Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2021-10-07 in all areas

  1. En bra och befogad fråga, som inte är helt lätt att svara kort på. Jag skulle säga att det var flera parametrar som sammanföll. Under förra vintern lärde jag känna Pär på @Engelholm Audio genom att jag anlitade honom för att hjälpa mig med akustiken i mitt lyssnings/vardagsrum. Jag lärde mig då om hans sätt att se på ljud och akustik, och även lite om hans filosofi när det gäller högtalarbyggen. Strax efter akustikbehandlingen av rummet så började jag kolla runt efter högtalare med lite mer tyngd i än vad som finns i mina annars underbara TAD, och jag insåg ganska snabbt att det skulle bli dyrt med de egenskaperna jag ville ha. Då började tankarna om basar att gro. Jag skannade av marknaden efter bra musikbasar som gick att dela lågt, men jag tyckte inte att det fanns så mycket som man kunde tro. Många går inte att dela lägre än 50Hz och nästan inga har dsp. I alla fall inte för vettiga pengar. I samma veva höll Pär precis på att färdigställa sina nya skapelser RAW. Som av en händelse så råkade de vara uppbyggda av just en aktiv 10" bas, driven av ett Hypex Plateamp, samt en fastskruvad top med mellanregister och diskant. Dessa kom han hem till mig med och demade. Både för att lyssna på dem som kompletta högtalare, men även för att testa bara basen ihop med mina TAD, som ett experiment. Resultatet var tillräckligt imponerande för att jag skulle känna mig trygg med att han kunde bygga precis det jag ville ha, i rätt finish och för rätt pris. Dessutom kände han redan till mitt rum och dess egenskaper samt högtalarna som basarna skulle komplettera. Jag skulle vilja påstå att i det här fallet var just det faktum att han inte är en av de "stora drakarna" en av hans stora styrkor.
    11 points
  2. @Apexorca, Det är möjligt att det går att förbättra placeringen något, och jag kommer säkert att flytta runt dem lite, men det handlar om decimetrar i så fall. Den inbyggda dsp:n hjälper ju också till, där kan man justera ner eller upp specifika frekvenser där rummet spökar. Där de nu står har vi testat att de fungerar bra, och vore det så känsligt med placeringen så hade det ju varit svårt att ha stora ht med kraftiga baselement. Där kan man ju inte flytta dem alls från resten av elementen, utan måste leva med dem där de står. Just idag så delar jag nedåt på 10Hz och uppåt på 40Hz, 2:a ordningen. Kurvan i programmet ser ut som ett (upp och nervänt) U och har full volym ungefär vid 20-30Hz, sen dalar den på båda hållen. Mina TAD möter upp vid ca 35Hz. Imorgon kommer jag säkert testa en annan delning.. Skoj det här!
    6 points
  3. calle_jr

    Aaaaaaaaah!

    Jag har spelat en vecka och det finns inget med Atlas Lambda som går att opponera sig mot. I min värld är den fulländad. Men jag tyckte ju likadant innan Lambda och då blir det kanske en trovärdighetsfråga att tala om förbättringar. Jag kan tänka mig att det visar sig med tiden. Det finns ett tjog LP ytterligare som jag behöver spela innan jag får en klar uppfattning. Det som Lambda-tekniken potentiellt kan göra med klangen är ju ganska sofistikerat finlir, för att inte säga subtilt. Både Skala och Kleos är suveräna pickuper, och Kleos är (var?) väl den mest "prisvärda" pickup som Lyra har gjort. Men för dessa finns det ändå ett tydligt steg till Atlas / Atlas Lambda, tycker jag. Men okej då, en populär sammanfattning; Atlas Lambda är bäst, Atlas är nästsämst och Kleos är klart sämst Ja. Jag är öppen för att byta allt i min anläggning förutom 4Point. Den är för tung att lyfta ut. Stabi M kräver palltruck och togs in för 7 år sedan. Här är jämförelse från det tillfället;
    5 points
  4. calle_jr

    Aaaaaaaaah!

    Men denna kan man väl inte kalla skäggig
    4 points
  5. lindome

    Mickes Musikrum

    Spela vinyl o koppla ur det andra möget
    3 points
  6. Daniel

    Hemma hos Daniel

    Livsfarligt att lyssna på andra mao. 😃
    3 points
  7. Daniel

    Hemma hos Daniel

    Innan körde jag Gryphon Essence. Ett pyttelitet slutsteg på 50 kg, 50 watt och 440 000 microfarad i nätdelen. Högtalarna har en känslighet på 88db i ett stort rum och öppen planlösning. Jag saknade ingenting jämfört med de 300 watt jag hade tidigare. Jag trodde inte det innan jag provade.
    3 points
  8. Se nedan... På det sättet är @Simon76 rum tacksamt. En förhållandevis enkel akustikreglering till basen gjorde massor av nytta och inte speciellt stora eller många basproblem finns kvar. När vi testade med modellen RAW så blev det väldigt lätt, väldigt bra ljud utan speciellt mycket placeringsjobb. Samma sak med Lok basarna. Men självklart kan man optimera vidare och flytta lådorna inom de praktiska ramarna. Elementet är 280 mm i (yttre) diameter men mest intressant är Sd (membranarea) som är 363cm2 tillsammans med en slaglängd på nästan 1½ cm Vidare är det ca 55 liters, portad låda avstämd till 25Hz. En stabil låda, stagad och dämpad och med en hel del småtrix som ger det lilla extra... Och här har vi (eller snarare ni) haft olika mål, men som ändå realiserades snarlikt (komplettera med subbar). Elementval utgår från en rad kriterier, så som praktiska krav på storlek/estetik, baffelstorlek, lådvolym/dimensioner, effektkrav, hur den ska integreras till (i detta fallet) stativarna och självklart kommer priset också in i bilden. Med det sagt så är det en hel del "lätta" och objektiva saker klara. Den andra dimensionen är såklart svårare och kräver god kommunikation samt erfarenhet för att kunna svara på önskade ljudupplevlser, ljudmässiga kvaliteter, snärtighet, etc.
    3 points
  9. Bebop

    Hemma hos Daniel

    Är det inte det du gör? Räcker det inte med att sätta sig ner och låta sig omfamnas av det som strömmas ur högtalarna och som @Daniel skriver, att helt lägga ifrån sig mobil och andra störningsmoment som annars inte verkar så störande. När det sker är upplevelsen som störst av musik. Om man når detta med 20 eller 1,000 watt är tämligen ointressant. De flesta söker inte efter watt. Snarare söker vi upplevelser, inbillar jag mig - åtminstone de som sätter musiken i förgrunden och de tror jag de flesta gör här på forumet. Sen har en del också ett teknikintresse och vill förstå varför genom att tränga sig ner och förstå ”varför” och ”hur”. De har jag haft mycket hjälp av för att lättare hitta fram till allt bättre upplevelser.
    3 points
  10. calle_jr

    Rullbandspelare

    Standarderna är bara matematik. De låter inte olika utan avser bara beräkning av frekvensgång i de olika stegen för att i slutändan få en rak frekvensgång. Man kan säga att NAB gör det enklare för uppspelningsapparaten, men kräver mer basförstärkning i mastringsskedet. För IEC/CCIR är det tvärtom. Det är väldigt måttlig preemfas, men kräver mycket hög förstärkning i uppspelningsapparaten för 15ips. NAB är mer likt RIAA för LP, fast +/-13dB i stället för +/-20dB som det är för RIAA. Obs att det är olika eq för olika hastigheter. Allt handlar som vanligt om brushantering totalt i alla led, och helt objektivt tycker jag att man borde gått över till RIAA för alla analoga media.
    3 points
  11. Nu byggs det i höstmörkret!😊 Ganska mysigt faktiskt att pilla med det här men väntar ju givetvis på provspelning. Morello peq för att hantera basreverben ska det bli.
    3 points
  12. Jag har lite tankar om förstärkare. För att inte kladda ner i tråden om @Daniel's system som nu är galet het pga hans helt nya Gryphon Mephisto så tar jag det här. Excellence är roligt. Det är det när duktiga människor löper linan ut och gör något förträffligt, som inte alla gör, eller ens kan göra, hur de än försöker. @Daniel och jag har ju diskuterat detta i omgångar och det är verkligen intressant hur olika förstärkare kan driva högtalare. Watt, strömbank, transformatorer mm. Det är inte bara en egenskap som gör hela grejen och det verkar vara olika lösningar som kan bli bra. Gryphon har ju verkligen spetsat in sig på Klass A och stora strömbankar och stora nätdelar i dessa konstruktioner. Många skulle tycka att min Antileon Signature med 150 Watt är för klent. Allt är relativt, men det låter inte klent. Att ett annat större monster från Gryphon som heter Mephisto "bara har" 175 watt kan vid en första anblick verka lite. Gryphon menar att det är Klass A hela vägen på dessa 150 och 175 watt och sedan har vi den där extremt stora strömbanken som jag tror är en konstruktionsmässig fullträff. Jag är ju inte tekniskt skolad om detta men gör egna och säkert lite tokiga förklaringsmodeller för att jag skall ha något att gå på. Så den som vill och kan får så klart styra upp mitt pladder. Det finns många detaljer och egenskaper som är viktiga, men jag tänkte ta det övergripande. Det låter rimligt för mig att eftersom förstärkaren skall hantera ström och pytsa iväg denna på ett delikat sätt så är några saker viktiga: 1- Tillgången på ström. 2- Hur förstärkaren tar den till sig. 3- Förmågan att skicka iväg signalen som skall bli musik . Dessa 3 egenskaper måste samspela väl. Jag utgår från mitt eget system i detta fall. Det behövs stor tillgång på ström med stort headroom när signalen skall iväg från förstärkaren så att den aldrig viker en tum. För att klara detta måste förstärkaren både kunna suga åt sig strömmen och skicka iväg den utan att dessa system påverkar varandra negativt. Jag har 2 typer av förstärkare som gör detta på 2 olika sätt. 1- Antingen har man en lösning som är lättfotad och kvick där man ser till att kunna dra den strömmen från nätet som man behöver. Typ mina Krell FPB. 2- Eller en lösning där man bygger upp en buffert i förstärkaren som ligger och väntar på att släppas lös som Gryphons klass A lösningar i Antileon och Mephisto. Jag har ju testat Krell FPB mot Gryphon Antileon mot varandra rätt mycket och gillar båda två. Grundkaraktären är ganska lika i klang, tonalitet, kraft, storlek och dynamik och Gryphon har en lite djupare ton i sig vid lägre volymer och något lite varmare ljudbild. Krell är något spänstigare från medelvolym och uppåt där mellanbasen och takten är snabbare och mer dynamisk samt att när jag spelar på realistiska ljudvolymer så låter det verkligen som om Krell inte anstränger sig, den levererar avspänt brutal kraft och dynamik medan Antileon tappar lite kontroll och ljudbilden pressas ihop och blir något ansträngd. Detta tänker man på först när man jämför. Det är den största skillnaden. Mina högtalare har 7 element per kanal där varje kanal har två tiotummare och en femtontummare. Stora magneter... Detta kräver mycket ström tror jag. Jag tror att när jag kör biampat med Krell FPB sä är det en fördel med mina högtalare jämfört med Antileon, men Mephisto är brutal och jag gissar/vet att den skulle klara det bättre. När jag hörde den med mina högtalare vid 2 tillfällen ganska länge var kontrollen brutal även vid realistiska ljudtryck. Min gissning är att Antileon kasnke är för liten för mitt system om The Sonus faber skall spela ut som de kan. Därför "leker jag lite" med Krell FPB, biampar och testar lite för att se hur det hänger ihop. Bortsätt från att jag fåt de bästa musikupplevelserna så här långt i mitt system är det mycket spännande och intressant övning. Min gissning är fortsatt att The Sf inte varit riktigt nära deras fulla potential ännu. Kanske låter konstigt, men jag tror det är så. Jag tror faktiskt att högtalarna är otroligt viktiga att matcha med "rätt" förstärkare för att de skall kunna visa vad de gå för, hur bra de är helt enkelt. Känsligheten är väl en sak, men nog borde det påverka en hel del om det är 7 element per kanal eller 2 vid samma db-tal? Om vi inte snackar lättdrivna stor horn så tror jag stora högtalare med runt 90db mår mycket gott av förstärkare som kan leverera toppklass på mina tre parametrar ovan. Tankar om kraft... Watt (som hästkrafter) behövas men också en konstruktion som kan leverera dessa watt fort i dynamiska toppar i musiken och länge och att utan tappa andan (som vridmomentet). Gryphons extremt stora strömbank och stora transformatorer gör detta extremt bra med vridmomentet. Vad skall man med Watt till om det inte kan levereras i den mängd som det behövs och när de behövs. Klass A teknologin gör att det är full spätta hela tiden och det bidrager också till Gryphons härliga ljud. Krell har ju en egen lösning med en variabel bias som är kraftkontrollerad. Olika nivåer med transistorer sköter detta istället för kondensatorbankar. Så när Gryphon spelar svagt blir den varm och när den pressas blir den faktisk svalare eftersom värmen hamnar i högtalaren istället och Krell blir varmare ju mer man drar på på grund av den variabla biasen som bara ökar och ökar i 5 steg. Gryphon värmer huset rätt bra men Krell värmer mer... Så här brukar det inte vara. Normalt är det runt 65-70 grader på förstärkaren som kör basarna och runt 50grader för de som tar resten över 80Hz när man kör hårt. Här blev det fel på ett kort på Krell 400cx höger kanal till 15 tums-basen. Biasen fick fel värden... men allt är fixat nu. Svettig övning. 101 grader avrundar jag det till... på toppen av kylfänsarna... När jag skulle byta skiva kändes det lite varmt mellan högtalarna. Det strålade värme kanska ordentligt. Började med att lägga handen på... ajf-n. Men som sagt... lite experthjälp på Krell Hospital så beter de sig normalt igen.
    2 points
  13. Jag tog ett stort grepp i och med prototyp 3. Väldigt stora förändringar mot tidigare. Jag var inte alls nöjd med prototyp 2, vilket drev mig till flera stora omtag i konstruktionen. Insåg problem med global negativ feedback som gjorde att jag bestämde mig för att den måste bort helt. Jag ville gå en annan väg. Lokal feedback kan däremot vara ok. Men utan global feedback har man en del att fixa på annat sätt vilket gjorde att jag läste på om alternativa lösningar. Mest inspirerad blev jag av Malcolm Hawksford. Målet var nu att skapa ett klass AB-utsteg med lokal felkorrektion men precis som tidigare byggt av laterala MOSFETar. Blev många skisser på whiteboard och många sena kvällar med simuleringar innan jag landade in den lösning som nu sitter i prototyp 3. I samband med driftsättningen insåg jag dock att en del simuleringsmodeller inte motsvarande verkligheten tillräckligt bra... hmm. Det gjorde att det blev mycket mer jobb att få allt och lira än jag tänkt mig. Cascode-kopplingen i VAS orsakade problem som inte kunde se vid simuleringarna. Detta ledde till slut till att jag tog beslutet att skrota lösningen och bygga på ett annat sätt. Jobbigt, men nödvändigt. Kör visserligen fortfarande steget i klass A, vilket är ett absolut krav för mig, men cascode-kopplingen är ersatt med en source-följare och ännu en konstantströmsgenerator. Faktum är att det nya steget överträffar tidigare förväntningar. Det är mycket snabbt (MHz) och övertonerna har den nivå och distribution som jag vill ha. När det gäller utsteget stämde simuleringerna dåligt avseende fasmarginal. Riktigt dåligt faktiskt. Detta orsakade en hel del kliande i huvudet. Hade jag kunna få mer gråa hår hade det blivit en hel del kan jag säga :-D Men det räckte med några justeringar av komponentvärden så föll det ena efter det andra på plats. Alltid enkelt när man ser svaret, men vägen dit är inte alltid så lätt att se. Men nu är utsteget både snabbt och helt stabilt. Var uppe på en -3dB bandbredd på 1,2 MHz på hela förstärkaren men har nu dragit ner till 600 kHz av olika skäl. Även om felkorrektion var klurigt att få till, så när allt faller på plats får man lön för mödan. Ett otroligt linjärt utsteg med låg distortion och mycket låg utimpedans. Detta helt utan global negativ feedback. Nu blir det en period av fintirimmande och lyssnande med olika setuper :-)
    2 points
  14. Audionet

    Audionet...

    Visst kan jag göra det. Vad vill du veta? I mitt fall så har jag valt att montera en Allo Digione ovanpå pajen som jag plockar ut SPDIF på. Installera Dietpi på pajen och man är igång. Hur gör man det då? Rätt enkelt faktiskt. Jag förenklar och om någon vill gå mer på djupet i något steg så bara fråga. Man går in på Dietpi's hemsida och laddar ner Dietpi för Raspberry Pi. Packar upp den i en folder. Ladda ner balenaEtcher programvara för att flasha dietpi operativet på ett micro SD kort. Montera Micro SD kortet i pajen och boota. Nu har du en headless enhet och den kommer man enklast åt genom att kolla på ditt nätverk vilket ip nummer pajen har fått. Jag använder mig av IP Scanner för det. Sedan öppnar jag ett terminalfönster och skriver ssh root@xxx.xxx.xx.xxx (ip nummer) följ instruktionerna på skärmen. När Dietpi är installerat så ställer man in audio funktionen till alsa. Då öppnar sig möjligheterna att välja ljudkort som i mitt fall är Allo Digione. Därefter väljer man programvara man vill använda sig av och installerar den. De finns i en meny som man markerar och sedan installerar. Man behöver alltså inte ladda ner något mer. Jag valde Roon Bridge, men det finns andra val om man inte vill köra med Roon. Jag såg när jag flashade Micro SD kortet i balenaEtcher att man kunde flasha direkt för att använda pajen som en Apple Airplay.
    2 points
  15. figge

    Audionet...

    Paj är bra speciellt Hallonpajen.
    2 points
  16. Audionet

    Audionet...

    Idag är det dags att bygga en end point som skall användas till att spela bakgrundsmusik i huset. Det är ett tag sedan jag byggde en paj. Oj vad man glömmer fort. Kunskap är en färskvara numera. Komponentbrist drabbar även hembyggare. Det blir till att återanvända gamla komponenter blandat med nytt för att komma framåt.
    2 points
  17. hrk

    Hemma hos Daniel

    Försvårar? Jag försöker bara förtydliga det som efterfrågades Om det tolkas som att jag försvårar något så beklagar jag det. Det räcker absolut att bara sätta sig ner och lyssna om det är rätt för en själv och det var väl delvis det jag skrev i min text kopplat till Daniels beskrivning. "Daniel tycker jag beskriver det bra med att man bara vill fortsätta sitta o lyssna utan att något stör , lita på den känslan är nog en bra utgångspunkt" Sen om folk bryr sig om ljudkvalitet eller inte lägger jag mig inte i men bjuds det upp till dans och man vill diskutera det så tycker jag det är intressant. Subjektiva upplevelser hit eller dit har jag själv mindre intresse av om jag inte känner personen i fråga väldigt väl och vet hur han uppskattar musik. Effekt i sig hit o dit är för mig personligen relativt ointressant och har lite med just ljudkvalitet att göra som jag ser det men även det togs ju upp där textförfattaren verkar ha en tydlig uppfattning om det och då blir det bara intressant att höra hans resonemang kring det , inte svårare än så. Learning by asking..... /hrk
    2 points
  18. Daniel

    Aaaaaaaaah!

    Kom igen! Ställ in pickupen nu. Det är jättebra att vara petig, Men jag vill veta vad du tycker om den musikaliska presentationen. Jag har ju själv gjort resan från Atlas till Atlas Lambda.
    2 points
  19. Fungerar mycket bra. Här är en länk som beskriver det (finns fler). Tanken eller teorin bakom är att det inte är självklart att tryckmax för basen sammanfaller med bästa placering för mellanregister och diskant (utifrån ljudbild, djup, spridning mm). Så var det hos mig. https://www.audioholics.com/home-theater-connection/crawling-for-bass-subwoofer-placement När jag satte dem som @Simon76 gjort märkte jag knappt någon skillnad oavsett hur jag ställde dem. Men knappt en meter bakom mot en vägg blev det väldigt annorlunda och först då fick jag valuta för inköpet. Det kan se väldigt olika ut beroende på rum och avstånd till lyssningsposition. Det mina subbar mest bidrar till är en större ljudbild och ett lugnare mellanregister, framför allt nedåt. Det får jag inte om jag delar så lågt som 40 Hz. Jag har hamnat kring 110 Hz och med rätt så låg gain. Djupbasen har jag redan från huvudhögtalarna så för mig handlar det mer om ett understöd inom ett större omfång. Jag har heller inte delat basen i huvudhögtalarna. Det går att använda subbar på lite olika sätt. Det råder inte bara en sanning utan flera. Efter testande fram och tillbaka kontaktade jag till slut Dynaudio och jag har följt deras råd och sedan dess har jag inte känt någon anledning till ytterligare experiment.
    2 points
  20. Bebop

    Rullbandspelare

    Jag tror det är tvärtom. Tänker på semiprofessionella bandare Revox, Sony, Tandberg, Teac m fl från ca mitten av 70-talet. Många bandare från Studer, Nagra och Otari har valbara kurvor, dock inte de äldsta typ C37 och B62. NAB är en äldre amerikansk standard och de flesta inspelningar därifrån gjordes med NAB. Så tror jag det var även i Europa. Upptagningar med 76 cm/sek (30 ips) var alltid NAB. Men frågan är snarare hur banden som säljs är kalibrerade och där har jag samma mening som @calle_jr. IEC/CCIR är en tysk standard från 50-talet som togs fram för att kunna uttnyttja potentialen i de nya bandtyper som Agfa och BASF tog fram. När japanarna gav sig in i bandmatchen (TDK och Maxell) baserade de sin coating från just dessa. I USA var Memorex, Ampex och Scotch de ledande banden. Banden idag har betydligt högre utstyrbarhet, t ex +9 dB över standarden för SM900 vilket gjort det möjligt att föra över kopior från halvtumsmastrar gjorda i 30 ips till kvartstumsband med bibehållen dynamik. Båda standarder låter bra. Handlar bara om att ha rätt kurva till de band man köper. Här är en länk till en diskussion i ämnet mellan i huvudsak proffs. https://gearspace.com/board/high-end/344021-nab-vs-ccir.html
    2 points
  21. Apexorca

    Hemma hos Daniel

    Det är väl bara att öppna Pandoras ask? Om du vågar.
    2 points
  22. calle_jr

    Aaaaaaaaah!

    Monteringen av Atlas Lambda är klar som jag tror framgått, och jag passade samtidigt på att flytta om motvikterna. Jag diskuterade detta med @Peo för några år sedan och har inte kommit loss förrän nu. Totalmassan är såklart avpassad på 4Point så att i princip vad som helst upp till över 30g pickuper kan balanseras, men spelar det någon roll hur massorna fördelas Det finns två motviktspinnar på 4Point. Den nedre ska ha de stora vikterna, och den övre är för fintrimning av VTF. Om jag minns rätt monterade jag alla vikter som behövdes "ända in i botten" på den nedre pinnen plus en mindre vikt längst ut på övre pinnen för att få tonarmen balanserad. Sedan skruvade jag den övre så långt in som behövdes för att få rätt VTF. Man bör placera massan så nära lagret som möjligt och man bör ha så låg massa som möjligt för att minimera friktion i lagret. Men man bör även begränsa armens tröghet eftersom tröghet ökar risk för distorsion, och bör ligga under 20kgcm2. Armens tröghet ökar linjärt med ökande massa och i kvadrat med ökande längd. En hel hög av "bör" som inte går ihop! Säg att det balanserande momentet är M x L, där M är totalmassan och L är sträckan mellan massans centrum och lagret. För samma balanseringsmoment kan man i stället välja tex 0.7M x 1.4L eller 1.4M x 0.7L. Vilket är bäst? Det BÖR vara bäst att ha lite högre massa och minimera avståndet till lagret.
    2 points
  23. Ett stort tack till Pär, @Engelholm Audio, för en trevlig resa. Det här gjorde du riktigt bra!
    2 points
  24. Josaa

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Nätverkskabeltest-avslutning(?) Det dök upp 2 kablar till: Blue Jeans Cable och Esprit Aura. Blue Jeans kommer med en imponerande individuell mätning av varje kabel och är de kablar som rekommenderas på Linn/Naim forum (i UK). De är styva, plastiga och billiga (några hundringar). Esprit är extremt välbyggda, ganska smidiga och tunga. Aura har en prisklass ca 12’ vilket är i nivå med Wireworld, Luna och Aq Diamond men billigare än Vertere. Blue Jeans lät helt OK och bättre än Supra i mitt system. Tight, svängigt och tydligt. Dock lite tunt och vasst på vissa stycken. Tänker prova de mer som del i Linn Exakt Link (sammankoppling av olika Linn apparater). Esprit Aura var något helt annat! Redan första kvällen under inspelning förstod jag att de hade något särskilt. De lät vackert, sammanhållet, utsträckt och musikaliskt. Faktiskt klart bättre än Vertere i mitt system. Detta bekräftades direkt av min dotter (som inte delar min passion men har goda öron). Vertere var tidigare min no 2 efter Valhalla. Hur stod sig då Aura mot Valhalla? Enligt mig är de i samma klass. Valhalla låter större, tightare har högre upplösning och renare men Aura är mer sammanhållna, drivande och har en viss klädsam värme. Särskilt röster fick en naturlig ton. Mycket bra upplösning också och djup bas (fast inte riktigt lika tight som Valhalla). Jag kan tänka mig att i ett superduper system så blir skillnaden kanske större men hos mig var det enklare att fokusera på musiken med Aura. Den kostar också ca 1/3! Esprit Aura stannar!
    1 point
  25. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Här pulas det! Inspirerad av @VoicesInMyHead och andras övningar i digitalträsket tyckte jag det var dags att laborera lite själv också! Resultatet är en "ny" server för Roon, med nya datordelar men i en gammal beggad låda! Denna gång en Streacom FC10, alltså en lite större än de små FC5. Jag ska fota lite i dagsljus någon dag, lovar! Hursom, den är på väg att etableras som Roon Server, denna gång med Windows 10. Anledningen är att jag vill ha koll på temperaturer och sådant till en början och då är det enkelt att nyttja Asus egna appar för Win10. Maskinen är alltså passivt kyld, via heat pipes till en ganska rejäl kylfläns på ena sidan. Strömförsörjning är en Streacom switchad nätdel, en fet kloss på 160W. Jag har inte spelat vinyl på ett par dagar eftersom jag pillat igång den här nya servern, men nyss skulle jag lyssna lite. Jag hystade på en platta med Michael Landau - Rock Bottom på Clearaudio Champion och lirade, lät helt okej men jag reagerade på en kraftig vinylbrusnivå. Vissa diamanter passar ju extra bra eller dåligt på vissa pressningar, tycker iaf jag, och nu hade jag en klassisk SPU på tonarmen. Men, min oro växer när plattan är slut och jag lyfter nålen från spåret... Bruset upphör inte? Vad är detta? Jag pillar fram och tillbaka men inte förrän jag drar ur tonarmskablarna ur Tom Evans tystnar det? Jag byter till Viella och kopplar in den istället! Men, va faen, det knepiga bruset kvarstår? Det enda nya i samma rum är den nya servern... Jag hoppar in på dess konsoll och väljer stäng av. Och bruset försvinner nästan helt... När jag drar ur den switchade bulan ur 12V-kontakten blir det helt tyst! Den enda komponent jag har som verkar reagera på detta är Tom Evans The Groove. Går jag över till andra ingångar på försteget är det tyst? RIAA med hög gain är VERKLIGEN känsliga för knepigheter! Speciellt TEAD som ju har akryl-chassi dessutom. Det tråkiga är att jag inte har någon annan nätdel som kan driva servern, inte ens en sBooster 12V räcker och inte de 12V 5A switchade jag hade duger? Det här måste bero på att den nya servern har en 400W ATX Pico PSU... Så den tillfälliga lösningen var att koppla in ett gammalt nätfilter för att dränera en del högfrekvent skräp på strömnätet... Nu är det 90% avhjälpt, men uppenbart att "allting påverkar, ibland mera påtagligt än vad man kan tro"... Och att jag behöver ordna en bättre strömförsörjning!
    1 point
  26. conan

    Hemma hos Daniel

    Nån sa att transistorsteg är bäst om det inte har global feedback. Sen sa nån annan att rör är bättre än transistorer. Det var ju inte bra med push-pull och rör. Single ended ska det va. Och sen hamnade man i "flea watt" och behövde fixa hornhögtalate ...
    1 point
  27. Audionet

    Audionet...

    Reflection for UNiX på iPad var nytt för mig, den snor jag! 😃👍
    1 point
  28. AlfaGTV

    Audionet...

    Lägger till att Windows-användare kanske vill använda Putty eller någon annan "terminal-emulator" för att komma in i DietPi's menyer. Jag kör själv Reflection for UNiX på iPad för att pilla i inställningarna!
    1 point
  29. Jag funderar på att ge mig ut på äventyr med det här med Windows... för det var ju så kul att installera. NOT! En förutsättning för ett operativsystem att prestera så bra som möjligt som en musikserver/streamer är att det håller sig i schack och gör så lite som möjligt. Dvs man vill inte ha en massa störande processer i bakgrunden som t.ex antivirus eller annan funktionalitet som man inte behöver. Just nu har jag 95 aktiva processer och 937 trådar vilket är på tok för många, det borde åtminstone halveras! Till Windows finns det en massa "optimizer" program, typ Audiophile Optimizer, Fidelizer, Process Lasso, Minority Clean osv för att nämna några verktyg som är populära. Ett annat är NTLite. NTLite fungerar lite annorlunda, det är i första hand avsett för att modifiera ISO filer (dvs den image fil som man lägger på en USB sticka för att sedan installera Windows från). Tanken här är alltså att skapa super optimerade och minimalistiska Windows installationer där man tar bort funktioner så att de aldrig ens installeras. Det här blir nog kul, tänker jag... Eftersom jag saknar en Windows dator så får jag använda själva servern som ju numera är Windows 10 LTSC till att köra detta Windows program så jag kan modifiera ISO filen för att sedan installera om allting på samma maskin medans jag ber till hifi-gudarna att det fungerar. Det hade ju varit trevligt att haft en separat Windows burk med en virtuell maskin på den så man kunde testat sig fram lite, men det känns ju nästan lite som fusk och ingen kommer ihåg en fegis...
    1 point
  30. MatsT

    Aaaaaaaaah!

    Verkar bra!
    1 point
  31. hrk

    Hemma hos Daniel

    Puuh vad skönt , var rädd för att späckhuggaren var ute på jakt och då brukar man få passa sig ! Man kan nog konstatera att ljud inte är lätt och ha viss respekt för det. Tänkt vad lätt det vore om ljudkvalitet var 100% mätbart! Ja vad är ljudkvalitet? Jag kan bara beskriva vad det är för mig och ska försöka förtydliga det. Man kan ju börja med att fundera på vad alternativet till att återge det inspelade materialet så korrekt som möjligt är? Att inte göra det , är det ljudkvalitet? För mig är det rimligt att man måste utgå ifrån någon referens och hur får man den? Har man tex varit på en live konsert och lyssnat där dom spelat in den så är det en typ av referens. D v s då vill jag ha den presenterad så nära likadant i mitt lyssningsrum. Säg att du står ute i det fria med minimal yttre påverkan (inga reflektioner , störande ljud osv) och spelar in någon som tex bara pratar och spelar in det , då ska det presenteras likadant i lyssningsrummet. Låter rösten annorlunda eller förvrängd är det dålig ljudkvalitet för mig. Har du då tex två olika högtalare brevid varandra vid uppspelning så lär du ganska enkelt kunna uppfatta vilken som är mest trogen det du hört där ute när du lyssnade.Det är exempel på att kunna avgöra ljudkvalitet för mig. Har man inga sådana konkreta exempel är det lite knepigare men har man lyssnat på mycket genom åren (anläggningar , live musik osv ) så får man såklart bolla återgivningen mot detta. Sen tror jag vi många gånger försvårar för oss själva när vi ska avgöra vad som låter bra eller inte. Skulle vi sluta låta oss påverkas av alla dessa yttre faktorer som finns och bara lita på våran egen hörsel så tror jag vi kommer väldigt långt men det är inte så lätt och en konst i sig. Hörseln är ett känslig organ som lätt gör oss uppmärksam när något låter konstigt eller onaturligt. Hoppas det klarnade lite hur min syn på ljudkvalitet definieras? Sen kan vi ju prata om "specifika kvaliter" hos en förstärkare , högtalare men det är något helt annat för mig.Kvalitet kan ju för någon annan vara just extra mycket bas eller extremt upplöst eller vad det nu må vara men det harmoniserar inte med ljudkvalitet för mig. Daniel tycker jag beskriver det bra med att man bara vill fortsätta sitta o lyssna utan att något stör , lita på den känslan är nog en bra utgångspunkt. Sen vad gäller effekt hos en förstärkare. Det är ganska intressant att ett flertal märken/konstruktörer själva säger att om vi ökar på effekten hos våra förstärkare så låter dom totalt sett sämre! Detta är inget påhitt utan fakta. Detta i sin tur betyder inte att alla stora/starka förstärkare faller inom den ramen och jag har heller inte påstått att alla stora/starka förstärkare låter stumma/torra utan min redogörelse utgår från min egen upplevelse med framför allt dom förstärkarna jag själv har haft i min ägo men även hur jag upplevt det många gånger utanför mina väggar. Dock inte alla gånger är kanske bäst att tillägga. Hur är din egen syn på effekt vs ljudkvalitet? Dynamik , transient snabbhet etc går det att uppnå utan mycket effekt. , säg 50w på en högtalare med 86db verkningsgrad? Sen kan jag också få gåshud när jag lyssnar på musik på olika anläggningar eller i bilen för den delen men det behöver inte vara direkt kopplat till ljudkvalitet för det. /hrk
    1 point
  32. Man skapar ju sin sanning. Jag har slutat att tänka i banor om hur det lät då de spelade in eller vad som är neutral och går bara på det jag gillar när jag trimmar mitt system. Det är en samlad bedömning från massvis av inspelningar med olika sorters musik och jag vill att allt skall fungera bra. Jag kan dem väl och vet hur jag gillar att de skall låta. Om det till slut blir någon som skulle bedöma mitt system som neutralt eller inte så är det inget jag haft i åtanke. För mig är det i vart fall numera nära mitt ideal. Jag gillar nog och prioriterar kraft, storlek och dynamik bland alla de egenskaper som är viktiga något mer än de flesta verkar det som. Jag tycker att instrument generellt låter mycket större, dynamisk och med kraft än HiFi-system kan prestera. Jag vill närma mig den förmågan. För mig tillhör Gryphons ljudideal det jag gillar och de presterar på ett bra sätt.
    1 point
  33. conan

    Aaaaaaaaah!

    Det var Kuzma 4-point? Har du tänkt byta till något annat någon gång? Varför behåller du spelaren? Bara nyfiken på skälen om jag skulle få för mig att byta min.
    1 point
  34. Daniel

    Hemma hos Daniel

    Den där lättheten, självklarheten och inblicken i det musikaliska är otroligt trevligt. Men effekt säger inte allt förstås. Jag gick från Aesthetix Atlas Monoblock på 300w per kanal, till Gryphon Essence på 50 watt, vidare till Mephisto som har 175 watt. Alla dessa dessa är otroligt kompetenta, men presenterar musiken på lite olika sätt. Essence och Mephisto är mest lika, det är bara en fråga om det sista i mäktighet och att jag kommer nära musiken, in i det innersta känns det som. Aesthetix är svårslagen på att locka fam det där sista dammkornet i inspelningslokalen. Jag kommer att skriva mer om en vecka, då är den nog inspelad. Det tog lika lång tid för Essence att fullständigt blomma ut.
    1 point
  35. calle_jr

    Aaaaaaaaah!

    Helt rätt. Vikten som ska sitta på den övre pinnen är utformad mer som en fingraderad pot. Det går mycket enkelt att ändra i steg om 0.01g om man så vill. De stora vikterna däremot är placerade under COG i höjdled. Vad jag ville säga är att det finns flera anledningar till utformningen. Ett par till som jag inte ens begriper, men jag vet mer idag än för 14 år sedan när jag monterade den Men det övergripande syftet med utformningen är handhavande och att kunna laborera med massa och tröghet för att minimera distorsion.
    1 point
  36. Grattis! De ser fina och välbyggda ut. Kollade elementen men blev inte klok på om det var 10” eller 12” - hur kom ni fram till storlek? Hur upplever du skillnad i ljudet mot förut?
    1 point
  37. magnuskan

    Neve…uppbyggnad pågår

    Ser fram emot lyssningsintryck när du fått upp ett helt par
    1 point
  38. gozzi

    Hemma hos Daniel

    Vilken pjäs !!
    1 point
  39. calle_jr

    Rullbandspelare

    Kommersiella 2-track 7½ips är riktigt bra de ytterst få jag har hört. Men det finns väl knappt någon 2-spårs 15ips-maskin som inte spelar 7½ips. @PKS; En faktor att ta hänsyn till är om du ska spela NAB eller IEC/CCIR. En del maskiner har valbar eq men långt ifrån alla. Jag skulle säga kommersiella band NAB, nya (master)band(kopior) IEC/CCIR.
    1 point
  40. Josaa

    Hemma hos Daniel

    Håller helt med (det är ganska nära Linns credo). Man får inte glömma att det är en hobby-något man pysslar med för att det är roligt. Jag hade en diskussion idag med Karl på Stylus om nätkablars betydelse för förstarlare med switchade nätagg (inte @Daniel problem 😉), den relativa betydelsen av olika nätverkskablar i ett system samt huruvida flera QB8:or skall jordas till samma jordbox-inte frågor som löser världsproblemen direkt men intressant för mig i mitt utövande av min hobby. Helst vill man som Daniel bara försvinna in i musiken men när man utvärderar en förändring gäller: hör jag en signifikant skillnad? Är skillnaden positiv? Är skillnaden värd pengarna? Sen finns det även ”spark of joy” aspekt också såklart!
    1 point
  41. lindome

    Hemma hos Daniel

    Passar på att gratulera Daniel till en - säkert - mycket bra förstärkare Sedan måste jag hålla med @Apexorca i föregående inlägg. Opåverkat och neutralt.... Det är väl i sådana fall ljudteknikern och musikerna på aktuell inspelning som vet exakt hur de ville att inspelningen skulle bli?? Låter det bra så är det bra, oavsett förstärkarteknik eller dito högtalare
    1 point
  42. triomio

    Aaaaaaaaah!

    Jag brukar dutta ner nålen i häftmassa ifall inte borsten hjälper. Men då måste man vara mer än försiktig, men soprent blir det absolut.
    1 point
  43. Neve

    Neve…uppbyggnad pågår

    Stämmer😋. Första monterad. En kvar.
    1 point
  44. Daniel

    Hemma hos Daniel

    Tack för alla glada tillrop! Tungt är inte alltid bättre, men när tungt är bättre så är det så otroligt mäktigt. Essence med sina 50 watt låter makalöst bra, mycket tack vara sina enorma resurser. 440 000 microfarad hjälper till att skapa ett ljud som minst sagt imponerat på mig. Men jag kunde inte låta bli att undra vad en Mephisto kunde göra hos mig med ganska stora högtalare och ett stort rum. Jag kan inte undvika att tycka att båda dessa slutsteg låter som rörförstärkare, otroligt luftiga och bra i toppen med en gnutta värme. Det Mephisto gör annorlunda är den där självklara förmågan att bara låta rätt. Alla instrument, förhållande mellan instrumenten och energin från dem bara är där. Basen är imponerande från båda, men Mephisto är en tungviktare, och man märker att hen inte behöver ta i lika mycket för att slå hårt. Knuffen bara kommer. Det går att spela stökig musik högre utan att det blir påträngande. Alltid en bra sak tycker jag. Viktigast för mig är inte längre den där hifi-demonstrations-imponator-effekten. Det som är helt avgörande är ur jag lyssnar på musik, om jag bli sittande, om jag vill byta låt eller inte. Är musiken intressant och fängslande? Det är svårfångade saker att sätta fingret på, men i ens eget system så vet man när det sitter och när det inte gör det. Åker axlarna ner i viloläge, och telefonen blir liggande på bordet? Att sätta ihop ett system som imponerar är inte så svårt, det svåra är att bli förförd på riktigt. Och det är individuellt. Och här ligger den största skillnaden i presentationen från Mephisto. Jag vill inte röra på någonting, bara lyssna vidare på låten, nästan oavsett vad det är så här långt in i lyssningen. Visst basen går jättedjupt och är fri från "blödningar", kontrollen är enorm i alla register, scenen är stor i både bredd och djup, separation och klang är väldigt vacker, men det är den där svårfångade förmågan att fängsla som betyder mest för mig. Om en vecka ungefär borde den vara helt inspelad. Då får vi se. Och den blir varm som bara den, men ventilationshålen verkar göra jobbet för den har gått hela dagen utan att några skyddskretsar kickat in.
    1 point
  45. Vet inte vilken data ni vill ha men det sitter ett Scan-Speak 28W/4878T00 i varje låda som drivs av Hypex FA-501.
    1 point
  46. calle_jr

    Aaaaaaaaah!

    Det säger min fru också. Fan, den här pandemin har degraderat hela människosläktet till stenåldern. Men ärligt talat tror jag man ska undvika serva sönder sakerna. Nålen ska såklart vara ren, men att nålarmen har lite damm på sig påverkar extremt lite, och för själva kroppen är det helt otänkbart. Det är sämre att hålla på för mycket och pilla med nålarmen så att den får konstiga belastningar, tror jag.
    1 point
  47. Tack själv @Simon76! Resan innehöll de flesta guldkornen som kundunika projekt kan ha och resultatet, Engelholm Audio Lok, driver fram musiken och är ett estetisk självklart tillskott i rummet.
    1 point
  48. Ibland har man tur, de här ek-lådorna har hål som mina kablar verkar passar perfekt i.
    1 point
  49. Jag har gjort mina första egna kablar, efter att ha inspirerats av @octavia rs. Nu ska jag bara ha nånting att fästa dem i också..
    1 point
×
×
  • Create New...