Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 2021-05-31 in Posts

  1. Sådärja... Jag har länge velat ha en riktig hyvelbänk men har inte så mycket plats i snickeriet så det har varit svårt att få dit en. Nu efter lite omorganisation och röjning har jag äntligen fått plats för en liten bänk.
    5 points
  2. Min första bil var malakitgrön metallic, en mörk och djup färg. Passade bra till den beigefärgade skinnklädseln. Sorry för off topic men jag antar att hifi-kopplingen är att bilen nämnts i min Hemma hos Terminator-tråd där den spelat en avgörande roll i att köra hem högtalare.
    3 points
  3. AlfaGTV

    Mickes Musikrum

    Jag hoppar vidare till mitt senaste serverbygge! Det är inte alls så ambitiöst som @VoicesInMyHead eller renodlat som @Sammy... Mitt projekt har jag nämnt tidigare i och med de leveransproblem jag hade med HDPlex-kitet jag köpte. Efter att HDPlex återbetalat mina utlägg så beställde jag heatpipes från Streacom istället, då det var i ett sådant chassi jag tänkte bygga vidare. Varför krånglar jag med ett annat chassi då? Både HDPlex och Akasa säljer ju färdiga och anpassade kit för att flytta din NUC till ett fläktlöst chassi? Jo, Streacom FC5-chassit är ju så snyggt med sin låga profil och lämpliga bredd. Och med endast en NUC däri blir det enkelt att få plats med vilken hårddisk jag nu vill ha, eller andra påhängskort eller sånt som faller en nyfiken man i sina bästa år på läppen! Och med en NUC som bas så är jag innanför gränsen för Roons support (som för all del lämnar övrigt att önska) om jag skulle råka ut för trassel. Steg 1 i den här övningen var då att förbereda Streacom chassit för att vara värd för den NUC8i3 jag tänkt mig som bas för detta bygge. Det var en liten utmaning eftersom det inte fanns några hål/fästen i chassit som var anpassade till NUC'ens moderkort. Men, då kommer dessa in som en snabb och effektiv räddare: Völker bits-baserade borr/gäng-tappar. Med hjälp av dessa är det snabbt och smidigt gjort, med en skruvdragare, att både förborra och gänga för att kunna montera mässingsdistanserna till NUC-moderkortet. Steg 2 var då att montera och provköra, i det här läget fortfarande med NUC'ens fläkt på plats. NUC8i3 transplanterad ur sitt standardchassi Med hjälp av lämpliga heat pipes och de delar från HDPlex som faktiskt anlände efter köpet togs beslutet sedan att gå vidare med att eliminera fläkten totalt. Jag fick leta lite i gömmorna för att hitta lämpliga delar (från andra datorer) och det krävdes lite metallslöjd och kreativitet med de delar jag hade tillgängligt. Oron var att de heat pipes jag kunde nyttja inte skulle kunna överföra värmen till den ganska lilla kylflänsen på Streacom-chassit. Men, efter att försiktigt provmonterat, mer än en gång och applicering av kylpasta på lämpliga ställen, så startade jag upp apparaten i fredags. 5 heatpipes i bruk Jag höll koll genom att känna på både kylflänsen, pipes'en och processoradaptern, men det tog säkert 10min innan jag ens kunde uppfatta någon temperaturökning över rumstemp. Den här apparaten kör Roon ROCK på en Samsung m.2-stick och den SSD som bär media är en Samsung 4Tb. Dessa anslöts direkt till moderkortet, men jag ville också ta höjd för att få plats med mera filer. Det löstes genom att koppla en 4Tb portabel hårddisk till en av de USB-portar som finns på NUC'kortet. Den här portabla disken kan enkelt ersättas/kompletteras av en stor spinndisk, eller separat SSD eller vad man nu vill och önskar. Iaf så kändes det tryggt att lasta apparaten lite genom att komplettera och omorganisera dess medialagring. Så efter lite snabb filkopiering över nätverket så fick min ROCK jobba på med att spela musik samtidigt som 5.000 ytterligare låtar skulle analyseras och katalogiseras. Jag tilldelade alla 4processorkärnor till detta och fick därmed ett bra test på hur väl den hanterade maxlast. Det tog väl inte mer än en timme knappt men värmen var absolut inget bekymmer, det fungerade utmärkt och delarna transporterade värmen utmärkt till kylflänsen, den blev inte alls speciellt varm. Trygg med att det fungerade som tänkt lämnade jag apparaten på under min frånvaro under helgen, och när vi kom hem från stugan på eftermiddan så kunde jag konstatera att chassi och kylflänsar var svalare än rumstemperatur. Nu har jag spelat med max uppsampling till en zon i runt 5-6timmar och jag kan faktiskt ana att kylflänsen är snäppet ovan rumstemp iaf! Låter det bra? Ja, jag hör ingen större skillnad mot mina andra servrar och den är absolut knäpptyst mekaniskt trots sin portabla USB-disk, iaf från lyssningsposition.
    3 points
  4. Pergolesis ”Stabat Mater” är det stycke jag har flest versioner av, både med sopran/mezzo och sopran/counter alto. Jag säkert nära 20 versioner på cd, vinyl och band. Det har blivit en tradition att köpa varje nyutgåva. Alla är olika men oftast väldigt bra. Den senaste är denna som kom tidigare i år som också är ett fantastiskt album. Kul att du lyfter fram Stabat Mater, som är en biblisk text om Marias sorg över Jesu död då hon stod (stabat mater = modern stod) vid korset. Pergolesi var sjuklig under sitt korta 26-åriga liv år 1736. Men hans ”Stabat Mater” har inspirerat en hel drös av tonsättare att ge sin musikaliska version av texten. Mest kända/omtyckta av dessa är förmodligen Haydns, Rossinis, Verdis och Dvoraks tolkningar. Men det är ändå Pergolesis version som blivit standardverket.
    2 points
  5. Gåtan med Enigma-variationernas musikaliska tema! Detta har vi diskuterat i lite olika sammanhang. E. Elgar skrev Enigma variationerna som en musikalisk kod. Dels var varje variation en person som Elgar hade en relation med och så var hela Enigmatemat en kod för ett annat musikstycke. En kontrapunkt. Många är de musikvetare och andra som gnuggat geniknälarna och kommit med olika förslag... som avslagits. Men nu verkar det vara löst tror många. För ungefär ett år sedan kom en uppenbart begåvad och ganska ung engelsk musiker på den överlägset bästa förslaget på detta. Man kan fördjupa sig i varför det var så smart lösning. Jag tar några mer uppenbara argument för att detta stämmer. Bla att det musikaliskt passar perfekt. Jag har hört dessa spelas samtidigt och det är klockrent. Vet man inte vad kontrapunkt är så fattar man det när man lyssnar på detta. Sedan var just denna version av Pergolesi's Stabat Mater tydligen mycket poppis på den tiden. Alltså var det rena slagdängan som alla kunde. Troligen låg den med i allas låtlista på iTunes... Dessutom finns det dokumenterat hur Elgar hade förvånats över att ingen knäckte koden. Han trodde inte det skulle bli så svårt vilket det visade sig bli ändå. Han sa vid ett tillfälle till en kvinnlig god vän med stark kristen tro att i alla fall hon måste ju se vilket annat verk han skapat Enigma kring. Hon gick bet, men visst stämmer det där också. Jag sökte upp en version som skulle vara bra och beställde på discogs. Jag har hört den en herrans massa gånger senaste veckorna och jag hör Enigma kopplingen både här och där tycker jag. Bra är den också, riktigt bra. Jag njuter i fulla drag när jag spelar den. Det är mycket vackert. Jag får också vibbar av Shepard Tone i början av Pergolesi Stabat Mater. Det är från kvinnokören och den kvinnliga solisten det känns lite som Shepard tone tar form. Fantastiskt snyggt gjort. Shepard Tone Exempel på album med Enigma variationerna. Gillar ni Enigma så kan jag starkt rekommendera att spela Pergolesi Stabat Mater också.
    2 points
  6. Hej @hrk! Börjar med att säga att jag driver hififöretag och säljer akustiktjänster och Svanå-produkter. Jag förstår vad du menar. I ett diffuserat rum är det inte bara direktljudet från högtalarna utan även en "reflex" som når lyssnaren, om man jämför med ett rum där "alla reflexer" dämpas bort. Principiellt och "på ytan" så är ditt resonemang enkelt och tydligt. Reflexer = tillägg = påverkan på ljudet. Men. Om du orkar söka på nån av Svanå/SMT Matts många inlägg i frågan, så finns där länkar till undersökningar som visar att örat (/hörsel-sinnet) har lättare att förstå och uppfatta/tolka ljud, från högtalare i rum, om efterklangen är på ett visst sätt: dämpat ett visst antal dB, ingen reflexer första X millisekunderna och en jämn ETC för alla frekvenser (blir osäker om det också gäller "över schrödinger frekvensen")! Utifrån detta kan man anse, att även om ditt resonemang är enkelt och tydligt, så finns det djupare insikter och tankar i hur vårt hörselsystem funkar och vad som hjälper till att förstärka ljudupplevelsen. LTS/Öhman-gänget pratar ibland om "att kompensera för stereosystemfelet" och mins jag inte fel så rättar/hjälper man detta genom att ha en reflekterande yta ca 1 meter bred centrerad på framväggen mellan högtalarna. Med ditt resonemang här, så skulle man också hävda att "det är en påverkan på ljudet"...men igen finns här mer fakta bakom som motiverar det. Att ha ett helt dedikerat rum likt Martens, som i min värld ger en otroligt opåverkad upplevelse, är såklart ett fantastiskt verktyg när man utvecklar (och säljer) högtalare - eller vilken hifiprodukt som helst, för den delen. Jag har hjälpt kunder komma till rätta med rumsproblem där anläggningen tydligt har tune'ats för att kompensera för rummets negativa bidrag. Här är lite exempel, där vi valt diffusion istället för aborption (och såklart över 100% reflektion): Samma situation för högtalartillverkare gör det såklart väldigt mycket svårare att veta vad lyssnar in och tune'ar sin produkt mot.
    2 points
  7. Vi diskuterade även nåltryck. Jag ställer alltid nya Lyra på 1.74 istället för de rekommenderade 1.72, tycker att de funkar bra innan upphängningen mjuknat, sen kan man fundera på om man tycker det blir bäst att ligga kvar där, eller om man vill sänka, det hänger även lite på hur varmt man har det hemma. Jag sänker själv till 1.72 efter ett tag. Jag är lite avundsjuk på den lila Atlas Lambda (Purple Rain), jag fick nämligen en av de första Atlas Lambda själv, men då hade de inte hunnit få de lila delarna, så min är fortfarande grön. :-)
    2 points
  8. Daniel

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Håller med. Som bekant har även jag 2 stycken LP12, och efter besöket hos dig gick jag hem och installerade en Nordost Frey 2+ tonarmskabel i min lite finare LP12. Nordost gör nu specialbyggda tonarmskablar för LP12, vilket jag både följt och bidragit lite till under utvecklingsarbetet. Mekaniskt är kabeln en fröjd, den är perfekt till 12'ans flytande upphängning. Ljudmässigt är nya + (plus) serien av tonarmskablar som att släppa foten från bromsen i mitt system. Det blir väldigt bra. Men som med alla kablar ska man förstås prova först, är man däremot Nordost-frälst så är det en bara att köra. (Hoppas jag inte gör några överträdelser som handlare här, ni får sila mina åsikter i förhållande till min roll som Nordost-distributör)
    2 points
  9. Tack själv, ja, en ny pickup är som bekant lite yvig i kanterna i början, det lägger sig, men jag tycker det blev otroligt bra, direkt ur lådan. Det kan även behövas lite finjustering om några veckor. @calle_jr De har varit lite hemliga med vad som är förändrat, de säger i princip att det är "upphängningen" som är modifierad, så du är nog inne på rätt spår. (pun intended) Ljudmässigt är Lambda mer följsamma, spelar lättare och snabbare, med mer värme i ljudet. Jag tycker även att röster med mera får en större skala och närvaro. Men det bästa är att inga av styrkorna Atlas och Etna hade innan kompromissas, de har bara blivit bättre.
    2 points
  10. Det är lättare att förstå när man varit hemma hos någon och fått dennes system och ideal beskrivet samtidigt som man lyssnar, då är det ingen risk för misstolkningar etc. Om man sedan gillar eller inte gillar det man hör så är det en helt annan sak, sker t o m hemma hos en själv och det beror nog oftast på dagsformen? Ett bra akustik behandlat rum skiljer sig nog ganska mycket åt beroende på våra öron/hjärnor etc.Vi är inte är lika och stöpta i samma form och därför är kanske inte ens det ”perfekta" rummet rent fysiskt/siffermässigt ens bra för en viss sort av oss. Lite tycke och smak men inget är väl egentligen fel, utan bara personlig? Jag säger som alltid - hemma-hos, trevligt sällskap och lite diskussion fram och tillbaka är det som verkligen ger något och som gör att man även förstår det som skrivs här på forumet. Nu tror jag att det skulle kunna vara nära tills några av oss kan träffas igen, hoppas och längtar såååå! /byZan
    2 points
  11. Dags att lägga grunden till vinylsamlingen. Börjar med några jazzplattor.
    2 points
  12. Det pågår något i snickeriverkstaden. Kaos ska bli ordning och bättre förutsättningar för bra arbete. En liten skiljevägg har kommit upp och på andra sidan blev det förvaring, det blir aldrig för mycket av förvaringsmöjligheter. Imorgon kommer en leverans av något som ska placeras på platsen framför väggen som röjts upp en del. Jag måste försöka få bort en del skrot först. Golvet är i alla fall skurat och klart.
    2 points
  13. Har editerat min post😊. Klart man inte gör sig av med en 6:a!
    1 point
  14. Rummet är helt klart kalasviktigt. Viktigast skulle jag vilja drista mig till att säga, i alla fall om man i det ställer en högtalare man tycker om. Ok, ändrar mig till lika viktigt som val av högtalare, eftersom de ska fungera i samklang. Oftast lägger man inte krutet där, utan bygger snarare upp en fin anläggning och sedan anpassar man rummet en smula (i bästa fall). Den gång jag verkligen fick upp ögonen för rummet var under en lyssning av tre storleksmässigt väldigt olika högtalare. Utan att jag visste vilken som spelade när musiken sattes på, gissade jag tokfel. Det ljudet jag hörde kunde jag nöjt ha levt med livet ut. Förutom bra högtalare var det så klart rummet som möjliggjorde detta, men det har gnagt mig en smula sedan dess, att om jag hade ett "perfekt" rum, kunde jag antagligen ha en betydligt enklare anläggning och vara nöjd så. Men vem plöjer ner mycket i rummet och sedan lever med en ytterst beskedlig anläggning? Inte jag. Så nog är det som du säger i citatet, att man gärna vill ha ett rum som förmedlar toppnivån i anläggningen istället för att nöja sig med mindre.
    1 point
  15. Så är det, färgändringen är kosmetiskt, men alla homage till Prince, medvetna eller omedvetna är bra. tycker jag.
    1 point
  16. Martens stora demo-rum är byggt av Mats och Svanå miljöteknik (SMT) vilket många här redan vet, utifrån deras specifika filosofi och arbetssätt. Den här typen av rum ger en väldigt speciell upplevelse som man behöver vänja sina sinnen vid, särskilt när man upplever det för första gången. Presentationen blir väldigt naken och direkt där rummet i någon mån försvinner, dvs. våra sinnen upplever inte barriärerna (tak, golv och väggar) och rummets gränser på samma sätt som vi är vana vid. Personligen så föredrar jag ett rum med lite mer stöd, lugn och intimitet, men det är något högst subjektivt. / Marcus, www.perfect-sense.se
    1 point
  17. Jag har inte varit hos Marten och lyssnat i deras rum , dock i ett par liknande rum med varierande upplevelse. Skulle gärna komma ner till Marten o lyssna själv i deras rum , man lär sig alltid något av det. Men min poäng är inte huruvida jag lyssnat i detta rum eller inte utan mer att diffuserande åtgärder (inkl kala golv) likt dom som är gjorda i Martens stora rum absolut påverkar ljudet som kommer från högtalarna. Sen betvivlar jag inte att Marten bröderna har skapat det dom vill med sitt rum men det är kanske bäst att dom redogör för själva isf. Sen kan man ju såklart uppleva att ett rum påverkar det man hör mindre än något annat man hört/upplevt , likt det du själv beskriver här.
    1 point
  18. Den gröna innehåller malakit. Det kan nog vara så att även den lila innehåller malakit. De hittade detta material i USA.
    1 point
  19. figge

    Figges ljudlåda

    Det som hänt är mer på växtsidan, frun har farit fram som en jordfräs. Så när jag kan flytta ut får jag mer att hålla reda på än förra året, hur skall jag hinna cykla?
    1 point
  20. Efter det att vi överlämnat huset till ungtupparna så har telefonen gått varm, var ligger det och det, inloggningsuppgifter, funkar skrivaren, det gick sönder en porslinsgrej då ena barnbarnet skulle göra något själv o s v Känner att jag gjort allt rätt i musikrummet och hoppas att det räcker….? Köpte en ny iPad Pro häromdagen men har inte öppnat paketet än, funderar på hur den ska användas och förses med för appar etc, chrome, drive och spara allt i googlemolnet o s v? Jag är inte så säker på att jag kan släppa laptopen helt så som två av barnen gjort, telefon och iPad och allt i molnet, klarar jag det och är det bra, hmm? Får fundera lite till innan jag konfigurerar den så som jag vill ha det och inte synka allt och alla prylarna så det blev som senast, 9 kalendrar trippla bildalbum etc, men det var många år sedan och lite har man väl lärt sig Apropå musik så har morgonen bestått av klassisk musik, kaffe och forum läsning, att det sedan är kav lugnt på vattnet och sol gör inte morgonen ett dugg sämre. /byZan
    1 point
  21. P9an, provisoriskt på golvet idag, väntar ny pickup. Kändes lite tomt (tyst) ett par dagar och så dök tillfället upp. 1200'an kommer troligtvis att ersätta Systemdek II i källaren tills vidare. Dock är jag inte säker på att 1200'an spelar skjortan av Systemdek II. Jag kanske behåller båda. 1200'an spelar dock "skit"skivorna väldigt trevligt, typ G'n'R Appetite for Destruction. Kommer nog skaffa en DJ-pickup till 1200'an för syns skull. Jag är riktigt nöjd med 1200'an. Häftig spelare. Har länge velat testa en. Ett par Cerwin Vega kanske...
    1 point
  22. triomio

    triomio's hifihörna

    @AlfaGTV har visst blick som en HiFi-örn tror jag ...och visst är det en jordterminal på ett RIAA som man kan urskilja under plasten. Bra gissat Och nu ser man också att det är en Musical Fidelity MX-VYNL. Jag tror den ska klara de flesta puppor som finns att köpa och den borde täcka mina behov. I bakgrunden skymtar andra nödvändiga småprylar som kan vara bra att ha till det dagliga vinylpysslet, vilka kom i samma försändelse. En handfull skivor har jag också hunnit skaffat och väntar även några till. Det som återstår nu för att komma igång är puppan som ska komma i morgon och svarven som jag hoppas kommer innan semestern. Jag ska bara orka vänta Och en sak till som måste göras.. jag måste bygga ut HiFi-racket. Det saknas en hylla på höjden för att allt ska få plats men det går ju tillfälligt att ha något på golvet tills man har en fungerande lösning på detta. Streamern till exempel.
    1 point
  23. Vietnamesiska köket har nått Karlskrona och inspirationen från lokala restaurangen tog sig uttryck. Koriander delar folket likt rör/transistorer och jag kan inte hjälpa att folk som tycker illa om koriander tycker fel. 😂😇 Till nästa gång ska lite fler ”korrekta” ingredienser inhandlas. Men detta va toppen.
    1 point
  24. För många är nog U96 synonymt med "Das Boot" @AlfaGTV
    1 point
  25. Gillar du Kraftwerk? Prova detta:
    1 point
  26. MatsT

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Jag hade nog gissat på hårdrock baserat på utseendet...
    1 point
  27. Det är en rad saker som hänt sedan byte av förstärkeri, och om jag listar upp detta och försöker jämföra "före/efter" så är det också en rad saker, och de går nog ganska mycket i varandra. Bytt försteg/riaa/sut från Audionote M5Phono + Lundahl LL1931 1:8 till Pass XP20 + XP25 Bytt slutsteg från Jadis JA80 till Pass XA60.8 Bytt Audiodata Soutien 2+4 mot öppen baffel Acoustic Elegance IB15HT-8 + aktiv drivning Gjort en större öppning till rummet Bytt signalkablage från rca till xlr Den mest påtagliga skillnaden är att jag behöver höja volymen mer för att trycksätta rummet, antagligen mest pga den förstorade öppningen vilken även gett mindre nivå på rumsresonanser. Grundklangen är lite torrare. Basen är luftigare och mer fyllig i bottenoktaven, men har inte riktigt samma energi för exvis en elbas. I övriga register är det inte så stor skillnad, det är en annan grundklang exvis piano eller violin, men jag vill inte säga något är bättre eller sämre. Jag är mycket nöjd med mina förändringar, men klangmässigt är det inte en resa till något avsevärt bättre, bara lite annorlunda. Jag tycker det är kul och lärorikt att utforska olika lösningar och är kanske mest nöjd med att det åtminstone inte blivit sämre Mera live demo;
    1 point
  28. Japp, jag skulle nog hålla med. Det är det jag spelar mest.
    1 point
  29. bigblue

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Håller med om att Lyra och Brinkmann är en underbar kombination. Själv njuter jag av en Etna tillsammans med Bardo. I min set up infinner sig en äkthet och nerv som jag inte skulle vilja vara utan. Ska bli kul att höra hur du upplever att din fantastiska Atlas "utvecklas" de närmaste veckorna.
    1 point
  30. Josaa

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Vinyl is ”da shit”!
    1 point
  31. Josaa

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Jag skulle säga att Balance spöar LP12 och (lätt) topp spec Td124. Jag har tre LP12: or, två td124 och en Balance. Olika komponenter har olika grad ac ”sexiness” tycker jag. Min ordning är: pick-up, skivspelare, strömkabel, jag tonarm, försteg, riia, slutsteg, högtalare, dac, streamer, ... Lyra tillverkar (vad jag vet) Linn’s pick-uper så jag känner igen det neutrala upplösta ljudet. Atlas är dock mycket mer livlig än Linn Kandid. Skall bli intressant hur den utvecklas..
    1 point
  32. Josaa

    Josaa’s äventyr i Hifi

    Nu skall jag ta det lugnt ett tag! Denna vecka har jag frigjort bänken från huset, monterat in ”bra el” (Klangmodul och Furutech) samt fått min nya Lyra Atlas Lambda monterad och injusterad (tack Daniel!). Dessutom monterade jag ytterligare 10 mm granit under de 30 jag hade under Balancen för att dämpa. Just nu låter det fantastiskt! Dock helt ny puppa så kanterna slipas nog av lite...
    1 point
  33. Det är sällan nuförtiden som jag köper vinyl. Har egentligen tillräckligt med musik och obegränsad tillgång till ny via streaming. Men detta kan med fog benämnas modern jazz-utveckling. Ett dyk ner i den moderna svenska jazzmyllan med det som skulle bli världsartister, här i vardande 1994. Jonas Kullhammar fick i uppdrag av Caprice att gräva fram något som betytt mycket för honom själv och hans egen jazzutveckling och fastnade för denna grupp, Jazz Furniture ursprungligen inspelad 1994 i Bohus Studio under tre aprildagar, med Åke Linton vid spakarna. Då ett gäng unga lovande musiker i 20-30 års åldern. Esbjörn Svensson, Magnus Broo, Per "Texas" Johansson, Fredrik Ljungström, Magnus Öström, Daniel Berglund. De två senare tillsammans med Esbjörn hade året innan spelat in sin första platta under namnet, Esbjörn Svensson Trio; When Everyone Has Gone. Jonas Kullhammar har mastrat denna skiva för en 180 grams de luxe-utgåva som jag inte kunde motstå att köpa och jag ångrar det inte en sekund. Roligt att höra dessa unga musiker i en inspelning som borde gått till historien där allt kanske började. Musiken är komponerad av bandmedlemmarna och spelas med inlevelse och ungdomlig självklarhet. Märks att de trivs tillsammans och även om musiken inte är revolutionerande nydanande så kan man ändå förnimma vad som senare skulle ske. Jag ger den: Musik: , Esbjörn Svenssons lyriska ballad February, värd nästan hela skivan. Ljud: Calm
    1 point
  34. Jag har lite dubletter av några skivor som jag spelade av parallellt. På min Simon Yorke-spelare sitter just nu en Koetsu Rosewood Red som är lite mindre "right on" som min favorit Ortofon Windfeld, men ändå ljud i mycket hög klass, framför allt på akustisk jazzmusik typ Blue Note. Men hur blev det nu när jag jämförde med Ortofon 2m Black? Mitt riaa kommer från VTL och heter TP-6.5 och rörbestyckat och som har ingång både för mm och mc. Ortofons 2m Black har ett hus som är samma som deras Bronze-modell. Om man har en Bronze kan uppgradera den med en Black. På motsvarande sätt delar Red och Blue samma hus där man kan ta ett snäpp till från Red genom att sätta dit Blue-nålen. Till huset som delas av Bronze och Black kan även sätta dit den helt nya varianten av Black som heter LVB 250 (Ludwig van Beethoven 250 år) som fick en lysande recension i senaste HiFi News av Ken Kessler. Nålen och nålarmsröret på 2m Black är samma som i den tidigare mc-pickupen Jubilée. Det innebär att det är en naken Shibata-slipning som sitter på ett nålrör av aluminium. I LVB 250 sitter det också en naken Shibataslipad nål (med lite skarpare profil) och dessutom på ett boron nålarmsrör. Det är samma nål och nålarmsrör som i Cadenza Black. En del andra anpassningar mellan de båda har också gjorts. Till skillnad mot den jämförlse jag och min kompis Nisse gjorde på förvintern så var det nu betydligt svårare att pin-pointa skillnader. Visst de låte inte exakt lika. Koetsun har lite mer liv i övre registren och en större ljudbild men skillanderna är inte enorma. 2m Black låter rent förbannat bra med bra driv och fin tonalitet. Men kan detta verkligen bero enbart på tonarmen? Svaret är nej. Den stora skilladen är faktiskt de rörbyten jag gjort i vinter. I mitt phonosteg sitter 6 rör i mm-delen. Där satt innan 5 år gamla nytillverkade rör. De har jag nu ersatt av ett par Berlintillverkade Telefunken (ECC 83). Jag har också satt in två par ECC81 från forna DDR-fabriken RFT. Dessa såldes också som Siemensrör. Det är faktiskt detta byte som gjort den största skillnaden. Armen har säkert bidragit en del också. Den är bättre anpassad för dagens lägre fjädringsmjukhet mot vad som var vanligt förr och som den gamla SME- III var bygd för. Jag tycker det är en mycket fin arm och som fortfarande säljs men nu enbart i kombination med SME's spelare. Jag bytte också rör i mc-steget som ligger före mm-steget. Efter en första förstärkning i mc-steget när jag spelar moving coil går signalen sedan genom mm-delen också. I mc-steget har jag satt in ett par Mazda 12au7 från 1962. Efter denna lilla övning har jag bytt fot fullständigt angående Ortofons 2m Black. Det är en kanonpickup när den får rätt förutsättningar. Den har många timmar kvar som väl är. Hittills har jag bara spelat 427 album med den (under 5 år).
    1 point
  35. calm

    Marten gasar på.

    Nu blir man ännu mer sugen på en resa västvart! Hoppas att det kan bli av under hösten! Finns nu ett antal system som lockar, kanske inte minst Martens som alltid levererat ljud i världsklass. Senaste demon hos Marcus gav mersmak med Martens hgtl dock med annan elektronik. MSB är alltid intressant.och välbekant. Det soundet gillar jag, även om det runnit en del vatten under broarna sedan sist jag hörde deras tidigare slutsteg på Sthlms-mässan spelandes i ett mindre rum för många år sedan. Calm
    1 point
  36. För att vara ett Youtube klipp så låter det ganska bra haha Påminner om min Krell...
    1 point
  37. Om svårigheten att få den rätta balansen eller synergin i systemet och att det faktiskt kan bli för mycket av det goda
    1 point
  38. Jord är viktigt. Jag köpte precis ny jord till en Magnolia jag skall plantera. Den skall visst ha Rhodedendron-jord, men det skall inte stereon ha. Den skall ha Qkore-jord... Jag har ju 2 st QB8'or där bara en Qkore6 jordar en QB8 som jag kopplar ihop i serie till den andra QB8. Därför finns förbättringspotential. En Qkore1 får sköta den QB8an som sitter först från väggkontakten räknat. Det är ju bra att Nordost QRT-systemet är mycket flexibelt i tillägg till att det gör en mycket god nytta för musikåtergivningen. Qkore3 och Qkore1. Hur det låter? Jo det låter som ett positivt lager till med Qkore, nyanser... ja, men klart åt det bättre hållet. Skall man framåt blir det små steg i taget. Det viktiga är att det är framåt. Jag har skrivit det förut. Kablar och tex strömprodukter måste ses som en enhet liksom förstärkare eller högtalare. Det är hela strömenheten som ger skillnaden och de kan krävas olika delar för att få den positiva effekten. Det roliga med QRT är at det är skalbart. Man kan ta en sak i taget i små steg.
    1 point
  39. Strmbrg

    Klocktråden

    Innehållet är Piaget 430P. Manuellt, pga den lilla tjockleken, såklart. Endast 36 timmarsverk. Men man kan ju inte få plats med allt.
    1 point
×
×
  • Create New...