Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2021-07-01 in all areas

  1. Hej, vill bara tillägga i debatten att vi är väldigt nöjda med SMT och deras produkter. Det går alldeles utmärkt att spela in musik och sedan lyssna på inspelningen i samma rum då akustiken är justerbar beroende på vad vi vill uppnå. Vi upplever rummet som extremt neutralt, precis som jag/vi tycker att det ska vara, både för inspelning och uppspelning. Vi ska nu under sommaren/hösten göra ett flertal inspelningar av musik för ett nytt album "Supreme Sessions 3". Vi håller just nu på och testar ett antal nya mikrofoner som är högintressanta. Albumet beräknas att vara klart till "HIGH END Munich 2022". Med vänlig hälsning, Leif
    9 points
  2. De krav på vetenskapliga belägg och ”Peer reviews” som @Andrén efterlyser är väl den stora frågan här. Det är ju inget ”vår” bransch är besjälad av oavsett vi pratar om kablar, högtalare, förstärkare, dacar osv. Vilka vetenskapliga belägg och peer reviews finns det för alla de produkter och erfarenheter som lyfts fram på Euphonia av våra medlemmar inklusive branschföreträdares argument? Vilka vetenskapliga studier finns det av de upplevelser som redovisas verkligen är kopplade till verkliga skillnader eller enbart upplevda? Däremot finns det element av vetenskap och fysiska lagar som delelement i många produkter, t ex Ohms lag och klassisk mekanik för att ta ett par övertydliga exempel. Problemet ligger väl snarare i hur det blir när man snor ihop en produkt där man blandar olika bakomliggande teorier och belägg för hur de samverkar, hur man bäst verifierar detta samt vilka orsakssamband som finns mellan komponenter i specifikationen, hur de samverkar i en produktkedja etc. Hur många av de produkter som saluförs inom vår bransch finns det vetenskapliga belägg och peer reviews för hur de verkar och låter? I det avseendet har branschen samma typ av inslag som används av schampo- och hårvårdsbranschen som ofta hänvisar till forskning. Undantag finns för t ex mediciner (tack och lov) där det finns lagkrav för vetenskapliga belägg och bevis. Nästa fråga är om vi verkligen behöver den typ av belägg som lyfts fram. Jag är inte helt objektiv i just denna fråga då jag ju valt SMT’s lösningar men argumentet har inte varit bakomliggande artiklar, teorier eller peer reviews. I mitt fall handlade det om ett hopplöst rum med bl a en peak på 15 dB vid 47 Hz plus ett par mindre lite längre ner. Det kunde jag konstatera själv med en mikrofon och mätprogram. Jag sökte hjälp för detta. @Engelholm Audio anlitades som mätte upp hela rummet och kom med en åtgärdsplan som genomfördes. Peakarna försvann och jag fick många andra positiva effekter och dessa kunde också styrkas med mätningar. Som konsument behöver jag inte mer än så. Sen tycker jag ändå att det är intressant att ta del av hur tillverkare eller dess företrädare tänker och har resonerat bakom deras produkter. Det gäller även Svanås produkter liksom Marantz ”daclösa dac”, Ortofons slipningar och teorier kring material och magneter för ljudets betydelse. Jag har dock inte förväntat mig eller avkrävt peer reviews för någon av de produkter jag köpt under årens lopp. En marknadsekonomi av den typ vi är vana vid medger att tillverkare talar för sin produkt och dessa argument kan vara mer eller mindre underbyggda av teorier, vetenskap och beprövad erfarenhet. Framgången avgörs av oss konsumenter och ibland med hjälp av mer eller mindre oberoende granskare typ hifimagasin. Jag inbillar mig att även Akustikverkstan har inslag av detta, dvs argument som inte alltid har vetenskapligt faktaunderlag, möjligen tolkningar av sådana. Min känsla är att en del av inläggen ovan handlar mer om interna branschmotsättningar som blommat ut i denna tråd ungefär på samma sätt Stig Carlsson fick erfara på 70-talet.
    3 points
  3. Neve

    Neve…uppbyggnad pågår

    Nu har jag lyckats få till det med bilder och tänkte starta en tråd för dokumentation. Vi har Precis flyttat in och har fortfarande inte tömt alla flyttkartonger än, så ni får ha överseende med stök och oordning ett bra tag till. I princip allt i hela detta rummet kommer att bytas ut, byggas om och snyggas till närmsta ca2 åren. Det kan ju vara roligt att blicka tillbaka om ett par år och se utvecklingen. Har precis beställt första uppgraderingen med lite tillbehör, men såhär ser det ut just nu: och en obligatorisk glödbild:
    2 points
  4. Det är första semesterdagen för mig i dag. Det har hela veckan utlovats fint väder och sol. Planen var en ganska lång båttur, plocka upp några släktingar och äta lunch på en trevlig restaurang i skärgården. Träffsäkerheten i prognosen var usel. Vind över 10 m/s och mycket mer i byarna. Tilltagande molnighet, mörker och stora mängder regn avgjorde saken. Inställd skärgårdsaktivitet öppnade för musik i stället. Fullt vaccinerad med marginal som jag nu är åkte jag för första gången på mycket länge till Bengans Skivor. Det blev tex en vinylbox med Miles Davis och Bill Evans, mer Jazz som jag bara hade på CD och lite Eminem och en Melody Gardot jag inte hade. Samt en ny platta som verkar lite intressant men kanske också svår. Sons Of Kemet - Black To The Future. Jag spelade igenom 3 album och repeterade vissa avsnitt jag gillade. De jag spelade var Eminem - Revival, Dvorak Celloconcert med makalösa Jacqueline Du Pre och Norges fruktansvärt skickliga pianist Leif Ove Andsnes som lyckas ta sig an Rachmaninovs stundtals mycket svåra 3e Pianoconcert med bländande teknik genom de svåra partierna så att det låter avslappnat och känslosamt. Just den egenskapen fastnar jag för. Spelandet bara strömmar fram utan minsta kantighet och är bara fullständigt självklar. Tekniken är så bra att musikern inte behöver bry sig om tekniken utan kan till 100% bara uttrycka sig och förmedla musikens innersta... ända längst in. Dessutom var det bra ljud och bra inspelning på dessa 3 album. Medan jag lyssnade igenom dessa plattor ångade familjelivet på i huset. Dottern kom ut från sitt rum och satte sig i soffan en kortis och njöt av 3 pionoconcerten. Jag fick anpassa volymen lite fram och tillbaka. Jag märkte hur upplevelsen ändrades pga detta. Det låter bra, upplöst, friskt och dynamiskt oavsett volym upplevde jag, men över en viss volym så händer något. Det är lite svårt att sätta fingret på vad det är, men det har med någon slags balans mellan inspelningen, stereons förmåga och rummet/akustiken. Det kan säkert vara personligt, men vid en viss volym på musiken känns den mer här och nu. Man blir inte åskådare som på håll hör musiken. Man hamnar mitt i musiken med hela kroppen. Inspelningens delar med instrument och akustik från inspelningen får en realistisk storlek och ett verkligare liv. Vad är det egentligen som händer då? Det är väl det vi diskuterat lite av och till med att trycksätta rummet. Man hör det, känner det och upplever det tydligt i vart fall.
    2 points
  5. Så, nu har jag lyssnat ett par timmar. Allt från klassiskt till pop och rock. Lite Joan Baez blev det också. Hur lät det då? Nja... Jaxho och shift är något på spåret här som jag kämpar med. Shift har rätt. Det lät dovt och lite nasalt, som om röster inte ville släppa ut riktigt. Men då slog mig en tanke. Platon är ju ganska tung, så jag flyttade Jan Stolpes Platonöversättningar till den golvstående stinghyllan. Hmm, fortfarande inte bra. Kant då? Flyttade på Kritik av det rena förnuftet och Grundläggning av sedernas metafysik till golvhyllan. Inte tillräckligt. Trodde det var Kant ju. Till slut beslutade jag mig för att flytta 160cm filosofilitteratur till golvhyllan, och lufta till det lite i hyllan med övrig litteratur. Då blev det bättre. Slutsats: Använd inte filosofilitteratur som dämpning bak lyssningsplatsen. Det funkar inte. Bättre med lättsammare Kallepockets och liknande.
    2 points
  6. Jobbigt om man måste krypa ut på huven varje gång för att blända av för mötande trafik
    1 point
  7. Annars kan man ju köpa två stycken LED LENSER X21R.2 och fästa med motorhuvs fäste på bilen Jag var tidigare ägare till en sådan. Köpte min på Active Outfit som senare konkade... Den jobbiga musiken kan man ju stänga av om man viil...
    1 point
  8. Nu när det är som ljusast ute på nätterna, då köper man naturligtvis en ny led-ramp till bilen Edit: Bild skulle man visst ha med...
    1 point
  9. P-pan

    Gissa musikern

    Det kan jag. Till och börja med så var det kopplingen till Frank Zappa... Första sidans låtar på det albumet... Fångad sten - Caught Rock Som en indian - Like a Cherokee Amerikansk stats sätt att vara - Mississipi way Big fat Sigvard - Smällfete Sigge Hode Sommartidens "musik" - Summertime Blues Kärnkraftverket läcker - Reaktorn läck i Barsebäck ... lite sådär på ett ungefär. Inte helt snälla översättningar från min sida kanske men det får ju inte vara allt för lätt heller ? ...
    1 point
  10. P-pan

    Gissa musikern

    Och där har vi en vinnare. Grattis till triomio ...
    1 point
  11. triomio

    Gissa musikern

    Eddie Medusa?
    1 point
  12. Det finns lite olika delar i allt detta. Simulera kan vi göra väldigt bra, men det blir sällan en pragmatisk lösning då beräkningskapaciteten och noggrannheten som krävs tillsammans med CAD tar sin tid. Så oftast trumfar erfarenheten simuleringen i kostnadseffektivitet. Diffusion är ett luddigt begrepp Skämt åsido, men oftare än sällan så har adressenten av begreppet föga förståelse för innebörden. Man får fråga sig, är det självklart att det är diffusion som eftersträvas eller tillräcklig scattering? Är det den frevensmässiga diffusionen eller den temporala? Ingen av dem är helt oberoende av den andra, samtidigt som designkriteriumet sätter villkor för det eftersträvansvärda. Om jag inte minnsminner mig så har T. Cox på Salford studerat den temporala aspekten bla. Ska se om jag kan länka artikeln. Ja, väldigt ovanligt, men rätt udda upplevelse när hörselsinnet får en sådan pass stor diskrepans mot synintryck. Orienteringsförmågan blir påverkad
    1 point
  13. Bebop

    Hifimagasinet.com

    Märkliga problem ni har. Jag har aldrig haft problem att hitta det jag söker. Söker jag på SME får jag upp SME-armar, söker jag på Transparent får jag upp deras kablar… Vet ni inte vad ni letar efter?
    1 point
  14. Bebop

    Vad lyssnar du på just nu?

    Jag går på nostalgi och gamla minnen ikväll. Då passar det bra med The Chiftains gästartister, bl a Sting, Ry Cooder, Sinhead O’Connor, Mick Jagger, Van Morrison, Tom Jones, Marianne Faithful och Mark Knopfler. Jag gillade albumet när det kom på 90-talet och det håller ännu, tycker jag. (Finns också med ett senare färggladare omslag).
    1 point
  15. Calle_jr och Richard gräver och undersöker…
    1 point
  16. Min erfarenhet av ABBA har egentligen bara innefattat den sedvanliga lyssningen av ABBA Gold och musiken från Mamma Mia-filmerna. Föräldrarnas Arrival-LP väckte aldrig något intresse i min ungdom och de kändaste låtarna har, tyvärr, i många fall blivit sönderspelade. Sista året har jag dock börjat lyssna igenom ABBAs album och måste säga att jag är så förtjust och det finns så många låtar som i mina öron är högklassiga, t ex ovanstående, med Agneta och Anni-Frids individuellt fantastiska röster och som dessutom fungerar så bra tillsammans. När man sedan adderar Bennys känsla för melodier och arrangemang så är jag i sjunde himlen. Till det kan man sedan lägga Björns texter som, märker jag nu i vuxen +40-ålder, även ofta innehåller en hel del välformulerat vemod. När jag lyssnade på kontorsstereon tidigare idag så kände jag t o m hur mina ögon tårades. För mig är det högsta betyg när musiken framkallar de starkaste av känslor, oavsett om det är glädje, sorg eller bara ren skönhet.
    1 point
  17. Hellre diffuserat än dämpat bakom skallen. Hade hellre haft ingen åtgärd jämfört med dämpat just där. Vet däremot inte vad Ranefjord känner.
    1 point
  18. conan

    Vad lyssnar du på just nu?

    Dagens TD: Tyranny of beauty från 1995.
    1 point
  19. Jag kan hålla med om detta men det blir i princip alltid problematiskt på alla online-forum att debatter till slut ofta "vinns" av de som har skriftspråkets gåva samt, i de fall det behövs, lägger tiden på att korrekturläsa sina texter. (Ytterligare en faktor är förstås att man ska känna att man har tiden och intresset av att skriva och dela med sig och debattera) Jag uppskattar att ta del av allas åsikter och vill inte att medlemmarna ska avstå från att delge sin åsikt för att de känner eller tror att de inte kan skriva tillräckligt bra. Då ser jag hellre att vi får ställa kompletterande frågor där det finns behov av förtydliganden. Därmed inte sagt jag allra helst läser välformulerade och korrekt avstavade texter. Med ovanstående sagt så vill jag ändå betona att jag uppskattar den här debatten och den kunskapsspridning den bidrar till.
    1 point
  20. Jag uppskattar att vi får olika synpunkter och diskussioner från olika proffs. Det är inte lätt för oss mer okunniga att kunna värdera påståenden och ta ställning om vi inte får synpunkter från olika proffs. Jag och säkert många fler på detta forum (då menar jag många entusiaster av oss som inte är proffs) får hålla oss till våra upplevelser för det mesta. De är ju så klart mycket subjektivt och man har sina egna ideal. För egen del försöker jag så gott det går hänvisa till det luddiga begreppet "hur jag upplever det" eftersom jag inte kan vetenskapen bakom bra nog för att argumentera utifrån den rent tekniskt. Jag tror en stor del av oss på detta forum har det så. För att diskutera tekniken mer ingående håller jag med om att den måste grundas i vetenskap och argument bör visa referenser. Men inte ens inom vetenskapen kan vi vara säkra på att det är sanningen. Det är där kunskapsläget är just nu. Det kan ju ändras, men det är ändå det vi måste förhålla oss till. Inte ens Newton hade helt rätt och inte ens Einstein... Dock är det det närmaste sanning vi var just då de slog igenom. När man pratar om detaljer i vår hobby och man hamnar specifikt i teknik som det finns vetenskap om tex akustik, då blir det faktiskt extremt viktig att ha väl underbyggda argument som grundar sig i accepterad forskning tycker jag. I kontrast till detta så är det enklare att skriva fritt från hjärtat om upplevelsen för mig som är en lilleputt i sammanhanget. Nu spekulerar jag lite igen. Vår hobby innehåller många delar som alla isolerat var för sig har en förhållandevis klar och tydlig teknisk vetenskap och forskning bakom sig. När alla dessa delar sätts ihop blir det inte lika enkelt, ffa inte när vi skall blanda in hur vi upplever musiken med alla våra individuella preferenser, olika upplevelser och en del ganska stora individuella variationer i både kropp och själ som påverkar vår upplevelse. Det blir grymt komplext när vi blandar teknik och upplevelser. Angående detta specifika fall om akustik i min tråd som handlar om ffa Martens produkter så välkomnar jag en konstruktiv debatt och argumentation på en trevlig saklig nivå i god ton även om akustik. Så fort det går över gränsen och blir personlig adressering i argumentationen så bör vi backa. Så fortsätt gärna med goda underbyggda argument för min del.
    1 point
  21. triomio

    Musicus stereo...

    Det ligger något i det. Glöm tekniken och njut av musiken Ha en god sommar!
    1 point
  22. musicus

    Musicus stereo...

    Alt prat /snakk om teknik ditt å datt, ååååh va trött man blir, varför söker man andras bekräftelse på egne val? skit samma, eller?..det er vel för en själv man gör sina val?...det handlar ju (för dom flästa iaf) om att njuta av sina egna prioriteringar. Tröttsamt att läsa om folk som söker efter andras bekräftelse av egna val, sorgligt!! Lyssna med hjärtat! Snart spelas det musik till den her utsikten, då betyder inga tekniskt & konstruerade problem nått, det handlar om att leva å njuta sin musik i nuet! Trevlig sommar!! mvh
    1 point
  23. Jag förstår vad du säger och har läst igenom hela tråden. Jag nämner igen att jag har ingen orsak att kommentera om någons tyckande, det är subjektivt och ju nöjdare lyssnaren är desto bättre =) Oavsett tillvägagångssätt. Men om vi angriper det från ett professionellt perspektiv, så är det klart att man som Akustiker kan sätta ett target med referens i Tooles presentation av presedenseffekten och eftersträva ett reflektogram likt det gröna. Det har ju bara med en målsättning att göra, inte ett argument eller bevis på att verkligheten förhåller sig så. Med det sagt, man kan ha olika target, och olika mål, men en ska inte backa upp sin bevekelsegrund till target med felaktigheter. För att ta några exempel. Här behöver tillverkaren 1. Definiera "perfekt spridning" 2. visa en mätning med frekvenssvar i den vinkelrymden, för att ha ett case att kunna kommentera. 3. Jag har mätningar på V-vingar som loobar kraftigt och ger mycket starka kamfiltereffekter, även bortom rumsradien. Jag utesluter att lägga en subjektiv värdering i det, men det harmoniserar inte med "pefekt spridning" och "ingen loobning" 1. Nej, det är ett felaktigt antagande. Att hävda att maximerad loudness effekt maximerar "full timbre" säger inte referensen med tillhörande figur, heller ej något huruvida det är eller skulle motiveras vara eftersträvansvärt. 2. "bredbandig närfältsdiffusion" har väldigt lite att göra i ett ljudfält efter 100ms, varpå det inte kan motivera det föregående. 1. Då jag jobbar i ett företag som driver ett ackrediterat labb för dylika mätningar och har utfört standardiserade mätningar på området så skulle jag säga att dessa siffror skall tas med en rejäl skopa salt, tills dess att ett mätprotokoll presenteras. Varför? Osäkerheten är stor när det är material med låg absorbtionskoefficient då den inte blir så mycket större än felmarginalen i labbet. Dessutom blir den för dylik produkt väldigt frekvensberoende, och det enskilda värdet kan inte användas särskilt väl i dimensioneringar. Varpå, protokoll och förutsättningar måste kännas till för att veta vilka slutsatser som tillåts att göras på den presenterade datapunkten. 2. Som ovan skrivet, långt mer intressant är det ju att veta hur spridning i frekvens och temporalförlopp ser ut, så varför inte publicera det? Då blir det ju både tydligt och enkelt istället för att publicera siffror som blir intetsägande. 3. En educated guess, jag skulle tro att absorbtionen är högre och ffa tydligt frekvensberoende. 1. Nej, det finns ingen evidens för det påståendet. En kan tycka att "det måste ligga i spaciousness" men det bär inte påståendet att andra metoder inte gör det. 2. Om "endast åstadkommas med" argumenterar för sitt eget sätt att uppnå sitt egendefinierade mål, ja visst, inget emot det. Däremot så ger det som 1. inget argument för att något annat inte gör det. ----- Så igen, för att vara tydlig. Jag lägger ingen värdering i människors metod att spisa sin musik. Men om vi diskuterar ämnet med respekt för kunskapsfältet, så måste vi branschanknutna vara tydliga och noggranna med vad som är teknik, forskning, anekdoter, sälj eller spekulationer. Mvh
    1 point
  24. Hyfsat varmt i skrivande stund men lyssningsrummet ligger ju lite i skugga så det är ganska svalt trots allt. Första semesterdagen idag så jag öppnar upp med lite FleetwoodMac...
    1 point
  25. Gregory Porter tolkar Sting´s "It´s probably me" från Polarprisgalan, har tyvärr inte hittat den annat än via Youtube men grymt bra! Gregory Porter tolkar Stings "It´s probably me"
    1 point
  26. Skoj! Snell är trevliga högisar! Har själv ägt ett par E/3 som jag gillade.
    1 point
  27. Vi vet ju numera vem som tillverkar Subwoofers
    1 point
  28. Kul. Snell har jag också haft på köplistan en gång i tiden. Jag gillar det ljudet de presterar, i alla fall då. Det sägs att de stått modell för Audio Notes och DeVores högtalare. Det kan säkert bli bra. Hittade en test hos Stereophile
    1 point
  29. Ordningen återställd. Återkommer om 1200'an. Ska nog ta mig an en grundlig rengörning.
    1 point
×
×
  • Create New...