Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2021-06-29 in Posts

  1. Jag förstår vad du säger och har läst igenom hela tråden. Jag nämner igen att jag har ingen orsak att kommentera om någons tyckande, det är subjektivt och ju nöjdare lyssnaren är desto bättre =) Oavsett tillvägagångssätt. Men om vi angriper det från ett professionellt perspektiv, så är det klart att man som Akustiker kan sätta ett target med referens i Tooles presentation av presedenseffekten och eftersträva ett reflektogram likt det gröna. Det har ju bara med en målsättning att göra, inte ett argument eller bevis på att verkligheten förhåller sig så. Med det sagt, man kan ha olika target, och olika mål, men en ska inte backa upp sin bevekelsegrund till target med felaktigheter. För att ta några exempel. Här behöver tillverkaren 1. Definiera "perfekt spridning" 2. visa en mätning med frekvenssvar i den vinkelrymden, för att ha ett case att kunna kommentera. 3. Jag har mätningar på V-vingar som loobar kraftigt och ger mycket starka kamfiltereffekter, även bortom rumsradien. Jag utesluter att lägga en subjektiv värdering i det, men det harmoniserar inte med "pefekt spridning" och "ingen loobning" 1. Nej, det är ett felaktigt antagande. Att hävda att maximerad loudness effekt maximerar "full timbre" säger inte referensen med tillhörande figur, heller ej något huruvida det är eller skulle motiveras vara eftersträvansvärt. 2. "bredbandig närfältsdiffusion" har väldigt lite att göra i ett ljudfält efter 100ms, varpå det inte kan motivera det föregående. 1. Då jag jobbar i ett företag som driver ett ackrediterat labb för dylika mätningar och har utfört standardiserade mätningar på området så skulle jag säga att dessa siffror skall tas med en rejäl skopa salt, tills dess att ett mätprotokoll presenteras. Varför? Osäkerheten är stor när det är material med låg absorbtionskoefficient då den inte blir så mycket större än felmarginalen i labbet. Dessutom blir den för dylik produkt väldigt frekvensberoende, och det enskilda värdet kan inte användas särskilt väl i dimensioneringar. Varpå, protokoll och förutsättningar måste kännas till för att veta vilka slutsatser som tillåts att göras på den presenterade datapunkten. 2. Som ovan skrivet, långt mer intressant är det ju att veta hur spridning i frekvens och temporalförlopp ser ut, så varför inte publicera det? Då blir det ju både tydligt och enkelt istället för att publicera siffror som blir intetsägande. 3. En educated guess, jag skulle tro att absorbtionen är högre och ffa tydligt frekvensberoende. 1. Nej, det finns ingen evidens för det påståendet. En kan tycka att "det måste ligga i spaciousness" men det bär inte påståendet att andra metoder inte gör det. 2. Om "endast åstadkommas med" argumenterar för sitt eget sätt att uppnå sitt egendefinierade mål, ja visst, inget emot det. Däremot så ger det som 1. inget argument för att något annat inte gör det. ----- Så igen, för att vara tydlig. Jag lägger ingen värdering i människors metod att spisa sin musik. Men om vi diskuterar ämnet med respekt för kunskapsfältet, så måste vi branschanknutna vara tydliga och noggranna med vad som är teknik, forskning, anekdoter, sälj eller spekulationer. Mvh
    5 points
  2. Det blev en ny lur i veckan, en lite mindre bastrombon. Jag har 5 bones nu, alla med lite olika användningsområden.
    4 points
  3. P-pan

    Bildtråden

    Kanske, men den är mycket svårare att få till. Vill minnas att det finns en variant av Digitalis som är vanlig i området kring Falun. Tror den heter "Alfa", kan också vara en artvariant av Beta men Alfa är nog mest troligt. Ta inte hem får mycket Digitalis nu bara, den förökar sig väldigt snabbt i en miljö där det finns gott om kablar... den växer lite parasitaktigt. Får den fäste så är den väldigt svår att få bort, t.o.m värre än Kirskål. Kabellyftare av klenare sort brukar ge vika så håll ordentlig koll på ljudvolymen, dessto lägre volym ju mer växande effekt av Digitalis skulle jag gissa. Ljudet kan fort komma att kännas torrt och risigt så stäm av med ordentliga frekvensmätningar minst 2 ggr i veckan. Och glöm det där med vattning, ljudbilden kommer att bli hur skev som helst när den torkat igen. Nu när jag tänker efter så har du nog mer att vinna om du satsar på en mer analog Malört... Mycket lättare att stämma av "frekvenserna" med och behöver inte lika mycket tillsyn men framför allt går den att hålla på en hyfsat låg volym. Analogt har alltid varit mera lättskött så vore jag dig skulle jag aldrig chansa och satsa på Digitalis.
    2 points
  4. figge

    Bildtråden

    Rotsidan Höga Kusten.
    2 points
  5. Apexorca

    Marten gasar på.

    Marten har bra medvind och surfar utför vågorna. Först är det ofta kryss innan man efter först rundningen får falla av. Har man kryssat bra blir undanvinden en liten belöning då man får vila lite efter den både fysiskt tuffare och mer taktiskt krävande kryssen. Vad kan beskriva Martens läge bättre just nu? Teknisk utveckling i detaljer, tex membran och filter. Teknisk utveckling i hela högtalarkonceptet. Internationellt erkännande både av marknaden och av tex Stereophile (Michael Fremer och John Atkinson). Det kommer inte av sig själv. Talang, hårt slit och entreprenörsskap av hög klass krävs. Klarsund är ett steg till där de samlar en del Svenska märken som distribueras i vår lilla lokala del av världen. Leif har känt att det i Klarsunds arsenal av produkter och på plats i Martens högkvarter, saknas lite analogt ljud på en nivå som gör övriga extrema High-End prylar rättvisa. Vi snackar vinylspelarprylar i det övre segmentet. Marten började locka mig med en extrem närbild från iPhonen. Hittade inget karaktäristiskt på den bilden. Men på nästa bild såg jag en liten detalj som väckte ett minne från några år tillbaka i ett rum från mässan i München. En gissning... ett rätt. Vad jag vann? Jo. En provlyssning under mycket coronasäkra förhållanden. Det var en date mellan mig och Leif på behörigt avstånd. Men först lite bilder på det ex som John Atkinson skall få sätta tänderna i eller kanske rättare sagt sin mätutrustning i. Han var nämligen grymt imponerad av några Marten han hört och skall nu även kika lite extra på Parker Quintet Diamond. Den har jag hört själv och den faller troligen i god jord. Jag tycker den gör sig bra på bild men i verkligheten är den än snyggare. Trä och lack är magiskt vackert. De bygger som aldrig förr. Trots dessa tider levereras det till världens alla hörn och ffa från en högtalare som lanserades mitt i värsta kaoset i våras när Pandemin var ny. Det är Parker. "Vad tusan skall men med München till?" Ja, djungeltelegrafen funkar visst också... Suget efter Parker är visst oväntat stort. Parker Diamond filter. Gissar att Q står för Quintet-modellen.. Lite montering...
    1 point
  6. musicus

    Musicus stereo...

    Alt prat /snakk om teknik ditt å datt, ååååh va trött man blir, varför söker man andras bekräftelse på egne val? skit samma, eller?..det er vel för en själv man gör sina val?...det handlar ju (för dom flästa iaf) om att njuta av sina egna prioriteringar. Tröttsamt att läsa om folk som söker efter andras bekräftelse av egna val, sorgligt!! Lyssna med hjärtat! Snart spelas det musik till den her utsikten, då betyder inga tekniskt & konstruerade problem nått, det handlar om att leva å njuta sin musik i nuet! Trevlig sommar!! mvh
    1 point
  7. Vad mer än att blåsa i dem kan en göra?
    1 point
  8. Jag tycker att denna video från Ansuz förklarar en del (Obs reklam, men ger en del info): https://www.youtube.com/watch?v=nv88BNHofds Jag har personligen hört dramatiska skillnader när jag har växlat kablar men kanske framför allt lagt till komponenter som begränsar högfrekvent brus i elledningen. I mitt fall var det Furutech Clear. En billig grunka som man sätter i strömfördelaren som i mitt fall förändrade ljudbilden kolossalt. Det blev tystare, frekvensomfånget kändes större och dynamiken bättre. Jag var uppriktigt sagt förvånad. Nu var min situation lite speciell, jag hade en högupplösande anläggning utan egentlig strömrening, så alla förbättringar slog igenom hårt. Jag hade avstått från strömrening för att jag vill ha maximal dynamik. Ansuz och även Furutech verkar vara inne på samma linje och undviker aktiv behandling av strömmen (kondensatorer, transformatorer etc). Frågan om varför den sista metern betyder så mycket kan jag bara spekulera om. Det verkar som att likriktaren fungerar bättre om den slipper alltför mycket högfrekvent brus. Mycket högfrekventa signaler (RFI) överlever inte så länge i en vanlig kabel, det kan vara en faktor. Andra brusfaktorer som skapas nära förstärkaren/källan får troligen större genomslag, t.ex. impedance mismatch i kontakter.
    1 point
  9. Bebop

    Bildtråden

    Coronalilja?
    1 point
  10. Håller med, strömkablar på samma sätt som förgreningslister och strömrenare och inte att glömma matarkabeln från gruppcentral eller mätarskåp (om man har en dedikerad sådan) tycker jag sätter grunden för vad som är möjligt att få ut i form av välljud ur anläggningen. Sedan är det givetvis en massa andra saker som påverkar det resultat man får men min uppfattning är att det inte går att kompensera för brister i elkablar och dylik med andra åtgärder.
    1 point
  11. Väldigt bra frågeställningar. Jag är ju en "kättare" som nyligen bekänt min trohet till strömkablars påverkan! Nä, det är inte sant, jag har hört deras påverkan redan för 10 år sedan (i egen anläggning) men jag har inte haft möjlighet eller kanske prioriterat dessa förrän de senaste veckorna. Jag vet inte orsaken, det har dock gjort en påtaglig påverkan på den musikaliska upplevelsen för mig. Jag har "fuskat" med andra kablar på strömsidan tidigare och upplevt skillnader, men nu upplever jag en tydlig och på nåt vis homogen återgivning. Kanske lite "Jorma"-färgat, om det nu finns en sådan kulör! Nä, det blir missvisande, strömkablarna tycker jag påverkar nåt grundläggande, det ger musiken ett sammanhang och flyt och "tvättar" bort otydligheter. Varför? Det är ju sista metern efter hundratals meter efter närmaste trafo med kabel för en femma metern. Tja, Där kan jag inte orda så mycket, men de här kablarna är ju av den skärmade typen. Det kan ju betyda att de inte påverkar signalöverföringar i närheten. Det kan ju givetvis betyda att de är mindre känsliga för inkommande störningar också. Funkar de som ett filter? Möjligt även detta, och kanske till och med troligt. Jag är iaf övertygad om deras påverkan, och som jag nämnt i egen tråd så kommer jag väldigt snart få prova en helt annan filosofi och tillämpning, vilket skall bli mycket spännande!
    1 point
  12. Hyfsat varmt i skrivande stund men lyssningsrummet ligger ju lite i skugga så det är ganska svalt trots allt. Första semesterdagen idag så jag öppnar upp med lite FleetwoodMac...
    1 point
  13. Det känns lite som en nära farbror har gått bort för mig, Peps musik och livsåskådning har varit en del av mitt liv sedan modersmjölken och kommer fortsätta att vara en del av mig sålänge jag finns till. Redan som liten bebis var jag på min första Peps och blodsbandkonsert och min far har berättat att jag kröp runt på scenen medan de dansade. Skivorna: Blodsband (1974), Hög Standard (1975) och Spår (1978) har spelats väldigt flitigt här hemma genom åren. På senare tid så har min svärfar gjort så att jag fått upp ögonen för Peps tidiga år som bluesmusikant där skivan The Week Peps came to Chicago varit en fantastisk ingång. Min egna Pepssamling är långt ifrån komplett och jag ser fram emot att införskaffa de alster som jag saknar, här är en bild på de skivor jag har: En fin intervju av Patrik Svensson med Peps Persson från 2017 i Sydsvenskan: https://www.sydsvenskan.se/2021-06-27/uddlingen-och-varlden Utdrag ur intervjun: - Jag ville inte spela Beatlespop som alla andra. Jag kände reggaen så starkt så jag var tvungen att försöka själv. Vad var det som kändes så starkt? – Framförallt rytmen. Rytmen har alltid varit central för mig. Redan när jag var i femårs­åldern fick jag en leksakstrumma i plåt. Den gick jag runt och bankade på, till grannarnas stora förtvivlan. Jag bankade och slog på allt jag kom över. Rytm grep mig väldigt tidigt. Och det är väl inte så konstigt. Rytm är något väldigt grundläggande för människan. Rytm och dans har evolutionärt haft den funktionen att föra oss samman, att tvinga bort ensamheten och isoleringen. Peps petar i sin pipa, rotar ut aska, fyller på lite Greve Hamilton, pressar ihop den och tänder och puffar. En puff, två puffar, och så petar han i pipan igen. Han säger att den här fascinationen för rytm kanske har att göra med att han aldrig fick någon musikteoretisk skolning. Att den fick förbli oförstörd hos honom. – Västerländsk musikteori har ju övergett rytmen till förmån för melodi. Pythagoras snöade in på det här med strängen (mäter upp ett avstånd på bordet med händerna) och upptäckte att när man delar in strängen så får man tonsteg (karatebankar med handen i bordet) och vår mänskliga hjärna är konstruerad så att den bara accepterar vissa förhållanden mellan tonerna. Musik är matematik för oss. Men rytm, det är biologi. Hela universum är rytm. Kvantfysiken, atomernas uppbyggnad och allting, det bygger på rytm. Rytmiska förhållanden mellan svängningar i materian. Rytm är allt. Man kan inte förklara det på annat sätt. Men vad är det som gör att något svänger? – Det är återigen det här med universum. Rum och tid, som man ofta brukar beskriva som en väv. Det är spänningar i den väven det handlar om. Små förskjutningar i beståndsdelarna. Jag brukar säga att det som händer är att gravitationen minskar. Det blir plötsligt jättelätt att röra sig om man har en rytm. Ja, du känner när det svänger, men vet du vad du ska göra för att få det att svänga? – Nej, jag vet inte det. Men min kropp vet det. Mitt medvetande kan inte förklara det men min kropp vet precis vad det handlar om. Vi tror att allt bestäms av medvetandet men så är det inte alls. Kroppen bestämmer precis lika mycket om inte mer. Man brukar kalla det för magkänsla, men vad det handlar om är att magen har sitt eget beslutssystem. Den går inte upp och frågar hjärnan om den ska röra på tarmarna. Som bläckfiskar som har separata nervsystem ute i armarna? – Exakt, det har vi också, framförallt i magen då. Med Peps Persson är det lite som med rytm. Vi kan berätta vad han har gjort, men vi kan inte riktigt förklara det. Vi kan inte förklara varför just han av alla blev bonnläppen som upptäckte hela världen, som öppnade sig för allt som var främmande och på så sätt också öppnade sin publik för det. Var kommer den där nyfikenheten ifrån? – Ja, men nyfikenhet har väl alla människor … Jo, men det är inte alla som följer den … – Nej, det är sant. Jag kan nog inte förklara varför jag har snöat in på svart musik, förutom att det handlar om rytm. Och om sättet att se på musik. Det där att skilja en musiker från en ickemusiker, det finns inte i de traditionella afrikanska kulturerna. Musik är något självklart, något i vardagen som alla sysslar med och som ingår i allt du gör. Det är en kollektiv grej och det är en kroppslig grej. Skånska landsbygden är annars kanske inte så känd för sin öppenhet mot världen. Var kommer det ifrån hos dig tror du? – Det kan nog bero på att jag läste mycket rese­skildringar som barn. Farsan var intresserad av det och drog med mig till biblioteket. Det kan ha en botten där, att jag fick en nyfikenhet för resten av världen. Och när man växer upp i en liten by i Skåne … då längtar man bort alltså. Det är ju ofrånkomligt."
    1 point
  14. Hej, Det stora rummet är framtaget för att "låta" så neutralt som möjligt utan att gå över till att vara för analytiskt och kliniskt. Detta för att kunna utvärdera mina konstruktioner under utvecklingsprocessen. Det är "tunat" så att det lägger till lite, både efterklang och nivå, under ca 100Hz för att inte få en överdrivet torr bas. Detta har åstadkommits med absorption (helmholtz) under 200 Hz ca. Över 200 Hz så är det en kombination av absorption (dämpning) och diffusion, men mestadels diffusion. I dagsläget är det skulle jag tro ca 70% diffusion och 30% absorption. Förhållandet mellan diffusion och absorption är justerbart då de vita vingarna utmed väggarna är flyttbara och bakom dem är det mjukt material som absorberar. Vi kan också justera efterklangen i rummet genom att ta bort, flytta eller vrida vingarna så att de också kan reflektera. Detta för att kunna förändra klangen i rummet beroende på vad vi ska använda rummet till. Just nu är det justerat för lyssning och har förhållandevis kort efterklang. Vid inspelning av musik så vill vi gärna ha lite mer efterklang, men det är väldigt beroende på vilket typ av instrument och röster som ska spelas in. Det mindre rummet ute i "loungen" är mer som ett normalt bra vardagsrum. Det har en hel del akustikåtgärder ändå då det utan dessa åtgärder var ganska värdelöst. Under utveckling av våra högtalare så har vi också tillgång till våra privata bostäder med rum med "vanlig" akustik för att vi ska kunna kolla att högtalarna fungerar i så många olika rum som möjligt. Det stora rummet har hjälpt mig otroligt mycket för mig som konstruktör och är en förutsättning för att upptäcka alla eventuella fel och egenheter som annars skulle döljas vid lyssning i ett "sämre" rum. Det gör mina konstruktioner betydligt mer universella och kan fungera i många olika sorters rum och under olika förutsättningar. Med vänlig hälsning, Leif
    1 point
  15. Lite märkligt att inte norska Angelina Jordan har dykt upp tråden. Hon har nog inte gått många förbi då nätet svämmar även med klipp med henne och framförallt om henne. Vocal coaches, musiker, operasångerskor m.m. på tuben som kommenterar och gråter och öser beröm över henne sätt att sjunga. Hur tonsäker hon är m.m. Hon har verkligen en speciell röst som berör. Hon var endast 7 år när hon vann norska Talang. 13 när hon var med America got Talents Champions förra året: Bara ett exempel på kommentarer och reaktioner. Finns massor av liknande: Här är hon helt suverän:
    1 point
×
×
  • Create New...