project - Technics - Odeon Audio - Fezz Audio - FTA - Neotech - Lindemann - JBL - Kondo Lördag 9:e oktober - 11:00 - 17:00 - Söndag 10:e oktober - 10:00 - 17:00 Representanter från Technics, Classic Design och Lasses HiFi på plats hela helgen Fri entré
    1 point
  32. Bilkörning är ok. Har just avslutat 550 mil fram och tillbaka och runt omkring Frankrike från norr till söder under tre veckor, t ex här uppe i Pyreneerna men här fick vi ta de sista 500 höjdmetrarna till fots. Vi påmindes om muskler vi glömt bort och andra som vi inte visste fanns…
    1 point
  33. Bebop

    Från Bebops hifi-horisont

    Äntligen har jag fått hem mina slutsteg igen efter ca 8 veckor varav 3 av dessa får skyllas på vår semesterresa. Det som hände var att ett rör kortslöt på ett elakt sätt som utöver brunna säkringar skapade ett överslag i autobiasfunktionen som slog ut en transistor. Det fixade Stylus VTL-reparatör på några timmar. Det är ovanligt att ett rör lämnar in på det här sättet med VTL. Det är första gången under mina 15 VTL-år. Det normala är att steget "talar" om när det är dags att byta rör. Men här hände något mer drastiskt med röret. För säkerhets skull beslutade jag att byta alla rör i båda slutstegen. Matchade sådana (Tung-Sol) fanns i mitt "lager" inköpta för ett år sedan. Det var en helt ny version av Tung-Sols 6550-rör som introducerades under pandemin, sas det, som fått fina lovord. Det som hände var att det blixtrade till i båda stegen och säkringar, både inre och yttre gick. Båda stegen åkte till verkstaden inklusive rören som var den misstänkta orsaken. Det var en lättnad att få beskedet att slutstegen var intakta. Däremot meddelades att rören inte levde !upp mot specarna. Verkstan testade några av dem. Förstärkningsmässigt var de ok (vilket även jag kunde se med min rörprovare). Däremot klarade de inte de spänningar som krävs. De löste ut strax under 400 volt. Drivspänningen i mina steg är tydligen 590 volt. VTL rekommenderar för närvarande Elektro Harmonix 6550 och nu sitter det sådana i och det är ett jäkla drag i rummet igen. Så kan det gå när man ger sig ut på egna resor som inte har fått tummen upp av tillverkaren. Nu har jag istället en liten process med den tyska leverantören av rören. Garantin har gått ut men jag räknar med någon form av goodwill-kompensation. Idag har jag spelat musik som det var länge sedan jag hade på. Count Basies Big Band med Ella Fitzgerald från rippad remastrade cd via Lumïn på hög volym vilket är ett måste för den här typen av musik, tycker jag. Dynamik, klipp, "klarhet" och ljudbild "to die for". Nu är det gott att leva igen... Och det skall bli ännu bättre. En plats i hyllan är tom och väntar på leverans.
    1 point
  34. Bebop

    Från Bebops hifi-horisont

    Jag gör både och. Jag använder streaming och lyssnar och det jag tycker är riktigt bra laddar jag ner eller köper på fysisk media. Jag vill ha koll på min egen musik utan att förlita mig på ständig tillgänglighet på nätet. Bolag eller artister kan dra tillbaka album av olika skäl och gör också så. Ibland ersätts de av nya versioner/mastringar. Musikrättigheter kan säljas med nya typer av avtal, t ex att ”mitt” streaminbolag tappar rättigheterna, streamingbolag kan gå i konkurs, upphöra eller säljas med ovisst resultat. Nya format, typ MQA introduceras och man har ingen koll vad de gjort med konverteringarna alternativt att man måste köpa ny hårdvara. Hur sannolikt allt detta är vet jag inte. Eftersom jag har en musiksmak som är lite på utdöende just nu, framför allt jazz, så när jag inga större förhoppningar om att den kommer att vara en prioriterade genre för streamingbolagen i framtiden. Det ger för lite kulor. Jag fortsätter som förr. Jag köper vinyl, cd, sacd eller högupplösta pcm-filer, mest det senare numer. Jag köper f ö också böcker istället för att låna - det är en del av min livsstil. För mig är det en del av min hobby att äga min musik; katalogisera och systematisera den på mitt sätt helt avhängigt mot t ex Roon. Jag vill sköta mig själv och bestämma min vardag och hur jag använder min musik. Jag får utslag av alla förslag som överöser mig baserade på algoritmer om hur jag lever. Roon, Facebook och Twitter är exempel som är bannlysta hos mig. Undantaget är Instagram som familjen ”krävt” av mig för familjeinfo och mellan nära vänner. Vad gäller ersättningar så går Qobuz och Tidals ersättningar till skivbolag och/eller musikförlag. De ersätter sedan artisterna. Det är knappast någon hemlighet att det är en spottstyver idag mot hur det har varit. Ljudmässigt märker jag inga skillnader mot att streama ett album från egen NAS eller att spela samma version av nerladdad fil - same, same… Jag tillhör en generation på utdöende med andra vanor och prioriteringar med musik än t ex mina barn. Jag utnyttjar samma teknik men på mitt sätt.
    1 point
  35. I Loiredalen finns ett litet slott, – Chambord, med 440 rum. Det byggdes som en Hunting Lodge till Francis 1. Jag tänker att vi inreder alla rum med olika hifi-system. Det kunde bli kul.
    1 point
×
×
  • Create New...